Fremsat den 19. december 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og
investorfradragsloven
(Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v. og fastholdelse af loft over investorfradraget)
§ 1
I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og §
1 i lov nr. 2193 af 30. november 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »4 pct.«
til: »3 pct.«
2. I
§ 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., indsættes efter
»anskaffelsessummen«: », jf. dog 3.
pkt«.
3. I
§ 17, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Afskrivning efter 1. og 2. pkt. på
bygninger og installationer, der er erhvervet før den 1.
januar 2023, kan foretages med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.«
4. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Den i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnte afskrivningssats
forhøjes, når det må antages, at bygningen eller
installationen er udsat for en sådan fysisk forringelse, at
den trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi
senest 33 år efter opførelsen. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats, der svarer til, at bygningen eller
installationen afskrives med lige store årlige beløb
over den antagelige levetid.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
5. I
§ 17, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., ændres »Den i stk. 1
nævnte« til: »Den i stk. 1, 3. pkt.,
nævnte«.
6. I
§ 17, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »efter stk. 2, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning.« til:
»efter stk. 2 eller 3, gælder den forhøjede sats
efter stk. 2 også for den tilknyttede bygning, jf. dog stk.
5.«
7. I
§ 17 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Såfremt en bygning, der er erhvervet før den 1. januar
2023, og hvorpå der kan afskrives efter § 14, stk. 3,
knytter sig til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen
forhøjes efter bestemmelsen, gælder den
forhøjede sats også for den tilknyttede bygning.
Stk. 6. Ved
afståelse af en ideel andel af en bygning eller installation,
hvor den skattepligtige ejer en ideel andel, der er erhvervet
før den 1. januar 2023, og en ideel andel, der er erhvervet
den 1. januar 2023 eller senere, anses den først erhvervede
ideelle andel for den først afståede.«
8. I
§ 44 A, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »4 pct.« til: »3 pct.«
9. I
§ 44 A, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt., som nyt punktum:
»Hvis den kunstneriske udsmykning er
anskaffet før den 1. januar 2023, kan afskrivning efter 1.
pkt. dog ske med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.«
10. I
§ 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt.,
og stk. 10, ændres »stk. 1,
2. pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.«
§ 2
I investorfradragsloven, jf. lov nr. 1707 af
27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 2, 1. pkt., udgår
»i hvert af indkomstårene 2019-2022 og 800.000 kr. i
2023 og senere indkomstår.«
2. I
§ 7, stk. 2, 2. pkt., udgår
»i hvert af indkomstårene 2019-2022 og 250.000 kr. i
2023 og senere indkomstår.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v. | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Fastholdelse af loft over
investorfradraget | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v. | | 3.2. | Fastholdelse af loft over
investorfradraget | | 3.3. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) er med regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark enige om
at træffe en lang række svære, men fremsynede
politiske beslutninger for at bringe Danmark bedst muligt gennem de
forestående udfordringer af både national og
international karakter.
Kernen i regeringens kommende arbejde er
således både på kort og langt sigt at udvikle og
styrke Danmark gennem en stærk og robust dansk
økonomi. Dette ønsker regeringen at opnå ved at
formidle et bredt samarbejde med alle Folketingets partier og med
alle dele af Danmark og med Grønland og
Færøerne.
Det fremgår af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark, at regeringen vil
søge at få et lovforslag om afskrivningssatsen for
ejendomme og loft over investorfradraget hastebehandlet hurtigst
muligt med henblik på, at initiativerne kan træde i
kraft som forudsat den 1. januar 2023. Initiativerne indgår i
politiske aftaler indgået før regeringens
tiltræden.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne indgik den 21. januar 2022
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi. Af aftalen
fremgår det bl.a., at aftalepartierne er enige om at
nedsætte afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. for nye
investeringer i bygninger og installationer den 1. januar 2023 og
senere. En afskrivningssats på 3 pct. svarer til, at
bygninger og installationer er fuldt afskrevet efter ca. 33
år.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten indgik endvidere den 10. oktober 2020 Aftale om en ny
ret til tidlig pension. Den nye ret til tidlig pension blev
indført ved lov nr. 2202 af 29. december 2020 og har kunnet
opnås fra den 1. januar 2022.
Af aftalen fremgår, at aftalepartierne
er enige om, at den nye ret til tidlig pension skal være
fuldt finansieret. Som en del af finansieringen er aftalepartierne
enige om, at loftet over investorfradraget skal fastholdes.
Investorfradraget er et skattefradrag for
fysiske personer for investeringer i små og mellemstore
selskaber, der er unoterede, og som er i en opstarts- eller
vækstfase. Loftet over investorfradraget udgør i dag
400.000 kr. ved direkte investering og 125.000 kr. ved indirekte
investering. Det foreslås, at loftet fremover fastholdes
på det nuværende niveau, så loftet ikke
forhøjes fra og med 2023.
Lovforslaget er en genfremsættelse af en
del af lovforslag nr. L 7 om ændring af lov om beskatning af
fortjeneste ved afståelse af fast ejendom,
investorfradragsloven og forskellige andre love (Lagerbeskatning af
selskabers ejendomsavancer og fastholdelse af loft over
investorfradraget), og en del af lovforslag nr. L 9 om
ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og
afskrivningsloven (Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter og nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger m.v.), som begge blev fremsat den
5. oktober 2022. Lovforslagene bortfaldt ved afholdelsen af valg
til Folketinget.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Nedsættelse
af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
2.2.1.
Gældende ret
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1.
Der gælder en fælles ordinær
afskrivningssats på indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for bygninger og for installationer. Der
gælder samme maksimale sats for afskrivning på
installationer i afskrivningsberettigede og
ikkeafskrivningsberettigede bygninger. Der er tale om lineære
afskrivninger, dvs. samme maksimale afskrivning hvert år af
anskaffelsessummen. Hele anskaffelsessummen kan således
afskrives i løbet af 25 år.
Afskrivning påbegyndes i det
indkomstår, hvor bygningerne eller installationerne er
færdige og anvendes erhvervsmæssigt.
Efter gældende regler kan en bygning
eller installation, der er udsat for en sådan fysisk
forringelse, at den trods normal vedligeholdelse vil have mistet
sin værdi senest 25 år efter opførelsen,
afskrives med en forhøjet afskrivningssats. Den maksimale
afskrivningssats forhøjes til en sats lig med summen af 3
pct. og en sats, der svarer til, at bygningen afskrives med lige
store årlige beløb over den forventede levetid. For
eksempel kan en bygning, der har en forventet levetid på 10
år, afskrives med 13 pct. pr. år (10+3).
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer afskrives
særskilt med samme maksimale afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Efter gældende regler kan udgifter til
ombygning eller forbedring af afskrivningsberettigede bygninger og
installationer fradrages straks, i det omfang indkomstårets
udgift til vedligeholdelse, ombygning og forbedring ikke overstiger
5 pct. af afskrivningsgrundlaget for den bygning eller
installation, som udgifterne vedrører, jf.
afskrivningslovens § 18.
En bygning, der knytter sig accessorisk til en
bygning, som afskrives med en forhøjet afskrivningssats, kan
efter gældende regler også afskrives med
forhøjet sats.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lovforslaget er en udmøntning af Aftale
om en ny reformpakke for dansk økonomi. Formålet med
den del af lovforslaget, der vedrører en nedsættelse
af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. for bygninger m.v., er
at bringe de skattemæssige afskrivninger bedre i
overensstemmelse med bygningernes og installationernes forventede
økonomiske levetid.
Med lovforslaget foreslås det, at
afskrivningssatsen for nyerhvervelser nedsættes fra 4 pct.
til 3 pct. Det vil sige for erhvervelser af afskrivningsberettigede
bygninger og installationer, der sker efter lovens
ikrafttræden, og for afholdelse af udgifter til om- og
tilbygninger og forbedringer, der sker efter lovens
ikrafttræden.
For allerede erhvervede
afskrivningsberettigede bygninger og installationer vil
afskrivningssatsen fortsat være de gældende 4 pct.
Det vil indebære, at
afskrivningsberettigede bygninger og installationer, der er
anskaffet før lovens ikrafttrædelsestidspunkt, men
forbedret, om- eller tilbygget efterfølgende, fortsat vil
kunne afskrives med 4 pct., mens udgifterne til forbedring, om-
eller tilbygning kun vil kunne afskrives med 3 pct.
Der vil således fremadrettet kunne
forekomme bygninger, hvor der er adgang til skattemæssige
afskrivninger med to forskellige afskrivningssatser, idet
nedsættelsen af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct.
foreslås at få fremtidig virkning på nyerhvervede
bygninger m.v. Det gælder f.eks., hvis en andel af bygningen
er anskaffet før den 1. januar 2023 og dermed kan afskrives
med 4 pct., mens en anden del er anskaffet den 1. januar 2023 eller
senere, som dermed efter forslaget vil kunne afskrives med 3
pct.
Derfor foreslås det at indføre en
FIFO-regel (First-In-First-Out), der fastsætter, at
såfremt en skattepligtig ejer ideelle andele af en bygning,
hvoraf nogle andele er anskaffet før den 1. januar 2023, og
andre andele er anskaffet senere, så anses de først
erhvervede ideelle andele for de først afståede.
Endvidere foreslås det at justere den
gældende særregel for bygninger og installationer med
kort levetid, så de skattemæssige afskrivninger kommer
i bedre overensstemmelse med den faktiske levetid. Det
foreslås for nyerhvervelser at udvide særreglen,
så ordningen fremadrettet vil omfatte bygninger og
installationer med en forventet levetid kortere end 33 år,
mens det særlige tillæg til afskrivningssatsen på
3 procentpoint foreslås fjernet.
Endvidere foreslås afskrivningssatsen
for kunstnerisk udsmykning i visse afskrivningsberettigede
bygninger ligeledes nedsat fra 4 pct. til 3 pct. for kunstnerisk
udsmykning, som den skattepligtige erhverver den 1. januar 2023
eller senere.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vurderes at indebære, at de
skattemæssige afskrivninger bringes i bedre overensstemmelse
med bygningernes og installationernes forventede økonomiske
levetid.
2.2. Fastholdelse af
loft over investorfradraget
2.2.1.
Gældende ret
Investorfradraget blev indført på
baggrund af Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer (Venstre, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre) fra
12. november 2017, og reglerne herom har været gældende
siden den 1. januar 2019.
Formålet med investorfradraget er at
styrke iværksætterkulturen ved at give visse
virksomheder lettere adgang til risikovillig kapital.
Investorfradraget indebærer dermed statsstøtte til de
pågældende små og mellemstore virksomheder, og
reglerne er derfor udformet under hensyntagen til EU's
gruppefritagelsesforordning, herunder forordningens artikel 21 om
risikofinansieringsstøtte til visse virksomheder. Efter
gældende regler om investorfradraget kan personer fradrage
ca. halvdelen af deres investeringer, hvorved der erhverves
kapitalandele i visse små og mellemstore unoterede selskaber,
der befinder sig i en opstarts- eller vækstfase
(målselskaber). Indskuddet af kapital kan ske enten ved
direkte investering i et målselskab eller ved indirekte
investering gennem en særlig type alternativ
investeringsfond, en investorfradragsfond.
Personer, der investerer direkte i de
omfattede målselskaber, kan årligt fradrage ca.
halvdelen af deres investeringer for op til 400.000 kr. i hvert af
indkomstårene 2019 til 2022, mens loftet fra og med 2023
forhøjes, så ca. halvdelen af deres investeringer for
op til 800.000 kr. derefter kan fradrages. Ved indirekte
investeringer gennem investorfradragsfonde kan ca. halvdelen af
investeringerne for op til 125.000 kr. fradrages i hvert af
indkomstårene 2019 til 2022, mens loftet fra og med 2023
forhøjes, så ca. halvdelen af investeringerne for op
til 250.000 kr. derefter kan fradrages.
Både ved direkte og indirekte
investering er fradraget udformet, så det har en
skatteværdi på 30 pct. i en gennemsnitskommune.
2.2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Parterne i Aftale om en ny ret til tidlig
pension er enige om, at en del af finansieringen af aftalen skal
ske ved, at de i dag gældende lofter over investorfradraget -
400.000 kr. ved direkte investering og 125.000 kr. ved indirekte
investering - fremover fastholdes på deres nuværende
niveau, så lofterne ikke forhøjes fra og med 2023.
Det vurderes, at investorfradraget
hovedsageligt anvendes af personer øverst i
indkomstfordelingen, herunder særligt de øverste
percentiler.
Det foreslås, at loftet over fradraget
for investeringer fra og med 2023 vil være uændret i
forhold til det nuværende niveau. Investorfradraget vil
derfor fortsat gælde for investeringer op til 400.000 kr. for
direkte investeringer og 125.000 kr. for indirekte
investeringer.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1.
Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.
Med lovforslaget nedsættes
afskrivningssatsen for bygninger m.v. fra 4 pct. til 3 pct. af
anskaffelsessummen for nye investeringer. Desuden ændres den
særlige adgang til forhøjede afskrivninger for
bygninger og installationer fra 25 til 33 år, mens
tillægget på 3 pct. fjernes.
På baggrund af oplysninger fra Danmarks
Statistik skønnes det med stor usikkerhed, at bygninger m.v.
for skønsmæssigt ca. 40 mia. kr. vil være
omfattet af satsændringen. Efter gældende regler kan
disse investeringer afskrives lineært over 25 år,
svarende til årlige afskrivninger på ca. 1,7 mia. kr.
(skatteværdi på ca. 350 mio. kr.). Ved den
foreslåede satsnedsættelse vil de årlige
afskrivninger udgøre ca. 1,2 mia. kr. (skatteværdi
på ca. 270 mio. kr.). På dette grundlag skønnes
satsnedsættelsen i 2023 at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 90 mio. kr., hvilket svarer til et
merprovenu på ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
I de efterfølgende år vil
merprovenuet være gradvist stigende i takt med, at flere
investeringer omfattes af den lavere afskrivningssats. I takt med
at de afskrivninger, der udskydes pga. satsnedsættelsen,
realiseres, vil merprovenuet dog gradvist aftage, og på sigt
vil der alene være tale om en rentegevinst for staten, fordi
afskrivningerne udskydes, og skatten dermed fremrykkes. Opgjort i
varig virkning skønnes ændringen af
afskrivningsreglerne at medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 720 mio. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 540
mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Med hensyn til tilbageløb og
adfærd antages samme effekt som på investeringerne ved
en nedsættelse af selskabsskatten. I de efterfølgende
år vil merprovenuet være gradvist stigende i takt med,
at flere investeringer omfattes af den lavere afskrivningssats.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger
m.v. | Mio. kr. (2023-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2023 | Umiddelbar virkning | - | 90 | 170 | 260 | 640 | 720 | 90 | Virkning efter tilbageløb | - | 80 | 150 | 220 | 540 | 620 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | 70 | 130 | 190 | 480 | 540 | - |
|
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 14,24 pct.
med afregning tre år efter indkomståret. Den
foreslåede nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v. skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu for kommunerne på ca. 15 mio. kr. for 2023 med
afregning i 2026. Provenuvirkningen for kommunerne i
efterfølgende år følger proportionalt
udviklingen i det samlede umiddelbare merprovenu med tre års
forsinkelse.
De foreslåede ændringer af
afskrivningsreglerne for bygninger og installationer må
forventes at ville reducere incitamentet til at investere i disse
aktiver. Der vil dog fortsat være fuldt fradrag for
investeringerne, men over en længere periode, hvorfor
effekten vurderes at være beskeden.
Samtidig vurderes ændringerne at ville
indebære, at de skattemæssige afskrivninger på
området i højere grad svarer til den faktiske
økonomiske levetid. Dette vil trække i retning af, at
afskrivningsreglerne generelt bliver mere neutrale i forhold til,
hvilke typer aktiver der investeres i, hvilket vil trække i
retning af en samfundsøkonomisk mere hensigtsmæssig
investeringssammensætning.
3.2. Fastholdelse af
loft over investorfradraget
Det er forbundet med nogen usikkerhed at
vurdere de provenumæssige konsekvenser ved at fastholde
loftet over investorfradraget, da ordningen forsat er under
indfasning.
Provenuvurderingen tager udgangspunkt i de
skønnede effekter ved fastholdelsen af loftet over
investorfradraget samt de seneste opgørelser over
anvendelsen af ordningen. Tal for anvendelsen viser, at brugen af
ordningen har været markant mindre, end hvad der blev lagt
til grund i provenuvurderingen i forbindelse med lov nr. 1707 af
27. december 2018, hvorved investorfradraget blev indført.
Det fremgår af Folketingstidende 2018-2019 (1. samling), A, L
101 som fremsat, side 12, at forventningen var, at
provenuvirkningen ville udgøre et årligt mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 105 mio. kr.
fra 2019 til 2022 og 205 mio. kr. i årene fra 2023 og frem
(2020-niveau). På baggrund af den faktiske anvendelse af
ordningen skønnes det nu, at en fastholdelse af loftet over
investorfradraget vil indebære en skatteudgift svarende til
et mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. opgjort i varig virkning,
jf. tabel 2. Det kan desuden
bemærkes, at det forudsættes, at mindreprovenuet vil
øges frem mod 2030 i takt med en forventet fortsat
udbredelse af ordningen.
Tabel
2. Provenuvirkning ved fastholdelsen
af loft over investorfradraget | Mio. kr. (2023-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2023 | Umiddelbar virkning | - | -5 | -10 | -10 | -20 | -20 | -5 | Virkning efter tilbageløb | - | -5 | -5 | -10 | -15 | -15 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | -5 | -5 | -10 | -20 | -20 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | -5 | -10 | -10 | -20 | -20 | - | Anm. : Provenuvirkning er afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. Den kommunale virkning er opgjort uden
kirkeskat. |
|
Ved indgåelsen af Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer fra november 2017 blev der som
nævnt ovenfor afsat finansiering på ca. 105 mio. kr.
fra 2019 til 2022 og 205 mio. kr. herefter (2020-niveau), som
også blev indarbejdet i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger. En fastholdelse af lofterne over investorfradraget
vil dermed indebære et finansieringsbidrag på ca. 100
mio. kr. (2023-niveau) efter tilbageløb og adfærd.
3.3.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,1 mio. kr. i 2023. Udgifterne kan primært
henføres til vejledning.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Fastholdelse af loftet over investorfradraget
har ikke implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at nedsætte
afskrivningssatsen for bygninger og installationer foreslås i
overensstemmelse med den politiske aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi alene at skulle gælde for nye
investeringer, der foretages den 1. januar 2023 eller senere.
De foreslåede ændringer af
afskrivningsreglerne for bygninger m.v. vil medføre, at
disse aktiver vil skulle afskrives over en længere
årrække end i dag, hvilket vil trække i retning
af et rentetab for virksomhederne. Isoleret set vil det reducere
virksomhedernes incitament til at foretage investeringer på
området. Der vil dog fortsat være fuldt fradrag for
investeringerne, men over en længere periode, hvorfor
effekten vurderes at være beskeden.
Derudover vil de foreslåede
ændringer indebære, at der fremover vil gælde
forskellige afskrivningssatser for den samme bygning. Den del af
bygningerne, der er erhvervet før den 1. januar 2023, vil
fortsat kunne afskrives med den hidtidige sats på 4 pct.,
mens fremtidige forbedringer af den samme bygning, foretaget den 1.
januar 2023 eller senere, efter forslaget kun vil kunne afskrives
med den foreslåede lavere sats på 3 pct.
Den omstændighed, at nedsættelsen
af afskrivningssatsen kun skal have virkning for fremtidige
investeringer indebærer, at virksomhederne - f.eks. ved
ændret anvendelse og forbedringer af bygningen - skal holde
styr på, hvilke dele der fremover kan afskrives med den
høje sats, og hvilke dele der fremover kun kan afskrives med
den foreslåede lavere sats.
Fastholdelse af loft over investorfradraget
medfører ingen nye administrative omkostninger for
erhvervslivet. Små og mellemstore unoterede virksomheders
mulighed for at tiltrække risikovillig kapital fra
uafhængige investorer (personer) vil være uændret
i forhold til eksisterende regler.
Lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, der vurderes at være under 4
mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
For så vidt angår
investorfradraget, udgør ordningen statsstøtte til de
små og mellemstore virksomheder, der investeres i.
Investorfradragsloven er udarbejdet i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014 af 27. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (EU's
gruppefritagelsesforordning), herunder forordningens artikel 21 om
risikofinansieringsstøtte til små og mellemstore
virksomheder. Ordninger, der overholder betingelserne i
forordningen, kan sættes i kraft uden forudgående
anmeldelse til og godkendelse af Kommissionen.
Den foreslåede fastholdelse af det
nuværende loft over investorfradraget ændrer ikke
på den nuværende ordning, og betingelserne i
forordningen er fortsat overholdt.
Lovforslaget har ingen EU retlige aspekter i
øvrigt.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag, der indeholdt en
nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v., og et
lovforslag, der indeholdt fastholdelsen af loftet over
investorfradraget, har i perioden fra den 17. juni 2022 til den 19.
august 2022 henholdsvis perioden fra den 1. juli 2022 til den 18.
august 2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for
Aktive Ejere i Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Landbrugsrådgivning, Danske Advokater, DI, EjendomDanmark,
Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, SEGES, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
For så vidt angår
nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v., har
udkast til lovforslag endvidere været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BUPL, Business Danmark, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Journalistforbund, Dansk Metal, Dansk
PersonTransport, Dansk Skovforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske A-Kasser,
Danske Havne, Danske Produktionsskolers Lærerforening, Danske
Rederier, Danske Vandværker, DANVA, Dataetisk Råd,
Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Danske
Landinspektørforening, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, Energy
Innovation Cluster, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre
Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen for Platformsøkonomi i
Danmark, Forsikringsmæglerforeningen, Frie
Funktionærer, Green Power Denmark, HK-Kommunal, HK-Privat,
HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Investering Danmark,
ISOBRO, Kapitalmarked Danmark, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagforening, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden,
Olie Gas Danmark, Oxfam IBIS, Retssikkerhedssekretariatet,
Rigsrevisionen, Skatteankeforvaltningen, Skolelederforeningen,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
For så vidt angår fastholdelse af
loftet over investorfradraget, har udkast til lovforslag endvidere
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Børsmæglerforeningen, Dansk
Aktionærforening, Dansk Ejendomskredit, Danske
Boligadvokater, Finans og Leasing, Lejernes Landsorganisation og
Skatteankestyrelsen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringen af afskrivningsreglerne for
visse bygninger m.v. skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 720 mio. kr. årligt,
hvilket svarer til ca. 540 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd. En fastholdelse af lofterne over
investorfradraget vil indebære et finansieringsbidrag
på ca. 100 mio. kr. (2023-niveau) efter tilbageløb og
adfærd. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,1 mio. kr. i 2023. Udgifterne kan primært
henføres til vejledning. Lovforslaget vurderes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ændringen af afskrivningsreglerne for
visse bygninger m.v. vil indebære et rentetab for
investorerne på området. Fastholdelse af loftet over
investorfradraget indebærer, at små og mellemstore
unoterede virksomheders mulighed for at tiltrække
risikovillig kapital fra uafhængige investorer (personer)
forbliver uændrede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen nævneværdige. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | For så vidt angår
investorfradraget, udgør ordningen statsstøtte til de
små og mellemstore virksomheder, der investeres i.
Investorfradragsloven er udarbejdet i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014 af 27. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (EU's
gruppefritagelsesforordning), herunder forordningens artikel 21 om
risikofinansieringsstøtte til små og mellemstore
virksomheder. Ordninger, der overholder betingelserne i
forordningen, kan sættes i kraft uden forudgående
anmeldelse til og godkendelse af Kommissionen. Den foreslåede fastholdelse af det
nuværende loft over investorfradraget ændrer ikke
på den nuværende ordning, og betingelserne i
forordningen er fortsat overholdt. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1. Afskrivningssatsen
udgør 4 pct. årligt.
Afskrivningerne for både bygninger og
installationer er ubundne. Den skattepligtige har således
adgang til selv at fastsætte afskrivningssatsen mellem 0 og 4
pct. Dette indebærer, at den skattepligtige ikke mister
afskrivningerne, selv om den fulde afskrivningsadgang ikke benyttes
i hvert indkomstår.
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer er ligeledes
afskrivningsberettigede med samme afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, at nedsætte
afskrivningssatsen for nye investeringer fra 4 pct. til 3 pct.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at de skattemæssige
afskrivninger bringes i bedre overensstemmelse med bygningernes og
installationernes forventede økonomiske levetid.
Til nr. 2
Efter afskrivningslovens § 17, stk. 1, 1.
pkt., kan bygninger efter § 14 og installationer efter §
15, stk. 1 og 2, fra og med anskaffelsesåret afskrives med
indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen.
Derudover kan afskrivning på
installationer omfattet af § 15, stk. 3, beregnes med indtil 4
pct. af anskaffelsessummen efter afskrivningslovens § 17, stk.
1, 2. pkt.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., at indsætte en henvisning til
§ 17, stk. 1, 3. pkt.
Henvisningen sker som følge af, at
nedsættelse af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. alene
vil gælde for fremtidige afskrivninger foretaget den 1.
januar 2023 eller senere. Afskrivningssatsen på 4 pct. vil
stadig finde anvendelse for bygninger og installationer anskaffet
før den 1. januar 2023.
Til nr. 3
Afskrivningssatsen for bygninger, der er
afskrivningsberettigede efter afskrivningslovens § 14, og for
installationer, der er afskrivningsberettigede efter
afskrivningslovens § 15, stk. 1 og 2, fremgår af
afskrivningslovens § 17, stk. 1. Afskrivningssatsen
udgør 4 pct. årligt.
Afskrivningerne for både bygninger og
installationer er ubundne. Den skattepligtige har således
adgang til selv at fastsætte afskrivningssatsen mellem 0 og 4
pct. Dette indebærer, at den skattepligtige ikke mister
afskrivningerne, selv om den fulde afskrivningsadgang ikke benyttes
i hvert indkomstår.
Udgifter til ombygning og forbedring af
afskrivningsberettigede bygninger eller installationer er ligeledes
afskrivningsberettigede med samme afskrivningssats, der i
øvrigt gælder for selve bygningen eller
installationen.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 1, 3. pkt., at afskrivning
efter 1. og 2. pkt. på bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, kan foretages med indtil 4
pct. årligt af anskaffelsessummen.
Den foreslåede ændring
indebærer, at nedsættelsen af afskrivningssatsen fra 4
pct. til 3 pct. alene vil gælde for nyerhvervelser, mens
afskrivningsberettigede bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, fortsat vil kunne
afskrives med 4 pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en
afskrivningsberettiget bygning før den 1. januar 2023 og fra
og med denne dato har afholdt udgifter til forbedring af bygningen,
vil den skattepligtige således kunne foretage
skattemæssige afskrivninger på selve bygningen med 4
pct., mens udgifterne til forbedringerne efter forslaget kun vil
kunne afskrives med 3 pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en andel
på f.eks. 25 pct. af en afskrivningsberettiget bygning
før den 1. januar 2023, vil bygningen kunne afskrives med 4
pct. årligt af anskaffelsessummen. Hvis den skattepligtige
erhverver yderligere f.eks. 10 pct. af bygningen den 1. januar 2023
eller senere, vil denne del af bygningen efter forslaget kun kunne
afskrives med 3 pct.
Foretager den skattepligtige forbedringer
på den afskrivningsberettigede bygning den 1. januar 2023
eller senere, vil udgifterne til forbedringerne efter forslaget
alene kunne afskrives med 3 pct., selv om en andel af bygningerne
er erhvervet før den 1. januar 2023. Afskrivningssatsen
på den oprindelige ejerandel på 25 pct. af selve
bygningen vil fortsat være 4 pct.
Til nr. 4
Efter afskrivningslovens § 17, stk. 2,
kan en bygning eller installation, der må antages at
være udsat for en sådan fysisk forringelse, at den
trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi senest
25 år efter opførelsen, afskrives med en
forhøjet afskrivningssats. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats lig med summen af 3 pct. og en sats,
der svarer til, at bygningen afskrives med lige store årlige
beløb over den forventede levetid. Hvis f.eks. den
forventede levetid er 10 år, vil der kunne afskrives med op
til 13 pct. pr. år (10+3).
Der gælder samme maksimale sats for
afskrivning på installationer i afskrivningsberettigede og
ikke-afskrivningsberettigede bygninger.
Levetiden for bygninger skal regnes fra
opførelsen. Levetiden for installationer skal regnes fra
installationens fuldførelse.
Det foreslås, at der i
afskrivningslovens § 17 efter stk.
1 indsættes et stk. 2, så
særreglen med forhøjet afskrivningssats for
afskrivningsberettigede bygninger og installationer med en
forventet kortere levetid udvides, så ordningen fremadrettet
for nye erhvervelser vil omfatte bygninger og installationer med en
forventet levetid kortere end 33 år, mens det særlige
tillæg til afskrivningssatsen på 3 procentpoint
foreslås ophævet.
Den foreslåede ændring vurderes at
indebære, at de skattemæssige afskrivninger for
nyerhvervelser bringes i bedre overensstemmelse med bygningernes og
installationernes forventede økonomiske levetid.
Til nr. 5
Det fremgår af afskrivningslovens §
17, stk. 2, at afskrivningssatsen i stk. 1 forhøjes,
når det må antages, at bygningen eller installationen
er udsat for en sådan fysisk forringelse, at den trods normal
vedligeholdelse vil have mistet sin værdi senest 25 år
efter opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en
sats lig med summen af 3 pct. og en sats, der svarer til, at
bygningen eller installationen afskrives med lige store
årlige beløb over den antagelige levetid.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 2, 1. pk., der bliver stk. 3,
1. pkt., at ændre henvisningen til § 17, stk. 1,
så der i stedet henvises til § 17, stk. 1, 3. pkt.
Den foreslåede ændring er en
følge af de foreslåede ændringer i lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 3.
Det indebærer, at de gældende
højere afskrivningssatser for bygninger og installationer
med kort levetid fortsat vil gælde for bygninger og
installationer, der er erhvervet før den 1. januar 2023.
Til nr. 6
Det fremgår af afskrivningslovens §
17, stk. 3, at såfremt en bygning, hvorpå der kan
afskrives efter afskrivningslovens § 14, stk. 3, knytter sig
til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen forhøjes
efter stk. 2, gælder den forhøjede sats også for
den tilknyttede bygning.
Det foreslås i afskrivningslovens § 17, stk. 3, der bliver stk. 4, at
ændre henvisningen til afskrivningslovens § 17, stk. 2,
så der i stedet henvises til § 17, stk. 2 eller 3. Det
foreslås endvidere i afskrivningslovens § 17, stk. 3,
der bliver stk. 4, at indsætte en henvisning til stk. 2.
Det indebærer, at en accessorisk bygning
(f.eks. en kontorbygning), der er anskaffet den 1. januar 2023
eller senere, vil være omfattet af den foreslåede
reduktion af afskrivningssatsen for bygninger med kort levetid,
uanset om den accessoriske bygning knytter sig til en bygning, der
er anskaffet før den 1. januar 2023.
Til nr. 7
Efter afskrivningslovens § 14, stk. 3,
kan bygninger, der ikke kan afskrives på efter
afskrivningslovens § 14, stk. 2, nr. 1-3, alligevel afskrives,
såfremt bygningen knytter sig accessorisk til
afskrivningsberettigede erhvervsmæssigt benyttede bygninger
og tjener til driften af den virksomhed, som de
afskrivningsberettigede bygninger anvendes til.
Det foreslås for det første at
indsætte et nyt stk. 5 i
afskrivningslovens § 17, der omhandler en bygning, der er
erhvervet før den 1. januar 2023, og som knytter sig
accessorisk til en bygning, der ligeledes er anskaffet før
den 1. januar 2023. Bestemmelsen er en undtagelse fra den
foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 17, stk.
3, der bliver stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
De foreslåede ændringer i
afskrivningslovens § 17, stk. 3, der bliver stk. 4, vil
indebære, at den foreslåede reduktion af
afskrivningssatsen for bygninger med kort levetid, jf. den
foreslåede bestemmelse i afskrivningslovens § 17, stk.
2, vil omfatte accessoriske bygninger, der er erhvervet den 1.
januar 2023 eller senere, og bygninger, der knytter sig accessorisk
til afskrivningsberettigede bygninger, der er erhvervet den 1.
januar 2023 eller senere.
Den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 5, vil derimod indebære,
at bygninger, der er erhvervet før den 1. januar 2023, og
som knytter sig accessorisk til afskrivningsberettigede bygninger
med kort levetid, der ligeledes er erhvervet før dette
tidspunkt, fortsat vil kunne afskrives efter den højere sats
efter afskrivningslovens § 17, stk. 2, der bliver stk. 3.
Der vil således efter forslaget fortsat
kunne foretages afskrivning med en forhøjet afskrivningssats
på eksempelvis en kontorbygning, der knytter sig accessorisk
til en afskrivningsberettiget bygning med kort levetid. Den
nugældende høje afskrivningssats, jf.
afskrivningslovens § 17, stk. 2, der bliver stk. 3, vil efter
forslaget dog alene kunne benyttes, hvis både den
accessoriske bygning og den bygning, den knytter sig til, er
anskaffet før den 1. januar 2023.
Hvis enten den accessoriske bygning eller den
bygning, den knytter sig til, er anskaffet senere, vil den
accessoriske bygning efter forslaget kun kunne afskrives med den
lavere afskrivningssats, jf. den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 2.
Hvis en gammel kontorbygning knytter sig
accessorisk til en gammel produktionsbygning med kort levetid, vil
kontorbygningen efter forslaget fortsat kunne afskrives med de
gældende høje satser, jf. afskrivningslovens §
17, stk. 2, der bliver stk. 3. Hvis produktionsbygningen fra og med
den 1. januar 2023 erstattes af en ny produktionsbygning, som
kontorbygningen knytter sig accessorisk til, vil det efter
lovforslaget medføre, at kontorbygningen fremover omfattes
af den foreslåede reduktion af afskrivningssatsen for
bygninger med kort levetid, jf. den foreslåede bestemmelse i
afskrivningslovens § 17, stk. 2.
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af, at der fremover vil kunne forekomme forskellige
afskrivningssatser afhængig af anskaffelsestidspunktet.
Det foreslås for det andet at
indsætte en ny bestemmelse som afskrivningslovens § 17, stk. 6, hvor det foreslås,
at hvis den skattepligtige afstår en ideel andel af en
bygning eller installation, hvor den skattepligtige ejer en ideel
andel, der er erhvervet før den 1. januar 2023, og en ideel
andel, der er erhvervet den 1. januar 2023 eller senere, anses den
først erhvervede ideelle andel i bygningen eller
installationen for den først afståede.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at den skattepligtige ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst ved afståelse af ideelle andele i en
bygning eller installation, hvor nogle er anskaffet før
lovens ikrafttrædelse, og nogle er anskaffet efter lovens
ikrafttræden, vil skulle anvende FIFO-princippet
(First-In-First-Out).
Hvis den skattepligtige f.eks. har erhvervet
en ideel andel på 10 pct. af en afskrivningsberettiget
bygning i 2020 og en yderligere andel på 15 pct. i 2024, vil
den skattepligtige efter forslaget i 2024 kunne afskrive med 4 pct.
af anskaffelsessummen for 10-pct.-andelen og med 3 pct. af
anskaffelsessummen for 15-pct.-andelen. Hvis den skattepligtige
herefter i 2025 afstår en ideel andel på 10 pct. af
bygningen, anses hele den andel, der blev anskaffet i 2020, for
afstået. Den skattepligtige vil herefter efter forslaget i
2025 kunne afskrive med 3 pct. af anskaffelsessummen for
15-pct.-andelen. Beskatning af eventuelle genvundne afskrivninger
vil ligeledes blive opgjort på baggrund af afskrivningerne
på den afståede andel på 10 pct.
Til nr. 8
Det fremgår af afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger fra og med
anskaffelsesåret kan afskrives med indtil 4 pct. årligt
af anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning.
Der kan ikke afskrives på kunstnerisk
udsmykning i en- og tofamiliehuse eller i den del af en bygning,
der anvendes til beboelse. Det er en betingelse for
afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning indføjes
i bygningen eller dens nære omgivelser.
Skattepligtige, der på
købstidspunktet er nærtstående til kunstneren,
og selskaber, som kunstneren selv eller kunstnerens
nærtstående udøver en bestemmende indflydelse
over, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, kan ikke benytte sig af
afskrivningsretten. Som nærtstående anses
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold.
Det foreslås i afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 1. pkt., at ændre
afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at kunstnerisk udsmykning
afskrives over en lidt længere afskrivningsperiode end efter
gældende regler.
Til nr. 9
Det fremgår af afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger fra og med
anskaffelsesåret kan afskrives med indtil 4 pct. årligt
af anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning.
Der kan ikke afskrives på kunstnerisk
udsmykning i en- og tofamiliehuse eller i den del af en bygning,
der anvendes til beboelse. Det er en betingelse for
afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning indføjes
i bygningen eller dens nære omgivelser.
Skattepligtige, der på
købstidspunktet er nærtstående til kunstneren,
og selskaber, som kunstneren selv eller kunstnerens
nærtstående udøver en bestemmende indflydelse
over, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, kan ikke benytte sig af
afskrivningsretten. Som nærtstående anses
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold.
Det foreslås i afskrivningslovens §
44 A, stk. 1, at indsætte et nyt 2. pkt. efter
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 1.
pkt., hvor det fastsættes, at afskrivninger dog kan
foretages med indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen for
kunstnerisk udsmykning af erhvervsmæssigt benyttede
bygninger, når den kunstneriske udsmykning er anskaffet
før den 1. januar 2023, og de øvrige betingelser for
afskrivning er opfyldt, jf. afskrivningslovens § 44 A.
Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen vil indebære, at kunstnerisk udsmykning,
der erhverves den 1. januar 2023 eller senere, kun vil kunne
afskrives med 3 pct. årligt, mens kunstnerisk udsmykning, der
er erhvervet tidligere, fortsat vil kunne afskrives med 4 pct.
årligt.
Til nr. 10
Det følger af afskrivningslovens §
44 A, stk. 5, at såfremt den kunstneriske udsmykning fjernes
fra den bygning, den er indføjet i eller knytter sig til
efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt., sidestilles
dette med salg efter stk. 9.
Efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 6,
2. pkt., bortfalder afskrivningsretten, såfremt bygningen,
som den kunstneriske udsmykning er indføjet i eller knytter
sig til efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt.,
ophører med udelukkende at være anvendt
erhvervsmæssigt. Afskrivningsretten bortfalder fra og med det
indkomstår, hvor den rent erhvervsmæssige benyttelse
ophører.
Efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 10,
kan køber afskrive på anskaffelsessummen for den
kunstneriske udsmykning efter afskrivningslovens § 44 A, stk.
1, såfremt den kunstneriske udsmykning købes sammen
med den bygning, den kunstneriske udsmykning er indføjet i
eller knytter sig til efter afskrivningslovens § 44 A, stk. 1,
2. pkt.
Det foreslås i afskrivningslovens § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, at ændre henvisningen i
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, 2. pkt., så der i
stedet henvises til § 44 A, stk. 1, 3. pkt.
De foreslåede ændringer er en
følge af forslaget om at indsætte et nyt 2. punktum i
afskrivningslovens § 44 A, stk. 1, jf. lovforslagets § 1,
nr. 9.
Til §
2
Til nr. 1 og 2
De gældende regler i
investorfradragsloven giver personer et fradrag for ca. halvdelen
af deres investeringer i visse små og mellemstore unoterede
selskaber, der befinder sig i en opstarts- eller
vækstfase.
En række betingelser skal være
opfyldt, for at en investor kan få ret til et
investorfradrag. Der stilles bl.a. betingelser til investeringen
(§ 2), til mål-selskabet for investeringen (§ 3-5)
og til investor (§ 6). Ingen af disse betingelser
foreslås ændret med lovforslaget.
Det følger af investorfradragslovens
§ 7, stk. 2, 1. pkt., at der ved direkte erhvervelse af aktier
i et målselskab som nævnt i lovens § 2, stk. 1,
nr. 1, højst kan opnås investorfradrag på
grundlag af en anskaffelsessum som opgjort efter § 7, stk. 1,
1. pkt., på 400.000 kr. for hvert af indkomstårene 2019
til 2022 og 800.000 kr. i 2023 og senere indkomstår.
Af investorfradragslovens § 7, stk. 2, 2.
pkt., fremgår det, at der ved indirekte erhvervelse af aktier
gennem en investorfradragsfond som nævnt i lovens § 2,
stk. 1, nr. 2, højst kan opnås investorfradrag
på grundlag af en anskaffelsessum som opgjort efter § 7,
stk. 1, 1. pkt., på 125.000 kr. for hvert af
indkomstårene 2019 til 2022 og 250.000 kr. i 2023 og senere
indkomstår. Efter gældende ret sker der således
en forhøjelse af loftet for investorfradraget fra 2023 for
både direkte og indirekte investeringer.
Det foreslås, at den nævnte
forhøjelse af loftet for investorfradraget til
800.000 kr. for direkte investeringer fra og med 2023 i § 7,
stk. 2, 1. pkt. udgår.
Der foreslås ligeledes, at den
nævnte forhøjelse af loftet for investorfradraget til
250.000 kr. for indirekte investeringer fra og med
indkomståret 2023 udgår.
Det betyder, at loftet for investorfradraget
fra og med indkomståret 2023 vil være det samme, som
det er i dag, dvs. 400.000 kr. for direkte investeringer og 125.000
kr. for indirekte investeringer.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Lovens § 1 om nedsættelse af
afskrivningssatsen gælder efter sit indhold for bygninger og
installationer m.v., der erhverves den 1. januar 2023 eller senere,
og for udgifter til forbedringer m.v., der afholdes den 1. januar
2023 eller senere.
For skattepligtige med
kalenderårsregnskab vil loven således gælde fra
og med indkomståret 2023 (kalenderåret 2023).
Et selskab, hvis indkomstår 2023
løber fra den 1. juli 2022 til den 30. juni 2023
(bagudforskudt indkomstår), og som erhverver en
afskrivningsberettiget bygning den 15. januar 2023, vil fra og med
indkomståret 2023 efter forslaget alene kunne afskrive
på bygningen efter den foreslåede lavere sats på
3 pct.
For skattepligtige med fremadforskudt
indkomstår vil loven i visse tilfælde kunne gælde
i indkomståret 2022. Det vil f.eks. kunne lade sig
gøre, hvis den skattepligtiges indkomstår 2022 starter
den 1. februar 2022 og løber frem til den 31. januar 2023,
og den skattepligtige anskaffer en afskrivningsberettiget bygning
den 15. januar 2023. Den afskrivningsberettigede bygning er i dette
eksempel erhvervet i indkomståret 2022, men da bygningen er
erhvervet efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt den 1. januar
2023, vil den efter forslaget alene kunne afskrives med 3 pct.
Fastholdelsen af investorfradraget, så
fradraget ikke forhøjes fra og med indkomståret 2023,
følger af ændringerne af investorfradragslovens §
7, jf. lovforslagets § 2.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte
lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 18. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og §
1 i lov nr. 2193 af 30. november 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 17.
Afskrivning på bygninger efter § 14 og installationer
efter § 15, stk. 1 og 2, kan fra og med anskaffelsesåret
foretages med indtil 4 pct. årligt af anskaffelsessummen.
Afskrivning på installationer omfattet af § 15, stk. 3,
beregnes med indtil 4 pct. af anskaffelsessummen. | | 1. I § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »4 pct.« til: »3 pct«. 2. I § 17, stk. 1, 1. og 2. pkt., indsættes efter
»anskaffelsessummen«: », jf. dog 3.
pkt.« 3. I § 17, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Afskrivning efter 1. og 2.
pkt. kan dog foretages med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for bygninger og installationer, der er
erhvervet før den 1. januar 2023.« | | | | | | 4. I § 17 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Den i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnte afskrivningssats
forhøjes, når det må antages, at bygningen eller
installationen er udsat for en sådan fysisk forringelse, at
den trods normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi
senest 33 år efter opførelsen. Afskrivningssatsen
forhøjes til en sats, der svarer til, at bygningen eller
installationen afskrives med lige store årlige beløb
over den antagelige levetid.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | Stk. 2. Den i
stk. 1 nævnte afskrivningssats forhøjes, når det
må antages, at bygningen eller installationen er udsat for en
sådan fysisk forringelse, at den trods normal vedligeholdelse
vil have mistet sin værdi senest 25 år efter
opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en sats
lig med summen af 3 pct. og en sats, der svarer til, at bygningen
eller installationen afskrives med lige store årlige
beløb over den antagelige levetid. | | 5. I § 17, stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »Den i stk. 1 nævnte« til:
»Den i stk. 1, 3. pkt. nævnte«. | | | | Stk. 3.
Såfremt en bygning, hvorpå der kan afskrives efter
§ 14, stk. 3, knytter sig til en bygning, for hvilken
afskrivningssatsen forhøjes efter stk. 2, gælder den
forhøjede sats også for den tilknyttede bygning. | | 6. I § 17, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »efter stk. 2, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning.« til:
»efter stk. 2 eller 3, gælder den forhøjede sats
efter stk. 2 også for den tilknyttede bygning, jf. dog stk.
5.« | | | | | | 7. I § 17 indsættes som stk. 5 og stk.
6: »Stk. 5.
Såfremt en bygning, der er erhvervet før den 1. januar
2023, og hvorpå der kan afskrives efter § 14, stk. 3,
knytter sig til en bygning, for hvilken afskrivningssatsen
forhøjes efter stk. 3, gælder den forhøjede
sats også for den tilknyttede bygning. Stk. 6. Ved
afståelse af en ideel andel af en bygning eller installation,
hvor den skattepligtige ejer en ideel andel, der er erhvervet
før den 1. januar 2023, og en ideel andel, der er erhvervet
den 1. januar 2023 eller senere, anses den først erhvervede
ideelle andel for den først afståede.« | | | | § 44 A.
Udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning af
erhvervsmæssigt benyttede bygninger, bortset fra en- eller
tofamiliehuse og bortset fra den del af en bygning, der anvendes
til beboelse, jf. § 14, stk. 2, nr. 4, kan fra og med
anskaffelsesåret afskrives med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen for den kunstneriske udsmykning. Det er en
betingelse for afskrivningsretten, at den kunstneriske udsmykning
indføjes i bygningen eller dens nære omgivelser.
Afskrivningsretten kan ikke udnyttes af skattepligtige, der
på købstidspunktet er
nærtstående til kunstneren, eller af selskaber, som
kunstneren selv eller kunstnerens nærtstående
udøver en bestemmende indflydelse over, jf. ligningslovens
§ 2, stk. 2. Som nærtstående anses
ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller eller dødsboer efter disse personer.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold. Stk. 2-4.
--- | | 8. I § 44 A, stk. 1, 1. pkt., ændres
»4 pct.« til: »3 pct.« 9. I § 44 A, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Hvis den kunstneriske udsmykning er anskaffet
før den 1. januar 2023, kan afskrivning efter 1. pkt. dog
ske med indtil 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen.« | Stk. 5.
Såfremt den kunstneriske udsmykning fjernes fra den bygning,
den er indføjet i eller knytter sig til efter stk. 1, 2.
pkt., sidestilles dette med salg efter stk. 9. Stk. 6.
Afskrivninger kan ikke foretages i det indkomstår, hvor den
kunstneriske udsmykning sælges, nedrives eller bortskaffes
på anden vis. Ophører bygningen, den kunstneriske
udsmykning er indføjet i eller knytter sig til efter stk. 1,
2. pkt., med udelukkende at være anvendt
erhvervsmæssigt, bortfalder afskrivningsretten, fra og med
det indkomstår, hvor den rent erhvervsmæssige
benyttelse ophører. Stk. 7-9.
--- | | 10. I § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, ændres »stk. 1, 2.
pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.« | Stk. 10. Ved
køb af en kunstnerisk udsmykning, der kan afskrives efter
stk. 1, kan køber afskrive på anskaffelsessummen for
den kunstneriske udsmykning efter denne bestemmelse, såfremt
den kunstneriske udsmykning købes sammen med den bygning,
den kunstneriske udsmykning er indføjet i eller knytter sig
til efter stk. 1, 2. pkt. | | 10. I § 44 A, stk. 5, stk. 6, 2. pkt., og
stk. 10, ændres »stk. 1, 2.
pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | I investorfradragsloven, lov nr. 1707 af 27.
december 2018, foretages følgende ændringer: | | | | § 7.
Investorfradraget opgøres på grundlag af den
skattepligtiges anskaffelsessum efter aktieavancebeskatningsloven
for aktier som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, og andele som
nævnt i § 2, stk. 1, nr. 2. Fradraget udgør 59
pct. af anskaffelsessummen, jf. dog stk. 2. | | 1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., udgår
»i hvert af indkomstårene 2019-2022 og 800.000 kr. i
2023 og senere indkomstår.« | Stk. 2. Ved direkte erhvervelse af aktier
som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, kan fradraget
højst beregnes på grundlag af en anskaffelsessum
på 400.000 kr. i hvert af indkomstårene 2019-2022 og
800.000 kr. i 2023 og senere indkomstår. Ved indirekte
erhvervelse af aktier ved erhvervelse af andele i
investorfradragsfonde som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 2,
kan fradraget højst beregnes på grundlag af en
anskaffelsessum på 125.000 kr. i hvert af indkomstårene
2019-2022 og 250.000 kr. i 2023 og senere indkomstår. | | 2. I § 7, stk. 2, 2. pkt., udgår
»i hvert af indkomstårene 2019-2022 og 250.000 kr. i
2023 og senere indkomstår.« |
|