Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 15. marts 2023
1. Indstillinger
Udvalget
indstillet lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Bemærkninger fra
beskæftigelsesministeren
Berigtigelse af specielle
bemærkninger til lovforslaget:
De specielle bemærkninger til §
2, nr. 1 og nr. 2, i forslaget (§ 26, stk. 2, og 28, stk. 2, i
lov om arbejdsmiljø) indeholder desværre faktuelle
fejl, som bør rettes.
Ad bemærkningerne til § 2,
nr. 1
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til den foreslåede § 26, stk. 2, i
lov om arbejdsmiljø:
»Det foreslås i § 26, stk.
2, at ændre »fejl og mangler« til
»problemer i det fysiske eller psykiske
arbejdsmiljø«.«
I den eksisterende bestemmelse i § 26,
stk. 2, er formuleringen imidlertid »fejl eller
mangler«. Sætningen bør derfor rettelig
være:
»Det foreslås i § 26, stk.
2, at ændre »fejl eller mangler« til
»problemer i det fysiske eller psykiske
arbejdsmiljø«.«
Ad bemærkningerne til § 2,
nr. 2
Ved en fejl er de specielle
bemærkninger til § 2, nr. 1 ved opsætningen
også blevet indsat under § 2, nr. 2.
Bemærkningerne til § 2, nr. 2 er dermed en gentagelse af
de bemærkninger, der vedrører den foreslåede
ændring i § 26, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø. De
skal derfor udskiftes med de korrekte bemærkninger til §
28, stk. 2.
Det fremgår således af de
specielle bemærkninger til den foreslåede § 28,
stk. 2, i lov om arbejdsmiljø:
»Det fremgår af § 26, stk.
2, i arbejdsmiljøloven, at hvis arbejdslederen bliver
bekendt med fejl eller mangler, som kan medføre fare for
ulykker og sygdom, skal arbejdslederen sørge for at
afværge faren. Kan faren ikke afværges ved
arbejdslederens indgriben på stedet, skal denne straks
gøre arbejdsgiveren bekendt med forholdet.
Det foreslås i § 26, stk. 2, at
ændre »fejl og mangler« til »problemer i
det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø«.
Det betyder, at det vil blive tydeliggjort,
at arbejdslederens pligt til at afværge en fare - eller
gøre arbejdsgiveren bekendt med faren - gælder
både ved problemer i det fysiske arbejdsmiljø og ved
problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Problemer i det
psykiske arbejdsmiljø kan bl.a. være seksuel chikane i
arbejdet. Der er tale om en modernisering af sprogbrugen i
bestemmelsen, idet arbejdsmiljøloven dækker både
det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Formålet er
at gøre bestemmelsen mere forståelig. Der er ikke med
forslaget tilsigtet indholdsmæssige ændringer i
arbejdslederens pligter eller strafansvar, ligesom Arbejdstilsynets
tilsynspraksis på området heller ikke
ændres.«
Bemærkningerne bør rettelig
være:
»Det fremgår af § 28, stk.
2, i arbejdsmiljøloven, at hvis de ansatte bliver
opmærksomme på fejl eller mangler, som kan forringe
sikkerheden eller sundheden, og som de ikke selv kan rette, skal de
meddele det til et medlem af arbejdsmiljøorganisationen,
arbejdslederen eller arbejdsgiveren.
Det foreslås i § 28, stk. 2, at
ændre »fejl eller mangler« til »problemer i
det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø«. Samtidig
foreslås det, at »som de ikke selv kan rette«
ændres til »som de ikke selv kan
løse«.
Det betyder, at det vil blive tydeliggjort,
at de ansatte - hvis de bliver opmærksomme på problemer
i arbejdsmiljøet, som kan forringe sikkerheden og sundheden,
og som de ikke selv kan løse - skal give meddelelse til et
medlem af arbejdsmiljøorganisationen, arbejdslederen eller
arbejdsgiveren, uanset om problemet vedrører det fysiske
arbejdsmiljø eller det psykiske arbejdsmiljø.
Problemer i det psykiske arbejdsmiljø kan bl.a. være
seksuel chikane i arbejdet. Det stemmer bedre overens med den
foreslåede formulering om problemer i det fysiske eller
psykiske arbejdsmiljø, samtidig at ændre ordet
»rette« til »løse«. Der er tale om
en modernisering af sprogbrugen i bestemmelsen, idet
arbejdsmiljøloven dækker både det fysiske og det
psykiske arbejdsmiljø. Formålet er at gøre
bestemmelsen mere forståelig. Der er ikke med forslaget
tilsigtet indholdsmæssige ændringer i de ansattes
pligter eller strafansvar, ligesom Arbejdstilsynets tilsynspraksis
på området heller ikke ændres.«
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer
for lovforslaget. Lovforslaget er et første skridt i den
rigtige retning mod et opgør med seksuel chikane på
danske arbejdspladser.
Enhedslisten bemærker dog, at
lovforslaget på en række centrale punkter ikke
går langt nok, hvorfor der stadig er lang vej igen.
Enhedslisten ønsker især at fremhæve tre
mangler: For det første bemærkes det, at lovforslaget
trods hensigten om at klargøre arbejdsgivers ansvar i
forbindelse med seksuel chikane ikke pålægger
arbejdsgiveren et indirekte objektivt ansvar i sådanne sager.
Dermed vil arbejdsgivers ansvar desværre fortsat være
uklart ved vedtagelse af lovforslaget. For det andet
indebærer lovforslaget ikke et opgør med
fortrolighedsklausuler i sager om seksuel chikane, som er
medvirkende til at skabe en stiltiende kultur omkring seksuel
chikane på danske arbejdspladser. For det tredje er det
værd at nævne, at der stadig eksisterer to separate
definitioner af seksuel chikane i dansk lovgivning i henholdsvis
Arbejdstilsynets bekendtgørelse om psykisk
arbejdsmiljø § 23 (lovbekendtgørelse nr. 1406 af
26. september 2020) og Ligebehandlingslovens § 1, stk. 6
(lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011), hvilket
ifølge Institut for Menneskerettigheder skaber en
regelforvirring, som i sidste ende svækker beskyttelsen mod
seksuel chikane (»Dansk lovgivning bør kun have
én definition af seksuel chikane på
arbejdsmarkedet«, Institut for Menneskerettigheder,
menneskeret.dk, den 9. maj 2022). Derfor er kampen mod seksuel
chikane langtfra overstået med vedtagelsen af
nærværende lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at det er vigtigt at modgå seksuel chikane
på arbejdspladser. Alle skal således kunne gå
på arbejde eller i skole uden at blive chikaneret.
Nærværende lovforslag er et skridt i den rigtige
retning. Dansk Folkeparti mener således, at der er mange gode
elementer i lovforslaget, bl.a. at der sikres bedre beskyttelse af
elever og lærlinge. På den baggrund støtter
Dansk Folkeparti forslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. februar
2023 og var til 1. behandling den 23. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Den 31. januar 2023 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene,
høringsnotat, ligestillingsvurdering og lovforslaget til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |