Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 15. marts 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1, 5 og 8. Dansk Folkepartis
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-4, 6 og
7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, LA, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af udlændinge-
og integrationsministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af DF stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og til de af DF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag og det af DF stillede ændringsforslag
nr. 3. Mindretallet vil stemme imod de af DF stillede
ændringsforslag nr. 2, 4, 6 og 7.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller forslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget har en generel bekymring for tendensen til en stigende
politisering af Indfødsretsudvalgets praksis og mener ikke,
at det er i overensstemmelse med grundlæggende
retsprincipper. Dette kommer bl.a. til udtryk, ved at antallet af
ansøgere med langvarige funktionsnedsættelser, der
får dispensation af Indfødsretsudvalget, er faldet
markant, hvilket tyder på, at handicapkonventionen
systematisk overtrædes. Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget kan oplyse, at Radikale Venstre, der ikke har
medlemmer i udvalget, deler denne bekymring.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er
foruroliget over den nuværende praksis, hvor bunkevis af
påståede statsløse samt skjulte bipersoner
gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden at opfylde
betingelserne. Derfor stemmer Dansk Folkeparti imod i de sager,
hvor vi ikke kan behandle ansøgerne individuelt med den
omhu, grundlovsfædrene har pålagt os. Dansk Folkeparti
ønsker, at udvalget igen skal stemme om hver enkelt
ansøger som i det oprindelige udvalg med N. F. S. Grundtvig
i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850 på det
første lovforslag om meddelelse af indfødsret i
Rigsdagen blev anset af indenrigsministeren for »et ikke
ringe Antal forskjellige Personer, med Hensyn til hvilke der muligt
ville være Anledning til at indhente specielle Oplysninger. .
.« (Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets forhandlinger,
spalte 806).
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anseelig udlænding har
udmærket sig og vist: »Har for modersmaalet
Øre,/ Har for fædrelandet Ild« (N. F. S.
Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske
testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og
sidste forsvarslinje. I 2015 og 2017 stod Dansk Folkeparti alene og
stemte imod uddelingen af statsborgerskab med L 36 og L 189 fremsat
af daværende udlændinge- og integrationsminister Inger
Støjberg. I 2020 blev en iraker på L 189 ved
Østre Landsret idømt fængsel i 5 år og 6
måneder for grov voldtægt af en dansk kvinde
begået i 2019. Aktuelt er en somalier på L 36 tiltalt
ved et nævningeting for at ville tvangsgifte sin
12-årige datter til en 75-årig mand på en
genopdragelsestur i Somalia. På trods heraf ses stadig ingen
selvransagelse hos de politiske partier, der har stemt for at give
disse mennesker statsborgerskab. Derfor bør Folketinget
også hurtigst muligt skabe den nødvendige hjemmel til
om nødvendigt at kunne fratage det statsborgerskab, der er
blevet givet ved lov. »Resten selv som Dragedukker,/ Sig fra
Folket udelukker,/ Lyse selv sig ud af Æt,/ Nægte selv
sig Indfødsret!« (N. F. S. Grundtvig,
»Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Vi mener,
at udviklingen i måden vi uddeler statsborgerskab på er
skammelig.
Dansk Folkeparti bemærker, at
nærværende lovforslag indeholder 84 statsløse og
479 bipersoner, i alt 563 udlændinge, der uden
forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget, selv
om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive krav,
der ofte fremhæves. Det svarer til en tredjedel. Det har
aldrig været hensigten at uddele statsborgerskab på
denne måde.
Det bemærkes endvidere, at vi i Dansk
Folkeparti - selv i den vildfarelse, at meddelelse af
indfødsret til fremmede kan foregå ved
masseproducerede lovforslag til tusindvis flere gange årligt
ud fra såkaldte objektive kriterier oplistet i en kold
ministeriel cirkulæreskrivelse - mener, at den
nuværende underlødige indfødsretsaftale er
utilstrækkelig og bærer præg af en
lemfældig og pluralistisk tilgang, der ikke respekterer
hverken grundlovens bogstav eller ånd. Dansk Folkeparti
mener, at betingelserne for at søge om statsborgerskab uden
undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver
eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved
første ansøgning. Derudover bør gebyret
hæves betragteligt.
Som eksempel herpå bemærker
Dansk Folkeparti, at kriminelle udlændinge, der i en alder af
14 år har begået røveri eller drab, frit kan
optages og få statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets
kendskab. Dertil kommer, at udlændinge straffet med
bøde for tyveri, hærværk, uorden og
narkokørsel optages. Det samme gør
førtidspensionister, som automatisk er undtaget fra
beskæftigelseskravet. Også udlændinge med
misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og
offentlige parkeringsafgifter, og udlændinge under
konkursbehandling med verserende fogedsager eller andre uafklarede
søgsmål i civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige
ekstremistiske synspunkter optages, uden at ministeren vil besvare
spørgsmål vedrørende deres
utilbørligheder.
Dansk Folkeparti finder det i den
forbindelse yderst kritisabelt, at ministeren afviser at forholde
sig til spørgsmål om dette, hvorefter alle disse
personer alligevel optages uden om udvalgets kendskab.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte
denne lukkede lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44,
stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk
indfødsret.
Dansk Folkeparti mener, at det er
fuldstændig utilstedeligt, at der ikke er højere krav
til udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget
bør have størst mulig indsigt i den enkelte
ansøgers forhold.
Derfor foreslår vi endelig, at hver
enkelt ansøger behandles på et separat lovforslag. Er
udvalget ude af stand til at tage stilling til mængden af
lovforslag i en samling, udskydes ubehandlede lovforslag til
næste samling, som det er kutyme i alle andre udvalg.
Alternativt aftales der et loft på f.eks. 100 eller 250
ansøgere om året. En anden mulighed, som alt andet
lige ville være bedre for Danmark end det nuværende
brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne efter
oprindelsesland, hvorefter lovforslagene skulle behandles
alfabetisk (Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
Dansk Folkeparti er tillige af den
opfattelse, at foruden anseelige udlændinge bør dansk
statsborgerskab alene være for de udlændinge, som
gifter sig med danske statsborgere. Vi bemærker sluttelig, at
det er muligt at leve et lønnende og rigt liv i Danmark uden
statsborgerskab.
Endelig noterer Dansk Folkeparti med
tilfredshed, at ministeren har været lydhør over for
at udtage personer på lovforslaget på baggrund af en
grundigere gennemgang af personernes forhold.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
20 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Af et mindretal
(DF):
2) Nr.
609 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
3) Nr.
651 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
4) Nr.
695 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) Nr.
742 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
6) Nr.
762 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
782 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) Nr.
787 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 20 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 2, fordi den pågældende er
afgået ved døden.
Til nr. 2, 4, 6 og 7
Dansk Folkeparti kan konstatere, at
personer med samme navn som ansøgerne åbent har givet
udtryk for radikale islamistiske tilkendegivelser, der er
uforenelige med at være dansksindet. Dansk Folkepartis medlem
af udvalget har spurgt ministeren om de pågældende
personers tilkendegivelser, men ministeren har imidlertid
nægtet at forholde sig til spørgsmålene
angående de i ændringsforslagene følgende
personer:
2) Personen synes godt om facebooksiden
»Muc Aarhus« og »Wakf Aarhus«, der
ifølge Kristeligt Dagblad den 14. januar 2015 er salafistisk
og tilknyttet Grimhøjmoskéen.
4) Personen synes godt om facebooksiden
»Wakf Aarhus«, der ifølge Århus
Stiftstidende den 3. marts 2020 er tilknyttet
Grimhøjmoskéen.
6) Personen synes godt om facebooksiden
»Mufti Menk til Danmark«. Mufti Menk er identisk med
den islamistiske forkynder Ismail Menk fra Zimbabwe, der i 2018
blev optaget på den nationale sanktionsliste for
religiøse forkyndere med indrejseforbud i Danmark.
7) Personen har delt en islamistisk video
fra »Salafi Channel« den 30. november 2019 på
Facebook.
Derfor bør disse personer ikke
meddeles dansk indfødsret.
Til nr. 3
Det er under udvalgsarbejdet blevet oplyst,
at den i ændringsforslaget omhandlede person er idømt
en betinget fængselsstraf i 14 dage for trussel på
livet.
Derfor bør denne ikke meddeles dansk
indfødsret.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 742 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 8, fordi den pågældende ikke
opfylder retningslinjerne for naturalisation i
cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 787 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 8, fordi den pågældende ikke
opfylder retningslinjerne for naturalisation i
cirkulæreskrivelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. februar
2023 og var til 1. behandling den 9. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
35 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V)
Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren
Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) fmd. Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) nfmd.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Uden for grupperne (UFG) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |