Fremsat den 8. februar 2023 af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning,
lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet
(Fremme af vedvarende energi i den fysiske
planlægning og effektivisering af sagsbehandling i
Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1833 af 8. december 2020 og § 2 i lov
nr. 573 af 10. maj 2022, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»miljø«: »samt klima«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »og at«: »udledning af
drivhusgasser,«.
3. I
§ 11 b indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan uanset retningslinjer efter § 11 a,
stk. 1, nr. 16, fastsætte rammer for opstilling af
vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres
som herregårdslandskaber eller godslandskaber. Dette
gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis det
pågældende landskab kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.«
4. I
§ 29, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »miljøbeskyttelse,«:
»klimabeskyttelse,«.
§ 2
I lov nr. 1658 af 20. januar 2016 om
Planklagenævnet foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
»§ 3 a. Nævnet
træffer afgørelse på møde, medmindre
formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelse
træffes på skriftligt grundlag.
Stk. 2.
Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af
nævnets 11 medlemmer, herunder formanden, er til stede eller
deltager i den skriftlige behandling af sagen.
Stk. 3.
Nævnets afgørelse træffes ved stemmeflerhed. Ved
stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende.
Stk. 4. Ved
stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer foretages en skriftlig
votering af det 11. medlem.«
2. § 4,
stk. 2, ophæves.
3.
Efter § 4 indsættes:
»§ 4 a. Nævnet kan
begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de
forhold, der er klaget over.
Stk. 2. Hvis en
klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet
begrænse sin prøvelse til de væsentlige
forhold.«
4. I
§ 10 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ansatte i Nævnenes Hus anses i spørgsmål om
møderet for retten i medfør af retsplejeloven §
260, stk. 3, nr. 4, for at være ansat i
Planklagenævnet.«
§ 3
I lov nr. 1715 af 27. december 2016 om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 900 af
21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 14 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ansatte i Nævnenes Hus anses i spørgsmål om
møderet for retten i medfør af retsplejeloven §
260, stk. 3, nr. 4, for at være ansat i Miljø- og
Fødevareklagenævnet.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. § 1 finder
ikke anvendelse på planforslag, der offentliggøres
før lovens ikrafttræden. For sådanne planforslag
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Klima i planlovens
formålsbestemmelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Vindmøller og solceller i
herregårds- og godslandskaber | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Landskabsudpegninger | | | | 2.2.1.2. | Nationale interesser | | | | 2.2.1.3. | Fredede arealer | | | | 2.2.1.4. | Kystnærhedszonen | | | | 2.2.1.5. | Anden lovgivning | | | 2.2.2. | Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Klimabeskyttelse som national
interesse | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Ændring af kravet om fuldtalligt
nævn i Planklagenævnet | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.5. | Begrænsning af
prøvelsesadgangen i Planklagenævnet | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.6. | Mulighed for, at ansatte i Nævnenes
Hus kan møde i retten for Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet | | | 2.6.1. | Gældende ret | | | 2.6.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Som opfølgning på aftalen "Danmark i bedre balance
- Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet"
mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti blev der i 2017 vedtaget en række
ændringer af planloven. Samtidig blev naturbeskyttelseslovens
regler om strandbeskyttelse, klitfredning og sø- og
åbeskyttelseslinjen ændret, og der blev etableret nye
klagenævn på planområdet og
miljøområdet. Partierne aftalte endvidere, at der
skulle gennemføres en evaluering. Det er sket med Bolig- og
Planstyrelsens "Evaluering af planloven m.v. 2021" fra marts
2021.
Det fremgår af evalueringen, at planlægning for
vindmøller og solcelleanlæg på land er en
væsentlig del af den grønne omstilling og en kommunal
opgave, som i lighed med øvrige planlægningsopgaver
kræver afvejning af ofte modsatrettede hensyn og interesser.
Det ses ofte i forbindelse med opsætning af vindmøller
og store solcelleanlæg i det åbne land, at der trods
mange kommuners og borgeres ønske om at bidrage til den
grønne omstilling opstår konflikter i forhold til
naboer, landskaber m.v. i forbindelse med den kommunale
planlægning. Derfor er der behov for bedre
planlægningsmæssige redskaber.
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti har den 15. juni 2022 med aftale om "Opfølgning
på evaluering af planloven mv." aftalt at følge op
på evalueringen og gennemføre en række
ændringer af planloven og anden relevant lovgivning.
Aftaleparterne er enige om, at kommunerne skal have bedre
muligheder for at gennemføre en planlægning, der kan
mindske udledningen af klimagasser, øge modstandsdygtigheden
i forhold til klimaforandringer samt styrke natur og
bæredygtighed.
Det foreslås derfor,
- at planlovens
formålsbestemmelse udvides til at omfatte klima på
linje med miljø, natur samt vækst og udvikling, og
- at det statslige
tilsyn med kommunernes planlægning fokuseres for at sikre
klarere rammer for planlægningen for VE-anlæg.
Endvidere fremgår det af aftalen,
at et velfungerende klagesystem er afgørende for, at
planloven fungerer efter hensigten. Det er vigtigt, at borgere,
virksomheder og myndigheder oplever et klagesystem med hurtige og
smidige processer, der understøtter udviklingen i Danmark.
Med henblik på at fremme hurtige og smidige klageprocesser
foreslås derfor,
- at
fuldtidsansatte medarbejdere i Nævnenes Hus skal have
mulighed for at repræsentere Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet i retssager,
herunder møde i retten, og
- at kravet om et
fuldtalligt nævn i Planklagenævnet ophæves, og
der indføres krav om, at et fraværende medlem ikke
må kunne have haft den afgørende stemme.
Desuden finder Erhvervsministeriet, at der for at sikre en
hurtig og smidig proces er behov for, at Planklagenævnet kan
begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de
forhold, der er klaget over, og at nævnet kan begrænse
sin prøvelse til de væsentlige forhold, hvis en klage
indeholder flere klagepunkter.
Endelig indgik Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne den 25. juni 2022 stemmeaftalen "Klimaaftale om
grøn strøm og varme 2022, Et grønnere og
sikrere Danmark. "
Af aftalen fremgår, at Danmark og Europa skal være
sikrere og grønnere. Det kræver en markant udbygning
af vedvarende energikilder - både frem mod 2030 og i
årene efter. Klimaaftalen indeholder bl.a. "Delaftale om mere
grøn strøm 2022", hvoraf fremgår, at
aftalepartierne er enige om at sikre rammevilkår, der kan
muliggøre en firedobling af den samlede elproduktion fra
solenergi og landvind frem mod 2030. Endvidere fremgår det af
delaftalen, at en firedobling af den samlede produktion fra
solenergi og landvind kræver, at en meget omfattende
arealplanlægning falder på plads i de kommende
år, og at arealplanlægningen bliver fulgt op af en
hurtig VE-udbygning på landet og i byerne.
Det fremgår af klimaaftalen, at aftaleparterne noterer
sig, at det af aftale af 15. juni 2022 om "Opfølgning
på evaluering af planloven m.v." fremgår, at planlovens
formålsbestemmelse udvides til at omfatte klima på
linje med miljø, natur samt vækst og udvikling, og at
det statslige tilsyn med kommunernes planlægning
fokuseres.
Med henblik på at fjerne yderligere barrierer for
opsætning af vedvarende energi er aftalepartierne enige om,
at der skal gennemføres en ændring af planloven, der
muliggør opsætning af VE-anlæg i såkaldte
herregårdslandskaber, således at det sikres, at flere
arealer i det åbne land kan anvendes til produktion af
vedvarende energi. Ministeren for landdistrikter vil kunne
gøre indsigelse, hvis der er tale om et
herregårdslandskab af en særlig kvalitet; det vil i
sådanne tilfælde være ministerens kompetence at
afveje den nationale interesse i bevarelse af et særligt
herregårdslandskab over for den nationale interesse i
udbygning af vedvarende energi.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Klima i
planlovens formålsbestemmelse
2.1.1. Gældende ret
Af § 1, stk. 1, i lov om planlægning
(lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere
ændringer) fremgår, at loven har til formål at
sikre en sammenhængende planlægning, der forener de
samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til
at værne om landets natur og miljø og skaber gode
rammer for vækst og udvikling i hele landet, så
samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag
med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og
planteliv og øget økonomisk velstand.
Varetagelse af klimahensyn er således ikke en del af
formålet med lov om planlægning (planloven).
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der skal frem mod 2030 ske en markant udbygning af den samlede
elproduktion fra solenergi og landvind. For at sikre bedre rammer
for en sådan udbygning skal klimahensyn kunne spille en
større rolle og indgå på linje med andre hensyn
i den fysiske planlægning efter planloven.
Der er i dag begrænsede muligheder for at varetage
klimahensyn i planlægning efter planloven, da klima ikke
fremgår eksplicit af lovens formål. Det foreslås
derfor, at § 1, stk. 1 og 2, udvides, så lovens
formålsparagraf afspejler ønsket om, at varetagelse af
klimahensyn sidestilles med varetagelse af hensyn til miljø,
natur samt vækst og udvikling.
Den foreslåede ændring vil give mulighed for ved
planlægning og administration efter planloven at varetage
klimahensyn, herunder ønsket om at forebygge udledning af
drivhusgasser, som i denne sammenhæng er en samlebetegnelse
for luftarter, der bidrager til drivhuseffekten.
Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil gøre det
muligt for kommunerne at varetage klimahensyn som et lovligt hensyn
i deres planlægning. En sådan udvidelse af
formålsbestemmelsen er endvidere en forudsætning for,
at kommunerne senere kan gives mere specifikke muligheder for at
varetage klimahensyn i især lokalplanlægningen og
herved medvirke til en reduktion af udledningen af
drivhusgasser.
Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil også sikre, at
det ligger inden for planlovens formål for henholdsvis
ministeren for landdistrikter og klima- energi- og
forsyningsministeren at varetage klimahensyn ved varetagelse af
nationale interesser i forbindelse med den kommunale
planlægning, jf. lovens § 29, stk. 1, og varetagelse af
særlige hensyn efter lovens § 29, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Vindmøller og solceller i herregårds- og
godslandskaber
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Landskabsudpegninger
Af planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, fremgår, at
kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for sikring af
landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af
områder med landskabelig værdi, herunder større,
sammenhængende landskaber.
Kommunalbestyrelsen udpeger således i kommuneplanen de
landskaber, der af kommunen er vurderet som bevaringsværdige.
Udpegningerne i kommuneplanen er ledsaget af retningslinjer om,
hvordan landskabet skal bevares.
Landskabsudpegningerne omfatter samlet "Bevaringsværdigt
landskab" og "Større sammenhængende landskaber".
Udpegningerne kan omfatte arealer, der af kommunerne er
karakteriseret som f.eks. herregårdslandskab eller
godslandskab, som kystlandskab eller fjordlandskab (d.v.s. i
kystnærhedszonen), som ådalslandskab, skovlandskab
m.fl.
Områder, der af kommunerne er udpeget som
"Bevaringsværdigt landskab" og "Større
sammenhængende landskaber", kan dog være helt eller
delvist overlappende, ligesom et herregårdslandskab eller
godslandskab f.eks. tillige kan ligge i et kystlandskab eller et
fjordlandskab. Landskabsudpegningerne omfatter cirka halvdelen af
Danmarks areal. Derudover kan bl.a. herregårdslandskaber og
godslandskaber være omfattet af egentlige fredninger efter
naturbeskyttelsesloven enten pga. naturindholdet eller som
kulturlandskaber.
Betegnelsen "herregårdslandskab" eller "godslandskab"
anvendes af nogle kommuner i forbindelse med deres
kortlægning af landskabet i kommunen. Ved kortlægningen
opdeles og beskrives de forskellige landskabsområder, f.eks.
ved brug af den såkaldte landskabskaraktermetode. Betegnelsen
"herregårdslandskab" eller "godslandskab" bruges om typer af
landskaber, som har nogle karakteristika bestemt af beliggenheden
af og udviklingen af herregårdene tilbage i tiden. Disse
landskaber er kendetegnet af store, åbne dyrkningsflader med
meget begrænset bebyggelse, omkransende skovområder med
indslag af enkeltstående træer, mindre
træbevoksninger og naturarealer samt alléer. De
landskabsmæssige bevaringsværdier indgår derved i
et samspil med de mere kulturarvsmæssige
beskyttelsesværdier omkring selve hovedbygningen med
parkanlæg mv. og større avlsbygninger mv. Det
indgår ikke i kortlægningen af landskabets karakter,
hvorvidt den pågældende ejendom i sig selv har status
som en herregård eller et gods.
2.2.1.2. Nationale interesser
Af planlovens § 29, stk. 1, fremgår, at ministeren
for landdistrikter skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter lovens § 3. Pligten til at fremsætte indsigelse
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning.
Ministeren for landdistrikter udøver
indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, på
vegne af samtlige statslige myndigheder.
Beføjelsen i § 29, stk. 1, er eksempelvis anvendt
til indsigelser mod kommuneplanlægning for byggeri og
anlæg i bevaringsværdige landskaber, jf. planlovens
§ 11 a, stk. 1, nr. 16, herunder i herregårds- og
godslandskaber, hvis det er vurderet, at planlægningen -
f.eks. for opstilling af vindmøller eller solceller - er i
strid med den nationale interesse i at sikre beskyttelsen af de
landskaber, der er udpeget som bevaringsværdige i
kommuneplanen.
Af planlovens § 29, stk. 3, fremgår, at en minister
kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de
særlige hensyn, ministeren varetager. Det fremgår af
forarbejderne til § 29, stk. 3, at det som udgangspunkt er den
pågældende minister, der fremsætter indsigelse,
da det dermed sikres, at de forhold, der gøres indsigelse
mod, er af væsentlig national interesse, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 121 som fremsat, side 15. Det er
således forudsat i lovens forarbejder, at en indsigelse efter
planlovens § 29, stk. 3, skal være motiveret i bl.a.
varetagelse af de nationale interesser, den pågældende
minister varetager.
En indsigelse efter planlovens § 29 har den retsvirkning,
at kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage det pågældende
planforslag endeligt, jf. planlovens § 28, stk. 1.
Planforslaget kan først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne, eller hvis indsigelsen i
øvrigt frafaldes.
Efter planlovens § 2 a offentliggør ministeren for
landdistrikter hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser,
der er fastlagt i medfør af planloven og lovgivningen i
øvrigt. Oversigten er ikke udtømmende, men den
sammenfatter de på offentliggørelsestidspunktet
gældende, juridiske krav til kommunernes planlægning,
der følger af lovgivningen, og som kan forventes at blive
varetaget ved, at staten fremsætter indsigelse.
I relation til den nationale interesse vedrørende
landskab, som skal varetages i den kommunale planlægning,
fremgår det af "Oversigt over nationale interesser i
kommuneplanlægningen" fra 2018, at det er en national
interesse, at kommuneplanerne bl.a. indeholder retningslinjer til
sikring af bevaringsværdige landskaber, som i udgangspunktet
friholder dem for byggeri og anlæg, og retningslinjer til
sikring af større, sammenhængende landskaber, som i
udgangspunktet friholder dem for større byggerier og
tekniske anlæg, der slører
landskabssammenhængene, har konsekvenser for det
karakteristiske og oplevelsesrige i nabolandskaberne eller
forringer mulighederne for at forbedre landskaberne, jf. planlovens
§ 11 a, stk. 1, nr. 16.
Uanset om der er tale om kommuneplanlægning, jf.
planlovens § 29, stk. 1, eller lokalplanlægning, jf.
planlovens § 29, stk. 3, varetages den nationale interesse
vedrørende landskab i alle tilfælde på baggrund
af og i overensstemmelse med oversigten over nationale interesser,
jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16.
2.2.1.3. Fredede arealer
Arealer kan endvidere være omfattet af en fredning i
henhold til naturbeskyttelseslovens kapitel 6, jf.
bekendtgørelse nr. 1986 af 27. oktober 2021 af lov om
naturbeskyttelse. Det fremgår af lovens § 33, at
fredningsnævnet til varetagelse af de formål, der er
nævnt i lovens § 1, kan gennemføre fredning af
landarealer og ferske vande efter reglerne i lovens kapitel 6.
Fredninger kan således gennemføres til varetagelse
af alle de formål, der fremgår af
formålsbestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 1.
Fredninger kan bl.a. have til formål at sikre en særlig
beskyttelse af dyr, planter og deres levesteder eller
landskabelige, kulturhistoriske og naturvidenskabelige
værdier. En fredning kan desuden indeholde bestemmelser om
forbedring og genopretning af naturen. Endvidere kan en fredning
regulere befolkningens adgang til færdsel og ophold i
naturen.
En fredning kan medføre væsentlige
begrænsninger på et områdes fremtidige
anvendelsesmuligheder, og en fredning indebærer hel eller
delvis afståelse af lodsejernes rettigheder over de omfattede
arealer og ejendomme. Derfor gennemføres fredninger i en
særlig myndighedsstruktur med en bestemt procedure, og der
bliver udbetalt erstatning til lodsejerne for de tab, en fredning
medfører.
2.2.1.4. Kystnærhedszonen
Af planlovens § 5 a fremgår, at
kystnærhedszonen uden for udviklingsområder skal
søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er
afhængige af kystnærhed. Kystnærhedszonen er en
cirka 3 km bred zone, der omfatter landzonerne og
sommerhusområderne i kystområderne.
Kystnærhedszonen har til formål at friholde
kystlandskaberne for byggeri og andre anlæg, der ikke er
afhængige af en kystnær lokalisering, og der
gælder derfor særlige krav til planlægningen i
kystnærhedszonen. Efter planlovens § 5 b gælder
således for planlægningen i kystnærhedszonen uden
for udviklingsområder, at der kun må inddrages nye
arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone,
såfremt der er en særlig planlægningsmæssig
eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Efter administrativ praksis er der en funktionel begrundelse for
opstilling af vindmøller i kystnærhedszonen, hvor
vindforholdene er mere velegnede end længere inde i landet.
Efter administrativ praksis er der ikke en funktionel begrundelse
for opstilling af solceller i kystnærhedszonen, men der kan
efter en konkret vurdering være en særlig
planlægningsmæssig begrundelse for opstilling af
solceller f.eks. i tilknytning til vindmøller eller til
eksisterende tekniske anlæg i kystnærhedszonen, ligesom
opstilling af solceller i kystnærhedszonen som udgangspunkt
skal ske længst muligt væk fra kysten.
2.2.1.5. Anden lovgivning
Bevaringsværdige landskaber og større,
sammenhængende landskaber, herunder landskaber, der er
karakteriseret som herregårdslandskaber eller godslandskaber,
kan alt efter den konkrete lokalisering og beskaffenhed og
omstændighederne i øvrigt endvidere være
omfattet af andre regler i planloven og naturbeskyttelsesloven og
af skovloven m.v.
2.2.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
For at muliggøre den store udbygning af vedvarende energi
på land frem mod 2030 er det i stemmeaftale af 25. juni 2022,
"Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, Et
grønnere og sikrere Danmark" besluttet at reducere
arealbegrænsninger og fjerne barrierer for opsætning af
vedvarende energi. Der skal derfor være mulighed for at
planlægge for vindmøller og solcelleanlæg i
områder, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Herregårdslandskaber og godslandskaber kortlægges
på baggrund af de samme landskabsmæssige
karaktertræk.
Det betyder, at en udpegning i kommuneplanen af et område
som bevaringsværdigt landskab - hvis området i
kommuneplanlægningen er karakteriseret som et
"herregårdslandskab" eller "godslandskab" - ikke må
være til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan vælge
at planlægge for opstilling af vindmøller og
solcelleanlæg i det pågældende område.
Tilsvarende bør der kunne planlægges for
vindmøller og solcelleanlæg, hvis et område
efter f.eks. landskabskaraktermetoden kan karakteriseres som
"herregårdslandskab" eller "godslandskab" - også i de
tilfælde, hvor området i kommuneplanlægningen er
udpeget med en anden, landskabelig betegnelse.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
en bestemmelse i planlovens § 11 b, hvorefter
kommunalbestyrelsen uanset retningslinjer efter § 11 a, stk.
1, nr. 16 - for sikring af landskabelige bevaringsværdier og
beliggenheden af områder med landskabelig værdi,
herunder større, sammenhængende landskaber - vil kunne
fastsætte rammer for opstilling af vindmøller og
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber. I tilknytning
hertil foreslås det, at denne adgang for kommunalbestyrelsen
til at fastsætte kommuneplanrammer for opstilling af
vindmøller og solceller som udgangspunkt ikke vil
gælde, hvis det pågældende landskab kan
karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab
af en særlig kvalitet.
Med den foreslåede ændring vil kommunerne få
mulighed for, men ikke pligt til, at planlægge for opstilling
af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber,
og som ikke er af en særlig kvalitet, hvis kommunen efter en
samlet vurdering finder det hensigtsmæssigt. Dette
gælder uanset, om de pågældende landskaber er
udpeget med denne betegnelse i kommuneplanen eller ikke. Kommunerne
vil principielt også kunne planlægge for opstilling af
vindmøller og solceller, selvom det pågældende
landskab kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller
godslandskab af en særlig kvalitet, idet en sådan
karakterisering af landskabet dog vil kunne medføre en
statslig indsigelse mod den foreslåede planlægning, jf.
nedenfor.
Med den foreslåede ændring vil der som udgangspunkt
ikke kunne fremsættes indsigelse efter planlovens § 29,
stk. 1, mod kommuneplanlægning for vindmøller eller
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårds- eller godslandskaber, med henvisning til
varetagelse af nationale interesser i at bevare sådanne
landskabelige værdier.
Da forslaget har til formål at åbne mulighed for
planlægning af vindmøller og solceller i sådanne
landskaber - og da også statens varetagelse af nationale
interesser efter planlovens § 29, stk. 3, vedrørende
landskabelige værdier sker på baggrund af den nationale
interesse vedrørende landskab - vil der som udgangspunkt
heller ikke efter planlovens § 29, stk. 3, kunne
fremsættes indsigelse mod lokalplanlægning for
vindmøller eller solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårds- eller godslandskaber med
henvisning til de særlige hensyn, ministeren varetager, til
bevarelse af disse landskabelige værdier.
Ministeren for landdistrikter vil dog efter
omstændighederne fremsætte indsigelse efter planlovens
§ 29, stk. 1, mod et kommuneplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet. Ministeren for landdistrikter vil endvidere efter
omstændighederne fremsætte indsigelse efter planlovens
§ 29, stk. 3, mod et lokalplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.
En eventuel indsigelse fra ministeren for landdistrikter mod et
planforslag vil ske efter indstilling fra miljøministeren.
Det vil således være miljøministeren, der
vurderer, om der er tale om et herregårds- eller godslandskab
af en særlig kvalitet. Det vil indgå i vurderingen, om
det pågældende landskab er sjældent. Det vil
indgå heri, om herregårds- eller godslandskabet
indeholder en høj oplevelsesværdi, f.eks. om
landskabet er særligt udtryksfuldt i form af f.eks. den
visuelle herlighedsværdi, der opstår, når
udsigten til en markant og højt beliggende hovedbygning
indgår i samspil med omgivende udstrakte marker, og når
terrænformationer er tydelige og helt uden slørende og
forstyrrende fremmedelementer.
Det indebærer, at der vil blive foretaget dels en samlet
vurdering af kvaliteten af sjældenhed, bevaringstilstand,
oplevelsesværdi og fortælleværdi, dels en
vurdering af tydeligheden af og samspillet mellem
kvalitetskriterier som dyrkningsflader, skove og skovbryn,
alléer, træer og trægrupper, natur/halvkulturer,
parkanlæg, geologi og terrænformer, og om der er en
kulturhistorisk helhed og sammenhæng, der umiddelbart kan ses
og opleves. Ligeledes vil det indgå i vurderingen, om
herregårds- eller godslandskabet indeholder en særlig
historisk fortælleværdi, f.eks. hvis det stadig
illustrerer særlige levevilkår på et bestemt
tidspunkt i form af f.eks. jagtlandskaber, skovbrug og studedrift i
sammenhængende engarealer og ådale.
Det vil også indgå, hvor helstøbt
herregårds- eller godslandskabet er. Heri vil indgå en
vurdering af, om hoved- og avlsbygninger, alléer, levende
hegn, skovbryn og stendiger er særligt godt vedligeholdt
sammen med en vurdering af, om bebyggelses- og landskabsstrukturen
er intakt sammenholdt med historiske kort.
Endelig vil det indgå i vurderingen, om landskabet i
høj grad er friholdt for tekniske anlæg og nyere
anlæg og installationer.
Ministeren for landdistrikter vil efter både planlovens
§ 29, stk. 1 og stk. 3, have kompetencen til at afveje den
nationale interesse i bevarelse af et herregårdslandskab
eller godslandskab af en særlig kvalitet over for den
nationale interesse i udbygning af vedvarende energi. Det vil kunne
indgå i denne afvejning, om et herregårds- eller
godslandskabs særlige kvalitet i sammenhæng med f.eks.
en større og betydende turistattraktion har national eller
regional betydning for vækst og turismeudvikling.
Forslaget ændrer ikke de statslige myndigheders adgang til
at fremsætte indsigelse, jf. planlovens § 29, med
henvisning til andre forhold af national interesse, som
vedrører vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller
hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og
beslutninger efter planlovens § 3. Eksempelvis vil staten
fortsat efter omstændighederne skulle (§ 29, stk. 1)
eller kunne (§ 29, stk. 3) fremsætte indsigelse mod et
planforslag, hvis det af andre grunde - end karakterisering som
herregårdslandskab eller godslandskab - vurderes, at der er
tale om et værdifuldt landskab af national interesse, f.eks.
en ådal. Der henvises i den sammenhæng også til
lovforslagets § 1, nr. 4, om klimabeskyttelse som en national
interesse, jf. pkt. 2.3 nedenfor.
Forslaget ændrer ikke ved, at såvel planlovens
øvrige regler som naturbeskyttelseslovgivningen og anden
lovgivning gælder uændret og skal iagttages ved
planlægning for vindmøller og solcelleanlæg i
herregårds- eller godslandskaber. Det bemærkes herved,
at der i forbindelse med en konkret tilladelse, f.eks. en
landzonetilladelse eller en dispensation til etablering af
vindmøller eller solcelleanlæg i et herregårds-
eller godslandskab, vil kunne fastsættes vilkår,
hvorefter det pågældende anlæg skal fjernes,
såfremt anvendelsen af anlægget ophører.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Klimabeskyttelse som national interesse
2.3.1. Gældende ret
Af planlovens § 29, stk. 1, fremgår, at ministeren
for landdistrikter skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter § 3. Pligten til at fremsætte indsigelse
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet
betydning.
Ministeren for landdistrikter udøver
indsigelsesbeføjelsen på vegne af samtlige statslige
myndigheder. En indsigelse har den retsvirkning, at
kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage et planforslag endeligt, jf.
planlovens § 28, stk. 1. Planforslaget kan først
vedtages, når og hvis ministeren frafalder indsigelsen. Hvis
forholdet er af underordnet betydning, gælder pligten til at
fremsætte indsigelse ikke.
Udtrykket "nationale interesser" dækker over forhold, som
har interesse ud over kredsen af en kommunes indbyggere, og som
typisk også har interesse for kommende generationer.
Beføjelsen i planlovens § 29, stk. 1, er eksempelvis
anvendt til indsigelser mod byggeri i kystnærhedszonen, af
hensyn til virksomheder af national interesse, for at sikre
benyttelsesinteresser i forsyning, trafikanlæg og andre
tekniske anlæg, friluftsliv og turisme samt sikre nationale
interesser i det åbne land, som f.eks. landskab, geologi,
natur, kulturarv, lavbundsarealer, oversvømmelse m.v.
Efter planlovens § 2 a offentliggør ministeren for
landdistrikter hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser,
der er fastlagt i medfør af planloven og lovgivningen i
øvrigt. Oversigten er ikke udtømmende, men den
sammenfatter de på offentliggørelsestidspunktet
gældende krav til kommunernes planlægning, der
følger af lovgivningen. Efter planlovens § 29, stk. 3,
kan en minister fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag
ud fra de særlige hensyn, som ministeren varetager.
Beføjelsen tilkommer både centrale og decentrale
myndigheder. Det fremgår af forarbejderne til § 29, stk.
3, at det som udgangspunkt er den pågældende minister,
der fremsætter indsigelse, da det dermed sikres, at de
forhold, der gøres indsigelse mod, er af væsentlig
national interesse, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 121 som
fremsat, side 15. Det er således forudsat i lovens
forarbejder, at en indsigelse efter planlovens § 29, stk. 3,
skal være motiveret i bl.a. varetagelse af de nationale
interesser, den pågældende minister varetager.
2.3.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Varetagelse af klimahensyn i kommunernes planlægning er i
dag ikke en national interesse, der skal varetages i medfør
af planloven. Ministeren for landdistrikter har derfor ikke adgang
til at fremsætte indsigelse på vegne af en statslig
myndighed mod forslag til en kommuneplan og ændringer til en
kommuneplan, hvorved der eksempelvis planlægges for en
arealanvendelse på en måde, der vurderes ikke at
varetage hensyn til udbygning af produktionen af vedvarende energi
fra f.eks. vindmøller, solcelleanlæg eller fremtidige
teknologier til produktion af vedvarende energi i form af
grøn strøm.
Det foreslås, at planlovens § 29, stk. 1,
ændres således, at klimabeskyttelse indsættes i
bestemmelsen. Herefter vil ministeren for landdistrikter skulle
fremsætte indsigelse over for et forslag til kommuneplan og
ændringer til en kommuneplan, hvis forslaget ikke er i
overensstemmelse med nationale interesser vedrørende
klimabeskyttelse. Herved vil den nationale interesse i
klimabeskyttelse blive sidestillet med de eksisterende nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg
eller regler og beslutninger efter § 3.
Staten vil herefter f.eks. kunne sikre, at der i kommunernes
kommuneplanlægning udpeges arealer til opstilling af
vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller og
solcelleanlæg. De nationale interesser vedrørende
klimabeskyttelse vil blive beskrevet nærmere i den ovenfor
under pkt. 2.3.1 nævnte oversigt over nationale interesser i
kommuneplanlægningen.
Tilsvarende vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne
varetage klimabeskyttelse i forbindelse med kommunernes
lokalplanlægning, jf. planlovens § 29, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Ændring af kravet om fuldtalligt nævn i
Planklagenævnet
2.4.1. Gældende ret
Kapitel 3 i lov nr. 1658 af 20. december 2016 om
Planklagenævnet regulerer Planklagenævnets
sagsbehandling. Formanden eller en stedfortræder for denne
kan på nævnets vegne træffe afgørelse i
sager, der ikke indeholder spørgsmål af større
eller principiel betydning, og i sager, hvis afgørelse alene
beror på en retlig vurdering, jf. lovens § 4, stk.
1.
I sager, der ikke kan afgøres af formanden eller en
stedfortræder for denne alene, skal Planklagenævnet
være fuldtalligt, og nævnet træffer
afgørelse ved almindeligt stemmeflertal på et
møde eller ved skriftlig behandling. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende,
jf. § 4, stk. 2.
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af punkt 6 i Aftale af 15. juni 2022 om
opfølgning på evaluering af planloven m.v., at
aftalepartierne er enige om at gennemføre en forenkling og
smidiggørelse af klagesagsprocesser, bl.a. ved at
ophæve kravet om fuldtalligt nævn i
Planklagenævnet samt sikre, at et fraværende medlem
ikke må kunne have haft den afgørende stemme.
Erhvervsministeriet vurderer, at dette punkt i aftalen kan
gennemføres ved indsættelse af en ny § 3 a, i lov
om Planklagenævnet, der regulerer nævnets
afgørelsesmåde, og hvor der indføres en
bestemmelse om afstemning, der sikrer, at et fraværende
medlem får mulighed for at votere og stemme i tilfælde
af stemmelighed.
Det foreslås samtidig at § 4, stk. 2, i lov om
Planklagenævnet, ophæves.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 a,
stk. 1, hvorefter nævnet træffer afgørelse
på møde, medmindre formanden finder det
ubetænkeligt, at afgørelse træffes af
nævnet på skriftligt grundlag. Med forslaget kan
formanden således beslutte, om afgørelsen i den
konkrete sag skal træffes på et møde eller
på skriftligt grundlag. Det forudsættes, at der som i
dag kan fastsættes nærmere retningslinjer for,
hvornår afgørelser træffes på henholdsvis
møder og på skriftligt grundlag, i nævnets
forretningsorden, jf. lovens § 10.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
§ 3 a, stk. 2, hvorefter nævnet er beslutningsdygtigt,
når mindst 10 af medlemmerne, herunder formanden, er til
stede eller deltager i den skriftlige behandling af sagen.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at
klagesagsbehandlingen ikke forsinkes af fravær hos et enkelt
nævnsmedlem og derved at understøtte, at der er
hurtige og smidige klageprocesser samt en effektiv
opgavevaretagelse under hensyn til den fornødne
retssikkerhed, navnlig i form af fornøden
repræsentation af den viden og indsigt m.v., som
nævnets medlemmer besidder.
Bestemmelsen forudses kun undtagelsesvist at få betydning,
idet de stedfortrædende nævnsmedlemmer (suppleanter)
generelt forventes at kunne træde til, hvis et
nævnsmedlem har forfald. Reglerne for beslutningsdygtighed
forudsættes i øvrigt nærmere fastlagt i
nævnets forretningsorden, jf. lovens § 10.
Det vil være op til formanden at sikre, at nævnet er
beslutningsdygtigt i forhold til den konkrete sag.
Videre foreslås det at indsætte et nyt § 3 a,
stk. 3, hvorefter nævnets afgørelser træffes ved
stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme i den enkelte
sag udslagsgivende.
Bestemmelsen svarer til den gældende § 4, stk. 2, 1.
pkt., 2. led, og 2. pkt., i lov om Planklagenævnet, for
så vidt angår regler om afstemning.
Endelig foreslås det, at der indsættes et nyt §
3 a, stk. 4, hvorefter der ved stemmelighed ved afstemning med 10
medlemmer foretages en skriftlig votering af det 11. medlem.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at et
fraværende medlem ikke vil kunne have den afgørende
stemme i en konkret sag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1
og 2, og bemærkningerne hertil.
2.5. Begrænsning af prøvelsesadgangen i
Planklagenævnet
2.5.1. Gældende ret
Ifølge § 12 a, stk. 1, i den tidligere lov om Natur-
og Miljøklagenævnet, jf. lov nr. 580 af 18. juni 2012
om ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet
og forskellige andre love (Reform af klagesystemet på natur-
og miljøområdet m.v.), kan nævnet begrænse
sin prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er
klaget over. Efter bestemmelsens stk. 2 kan nævnet endvidere
begrænse sin efterprøvelse til de væsentligste
forhold, hvis en klage indeholder flere klagepunkter.
Bestemmelsen om adgang for nævnet til i visse sager at
kunne koncentrere sagsbehandlingen om et enkelt klagepunkt var en
kodificering af nævnets egen hidtidige praksis, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 147 som fremsat, side 12.
I 2017 blev Natur- og Miljøklagenævnet nedlagt, og
to nye klagenævn - Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet - blev etableret. Den tidligere
§ 12 a blev gentaget i § 11 i lov nr. 1715 af 27.
december 2017 om Miljø- og Fødevareklagenævnet,
men bestemmelsen blev ikke medtaget i lov nr. 1658 af 20. december
2016 om Planklagenævnet.
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der har været
tale om en forglemmelse, da den tidligere § 12 a i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet ikke blev medtaget i lov om
Planklagenævnet. Det kan ikke antages at have været
hensigten med opsplitningen af Natur- og
Miljøklagenævnet, at der skulle ske en udvidelse af
prøvelsen i alle planklagesager, og dette er da heller ikke
forudsat i sagsbehandlingsregler eller i forhold til nævnets
sagsbehandlingstid og ressourcer i lovforslag nr. 42 af 26. oktober
2016 om forslag til lov om Planklagenævnet.
Det bemærkes, at Planklagenævnet - som tidligere
Natur- og Miljøklagenævnet - er omfattet af
officialprincippet, som bl.a. indebærer, at nævnet ikke
er bundet af parternes påstande og anbringender. Herudover
var bestemmelsen om adgang for nævnet til i visse sager at
kunne koncentrere sagsbehandlingen om et enkelt klagepunkt en
kodificering af nævnets egen hidtidige praksis, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 147 som fremsat, side 12.
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at det vil være
hensigtsmæssigt, at der indsættes en udtrykkelig
bestemmelse i lov om Planklagenævnet svarende til den
tidligere § 12 a i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet og § 11 i lov om Miljø-
og Fødevareklagenævnet, hvor det fastsættes, at
nævnet kan begrænse sin prøvelse af en
afgørelse til de forhold, der er klaget over, og at
nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere
klagepunkter.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 4 a,
stk. 1, hvorefter nævnet kan begrænse sin
prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er
klaget over. Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a,
stk. 1, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet og til
§ 11, stk. 1, i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
nævnet i almindelighed skal tage stilling til de forhold, der
er klaget over. Nævnet vil dog fortsat have mulighed for og
efter omstændighederne pligt til at inddrage andre forhold
end det, der er klaget over, f.eks. spørgsmål om
overholdelse af gældende EU-ret eller tilsidesættelse
af grundlæggende forvaltningsretlige grundsætninger om
f.eks. habilitet. Nævnet kan således prøve andre
dele af afgørelsen end de påklagede, ligesom
nævnet kan oplyse sagen yderligere både i forhold til
klagetemaet og til belysning af de elementer i afgørelsen,
som nævnet ønsker at inddrage i klagesagsbehandlingen.
Nævnet skal som udgangspunkt, jf. dog den foreslåede
stk. 2, tage stilling til alle påstande og relevante
anbringender, som klager gør gældende.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
§ 4 a, stk. 2, hvorefter nævnet kan begrænse sin
prøvelse til de væsentlige forhold, hvis en klage
indeholder flere klagepunkter. Bestemmelsen svarer til den
tidligere § 12 a, stk. 2, i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet og til § 11, stk. 2, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvis en klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet
indskrænke sig til alene at forholde sig til de
væsentlige klagepunkter, herunder navnlig klagepunkter, som
efter nævnets opfattelse fører til, at den
påklagede afgørelse ophæves, ændres eller
hjemvises til fornyet behandling.
Det bør dog anføres i nævnets
afgørelse, om den påklagede afgørelse i
øvrigt indeholder væsentlige mangler, så
risikoen for at gentage disse mindskes. Dette indebærer dog
ikke en pligt til en fuldstændig gennemgang af sagen med
henblik på at konstatere eventuelle øvrige
væsentlige mangler ved afgørelsen. Det bør
ligeledes anføres i afgørelsen, hvilke forhold
nævnet har taget stilling til.
Bestemmelsen ændrer ikke i den almindelige pligt til at
oplyse sagerne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.6. Mulighed
for, at ansatte i Nævnenes Hus kan møde i retten for
Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet
2.6.1. Gældende ret
Adgangen til at møde i retten som
rettergangsfuldmægtig er generelt reguleret i retsplejelovens
§ 260. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at advokater
er eneberettigede til at møde i retten som fuldmægtige
for sagens parter, medmindre andet følger af stk. 3, 5, 6,
7, 9 og 10. Af bestemmelsens stk. 3, nr. 4, fremgår det, at
der dog kan mødes for en part i retten ved personer, der er
ansat hos parten for et tidsrum, der ikke er kortere end 1
måned, og - når parten ikke selv er advokat - ikke med
det særlige formål at møde i retten.
Det er ikke særskilt reguleret, hvorvidt ansatte i
Nævnenes Hus kan møde i retten for de nævn, som
de ansatte i Nævnenes Hus sekretariatsbetjener. Ansatte i
Nævnenes Hus møder ikke i dag på vegne af
nævnene.
Nævnenes Hus blev oprettet som en selvstændig
styrelse under Erhvervsministeriet med virkning fra den 1. januar
2017. Nævnenes Hus har bl.a. til opgave at
sekretariatsbetjene en række uafhængige,
domstolslignende klagenævn, herunder bl.a.
Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Hensigten med etableringen af
Nævnenes Hus var at skabe én indgang for klagesager og
et stærkt, fagligt, juridisk miljø, der kan bidrage
til en bedre og mere effektiv sagsbehandling i de forskellige
nævn, herunder i situationer, hvor der f.eks.
vedrørende det samme projekt klages over flere forskellige
afgørelser hos forskellige nævn.
Med etableringen af Nævnenes Hus gik man således fra
en konstruktion, hvor de medarbejdere, der sekretariatsbetjener de
enkelte nævn, var ansat direkte under nævnene, til en
konstruktion, hvor medarbejderne er ansat i Nævnenes Hus, der
fungerer som fællessekretariat for de klagenævn, der er
tilknyttet styrelsen. Konstruktionen med Nævnenes Hus som
fællessekretariat er ikke reguleret nærmere.
2.6.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af punkt 6 i "Aftale om opfølgning
på evaluering af planloven m.v.", at aftalepartierne er enige
om at gennemføre en forenkling og smidiggørelse af
opgaveløsningen i Nævnenes Hus.
Derfor foreslås, at fuldtidsansatte medarbejdere i
Nævnenes Hus får mulighed for at repræsentere
Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde
i retten. Erhvervsministeriet finder, at det bl.a. kan
gennemføres ved at tilvejebringe et tydeligt grundlag i
henholdsvis lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet, således at ansatte i
Nævnenes Hus kan møde i retten for de omhandlede to
klagenævn, når betingelserne i retsplejelovens §
260, stk. 3, nr. 4, i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 10, stk. 3, i lov om Planklagenævnet og i § 14,
stk. 2, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet,
hvor det fastsættes, at ansatte i Nævnenes Hus skal
anses for ansat i henholdsvis Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet i relation til
betingelserne for møderet for retten i retsplejelovens
§ 260, stk. 3, nr. 4.
Herved kommer det til at fremgå af de to love, at ansatte
i Nævnenes Hus kan møde for de respektive nævn,
selv om de pågældende ansættelsesmæssigt er
forankret i nævnenes fællessekretariat.
Lovforslaget berører ikke i øvrigt
ansættelsesforholdene eller -vilkårene for de ansatte i
Nævnenes Hus.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 4,
og § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget pålægger ikke kommunerne nye opgaver og
har derfor ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for staten.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke i sig selv klimamæssige
konsekvenser, men forventes ved kommunernes brug af de nye
planlægningsmuligheder og ved en efterfølgende
implementering af den kommunale planlægning samt ved en
effektivisering af klagesagsbehandlingen at have positive
konsekvenser for klimaet.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke i sig selv miljø- eller
naturmæssige konsekvenser, men forventes ved kommunernes brug
af de nye planlægningsmuligheder og ved en
efterfølgende implementering af den kommunale
planlægning samt ved en effektivisering af
klagesagsbehandlingen at have positive konsekvenser for
miljø og natur.
Implementering af kommunal planlægning for opstilling af
vindmøller og solceller i visse herregårds- og
godslandskaber vil påvirke de pågældende
landskaber negativt, idet mange af landskaberne generelt er
kendetegnede ved at være friholdt for tekniske
anlæg.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 5. juli 2022 til 18.
august 2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer, uddannelsesinstitutioner m.v.:
Danske Regioner, de fem regioner, KL og alle landets kommuner,
3F - Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, Akademikerne,
Akademirådet, Arkitektforeningen, Asfaltindustrien, Biogas
Danmark, BL - Danmarks almene Boliger, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Bæredygtigt Landbrug,
Camping Outdoor Danmark, CO-industri (Centralorganisationen af
industriansatte i Danmark), COWI, Cyklistforbundet, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Affaldforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Camping Union, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Industri,
Dansk Journalistforbund, Dansk Jægerforbund, Dansk Kyst- og
Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Sejlunion, Dansk Standard, Dansk Træinformation, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer,
Danske Kloakmestre, Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime,
Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Danske Tegl, Danske
Udlejere, DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening, De
Samvirkende Købmænd, Det Centrale Handicapråd,
Det Danske Spejderkorps, Det finansielle ankenævn, DGI, DHI,
Dommerforeningen, Drivkraft Danmark, DTL Danske Vognmænd,
Ejendom Danmark, Elretur, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Erhvervslejernes Landsorganisation, F-Camping, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk,
Forbundet Arkitekter og Designere (FAOD), Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Friluftsrådet, FSR - Danske Revisorer,
Gavnø Slot, Grakom - Kommunikationsindustrien, Green Power
Denmark, Grundejernes Investeringsfond, Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Hedeselskabet,
HOFOR, HORESTA, Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig
Kystkultur, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lederne Søfart,
Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet og
Hovedstadens Letbane, Moesgaard Museum, Movia, Nationalpark Thy,
NOAH Friends of the Earth Denmark, Nuuday A/S, RealDania,
Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed,
Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark, Sund
& Bælt, TDC Net A/S, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Tele
Industrien, Vikingeskibsmuseet, Økologisk Landsforening,
Ørsted, Aalborg Universitet, Aalborg Universitet - Institut
for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet - Institut for
Planlægning, Aalborg Universitet - Statens
Byggeforskningsinstitut, Aarhus Universitet, Aarhus Universitet -
Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet - Professor
emerita Ellen Margrethe Basse, Arkitektskolen i Århus,
Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet -
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns
Universitet - Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet - Professor
Helle Tegner Anker, Syddansk Universitet og GEUS - De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Påvirkning af visse
herregårds- og godslandskaber | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 1, at loven har
til formål at sikre en sammenhængende
planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser
i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur
og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling
i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets
livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
Af § 1, stk. 2, fremgår en række nærmere
hensyn, som loven særligt tilsigter at varetage, herunder at
biodiversiteten understøttes, og at forurening af luft, vand
og jord samt støjulemper forebygges.
Klima er ikke nævnt i § 1, stk. 1 og 2.
Der er i planloven forskellige krav til kommunernes
planlægning for klimatilpasning, men da klima ikke
indgår i formålsbestemmelsen, er det ikke muligt for
kommunerne særskilt at varetage klimahensyn, herunder
ønsket om at modvirke og reducere udledning af
drivhusgasser, i deres planlægning efter planloven.
Det følger af den foreslåede ændring af
planlovens § 1, stk. 1, at ordene
"samt klima" indsættes i planlovens formålsbestemmelse
efter ordet "miljø".
Det følger herefter af formålsbestemmelsen i §
1, stk. 1, at loven skal sikre en sammenhængende
planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser
i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur
og miljø samt klima og skaber gode rammer for vækst og
udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske
på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets
livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
Med den foreslåede ændring vil varetagelsen af
klimahensyn indgå i lovens formålsbestemmelse på
linje med natur og miljø samt vækst og udvikling
m.v.
Den foreslåede ændring vil give mulighed for ved
planlægning og administration efter planloven at varetage
klimahensyn, herunder ønsket om at forebygge udledning af
drivhusgasser, som i denne sammenhæng er en samlebetegnelse
for luftarter, der bidrager til drivhuseffekten.
Med den foreslåede ændring vil planlægningen
m.v. kunne begrundes i varetagelsen af klimahensyn, dog under
fortsat hensyntagen til øvrige relevante
planlægningsmæssige forhold, proportionalitet og andre,
mere detaljerede regler.
Den foreslåede ændring af formålsbestemmelsen
vil også sikre, at det ligger inden for planlovens
formål at varetage klimahensyn ved anvendelse af
landsplanbeføjelser efter planloven, jf. lovens § 3, og
i forbindelse med statens varetagelse af de nationale interesser i
den kommunale planlægning, jf. lovens § 29. Der henvises
i den sammenhæng til lovforslagets § 1, nr. 4, om
klimabeskyttelse som en national interesse.
En ændring af formålsbestemmelsen som
foreslået vil endvidere være en forudsætning for,
at kommunerne senere kan gives flere muligheder for særskilt
at varetage klimahensyn i især lokalplanlægningen og
herved medvirke til en reduktion af udledningen af drivhusgasser.
Den foreslåede ændring af formålsbestemmelsen vil
ikke i sig selv give mulighed for i lokalplanlægningen at
fastsætte nye typer af bindende krav, som ikke ligger inden
for planlovens § 15, stk. 2, dvs. det såkaldte
lokalplankatalog. § 15, stk. 2, angiver udtømmende,
hvilke forhold en kommune kan fastsætte lokalplanbestemmelser
for. Uanset den foreslåede ændring af
formålsbestemmelsen vil lokalplanlægning skulle ske
inden for de gældende regler i § 15, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 1, at loven har
til formål at sikre en sammenhængende
planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser
i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur
og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling
i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets
livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 2, at loven
særligt tilsigter en række nærmere angivne
forhold, herunder at biodiversiteten understøttes, og at
forurening af luft, vand og jord samt støjulemper
forebygges.
Klima er ikke nævnt i planlovens § 1, stk. 1 og
2.
Det følger af den foreslåede ændring af
planlovens § 1, stk. 2, nr. 5, at
der efter ordene "og at" indsættes "udledning af
drivhusgasser,".
Det følger herefter af planlovens § 1, stk. 2, nr.
5, at loven særlig tilsigter, at biodiversiteten
understøttes, og at udledning af drivhusgasser, forurening
af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges.
Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget om, at
klima indsættes i planlovens formålsbestemmelse, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Den foreslåede ændring af § 1, stk. 2, nr. 5,
har til formål at tydeliggøre, at varetagelsen af
hensyn til klima særligt tilsigter at forebygge udledning af
drivhusgasser på linje med forebyggelse af forurening af
luft, vand og jord samt støjulemper. Forebyggelse af
udledning af drivhusgasser kan f.eks. ske ved planlægning for
vedvarende energianlæg, der erstatter fossile energikilder.
Drivhusgasser er i denne sammenhæng en samlebetegnelse for
luftarter, der bidrager til drivhuseffekten, navnlig kuldioxid
(CO2).
Planlægning og administration efter planloven vil herefter
kunne begrundes i ønsket om at varetage klimahensyn og
særligt at forebygge udledning af drivhusgasser, dog under
fortsat hensyntagen til øvrige relevante
planlægningsmæssige forhold, proportionalitet og andre,
mere detaljerede regler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter planlovens § 11, stk. 2, fastlægger
kommuneplanen på grundlag af en samlet vurdering af
udviklingen i kommunen en hovedstruktur, som angiver de overordnede
mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen (stk. 2,
nr. 1), retningslinjer for arealanvendelsen m.v., jf. § 11 a,
stk. 1 (stk. 2, nr. 2), og rammer for lokalplanernes indhold for de
enkelte dele af kommunen, jf. § 11 b (stk. 2, nr. 3).
Efter planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, skal en
kommuneplan indeholde retningslinjer for sikring af landskabelige
bevaringsværdier og beliggenheden af områder med
landskabelig værdi, herunder større,
sammenhængende landskaber.
Det fremgår af planlovens § 11 b, stk. 1, at der for
de enkelte dele af kommunen fastsættes rammer (i
kommuneplanen) for indholdet af lokalplaner med hensyn til en
række emner. Opremsningen i § 11 b, stk. 1, af emner til
konkretisering i kommuneplanens rammedel er ikke
udtømmende.
Det følger af den foreslåede § 11 b, stk. 5, at kommunalbestyrelsen
uanset retningslinjer efter § 11 a, stk. 1, nr. 16, kan
fastsætte rammer for indholdet af lokalplaner med hensyn til
opstilling af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis det
pågældende landskab kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.
Den foreslåede ændring af planlovens § 11 b vil
indebære en lempelse i forhold til kommuneplanens
retningslinjer for sikring af landskabelige bevaringsværdier
og beliggenheden af områder med landskabelig værdi,
herunder større, sammenhængende landskaber, for
så vidt angår landskaber, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber. Sådanne
landskaber kortlægges på baggrund af de samme
landskabsmæssige karaktertræk. Den foreslåede
ændring vedrører alene muligheden for
planlægning for opstilling af vindmøller og solceller
i de pågældende landskaber og ikke andre former for
byggeri og anlæg.
Med den foreslåede ændring vil kommunerne få
mulighed for, men ikke pligt til, at planlægge for opstilling
af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber,
og som ikke er af en særlig kvalitet, hvis kommunen efter en
samlet vurdering finder det hensigtsmæssigt. Dette vil
gælde, hvad enten de pågældende landskaber er
udpeget med denne betegnelse i kommuneplanen eller ikke.
Kommunerne vil principielt også kunne planlægge for
opstilling af vindmøller og solceller, selvom det
pågældende landskab kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet, idet en sådan karakterisering af landskabet dog vil
kunne medføre en statslig indsigelse mod den
foreslåede planlægning, jf. nedenfor.
Med den foreslåede ændring vil der som udgangspunkt
ikke kunne fremsættes indsigelse efter planlovens § 29,
stk. 1, mod kommuneplanlægning for vindmøller eller
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårds- eller godslandskaber, med henvisning til
varetagelse af nationale interesser i at bevare sådanne
landskabelige værdier.
Da forslaget har til formål at åbne mulighed for
planlægning af vindmøller og solceller i sådanne
landskaber - og da også statens varetagelse af nationale
interesser efter planlovens § 29, stk. 3, vedrørende
landskabelige værdier sker på baggrund af den nationale
interesse vedrørende landskab - vil der som udgangspunkt
heller ikke efter planlovens § 29, stk. 3, kunne
fremsættes indsigelse mod lokalplanlægning for
vindmøller eller solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårds- eller godslandskaber med
henvisning til de særlige hensyn, ministeren varetager, til
bevarelse af disse landskabelige værdier.
Ministeren for landdistrikter vil dog efter
omstændighederne fremsætte indsigelse efter planlovens
§ 29, stk. 1, mod et kommuneplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet. Ministeren for landdistrikter vil endvidere efter
omstændighederne fremsætte indsigelse efter planlovens
§ 29, stk. 3, mod et lokalplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.
En eventuel indsigelse fra ministeren for landdistrikter mod et
planforslag vil ske efter indstilling fra miljøministeren.
Det vil således være miljøministeren, der
vurderer, om der er tale om et herregårds- eller godslandskab
af en særlig kvalitet. Det vil indgå i vurderingen, om
det pågældende landskab er sjældent. Det vil
indgå heri, om herregårds- eller godslandskabet
indeholder en høj oplevelsesværdi, f.eks. om
landskabet er særligt udtryksfuldt i form af f.eks. den
visuelle herlighedsværdi, der opstår, når
udsigten til en markant og højt beliggende hovedbygning
indgår i samspil med omgivende udstrakte marker, og når
terrænformationer er tydelige og helt uden slørende og
forstyrrende fremmedelementer.
Det indebærer, at der vil blive foretaget dels en samlet
vurdering af kvaliteten af sjældenhed, bevaringstilstand,
oplevelsesværdi og fortælleværdi, dels en
vurdering af tydeligheden af og samspillet mellem
kvalitetskriterier som dyrkningsflader, skove og skovbryn,
alléer, træer og trægrupper, natur/halvkulturer,
parkanlæg, geologi og terrænformer, og om der er en
kulturhistorisk helhed og sammenhæng, der umiddelbart kan ses
og opleves. Ligeledes vil det indgå i vurderingen, om
herregårds- eller godslandskabet indeholder en særlig
historisk fortælleværdi, f.eks. hvis det stadig
illustrerer særlige levevilkår på et bestemt
tidspunkt i form af f.eks. jagtlandskaber, skovbrug og studedrift i
sammenhængende engarealer og ådale.
Det vil også indgå, hvor helstøbt
herregårds- eller godslandskabet er. Heri vil indgå en
vurdering af, om hoved- og avlsbygninger, alléer, levende
hegn, skovbryn og stendiger er særligt godt vedligeholdt
sammen med en vurdering af, om bebyggelses- og landskabsstrukturen
er intakt sammenholdt med historiske kort.
Endelig vil det indgå i vurderingen, om landskabet i
høj grad er friholdt for tekniske anlæg og nyere
anlæg og installationer.
Ministeren for landdistrikter vil efter både planlovens
§ 29, stk. 1 og stk. 3, have kompetencen til at afveje den
nationale interesse i bevarelse af et herregårdslandskab
eller godslandskab af en særlig kvalitet over for den
nationale interesse i udbygning af vedvarende energi. Det vil kunne
indgå i denne afvejning, om et herregårds- eller
godslandskabs særlige kvalitet i sammenhæng med f.eks.
en større og betydende turistattraktion har national eller
regional betydning for vækst og turismeudvikling.
Forslaget ændrer ikke de statslige myndigheders adgang til
at fremsætte indsigelse, jf. planlovens § 29, med
henvisning til andre forhold af national interesse, som
vedrører vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller
hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og
beslutninger efter planlovens § 3. Eksempelvis vil staten
fortsat efter omstændighederne skulle (§ 29, stk. 1)
eller kunne (§ 29, stk. 3) fremsætte indsigelse mod et
planforslag, hvis det af andre grunde - end karakterisering som
herregårdslandskab eller godslandskab - vurderes, at der er
tale om et værdifuldt landskab af national interesse, f.eks.
en ådal. Der henvises i den sammenhæng også til
lovforslagets § 1, nr. 4, om klimabeskyttelse som en national
interesse.
Bevaringsværdige landskaber og større,
sammenhængende landskaber, herunder landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskab eller godslandskab, kan
alt efter den konkrete lokalisering og beskaffenhed og
omstændighederne i øvrigt endvidere være
omfattet af andre regler i planloven og naturbeskyttelsesloven og
af skovloven m.v.
Forslaget ændrer ikke ved, at planlovens øvrige
regler, naturbeskyttelseslovgivningen, herunder regler om fredning
og om beskyttelse af arter og naturtyper, og anden lovgivning
gælder uændret og skal iagttages ved planlægning
for vindmøller og solcelleanlæg i herregårds-
eller godslandskaber, der er udpeget i
kommuneplanlægningen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af planlovens § 29, stk. 1, at ministeren
for landdistrikter skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter § 3. Pligten til at fremsætte indsigelse
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet
betydning.
Ministeren for landdistrikter udøver
indsigelsesbeføjelsen efter § 29, stk. 1, på
vegne af samtlige statslige myndigheder. En indsigelse har den
retsvirkning, at kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage et
planforslag endeligt, jf. planlovens § 28, stk. 1.
Planforslaget kan først vedtages, når og hvis
ministeren frafalder indsigelsen. Hvis forholdet er af underordnet
betydning, gælder pligten til at fremsætte indsigelse
ikke.
Udtrykket "nationale interesser" dækker over forhold, som
har interesse ud over kredsen af en kommunes indbyggere, og som
typisk også har interesse for kommende generationer.
Nationale interesser er ved en lovændring fra 2017, jf.
lov nr. 668 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
planlægning, lov om naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i
miljøoplysninger (Modernisering af planloven, bedre rammer
for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet),
afgrænset til at omfatte vækst og udvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter lovens § 3.
Efter planlovens § 2 a offentliggør ministeren for
landdistrikter hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser,
der er fastlagt i medfør af planloven og lovgivningen i
øvrigt. Oversigten er ikke udtømmende, men den
sammenfatter de på offentliggørelsestidspunktet
gældende krav til kommunernes planlægning, der
følger af lovgivningen.
Varetagelse af klimahensyn i kommunernes planlægning er i
dag ikke en national interesse, der skal varetages i medfør
af indsigelsesbeføjelserne efter § 29, stk. 1.
Ministeren for landdistrikter har derfor ikke adgang til i
medfør af § 29, stk. 1, at fremsætte indsigelse
på vegne af en statslig myndighed mod forslag til en
kommuneplan og ændringer af en kommuneplan begrundet i
klimahensyn. Efter gældende regler er der f.eks. ikke
grundlag for en indsigelse mod et forslag til
kommuneplanlægning for en arealanvendelse, der vurderes ikke
at varetage hensyn til en nødvendig udbygning af
produktionen af vedvarende energi fra f.eks. vindmøller,
solcelleanlæg eller fremtidige teknologier.
Det følger af den foreslåede ændring af
planlovens § 29, stk. 1, at ordet "klimabeskyttelse"
indsættes efter ordet "miljøbeskyttelse". Det
følger herefter af bestemmelsen i planlovens § 29, stk.
1, at ministeren for landdistrikter vil skulle fremsætte
indsigelse over for et forslag til kommuneplan og ændringer
til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg
eller regler og beslutninger efter § 3. Pligten til at
fremsætte indsigelse vil dog ikke gælde, hvis forholdet
er af underordnet betydning.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
ministeren for landdistrikter vil skulle fremsætte indsigelse
efter § 29, stk. 1, over for forslag til kommuneplan og
ændringer af en kommuneplan, hvis forslaget ikke er i
overensstemmelse med de nationale interesser vedrørende
klimabeskyttelse.
Herved sidestilles den nationale interesse i klimabeskyttelse
med de gældende nationale interesser vedrørende
vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter § 3.
Staten vil herefter f.eks. kunne sikre, at der i kommunernes
kommuneplanlægning udpeges arealer til opstilling af
vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller og
solcelleanlæg. De nationale interesser vedrørende
klimabeskyttelse vil blive beskrevet nærmere i oversigten
over nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Efter planlovens § 29, stk. 3, kan en minister
fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de
særlige hensyn, som ministeren varetager. Det fremgår
af forarbejderne til § 29, stk. 3, at det som udgangspunkt er
den pågældende minister, der fremsætter
indsigelse, da det dermed sikres, at de forhold, der gøres
indsigelse mod, er af væsentlig national interesse, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 121 som fremsat, side 15. Den
foreslåede ændring af planlovens § 29, stk. 1, vil
også indebære, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne varetage klimabeskyttelse i
forbindelse med kommunernes lokalplanlægning, jf. lovens
§ 29, stk. 3.
Baggrunden for den foreslåede ændring er et politisk
ønske om, at det sikres, at statens varetagelse af nationale
interesser i den kommunale planlægning kan medvirke til at
understøtte varetagelsen af hensyn til klimabeskyttelse
på linje med hensyn til natur- og miljøbeskyttelse
samt vækst og udvikling.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4,
og pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Kapitel 3 i lov nr. 1658 af 20. december 2016 om
Planklagenævnet regulerer Planklagenævnets
sagsbehandling. Efter lovens § 4, stk. 1, kan formanden eller
en stedfortræder for denne på nævnets vegne
træffe afgørelse i sager, der ikke indeholder
spørgsmål af større eller principiel betydning,
og i sager, hvis afgørelse alene beror på en retlig
vurdering.
Efter § 4, stk. 2, skal Planklagenævnet i sager, der
ikke kan afgøres af formanden eller en stedfortræder
for denne alene være fuldtalligt. Nævnet træffer
afgørelse ved almindeligt stemmeflertal på et
møde eller ved skriftlig behandling. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 3 a til
regulering af nævnets afgørelsesmåde.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 a, stk. 1, hvorefter nævnet
træffer afgørelse på møde, medmindre
formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelse
træffes på skriftligt grundlag.
Forslaget indebærer, at formanden i sager, der
afgøres af nævnet, vil kunne beslutte, om
afgørelsen i den konkrete sag skal træffes på et
møde eller på skriftligt grundlag.
Det forudsættes, at der som i dag kan fastsættes
nærmere retningslinjer for, hvornår afgørelser
træffes på henholdsvis møder og på
skriftligt grundlag i nævnets forretningsorden, jf. lovens
§ 10.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
§ 3 a, stk. 2, hvorefter
nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af
medlemmerne, herunder formanden, er til stede eller deltager i den
skriftlige behandling af sagen.
Forslaget indebærer, at klagesagsbehandlingen ikke
forsinkes af fravær hos et enkelt nævnsmedlem og derved
understøtter, at der er hurtige og smidige klageprocesser
samt en effektiv opgavevaretagelse under hensyn til den
fornødne retssikkerhed, navnlig i form af fornøden
repræsentation af den viden og indsigt m.v., som
nævnets medlemmer besidder.
Bestemmelsen forudses kun undtagelsesvist at få betydning,
idet de stedfortrædende nævnsmedlemmer (suppleanter)
generelt forventes at kunne træde til, hvis et
nævnsmedlem har forfald. Reglerne for beslutningsdygtighed
forudsættes i øvrigt nærmere fastlagt i
nævnets forretningsorden, jf. lovens § 10.
Det er op til formanden at sikre, at nævnet er
beslutningsdygtigt i forhold til den konkrete sag.
Videre foreslås det at indsætte et nyt § 3 a, stk. 3, hvorefter nævnets
afgørelser træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed
er formandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende.
Bestemmelsen svarer til den gældende § 4, stk. 2, 1.
pkt., 2. led, og 2. pkt., i lov om Planklagenævnet, for
så vidt angår regler om afstemning.
Endelig foreslås det, at der indsættes et nyt § 3 a, stk. 4, hvorefter der ved
stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer foretages en skriftlig
votering af det 11. medlem.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at et
fraværende medlem ikke vil kunne have haft den
afgørende stemme i en konkret sag. Bestemmelsen vil
eksempelvis finde anvendelse i den situation, hvor de 10 medlemmer
deler sig i to grupper med fem i hver. Her vil det være
nødvendigt at foretage skriftlig votering af det 11. medlem,
således at et fraværende medlem ikke ville have haft
den udslagsgivende stemme. Deler de 10 medlemmer sig eksempelvis i
tre grupper med henholdsvis tre, tre og fire medlemmer, vil der
derimod ikke skulle foretages skriftlig votering af det 11. medlem,
eftersom det fraværende medlem ikke ville have haft den
udslagsgivende stemme.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Kapitel 3 i lov nr. 1658 af 20. december 2016 om
Planklagenævnet regulerer Planklagenævnets
sagsbehandling. Efter lovens § 4, stk. 1, kan formanden eller
en stedfortræder for denne på nævnets vegne
træffe afgørelse i sager, der ikke indeholder
spørgsmål af større eller principiel betydning,
og i sager, hvis afgørelse alene beror på en retlig
vurdering.
Efter § 4, stk. 2, skal Planklagenævnet i sager, der
ikke kan afgøres af formanden eller en stedfortræder
for denne alene være fuldtalligt. Nævnet træffer
afgørelse ved almindeligt stemmeflertal på et
møde eller ved skriftlig behandling. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende.
Det foreslås, at § 4, stk.
2, i lov om Planklagenævnet ophæves.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede § 3 a i
lov om Planklagenævnet, som fremover vil regulere
nævnets afgørelsesmåde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1,
og pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 12 a, stk. 1, i den tidligere lov om Natur- og
Miljøklagenævnet, jf. lov nr. 580 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og
forskellige andre love (Reform af klagesystemet på natur- og
miljøområdet m.v.), og § 11 i lov nr. 1715 af 27.
december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet
kan nævnet begrænse sin prøvelse af en
afgørelse til de forhold, der er klaget over. Efter
bestemmelsens stk. 2 kan nævnet endvidere begrænse sin
efterprøvelse til de væsentligste forhold, hvis en
klage indeholder flere klagepunkter. Den gældende lov om
Planklagenævnet indeholder ikke en udtrykkelig bestemmelse om
begrænsning af nævnets prøvelse.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 4 a i
lov om Planklagenævnet om begrænsning af nævnets
prøvelse.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 4 a, stk. 1, hvorefter nævnet
kan begrænse sin prøvelse af en afgørelse til
de forhold, der er klaget over.
Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a, stk. 1, i lov
om Natur- og Miljøklagenævnet og til § 11, stk.
1, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at nævnet i almindelighed skal
tage stilling til de forhold, der er klaget over. Nævnet vil
dog fortsat have mulighed for og efter omstændighederne pligt
til at inddrage andre forhold end det, der er klaget over, f.eks.
spørgsmål om overholdelse af gældende EU-ret
eller tilsidesættelse af grundlæggende
forvaltningsretlige grundsætninger om f.eks. habilitet.
Nævnet kan således prøve andre dele af
afgørelsen end de påklagede, ligesom nævnet kan
oplyse sagen yderligere både i forhold til klagetemaet og til
belysning af de elementer i afgørelsen, som nævnet
ønsker at inddrage i klagesagsbehandlingen. Nævnet
skal som udgangspunkt, jf. dog den foreslåede stk. 2, tage
stilling til alle påstande og relevante anbringender, som
klager gør gældende.
Prøvelsesintensiteten vil kunne variere, idet
nævnet må sondre mellem om det, der konkret skal
efterprøves, er 1. instansens anvendelse af retsreglerne,
sagens faktiske grundlag eller afgørelsens
hensigtsmæssighed og rimelighed (herunder også
afgørelsens proportionalitet). Som udgangspunkt foretager
nævnet fuld efterprøvelse af 1. instansens
afgørelse (dvs. efterprøver både retlige og
faktiske spørgsmål), medmindre der i den enkelte
sektorlov er særligt fastsatte begrænsninger i denne
del af prøvelsen. Udgangspunktet ved prøvelsen af
sagens faktum er officialprincippet, og nævnet kan
vælge at lægge 1. instansens fastlæggelse af
faktum uprøvet til grund, medmindre faktum bestrides, der
foreligger nye oplysninger eller hvis nævnet finder, at
oplysningen af sagen i 1. instans har været
utilstrækkelig i forhold til de retsregler, som nævnet
anser for relevante for sagen. For nævnsprøvelse af
afgørelsernes hensigtsmæssighed, rimelighed,
formålstjenlighed mv. inden for de relevante regler
gælder, at nævnet kan efterprøve disse elementer
fuldt ud, medmindre lovgivningen indeholder en særlig
begrænsning. Men nævnet kan også udvise konkret
tilbageholdenhed, f.eks. når 1. instansen har en særlig
ekspertise eller lokalkendskab, eller når 1. instansen,
f.eks. en kommunalbestyrelse, har et politisk mandat, forudsat
dette aspekt er relevant i henhold til det konkrete
retsgrundlag.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
§ 4 a, stk. 2, hvorefter
nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere
klagepunkter.
Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a, stk. 2, i lov
om Natur- og Miljøklagenævnet og til § 11, stk.
2, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at hvis en klage indeholder flere
klagepunkter, kan nævnet indskrænke sig til alene at
forholde sig til de væsentligste klagepunkter, herunder
navnlig klagepunkter, som efter nævnets opfattelse
fører til, at den påklagede afgørelse
ophæves, ændres eller hjemvises til fornyet
behandling.
Det bør dog anføres i nævnets
afgørelse, om den påklagede afgørelse i
øvrigt indeholder væsentlige mangler, så
risikoen for at gentage disse mindskes. Dette indebærer dog
ikke en pligt til en fuldstændig gennemgang af sagen med
henblik på at konstatere eventuelle øvrige
væsentlige mangler ved afgørelsen. Det bør
ligeledes anføres i afgørelsen, hvilke forhold
nævnet har taget stilling til.
Bestemmelsen ændrer ikke i den almindelige pligt til at
oplyse sagerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4,
at der kan mødes for en part i retten ved personer, der er
ansat hos parten for et tidsrum, der ikke er kortere end 1
måned, og - når parten ikke selv er advokat - ikke med
det særlige formål at møde i retten.
Nævnenes Hus fungerer som fællessekretariat for en
række klagenævn. De medarbejdere, der betjener
Planklagenævnet, er således ansat i Nævnenes Hus
og ikke direkte i nævnet. Konstruktionen med Nævnenes
Hus som fællessekretariat er ikke reguleret
nærmere.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 10, stk. 3, i lov om
Planklagenævnet, hvorefter ansatte i Nævnenes Hus i
spørgsmål om møderet for retten i medfør
af retsplejeloven § 260, stk. 3, nr. 4, anses for at
være ansat i Planklagenævnet.
Forslaget indebærer, at ansatte i Nævnenes Hus vil
kunne møde i retten for Planklagenævnet, når
betingelserne i retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4, i
øvrigt er opfyldt. Det indebærer, at den ansatte ikke
må være ansat for et tidsrum, der er kortere end 1
måned, samt at den ansatte - når parten ikke selv er
advokat - ikke må være ansat med det særlige
formål at møde i retten. Det er endvidere en
betingelse, at Planklagenævnet er part i den
pågældende retssag.
Lovforslaget berører ikke i øvrigt
ansættelsesforholdene eller -vilkårene for de ansatte i
Nævnenes Hus.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4,
at der kan mødes for en part i retten ved personer, der er
ansat hos parten for et tidsrum, der ikke er kortere end 1
måned, og - når parten ikke selv er advokat - ikke med
det særlige formål at møde i retten.
Nævnenes Hus fungerer som fællessekretariat for en
række klagenævn. De medarbejdere, der betjener
Miljø- og Fødevareklagenævnet, er således
ansat i Nævnenes Hus og ikke direkte i nævnet.
Konstruktionen med Nævnenes Hus som fællessekretariat
er ikke reguleret nærmere.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 14, stk. 2, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvorefter
ansatte i Nævnenes Hus i spørgsmål om
møderet for retten i medfør af retsplejeloven §
260, stk. 3, nr. 4, anses for at være ansat i Miljø-
og Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at ansatte i Nævnenes Hus vil
kunne møde i retten for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, når betingelserne i
retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4, i øvrigt er
opfyldt. Det indebærer, at den ansatte ikke må
være ansat for et tidsrum, der er kortere end 1 måned,
samt at den ansatte - når parten ikke selv er advokat - ikke
må være ansat med det særlige formål at
møde i retten. Det er endvidere en betingelse, at
Miljø- og Fødevareklagenævnet er part i den
pågældende retssag.
Lovforslaget berører ikke i øvrigt
ansættelsesforholdene eller -vilkårene for de ansatte i
Nævnenes Hus.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da de love, der ændres, ikke gælder
for Færøerne og Grønland, jf. herved § 70
i lov om planlægning, § 19 i lov om
Planklagenævnet og § 95 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Dog kan §§ 41, 44, 60,
61, 62, 71, 73, 81, 82 og 87 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Anordningshjemlen omfatter ikke de bestemmelser, der foreslås
ændret med lovforslaget.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1833 af 8. december 2020 og § 2 i lov
nr. 573 af 10. maj 2022, foretages følgende
ændringer: | § 1.
Loven skal sikre en sammenhængende planlægning, der
forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen,
medvirker til at værne om landets natur og miljø og
skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet,
så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt
grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af
dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand. Stk.
2. --- | | 1. I § 1, stk. 1, indsættes efter
»miljø«: »samt klima«. | § 1.
--- Stk. 2.
Loven tilsigter særlig, 1-4) --- 5) at
biodiversiteten understøttes, og at forurening af luft, vand
og jord samt støjulemper forebygges, 6) --- Stk.
3. --- | | 2. I § 1, stk. 2, nr. 5, indsættes
efter »og at«: »udledning af
drivhusgasser,«. | § 11
b. Stk.
1. --- Stk.
2. --- Stk.
3. --- Stk.
4. --- | | 3. I § 11 b indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Kommunalbestyrelsen kan uanset retningslinjer efter
§ 11 a, stk. 1, nr. 16, fastsætte rammer for opstilling
af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Dette gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis det
pågældende landskab kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig
kvalitet.« | § 29.
Erhvervsministeren skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn
til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger
efter § 3. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af
underordnet betydning. Stk.
2. --- | | 4. I § 29, stk. 1, indsættes efter
»miljøbeskyttelse,«:
»klimabeskyttelse,«. | | | § 2 | | | I lov nr. 1658 af 20. januar 2016 om
Planklagenævnet, foretages følgende
ændringer: | | | 1. Efter
§ 3 indsættes: »§ 3
a. Nævnet træffer afgørelse på
møde, medmindre formanden finder det ubetænkeligt, at
afgørelse træffes på skriftligt grundlag. Stk. 2.
Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af
nævnets 11 medlemmer, herunder formanden, er til stede eller
deltager i den skriftlige behandling af sagen. Stk. 3.
Nævnets afgørelse træffes ved stemmeflerhed. Ved
stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende. Stk. 4. Ved
stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer foretages en skriftlig
votering af det 11. medlem.« | § 4.
--- Stk. 2. I
sager, der ikke kan afgøres af formanden eller en
stedfortræder for denne alene, jf. stk. 1, skal
Planklagenævnet være fuldtalligt, og nævnet
træffer afgørelse ved almindeligt stemmeflertal
på et møde eller ved skriftlig behandling. I
tilfælde af stemmelighed er formandens stemme i den enkelte
sag udslagsgivende. | | 2. § 4, stk. 2, ophæves. | | | 3. Efter
§ 4 indsættes: »§ 4
a. Nævnet kan begrænse sin prøvelse af en
afgørelse til de forhold, der er klaget over. Stk. 2. Hvis
en klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet
begrænse sin prøvelse til de væsentlige
forhold.« | §
10. Stk.
1. --- Stk.
2. --- | | 4. I § 10 indsættes som stk. 3: »Stk.
3. Ansatte i Nævnenes Hus anses i
spørgsmål om møderet for retten i medfør
af retsplejeloven § 260, stk. 3, nr. 4, for at være
ansat i Planklagenævnet.« | | | § 3 | | | I lov nr. 1715 af 27. december 2016 om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | §
14. Stk.
1. --- | | 1. I § 14 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Ansatte i Nævnenes Hus anses i
spørgsmål om møderet for retten i medfør
af retsplejeloven § 260, stk. 3, nr. 4, for at være
ansat i Miljø- og
Fødevareklagenævnet.« |
|