Skriftlig fremsættelse (22. februar
2023)
Justitsministeren (Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kriminallov for Grønland, retsplejelov for Grønland
og forskellige andre love (Samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse, digital kommunikation i
kriminalretsplejen, tilståelsessager, udeblivelsesdomme,
pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere m.v. og
ændringer som følge af modernisering af arve- og
skiftelovgivningen i Grønland)
(Lovforslag nr. L 49)
Regeringen ønsker et tæt og
løsningsorienteret samarbejde med Grønland. Derfor
arbejder regeringen for, at standarden på danske
ansvarsområder i Grønland følger standarden i
Danmark - med respekt for de forhold og forskelle, der er mellem
landene.
Som led i dette arbejde har
Justitsministeriet udarbejdet et forslag til en række
ændringer af bl.a. kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland. Lovforslaget udspringer
primært af ønsker fra Naalakkersuisut, hvilket
Inatsisartut har tilsluttet sig enstemmigt.
Lovforslaget har for
det første til formål at indføre en
samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse. Den gældende
voldtægtsbestemmelse i kriminalloven forudsætter, at
gerningsmanden har anvendt nærmere opregnede tvangsmidler,
eller at offeret har været i en tilstand eller situation,
hvor den pågældende har været ude af stand til at
modsætte sig handlingen. Voldtægt handler ikke om tvang
eller pligt til at sige fra. Tværtimod handler det om,
hvorvidt parterne af egen fri vilje samtykker i en seksuel
aktivitet. Begge parter skal samtykke, og samtykket skal foreligge
under hele samlejet eller det andet seksuelle forhold. Ellers er
det voldtægt - og det gælder også i parforhold.
Med lovforslaget foreslås navnlig en udvidelse af det
kriminaliserede område i kriminallovens § 77, stk. 1 og
2. Herefter vil samleje eller andet seksuelt forhold med en person,
som ikke samtykker heri, være voldtægt.
Lovforslaget har for
det andet til formål at effektivisere behandlingen af
kriminalsager, herunder at der sker en hensigtsmæssig
anvendelse af ressourcerne hos politiet, anklagemyndigheden og
domstolene i Grønland, og at teknologiens muligheder
anvendes til at gøre arbejdsgange tidssvarende. Det
foreslås derfor at indføre hjemmel til, at der kan
anvendes digital kommunikation i kriminalretsplejen. Det
foreslås videre, at der indføres regler om behandling
af tilståelsessager, således at der f.eks. kan afsiges
såkaldte straksdomme. Med lovforslaget lægges der
derfor op til, at der indføres et nyt afsnit i
retsplejeloven, som indeholder reglerne for tilståelsessager
og for udenretlig bødevedtagelse. Der lægges i den
forbindelse bl.a. op til, at der skabes hjemmel til at udvide
muligheden for at vedtage og betale en bøde på
stedet.
Herudover foreslås det at udvide
adgangen til at afsige udeblivelsesdomme i kriminalsager. Den
foreslåede ændring medfører, at domstolene i
sager, hvor der ikke er tale om anden foranstaltning end
bøde, konfiskation, førerretsfrakendelse og
erstatning, ikke blot kan, men skal
behandle kriminalsagen, som om tiltalte havde tilstået, og
afgøre sagen uden videre bevisførelse, hvis tiltalte
udebliver uden oplyst lovligt forfald.
Lovforslaget har for
det tredje til formål at ændre lov om statens
tjenestemænd i Grønland med henblik på at
hæve den pligtige afgangsalder for dommere og andre
tjenestemandsansatte jurister ved Grønlands retsvæsen
fra 65 år til 70 år samt at indføre en
tilsvarende pligtig afgangsalder for kredsdommere. Ændringen
indebærer, at dommere og andre tjenestemandsansatte jurister
samt kredsdommere fremover vil skulle afskediges fra udgangen af
den måned, hvori de fylder 70 år. Dette svarer til
reglerne om pligtig afgangsalder for dommere mv. i Danmark.
For det fjerde
har Naalakkersuisut vurderet, at der er behov for at modernisere og
styrke arve- og skiftesagsbehandlingen i Grønland. Som
følge heraf indledtes der i 2018 drøftelser om
udformningen af en ny arve- og skiftelovgivning for Grønland
i en arbejdsgruppe bestående af Domstolsstyrelsen, Retten i
Grønland, Grønlands Landsret og
Justitsministeriet.
Justitsministeriet har på baggrund af
arbejdsgruppens drøftelser og efter anmodning fra
Naalakkersuisut udarbejdet udkast til kongelige anordninger om
ikrafttræden for Grønland af lov nr. 515 af 6. juni
2007 (arveloven) med senere ændringer, lov nr. 594 af 14.
juni 2011 (ægtefælleskifteloven), lov nr. 383 af 22.
maj 1996 (dødsboskifteloven) med visse senere
ændringer samt lov nr. 482 af 18. juni 1999 (Ændringer
som følge af lov om skifte af dødsboer) for så
vidt angår de ændringer, der vedrører
konkursloven. Formålet med dette lovforslag er at
gennemføre de ændringer af henholdsvis retsplejelov
for Grønland og den familieretlige lovgivning for
Grønland, som ikraftsættelsen for Grønland af
de førnævnte love nødvendiggør.
Udkastene til kongelige anordninger om
ikraftsættelse for Grønland af de
førnævnte love er vedtaget af Inatsisartut den 18. maj
2022. Det forudsættes, at anordningerne og de
ændringer, som foreslås gennemført med dette
lovforslag, træder i kraft samtidig.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.