Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 23. marts 2023
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 24
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, DF og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og til de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, DF og
ALT):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
64, stk. 1, nr. 4, ændres
»gældssanering,« til: »gældssanering
og«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 4]
2)
Efter nr. 30 indsættes som nye numre:
»02. I §
313 b, stk. 1, nr. 1, og stk. 4,
ændres »§ 64 c, stk. 5« til: »§
64 c, stk. 8«.
03. I
§ 351, stk. 4, stk. 5, 1. pkt., og
stk. 9, 1. pkt., ændres
»§ 64 c, stk. 1 og stk. 5« til: »§ 64
c, stk. 1 og 8«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13]
3) Nr.
31 udgår.
[Konsekvens af, at lovforslagets
§ 1, nr. 32 og 33, overflødiggør
ændringen]
4)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår
»dog«.«
[Lovteknisk præcisering
på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 37]
5) I
den under nr. 42 foreslåede
ændring af § 373, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »»§ 64, stk.
6«,«: »»§ 64 c, stk. 1, 3, 5 og
7« ændres til: »§ 64 c, stk. 1, 3, 8 og
10«,«.
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 13]
6) I
det under nr. 43 foreslåede § 373, stk. 8, ændres i 1. pkt. »indskydere« til:
»indskyderne«.
[Rettelse til bestemt
flertalsform]
Til § 3
7) I
den under nr. 9 foreslåde
ændring af § 88, stk. 4, der
bliver stk. 7, ændres »eller ejer en kvalificeret andel
i« til: »eller ejere af en kvalificeret
andel«.
[Sproglig ændring]
8)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
272, stk. 3, udgår »82,«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 3, nr. 5]
Til § 7
9) Nr. 1
affattes således:
»1. Overalt i loven ændres
»Erhvervs- og vækstministeren« til:
»Erhvervsministeren«, og »erhvervs- og
vækstministeren« ændres til:
»erhvervsministeren«.«
[Korrektion af trykfejl]
10) I
det under nr. 2 foreslåede § 23 a, stk. 4, udgår »nr.
1-4,«.
[Lovteknisk ændring]
11) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
23 a, stk. 5, der bliver stk. 8, ændres »Stk.
1-3« til: »Stk. 1-6«, og »efter stk.
4« ændres til: »efter stk. 7«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2]
12) I
den under nr. 5 foreslåede § 24 j ændres »Enhver form
for betaling« til: »Ved
fratrædelsesgodtgørelse forstås: Enhver form for
betaling«.
[Korrektion af trykfejl]
13)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 4 og 5, ændres
»§ 23 a, stk. 4« til: »§ 23 a, stk.
7«, og », jf. stk. 5« ændres til: »,
jf. stk. 8«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 7, nr. 2]
14)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
27 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår
»dog«.«
[Lovteknisk præcisering
på baggrund af lovforslagets § 7, nr. 7]
Til § 8
15) I
det under nr. 3 foreslåede 4 a, stk. 4, udgår »nr.
1-4,«.
[Lovteknisk rettelse]
16) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
10, stk. 4, indsættes efter
»afsætte«: »et medlem af«, og
»§ 4 a, stk. 4« ændres til: »§ 4
a, stk. 7«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3]
17) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
10, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»afsætte«: »et medlem af«,
»efter § 4 a, stk. 4,« ændres til:
»efter § 4 a, stk. 7,«, og »§ 4 a, stk.
2, nr. 1, jf. stk. 5« ændres til: »§ 4 a,
stk. 2, nr. 1, jf. stk. 8«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 8, nr. 3]
18) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
10, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »og
af«: »det pågældende medlem af«, og i
3. pkt. indsættes efter
»at«: »det pågældende medlem
af«.«
[Sproglig ændring]
19)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver 2. pkt., udgår
»dog«.«
[Lovteknisk præcisering
på baggrund af lovforslagets § 8, nr. 16]
Til § 10
20) I
stk. 2 ændres i 1. pkt. »§ 64, stk. 2« til:
»§ 64, stk. 5«.
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 5]
21) I
stk. 15 udgår »den
foreslåede«.
[Lovteknisk ændring]
22) I
stk. 22 ændres i 1. pkt. »i en firmapensionskasse«
til: »i en forvalter af alternative
investeringsfonde«.
[Korrektion af trykfejl]
23) Stk.
23 affattes således:
»Stk. 23.
Aftaler om fratrædelsesordninger, der på tidspunktet
for lovens ikrafttræden er indgået mellem
Arbejdsmarkedets Tillægspension og direktøren eller et
medlem af den finansielle ledelse i Arbejdsmarkedets
Tillægspension, skal offentliggøres på
Arbejdsmarkedets Tillægspensions hjemmeside i henhold til
§ 24 l i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension som
affattet ved denne lovs § 7, nr. 5, senest 6 måneder
efter lovens ikrafttræden.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 11
24) I
stk. 1 indsættes efter
»Grønland«: », jf. dog stk. 2 og
3«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets
§ 1, nr. 4, ophæver § 64, stk. 1, nr. 5.
Det
foreslås af ordensmæssige årsager at ændre
§ 64, stk. 1, nr. 4, så opregningen i § 64, stk. 1,
fortsat er grammatisk korrekt efter ophævelsen af § 64,
stk. 1, nr. 5, som følge af lovforslagets § 1, nr.
4.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Lovforslagets
§ 1, nr. 13, tilføjer tre nye stykker til § 64 c,
hvorefter § 64 c, stk. 5-7, bliver stk. 8-10.
Det
foreslås derfor, at henvisningen til § 64 c, stk. 5, i
§ 313 b, stk. 1, nr. 1, og stk. 4, og i § 351, stk. 4,
stk. 5, 1. pkt., og stk. 9, 1. pkt., ændres til § 64 c,
stk. 8.
Det
foreslåede er konsekvensændringer på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 3
§ 1, nr.
32 og 33, indeholder bl.a. ændringer, der medfører, at
ansatte, der er nøglepersoner og direktører i
realkreditinstitutter også omfattes af
anvendelsesområdet i § 351, stk. 4 og 5.
Lovforslagets
§ 1, nr. 31, medfører, at ansatte, der er
nøglepersoner og direktører i realkreditinstitutter,
omfattes af anvendelsesområdet i § 351, stk. 4 og 5.
Lovforslagets
§ 1, nr. 31, foreslås derfor ophævet.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 32 og 33.
Til nr. 4
Det
gældende § 354 a, stk. 4, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed fastsætter, at offentliggørelse efter stk.
1-3, »dog« ikke kan ske, hvis det vil medføre
uforholdsmæssig stor skade for virksomheden, der vil bringe
de finansielle markeders stabilitet i fare, eller hvis
efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse.
Det
foreslås i lovforslagets § 1, nr. 37, at indsætte
et nyt 1. pkt. i § 354 a, stk. 4.
Det
foreslås derfor, at »dog« udgår fra §
354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 4, 2. pkt., da brug af
ordet kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en
undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 37.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 37.
Til nr. 5
Lovforslagets
§ 1, nr. 13, tilføjer nye stykker til § 64 c,
hvorefter § 64 c, stk. 5-7, bliver stk. 8-10.
Det
gældende § 373, stk. 2, 1. pkt., fastsætter
bødestraf for overtrædelse af en række
bestemmelser, bl.a. § 64 c, stk. 1, 3, 5 og 7.
Det
foreslås derfor at ændre § 373, stk. 2, 1. pkt.
Ændringen skal sikre, at henvisning til § 64 c, stk. 5
og 7, bliver til § 64 c, stk. 8 og 10, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 6
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Det
foreslås at ændre »indskydere« til
»indskyderne« i det foreslåede § 373, stk.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 43, da brug af bestemt flertals
form anvendes i det foreslåede § 373, stk. 6 og 7, jf.
lovforslagets § 1, nr. 43.
Til nr. 7
Lovforslagets
§ 3, nr. 9, fastsætter, at regler om eksponering i
§ 88, stk. 1-3, i lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter ligeledes finder anvendelse
på eksponeringer mod og aftaler med personer, der er knyttet
til direktører ved ægteskab, samliv i mindst 2
år eller slægtskab i ret op- eller nedstigende linje
eller som søskende, og eksponeringer mod og aftaler med
virksomheder, for hvilke sådanne personer er
direktører eller ejer en kvalificeret andel i.
Det vurderes,
at ordlyden bør ændres til »ejere af en
kvalificeret andel«. Derfor foreslås § 3, nr. 9,
ændret.
Det foreslåede er en lovteknisk
rettelse af sproglig karakter.
Til nr. 8
Lovforslagets
§ 3, nr. 5, ophæver § 82 i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
-aktiviteter.
§ 272,
stk. 3, i lov om fondsmæglerselskaber henviser bl.a. til
§§ 78, 82, 88 og 94.
Det
foreslås som følge af ophævelsen af § 82 i
lovforslagets § 3, nr. 5, at henvisning til § 82
udgår i § 272, stk. 3.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 9
Der er ikke
omtale af »økonomi- og erhvervsministeren« i lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvorfor det
foreslås, at rettelse af denne betegnelse til
»erhvervsministeren« udgår. Ændringen
fjerner således ændring af betegnelsen økonomi-
og erhvervsministeren i lovforslagets § 7, nr. 1, da
ændringen er overflødig.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 10
I
lovforslagets § 7, nr. 2, foreslås et § 23 a, stk.
4, der henviser til § 23 a, stk. 2, nr. 1-4.
§ 23 a,
stk. 2, indeholder ikke numre ud over nr. 1-4, hvorfor henvisning
til nr. 1-4 rettelig bør være henvisning til stk.
2.
Det
foreslås derfor, at »nr. 1-4,« udgår fra
det foreslåede § 23, stk. 4, jf. lovforslagets § 7,
nr. 2.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 11
Lovforslagets
§ 7, nr. 2, indsætter nye stykker i § 23 a, hvilket
medfører, at § 23 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.
Det
foreslås derfor, at henvisningen til stk. 4, i § 23 a,
stk. 5, der bliver stk. 8, ændres til en henvisning til stk.
7.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 7, nr. 2.
Til nr. 12
Det
foreslåede § 24 j i lovforslagets § 7, nr. 5, har
til formål at definere begrebet
fratrædelsesgodtgørelse. Som følge af en fejl i
opsætning af lovforslaget mangler »Ved
fratagelsesgodtgørelse forstås« i lovforslaget
som fremsat.
Det
foreslås derfor at ændre »Enhver form for
betaling« til: »Ved
fratrædelsesgodtgørelse forstås: Enhver form for
betaling« i lovforslagets § 8, nr. 5, der
indsætter § 24 j i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 13
Lovforslagets
§ 7, nr. 2, indsætter nye stykker i § 23 a, hvilket
medfører, at § 23 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.
Det
foreslås derfor, at henvisning til § 23 a, stk. 4 og 5,
i § 27, stk. 4 og 5, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ændres, så der rettelig henvises
til stk. § 23 a, stk. 7 og 8.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 7, nr. 2.
Til nr. 14
Det
gældende § 27 g, stk. 3, 1. pkt., i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætter, at
offentliggørelse efter stk. 1-3 dog ikke kan ske, hvis det
vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
Arbejdsmarkedets Tillægspension, eller hvis
efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige
hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse.
Det
foreslås i lovforslagets § 7, nr. 7, at indsætte
et nyt 1. pkt. i § 27 g, stk. 3.
Det
foreslås derfor, at »dog« udgår fra §
354 a, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 4, 2. pkt., da brug af
ordet kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en
undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 7.
Det
foreslåede er en sproglig præcisering på baggrund
af lovforslagets § 7, nr. 7.
Til nr. 15
I
lovforslagets § 8, nr. 3, foreslås et § 4 a, stk.
4, der henviser til § 4 a, stk. 2, nr. 1-4.
§ 4 a,
stk. 2, indeholder ikke numre ud over nr. 1-4, hvorfor henvisningen
rettelig alene bør være til stk. 2.
Det
foreslås derfor, at »nr. 1-4,« udgår af det
foreslåede § 4, stk. 4, jf. lovforslagets § 8, nr.
3.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 16
Lovforslagets
§ 8, nr. 3, indsætter nye stykker i § 4 a, hvilket
medfører, at § 4 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.
Det
foreslås derfor, at henvisningen til § 4 a, stk. 4, i
§ 10, stk. 4, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ændres til henvisning til § 4 a, stk. 7.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 8, nr. 3.
Til nr. 17
Lovforslagets
§ 8, nr. 3, indsætter nye stykker i § 4 a, hvilket
medfører, at § 4 a, stk. 3-5, bliver stk. 6-8.
Det
foreslås derfor, at henvisning til § 4 a, stk. 4 og 5, i
§ 10, stk. 5, 1. pkt., i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond ændres til henvisning til § 4 a, stk. 7 og
8.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 8, nr. 3.
Til nr. 18
Lovforslagets
§ 8, nr. 14, har til formål at sikre, at et medlem af
direktionen, som har modtaget et påbud meddelt efter §
10, stk. 4 og 5, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan
forlange påbuddet indbragt for domstolene via
Finanstilsynet.
Det
foreslås derfor, at omtale af »et medlem af
direktionen« i lovforslagets § 8, nr. 14, erstattes med
»det pågældende medlem af direktionen«,
så det fremgår klart, at det alene er medlemmet, der er
omfattet af et påbud i medfør af § 10, stk. 4 og
5, der kan forlange påbuddet indbragt for domstolene via
Finanstilsynet.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring af sproglig
karakter.
Til nr. 19
Den
gældende § 10 g, stk. 3, 1. pkt., i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond fastsætter, at
offentliggørelse efter stk. 1 og 2 dog ikke kan ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, eller hvis
efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige
hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse.
Det
foreslås i lovforslagets § 8, nr. 3, at indsætte
et nyt 1. pkt. i § 10 g, stk. 3.
Det
foreslås derfor, at »dog« udgår fra §
10 g, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., da brug af ordet
kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en
undtagelse til det foreslåede nye punktum, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 7.
Det
foreslåede er en sproglig præcisering på baggrund
af lovforslagets § 8, nr. 16.
Til nr. 20
Lovforslagets
§ 1, nr. 5, tilføjer nye stykker til § 64,
hvorefter § 64, stk. 2-5, bliver stk. 5-8.
Lovforslagets
§ 10, stk. 2, indeholder en henvisning til § 64, stk. 2,
der rettelig bør henvise til § 64, stk. 5, på
baggrund af rykningen af stk. 2-5 til stk. 5-8, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 5.
Det
foreslås derfor at konsekvensrette lovforslagets § 10,
stk. 2, som følge af lovforslagets § 1, nr. 13.
Det
foreslåede er en konsekvensændring på baggrund af
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 21
Lovforslagets
§ 10, stk. 15, fastsætter en overgangsregel for
offentliggørelse af fratrædelsesgodtgørelser i
henhold til den foreslåede § 48 e, jf. lovforslagets
§ 5, nr. 2.
Lovforslagets
§ 10, stk. 15, henviser til § 48 e som »den
foreslåede § 48 e«. Rettelig bør der alene
stå »§ 48 e«.
Det
foreslås derfor, at »den foreslåede«
udgår i lovforslagets § 10, stk. 15.
Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 22
Lovforslagets
§ 10, stk. 22, 1. pkt., indeholder ved en fejl reference til
»direktionen i en firmapensionskasse«. Bestemmelsen
bør med rette referere til »direktionen i en forvalter
af alternative investeringsfonde«, hvorfor det foreslås
ændret.
Den
foreslåede ændring er en lovteknisk ændring, der
skal rette en trykfejl.
Til nr. 23
Lovforslagets
§ 10, stk. 23, fastsætter en overgangsregel for
offentliggørelse af fratrædelsesgodtgørelser i
henhold til den foreslåede § 24 l, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 5.
Lovforslagets
§ 10, stk. 23, indeholder dog sproglige fejl, der kan skabe
forvirring om overgangsreglens anvendelse. Lovforslagets § 10,
stk. 23, foreslås derfor nyaffattet.
Den
foreslåede ændring er en lovteknisk ændring, der
skal rette en trykfejl.
Til nr. 24
Lovforslagets
§ 11 indeholder territorialbestemmelser. Det foreslås af
ordensmæssige hensyn at indsætte », jf. dog stk.
2 og 3« i bestemmelsens stk. 1, så det tydeligt
fremgår, at dele af loven kan anordnes på henholdsvis
Færøerne og Grønland.
Den
foreslåede ændring er en lovteknisk
præcisering.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar
2023 og var til 1. behandling den 21. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 30. juni 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 362, folketingsåret
2021-22. Den 8. februar 2023 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg
(DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |