Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 29. marts 2023
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er en opfølgning på
beslutningsforslag nr. B 77, folketingsåret 2020-21, der blev
fremsat den 6. november 2020 som en direkte reaktion på en
sag fra Køge Kommune og campingpladsen Corona Camping.
DD mener, at på trods af at der er
gode takter i regeringens lovforslag om en forsøgsordning
for udvidet vintercampering, ændrer lovforslaget ikke
på noget konkret for den campingplads, der satte hele
processen i gang. Corona Camping er en campingplads i Køge
Kommune, der i årevis har taget imod personer, der af den ene
eller anden grund har haft behov for hjælp og et sted at
bo.
Ejerne på campingpladsen har på
én gang ageret socialrådgivere, psykologer og den
varme hånd, der har taget sig af udsatte borgere, samtidig
med at de har drevet campingplads.
Men på grund af reglerne om
tidsbegrænset campering i vintermånederne blev en
proces sat i gang, hvor Køge Kommune ville stoppe beboelsen
på campingpladsen.
Det har ført til både tilsyn
og politianmeldelse, ligesom kommunen ikke har villet stille
akutboliger til rådighed for de beboere, der rent faktisk har
søgt væk, fordi de har boet ulovligt på
campingpladsen.
DD ønsker at finde en løsning
for beboerne på Corona Camping. Især fordi processen og
samarbejdet mellem Corona Camping og kommunen i høj grad har
været præget af kassetænkning og mudrede
processer, derfor vil DD arbejde videre for at finde en
løsning for beboerne på Corona Camping.
DD anser ikke lovforslaget for at
være relevant for beboerne på Corona Camping, da det
ikke vil have nogen indflydelse for mange af pladsens beboere.
Lovforslaget vil maksimalt give mulighed for, at et par stykker
må vintercampere på Corona Camping over en 2-årig
periode.
Da lovforslaget sætter en lille
dør på klem i forhold til at nytænke
campingreglementet og afsøge nye muligheder i forhold til,
hvordan man ønsker at leve og bo, kan DD støtte
lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
generelt åbne over for forsøgsordninger for at se, om
gældende lovgivning er skruet hensigtsmæssigt sammen
eller kan gøres bedre. EL kan således støtte
det konkrete lovforslag med nedenstående
bemærkninger.
Lovforslaget må ikke bidrage til en
udvikling, hvor det bliver acceptabelt, at fattige og/eller udsatte
mennesker overlades til eller er tvunget til at bo under
dårlige forhold, fordi der ikke er mulighed for andet. Det,
der ikke må ske med denne forsøgsordning, er, at den
bliver en nem måde for kommunerne at løse
udfordringerne med manglende boliger på. Social- og
boligpolitisk er det EL's holdning, at vi som samfund skal sikre
ordentlige og billige boliger og boformer til alle.
For EL er det desuden vigtigt i
forsøgsperioden at følge, hvilke
sundhedsmæssige og sociale effekter eller konsekvenser der
måtte følge for de borgere, der benytter sig af
vintercampering. EL noterer sig, at der i lovforslaget netop
nævnes pres på rekreative områder,
sundhedsmæssige og boligsociale konsekvenser - dertil kommer
mulige natur- og miljømæssige konsekvenser, som det er
meget vigtigt at følge og at evaluere.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar
2023 og var til 1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for landdistrikter sendte den 25. januar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del - bilag 20. Den 8.
februar 2023 sendte ministeren for landdistrikter
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til ministeren for landdistrikter til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg
(S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) nfmd. Per Husted (S) Sara Emil Baaring
(S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Susie Jessen (DD) fmd. Inger Støjberg (DD) Jens
Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Marianne Bigum
(SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |