Fremsat den 19. december 2022 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og forskellige andre love
(Udskydelse af solnedgangsklausuler og
ophævelse af kadence for samlede udbudsrunder)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 3. juni 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 16, stk. 1, 5. pkt., udgår
»og afholdes med højst 4 års
mellemrum«.
§ 2
I lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), jf. lov nr.
1693 af 26. december 2017, som ændret ved § 11 i lov nr.
1701 af 27. december 2018, § 4 i lov nr. 1737 af 27. december
2018, § 2 i lov nr. 2592 af 28. december 2021 og § 1 i
lov nr. 2593 af 28. december 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 5, stk. 2, og to steder i stk. 7, 1. pkt., ændres »1.
januar 2023« til: »1. januar 2024«.
§ 3
I lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. lov nr. 1701 af 27.
december 2018 som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30.
juni 2020 og § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2 og 4, ændres »1. januar 2023«
til: »1. januar 2024«.
2. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »31. december 2022« til: »31.
december 2023«.
§ 4
I lov om ændring af lov om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love og lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Udskydelse
af solnedgangsklausuler), jf. lov nr. 2593 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 2, ændres
»1. januar 2023« til: »1. januar 2024«.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Ophævelse af krav om afholdelse af
udbudsrunder af arbejdsmarkedsuddannelser med højst 4
års mellemrum | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Udskydelse af solnedgangsklausuler | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Forhøjet VEU-godtgørelse og
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) | | | | 2.2.1.2. | Lempet karenskrav i forbindelse med
VEU-godtgørelse | | | | 2.2.1.3. | Undtagelse fra udbuds- og
annonceringspligt | | | | 2.2.1.4. | Obligatoriske prøver i
arbejdsmarkedsuddannelser | | | | 2.2.1.5. | Udbudsrunder, herunder afskaffelse af de
geografiske dækningsområder | | | | 2.2.1.6. | Nye forberedende voksenundervisningsfag i
digital opgaveløsning og engelsk | | | | 2.2.1.7. | Mulighed for oprettelse af særskilte
moduler - lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. | | | | 2.2.1.8. | Regionale arbejdsmarkedsråd
(RAR) | | | | 2.2.1.9. | Overgangsbestemmelser | | | 2.2.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning. | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Lederne, Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske
Regioner), indgik den 29. oktober 2017 "Trepartsaftale om styrket
og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)"
(VEU-trepartsaftalen).
VEU-trepartsaftalen indeholder 81 initiativer, som har til
formål at øge kvaliteten og fleksibiliteten i det
offentlige voksen- og efteruddannelsessystem (VEU) og tilskynde
virksomheder og lønmodtagere til opkvalificering.
For enkelte af initiativerne i VEU-trepartsaftalen blev det med
aftalen af 29. oktober 2017 besluttet, at de skulle indføres
varigt, mens de resterende initiativer som udgangspunkt skulle
udløbe med udgangen af aftaleperioden 2018-2021.
Enkelte af de initiativer, der krævede lovændringer,
blev implementeret ved lov nr. 1693 af 26. december 2017 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag,
forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af
VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte
(SVU) m.v.).
De resterende initiativer, der krævede lovændringer,
blev efterfølgende implementeret ved lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag).
Det er i ændringslovene ovenfor nævnt fastsat
solnedgangsklausuler, der betyder, at de midlertidige ordninger
fastsat i lovgivningen udløber oprindeligt ved udgangen af
2021.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og
arbejdsmarkedets parter indgik den 15. oktober 2021 "Aftale om
1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse"
(forlængelsesaftalen fra 2021). Aftalen blev implementeret
ved lov nr. 2593 af 28. december 2021, hvorefter
solnedgangsklausulerne blev forlænget med 1 år,
således at de udløber den 31. december 2022. Ved
lovændringen fra 2021 blev der endvidere indsat
konsekvensændringer af lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne samt nødvendige
solnedgangsklausuler.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og
arbejdsmarkedets parter har den 30. september 2022 indgået
"Aftale om 1-årig forlængelse til 2023 af
trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse (2018-2022)" (forlængelsesaftalen fra 2022).
Parterne er med den indgåede forlængelsesaftale fra
2022 enige om endnu en 1-årig forlængelse, som
understøtter, at der på nuværende tidspunkt er
ro om rammerne og støttemulighederne for at opfylde
arbejdsmarkedets behov for voksen- og efteruddannelse.
Det fremgår videre af forlængelsesaftalen fra 2022,
at kravet om, at udbudsrunder på arbejdsmarkedsuddannelserne
(AMU) skal afholdes med højst 4 års mellemrum, skal
ophæves i forlængelsesperioden, således at der
ikke i 2023 skal afholdes udbudsrunder. Det følger
også af forlængelsesaftalen fra 2022, at den
daværende regering og arbejdsmarkedets parter er enige om, at
regeringen udarbejder forslag til en ny model for udbudsrunder
på AMU-området, som vil kunne indgå i
trepartforhandlingerne i 2023. Modellen vil tage udgangspunkt i, at
udbudsrunder skal afholdes med fast kadence.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til
formål at udskyde de i lov nr. 1693 af 26. december 2017, lov
nr. 1701 af 27. december 2018 og lov nr. 2593 af 28. december 2021,
fastsatte solnedgangsklausuler med endnu et år, således
at de midlertidige ordninger forlænges indtil udgangen af
2023.
Med lovforslaget foreslås endvidere en ændring i lov
om arbejdsmarkedsuddannelser, således at kravet om, at de
samlede udbudsrunder på
arbejdsmarkedsuddannelsesområdet skal afholdes med
højst 4 års mellemrum, ophæves.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af krav om afholdelse af udbudsrunder
af arbejdsmarkedsuddannelser med højst 4 års
mellemrum
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 16, stk. 1, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at børne- og
undervisningsministeren efter udtalelse fra Rådet for Voksen-
og Efteruddannelser godkender, hvilke offentlige og private
uddannelsesinstitutioner, der kan udbyde de
arbejdsmarkedsuddannelser, disses eventuelle delmål og
enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse.
Godkendelsen omfatter samtlige arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag i den fælles kompetencebeskrivelse. Ministeren kan
bestemme, at nærmere angivne arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag ikke er omfattet af godkendelsen. Godkendelsen er
landsdækkende og gives på baggrund af samlede
udbudsrunder, der omfatter alle uddannelser og afholdes med
højst 4 års mellemrum.
Endvidere kan godkendelse i særlige tilfælde gives
mellem to samlede udbudsrunder, hvor hvert års
ansøgninger om godkendelse bedømmes samlet.
Det følger af § 16, stk. 5, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udbudsrunder og udbudsgodkendelse efter stk. 1, herunder om de
godkendte institutioners forvaltning af udbudsgodkendelser.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 13 i
bekendtgørelse nr. 1795 af 27. december 2018 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. om procedure og kriterier for
tildeling af godkendelser ved udbudsrunder. Kriterierne for
udbudsrunden i 2019 er fastsat i bekendtgørelsen.
Der blev således afholdt udbudsrunder i 2019, og der skal
derfor i medfør af § 16, stk. 1, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. afholdes ny udbudsrunde senest i
2023.
Kravet om tildeling af godkendelse på baggrund af samlede
udbudsrunder og med højst 4 års mellemrum, er omfattet
af solnedgangsklausuler og udgår således af
lovgivningen pr. 1. januar 2023, jf. dog nærmere pkt. 2.2.2,
hvor solnedgangsklausulen foreslås forlænget til den 1.
januar 2024.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det følger af forlængelsesaftalen fra 2022, at den
daværende regering (Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets
parter er enige om, at regeringen (Socialdemokratiet) udarbejder
forslag til en ny model for udbudsrunder på
AMU-området, som vil kunne indgå i
trepartforhandlingerne i 2023. Modellen vil tage udgangspunkt i, at
udbudsrunder skal afholdes med fast kadence.
For at undgå at der gennemføres en ny stor
udbudsrunde samtidig med, at regeringen og parterne drøfter
ny model for udbudsrunder i AMU i 2023, er der enighed om, at
bestemmelsen i loven om, at udbudsrunder skal afholdes hvert 4.
år, skal bortfalde i forlængelsesperioden. Bestemmelsen
om, at der skal afholdes udbudsrunder fastholdes.
Det foreslås på den baggrund at ændre §
16, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., således
at kravet om, at der højst må gå 4 år
mellem hver udbudsrunde, udgår af bestemmelsen i
forlængelsesperioden.
Det vil som hidtil være et krav, at godkendelser tildeles
på baggrund af samlede udbudsrunder, men den 4-årige
kadence vil udgå som lovfastsat krav, og dermed kravet om, at
der skal afholdes udbudsrunde senest i 2023.
2.2. Udskydelse af solnedgangsklausuler
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Forhøjet VEU-godtgørelse og statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
Ved "Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-2021)" (VEU-trepartsaftalen) blev det
aftalt at styrke godtgørelsesvilkårene i forbindelse
med deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) i form af en
forhøjelse af godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse)
fra 80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats.
Tilsvarende blev det aftalt at forhøje satsen for statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) i forbindelse med deltagelse i
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
tilrettelagt som heltidsuddannelse fra 80 pct. til 100 pct. af
dagpengenes højeste beløb.
Initiativerne blev implementeret ved § 3, nr. 2, i lov nr.
1693 af 26. december 2017 og ved § 4, nr. 13, i lov nr. 1701
af 27. december 2018.
Af samme love fremgår det, at bestemmelserne nyaffattes,
jf. § 3, nr. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og §
4, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Det følger af § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017 og § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december
2018, som ændret ved lov nr. 2593 af 28. december 2021, at de
nyaffattede bestemmelser træder i kraft den 1. januar
2023.
Nyaffattelserne indebærer, at de ordninger, der var
gældende før lovændringerne, der etablerede de
midlertidige ordninger, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringerne. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativerne alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
Det følger endvidere af § 5, stk. 7, i lov nr. 1693
af 26. december 2017, som ændret ved lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at § 13, stk. 1, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, som affattet ved lovens § 3,
nr. 3, ikke har virkning for ansøgninger om statens
voksenuddannelsesstøtte til forberedende voksenundervisning
eller ordblindeundervisning for voksne, der indgives før den
1. januar 2023, og for forberedende voksenundervisning eller
ordblindeundervisning for voksne, der er påbegyndt før
den 1. januar 2023. For sådanne ansøgninger og
sådan undervisning finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
2.2.1.2. Lempet karenskrav i forbindelse med
VEU-godtgørelse
Med VEU-trepartsaftalen blev det aftalt at lempe reglerne om
betingelser for VEU-godtgørelse. Det blev således
muligt at fastsætte regler, der fraviger kravet om 14 dages
beskæftigelse, før der kan opnås
VEU-godtgørelser for kurser, som benyttes af brancher, der
rammes af hjemsendelse pga. vejrlig.
Initiativet blev implementeret ved § 2, nr. 1, i lov nr.
1693 af 26. december 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 2593
af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelsen herom
nyaffattes, jf. § 2, nr. 2. Det følger af lovens §
5, stk. 2, at den nyaffattede bestemmelse træder i kraft den
1. januar 2023.
Nyaffattelsen indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.3. Undtagelse fra udbuds- og annonceringspligt
Med VEU-trepartsaftalen blev det aftalt, at
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) uden aktivitet i 3 år
undtages fra udbuds- og annonceringspligten.
Initiativerne er implementeret ved § 1, nr. 8-10, og nr.
22, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved
lov nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lovfremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 11 og 23. Det følger af lovens
§ 14, stk. 2, at de nyaffattede bestemmelser træder i
kraft den 1. januar 2023.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativerne alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.4. Obligatoriske prøver i
arbejdsmarkedsuddannelser
Med VEU-trepartsaftalen blev der aftalt krav om prøver
på offentligt udbudt arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) og krav
om udvikling af test og prøver.
Initiativerne blev implementeret ved § 1, nr. 1-4, og nr.
13 og 15, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a.
ændret ved lov nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 5, 14 og 16. Det følger af
lovens § 14, stk. 2, at de nyaffattede bestemmelser
træder i kraft den 1. januar 2023.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativerne alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.5. Udbudsrunder, herunder afskaffelse af de geografiske
dækningsområder
Med VEU-trepartsaftalen blev der aftalt en friere adgang til at
udbyde arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), således at der er
fastsat krav om, at der skal afholdes udbudsrunder med højst
4 års mellemrum jf. hertil pkt. 2.1.1., og at der
løbende kan søges om udbudsgodkendelser mellem to
udbudsrunder. Bestemmelsen om, at en godkendelse kunne gives
landsdækkende eller til et nærmere afgrænset
geografisk område, blev endvidere ophævet,
således at alle godkendelserne er landsdækkende.
Initiativerne blev implementeret ved § 1, nr. 25-26 og nr. 28,
i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved lov
nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 27 og 29. Det følger af lovens
§ 14, stk. 2, at nyaffattelserne træder i kraft den 1.
januar 2023.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativerne alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.6. Nye forberedende voksenundervisningsfag i digital
opgaveløsning og engelsk
Med VEU-trepartsaftalen blev det aftalt at indføre fagene
digital opgaveløsning (FVU-digital) og engelsk (FVU-engelsk)
som virksomhedsrettede forløb og som et supplement til de
eksisterende tilbud inden for forberedende voksenundervisning.
Initiativet blev implementeret ved § 2, nr. 1, 3, 5, 7 og
9, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved
lov nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10. Det følger
af lovens § 14, stk. 2, at nyaffattelserne træder i
kraft den 1. januar 2023.
Det bemærkes, at målgruppen for FVU-digital og
FVU-engelsk i 2020 og 2021 var udvidet til at omfatte
beskæftigede og ledige, jf. lov nr. 1054 af 30. juni 2020,
hvor § 4, stk. 1, i FVU-loven blev ændret. Samtidig blev
fagene omfattet af lovens § 5, stk. 3, om åbenhed og
§ 10, stk. 1, om regional koordinering, da de ikke i perioden
var virksomhedsrettede forløb og derfor ikke længere
skulle undtages.
I forbindelse med implementering af forlængelsesaftalen
fra 2021 blev målgruppen for de to fag på ny
begrænset til virksomhedsrettede forløb, ved en
ændring af § 4, stk. 1, i FVU-loven, jf. lov nr. 2593 af
28. december 2021. § 5, stk. 3, og § 10, stk. 1, blev
tillige ændret ved samme lejlighed, da de to fag igen ikke
skulle være omfattet af de to bestemmelser.
Når de to fag udgår af fagrækken den 1. januar
2023 som følge af solnedgangsklausuler skal § 5, stk.
3, og § 10, stk. 1, samtidig ændres, da de resterende
fag alle er omfattet af bestemmelserne.
Lov nr. 2593 af 28. december 2021 har derfor en
solnedgangsklausul, der betyder, at § 5, stk. 3 og § 10,
stk. 1, nyaffattes den 1. januar 2023, når de to fag som
følge af solnedgangsklausulen vedr. § 4, stk. 1, i lov
nr. 1701 af 28. december 2018, udgår af fagrækken.
Nyaffattelserne indebærer for alles vedkommende, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
I forbindelse med indførelse af fagene FVU-digital og
FVU-engelsk er der endvidere givet mulighed for, at ét
enkelt trin i FVU-digital eller FVU-engelsk kan udløse
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Initiativet blev implementeret ved § 8, nr. 7, 9 og 11, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved lov
nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § 8, nr. 8 og 10, og ophæves, jf. §
14, stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2023.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.7. Mulighed for oprettelse af særskilte moduler -
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.
Med VEU-trepartsaftalen blev det aftalt, at der skal gives
mulighed for oprettelse af særskilte moduler på ned til
5 ECTS-point på videregående niveau, som ved
oprettelsen ikke vil blive en del af en eksisterende
videregående deltidsuddannelse (voksenuddannelse).
Initiativet blev implementeret ved § 5, nr. 1-7, og nr. 10,
i lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved lov
nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § 5, nr. 8, hhv. ophæves, jf. § 14,
stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2023.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen af 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
Som en konsekvens af indførelse af mulighed for at
oprette særskilte moduler, er der givet mulighed for, at der
under nærmere angivne betingelser kan gives SVU (statens
voksenuddannelsesstøtte) til disse moduler.
Initiativet blev implementeret ved § 8, nr. 2, 4 og 6, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved lov
nr. 2593 af 28. december 2021.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § § 8, nr. 3 og 5, hhv. ophæves,
jf. § 14, stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2023.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
2.2.1.8. Regionale arbejdsmarkedsråd (RAR)
Med VEU-trepartsaftalen blev det aftalt, at den daværende
regering og arbejdsmarkedets parter udarbejder en konkret RAR-model
(dvs. for det Regionale arbejdsmarkedsråd) for koordination
og aktørsamarbejde i fællesskab. RAR-modellen
indebærer, at RAR er forpligtet til at udpege områder,
hvor koordination og aktørsamarbejde skal styrkes og
fastlægge strategier herfor.
Initiativet blev implementeret ved § 9, nr. 3, i lov nr.
1701 af 27. december 2018, som bl.a. ændret ved lov nr. 2593
af 28. december 2021. Af samme lov fremgår det, at
bestemmelsen herom ophæves, jf. § 14, stk. 4. Det
følger af lovens § 14, stk. 4, at ophævelsen
træder i kraft den 1. januar 2023.
Ophævelsen indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2023.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen samt forlængelsesaftalen fra 2021, at
initiativet alene skal gælde i aftaleperioden, dvs. indtil
udgangen af 2022.
RAR vil dog kunne vælge at fortsætte med at varetage
opgaven, da det vil ligge inden for opgavebeskrivelsen for
RAR´s tilbageværende opgaver efter 1. januar 2023.
2.2.1.9. Overgangsbestemmelser
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018, som bl.a. ændret ved lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, §
2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og
§ 8, nr. 3 og 5, ikke finder anvendelse for uddannelser, der
er påbegyndt eller påbegyndes i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2022. For sådanne
uddannelser finder de bestemmelser, som træder i kraft den 1.
januar 2019, jf. § 14, stk. 1, eller på et senere
tidspunkt i medfør af § 14, stk. 3, anvendelse.
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet
til ikrafttræden af de bestemmelser, der ruller visse dele af
lovændringerne, som kun skal gælde i aftaleperioden
(2019-2022), tilbage til retstilstanden før den 1. januar
2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse
bestemmelser ikke finder anvendelse for uddannelser, der er
påbegyndt eller påbegyndes før den 1. januar
2023, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af
sådanne uddannelser fortsat vil være omfattet af de
bestemmelser, der trådte i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et
senere tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og
arbejdsmarkedets parter er ved aftale af 30. september 2022 enige
om at forlænge initiativerne i VEU-trepartsaftalen med
yderligere et år.
Det foreslås på den baggrund at udskyde
solnedgangsklausulerne med yderligere et år, således at
de midlertidige ordninger fastsat i lovgivningen først vil
udløbe den 1. januar 2024. Det foreslås endvidere, at
overgangsordningerne for uddannelser, der er begyndt eller
påbegyndes fra perioden den 1. januar 2019 tilsvarende
udvides indtil den 31. december 2023. De foreslåede
ændringer vil medføre, at de midlertidige ordninger
vil blive videreført med henblik på, at der i perioden
vil kunne indgås en ny trepartsaftale. Et enkelt initiativ
videreføres dog i justeret form, jf. pkt. 2.1. om
udbudsrunder på området for
arbejdsmarkedsuddannelser.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den 1-årige forlængelse af VEU-trepartsaftalen vil
medføre forventede statslige merudgifter på 342,6 mio.
kr. (2023-pl). Af disse udgør de aftaleelementer, der
kræver lovændring, 78,6 mio. kr. Der optages
udgiftsbevilling svarende til de samlede udgifter, herunder
på § 17. Beskæftigelsesministeriet på i alt
53,6 mio. kr., som vedrører bevilling til
VEU-koordinatorerne på § 17.41.01, sporskifteordningen
på § 17.51.04 og administration af sporskifteordning
på § 17.41.01, på § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet på i alt 91,7 mio. kr., som
vedrører deltagerbetaling på akademi- og
diplomuddannelser på § 19.84.03., øget aktivitet
på åben uddannelse mv. på § 19.26.01.,
udviklingsprogram om videregående VEU på §
19.34.07., øgede SVU-udgifter på § 19.84.01. og
løft af bevillingen til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
på § 19.11.06. og på § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet på i alt 197,3 mio. kr., som
vedrører takstforhøjelser og øget aktivitet
på AMU på § 20.72.01, kvalitetspulje til AMU
på § 20.72.07, pulje til opsøgende arbejde
på § 20.74.04, øget aktivitet på almene
voksenuddannelser på § 20.74.02, udvikling og opdatering
af prøver i AMU på § 20.72.06, forhøjet
SVU på § 20.93.11 og løft af bevillingerne til
STUK § 20.11.31 og STIL § 20.11.32.
Udgifterne finansieres på fremtidige bevillingslove.
Forlængelse af VEU-trepartsaftalen vil også
medføre merudgifter til VEU-godtgørelse m.v., der er
finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag. Der forventes fremsat
lovforslag med henblik på fastsættelse af VEU-bidraget
for 2023 senere i denne samling, hvorfor VEU-bidraget ikke
foreslås ændret i nærværende
lovforslag.
Lovforslaget forventes ikke at have kommunale eller regionale
økonomiske konsekvenser.
En forlængelse af VEU-trepartsaftalen forventes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for det offentlige, da
der er tale om eksisterende og allerede implementerede
ordninger.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at
forlænge solnedgangsklausulerne til den 1. januar 2024, som
lovforslaget indebærer. Under hensyn til, at lovforslaget -
som det fremgår af fremsættelsestalen - ønskes
hastebehandlet, er lovforslaget heller ikke sendt i høring
samtidig med fremsættelsen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige merudgifter for 342,6 mio. kr. i
2023. Heraf vedrører 78,6 mio. kr. lovbundne bevillinger i
2023. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 16, stk. 1, 5. pkt., i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at godkendelse til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelser gives på baggrund af samlede
udbudsrunder, der omfatter alle uddannelser og afholdes med
højst 4 års mellemrum.
Det følger af § 16, stk. 5, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
bl.a. udbudsrunder. Bemyndigelsen er udmøntet i § 13 i
bekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., hvor der
er fastsat regler om den seneste udbudsrunde, der blev
gennemført i 2019. Efter de gældende regler, skal der
gennemføres en ny samlet udbudsrunde senest i 2023.
Det foreslås, at kravet om, at udbudsrunder afholdes med
højst 4 års mellemrum, udgår af § 16, stk. 1, 5. pkt., i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det
ikke vil være et krav, at der afholdes samlet udbudsrunde
senest i 2023, da det ikke længere vil være et krav, at
udbudsrunderne afholdes med højst 4 års mellemrum.
Godkendelse til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser, vil fortsat
skulle tildeles på baggrund af samlede udbudsrunder.
§ 16, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser, vil blive
nyaffattet den 1. januar 2024, således at reglerne om
tildeling af godkendelse på baggrund af samlede udbudsrunder
udgår af loven, jf. forslaget til § 3, nr. 1, hvortil
der henvises.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 5, stk. 1, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), som
ændret ved § 11 i lov nr. 1701 af 27. december 2018 og
§ 4 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, § 2 i lov nr.
2592 af 28. december 2021 og § 1 i lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at loven træder i kraft den 1. januar 2018,
jf. dog stk. 2.
Det følger af § 5, stk. 2, at § 2, nr. 2, og
§ 3, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2023.
Bestemmelserne, der oplistes i § 5, stk. 2, nyaffatter den
1. januar 2023 bestemmelser, der implementerede midlertidige
initiativer fra VEU-trepartsaftalen, der krævede
lovændringer.
Nyaffattelserne indfører den ordning, der var
gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1693 af
26. december 2017, der etablerede midlertidige initiativer, der
krævede lovændringer. Det betyder, at den tidligere
retstilstand før lovændringen bliver genetableret den
1. januar 2023.
Det følger af § 5, stk. 7, at § 13, stk. 1, i
lov om statens voksenuddannelsesstøtte, som affattet ved
ændringslovens § 3, nr. 3, ikke har virkning for
ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte, der
indgives før den 1. januar 2023 og for forberedende
voksenundervisning eller ordblindeundervisning for voksne, der er
påbegyndt før den 1. januar 2023. For sådanne
ansøgninger og sådan undervisning finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at i §
5, stk. 2, ændres
»1. januar 2023« til »1. januar 2024«.
Den foreslåede ændring i § 5, stk. 2, vil
medføre, at ikrafttrædelsen af de nyaffattede
bestemmelser, der er oplistet i § 5, stk. 2, udskydes til den
1. januar 2024.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2024.
Det foreslås endvidere, at »1. januar 2023« to
steder i § 5, stk. 7, 1. pkt.,
ændres til »1. januar 2024«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
overgangsordningen i stk. 7, 1. pkt., i ændringsloven
forlænges til den 1. januar 2024.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020 og § 2 i lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at loven træder i kraft 1. januar 2019, jf.
dog stk. 2-4.
Det følger af § 14, stk. 2, at § 1, nr. 5, 11,
14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr.
14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, træder i
kraft den 1. januar 2023.
Bestemmelserne, der oplistes i § 14, stk. 2, nyaffatter den
1. januar 2023 bestemmelser, der implementerede midlertidige
initiativer fra VEU-trepartsaftalen, der krævede
lovændringer.
Nyaffattelserne indfører den ordning, der var
gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af
27. december 2018, der etablerede midlertidige initiativer, der
krævede lovændringer. Det betyder, at den tidligere
retstilstand før lovændringen bliver genetableret den
1. januar 2023.
Det følger af § 14, stk. 4, i, at § 5, nr. 10,
§ 8, nr. 6 og 11, og § 9, nr. 3, ophæves den 1.
januar 2023.
Bestemmelserne, der oplistes i § 14, stk. 4, er
bestemmelser, der implementerede enkelte af de midlertidige
initiativer fra VEU-trepartsaftalen, der krævede
lovændringer, og som ophæves igen den 1. januar 2023.
Det betyder, at den tidligere retstilstand før
lovændringen bliver genetableret den 1. januar 2023.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Det foreslås, at »1. januar 2023« i § 14, stk. 2, ændres til »1.
januar 2024«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 2, vil
medføre, at ikrafttrædelsen af de nyaffattede
bestemmelser, der er oplistet i § 14, stk. 2, udskydes til den
1. januar 2024.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2024.
Det foreslås, at »1. januar 2023« i § 14, stk. 4, ændres til »1.
januar 2024«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 4, vil
medføre, at ophævelsen af de bestemmelser, der
fremgår af § 14, stk. 4, udskydes til den 1. januar
2024.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2024.
Til nr. 2
Det følger af § 15, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020 og § 2 i lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, §
2, nr. 2, 4, 6, 8, 10, 13 og 15, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8,
og § 8, nr. 3 og 5, ikke finder anvendelse for uddannelser,
der er påbegyndt eller påbegyndes i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2022.
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet
til ikrafttræden af de bestemmelser, der ruller visse dele af
lovændringerne, som kun skal gælde i aftaleperioden
(2019-2022), tilbage til retstilstanden før den 1. januar
2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse
bestemmelser ikke finder anvendelse for uddannelser, der er
påbegyndt eller påbegyndes før den 1. januar
2023, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af
sådanne uddannelser fortsat vil være omfattet af de
bestemmelser, der trådte i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et
senere tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
Det foreslås, at »31. december 2022« i § 15, stk. 1,1. pkt., ændres til:
»31. december 2023«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
overgangsordningen for uddannelser, der er begyndt eller
påbegyndes fra perioden 1. januar 2019 tilsvarende udvides
indtil 31. december 2023.
Ændringen er en konsekvens af, at solnedgangsklausulerne i
medfør af lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås at
træde i kraft 1. januar 2024. Ændringen skal sikre, at
uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes i den
periode, hvor de med VEU-trepartsaftalen indførte
lovændringer er i kraft, kan færdiggøres i
medfør af disse bestemmelser.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af § 5, stk. 3, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at
forberedende undervisning, jf. § 4, stk. 1, nr. 1-3, og stk.
2, mindst fire gange om året udbydes på alle trin af
mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige
geografiske områder.
Bestemmelsen indebærer, at de to fag FVU-digital og
FVU-engelsk, der blev indført i fagrækken i
forbindelse med VEU-trepartsaftalen som nye nr. 4-5 i § 4,
stk. 1, ikke er omfattet af kravet i § 5, stk. 3.
Tilsvarende er de to fag ikke omfattet af § 10, stk. 1, 1.
pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, hvorefter regionsrådet i
samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af
undervisning koordinerer indsatsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på, at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til
alle. Efter § 10, stk. 1, 2. pkt. finder 1. pkt. således
ikke anvendelse for undervisning efter § 4, stk. 1, nr. 4 og
5, (fagene FVU-digital og FVU-engelsk).
Baggrunden herfor er, at de to fag er virksomhedsrettede
forløb.
Ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020 blev målgruppen for de
to fag FVU-digital og FVU-engelsk udvidet til beskæftigede og
ledige og var derfor ikke længere virksomhedsrettede men
generelle. Fagene blev derfor omfattet af § 5, stk. 3, og
§ 10, stk. 1 ved en samtidig ændring af de to
bestemmelser.
Med ændringerne blev ordlyden af § 5, stk. 3, og
§ 10, stk. 1, tilsvarende den ordlyd, som var gældende
før lov nr. 1701 af 27. december 2018. Dette betød,
at den nyaffattelse af § 5, stk. 3, og § 10, stk. 1, der
var indsat ved § 2, nr. 13 og 15, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018, som skulle genetablere den tidligere retstilstand
fra før ændringen ved lov nr. 1701 af 27. december
2018, var overflødig. § 2, nr. 13 og 15, blev
således ophævet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1054 af
30. juni 2020.
I forbindelse med implementeringen af den 1-årige
forlængelse af VEU-trepartsaftalen, blev § 4, stk. 1,
nr. 4 og 5, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne ændret ved § 3, nr. 1,
i lov nr. 2593 af 28. december 2021, således at de to fag
FVU-digital og FVU-engelsk på ny er målrettet
virksomhedsrettede forløb, og de to fag som ovenfor
nævnt på ny undtaget fra § 5, stk. 3, og §
10, stk. 1, jf. ændringslovens § 3, nr. 2 og 4.
Fagene FVU-digital og FVU-engelsk udgår af fagrækken
ved ikrafttrædelsen af solnedgangsklausulen, jf.
nærmere herom lovforslagets § 3, nr. 1.
Det følger af § 3, nr. 3 og 5, i lov nr. 2593 af 28.
december 2021, at § 5, stk. 3, og § 10, stk. 1, i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, nyaffattes.
§ 3, nr. 3 og 5, træder i kraft den 1. januar 2023,
jf. § 4, stk. 2, i lov nr. 2593 af 28. december 2021.
Det betyder, at den tidligere retstilstand før
lovændringen bliver genetableret den 1. januar 2023.
Nyaffattelserne indfører således den ordning, der
var gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701
af 27. december 2018, der etablerede midlertidige initiativer, der
krævede lovændringer.
Det foreslås, at »1. januar 2023« i § 4, stk. 2, ændres til: »1.
januar 2024«.
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 2, vil
medføre, at ikrafttrædelsen af de nyaffattede
bestemmelser, der er oplistet i § 3, nr. 3 og 5, udskydes til
den 1. januar 2024.
Til §
5
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2023.
Det bemærkes, at de hovedlove, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, da hovedlovene ikke
indeholder en anordningshjemmel.
Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 3. juni 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1701 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring: | | | | § 16.
Børne- og undervisningsministeren godkender efter udtalelse
fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, hvilke offentlige
og private uddannelsesinstitutioner, der kan udbyde de
arbejdsmarkedsuddannelser, disses delmål og enkeltfag, der er
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. Godkendelsen
omfatter samtlige arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i den
fælles kompetencebeskrivelse. Børne- og
undervisningsministeren kan bestemme, at nærmere angivne
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag ikke er omfattet af
godkendelsen. Godkendelsen er landsdækkende. Godkendelsen
gives på baggrund af samlede udbudsrunder, der omfatter alle
uddannelser og afholdes med højst 4 års mellemrum.
Endvidere kan godkendelse i særlige tilfælde tildeles
mellem to samlede udbudsrunder. I disse tilfælde
bedømmes hvert års ansøgninger om godkendelse
samlet Stk.
2-7. --- | | 1. I § 16, stk. 1, 5. pkt., udgår
»og afholdes med højst 4 års
mellemrum«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), jf. lov nr.
1693 af 26. december 2017, som ændret ved § 11 i lov af
1701 af 27. december 2018, § 4 i lov af 1737 af 27. december
2018, § 2 i lov nr. 2592 af 28. december 2021 og § 1 i
lov nr. 2593 af 28. december 2021, foretages følgende
ændring: | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, træder i kraft den 1.
januar 2023. Stk.
3-6. --- Stk. 7. §
13, stk. 1, i lov om statens uddannelsesstøtte som affattet
ved denne lovs § 3, nr. 3, har ikke virkning for
ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte til
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der indgives før den 1. januar 2023, og for
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der er påbegyndt før den 1. januar 2023. For
sådanne ansøgninger og sådan undervisning finder
de hidtil gældende regler anvendelse. | | 1. I § 5, stk. 2, og to steder i stk. 7, 1. pkt., ændres »1.
januar 2023« til: »1. januar 2024«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. lov nr. 1701 af 27.
december 2018 som ændret ved § 4 i lov nr. 1054 af 30.
juni 2020 og § 2 i lov nr. 2593 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | §
14 | | | | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2. §
1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10,
§ 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10,
træder i kraft den 1. januar 2023. Stk. 3.
--- Stk. 4. §
5, nr. 10, § 8, nr. 6 og 11, og § 9, nr. 3, ophæves
den 1. januar 2023. | | 1. I § 14, stk. 2 og 4, ændres »1. januar 2023«
til: »1. januar 2024«. | | | | §
15 | | | | | | Stk. 1. §
1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10,
§ 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5, finder
ikke anvendelse for uddannelser, der er påbegyndt eller
påbegyndes i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2022. For sådanne uddannelser finder de
bestemmelser, som træder i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller på et senere tidspunkt i
medfør af § 14, stk. 3, anvendelse. Stk. 2-4.
--- | | 2. I § 15, stk. 1, 1. pkt., ændres
»31. december 2022« til: »31. december
2023«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om ændring af lov om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love og lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Udskydelse
af solnedgangsklausuler), jf. lov nr. 2593 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring: | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. §
3, nr. 3 og 5, træder i kraft den 1. januar 2023. | | 1. I § 4, stk. 2, ændres »1.
januar 2023« til: »1. januar 2024«. | | | |
|