Fremsat den 9. februar 2023 af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen,
fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af militær
retsplejelov
(Styrkelse af mulighederne for at
pågribe militært personel, der er narkopåvirket i
tjenesten)
§ 1
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af
24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006, § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 3 i
lov nr. 1550 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, ændres
»foretager udåndingsprøve« til:
»afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller
lader sine øjne besigtige«.
2. I
§ 15, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »udåndingsprøve« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade
sine øjne besigtige«.
3. I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »udåndingsprøven« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøven eller
øjenbesigtigelsen«.
4. I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 20 eller en overskridelse af en
promillegrænse fastsat i medfør af § 21
eller« til: »§ 20, en overskridelse af en
promillegrænse fastsat i medfør af § 21 eller en
overtrædelse af«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Forsvarsministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Forsvarets personel varetager i tjenesten en
lang række opgaver, der kræver skærpet
opmærksomhed, herunder eksempelvis håndtering af
våben og farligt materiel, hvor fejlbetjening kan få
alvorlige konsekvenser. Tjenstgørende militært
personel, der er påvirket af euforiserende stoffer, vil
dermed kunne bringe både deres eget og deres kollegaers liv
og sikkerhed i fare. Derfor er misbrug af euforiserende stoffer
helt uforeneligt med militærtjenesten.
Det følger af militær straffelov,
at det er strafbart ved indtagelse af bl.a. euforiserende stoffer
at bringe sig i en tilstand, hvor man ikke er i stand til at
varetage sin tjeneste på fuldt forsvarlig måde, samt at
det er strafbart i tjenesten eller på militært
område at være i besiddelse af eller indtage
euforiserende stoffer.
I dag giver militær retsplejelov
mulighed for, at Forsvarsministeriets Auditørkorps og andre
militære myndigheder, herunder militærpolitiet, til
enhver tid kan kræve, at tjenstgørende militært
personel, som fører motordrevet køretøj eller
varetager opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser, afgiver udåndingsprøve med
henblik på at teste, om vedkommende er påvirket af
alkohol. En sådan prøve kan dog ikke spore, om den
pågældende er påvirket af euforiserende
stoffer.
Regeringen finder på den baggrund, at
der er behov for, at der på tilsvarende vis til enhver tid
kan foretages kontrol af, om tjenstgørende militært
personel, der fører motordrevet køretøj eller
i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat
særlige promillegrænser, er påvirket af
euforiserende stoffer. En sådan kontrol kan udføres
ved brug af spyt- eller svedprøver samt ved foretagelse af
øjenbesigtigelse.
Med dette lovforslag lægger regeringen
derfor op til, at der indføres mulighed for, at
Forsvarsministeriets Auditørkorps og andre militære
myndigheder kan afkræve spyt- og svedprøver samt
foretage øjenbesigtigelse af tjenstgørende
militært personel, som fører køretøjer
m.v. Der vil være tale om samme mulighed, som politiet i dag
har efter færdselsloven, hvor politiet til enhver tid kan
kræve, at føreren af et køretøj afgiver
udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader sine
øjne besigtige.
Den foreslåede ændring vil
således styrke mulighederne for at pågribe
narkopåvirket tjenstgørende militært personel,
som fører motordrevet køretøj eller varetager
opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser.
Lovforslaget er en indholdsmæssig
uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 40, jf.
Folketingstidende 2022-2023, A, der blev fremsat den 6. oktober
2022.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
Efter § 15, stk. 1, i militær
retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, har auditøren og
andre militære myndigheder mulighed for at kræve, at
tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område, som fører motordrevet
køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, for
hvilke der er fastsat særlige promillegrænser,
foretager udåndingsprøve.
Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1063, at udåndingsprøve
kan kræves i form af stikprøvekontrol, og at adgangen
til at kræve udåndingsprøve i det hele svarer
til færdselslovens § 55, stk. 1. Der stilles
således i bestemmelsen ikke krav om, at der skal være
konkret mistanke om, at den pågældende er
påvirket af alkohol. Tjenstgørende militært
personel, der er omfattet af bestemmelsen, skal på
forlangende afgive en udåndingsprøve.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til § 15, at formålet med
indsættelsen af bestemmelsen og de samtidigt indsatte
bestemmelser i militær straffelovs §§ 21 og 22 var
"at markere det uacceptable i at udføre tjeneste i forsvaret
under indvirkning af alkohol eller euforiserende stoffer i
forbindelse med opgaver, som kræver skærpet
opmærksomhed, og hvor fejlbehandling eller fejlbetjening af
materiel kan få alvorlige konsekvenser".
Efter § 15, stk. 2, i militær
retsplejelov kan en person fremstilles til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve, hvis
vedkommende nægter at afgive udåndingsprøve,
eller hvis vedkommende ikke er i stand til at afgive prøven.
Det samme gælder, hvis udåndingsprøven giver
grund til at antage, at der foreligger en overtrædelse af
§ 20 i militær straffelov eller en overskridelse af
promillegrænser fastsat i medfør af § 21 i
militær straffelov eller færdselslovens §§ 53
og 54 om spirituskørsel og kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom
m.v.
Ved bekendtgørelse nr. 220 af 20. marts
2009 om promillegrænser på særlige områder
for tjeneste i forsvaret har forsvarsministeren i medfør af
§ 21 i militær straffelov fastsat promillegrænser
for en række særlige opgaver og ophold på
særlige områder for tjenstgørende militært
personel. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a.
promillegrænser for udførelse af vagttjeneste,
skarpskydning og omgang med skarpladte våben, ammunition og
eksplosivstoffer, omgang med stoffer og produkter indeholdende
radioaktivt materiale, kørsel med motordrevet
køretøj på militære områder, der
ikke er omfattet af færdselslovens bestemmelser, og for
adgang og ophold på Forsvarets afspærrede
skydeområder.
Efter § 15, stk. 3, i militær
retsplejelov kan militært personel desuden fremstilles til
udtagelse af blodprøve og til afgivelse af urinprøve,
hvis der er en begrundet mistanke om, at den pågældende
gør tjeneste under indflydelse af euforiserende stoffer.
Det følger af § 20 i militær
straffelov, lov nr. 530 af 24. juni 2005, at den, der ved
indtagelse af alkohol, euforiserende stoffer, opstemmende eller
bedøvende midler eller på lignende måde har
bragt sig i en tilstand, hvor vedkommende ikke er i stand til at
varetage sin tjeneste på fuldt forsvarlig måde,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Af § 22 i militær straffelov
følger det, at den, der i tjenesten eller på
militært område er i besiddelse af euforiserende
stoffer, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning. Det samme gælder den, der indtager
sådanne stoffer i tjenesten eller på militært
område.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Misbrug af euforiserende stoffer er
uforeneligt med militær tjeneste, idet Forsvarets personel i
tjenesten varetager en lang række opgaver, der kræver
skærpet opmærksomhed, herunder håndtering af
våben og farligt materiel, hvor fejlbetjening kan få
alvorlige konsekvenser.
Ved euforiserende stoffer forstås i
denne sammenhæng også opstemmende eller
bedøvende midler, som er omfattet af § 20 i
militær straffelov.
I § 15 i militær retsplejelov er
der i dag ikke hjemmel til, at Forsvarsministeriets
Auditørkorps eller andre militære myndigheder,
herunder militærpolitiet, rutinemæssigt eller
stikprøvevis kan kræve, at tjenstgørende
militært personel inden for Forsvarsministeriets
område, som fører motordrevet køretøj
eller i øvrigt varetager opgaver, hvor der gælder
særlige promillegrænser, lader sig teste for
narkopåvirkning ved hjælp af spyt- eller
svedprøve eller ved at lade deres øjne besigtige.
Bestemmelsens stk. 1 hjemler i dag alene adgang til at kræve
udåndingsprøve, som benyttes til at måle
mængden af alkohol i blodet.
Forsvarsministeriet ser derfor behov for, at
der gives Forsvarsministeriets Auditørkorps og andre
militære myndigheder, herunder militærpolitiet, samme
adgang til at stille krav om spyt- eller svedprøver samt
foretage øjenbesigtigelse, som der i dag gælder i
relation til at stille krav om udåndingsprøve. Det vil
indebære, at Forsvarsministeriets Auditørkorps og
andre militære myndigheder, herunder militærpolitiet,
vil kunne stille krav om, at tjenstgørende militært
personel skal afgive spyt- eller svedprøver eller lade deres
øjne besigtige, når de fører motordrevet
køretøj, eller når de udfører en
række nærmere oplistede opgaver, som fremgår af
bekendtgørelsen om promillegrænser på
særlige områder for tjeneste i forsvaret.
Det bemærkes, at bekendtgørelsen
alene fastlægger promillegrænser, hvorimod der ikke
fastsættes grænseværdier for euforiserende
stoffer i relation til udførelsen af opgaverne. Det vurderes
imidlertid at være relevant at give mulighed for at teste
tjenstgørende militært personel for påvirkning
af euforiserende stoffer i de tilfælde, hvor de
udfører sådanne opgaver. Tjenstgørende
militært personel, der udfører sådanne opgaver
under påvirkning af euforiserende stoffer, vil således
typisk ikke være i stand til at varetage deres tjeneste
på fuldt forsvarlig måde, hvorefter de vil kunne
straffes efter § 20 i militær straffelov.
Muligheden for at kræve spyt- eller
svedprøve og foretage besigtigelse af øjne for det
tjenstgørende militære personel, som fører
motordrevet køretøj, vil i øvrigt svare til
muligheden efter færdselslovens § 55, stk. 1, hvorefter
politiet til enhver tid kan kræve, at føreren af et
køretøj afgiver udåndings-, spyt- eller
svedprøve eller lader sine øjne besigtige.
Forsvarsministeriet finder således, at
der i § 15, stk. 1, i militær retsplejelov bør
gives Forsvarsministeriets Auditørkorps og andre
militære myndigheder, herunder militærpolitiet,
tilsvarende mulighed for at kræve spyt- og svedprøve
og foretage besigtigelse af øjne for det
tjenstgørende militære personel, som fører
motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager
opgaver, hvor der gælder særlige
promillegrænser.
Forsvarsministeriet finder endvidere, at der i
§ 15, stk. 2, i militær retsplejelov bør skabes
hjemmel til at fremstille en person til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve, hvis den
pågældende nægter at afgive udåndings-,
spyt- eller svedprøve eller lade sine øjne besigtige,
eller hvis vedkommende ikke er i stand til at medvirke hertil.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at muligheden for at
anvende spyt- og svedprøve samt øjenbesigtigelse
indføres i § 15, stk. 1, i militær retsplejelov,
således at auditøren og andre militære
myndigheder, herunder militærpolitiet, får mulighed for
at kræve spyt- og svedprøve samt
øjenbesigtigelse blandt tjenstgørende militært
personel, som fører motordrevet køretøj eller
i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat
særlige promillegrænser.
Auditøren og andre militære
myndigheder vil således i forhold til tjenstgørende
militært personel, som fører motordrevet
køretøj, få samme beføjelser, som
politiet har i henhold til færdselslovens § 55.
Det forslås endvidere, at der i §
15, stk. 2, i militær retsplejelov skabes hjemmel til, at
tjenstgørende militært personel kan fremstilles til
udtagelse af blodprøve eller afgivelse af urinprøve,
såfremt den pågældende ikke er i stand til eller
nægter at medvirke til en spyt- eller svedprøve eller
øjenbesigtigelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 1-4, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, regioner
eller kommuner.
Det vurderes, at lovforslaget følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning, herunder princip 5
om tryg og sikker databehandling. De prøver, der vil blive
taget efter lovforslaget, vil blive behandlet i overensstemmelse
med den allerede gældende ordning for
udåndingsprøver og blod- og urinprøver.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. august 2022 til den 2. september 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Centralforeningen for
Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Færøernes Landstyre via Rigsombudsmanden på
Færøerne, Hovedforeningen for Personel af Reserven i
Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD),
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Naalakkersuisut via
Rigsombudsmanden i Grønland, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtlige
byretspræsidenter og Værnepligtsrådet.
10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 15, stk. 1, i
militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, at
auditøren og andre militære myndigheder til enhver tid
kan kræve, at tjenstgørende militært personel,
som fører motordrevet køretøj eller i
øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat
særlige promillegrænser, foretager
udåndingsprøve.
De nævnte opgaver omfatter f.eks. omgang
med farlige kemiske stoffer, lægefaglig og sundhedsfaglig
tjeneste, skarpskydning m.m., jf. bekendtgørelse nr. 220 af
20. marts 2009 om promillegrænser på særlige
områder for tjeneste i forsvaret.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at ændre »foretager
udåndingsprøve« til: »afgiver
udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader sine
øjne besigtige« i § 15, stk.
1, i militær retsplejelov.
Den foreslåede ændring i §
15, stk. 1, vil medføre, at bestemmelsens
anvendelsesområde udvides, således at auditøren
og andre militære myndigheder, herunder
militærpolitiet, vil kunne kræve, at
tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område, som fører motordrevet
køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, for
hvilke der er fastsat særlige promillegrænser, afgiver
udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader deres
øjne besigtige. Auditøren og andre militære
myndigheder vil dermed have mulighed for at foretage prøver
og stikprøver for at vurdere, om tjenstgørende
militært personel udfører opgaver som nævnt i
§ 15, stk. 1, i militær retsplejelov under
påvirkning af euforiserende stoffer.
Ved euforiserende stoffer forstås i
denne sammenhæng også opstemmende eller
bedøvende midler, som er omfattet af § 20 i
militær straffelov.
Auditørens og de militære
myndigheders adgang til i henhold til § 15, stk. 1, i
militær retsplejelov at foretage kontrol af, om der
foreligger narkotikapåvirkning, vil herefter svare til den
adgang, som politiet i dag har i henhold til
færdselsloven.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
og 3
Det fremgår af § 15, stk. 2, i
militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, at
såfremt en person nægter at afgive
udåndingsprøve, eller vedkommende ikke er i stand til
at medvirke, kan vedkommende fremstilles til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve. Det samme
gælder, hvis udåndingsprøven giver grund til at
antage, at der foreligger en overtrædelse af militær
straffelov § 20 eller en overskridelse af en
promillegrænse fastsat i medfør af § 21 eller
færdselslovens §§ 53 og 54.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det at ændre
»udåndingsprøve« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade
sine øjne besigtige« i § 15,
stk. 2, 1. pkt., i militær retsplejelov.
Den foreslåede ændring i §
15, stk. 2, 1. pkt., vil medføre, at bestemmelsens
anvendelsesområde udvides, således at det vil blive
muligt for auditøren og andre militære myndigheder,
herunder militærpolitiet, at fremstille tjenstgørende
militært personel til udtagelse af blodprøve og til
afgivelse af urinprøve, hvis vedkommende nægter at
afgive udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade
sine øjne besigtige. Tilsvarende gælder for de
situationer, hvor vedkommende er ude af stand til at medvirke til
at afgive udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at
lade sine øjne besigtige.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at ændre
»udåndingsprøven« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøven eller
øjenbesigtigelsen« i § 15,
stk. 2, 2. pkt., i militær retsplejelov.
Den foreslåede ændring i §
15, stk. 2, 2. pkt., vil medføre, at bestemmelsens
anvendelsesområde udvides, således at det vil blive
muligt for auditøren og andre militære myndigheder,
herunder militærpolitiet, at fremstille tjenstgørende
militært personel til udtagelse af blodprøve og til
afgivelse af urinprøve, hvis udåndings-, spyt- eller
svedprøven eller øjenbesigtigelsen giver grund til at
antage, at der foreligger en overtrædelse af militær
straffelov § 20 eller en overskridelse af
promillegrænser fastsat i medfør af § 21 i
militær straffelov eller færdselslovens §§ 53
og 54.
Er der begrundet mistanke om
overtrædelse af § 20 i militær straffelov, kan
auditøren herudover efter gældende ret, som ikke
foreslås ændret, beslutte, at der skal udtages
blodprøve med hjemmel i retsplejelovens § 792 b, stk.
2, eller § 15, stk. 3, i militær retsplejelov.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 15, stk. 2, 2.
pkt., i militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005,
at hvis der er grund til at antage, at der foreligger en
overtrædelse af militær straffelov § 20 eller en
overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør af
§ 21 eller færdselslovens §§ 53 og 54,
så kan vedkommende fremstilles til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det at ændre »§ 20 eller en
overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør af
§ 21 eller« til: »§ 20, en overskridelse af
en promillegrænse fastsat i medfør af § 21 eller
en overtrædelse af« i § 15,
stk. 2, 2. pkt., i militær retsplejelov.
Den foreslåede ændring af §
15, stk. 2, 2. pkt., vil medføre, at bestemmelsen
præciseres, således at det entydigt fremgår, at
henvisningen til færdelsloven vedrører en
overtrædelse af lovens §§ 53 og 54, og ikke en
overskridelse af promillegrænser i færdselsloven.
Ændringen er alene udtryk for en sproglig præcisering,
og der er således ikke tilsigtet en ændring af
gældende ret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttræden. Det foreslås i bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. juni 2023.
Det fremgår af § 18 i militær
retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger. Derfor gælder de foreslåede ændringer
ikke for Færøerne og Grønland, men vil ved
kongelig anordning kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I militær retsplejelov, lov nr. 531 af
24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006, § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 3 i
lov nr. 1550 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 15.
Auditøren og andre militære myndigheder kan til enhver
tid kræve, at tjenstgørende militært personel
inden for Forsvarsministeriets område, som fører
motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager
opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser, foretager udåndingsprøve. | | 1. I § 15, stk. 1, ændres
»foretager udåndingsprøve« til:
»afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller
lader sine øjne besigtige«. | Stk. 2.
Nægter en person at afgive udåndingsprøve, eller
er vedkommende ikke i stand til at medvirke, kan vedkommende
fremstilles til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af
urinprøve. Det samme gælder, hvis
udåndingsprøven giver grund til at antage, at der
foreligger en overtrædelse af militær straffelov §
20 eller en overskridelse af en promillegrænse fastsat i
medfør af § 21 eller færdselslovens §§
53 og 54. Stk. 3.
--- | | 2. I § 15, stk. 2, 1. pkt., ændres
»udåndingsprøve« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade
sine øjne besigtige«. 3. I § 15, stk. 2, 2. pkt., ændres
»udåndingsprøven« til:
»udåndings-, spyt- eller svedprøven eller
øjenbesigtigelsen«. 4. I § 15, stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 20 eller en overskridelse af en promillegrænse
fastsat i medfør af § 21 eller« til:
»§ 20, en overskridelse af en promillegrænse
fastsat i medfør af § 21 eller en overtrædelse
af«. |
|