Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 29. marts 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for landdistrikter har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2, herunder om deling af
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer og Alternativets
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3-5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF og DF) indstiller lovforslag A og B
til vedtagelse med det af ministeren
for landdistrikter stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 3-5 til det under B
nævnte lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at klimaforureningen og klimaforandringerne er
nogle af de absolut største udfordringer, vi står over
for, og at planloven er et aktivt værktøj, der kan
bidrage til at løse vores udfordringer.
De valg, vi træffer de næste
år, er afgørende. De valg, vi træffer, skal
flytte noget og løse opgaven. Byggesektoren er ansvarlig for
35 pct. af Danmarks årlige affaldsproduktion og en
signifikant del af vores ressourceforbrug. De råstoffer,
byggesektoren bruger, er begrænsede. Nogle af dem har en
forsyningshorisont på blot 30-40 år, og andre er endnu
kortere med kun 10-20 år. Byggeriet står for en stor
del af klodens såvel som Danmarks samlede CO2-udledning. Hele 30 pct. af Danmarks
årlige CO2-udledninger stammer
fra byggeriet af bygninger - 20 pct. fra drift og 10 pct. fra
bygge- og anlægsfasen og fra produktion af nye
byggematerialer.
SF bifalder derfor, at planlovens
formålsparagraf udvides til også at indeholde
klimahensyn. For SF er det imidlertid ikke nok at tilføje
ordet klima til den overordnede formålsparagraf. Klimahensyn
skal også indgå som et konkret formål i
kommuneplanlægningen og i lokalplanlægningen.
Vi skal huske, at klimatiltag i
byggesektoren er langt mere end energiforbrug og træbyggeri.
Den indlejrede CO2 i de bygninger,
som allerede er bygget, kan svare til helt op til 20-40 års
drift. Ved at bevare, renovere og transformere vores bygninger kan
vi altså spare op til 40 års CO2-udledning. Vi skal også genbruge
og genanvende flere byggematerialer, og CO2-aftrykket af de materialer, vi bruger i
byggeriet, skal mærkbart ned.
Der sker i det hele taget noget rigtig
spændende i byggesektoren i disse år. Forskere,
ingeniører, arkitektfirmaer og byggebranchen i sin helhed
har arbejdet ambitiøst og målrettet med at reducere
klimapåvirkningerne af byggeriet og har i partnerskab banet
vejen for en virkelig spændende udvikling og ikke mindst
gentænkning af vores byggeri og byggesektor med langt mindre
affaldsproduktion og meget mere cirkulær økonomi.
Det arbejde bør vi støtte op
om med den lovgivning, vi vedtager i Folketinget. Vi bør
understøtte de grønne initiativer i industrien,
så de for alvor kan vækste og komme på banen,
så vi kan få et bæredygtigt byggeri i Danmark.
Byggesektoren vil gerne, men et flertal i Folketinget tøver
i vanetænkning.
Trods de ovennævnte
bemærkninger kan SF støtte lovforslaget i sin helhed,
da lovforslaget tilsigter, at Danmark fører en mere
ambitiøs politik inden for energi, forsyning, klima og
miljø end hidtil.
SF betragter lovforslaget som et lille
skridt i den rigtige retning, men havde gerne set, at lovforslaget
for alvor ville være med til at fremtidssikre kloden og
Danmark, og at Folketinget ville være med til at give
kommunerne og industrien den hjælpende hånd, som de har
brug for.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bifalder,
at vi udvider planlovens formålsparagraf, således at
den også omfatter klima på linje med miljø,
natur, vækst og udvikling, men det kunne efter EL's
opfattelse være formuleret klarere. For hvordan vægtes
det, hvis de nævnte faktorer er i modstrid med hinanden? Det
betyder, at det burde indgå direkte i planloven, at man kan
tage initiativer, der mindsker CO2-udledningen. Det burde indebære,
at man kunne stille bindende krav om det i
kommunalplanlægningen. For EL er det vigtigt, at
indsættelse af klimahensyn i planlovens formålsparagraf
handler om flere elementer og ikke udelukkende om at reservere
arealer til vedvarende energi. Det er f.eks. vigtigt, at man i
lokalplaner kan stille bindende krav til byggematerialer og genbrug
eller andre tiltag, der konkret gavner klimaet ved at mindske
udledningen af CO2. Det vil
således være nødvendigt med en ny vejledning til
lokalplanlægningen, der omfatter klimaudfordringerne og de
nye muligheder, der ligger i formålsparagraffen.
I forhold til klageområdet er det
fint at effektivisere klagebehandlingen, men det er for EL vigtigt
med fokus på at finde den rette demokratiske balance,
så klageadgangen ikke begrænses. EL mener, at der er
behov for en konkretisering af, hvem der kan træffe og
på hvilket grundlag der kan træffes beslutning om at
afgrænse prøvelsen i klagesager, og at der er fuld
åbenhed om processen, hvis det sker.
Ministeren anfører i sit svar
på spørgsmål nr. 9, at nævnet er omfattet
af officialprincippet. Det betyder, at nævnet efter den
foreslåede bestemmelse fortsat vil have pligt til at oplyse
om nævnets sager. Det vil dog nok være
nødvendigt at holde øje med, hvordan det fungerer i
praksis, når loven implementeres.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at lovforslagets ændring nr. 1 i § 1 om,
at klimahensyn indsættes som en del af planlovens
formål, i udgangspunktet er udtryk for en positiv udvikling,
hvor Danmark tilsigter at leve op til sine forpligtelser i
klimaloven og internationalt forpligtende aftaler om CO2-reduktioner.
ALT bemærker dog også, at
planlovens § 1, stk. 2, nr. 5, ændres, så det
fremgår, at udledning af drivhusgasser og forurening af luft,
vand og jord skal forebygges, hvilket ALT finder blot tilsigter, at
status quo opretholdes, skønt ALT tilslutter sig, at
støjulemper forebygges.
ALT har derfor stillet
spørgsmål nr. 5 til ministeren om ændring af
ordlyden, således at der frem for forebyggelse tilsigtes
reduktion af drivhusgasser og forurening af luft, vand og jord, da
ALT mener, at det ikke er tilstrækkeligt at tilsigte at
forebygge yderligere skade, men at Danmark bør
tilstræbe også at genoprette den skade, der allerede er
forårsaget på Danmarks natur, miljø og
klima.
Ministerens svar lader dog forstå, at
en reduktion vil finde sted gennem omstilling væk fra fossile
energikilder. ALT havde gerne set, at formålsparagraffen
havde været mere eksplicit ambitiøs i denne
henseende.
ALT bemærker endvidere, at det var
ALT's ønske, at klimahensyn i lovforslagets § 1, nr. 1,
antog en mere fremtrædende plads for at indikere, at
klimahensyn skulle være ekstra tungtvejende.
ALT noterer sig, at ministeren og
regeringen ikke mener, at natur, klima og miljø skal veje
tungere end hensyn til vækst og udvikling, jf. svar på
spørgsmål nr. 4. ALT finder svaret dybt
utilfredsstillende, da planlægning af omstillingen af
Danmarks energiforsyning i bredest mulig udstrækning
bør tage hensyn til netop klima og miljø frem for
økonomisk vækst og udvikling. ALT mener som
udgangspunkt, at den tid er forbi, hvor hensyn til økonomisk
vækst betragtes som mere tungtvejende end hensynet til
grøn omstilling, og at dette bør afspejles i
lovgivningen. Det er nødvendigt, at Danmarks lovgivning og
førte politik afspejler klimakrisens alvor, hvilket ALT ikke
mener formålsparagraffen i dette lovforslag i
tilstrækkelig grad giver udtryk for.
Trods ovennævnte bemærkninger
kan ALT støtte lovforslaget i sin helhed, da lovforslaget
tilsigter, at Danmark fører en mere ambitiøs politik
inden for energi, forsyning, klima og miljø end hidtil, og
at det, jf. ministerens svar på spørgsmål nr. 3,
tilsigtes, at kommunerne i høj grad inddrages som aktive
medspillere i indfrielsen af Danmarks nationale klimamål. ALT
betragter lovforslaget som et skridt i den rigtige retning, men
havde gerne set et højere ambitionsniveau.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af ministeren for
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning, lov om
Planklagenævnet og lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi
i den fysiske planlægning og effektivisering af
sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet)« omfattende § 1, nr.
1, 2 og 4, og §§ 2, 3 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning (Opstilling af
vindmøller og solceller i herregårds- og
godslandskaber)« omfattende § 1, nr. 3, og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 3 a udgår stk. 3, 2. pkt.
[Forslag om, at ved stemmelighed er
formandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende,
udgår]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal (SF
og ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
3)
Før nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. § 11 b, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Kommuneplanen kan indeholde retningslinjer for andre forhold end
nævnt i stk. 1 og § 11 a, stk. 1, der kan være af
betydning for arealanvendelsen og bebyggelsen, herunder om
varetagelse af klimahensyn ved at regulere materialers CO2-aftryk ved anvendelse af
livscyklusvurdering og kortlægning af anvendte ressourcer og
materialer med henblik på senere genbrug og at bevare,
renovere og transformere eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv
og bevare CO2 indlejret i bygninger
og om beliggenheden af arealer til lokalisering af landbrugets
driftsbygninger og driftsanlæg inden for de udpegede
særlig værdifulde landbrugsområder, jf. § 11
a, stk. 1, nr. 10.««
[Udvidelse med klimahensyn i de
emner, som kommunalbestyrelsen kan fastsætte retningslinjer
om i kommuneplaner]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. § 15, stk. 2, nr. 7, affattes
således:
»7)
bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regulering af
boligtætheden, til regulering af materialers CO2-aftryk ved anvendelse af
livscyklusvurdering og kortlægning af anvendte ressourcer og
materialer med henblik på senere genbrug og til varetagelse
af klimahensyn ved at bevare, renovere og transformere eksisterende
bebyggelse, bevare kulturarv og bevare CO2 indlejret i
bygninger,«.«
[Udvidelse med klimahensyn i de
emner, som kommunalbestyrelsen kan fastsætte bestemmelser om
i lokalplaner]
5)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. § 15, stk. 2, nr. 18, affattes
således:
»18)
bevaring af eksisterende bebyggelse ud fra en vurdering af
materialers CO2-aftryk ved
anvendelse af livscyklusvurdering og kortlægning af anvendte
ressourcer og materialer med henblik på senere genbrug,
således at bebyggelsen kun med tilladelse fra
kommunalbestyrelsen må nedrives, ombygges eller på
anden måde ændres under varetagelse af klimahensyn ved
så vidt muligt at bevare, renovere og transformere
eksisterende bebyggelse, bevare kulturarv og bevare CO2 indlejret i
bygninger,«.«
[Udvidelse med klimahensyn i de
emner, som kommunalbestyrelsen kan fastsætte bestemmelser om
i lokalplaner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to separate lovforslag, således at der kan stemmes om de
ændringer, der følger af henholdsvis »Aftale
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om: Opfølgning på
evaluering af planloven m.v. 15. juni 2022« og af
»Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022. Et
grønnere og sikrere Danmark. Danmark kan mere II. 25. juni
2022. Stemmeaftale mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne« for sig.
Lovforslagets § 1, nr. 3, om
muligheden for opstilling af vindmøller og solceller i
herregårds- og godslandskaber følger af
sidstnævnte aftale.
Til nr. 2
Det følger af den i lovforslaget
foreslåede affattelse af § 3 a, stk. 3, i lov om
Planklagenævnet, at nævnets afgørelse
træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens
stemme i den enkelte sag udslagsgivende. Ved
ændringsforslaget foreslås det, at bestemmelsens 2.
pkt. om, at ved stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende, udgår. Der vil, når
Planklagenævnet er fuldtalligt og foretager afstemning med 11
medlemmer, ikke i praksis opstå situationer, hvor
stemmekonstellationerne falder i tre grupperinger. Den
foreslåede bestemmelse om formandens stemme vurderes derfor
ikke at være relevant.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til
nyaffattelse af planlovens § 11 b, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen vælge at fastsætte retningslinjer i
kommuneplanen på baggrund af et ønske om at varetage
klimahensyn ved planlægning af arealanvendelse og bebyggelse,
da klimahensyn ud fra en ressourcebetragtning omfatter at bevare,
renovere og transformere bygninger, bevare kulturarv og bevare
CO2, der er indlejret i eksisterende
bygninger. Med ændringsforslaget kan kommunerne endvidere,
hvis de ønsker det, og under iagttagelse af EU-retten,
herunder byggevareforordningen, optage bestemmelser i lokalplaner
med krav til materialers CO2-aftryk
ved anvendelse af livscyklusvurdering (LCA) og kortlægning af
anvendte ressourcer og materialer med henblik på senere
genbrug af disse elementer i forbindelse med nedrivning m.v. Hvis
ændringsforslaget vedtages, vil forslagstillerne til
tredjebehandlingen stille konsekvensændringsforslag.
Til nr. 4 og 5
Med ændringsforslagene til
nyaffattelse af henholdsvis planlovens § 15, stk. 2, nr. 7, og
planlovens § 15, stk. 2, nr. 18, kan kommunerne, hvis de
ønsker det, og under iagttagelse af EU-retten, herunder
byggevareforordningen, optage bestemmelser i lokalplaner med krav
til materialers CO2-aftryk ved
anvendelse af livscyklusvurdering (LCA) og kortlægning af
anvendte ressourcer og materialer med henblik på senere
genbrug af disse elementer i forbindelse med nedrivning m.v.
Ændringsforslagene indebærer endvidere, at
kommunalbestyrelsen kan vælge at optage bestemmelser i
lokalplaner om bebyggelsers omfang og udformning med henblik
på at varetage klimahensyn, da klimahensyn ud fra en
ressourcebetragtning omfatter at bevare, renovere og transformere
bygninger, bevare kulturarv og bevare CO2, der er indlejret i eksisterende
bygninger. Hvis ændringsforslagene vedtages, vil
forslagstillerne til tredjebehandlingen stille
konsekvensændringsforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar
2023 og var til 1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 1. marts 2023 en
teknisk gennemgang ved ministeren for landdistrikter og
embedsmænd fra Kirkeministeriet. Der henvises til bilag
7.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for landdistrikter sendte den 25. januar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del - bilag 19. Den 8.
februar 2023 sendte ministeren for landdistrikter
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til ministeren for landdistrikter til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg
(S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) nfmd. Per Husted (S) Sara Emil Baaring
(S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Susie Jessen (DD) fmd. Inger Støjberg (DD) Jens
Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Marianne Bigum
(SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |