Skriftlig fremsættelse (8. februar
2023)
Ministeren for
landdistrikter (Louise Schack Elholm):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og
effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet)
(Lovforslag nr. L 36)
Lovforslaget er en opfølgning
på Bolig- og Planstyrelsens "Evaluering af planloven m.v."
fra marts 2021. Det fremgår af evalueringen, at
planlægning for vindmøller på land og for
solcelleanlæg er en væsentlig del af den grønne
omstilling og en kommunal opgave, som i lighed med øvrige
planlægningsopgaver kræver afvejning af ofte
modsatrettede hensyn og interesser. Derfor er der behov for bedre
planlægningsmæssige redskaber.
Forslaget udmønter dele af den
politiske aftale af 15. juni 2022 "Opfølgning på
evaluering af planloven m.v.", der er indgået mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti, og et delelement i stemmeaftale af 25. juni 2022
"Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, Et
grønnere og sikrere Danmark", der er indgået mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.
Af klimaaftalen fremgår, at med henblik på at fjerne
yderligere barrierer for opsætning af vedvarende energi er
aftalepartierne enige om, at der skal gennemføres en
ændring af planloven, der muliggør opsætning af
VE-anlæg i såkaldte herregårdslandskaber,
således at det sikres, at flere arealer i det åbne land
kan anvendes til produktion af vedvarende energi.
Det foreslås, at
formålsbestemmelsen i lov om planlægning (planloven)
udvides til at omfatte klima på linje med miljø, natur
samt vækst og udvikling, og at det statslige tilsyn med
kommunernes planlægning fokuseres for at sikre klarere rammer
for planlægningen for VE-anlæg. Endvidere
foreslås, at planlægning for opsætning af
vindmøller og solcelleanlæg skal være mulig i
herregårds- og godslandskaber, dog vil ministeren for
landdistrikter kunne gøre indsigelse mod et planforslag,
hvis der er tale om et herregårds- eller godslandskab af en
særlig kvalitet; det vil i sådanne tilfælde
være ministerens kompetence at afveje den nationale interesse
i bevarelse af et herregårds- eller godslandskab af en
særlig kvalitet over for den nationale interesse i udbygning
af vedvarende energi.
Et velfungerende klagesystem er
afgørende for, at planloven fungerer efter hensigten, og det
er vigtigt, at borgere, virksomheder og myndigheder oplever et
klagesystem med hurtige og smidige processer, der
understøtter udviklingen i Danmark. Derfor foreslås,
at kravet om et fuldtalligt nævn i Planklagenævnet
ophæves, og at der indføres krav om, at et
fraværende medlem ikke må kunne have haft den
afgørende stemme. Desuden foreslås det, at
Planklagenævnet kan begrænse sin prøvelse af en
afgørelse til de forhold, der er klaget over, og at
nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere
klagepunkter. Endelig foreslås, at fuldtidsansatte
medarbejdere i Nævnenes Hus skal have mulighed for at
repræsentere Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde
i retten.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.