Betænkning afgivet af Udvalget
vedrørende forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring
af afskrivningsloven og investorfradragsloven den 21. december
2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, EL, RV og DF) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, ALT og DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag og indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA og KF) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
det under A nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller de under A og B
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, som Danmarksdemokraterne også før
folketingsvalget sagde, at Danmarksdemokraterne naturligvis
går ind for den nye Arnepension, men stiller sig kritisk over
for den forringelse, som det desværre medfører med
Arne plus, som den nye SVM-regering netop har udmeldt. Men
Danmarksdemokraterne går ikke ind for højere skatter,
hverken for lønmodtagere eller for erhvervslivet.
Danmarksdemokraterne har ad flere omgange meddelt, at
Danmarksdemokraterne gerne møder op og drøfter den
fulde finansiering af ordningen. Men nu vælger regeringen
så i stedet at tromle en skattestigning igennem - og da
SVM-regeringen har sit flertal, så er det selvfølgelig
en måde, regeringen kan vælge at arbejde på. Det
kan dog godt undre Danmarksdemokraterne, at regeringen vælger
den fremgangsmåde, når Danmarksdemokraterne så
sent som ved regeringsoverdragelsen i sidste uge hørte
talrige ønsker om bredt samarbejde med Folketingets andre
partier. Men det er regeringens valg, og det respekterer
Danmarksdemokraterne naturligvis.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at det for Radikale Venstre er afgørende, at
pengene bruges til kvalitet i uddannelse, sådan som det er
aftalt i Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Radikale Venstre ser derfor frem til at forhandle
udmøntningen, som regeringen lægger op til i svaret
på spørgsmål 3.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
bemærker, at Nye Borgerlige finder det stærkt
kritisabelt, at regeringen haster massive skattestigninger igennem
via en hastebehandling. Det er et nyt Folketing, og det burde have
den fornødne tid til at gennemlæse og bearbejde disse
sager. Da Nye Borgerlige ikke mener, at Folketinget har fået
den fornødne tid, vil Nye Borgerlige ikke anerkende
processen ved at afgive betænkning.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af afskrivningsloven (Nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger m.v.)« omfattende
§§ 1 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af investorfradragsloven (Fastholdelse af
loft over investorfradraget)« omfattende §§ 2 og
3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af NB):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 17, stk. 2, ændres i 2. pkt. »antagelige« til:
»antagne«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt.,
ændres »antagelige« til:
»antagne«.«
[Sproglig ændring]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»02. I §
25, stk. 1, 2. pkt., ændres »4 pct.« til:
»3 pct.«
03. I
§ 25, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »forbedringsudgiften«: »,
jf. dog 3. pkt«.
04. I
§ 25, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Afskrivning efter 1. og 2. pkt. på
udgifter til erhvervelse eller forbedring af bygninger, der er
afholdt før den 1. januar 2023, kan foretages med indtil 4
pct. årligt af anskaffelsessummen eller
forbedringsudgiften.««
[Nedsættelse af
afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. for bygninger på
lejet grund]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. fra 4
pct. til 3 pct. Det andet lovforslag (B) vedrører
fastholdelse af loft over investorfradraget.
Til nr. 2 og 3
Det fremgår af afskrivningslovens
§ 17, stk. 2, at afskrivningssatsen forhøjes til en
sats, der svarer til, at bygningen eller installationen afskrives
med lige store årlige beløb over den antagelige
levetid.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det i § 17 at indsætte efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2. Den i stk. 1, 1. og 2. pkt.,
nævnte afskrivningssats forhøjes, når det
må antages, at bygningen eller installationen er udsat for en
sådan fysisk forringelse, at den trods normal vedligeholdelse
vil have mistet sin værdi senest 33 år efter
opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en sats,
der svarer til, at bygningen eller installationen afskrives med
lige store årlige beløb over den antagelige
levetid.«
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at der i lovforslagets § 1, nr. 4,
foretages en sproglig ændring, så ordet
»antagelige« ændres til
»antagne«.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås en tilsvarende ændring i den gældende
bestemmelse i afskrivningslovens § 17, stk. 2, 2. pkt., der
bliver stk. 3, 2. pkt.
Ændringsforslagene er således
alene af sproglig karakter.
Til nr. 4
Lovforslaget indeholder forslag om
nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger og
installationer, der erhverves den 1. januar 2023 eller senere, fra
4 pct. til 3 pct. Der er tale om en uændret
genfremsættelse af et forslag, der indgik i L 9, som blev
fremsat den 5. oktober 2022, men som bortfaldt ved afholdelsen af
valget.
Udgifter til anskaffelse og forbedring af
bygninger, som ikke opfylder betingelserne for afskrivning i
afskrivningslovens § 14, kan afskrives efter § 25, stk.
1, såfremt bygningen er opført på lejet grund,
bortset fra bygninger, der anvendes til beboelse eller
ikkeerhvervsmæssige formål. Afskrivningssatsen
udgør 4 pct. årligt.
Det er ikke hensigten, at
afskrivningssatsen for bygninger m.v. på lejet grund, skal
være anderledes end afskrivningssatsen for andre bygninger
m.v. Ved en fejl indeholder lovforslaget imidlertid ikke en
ændring af afskrivningssatsen for udgifter til anskaffelse og
forbedring af bygninger på lejet grund efter
afskrivningslovens § 25.
Det foreslås derfor i
afskrivningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt., at nedsætte
afskrivningssatsen for udgifter til anskaffelse og forbedring af
bygninger m.v. på lejet grund fra 4 pct. til 3 pct. -
på samme måde som afskrivningssatsen for bygninger og
installationer, der ikke er opført på lejet grund, jf.
ændringsforslag nr. 02. Den foreslåede
nedsættelse af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct.
foreslås alene at gælde for udgifter til erhvervelse
eller forbedring foretaget den 1. januar 2023 eller senere, jf.
ændringsforslag nr. 03 og 04.
De foreslåede ændringer
indebærer således, at nedsættelsen af
afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. alene vil gælde for
nye udgifter til anskaffelse eller forbedring af bygninger på
lejet grund, der er afholdt den 1. januar 2023 eller senere, mens
udgifter til erhvervelse eller forbedring af bygninger på
lejet grund, der er afholdt før den 1. januar 2023, fortsat
vil kunne afskrives med 4 pct.
Hvis den skattepligtige har afholdt en
udgift til anskaffelse af en bygning på lejet grund
før den 1. januar 2023 og fra og med denne dato har afholdt
udgifter til forbedring af bygningen, vil den skattepligtige
således kunne foretage skattemæssige afskrivninger
på selve bygningen med 4 pct., mens udgifterne til
forbedringerne efter forslaget kun vil kunne afskrives med 3
pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en
andel på f.eks. 25 pct. af en bygning på lejet grund
før den 1. januar 2023, vil udgifter til anskaffelse eller
forbedring af bygningen kunne afskrives med 4 pct. årligt af
anskaffelsessummen. Hvis den skattepligtige f.eks. erhverver
yderligere 10 pct. af bygningen den 1. januar 2023 eller senere,
vil denne del af bygningen efter forslaget kun kunne afskrives med
3 pct.
Foretager den skattepligtige forbedringer
på bygningen den 1. januar 2023 eller senere, vil udgifterne
til forbedringerne efter forslaget alene kunne afskrives med 3
pct., selv om en andel af bygningerne er erhvervet før den
1. januar 2023. Afskrivningssatsen på den oprindelige udgift
til erhvervelsen af ejerandelen på 25 pct. af selve bygningen
vil fortsat være 4 pct.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2022 og var til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget
vedrørende forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring
af afskrivningsloven og investorfradragsloven.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 21. juni og den 1. juli 2022 disse
udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 250 og 261
(folketingsåret 2021-22). Den 19. december 2022 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr.
1-16. Udvalget forventer, at svaret på spørgsmål
17 oversendes til udvalget inden 2. behandling af lovforslaget.
Thomas Jensen (S) Anders Kronborg
(S) Anne Paulin (S) fmd. Birgitte
Vind (S) Leif Lahn Jensen (S) Jens Joel (S) Kasper Sand Kjær
(S) Malte Larsen (S) Annette Lind (S) Kim Valentin (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M)
Monika Rubin (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær
(DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Peter
Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 5 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |