Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. marts 2023
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 6 ændringsforslag.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget byder udenlandsk
arbejdskraft velkommen i Danmark, men med det nævnt vil SF
ikke finde sig i social dumping. Derfor skal alle udlændinge
arbejde under sædvanlige danske løn- og
arbejdsforhold.
SF er med i aftalen fra juni 2022, som
lovforslaget udmønter. I den bliver det nævnt otte
gange, at den lavere beløbsgrænse er midlertidig og
begrænset til 3 år. I lovforslaget er
beløbsgrænsen gjort permanent, og dermed er balancen
rykket væsentligt i forhold til den oprindelige aftale. SF
mener, at denne ændring medfører en række
bekymringer for faglært og ufaglært arbejdskraft i
fremtiden. Lovforslaget har ikke fokus på at fastholde og
opkvalificere den allerede eksisterende arbejdskraft, hvilket
bør være en hovedprioritet, når det tages i
betragtning, at Danmark kigger ind i en kommende recession.
Derudover mangler der fokus på at sikre, at erhvervslivet
forpligter sig til at understøtte seniorers mulighed for at
blive på arbejdsmarkedet, hvis de ønsker det, borgere
med handicaps mulighed for beskæftigelse og fastholdelse og
en forøgelse i antallet af lærepladser.
SF finder derudover lovforslaget
løsrevet fra den sammenhæng, som fundamentet for
lovforslaget egentlig blev født ind i. Da den aftale, der
hovedsagelig ligger til grund for lovforslaget, blev indgået
i juni 2022, var det i sammenhæng med »Danmark kan mere
I« og de aftaler, der i øvrigt var forbundet hermed,
herunder sanering af erhvervsordninger, 1 mia. kr. til uddannelse,
1 mia. kr. til klimaet og en stærkere indsats mod social
dumping. Lovforslaget som fremsat er isoleret fra den oprindelige
aftale.
På den baggrund kan SF ikke
støtte forslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er glade for, at aftalen om styrket international
rekruttering nu gøres permanent i stedet for at være
midlertidig. Men vi er ikke i mål endnu, og KF mener bl.a.,
at beløbsgrænsen i beløbsordningen skal
være lavere end de 375.000 kr., som lovforslaget
implementerer. Helt præcis ønsker KF en grænse
på 325.000 kr. og en fjernelse af kravet om en dansk
bankkonto - et krav, som virksomhederne taber vækst på.
Aftalen her er kompromisets kunst, men KF mener ikke, at aftalen
eller dette lovforslag kommer i mål med reglerne for
virksomhedernes muligheder for at rekruttere internationalt.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at en vedtagelse af L 46 om styrket international
rekruttering vil afstedkomme en uønsket indvandring, som
Danmark ikke har behov for. Vil man tiltrække specialister
med særlige kompetencer, der hverken findes i Danmark eller
Europa, vil en så lav beløbsgrænse, som
lovforslaget indebærer, slet ikke imødekomme behovet,
da man ved den lave beløbsgrænse i praksis i stedet
tiltrækker arbejdskraft til alle fag og niveauer, og samtidig
vil man med den lave grænse risikere reel løntrykkeri
i forhold til den danske lønmodtager. Ønsker man at
rekruttere arbejdskraft, må man starte med at skabe bedre
forhold for danske seniorer, der gerne vil arbejde, få
arbejdsløse indvandrere i arbejdere og efterspørge
den resterende eventuelle manglende arbejdskraft i Europa. Derfor
kan Dansk Folkeparti ikke stemme for forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV, EL og
ALT):
1) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
9 a, stk. 4, 2. pkt., ændres »nr. 1-3, 6-9, 12
og 13 og nr. 14, litra a, c og d,« til: »nr. 1-3, 6-9
og 11-13 og nr. 14, litra a og c-e,«, og »nr. 18«
ændres til: »nr. 17«, i 3.
pkt. ændres »nr. 10 og 11« til: »nr.
10«, og 5. pkt.
ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 41 indsættes som nye numre:
»01. To steder i § 19, stk. 1, nr. 12, ændres
»nr. 18« til: »nr.
17«.
02. § 19,
stk. 1, nr. 13, ophæves.
Nr. 14-19 bliver herefter nr.
13-18.«
[Konsekvensændringer som
følge af ophævelse af § 9 a, stk. 4, 5. pkt., og
§ 19, stk. 1, nr. 13]
3) I
nr. 42 betegnes det foreslåede
nye nummer nr. 19.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
46 a, stk. 7, nr. 7, ændres »nr. 15« til:
»nr. 14«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for udlændinge, der
inden den 1. april 2023 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter etableringskortordningen, jf. § 9 a,
stk. 2, nr. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august
2022, eller som inden 1. april 2023 allerede er meddelt
opholdstilladelse efter etableringskortordningen.«
[Lovteknisk præcisering]
6) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af udlændingelovens § 9
h, stk. 15, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august
2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
udlændingelovens § 9 h, stk. 19.«
[Overgangsregel vedrørende
ældre bekendtgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændingelovens §
19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsforslag
nr. 1 foreslås det som en konsekvens heraf i
udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt., at ændre
henvisningen til § 19, stk. 1, nr. 18, til § 19, stk. 1,
nr. 17.
Til nr. 2
Forslaget om to steder i § 19, stk. 1,
nr. 12, at ændre henvisningen til nr. 18 til nr. 17 er en
konsekvensændring, som følge af at det med
ændringsforslag nr. 2 bl.a. foreslås at ophæve
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr.
13-18. Forslaget om to steder i § 19, stk. 1, nr. 12 at
ændre henvisningen til (§ 19 stk. 1.) nr. 18 til (§
19 stk. 1.) nr. 17 er en konsekvens heraf.
Det følger af udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 13, at en tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages, når opholdstilladelsen er
betinget af, at udlændingen ikke modtager dagpenge på
dimittendvilkår efter § 54 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. udlændingelovens
§ 9 a, stk. 4, 5. pkt., og udlændingen modtager dagpenge
på dimittendvilkår efter § 54 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget om at ophæve
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10, hvorefter det
bl.a. foreslås at ophæve § 9 a, stk. 4, 5. pkt.,
hvoraf det følger, at opholdstilladelse efter
etableringskortordningen, jf. herved udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 10, skal betinges af, at udlændingen ikke
modtager dagpenge på dimittendvilkår efter § 54 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget om at ophæve § 9 a,
stk. 4, 5. pkt., jf. herved lovforslagets § 1, nr. 10, er en
konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås at ophæve etableringskortordningen.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af ændringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændingelovens §
19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsforslag
nr. 3 foreslås det som en konsekvens heraf at betegne det
foreslåede nye nummer i § 19, stk. 1, nr. 20, jf.
lovforslagets § 1, nr. 42, som nr. 19 i stedet for.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændingelovens §
19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsforslag
nr. 4 foreslås det som en konsekvens heraf i
udlændingelovens § 46 a, stk. 7, nr. 7, at ændre
henvisningen til § 19, stk. 1, nr. 15, til § 19, stk. 1,
nr. 14.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, hvorved det foreslås at indsætte en
henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august
2022.
Med de foreslåede bestemmelser i
§ 2, stk. 2, 1. og 2. pkt., foreslås det, at § 1,
nr. 3, ikke skal finde anvendelse for udlændinge, der inden
den 1. april 2023 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter etableringskortordningen, jf. § 9 a,
stk. 2, nr. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august
2022, eller som inden den 1. april 2023 er meddelt
opholdstilladelse efter etableringskortordningen. For disse
udlændinge vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
De foreslåede bestemmelser
indebærer, at forslaget om at ophæve
etableringskortordningen, jf. herved udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anvendelse for
udlændinge, der har indgivet ansøgning om
førstegangstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10,
inden den 1. april 2023, men som først efter den 1. april
2023 får behandlet deres ansøgning. For disse
udlændinge vil de hidtil gældende regler fortsat finde
anvendelse. Det betyder, at ansøgninger om opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, der er indgivet inden den 1.
april 2023, men som først færdigbehandles den 1. april
2023 eller derefter, vil kunne danne grundlag for en
opholdstilladelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
De foreslåede bestemmelser
indebærer endvidere, at forslaget om at ophæve
etableringskortordningen, jf. herved udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anvendelse for
udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilladelse efter
§ 9 a, stk. 2, nr. 10, inden den 1. april 2023. For disse
udlændinge vil de hidtil gældende regler fortsat finde
anvendelse. Det betyder, at udlændinge, der inden den 1.
april 2023 er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2,
nr. 10, vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse,
hvis de opfylder betingelserne herfor.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at regler fastsat i medfør af udlændingelovens 9
h, stk. 15, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august
2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
udlændingelovens § 9 h, stk. 19.
Den foreslåede bestemmelse
hænger sammen med, at forslaget om at indsætte fire nye
stykker i udlændingelovens § 9 h, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 30, har den konsekvens, at det gældende §
9 h, stk. 15, bliver til § 9 h, stk. 19.
Ændringsforslaget indebærer, at
bekendtgørelse nr. 1531 af 15. december 2022 om indbetaling
og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og
klager på områderne vedrørende
familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse
og religiøse forkyndere m.v. og bekendtgørelse nr.
1530 af 15. december 2022 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på
studie- og erhvervsområdet m.v. fortsat har gyldighed.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2023 og var til 1. behandling den 21. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændninge- og Integrationsudvalgt.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 30. marts
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 75
folketingsåret 2021-22. Den 10. februar 2023 sendte
udlændninge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Kasper Sand Kjær
(S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads
Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Christian Friis Bach (RV) Helene
Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |