Fremsat den 9. februar 2023 af Miljøministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
Reduktion af drivhusgasudledninger fra
erhvervsmæssige dyrehold
§ 1
I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 2192 af 29. december
2020, § 6 i lov nr. 126 af 30. januar 2021, lov nr. 415 af 5.
april 2022 og § 37 i lov nr. 1590 af 28. december 2022,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ 35
Miljøministeren kan efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om
indretning og drift af anlæg med henblik på at reducere
udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold,
herunder fastsætte regler om, hvilke typer af anlæg der
skal være omfattet, metoder for beregning af effekt og krav
til dokumentation og egenkontrol, som den, der er ansvarlig for
anlægget, skal foretage for egen regning, samt om adgang til
dispensation.
Stk. 2
Miljøministeren kan efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om
fastsættelse af vilkår i godkendelser og tilladelser
efter §§ 16 a og 16 b, herunder om kommunalbestyrelsens
behandling og vurdering af sagen med henblik på at reducere
udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold.
Miljøministeren kan endvidere efter forhandling med
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætte regler om, at der skal gælde særlige
krav for bestemte erhvervsmæssige dyrehold.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Bemyndigelse til at fastsætte regler med
henblik på reduktion af drivhusgasudledning fra
erhvervsmæssige dyrehold
2.1. Gældende ret
2.2. Miljøministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Socialdemokratiet indgik den 4.
oktober 2021 sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
"Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug".
Det fremgår bl.a. af aftalen,
at aftaleparterne er enige om, at udledningen af drivhusgasser fra
husdyrs fordøjelse og håndteringen af gødning
skal reduceres. Det er bl.a. aftalt, at der skal stilles krav om
hyppig udslusning af gylle fra svinestalde i 2023. Det
fremgår ligeledes af aftalen, at der så vidt muligt
skal indføres et generelt reduktionskrav på
udledninger fra kvæg svarende til en effekt på 0,17
mio. ton CO2-ækvivalenter
(CO2-e) i 2025 og 0,16 mio. ton
CO2-ækvivalenter i 2030. Er
dette ikke muligt, vil aftaleparterne beslutte andre metoder for at
opnå effekten, herunder indførsel af et specifikt krav
om en højere fedtandel i foderet til konventionelle
malkekøer og kvier i 2025. CO2-ækvivalenter er omregningsfaktorer
til sammenligning af forskellige drivhusgassers indvirkning
på drivhuseffekten.
Med lovforslaget foreslås
det, at der indsættes en bemyndigelse til
miljøministeren i lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019 med senere ændringer, (herefter husdyrbrugloven), som
efter forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan anvendes til at fastsætte regler om indretning og
drift af anlæg med henblik på at reducere udledning af
drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold. Den
foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at
fastsætte regler om fastsættelse af vilkår i et
husdyrbrugs godkendelse eller tilladelse med henblik på at
reducere udledning af drivhusgasser fra husdyrbruget. Eftersom
bl.a. det overordnede ressortansvar for klimaregulering af
husdyrproduktionen ligger hos ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri foreslås det, at miljøministerens
regeludstedelse sker efter forudgående forhandling med
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Forholdet
reguleres via husdyrbruglovens regler, da der eksisterer en retlig
ramme i husdyrbrugloven, som vurderes velegnet til også at
regulere udledning af drivhusgasser.
Bemyndigelsen skal anvendes til at
udmønte de dele af Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug, som vedrører reduktioner af drivhusgasser fra
erhvervsmæssige dyrehold. Med den foreslåede
bemyndigelse sikres for det første grundlaget for at
indføre krav om hyppig udslusning. Derudover sikres der
hjemmel til at fastsætte regler om tiltag med henblik
på at opnå den aftalte reduktion af udledninger fra
kvæg samt på sigt i bekendtgørelse at
udmønte regler om tiltag, som forligskredsen bag aftalen
træffer beslutning om at implementere i forlængelse af
arbejdet med at udvikle nye klimavirkemidler.
2. Bemyndigelse til at fastsætte regler med henblik
på reduktion af drivhusgasudledning fra erhvervsmæssige
dyrehold
2.1. Gældende ret
Den gældende husdyrbruglov
indeholder ikke regler om reduktion af drivhusgasudledninger fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Det fremgår af
husdyrbruglovens § 3, stk. 1, nr. 1, at et husdyrbrug er et
husdyranlæg, der tilsammen har et produktionsareal på
mere end 100 m2, gødnings-
og ensilageopbevaringsanlæg og andre driftsbygninger m.v. til
brug for husdyrhold, som ligger på samme ejendom.
Inden et husdyrbrug etableres, skal
den relevante kommunalbestyrelse godkende eller tillade
etableringen. Har husdyrbruget en ammoniakemission på mere
end 3.500 kg NH3-N pr. år, skal det godkendes i medfør
af husdyrbruglovens § 16 a, stk. 1. Har husdyrbruget flere end
750 stipladser til søer, flere end 2.000 stipladser til
fedesvin (over 30 kg) eller flere end 40.000 stipladser til
fjerkræ skal det godkendes i medfør af § 16 a,
stk. 2.
Godkendelsespligten efter
henholdsvis stk. 1 og 2, gælder også, hvis et
husdyrbrug udvides eller ændres på en måde, som
kan indebære forøget forurening eller andre virkninger
på miljøet.
Husdyrbrug, der ikke er omfattet af
godkendelsespligten efter § 16 a, må ikke etableres uden
kommunalbestyrelsens forudgående tilladelse. Dette
følger af husdyrbruglovens §16 b, stk. 1.
Tilladelsespligten efter § 16 b, stk. 1, gælder
også, hvis et husdyrbrug udvides eller ændres på
en måde, som kan indebære forøget forurening
eller andre virkninger på miljøet, jf. § 16 b,
stk. 2.
Det fremgår af § 27,
stk. 1, i husdyrbrugloven, at en godkendelse eller en tilladelse
efter lovens § 16 a eller § 16 b, skal indeholde
vilkår om husdyrbrugets indretning og drift, herunder om den
kontrol, som den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal foretage
for egen regning, samt opførelse af bebyggelse m.v.,
medmindre andet følger af regler fastsat i medfør af
§ 34 a. Efter husdyrbruglovens § 34 a kan ministeren
fastsætte regler, der retter sig direkte mod husdyrbruget,
dvs. generelle regler om husdyrbrugs indretning og drift m.v. I det
omfang der er fastsat regler efter husdyrbruglovens § 34 a,
vil det således samtidig kunne betyde, at kommunalbestyrelsen
ikke kan eller skal fastsætte konkrete vilkår om disse
forhold.
Husdyrbruglovens § 27, stk. 1,
skal ses i sammenhæng med lovens § 34, stk. 1, hvorefter
miljøministeren kan fastsætte regler om, godkendelser
og tilladelser, herunder om kommunalbestyrelsens behandling og
vurdering af sagen. Ministeren kan i den forbindelse også
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde og på
hvilke vilkår godkendelser og tilladelser kan meddeles.
Omfanget af de vilkår, som
kommunalbestyrelsen kan fastsætte i medfør af
husdyrbruglovens § 27, afhænger af det nærmere
indhold og omfang af de regler, der er fastsat i medfør af
§ 34 og § 34 a i husdyrbrugloven. Kommunalbestyrelsen
vurderer behovet for fastsættelse af vilkår inden for
rammerne af de regler, der er fastsat efter lovens § 34 og
§ 34 a.
Husdyrbruglovens § 9 a
supplerer bemyndigelsen i § 34 a. Det fremgår af §
9 a, stk. 1, at miljøministeren kan fastsætte regler
om indretning og drift af husdyranlæg og gødnings- og
ensilageopbevaringsanlæg, herunder om den egenkontrol, som
den, der er ansvarlig for anlægget, skal foretage for egen
regning, samt andre forhold forbundet med husdyrhold. Med
bestemmelsen kan der fastsættes regler om de
miljømæssige indvirkninger og gener, som husdyrhold
kan give anledning til. Bestemmelsen omfatter såvel nye som
eksisterende anlæg.
Det fremgår af § 9 a,
stk. 2, at miljøministeren endvidere kan fastsætte
regler om anmeldeordninger, herunder om pligt til at anmelde
etablering, udvidelse eller ændring af anlæg til
kommunalbestyrelsen.
2.2. Miljøministeriets overvejelser
Landbrug og skovbrug vil i 2030
stå for ca. 45 pct. af CO2-udledningen i Danmark, hvis der ikke
handles. Regeringen har høje, grønne ambitioner for
landbruget og ønsker, at Danmark skal gå forrest i den
grønne omstilling på landbrugsområdet.
På den baggrund er der
indgået en bred aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug. Med aftalen blev aftaleparterne enige om, at udledningen
af drivhusgasser fra husdyrs fordøjelse og
håndteringen af gødning skal reduceres samtidig med,
at dyrenes velfærd ikke forringes. Med aftalen er det bl.a.
besluttet, at der skal stilles krav til hyppigere udslusning fra
svinestalde med henblik på at kunne reducere udledningen af
drivhusgasser med 0,17 mio. ton CO2e
i 2030.
Hyppig udslusning er en kendt
teknik, der allerede anvendes med henblik på at
begrænse lugtgener. Ved hyppig udslusning begrænses
gyllens opholdstid i stalden, idet den flyttes fra stalden til et
udendørs lager, hvor den lavere temperatur, samt enten
tæt eller fast overdækning medfører, at
udledningen fra gyllen reduceres.
For at opnå den reduktion i
udledningen af drivhusgasser, der er aftalt mellem aftalepartierne
i medfør af Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug, vil der skulle stilles krav om ugentlig udslusning af
gyllen fra stalden til lageret (min. hver syvende dag) for alle nye
svinestalde (inklusiv slagtegrise-, smågrise- og sostalde) og
for alle eksisterende slagtesvinestalde. Udslusningen kan ske enten
automatisk eller manuelt. For eksisterende so- og
smågrisestalde bør der ikke stilles krav om hyppig
udslusning, da disse staldanlæg, grundet proportionerne i og
indretningen af gyllekummernes støbning, har ringe
muligheder for at gennemføre udslusning.
Der bør være mulighed
for at anvende en anden staldteknologi, f.eks. staldforsuring, i
stedet for hyppig udslusning, hvis staldteknologien har en
dokumenteret effekt på reduktionen af drivhusgasser. Ved
godkendelser af nye teknologier vil det være
hensigtsmæssigt, at der tilstræbes en hurtig
myndighedsbehandling.
Krav til hyppig udslusning
bør på nuværende tidspunkt kun
pålægges svinebrug og ikke kvægbrug. Eksisterende
kvægstalde, der ikke allerede har indbygget hyppig udslusning
som en del af deres staldsystem, har sammenhængende kummer
med behov for omrøring (ringkanalstalde). Det udelukker af
tekniske årsager muligheden for hyppig udslusning.
Nye kvægstalde kan efter de
gældende regler kun bygges med enten indbygget hyppig
udslusning eller som ringkanalstalde med tilkoblet staldforsuring
på grund af eksisterende ammoniakkrav i
miljøreguleringen. Staldforsuring vurderes ud fra det
tilgængelige, om end begrænsede, vidensgrundlag, at
have en markant reduktionseffekt på udledningen af metan, der
ved dokumentation forventes at overstige effekten af hyppig
udslusning. Krav om hyppig udslusning i eksisterende og nye
kvægstalde bør derfor ikke omfattes på
nuværende tidspunkt.
Der er i dag kun et begrænset
antal værktøjer til at reducere landbrugets klima- og
miljøbelastning, som ikke har betydelige konsekvenser for
landbrugets produktion. På den baggrund har parterne bag
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug aftalt, at
yderligere reduktioner af landbrugets udledning af drivhusgasser og
næringsstoffer skal ske ved udvikling og ikke ved afvikling
af dansk landbrug med afsæt i en teknologineutral tilgang.
Aftaleparterne har derfor besluttet, at der bl.a. afsættes 26
mio. kr. til udviklingsinitiativer inden for gylle- og
gødningshåndtering og fodertilsætningsstoffer,
der kan nedbringe udledningen af drivhusgasser uden at dyrenes
velfærd forringes. Partierne bag Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug har aftalt, at der følges op
på udviklingsinitiativerne senest i 2023, hvor der tages
stilling til, om de kan implementeres.
Af Aftale om grøn omstilling
af dansk landbrug fremgår det endvidere, at der så vidt
muligt skal indføres et generelt reduktionskrav på
kvæg svarende til en effekt på 0,17 mio. ton CO2e i årene 2025 og 0,16 mio. ton
CO2e i 2030. Det fremgår af
aftalen, at hvis det ikke er muligt at fastsætte et generelt
reduktionskrav vil aftalepartierne træffe beslutning om andre
metoder for at opnå effekten, herunder om øget
fedttildeling i foder. Fodring med fedtholdigt foder, som for
eksempel rapsfrø eller rapsolie, vil medføre, at
udledningen af metan fra kvæget reduceres.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en ny
bemyndigelsesbestemmelse i husdyrbruglovens § 35, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås indført for at
kunne udmønte Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug vedrørende reduktion af drivhusgasudledninger fra
erhvervsmæssige dyrehold, herunder tiltag, der allerede er
besluttet, og tiltag der måtte blive truffet i dette
regi.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i husdyrbruglovens § 35, vil
miljøministeren efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri som noget nyt få
mulighed for at fastsætte tiltag, der kan begrænse
udledninger af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold og
i den forbindelse fastsætte regler om krav til dokumentation
og egenkontrol, som den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal
foretage for egen regning. Det foreslås endvidere, at den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, hvilke typer anlæg, der skal
være omfattet af de tiltag, der fastsættes regler
om.
Det foreslås endvidere, at
bemyndigelsesbestemmelsen kan anvendes til at fastsætte
regler om vilkår i godkendelser og tilladelser, herunder om
kommunalbestyrelsens behandling og vurdering af sagen med henblik
på at reducere udledning af drivhusgasser fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Den foreslåede bemyndigelse
vil således for det første kunne anvendes til at
fastsætte tiltag som krav i en bekendtgørelse, som
alle omfattede virksomheder med erhvervsmæssige dyrehold vil
skulle opfylde. For det andet vil den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse kunne anvendes til at fastsætte
regler om, at der fastsættes vilkår til det enkelte
husdyrbrugs miljøgodkendelse i medfør af
husdyrbruglovens § 16 a og § 16 b.
Det forventes overvejende, at
tiltag med henblik på at reducere drivhusgasudledning fra
erhvervsmæssige dyrehold vil blive fastsat som generelle krav
i en bekendtgørelse. Det vil dog afhænge af de
nærmere omstændigheder, og det kan vise sig
hensigtsmæssigt, at nogle tiltag fastsættes som
generelle krav i en bekendtgørelse, mens andre
fastsættes som vilkår i miljøgodkendelsen efter
husdyrbruglovens § 16 a og § 16 b.
Bemyndigelsen vil som det
første blive anvendt til at udmønte Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug for så vidt
angår implementeringstiltag til reduktioner af drivhusgasser
fra henholdsvis svinebrug og kvægbrug.
I medfør af Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug og på baggrund af
Miljøministeriets overvejelser i pkt. 2.2. forventes det
således, at den foreslåede bemyndigelse vil blive
anvendt til at fastsætte krav om hyppigere udslusning i
svinestalde. Det forventes, at kravet vil omfatte både
eksisterende og nye svinebrug, dog med en undtagelse for
eksisterende so- og smågrisestalde. Bemyndigelsen vil
endvidere kunne anvendes til at fastsætte yderligere
generelle undtagelser, hvis det eksempelvis vurderes, at det ikke
er teknisk muligt at udsluse hyppigt i særlige staldtyper
på grund af manglende gyllemængder i visse
perioder.
Det forventes endvidere, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om tiltag med henblik på at indfri de
reduktioner på udledningen af drivhusgasser fra
kvægbrug, som fremgår af Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug. Der vil skulle kunne opnås en
effekt svarende til 0,17 mio. ton CO2e i 2025 og 0,16 mio. ton CO2e i 2030. Hvis der bliver adgang til
flere virkemidler såsom f.eks. nye
fodertilsætningsstoffer, og der ikke er juridiske barrierer,
herunder f.eks. statsstøtte- og konkurrenceretlige regler
m.v., der forhindrer det, vil der med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om et generelt
reduktionskrav på udledningen fra kvægs
fordøjelse, som kan nås med forskellige virkemidler.
Viser det sig ikke muligt, fordi der ikke bliver adgang til
forskellige virkemidler eller på grund af juridiske
barrierer, vil bemyndigelsen i stedet kunne blive anvendt til
f.eks. at fastsætte regler om et krav om tilsætning af
en højere fedtandel i foderet til konventionelle
malkekøer og kvier. Dette krav vil i så fald skulle
gælde fra 2025.
Den foreslåede bemyndigelse
kan ligeledes anvendes til at fastsætte regler om adgangen
til at meddele dispensation. Det vil i givet fald være
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der kan meddeles dispensation. Generelle undtagelser vil
blive fastsat som undtagelser i en bekendtgørelse.
Området for dispensationer og undtagelser vil være
begrænset af hensyn til reduktionseffekter.
Eftersom bl.a. det overordnede
ressortansvar for klimaregulering af husdyrproduktionen ligger hos
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri foreslås
det, at miljøministerens regeludstedelse sker efter
forudgående forhandling med ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri. Forholdet reguleres via husdyrbruglovens
regler, da der eksisterer en retlig ramme i husdyrbrugloven, som
vurderes velegnet til også at regulere udledning af
drivhusgasser.
Det er hensigten, at den foreslåede bestemmelse endvidere
vil kunne anvendes til udmøntning af fremtidige politiske
aftaler inden for forligskredsen bag Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug om reduktion af drivhusgasudledninger
fra husdyrbrug i bekendtgørelsesform.
Bekendtgørelser, der udmøntes i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, forelægges inden
udstedelse for forligskredsen. Det er dog hensigten, at
miljøministeren efter forudgående forhandling med
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri med den
foreslåede bemyndigelse kan fastsætte regler om mindre
ændringer, justeringer, præciseringer m.v., der ikke
nødvendigvis bygger på en politisk aftale.
Sådanne ændringer vil også blive forelagt for
forligskredsen. Er et eller flere partier bag Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug ikke længere repræsenteret
i Folketinget, og har de resterende partier flertal i Folketinget,
vil miljøministeren kunne udmønte de aftalte tiltag
efter forelæggelse for disse partier.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte verdensmål 13
for klimaindsats, herunder bidrage positivt til opfyldelsen af
delmål 13.2 om, at tiltag mod klimaforandringer skal
integreres i nationale politikker, strategier og planlægning.
Der henvises til pkt. 7 om klimamæssige konsekvenser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med den foreslåede § 35
i husdyrbrugloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås der indsat en bemyndigelsesbestemmelse til
miljøministeren, der bl.a. muliggør udmøntning
af dele af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug. Den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig selv
medføre hverken økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser.
Den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse forventes ved udmøntning i
bekendtgørelse at kunne medføre økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommunerne svarende
til det ved Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
forudsatte.
Omfanget af de økonomiske
konsekvenser for kommunerne vil afhænge af, hvor mange
tiltag, der vil blive fastsat regler om i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse. I først omgang
forventes det, at der vil blive etableret regler om hyppig
udslusning og regler med henblik på reduktion af
drivhusgasudledninger fra kvæg, eventuelt ved at
fastsætte et foderkrav. Der vil være løbende
udgifter til at føre tilsyn med de forventede ekstra krav.
De forventede tiltag vedrørende hyppig udslusning forventes
at indebære samlede økonomiske konsekvenser for
kommunerne på ca. 100.000 kr. pr. år i gennemsnit i
årene 2023-2050.
Implementeringskonsekvenserne vil
bestå af tilpasning af kommunernes nuværende tilsyn til
de ekstra krav, der måtte blive stillet til
erhvervsmæssige dyrehold i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse.
De samlede
implementeringskonsekvenser for kommuner kan ikke opgøres
på nuværende tidspunkt.
Lovforslaget har ikke
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for regionerne.
Ved udmøntning af
bekendtgørelser med hjemmel i den foreslåede § 35
i husdyrbrugsloven vil der blive taget stilling til principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det er Miljøministeriets
vurdering, at principperne for tilpasningsdygtig regulering, jf.
Erhvervsstyrelsens vejledning fra juni 2018 om principperne for
agil erhvervsrettet regulering, ikke er relevante for
lovforslaget.
Omfanget af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet vil afhænge af,
hvorledes bemyndigelsesbestemmelsen udmøntes. Den konkrete
udmøntning vil bl.a. afhænge af fremtidige aftaler,
der er truffet eller vil blive truffet af forligskredsen, og af
teknologiudviklingen.
Det forventes, at den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i første omgang
vil blive anvendt til udmøntning af de dele af Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug, der indeholder krav om
hyppig udslusning i svinestalde og krav reduktioner i udledningen
fra kvæg.
Som forudsat ved landbrugsaftalens
indgåelse forventes tiltag vedrørende hyppig
udslusning i svinestalde at indebære samlede
erhvervsøkonomiske omkostninger på ca. 40 mio. kr. pr.
år i gennemsnit i årene 2023-2050. I eksisterende
slagtegrisestalde, der primært vil skulle benytte sig af
manuel arbejdskraft, estimeres merudgiften til hyppig udslusning
til gennemsnitligt ca. 2,8 kr. pr. ton grisegylle, svarende til to
pct. af dækningsbidraget for slagtegrise (2015-2019) eller en
stigning på 0,3 pct. i de totale produktionsomkostninger. I
beregningerne tages et 5-årigt gennemsnit af
dækningsbidrag og produktionsomkostningerne (2015-2019).
Merudgiften for automatiseret udslusning i nye stalde vurderes at
ville svare nogenlunde til driftsomkostningerne ved manuel
udslusning.
De erhvervsøkonomiske
meromkostninger på den enkelte bedrift afhænger af den
producerede gyllemængde pr. bedrift og derved af
gyllepropper, der skal trækkes, samt hvor tit bedriften
allerede udsluser i dag. Der vil være nogle bedrifter, som
skal skrue frekvensen mere op end andre. Der vil endvidere
være variationer i, hvilke muligheder der er for at
installere og automatisere hyppig udslusning. Kravet om hyppig
udslusning forventes at medføre meromkostninger for ca.
25.000 kr. om året for den gennemsnitlige grisebedrift.
På enkelte bedrifter -
primært de, der afsætter gyllen til biogas - kan det
være nødvendigt at investere i en ny eller
større fortank. Der vil også kunne blive behov for at
øge lagerkapacitet uden for stalden. Dette vil i visse
tilfælde kunne kræve en miljøgodkendelse, og
medføre udgifter hertil.
For eksisterende stalde, hvor
enkelte måtte rammes atypisk hårdt, f.eks. fordi hyppig
udslusning ikke vil være muligt uden en komplet ombygning af
stalden, forventes der fastsat regler om en begrænset
dispensationsmulighed.
Der forventes alene at være
få administrative omkostninger i tilknytning til et krav om
hyppig udslusning, som vil bestå af dokumentation i form af
registrering af den dato (i eksempelvis en kalender eller logbog),
der har været foretaget udslusning.
Det er endnu ikke afklaret,
hvorledes de aftalte reduktioner for kvæg skal indfries. Det
fremgår dog af Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug, at hvis det ikke er muligt at fastsætte et generelt
reduktionskrav vil aftalepartierne beslutte andre metoder for at
opnå effekten, herunder krav til fedt-fodring. Som forudsat
ved indgåelse af landbrugsaftalen vurderes de samlede
erhvervsøkonomiske omkostninger for tiltag vedrørende
øget fedttildeling i foder at udgøre ca. 150 mio. kr.
pr. år i gennemsnit (2023-2050). Meromkostningen til at
øge fedtandelen i foderet er estimeret til 240 kr. pr.
konventionel malkeko pr. år svarende til ca. fem pct. af
dækningsbidraget for malkekøer (økologiske og
konventionelle malkekøer i perioden 2015-2019). For kvier er
meromkostningen estimeret til ca. 150 kr. pr. konventionel kvie pr.
år. De erhvervsøkonomiske omkostninger på den
enkelte bedrift afhænger af antallet af malkekøer og
kvier pr. bedrift. For en gennemsnitlig bedrift i dag
medfører kravet om en højere fedtandel i foderet
meromkostninger svarende til ca. 70.000 kr. om året.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod
erhvervsdrivende, og lovforslaget vil derfor ikke medføre
administrative konsekvenser for borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
De klimamæssige konsekvenser
vil afhænge af, hvorledes bemyndigelsesbestemmelsen i den
foreslåede § 35 i husdyrbrugloven udmøntes.
Den foreslåede bemyndigelse
vil bl.a. blive anvendt til at udmønte dele af Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug.
Det fremgår af aftalen, at
krav til hyppig udslusning vurderes at ville kunne medføre
reduktioner på 0,17 mio. ton CO2e i 2030 og reduktionskrav til
udledninger af drivhusgasser fra kvæg vurderes at ville kunne
medføre reduktioner på 0,17 mio. ton CO2e i 2025, og 0,16 mio. ton CO2e i 2030.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
De miljø- og
naturmæssige konsekvenser vil afhænge af, hvorledes
bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 35 i
husdyrbrugloven udmøntes.
De konkrete miljø- og
naturmæssige konsekvenser vil derfor først endeligt
kunne vurderes i forbindelse med udmøntningen i
bekendtgørelse.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 24. juni 2022 til den 25. august 2022 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arla Foods,
Brancheforeningen Genanvend Biomasse, Biogas Danmark,
Bæredygtigt Landbrug, Center for friluftsdyr, Combineering,
DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond, DanGødning, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Miljøundersøgelser, Danroot, Dansk Energi
Brancheforening (DGB), Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Kennelklub, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Pelsdyravlerforening (Danske
Minkavlere), Dansk Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk
Standard, Danske Halmleverandører, Danske Juletræer,
Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske
Svineproducenter, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening),
Datalogisk, Datalogisk Institut, Datatilsynet, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Danske Fjerkræråd, Det
Dyreetiske Råd, Det Miljøøkonomiske Råd,
DHI Danmark- Institut for Vand og Miljø, Drivkraft Danmark,
DTU, DTU Miljø, Emineral, ETA-Danmark, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Finans Danmark (tidl. Finansrådet),
Finanstilsynet. Flex Fertilizer System ApS, Flex Gødning,
Forbrugerrådet Tænk, FORCE, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
danske biologer, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i
Danmark og disses suppleanter, Foreningen af Miljø- plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af
Naturfredningsformænd i Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen Biogasbranchen,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Generamte
Naboer til minkfarme, Frie Bønder - Levende land, Greenet,
Grøn Hverdag, GTS (Godkendt Teknologisk Service),
HedeDanmark, Hedeselskabet, HK-Kommunal Miljøudvalg, Icrofs,
Ingeniørforeningen i Danmark, Klimarådet, Kommunernes
Landsforening, Kyst, Land & Fjord, Københavns
Universitet, Københavns Universitet - Det Natur- og
Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet - Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet -
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi,
Københavns Universitet - Institut for Plante- og
Miljøvidenskab, Københavns Universitet - Skov &
Landskab, LandboNord, LandboSyd, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugsrådgivning Syd, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Bygnings-
og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Lif (Lægemiddelindustriforeningen),
LO (Landsorganisationen i Danmark), Miljø- og
Fødevareklagenævnet,
Miljømærkenævnet, Miljøservice, Mogens
Jensen (miljøservice), Nationalt Center for Fødevarer
og Jordbrug (DCA), Nationalt Center for Miljø og Energi
(DCE), Natur og Ungdom, Nicolai Bech, NIRAS, Nordjyllands
Trafikselskab, Nybro Tørreri, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Professor, dr. jur. Helle Tegner
Anker, Professor, dr. jur. Ellen Margrethe Basse, Professor, dr.
jur., Peter Pagh, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske
Råd), SAGRO, SEGES, SEGES svineproduktion, Skov &
Landskab, Skovdyrkerne (Skovdyrkerforeningerne), Skovrådet,
Småskovsforeningen Danmark, Svine Rådgivningen,
Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Velas, VKST, Økologisk Landsforening, Østdansk
Landboforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Aarhus
Universitet - Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet og Aarhus
Universitet - Institut for Agroøkologi.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Udmøntning af den
foreslåede § 35 i husdyrbrugloven, vil få
økonomiske konsekvenser for kommunerne. Omfanget af de
økonomiske konsekvenser vil afhænge af, hvordan de
nærmere regler udformes i en bekendtgørelse. De forventede tiltag vedrørende
hyppig udslusning forventes at indebære samlede
økonomiske konsekvenser for kommunerne på ca. 100.000
kr. pr. år i gennemsnit i årene 2023-2050. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udmøntning af den
foreslåede § 35 i husdyrbrugloven vil kunne få
implementeringskonsekvenser for kommunerne. Omfanget af
konsekvenserne vil afhænge af, hvordan de nærmere
regler udformes i en bekendtgørelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Udmøntning af den
foreslåede § 35 i husdyrbrugloven vil medføre
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Omfanget vil
afhænge af, hvordan de nærmere regler udformes i en
bekendtgørelse. De forventede tiltag vedrørende
hyppig udslusning forventes at indebære samlede
erhvervsøkonomiske omkostninger på ca. 40 mio. kr. pr.
år i gennemsnit i årene 2023-2050 | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Udmøntning af den
foreslåede § 35 i husdyrbrugloven vil medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Omfanget vil
afhænge af, hvordan de nærmere regler udformes i en
bekendtgørelse. De forventede tiltag vedrørende
hyppig udslusning forventes udelukkende at indebære få
samlede administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Den foreslåede bemyndigelse vil
bl.a. blive anvendt til at udmønte dele af Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug. Der forventes bl.a.
fastsat regler om krav til hyppig udslusning, der vurderes at ville
kunne medføre reduktioner på 0,16 mio. ton CO2e i 2030. Der forventes endvidere fastsat
regler vedrørende reduktionskrav til udledninger af
drivhusgasser fra kvæg, der vurderes at ville kunne
medføre reduktioner på 0,17 mio. ton CO2e i 2025, og 0,16 mio. ton CO2e i 2030. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter. | Er i strid med principperne for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Der findes ikke regler i gældende ret,
der giver mulighed for, at miljøministeren kan
fastsætte regler om indretning og drift af anlæg med
henblik på at reducere udledning af drivhusgasser fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Det foreslås med lovforslaget, at der
indsættes en ny § 35 i husdyrbrugloven.
Det følger af den foreslåede
§ 35, stk. 1, at
miljøministeren efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
indretning og drift af anlæg med henblik på at reducere
udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold.
Erhvervsmæssige dyrehold skal
forstås i overensstemmelse med definitionen i
bekendtgørelse nr. 2243 af 29. november 2021 om
miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af
gødning (husdyrgødningsbekendtgørelsen). Af
bekendtgørelsen fremgår det, at erhvervsmæssigt
dyrehold er et dyrehold, som overskrider
størrelsesgrænserne for ikke-erhvervsmæssigt
dyrehold i henhold til bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni
2017 om miljøregulering af visse aktiviteter
(miljøaktivitetsbekendtgørelsen). Ifølge denne
bekendtgørelse er et dyrehold ikke erhvervsmæssigt,
hvis det består af en begrænset mængde dyr. Til
eksempel er et dyrehold bestående af kvæg og svin ikke
erhvervsmæssigt, hvis dyreholdet består af op til 2
malkekøer eller ammekøer med tilhørende kalve
(op til 6 måneder), op til 4 stykker kvæg, op til 2
søer med tilhørende smågrise (op til 40 kg)
eller op til 15 producerede slagtesvin.
Den foreslåede bemyndigelse vil
indebære, at miljøministeren kan fastsætte
regler, som retter sig direkte mod anlægget, f.eks. til
husdyranlægget eller til gødningsanlægget, men
også regler der retter sig til driften af anlægget.
Regler, der retter sig mod indretning af anlæg, kan f.eks.
være krav til at staldanlæg indrettes med automatisk
udslusning, mens regler der retter sig mod drift, eksempelvis kan
være krav om særlig fodring af husdyrene i
anlægget eller krav om reduktioner i drivhusgasser fra
dyreholdet i anlægget.
Den foreslåede bemyndigelse i forslaget
til § 35, stk. 1, vil kunne anvendes til at fastsætte
regler om tiltag i en bekendtgørelse, som alle de
virksomheder, der har erhvervsmæssige dyrehold vil skulle
opfylde.
Det forventes, at miljøministeren ved
første udmøntning af bemyndigelsen vil
fastsætte regler om hyppig udslusning i svinestalde, der er
et tiltag, som fremgår af Aftale om grøn omstilling af
landbruget. Reglerne forventes udmøntet i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen med ikrafttrædelse
samme dato som lovforslaget.
Hyppig udslusning vil kunne begrænse
gyllens opholdstid i stalden, idet den flyttes til et
udendørs lager, hvor den lavere temperatur medfører,
at udledningerne reduceres.
Det forventes således, at der vil blive
fastsat krav om ugentlig udslusning af gyllen fra stalden til
lageret (minimum hver syvende dag) enten ved automatisk eller
manuel udslusning. Det forventes endvidere, at kravet vil blive
stillet til alle nye svinestalde (inklusiv slagtegrise-,
smågrise- og sostalde) og alle eksisterende
slagtesvinestalde. Nye stalde forventes at omfatte staldafsnit i
husdyrbrug, hvor en ansøgning om etablering, ændring
eller udvidelse efter husdyrbruglovens § 16 a eller § 16
b er indgivet til kommunalbestyrelsen efter reglernes
ikrafttræden. Der vil være mulighed for at installere
en anden staldteknologi, hvis den har en dokumenteret effekt
på udledningen af drivhusgasser, herunder f.eks.
staldforsuring. Ved godkendelser af nye teknologier, som kan
anvendes som alternativer til hyppig udslusning, vil der blive
tilstræbt en hurtig myndighedsbehandling.
Herudover forventes det, at
miljøministeren vil anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler med henblik på at opnå det
aftalte drivhusgasreduktionskrav i forhold til kvæg, som
fremgår af Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug. Hvis der bliver adgang til flere virkemidler såsom
f.eks. nye fodertilsætningsstoffer, og der ikke er juridiske
barrierer, herunder f.eks. statsstøtte- og
konkurrenceretlige regler m.v., der forhindrer det, forventes det
at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
udmønte regler om et generelt reduktionskrav
vedrørende udledningen fra kvægs fordøjelse,
som kan nås ved valgfrihed mellem forskellige virkemidler.
Viser det sig ikke muligt, fordi der ikke bliver adgang til
forskellige virkemidler eller på grund af juridiske
barrierer, vil bemyndigelsen i stedet kunne blive anvendt til
f.eks. at fastsætte regler om et krav om tilsætning af
en højere fedtandel i foderet til konventionelle
malkekøer og kvier. Dette krav vil i så fald skulle
udmøntes og træde i kraft fra 2025.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
i husdyrbruglovens § 35 vil skulle benyttes til at
udmønte Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
vedrørende reduktion af drivhusgasudledninger fra
erhvervsmæssige dyrehold, herunder tiltag, der allerede er
besluttet og tiltag der måtte blive besluttet med
udgangspunkt i aftalen. Det er hermed hensigten, at udstedelse af
en bekendtgørelse i medfør af den foreslåede
§ 35 som udgangspunkt skal bygge på aftaler i
forligskredsen, og at en bekendtgørelse inden udstedelse vil
blive forelagt forligskredsen.
For at kunne imødekomme udviklingen
inden for tiltag, som kan medvirke til at reducere udledninger af
drivhusgasser, særligt metan, fra erhvervsmæssige
dyrehold, er det dog hensigten, at miljøministeren med den
foreslåede bestemmelse kan fastsætte regler om mindre
ændringer, justeringer, præciseringer m.v.
Sådanne ændringer vil også blive forelagt for
forligskredsen inden udstedelse. Er et eller flere partier bag
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug ikke
længere repræsenteret i Folketinget, og har de
resterende partier flertal i Folketinget vil miljøministeren
kunne udmønte de aftalte tiltag efter forelæggelse for
disse partier.
Det følger videre af den
foreslåede stk. 1, at ministeren
kan fastsætte regler om hvilke typer anlæg, der skal
være omfattet, metoder for beregning af effekt samt krav til
dokumentation og egenkontrol, som den, der er ansvarlig for
anlægget skal foretage for egen regning samt om adgang til
dispensation.
Det foreslåede stk. 1, vil
medføre, at miljøministeren kan fastsætte
regler om hvilke typer anlæg, der vil blive omfattet af
reglerne om indretning og drift af anlæg med henblik på
at reducere udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige
dyrehold.
Der vil eksempelvis kunne fastsættes
regler om, at visse tiltag fastsat i medfør af stk. 1, alene
vil gælde for svinebrug, mens andre tiltag vil gælde
for kvægbrug. Der vil også kunne fastsættes
regler om, at visse tiltag fastsat i medfør af stk. 1, alene
vil gælde for husdyrbrug af en vis størrelse.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte
generelle undtagelser, hvis en særlig type stald, f.eks.
på grund af manglende gyllemængder i perioder ikke vil
kunne etablere hyppig udslusning eller som følge af
nødvendige hensyn til arbejdsmiljø.
Det påtænkes endvidere, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler om dispensation. Det vil være
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der kan meddeles dispensation til de fastsatte krav. De
nærmere bestemmelser herom vil blive fastsat i
bekendtgørelsesform og nærmere uddybet i en
vejledning. Det forventes, at der bl.a. vil kunne meddeles
dispensation, hvis en bedrift måtte blive ramt atypisk
hårdt, f.eks. fordi hyppig udslusning ikke vil være
muligt uden en komplet ombygning af stalden.
Området for adgangen til at meddele
dispensationer og fastsættelsen af afgrænsning af typer
omfattede anlæg vil under alle omstændigheder
være begrænset af hensyn til reduktionseffekter.
Den foreslåede bestemmelse vil derudover
kunne anvendes til at fastsætte regler om beregning af effekt
samt de krav til dokumentation og egenkontrol, der vil skulle
opfyldes. Det vil være den driftsansvarlige af husdyrbruget,
der vil blive forpligtet til at foretage dokumentation og
egenkontrol, og det skal foretages for egen regning.
Det er hensigten, at kommunalbestyrelsen som
led i deres tilsyn med husdyrbrug, også vil skulle
føre tilsyn med krav, der fastsættes med hjemmel i den
foreslåede § 35. Det fremgår af husdyrbruglovens
§ 44, stk. 1, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med,
at loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven,
overholdes.
Det er endvidere hensigten, at der med hjemmel
i husdyrbruglovens § 92 vil blive fastsat regler om, at
overtrædelser af de krav til hyppig udslusning, der forventes
fastsat i bekendtgørelsesform i medfør af den
foreslåede § 35, samt andre krav, der måtte blive
fastsat i medfør af bestemmelsen, kan straffes med
bøde. Derudover vil der med hjemmel i § 92 blive
fastsat en regel om, at straffen kan stige til fængsel i
indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er voldt skade eller fremkaldt fare for skade
på natur, dyr, planter, landskaber, mennesker eller de
øvrige interesser, som husdyrbrugloven tilsigter at
beskytte, herunder luft, vand, jord og undergrund, eller hvis der
er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser.
Det følger af den foreslåede
§ 35, stk. 2, 1. pkt., at
miljøministeren efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
fastsættelse af vilkår i godkendelser og tilladelser,
herunder om kommunalbestyrelsens behandling og vurdering af sagen,
med henblik på at reducere udledning af drivhusgasser fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Det foreslåede stk. 2, 1. pkt., vil for
det første indebære, at der skabes hjemmel til, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at der i
godkendelser eller tilladelser i medfør af husdyrbrugslovens
§§ 16 a og 16 b, kan fastsættes vilkår om
tiltag, der skal sikre reduktion af drivhusgasser fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 2, 1.
pkt., vil endvidere kunne anvendes til at fastsættes regler
om måden, hvorpå kommunalbestyrelsen skal behandle og
vurdere ansøgninger om tilladelser eller godkendelser
vedrørende husdyrbrug i medfør af husdyrbruglovens
§§ 16 a og 16 b, i relation til reduktion af
drivhusgasudledninger fra husdyrbrugene, herunder hvilke hensyn,
som kommunalbestyrelsen skal varetage ved deres vurdering. Der vil
eksempelvis kunne fastsættes krav til kommunalbestyrelsens
vurdering af, hvilke teknologier og virkemidler og særlige
forhold i øvrigt, der skal til for at sikre reduktioner af
drivhusgasudledninger.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere
kunne anvendes til at ministeren kan fastsætte regler om, i
hvilke tilfælde og på hvilke vilkår godkendelser
og tilladelser om etablering, ændring eller udvidelse efter
husdyrbruglovens § 16 a eller § 16 b kan meddeles. Det
vil indebære, at miljøministeren vil kunne
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i nærmere
bestemte tilfælde skal meddele afslag, godkendelse eller
tilladelse på baggrund af vilkår fastsat med henblik
på reduktion af drivhusgasudledninger fra
erhvervsmæssige dyrehold.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle
anvendes i det tilfælde, hvor det vurderes mest
hensigtsmæssigt, at tiltag med henblik på at indfri de
med Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug aftalte
reduktioner af drivhusgasudledninger fra svine- og
kvægbedrifter fastsættes som vilkår i det enkelte
husdyrbrugs godkendelse eller tilladelse, frem for som generelle
krav i bekendtgørelsesform, jf. bemærkningerne ovenfor
til den foreslåede § 35, stk. 1. De nærmere
retningslinjer herfor forventes fastsat i bekendtgørelse og
nærmere uddybet i en vejledning.
Det følger af den foreslåede
stk. 2, 2. pkt., at ministeren efter
forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri endvidere kan fastsætte regler om, at der skal
gælde særlige krav for bestemte erhvervsmæssige
dyrehold. Det vil eksempelvis kunne blive relevant at
fastsætte særlige krav til svinebrug med henblik
på reduktion af drivhusgasudledninger, mens det vil kunne
blive relevant med en anden type krav for kvægbrug.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. maj 2023.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v. ikke gælder for disse dele
af rigsfællesskabet, jf. § 112 i lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 2192 af 29. december
2020, § 6 i lov nr. 126 af 30. januar 2021, lov nr. 415 af 5.
april 2022 og § 37 i lov nr. 1590 af 28. december 2022,
foretages følgende ændring: | | | 1. Efter
§ 34 a indsættes: »§ 35. Miljøministeren kan efter
forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri fastsætte regler om indretning og drift af
anlæg med henblik på at reducere udledning af
drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold, herunder
fastsætte regler om, hvilke typer af anlæg der skal
være omfattet, dispensation, metoder for beregning af effekt
og krav til dokumentation og egenkontrol, som den, der er ansvarlig
for anlægget, skal foretage for egen regning. Stk. 2.
Miljøministeren kan efter forhandling med ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler om
fastsættelse af vilkår i godkendelser og tilladelser
efter §§ 16 a og 16 b, herunder om kommunalbestyrelsens
behandling og vurdering af sagen med henblik på at reducere
udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold.
Miljøministeren kan endvidere efter forhandling med
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætte regler om, at der skal gælde særlige
krav for bestemte erhvervsmæssige dyrehold.« |
|