Fremsat den 2. februar 2023 af Jacob Mark (SF),
Vicoria Velasquez (EL) og Lotte Rod (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov af
dagtilbudsloven
(Bedre mulighed for udsat skolestart)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret ved lov nr. 1162 af 8.
juni 2021, lov nr. 2594 af 28 december 2021 og lov nr. 2595 af 28.
december 2021, foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Optagelse, pasningsgaranti, plads i
anden kommune, opsigelse, udmeldelse, overgang til skole
m.v.«
2.
Efter § 29 indsættes før overskriften før
§ 30:
»Overgang til skole§ 29 a. Lederen af
dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et
barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at starte i skole i det
kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til barnets
trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl
om, hvorvidt barnet er klar til at starte i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, jf.
folkeskolelovens § 34, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Vurderingen efter stk. 1 skal indeholde dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet, forældrenes vurdering
af barnet og lederen af den modtagende skoles vurdering af
muligheden for at understøtte barnet i skolen. Vurderingen
skal udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole og kan ske på foranledning af
forældrene eller dagtilbuddet.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2023.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder først anvendelse for Helsingør Kommune og
Rebild Kommune den 1. oktober 2024. Indtil den 30. september 2024
finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Radikale Venstre fremsætter lovforslaget, som bortset fra
ikrafttrædelsesbestemmelsen er enslydende med det udkast til
lovforslag, som Børne- og Undervisningsministeriet sendte i
høring den 3. oktober 2022 (udkast til lovforslag om
ændring af dagtilbudsloven (bedre mulighed for udsat
skolestart)). Dette lovudkast blev ikke fremsat i Folketinget, da
der blev udskrevet valg til Folketinget den 5. oktober 2022.
Børn skal have den bedste start
på skolelivet.
Siden august 2009 har det været et krav,
at alle børn i udgangspunktet skal starte i skole i det
år, de fylder 6 år.
Det er vigtigt, at de børn, der starter
i skole, er klar til skolelivet, hvor det at være klar bl.a.
handler om barnets sociale modenhed, grad af selvhjulpenhed, evne
til at kunne udsætte egne behov m.v.
En dårlig start på skolelivet kan
få betydning for resten af barnets skolegang, og for nogle
børn er 1 ekstra år i børnehave præcis
den forskel, der skal til, for at de bliver klar til skolen.
Med Aftale om finansloven for 2022 blev der
mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne den 6. december
2021 indgået aftale om at give børn bedre mulighed for
at få udsat skolestarten med 1 år.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at
sikre de økonomiske rammer for, at flere børn kan
starte senere i skole. På den baggrund er det aftalt, at
lederen af dagtilbuddet i dialog med pædagogerne,
forældrene og lederen af den modtagende skole skal udarbejde
en vurdering af behovet for et ekstra år i børnehaven.
Dette skal bidrage til at sikre viden om barnet i forskellige
kontekster og viden om dagtilbuddets og skolens ressourcer til at
understøtte barnet.
Aftalepartierne har lagt vægt på,
at det er vigtigt, at ordningen ikke medfører unødigt
bureaukrati for familierne, samtidig med at der foretages en reel
vurdering af behovet for at udsætte barnets skolestart med 1
år.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Bedre
mulighed for udsat skolestart
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af dagtilbudslovens § 3
a, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for
dagtilbuddene.
Det er fastsat i § 3 a, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen som led i fastsættelsen af rammer for
bl.a. dagtilbud og med henblik på at skabe sammenhæng i
børns liv og kontinuitet i overgangen mellem tilbud skal
fastsætte retningslinjer bl.a. om samarbejdet mellem
dagtilbud, fritidstilbud og skolen, jf. § 3 a, stk. 3, nr. 1,
og om videregivelse af relevante oplysninger ved børns
overgange fra sundhedsplejen til dagtilbud og fra dagtilbud til
skolefritidsordning eller fritidshjem og skole, jf. § 3 a,
stk. 3, nr. 3.
Det er den enkelte kommune, der inden for de
gældende krav i relevante love som sundhedsloven,
dagtilbudsloven, folkeskoleloven m.v. beslutter, hvordan
samarbejdet og videregivelse af relevante oplysninger om barnet
konkret vil skulle foregå og tilrettelægges i
kommunen.
Det følger videre af dagtilbudslovens
§ 7, stk. 5, 2. pkt., at dagtilbud i samarbejde med
forældre og skole skal sikre børn en god
sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til
fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres
grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.
Det fremgår af folkeskolelovens §
34, stk. 1, at undervisningspligten indtræder den 1. august i
det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år.
Af folkeskolelovens § 34, stk. 2,
fremgår det, at kommunalbestyrelsen efter forældrenes
anmodning eller med deres samtykke kan godkende, at et barns
undervisning udsættes til 1 år efter
undervisningspligtens indtræden, når det er begrundet i
barnets udvikling. Godkendelsen kan betinges af, at barnet optages
i en børnehave.
Udsættelse af skolestarten med 1
år skal således ske på baggrund af en konkret,
individuel vurdering af barnet og i givet fald være begrundet
i barnets udvikling. Der er ikke centralt fastsat retningslinjer
for, hvordan denne vurdering skal foretages.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er i dag en stor forskel i andelen af
skoleudsættelser på tværs af kommuner. Generelt
er spændet mellem kommuner med den højeste og laveste
andel af skoleudsættelser faldet i perioden fra 2009/10 til
2020/21. Opgørelsen dækker over, hvor stor en andel af
nystartede elever i folkeskolen, friskoler og private grundskoler
der er startet senere i skole end det kalenderår, hvor eleven
fylder 6 år. Fanø, Læsø, Samsø og
Ærø Kommuner indgår ikke i
kommuneopgørelsen, da andelen varierer meget fra år
til år på grund af deres mindre elevtal, men de
tæller med i opgørelsen på landsplan. Det skal
bemærkes, at oplysningerne om elever er indsamlet af Danmarks
Statistik. Elevtallene opgøres som bestandstal for et
skoleår pr. 30. september og opdateres bagud i tid, hvorfor
opgørelserne kan afvige i forhold til tidligere
opgørelser. På landsplan er andelen af elever med
skoleudsættelse faldet med 7,6 procentpoint fra 13,3 pct. i
skoleåret 2009/10 til 5,7 pct. i skoleåret 2020/21. I
skoleåret 2009/10 varierede andelen på tværs af
kommuner fra 4,7 pct. til 20,9 pct. I skoleåret 2020/21 er
variationen reduceret til mellem 1,2 pct. og 11,9 pct.
Det er vurderingen, at en del af forklaringen
på, at der på tværs af kommuner ses en stor
forskel i andelen af skoleudsættelser, er, at det i dag ikke
er reguleret, hvem der skal bidrage til sagsforberedelsen af
afgørelser om skoleudsættelse. Dette giver et
potentielt meget uensartet grundlag for afgørelser om
skoleudsættelse.
Forældrenes og dagtilbuddets viden om og
kendskab til barnet er central i vurderingen af, om barnet er klar
til at starte i skole. Det samme gælder den viden, der er hos
dagtilbuddet og den modtagende skole om ressourcer til at
understøtte barnet i de to forskellige kontekster. Det er
vigtigt at sikre, at afgørelser om skoleudsættelse
træffes på baggrund af bl.a. denne viden.
På den baggrund foreslås det, at
der gives bedre mulighed for at udsætte barnets skolestart
med 1 år, ved at der indføres krav om, hvem der skal
bidrage til sagsforberedelsen af afgørelser om
skoleudsættelse. Herved sikres det, at afgørelser om
skoleudsættelse sker på et mere ensartet grundlag,
ligesom at det tydeliggøres, at kommunalbestyrelsen som led
i sagsoplysningen af en sag om skoleudsættelse i sin
afgørelse skal tage højde for viden fra dem, der har
et nært kendskab til henholdsvis barnet og muligheder for at
understøtte barnet i forskellige kontekster. Det vurderes,
at dette vil give barnet en bedre retsstilling i forhold til at
få udsat skolestarten, når det er begrundet i barnets
udvikling, end efter de regler, der gælder i dag.
Mere konkret foreslås det, at der
indføres krav om, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig
for, at der udarbejdes en vurdering af et barn, som skal starte i
skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret
til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan
skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at starte i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, jf.
folkeskolelovens § 34, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at vurderingen
vil skulle bero på dagtilbuddets pædagogiske vurdering
af barnet, forældrenes vurdering af barnet og lederen af den
modtagende skoles vurdering af skolens muligheden for at
understøtte en god skolegang for barnet. Det foreslås
i forlængelse heraf, at vurderingen af barnet skal udarbejdes
på baggrund af dialog med forældrene og lederen af den
modtagende skole, og at en vurdering af barnet vil kunne ske
på foranledning af forældrene eller dagtilbuddet.
Forslaget ændrer ikke ved, at det er
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt barnets skolestart skal udsættes med 1 år.
Kommunalbestyrelsen kan efter gældende regler delegere
kompetencen til organer, der er underordnet kommunalbestyrelsen.
Det kan f.eks. være til forvaltningen, ledere af folkeskoler
og ledere af kommunale dagtilbud m.v., hvis de rette
forudsætninger er til stede, bl.a. at den, der delegeres til,
har de faglige forudsætninger for at løfte opgaven.
Det er kommunalbestyrelsen, der afgør, om kompetencen skal
delegeres.
Forslaget udelukker ikke, at andre faglige
vurderinger, f.eks. en pædagogisk-psykologisk vurdering,
også kan indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens
afgørelse om, hvorvidt barnets skolestart skal
udsættes med 1 år. Lederen af dagtilbuddet vil med
forslaget alene have ansvar for at udarbejde den vurdering af
barnet, som foreslås med § 29 a.
Det foreslås, at reglerne vil skulle
træde i kraft den 1. maj 2023.
Forslaget vil ikke omfatte Helsingør
Kommune og Rebild Kommune. De to kommuner er
velfærdsaftalekommuner, som er omfattet af lov nr. 880 af 12.
maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet
og folkeskoleområdet, som løber indtil den 30.
september 2024. Det foreslås, at Helsingør Kommune og
Rebild Kommune vil blive omfattet af kravet fra den 1. oktober
2024, når velfærdsaftaleforsøget
udløber.
Med Aftale om finansloven for 2022 er der
afsat 2 mio. kr. i 2025 til en evaluering af reglerne. For
også mere løbende at kunne vurdere betydningen af
reglerne for udviklingen af skoleudsættelser foreslås
det, at Børne- og Undervisningsministeriet herudover i
perioden frem til og med 2025 vil skulle følge udviklingen,
for så vidt angår skoleudsættelser, bl.a. ved
hjælp af eksisterende data. Aftalekredsen vil blive
orienteret om udviklingen på årlig basis, ligesom
aftalekredsen forud for igangsættelse af evalueringen vil
blive inddraget i forbindelse med afgrænsningen af
evalueringens fokusområder. Partierne gør status
på baggrund af evalueringen.
3. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i
almindelighed reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502
af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
Databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven gælder for behandling af
personoplysninger, der helt eller delvis foretages ved hjælp
af automatisk (elektronisk) databehandling, og for anden
ikkeautomatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register.
Videregivelse af oplysninger til en anden
forvaltningsmyndighed er desuden reguleret af forvaltningsloven,
jf. dennes § 28.
Den behandling af personoplysninger, som vil
skulle foretages i medfør af den foreslåede § 29
a, vil skulle ske inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
I forbindelse med at lederen af dagtilbuddet i
henhold til den foreslåede § 29 a, stk. 1, er ansvarlig
for, at der udarbejdes en vurdering af barnet, i forhold til om
barnet er klar til at starte i skole, vil der blive behandlet
personoplysninger på individniveau, herunder almindelige
personoplysninger om det pågældende barn. Eksempler
herpå kunne være oplysninger om barnets navn, alder,
adresse, adfærd, trivsel, læring, udvikling, dannelse,
ressourcer, væsentlige sociale problemer og registrerede
forældre. Herudover vil der blive behandlet oplysninger om
personnummer omfattet af databeskyttelseslovens § 11. Der vil
efter omstændighederne ligeledes kunne behandles
følsomme oplysninger. Eksempler på følsomme
personoplysninger, der vil kunne være nødvendige at
behandle i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt et barn skal
skoleudsættes, kunne være personoplysninger om barnets
fysiske eller mentale helbred, der medfører, at barnet har
brug for en senere skolestart.
Personoplysningerne, som behandles af
dagtilbud i andre kommuner end forældrenes opholdskommune
eller af private dagtilbud, og som vil skulle behandles i
forbindelse med vurderingen af barnet, vil i henhold til den
foreslåede § 29 a, stk. 1, 2. pkt., blive videregivet
til kommunalbestyrelsen, som skal træffe afgørelse om,
hvorvidt barnets skolestart skal udsættes med 1 år, jf.
folkeskolelovens § 34, stk. 2. Personoplysningerne vil desuden
blive videregivet til den modtagende skole.
For så vidt angår
kommunalbestyrelsens og eventuelt private dagtilbuds behandling af
almindelige personoplysninger som følge af den
foreslåede § 29 a, vurderes det, at oplysningerne kan
behandles inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter almindelige personoplysninger
kan behandles, hvis det er nødvendigt af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse eller
udførelse af en opgave, som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
For så vidt angår
kommunalbestyrelsens og eventuelt private dagtilbuds behandling af
følsomme oplysninger som følge af den
foreslåede ordning i § 29 a, vurderes det, at
oplysningerne kan behandles inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, hvorefter
følsomme personoplysninger kan behandles, hvis behandling er
nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser
på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret
og står i rimeligt forhold til det mål, der
forfølges, respekterer det væsentligste indhold af
retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
Kommunalbestyrelsens formål med at
behandle oplysningerne vil være at træffe
afgørelse om, hvorvidt et barn skal skoleudsættes.
Dagtilbuddenes, herunder private dagtilbuds, formål med
behandlingen af de almindelige og følsomme personoplysninger
vil være at sikre, at det pågældende barn ikke
bliver sendt i skole, før det er klar, og at kunne arbejde
videre med barnets udvikling, så barnet kan blive klar til at
begynde i skole i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om udsættelse af barnets
skolestart.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen og
eventuelt private dagtilbud ved indsamling og videregivelse af de
pågældende oplysninger vil skulle iagttage
oplysningspligten, hvorefter den dataansvarlige, hvis
personoplysninger om en registreret indsamles hos den registrerede
eller andetsteds end hos den registrerede, skal give den
registrerede en række oplysninger på det tidspunkt,
hvor personoplysningerne indsamles. For nærmere herom, se
henholdsvis databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
økonomiske konsekvenser for kommunerne. Konkret kan
lovforslaget medføre kommunale merudgifter som følge
af indførelsen af krav om, at dagtilbuddet er ansvarlig for,
at der udarbejdes en vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet,
som forventes at starte i skole i det kommende skoleår, hvis
der er forhold relateret til barnets trivsel, læring,
udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er
klar til at starte i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder, og kommunale merudgifter som
følge af en forventning om, at en andel børn
eventuelt vil få udskudt deres skolestart med 1 år som
følge af vurderingen.
Med finansloven for 2022 er der afsat 109 mio.
kr. (2022-pl) i 2023 og 200 mio. kr. (2022-pl) årligt i 2024
og frem til at sikre de økonomiske rammer for, at kommende
skolestartere får bedre mulighed for udsat skolestart, og for
at styrke dagtilbuds- og skolers arbejde med, at alle børn
får en god skolestart.
Lovforslagets kommunaløkonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne i henhold til Det
Udvidede Totalbalanceprincip (dut-princippet).
Lovforslaget vedrører ikke regioner
eller staten og har derfor ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne eller staten.
Det er vurderingen, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning. De
foreslåede bestemmelser vurderes at være i
overensstemmelse med princip nr. 1, idet reglerne rummer
oplysninger om, i hvilke tilfælde der skal udarbejdes en
vurdering af barnet, hvem der er ansvarlig for udarbejdelsen, og
hvem der skal inddrages i udarbejdelsen.
Eksisterende data, f.eks. grundlæggende
personoplysninger fra Det Centrale Personregister (CPR), og
offentlig infrastruktur, f.eks. Digital Post, kan anvendes til at
fastslå identiteten på de børn, der enten skal
vurderes eller er blevet vurderet, og til at udveksle oplysninger
om børnene på tværs af myndigheder,
myndighedsniveauer og myndigheder og borgere. De foreslåede
regler vurderes derfor også at være i overensstemmelse
med princip nr. 4 og 6.
Det forudsættes med de foreslåede
regler, at oplysninger om de børn, der enten skal vurderes
eller er blevet vurderet, håndteres på tryg og sikker
vis. De foreslåede regler vurderes derfor også at
være i overensstemmelse med princip nr. 5.
Øvrige principper for
digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at finde anvendelse
for lovforslaget.
Lovforslaget vedrører ikke regioner
eller staten og har derfor ikke implementeringskonsekvenser for
regionerne eller staten.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
idet lovforslaget omfatter private dagtilbud. Konkret kan
lovforslaget medføre merudgifter for private dagtilbud som
følge af indførelsen af krav om, at dagtilbuddene
skal udarbejde en vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som
forventes at starte i skole i det kommende skoleår, hvis der
er forhold relateret til barnets trivsel, læring, udvikling
og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at
starte i skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder. Privatinstitutioner kan efter gældende
regler hæve forældrebetalingen med henblik på at
dække udgifterne til vurderingen af barnet.
De administrative konsekvenser vurderes at
udgøre under 4 mio. kr. og kvantificeres derfor ikke.
Det er vurderingen, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for kommunerne. Med finansloven for 2022 er der afsat 109
mio. kr. (2022-pl) i 2023 og 200 mio. kr. (2022-pl) årligt i
2024 og frem til at sikre de økonomiske rammer for, at
kommende skolestartere får bedre mulighed for udsat
skolestart, og for at styrke dagtilbud og skolers arbejde med, at
alle børn får en god skolestart. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
idet lovforslaget omfatter private dagtilbud. Privatinstitutioner
kan efter gældende regler hæve forældrebetalingen
med henblik på at dække udgifterne til vurderingen af
barnet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | De administrative konsekvenser vurderes at
udgøre under 4 mio. kr. og kvantificeres derfor ikke. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU- retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Overskriften til kapitel 4 i dagtilbudsloven
hedder: »Kapitel 4, Optagelse, pasningsgaranti, plads i anden
kommune og opsigelse«.
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 4 ændres til »Optagelse, pasningsgaranti, plads
i anden kommune, opsigelse, udmeldelse, overgang til skole
m.v.«
Den foreslåede ændring vil
medføre, at overskriften også henviser til de
gældende bestemmelser om udmeldelse og til den
foreslåede § 29 a om udarbejdelse af en vurdering af et
barn, som kan have behov for at få udsat skolestarten med 1
år.
Til nr. 2
Der er ikke fastsat regler i dagtilbudsloven,
som stiller krav om udarbejdelse af en vurdering af et kommende
skolebarn, hvis der er forhold relateret til barnets trivsel,
læring, udvikling og dannelse, som kan skabe tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at starte i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder.
Folkeskolelovens § 34, stk. 1 og 2,
fastsætter regler om undervisningspligtens indtræden og
mulighederne for at udsætte et barns undervisning med 1
år efter undervisningspligtens indtræden, når det
er begrundet i barnets udvikling.
Den foreslåede § 29 a er ny.
Det følger af den foreslåede
§ 29 a, stk. 1, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for,
at der udarbejdes en vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet,
som forventes at starte i skole i det kommende skoleår, hvis
der er forhold relateret til barnets trivsel, læring,
udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er
klar til at starte i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder, jf. folkeskolelovens §
34, stk. 1, og stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 29
a, stk. 1, vil indebære, at der fremover stilles krav til, at
lederen af et dagtilbud har ansvar for, at der foretages en
vurdering af et kommende skolebarn til brug for
kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt at udsætte
barnets skolestart med 1 år.
Det foreslåede stk. 1 henviser endvidere
til det foreslåede stk. 2, hvor det fremgår, hvad der
vil skulle indgå i vurderingen, hvem vurderingen skal
foretages i dialog med, og hvem der kan foranledige udarbejdelse af
vurderingen.
Med dagtilbud menes daginstitutioner efter
§ 19, stk. 2-5, herunder enheder i daginstitutioner efter
§ 19, stk. 6, sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud
efter § 11, stk. 8, dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.
Med lederen af dagtilbuddet forstås
f.eks. den leder, som i det daglige pædagogiske arbejde har
ansvaret for den faglige ledelse af dagtilbuddet, en klyngeleder
eller en områdeleder, afhængigt af hvordan den enkelte
kommune har organiseret dagtilbudsområdet.
Lederen af dagtilbuddet vil være
ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af barnet, hvis der
er forhold relateret til barnets trivsel, læring, udvikling
og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at
starte i skole.
Det vil være op til lederen af
dagtilbuddet at vurdere, hvem der i praksis skal udarbejde
vurderingen. Lederen af dagtilbuddet vil således kunne
beslutte, om det f.eks. skal være det pædagogiske
personale, der kender barnet bedst, der skal udarbejde vurderingen
af barnet, herunder have dialog med den modtagende skole, eller om
det pædagogiske personale alene vil skulle bidrage til
vurderingen med dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet
i kraft af deres viden om barnet.
Det vil også være op til lederen
af dagtilbuddet at beslutte, hvordan vurderingen af barnet skal
foregå i praksis, ligesom det vil være op til lederen
af dagtilbuddet at beslutte formen for vurderingen, idet der med
den foreslåede bestemmelse ikke vil være krav om et
særligt format.
Vurderingen af barnet vil skulle finde sted,
året før at barnet som udgangspunkt skal starte i
skole.
Forslaget har til hensigt at sikre, at
både dagtilbuddets og forældrenes viden om barnet og
viden om dagtilbuddets og den modtagende skoles muligheder for at
understøtte barnet indgår i grundlaget for
kommunalbestyrelsens beslutning om eventuelt at udsætte
barnets undervisning til 1 år efter undervisningspligtens
indtræden. Herved sikres det, at afgørelser om
skoleudsættelse sker på et mere ensartet grundlag,
ligesom det tydeliggøres, at kommunalbestyrelsen som led i
sagsoplysningen af en sag om skoleudsættelse i sin
afgørelse skal tage højde for viden fra dem, der har
et nært kendskab til henholdsvis barnet og muligheder for at
understøtte barnet i forskellige kontekster.
Det foreslåede stk. 1 omfatter ikke
private pasningsordninger. Private pasningsordninger er ikke
omfattet af samme krav som dagtilbud efter dagtilbudsloven, og
aftalen om pasning af et barn i en privat pasningsordning beror
på en privatretlig aftale indgået mellem
forældrene og den private pasningsordning.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af de
gældende regler, jf. dagtilbudslovens § 81, stk. 2,
inden godkendelsen af en pasningsaftale indgået mellem
forældre og den private pasningsordning orientere
forældrene om forskellen mellem privat pasning og dagtilbud,
herunder, at privat pasning ikke er sidestillet med et dagtilbud og
derfor ikke er omfattet af de regler, som gælder for
dagtilbud efter dagtilbudslovens §§ 7-44.
Det foreslåede § 29 a, stk. 1, vil
medføre, at kommunen også vil skulle orientere
forældrene om, at den private pasningsordning ikke vil skulle
udarbejde en vurdering af barnet, såfremt der er tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at starte i skole.
Forslaget ændrer ikke ved, at
forældre med børn i private pasningsordninger i
medfør af gældende ret kan rette henvendelse til
kommunalbestyrelsen, hvis de ønsker, at barnet ikke skal
starte i skole i det år, barnet fylder 6 år, jf.
folkeskolelovens § 34. Kommunalbestyrelsen vil i medfør
af gældende regler herefter skulle træffe
afgørelse om, hvorvidt barnet kan skoleudsættes.
Det foreslås med § 29 a, stk. 2, 1.
pkt., at vurderingen efter stk. 1 skal indeholde dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet, forældrenes vurdering
af barnet og lederen af den modtagende skoles vurdering af
muligheden for at understøtte barnet i skolen.
Lederen af dagtilbuddet vil med den
foreslåede bestemmelse være ansvarlig for at sikre, at
der i vurderingen indgår dagtilbuddets pædagogiske
vurdering af barnets trivsel, læring, udvikling og
dannelse.
Med en pædagogisk vurdering af barnet
menes en vurdering, der tager afsæt i dagtilbuddets brede
kendskab til barnet fra barnets hverdag i dagtilbuddet, og som
foretages på baggrund af viden om og erfaring med, hvilke
forhold der generelt har betydning for børns parathed til at
starte i skole.
Den, der udarbejder den pædagogiske
vurdering af barnet, vil afhængigt af kendskabet til barnet
skulle være opsøgende på viden om barnet,
herunder bl.a. indhente bidrag fra den eller dem i dagtilbuddet,
der har det største kendskab til barnet fra barnets hverdag
i dagtilbuddet.
Den pædagogiske vurdering af barnet vil
skulle omhandle barnets trivsel, læring, udvikling og
dannelse både generelt og inden for bestemte områder,
der vurderes at være særlig vigtige for barnets
parathed til at starte i skole. Fokus vil skulle være
på barnets ressourcer og udfordringer og vil f.eks. kunne
omhandle, hvordan barnet håndterer nye udfordringer, barnets
evne til at fordybe sig, udsætte egne behov og være
vedholdende, hvordan barnet indgår i dagtilbuddets
børnefællesskaber og i relationer med andre
børn og voksne, hvordan barnet beder om hjælp,
når der er behov for det og barnets sproglige og
kommunikative kompetencer, herunder nysgerrighed over for
bogstaver, tal, mønstre, former m.v.
I dagtilbuddets pædagogiske vurdering af
barnet vil der ligeledes skulle være fokus på barnets
ressourcer, og i hvilket omfang disse kan opveje barnets eventuelle
udfordringer og dermed tale for, at barnet som udgangspunkt kan
starte i skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder.
I den pædagogiske vurdering vil der
ligeledes skulle være fokus på dagtilbuddets
læringsmiljø, herunder hvilke pædagogiske
indsatser i dagtilbuddet en eventuel udsættelse af skolestart
vil kunne give anledning til som grundlag for at understøtte
barnets fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse med
henblik på at kunne starte i skole.
Lederen af dagtilbuddet vil med den
foreslåede bestemmelse ligeledes være ansvarlig for, at
der i vurderingen af barnet, jf. den foreslåede § 29 a,
stk. 1, også indgår forældrenes vurdering af
barnet og lederen af den modtagende skoles vurdering af skolens
muligheder for at understøtte det konkrete barn i at
få et godt skoleforløb.
Det foreslås med § 29 a, stk. 1, 2.
pkt., at vurderingen skal udarbejdes på baggrund af dialog
med forældrene og lederen af den modtagende skole og kan ske
på foranledning af forældrene eller dagtilbuddet.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes
på baggrund af dialog med forældrene. Det vil
være op til lederen af dagtilbuddet eller den person, som
lederen har besluttet skal udarbejde vurderingen, sammen med
forældrene at beslutte, hvordan dialogen med forældrene
i praksis skal foregå. Dialogen med forældrene kan
f.eks. ske på et møde eller på anden måde,
som forældre og dagtilbuddet vurderer er
hensigtsmæssig.
Forældrene vil i dialogen med
dagtilbuddet få mulighed for at redegøre for deres
vurdering af barnet med afsæt i deres kendskab til barnet fra
hjemmet og familielivet. Forældrene er dem, som tilbringer
flest timer sammen med barnet, og som kender barnet bedst, herunder
har viden om barnet, når barnet er i den familiemæssige
ramme.
Forældrene vil i dialogen ligeledes
få mulighed for at drøfte og kommentere dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet. Forældrenes viden om
barnet vil kunne give anledning til at justere dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet.
I medfør af forvaltningsloven og
reglerne om partshøring og sagsoplysningsprincippet vil
kommunalbestyrelsen og lederen af dagtilbuddet have ansvar for, at
oplysninger, som forældrene vurderer er væsentlige,
kommer til at indgå i vurderingen af barnet, ligesom lederen
af dagtilbuddet vil have ansvar for, at forældrenes
eventuelle bemærkninger til dagtilbuddets pædagogiske
vurdering af barnet kommer til at indgå i vurderingen,
såfremt forældrene ønsker det.
Den foreslåede bestemmelse vil
også indebære, at vurderingen af barnet vil skulle
udarbejdes på baggrund af dialog med lederen af den
modtagende skole. Det vil være op til lederen af dagtilbuddet
eller den person, som lederen har besluttet skal udarbejde
vurderingen, sammen med lederen af den modtagende skole at
beslutte, hvordan dialogen med lederen af den modtagende skole i
praksis skal foregå. Dialogen med lederen af den modtagende
skole kan f.eks. ske på et møde eller på anden
måde, som lederen af den modtagende skole og dagtilbuddet
vurderer er hensigtsmæssig.
Med den modtagende skole menes skolen i det
distrikt, hvor barnet bor eller opholder sig, jf. folkeskolelovens
§ 36, stk. 2, en folkeskole efter forældrenes eget valg
i bopælskommunen eller i en anden kommune efter reglerne om
frit valg, jf. folkeskolelovens § 36, stk. 3, eller
alternativer til folkeskolen efter folkeskolelovens § 33, stk.
2.
Dialogen med lederen af den modtagende skole
vil skulle omhandle mulighederne for at understøtte barnets
fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse enten i
skolen, hvis barnet starter i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder for barnet, eller i
dagtilbuddet, hvis barnets skolestart udsættes med 1
år.
Med understøttelsesmuligheder i skolen
menes f.eks. den konkrete skoles fysiske rammer, skolens mulighed
for at tilbyde et lille og trygt læringsmiljø, om
skolen har særlige indsatsområder såsom
tovoksenordninger el.lign., eller om skolens eventuelle
særlige profil f.eks. som udeskole el.lign. kan medvirke til
at understøtte barnet i skolen. Dertil kommer skolens
muligheder for at arbejde med barnets udfordringer inden for
rammerne af den almene indsats, herunder ved brug af holddannelse
efter folkeskolelovens § 25 a, supplerende undervisning eller
anden faglig støtte efter folkeskolelovens § 5, stk. 5,
eller specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens §
3, stk. 2.
Med understøttelsesmuligheder i
dagtilbuddet menes dagtilbuddets læringsmiljø og
muligheder for at understøtte barnets ressourcer og
udfordringer inden for rammerne af den almene indsats. Barnet vil i
medfør af gældende regler i dagtilbudsloven skulle
tilbydes støtte, hvis det vurderes, at barnet har behov for
støtte for at kunne trives og udvikle sig i dagtilbuddet,
ligesom barnet skal tilbydes specialpædagogisk bistand i
medfør af folkeskolelovens § 4, hvis barnets udvikling
i skolen kræver en særlig hensyntagen eller
støtte.
I medfør af forvaltningsloven og
reglerne om partshøring og sagsoplysningsprincippet vil
lederen af dagtilbuddet have ansvar for, at såvel
dagtilbuddets som skolens muligheder for at understøtte
barnets fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse
kommer til at indgå i vurderingen af barnet.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes i de
tilfælde, hvor barnets forældre efter folkeskolelovens
§ 34, stk. 2, anmoder kommunalbestyrelsen om, at barnets
undervisning udsættes med 1 år efter
undervisningspligtens indtræden, når det er begrundet i
barnets udvikling. Den foreslåede bestemmelse vil endvidere
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes i de
tilfælde, hvor forældrene retter direkte henvendelse
til dagtilbuddet.
Den foreslåede bestemmelse vil
også indebære, at vurderingen af barnet vil skulle
udarbejdes i de tilfælde, hvor dagtilbuddet vurderer, at der
kan være forhold relateret til barnets trivsel, læring,
udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er
klar til at starte i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder.
Lederen af dagtilbuddet vil på baggrund
af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og dialogen
med forældrene og lederen af den modtagende skole i
medfør af den foreslåede § 29 a, stk. 1,
være ansvarlig for, at vurderingen udarbejdes og
færdiggøres.
Der vil med forslaget ikke være krav om,
at der skal være enighed mellem dagtilbuddet,
forældrene og den modtagende skole om, hvorvidt der er behov
for at udsætte barnets skolestart med 1 år. Vurderingen
vil skulle indeholde dagtilbuddets pædagogiske vurdering og
forældrenes vurdering af barnet og dagtilbuddets og den
modtagende skoles muligheder for at understøtte barnets
fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Vurderingen af barnet vil skulle indgå
som led i at kvalificere kommunalbestyrelsens afgørelse om
eventuelt at udsætte barnets skolestart med 1 år.
Vurderingen af barnet vil i medfør af
offentlighedsloven være omfattet af notatpligt. Det
indebærer, at vurderingen af barnet vil skulle være
skriftlig, idet vurderingen vil indgå som et væsentligt
sagsbehandlingsskridt i relation til kommunens afgørelse om,
hvorvidt barnets skolestart eventuelt vil skulle udsættes med
1 år. Mellem kommunalbestyrelsen, som i kraft af sin
beslutningskompetence er den myndighed, der er omfattet af pligten
til at gøre notat om vurderingen, og lederen af
dagtilbuddet, kan det aftales, hvem der skal sørge for at
dokumentere vurderingen skriftligt. Det ændrer ikke ved, at
det er kommunalbestyrelsen, der har notatpligt, idet det er
kommunalbestyrelsen, der skal træffe afgørelsen.
I medfør af de almindelige
forvaltningsretlige regler vil vurderingen af barnet skulle
videregives til kommunalbestyrelsen, så vurderingen af barnet
kan indgå som led i kommunalbestyrelsens sagsoplysning.
I det tilfælde, at det mellem
kommunalbestyrelsen og lederen af dagtilbuddet er aftalt, at det er
lederen af dagtilbuddet, der dokumenterer vurderingen skriftligt,
vil vurderingen skulle sendes sikkert, jf. de almindelige
principper for behandling af personoplysninger i
databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Den foreslåede bestemmelse ændrer
ikke ved, at der i kommunalbestyrelsens beslutningsgrundlag kan
indgå andre vurderinger af barnet, f.eks en
pædagogisk-psykologisk vurdering, som ikke er omfattet af den
foreslåede § 29 a, stk. 1.
Vurderingen vil uanset kommunalbestyrelsens
afgørelse kunne lægges til grund for
understøttelse af barnets fortsatte trivsel, læring,
udvikling og dannelse enten i skolen, hvis barnet starter i skole i
det kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder for
barnet, eller i dagtilbuddet, hvis barnets skolestart
udsættes med 1 år.
Med Aftale om finansloven for 2022 er der
afsat 2 mio. kr. i 2025 til en evaluering af reglerne. For
også mere løbende at kunne vurdere betydningen af
reglerne for udviklingen af skoleudsættelser, foreslås
det, at Børne- og Undervisningsministeriet herudover i
perioden frem til og med 2025 vil skulle følge udviklingen,
for så vidt angår skoleudsættelser, bl.a. ved
hjælp af eksisterende data. Aftalekredsen vil blive
orienteret om udviklingen på årlig basis, ligesom
aftalekredsen forud for igangsættelse af evalueringen vil
blive inddraget i forbindelse med afgrænsningen af
evalueringens fokusområder. Partierne gør status
på baggrund af evalueringen.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. maj 2023.
Det foreslås i stk. 2, at de
foreslåede bestemmelser om bedre mulighed for udsat
skolestart først skal finde anvendelse for Helsingør
Kommune og Rebild Kommune den 1. oktober 2024. Indtil den 30.
september 2024 skal de hidtil gældende regler finde
anvendelse for disse kommuner.
Forslaget medfører, at bestemmelserne
ikke vil finde anvendelse for Helsingør Kommune og Rebild
Kommune, der er velfærdsaftalekommuner, og som er omfattet af
§ 8 i lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
Forsøget med
velfærdsaftalekommuner løber frem til udgangen af
september måned 2024. Fra og med den 1. oktober 2024, hvor
forsøget er udløbet, vil Helsingør Kommune og
Rebild Kommune være omfattet af bestemmelserne.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022, foretages
følgende ændringer: | Kapitel 4 Optagelse,
pasningsgaranti, plads i anden kommune og opsigelse | | 1. Overskriften til kapitel 4 affattes
således: »Kapitel 4 Optagelse,
pasningsgaranti, plads i anden kommune, opsigelse, udmeldelse,
overgang til skole m.v.« | | | 2. Efter
§ 29 indsættes: »Overgang til
skole § 29 a.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
starte i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at starte i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder, jf. folkeskolelovens § 34, stk. 1, og stk.
2. Stk. 2.
Vurderingen efter stk. 1 skal indeholde dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet, forældrenes vurdering
af barnet og lederen af den modtagende skoles vurdering af
muligheden for at understøtte i skolen. Vurderingen skal
udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole og kan ske på foranledning af
forældrene eller dagtilbuddet.« | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Skriftlig fremsættelse
Jacob Mark
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov af
dagtilbudsloven (Bedre mulighed for udsat skolestart).
(Lovforslag nr. L 32)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.