L 40 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, straffeloven og forskellige andre love.

(Gennemførelse af Ansvarsudvalgets forslag om skærpet ansvarsvurdering for ledelsesmedlemmer m.v. i finansielle virksomheder og ændring af reglerne om egnethed og hæderlighed).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-03-2023

Afgivet: 23-03-2023

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 23. marts 2023

20222_l40_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 23. marts 2023

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, DF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, DF og ALT):

1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 64, stk. 1, nr. 4, ændres »gældssanering,« til: »gældssanering og«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 4]

2) Efter nr. 30 indsættes som nye numre:

»02. I § 313 b, stk. 1, nr. 1, og stk. 4, ændres »§ 64 c, stk. 5« til: »§ 64 c, stk. 8«.

03. I § 351, stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 9, 1. pkt., ændres »§ 64 c, stk. 1 og stk. 5« til: »§ 64 c, stk. 1 og 8«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13]

3) Nr. 31 udgår.

[Konsekvens af, at lovforslagets § 1, nr. 32 og 33, overflødiggør ændringen]

4) Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår »dog«.«

[Lovteknisk præcisering på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 37]

5) I den under nr. 42 foreslåede ændring af § 373, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »»§ 64, stk. 6«,«: »»§ 64 c, stk. 1, 3, 5 og 7« ændres til: »§ 64 c, stk. 1, 3, 8 og 10«,«.

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13]

6) I det under nr. 43 foreslåede § 373, stk. 8, ændres i 1. pkt. »indskydere« til: »indskyderne«.

[Rettelse til bestemt flertalsform]

Til § 3

7) I den under nr. 9 foreslåde ændring af § 88, stk. 4, der bliver stk. 7, ændres »eller ejer en kvalificeret andel i« til: »eller ejere af en kvalificeret andel«.

[Sproglig ændring]

8) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 272, stk. 3, udgår »82,«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 3, nr. 5]

Til § 7

9) Nr. 1 affattes således:

»1. Overalt i loven ændres »Erhvervs- og vækstministeren« til: »Erhvervsministeren«, og »erhvervs- og vækstministeren« ændres til: »erhvervsministeren«.«

[Korrektion af trykfejl]

10) I det under nr. 2 foreslåede § 23 a, stk. 4, udgår »nr. 1-4,«.

[Lovteknisk ændring]

11) Nr. 3 affattes således:

»3. I § 23 a, stk. 5, der bliver stk. 8, ændres »Stk. 1-3« til: »Stk. 1-6«, og »efter stk. 4« ændres til: »efter stk. 7«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2]

12) I den under nr. 5 foreslåede § 24 j ændres »Enhver form for betaling« til: »Ved fratrædelsesgodtgørelse forstås: Enhver form for betaling«.

[Korrektion af trykfejl]

13) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 27, stk. 4 og 5, ændres »§ 23 a, stk. 4« til: »§ 23 a, stk. 7«, og », jf. stk. 5« ændres til: », jf. stk. 8«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2]

14) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 27 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår »dog«.«

[Lovteknisk præcisering på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 7]

Til § 8

15) I det under nr. 3 foreslåede 4 a, stk. 4, udgår »nr. 1-4,«.

[Lovteknisk rettelse]

16) Nr. 12 affattes således:

»12. I § 10, stk. 4, indsættes efter »afsætte«: »et medlem af«, og »§ 4 a, stk. 4« ændres til: »§ 4 a, stk. 7«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3]

17) Nr. 13 affattes således:

»13. I § 10, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »afsætte«: »et medlem af«, »efter § 4 a, stk. 4,« ændres til: »efter § 4 a, stk. 7,«, og »§ 4 a, stk. 2, nr. 1, jf. stk. 5« ændres til: »§ 4 a, stk. 2, nr. 1, jf. stk. 8«.«

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3]

18) Nr. 14 affattes således:

»14. I § 10, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »og af«: »det pågældende medlem af«, og i 3. pkt. indsættes efter »at«: »det pågældende medlem af«.«

[Sproglig ændring]

19) Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 10 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår »dog«.«

[Lovteknisk præcisering på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 16]

Til § 10

20) I stk. 2 ændres i 1. pkt. »§ 64, stk. 2« til: »§ 64, stk. 5«.

[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 5]

21) I stk. 15 udgår »den foreslåede«.

[Lovteknisk ændring]

22) I stk. 22 ændres i 1. pkt. »i en firmapensionskasse« til: »i en forvalter af alternative investeringsfonde«.

[Korrektion af trykfejl]

23) Stk. 23 affattes således:

»Stk. 23. Aftaler om fratrædelsesordninger, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er indgået mellem Arbejdsmarkedets Tillægspension og direktøren eller et medlem af den finansielle ledelse i Arbejdsmarkedets Tillægspension, skal offentliggøres på Arbejdsmarkedets Tillægspensions hjemmeside i henhold til § 24 l i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension som affattet ved denne lovs § 7, nr. 5, senest 6 måneder efter lovens ikrafttræden.«

[Korrektion af trykfejl]

Til § 11

24) I stk. 1 indsættes efter »Grønland«: », jf. dog stk. 2 og 3«.

[Lovteknisk præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Lovforslagets § 1, nr. 4, ophæver § 64, stk. 1, nr. 5.

Det foreslås af ordensmæssige årsager at ændre § 64, stk. 1, nr. 4, så opregningen i § 64, stk. 1, fortsat er grammatisk korrekt efter ophævelsen af § 64, stk. 1, nr. 5, som følge af lovforslagets § 1, nr. 4.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 4.

Til nr. 2

Lovforslagets § 1, nr. 13, tilføjer tre nye stykker til § 64 c, hvorefter § 64 c, stk. 5-7, bliver stk. 8-10.

Det foreslås derfor, at henvisningen til § 64 c, stk. 5, i § 313 b, stk. 1, nr. 1, og stk. 4, og i § 351, stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og stk. 9, 1. pkt., ændres til § 64 c, stk. 8.

Det foreslåede er konsekvensændringer på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13.

Til nr. 3

§ 1, nr. 32 og 33, indeholder bl.a. ændringer, der medfører, at ansatte, der er nøglepersoner og direktører i realkreditinstitutter også omfattes af anvendelsesområdet i § 351, stk. 4 og 5.

Lovforslagets § 1, nr. 31, medfører, at ansatte, der er nøglepersoner og direktører i realkreditinstitutter, omfattes af anvendelsesområdet i § 351, stk. 4 og 5.

Lovforslagets § 1, nr. 31, foreslås derfor ophævet.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 32 og 33.

Til nr. 4

Det gældende § 354 a, stk. 4, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at offentliggørelse efter stk. 1-3, »dog« ikke kan ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for virksomheden, der vil bringe de finansielle markeders stabilitet i fare, eller hvis efterforskningsmæssige hensyn taler imod offentliggørelse.

Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 37, at indsætte et nyt 1. pkt. i § 354 a, stk. 4.

Det foreslås derfor, at »dog« udgår fra § 354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 4, 2. pkt., da brug af ordet kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets § 1, nr. 37.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 37.

Til nr. 5

Lovforslagets § 1, nr. 13, tilføjer nye stykker til § 64 c, hvorefter § 64 c, stk. 5-7, bliver stk. 8-10.

Det gældende § 373, stk. 2, 1. pkt., fastsætter bødestraf for overtrædelse af en række bestemmelser, bl.a. § 64 c, stk. 1, 3, 5 og 7.

Det foreslås derfor at ændre § 373, stk. 2, 1. pkt. Ændringen skal sikre, at henvisning til § 64 c, stk. 5 og 7, bliver til § 64 c, stk. 8 og 10, som følge af lovforslagets § 1, nr. 13.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13.

Til nr. 6

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Det foreslås at ændre »indskydere« til »indskyderne« i det foreslåede § 373, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 43, da brug af bestemt flertals form anvendes i det foreslåede § 373, stk. 6 og 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 43.

Til nr. 7

Lovforslagets § 3, nr. 9, fastsætter, at regler om eksponering i § 88, stk. 1-3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter ligeledes finder anvendelse på eksponeringer mod og aftaler med personer, der er knyttet til direktører ved ægteskab, samliv i mindst 2 år eller slægtskab i ret op- eller nedstigende linje eller som søskende, og eksponeringer mod og aftaler med virksomheder, for hvilke sådanne personer er direktører eller ejer en kvalificeret andel i.

Det vurderes, at ordlyden bør ændres til »ejere af en kvalificeret andel«. Derfor foreslås § 3, nr. 9, ændret.

Det foreslåede er en lovteknisk rettelse af sproglig karakter.

Til nr. 8

Lovforslagets § 3, nr. 5, ophæver § 82 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter.

§ 272, stk. 3, i lov om fondsmæglerselskaber henviser bl.a. til §§ 78, 82, 88 og 94.

Det foreslås som følge af ophævelsen af § 82 i lovforslagets § 3, nr. 5, at henvisning til § 82 udgår i § 272, stk. 3.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 3, nr. 5.

Til nr. 9

Der er ikke omtale af »økonomi- og erhvervsministeren« i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvorfor det foreslås, at rettelse af denne betegnelse til »erhvervsministeren« udgår. Ændringen fjerner således ændring af betegnelsen økonomi- og erhvervsministeren i lovforslagets § 7, nr. 1, da ændringen er overflødig.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Til nr. 10

I lovforslagets § 7, nr. 2, foreslås et § 23 a, stk. 4, der henviser til § 23 a, stk. 2, nr. 1-4.

§ 23 a, stk. 2, indeholder ikke numre ud over nr. 1-4, hvorfor henvisning til nr. 1-4 rettelig bør være henvisning til stk. 2.

Det foreslås derfor, at »nr. 1-4,« udgår fra det foreslåede § 23, stk. 4, jf. lovforslagets § 7, nr. 2.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Til nr. 11

Lovforslagets § 7, nr. 2, indsætter nye stykker i § 23 a, hvilket medfører, at § 23 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.

Det foreslås derfor, at henvisningen til stk. 4, i § 23 a, stk. 5, der bliver stk. 8, ændres til en henvisning til stk. 7.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2.

Til nr. 12

Det foreslåede § 24 j i lovforslagets § 7, nr. 5, har til formål at definere begrebet fratrædelsesgodtgørelse. Som følge af en fejl i opsætning af lovforslaget mangler »Ved fratagelsesgodtgørelse forstås« i lovforslaget som fremsat.

Det foreslås derfor at ændre »Enhver form for betaling« til: »Ved fratrædelsesgodtgørelse forstås: Enhver form for betaling« i lovforslagets § 8, nr. 5, der indsætter § 24 j i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Til nr. 13

Lovforslagets § 7, nr. 2, indsætter nye stykker i § 23 a, hvilket medfører, at § 23 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.

Det foreslås derfor, at henvisning til § 23 a, stk. 4 og 5, i § 27, stk. 4 og 5, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ændres, så der rettelig henvises til stk. § 23 a, stk. 7 og 8.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2.

Til nr. 14

Det gældende § 27 g, stk. 3, 1. pkt., i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætter, at offentliggørelse efter stk. 1-3 dog ikke kan ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for Arbejdsmarkedets Tillægspension, eller hvis efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse.

Det foreslås i lovforslagets § 7, nr. 7, at indsætte et nyt 1. pkt. i § 27 g, stk. 3.

Det foreslås derfor, at »dog« udgår fra § 354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 4, 2. pkt., da brug af ordet kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets § 7, nr. 7.

Det foreslåede er en sproglig præcisering på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 7.

Til nr. 15

I lovforslagets § 8, nr. 3, foreslås et § 4 a, stk. 4, der henviser til § 4 a, stk. 2, nr. 1-4.

§ 4 a, stk. 2, indeholder ikke numre ud over nr. 1-4, hvorfor henvisningen rettelig alene bør være til stk. 2.

Det foreslås derfor, at »nr. 1-4,« udgår af det foreslåede § 4, stk. 4, jf. lovforslagets § 8, nr. 3.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Til nr. 16

Lovforslagets § 8, nr. 3, indsætter nye stykker i § 4 a, hvilket medfører, at § 4 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.

Det foreslås derfor, at henvisningen til § 4 a, stk. 4, i § 10, stk. 4, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond ændres til henvisning til § 4 a, stk. 7.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3.

Til nr. 17

Lovforslagets § 8, nr. 3, indsætter nye stykker i § 4 a, hvilket medfører, at § 4 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.

Det foreslås derfor, at henvisning til § 4 a, stk. 4 og 5, i § 10, stk. 5, 1. pkt., i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond ændres til henvisning til § 4 a, stk. 7 og 8.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3.

Til nr. 18

Lovforslagets § 8, nr. 14, har til formål at sikre, at et medlem af direktionen, som har modtaget et påbud meddelt efter § 10, stk. 4 og 5, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan forlange påbuddet indbragt for domstolene via Finanstilsynet.

Det foreslås derfor, at omtale af »et medlem af direktionen« i lovforslagets § 8, nr. 14, erstattes med »det pågældende medlem af direktionen«, så det fremgår klart, at det alene er medlemmet, der er omfattet af et påbud i medfør af § 10, stk. 4 og 5, der kan forlange påbuddet indbragt for domstolene via Finanstilsynet.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring af sproglig karakter.

Til nr. 19

Den gældende § 10 g, stk. 3, 1. pkt., i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond fastsætter, at offentliggørelse efter stk. 1 og 2 dog ikke kan ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for Lønmodtagernes Dyrtidsfond, eller hvis efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse.

Det foreslås i lovforslagets § 8, nr. 3, at indsætte et nyt 1. pkt. i § 10 g, stk. 3.

Det foreslås derfor, at »dog« udgår fra § 10 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., da brug af ordet kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets § 7, nr. 7.

Det foreslåede er en sproglig præcisering på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 16.

Til nr. 20

Lovforslagets § 1, nr. 5, tilføjer nye stykker til § 64, hvorefter § 64, stk. 2-5, bliver stk. 5-8.

Lovforslagets § 10, stk. 2, indeholder en henvisning til § 64, stk. 2, der rettelig bør henvise til § 64, stk. 5, på baggrund af rykningen af stk. 2-5 til stk. 5-8, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.

Det foreslås derfor at konsekvensrette lovforslagets § 10, stk. 2, som følge af lovforslagets § 1, nr. 13.

Det foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 5.

Til nr. 21

Lovforslagets § 10, stk. 15, fastsætter en overgangsregel for offentliggørelse af fratrædelsesgodtgørelser i henhold til den foreslåede § 48 e, jf. lovforslagets § 5, nr. 2.

Lovforslagets § 10, stk. 15, henviser til § 48 e som »den foreslåede § 48 e«. Rettelig bør der alene stå »§ 48 e«.

Det foreslås derfor, at »den foreslåede« udgår i lovforslagets § 10, stk. 15.

Det foreslåede er en lovteknisk ændring.

Til nr. 22

Lovforslagets § 10, stk. 22, 1. pkt., indeholder ved en fejl reference til »direktionen i en firmapensionskasse«. Bestemmelsen bør med rette referere til »direktionen i en forvalter af alternative investeringsfonde«, hvorfor det foreslås ændret.

Den foreslåede ændring er en lovteknisk ændring, der skal rette en trykfejl.

Til nr. 23

Lovforslagets § 10, stk. 23, fastsætter en overgangsregel for offentliggørelse af fratrædelsesgodtgørelser i henhold til den foreslåede § 24 l, jf. lovforslagets § 7, nr. 5.

Lovforslagets § 10, stk. 23, indeholder dog sproglige fejl, der kan skabe forvirring om overgangsreglens anvendelse. Lovforslagets § 10, stk. 23, foreslås derfor nyaffattet.

Den foreslåede ændring er en lovteknisk ændring, der skal rette en trykfejl.

Til nr. 24

Lovforslagets § 11 indeholder territorialbestemmelser. Det foreslås af ordensmæssige hensyn at indsætte », jf. dog stk. 2 og 3« i bestemmelsens stk. 1, så det tydeligt fremgår, at dele af loven kan anordnes på henholdsvis Færøerne og Grønland.

Den foreslåede ændring er en lovteknisk præcisering.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2023 og var til 1. behandling den 21. februar 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 30. juni 2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 362, folketingsåret 2021-22. Den 8. februar 2023 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1