Betænkning afgivet af
Indenrigsudvalget den 28. marts 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1. Indenrigs- og
sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af SF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, ALT og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL) vil redegøre
for sin stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Alternativet
Socialistisk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at der ved
spørgsmål om kontrol af borgerne altid skal afvejes et
hensyn mellem mål og middel. Da der er en begrænset
boligmasse, er der i dette tilfælde tale om en
proportionalitetsafvejning mellem hensynet til retten til privatliv
og hensynet til en retvisende bopælsregistrering.
SF og ALT konstaterer, at Dataetisk
Råd i sine bemærkninger til lovforslaget således
også har påpeget, at hensynet til et korrekt og
retvisende CPR-register er et anerkendelsesværdigt
formål. SF og ALT konstaterer endvidere, at mens det
fremsatte lovforslag omhandler terminaladgang til
indkomstregisteret, havde udkastet til lovforslag to yderligere
elementer til kontrol, der vedrørte, at kommunerne skulle
kunne kontakte arbejdsgivere og pengeinstitutter. SF og ALT finder
disse forslag meget vidtgående og noterer, at både
Dataetisk Råd, Institut for Menneskerettigheder og
Datatilsynet havde kritiske bemærkninger hertil. SF og ALT er
derfor positive over for, at disse elementer ikke indgår i
det fremsatte lovforslag.
SF og ALT noterer, at Dataetisk Råd
efter anmodning fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
har afgivet en supplerende udtalelse den 21. marts 2023, hvor
rådet forholder sig til adgangen til indkomstregisteret. SF
og ALT noterer endvidere, at Dataetisk Råd i udtalelsen
påpeger, at oplysninger fra indkomstregisteret er af en anden
karakter end bankoplysninger, herunder fordi oplysningerne er mere
afgrænsede, fordi det vil ligge mere i tråd med den
normale tradition for udveksling af oplysninger mellem myndigheder,
og fordi proportionalitetsafvejningen mellem hensynet til
privatlivets fred og hensynet til en retvisende
bopælsregistrering derfor er en anden. SF og ALT henholder
sig til rådets udtalelse.
SF og ALT noterer i forlængelse af
ovenstående, at Dataetisk Råd ikke var på
høringslisten til udkastet til lovforslaget, men at
rådet havde fundet det nødvendigt at afgive
bemærkninger alligevel. SF og ALT konstaterer samtidig med
tilfredshed, at indenrigs- og sundhedsministeren i svaret til
spørgsmål nr. 2 skriver, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet fremover vil høre Dataetisk Råd
over lovforslag med dataetiske konsekvenser, jf.
Justitsministeriets brev af 12. august 2022. Justitsministeriets
brev blev sendt efter en beretning i Retsudvalget på baggrund
af beslutningsforslag nr. B 149 (folketingsåret 2021-22) fra
SF. Beslutningsforslaget indeholdt også en del, der
vedrørte, at lovforslag skal indeholde obligatoriske
konsekvensvurderinger i bemærkningerne til lovforslaget med
henblik på at identificere konsekvenserne for behandlingen af
borgernes data. Der var desværre ikke flertal for dette
element, men SF og ALT opfordrer kraftigt regeringen til at
indarbejde disse konsekvensvurderinger i fremtidige lovforslag.
Til sidst skal SF og ALT påpege, at
SF har stillet et ændringsforslag til lovforslaget på
baggrund af Datatilsynets høringssvar.
Ændringsforslaget vil medføre, at der indføres
organisatoriske kontroller til autorisation og styring af
adgangsrettigheder, således at kun relevante aktører
kan tilgå personoplysninger, der er nødvendige for den
behandling af personoplysninger, som de skal foretage. Ministeren
har afvist at støtte ændringsforslaget med henvisning
til at undgå dobbeltregulering, idet kommunerne kun vil
få adgang til netop de relevante og nødvendige
oplysninger, og idet der efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets
opfattelse allerede er og vil blive fastsat krav til autorisation
og styring af adgangsrettigheder i forbindelse med den
foreslåede adgang for kommunerne til oplysninger i
indkomstregisteret. SF og ALT opfordrer derfor kraftigt Indenrigs-
og Sundhedsministeriet til at følge op på, i hvilket
omfang der i kommunerne anvendes krav til autorisation og styring
af adgangsrettigheder. Med disse bemærkninger kan SF og ALT
støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
går ind for korrekt registrering af bopæl. Men der kan
opstå nogle problemer, hvis man kommer til at lave
søgninger af oplysninger, som ikke er nødvendige,
eller som der ikke er baggrund for. Derfor vil Enhedslisten
lægge meget vægt på, at
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven bliver
overholdt i forbindelse med enhver anmodning om oplysninger
vedrørende bopæl. Det betyder, at man skal være
sikker på, at de oplysninger, der bliver bedt om, er
tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er
brug for. Derfor støtter Enhedslisten SF's
ændringsforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 10, stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen skal inden etablering af terminaladgang
til indkomstregisteret fastsætte krav til autorisation og
styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante
medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som behandles i den
forbindelse.«
[Pligt til at fastsætte krav
til autorisation og styring af adgangsrettigheder i forbindelse med
terminaladgang til indkomstregisteret]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
16, stk. 7, indsættes to steder efter »§ 6,
stk. 9,«: »1. pkt.,«.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter §
7, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 284 af 2. marts 2022 om
et indkomstregister fastsætter skatteministeren efter aftale
med videnskabsministeren regler for behandling af oplysninger i
indkomstregisteret og om adgang til oplysninger i
indkomstregisteret efter lovens § 7, stk. 1-4, og § 6,
herunder:
1)
Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen
til at få stillet oplysninger fra indkomstregisteret til
rådighed, herunder i form af advis-ordninger.
3)
Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
4) Beskyttelse
af oplysninger registreret i indkomstregisteret eller
overført herfra.
5) Anvendelse
af oplysninger i registeret.
6) Betaling
for adgang til og anvendelse af indkomstregisteret.
Nærmere
regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et
indkomstregister (bekendtgørelse nr. 906 af 26. juni 2018
med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i
bekendtgørelsen kan myndigheder og andre indhente
oplysninger fra indkomstregisteret via webservice opslag eller
advis-ordninger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et
indkomstregister har adgang hertil, og hvis de med
Skatteforvaltningen har indgået aftale herom, jf. § 7,
stk. 4, i lov om et indkomstregister. Efter § 14, stk. 3, i
bekendtgørelsen skal den aftale, den enkelte myndighed m.v.
indgår med Skatteforvaltningen, indeholde bestemmelser om,
hvilke oplysninger den pågældende myndighed m.v. kan
få adgang til.
Efter §
15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveksling
mellem de myndigheder m.v., som har adgang til oplysninger i
indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et offentligt
standardformat fastsat af Skatteforvaltningen efter aftale med
Digitaliseringsstyrelsen i en kommunikationsløsning, der
sikrer autenticitet, integritet, uafviselighed og fortrolighed.
Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, omfatter
sikkerhedsforskrifter og -procedurer, som opfylder kravene i stk.
1, dels sådanne, som fremgår af
databeskyttelsesforordningen, dels sådanne, som
fastlægges i forbindelse med indgåelse af aftale efter
§ 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister mellem den
pågældende myndighed m.v. og Skatteforvaltningen.
For at
få adgang til indkomstoplysningerne i indkomstregisteret skal
kommunerne indgå en abonnementsaftale med Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen. Ved indgåelse af aftalen sikres, at
kommunerne kun får adgang til netop de relevante og
nødvendige oplysninger for kommunernes opgave med kontrol
med bopælsregistreringen efter CPR-loven.
Ved bestemmelsen foreslås det, at
kommunalbestyrelsen inden etablering af terminaladgang til
indkomstregisteret skal fastsætte krav til autorisation og
styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante
medarbejdere kan tilgå personoplysninger, som behandles i den
forbindelse.
Til nr. 2
Efter den
gældende bestemmelse i CPR-lovens § 16, stk. 7, kan
personer, der fra udlandet flytter til en kommune, hvor
kommunalbestyrelsen i medfør af § 6, stk. 9, har
overladt opgaver vedrørende registrering af indrejse til en
anden kommunalbestyrelse, og som betjenes i et International
Citizen Service, anmelde indrejse til kommunalbestyrelsen i den
kommune, der i medfør af § 6, stk. 9, har fået
overladt opgaver vedrørende registrering af indrejse i et
International Citizen Service.
I bestemmelsen
henvises to steder til CPR-lovens § 6, stk. 9.
Henvisningen
til CPR-lovens § 6, stk. 9, vil imidlertid efter lovforslagets
vedtagelse være upræcis, idet det ved lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i
lovens § 6, stk. 9.
Det
foreslås derfor, at der efter lovforslagets nr. 4
indsættes et nyt nummer, hvorved henvisningen til § 6,
stk. 9, i CPR-lovens § 16, stk. 7, to steder ændres til
en henvisning til § 6, stk. 9, 1. pkt.
Der er alene
tale om en lovteknisk præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar
2023 og var til 1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 29. juni 2021 dette udkast
til Indenrigs- og Boligudvalget, jf. BOU alm. del - bilag 156
(folketingsåret 2020-21). Den 8. februar 2023 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S)
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius
(S) Henrik Møller (S) Kasper Roug (S) Kim Aas (S) Malte
Larsen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen
(V) Eva Kjer Hansen (V) Rosa Eriksen (M) Mike Villa Fonseca (M)
nfmd. Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Lars-Christian Brask (LA) Jens
Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Kim Edberg
Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Theresa Berg Andersen (SF) fmd. Kirsten Normann Andersen (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Jette Gottlieb (EL) Lotte Rod (RV) Noah
Reinert Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |