Fremsat den 26. januar 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser
(Permanentgørelse af Team
Danmark-ordning)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 21. juni 2022, som ændret
ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 17. Skolen skal
tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb på
særlige vilkår for eliteidrætsudøvere, som
har indgået en uddannelsesaftale, og som ud over de
sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsuddannelserne
opfylder idrætslige kriterier opstillet af Institutionen til
Fremme af Dansk Eliteidræt (Team Danmark). Ved
tilrettelæggelsen kan varigheden af såvel
grundforløbet som hovedforløbet på uddannelsen,
som følger af § 12, udstrækkes med op til 50
pct., og eleven eller lærlingen har udvidet adgang til
skoleoplæring.
Stk. 2. Skolen
kan oprette selvstændige hold for elever og lærlinge
omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om særligt
tilrettelagte forløb efter stk. 1 og holdoprettelse efter
stk. 2. I regler, der fastsættes efter stk. 1, kan § 12,
stk. 1, 1. og 3. pkt., § 66 a, stk. 1, § 66 c, stk. 1, og
§ 66 d, stk. 3, fraviges.«
2. I
§ 35, stk. 1, indsættes
efter nr. 7 som nyt nummer:
»8) Regler
om særligt tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og
oprettelse af selvstændige hold for elever og lærlinge
på sådanne forløb, jf. § 17, stk.
3.«
Nr. 8-26 bliver herefter nr. 9-27.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Særlige vilkår for
elitesportsudøvere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Dette lovforslag er en genfremsættelse af lovforslag nr.
30, folketingsåret 2022-23, 1. samling.
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 11. maj 2021
aftale om permanentgørelse af forsøgsordningen om
særlige vilkår for elitesportsudøvere på
erhvervsuddannelserne. Det er formålet med aftalen, at det
skal være mere attraktivt for elitesportsudøvere at
tage en erhvervsuddannelse. Det skal således være
muligt at uddanne sig som faglært, samtidig med at man
udnytter sit potentiale som elitesportsudøver.
Elitesportsudøvere skal således have lige så
gode muligheder for at tage en erhvervsuddannelse som en gymnasial
uddannelse, hvor der findes en tilsvarende permanent ordning.
Det har siden 2017 som forsøgsordning været muligt
for elitesportsudøvere at gennemføre
erhvervsuddannelsen med særlige fleksible vilkår (Team
Danmark-ordning). Forsøgsordningen indebærer, at
elevens eller lærlingens uddannelsestid i hhv.
grundforløbet og hovedforløbet kan udstrækkes
med op til 50 pct. i forhold til den fastsatte varighed af den
valgte uddannelse og giver mulighed for supplerende
skoleoplæring i perioder med særlig meget
sportsudøvelse. Forsøgsordningen udløber den
30. juni 2023.
Det foreslås med lovforslaget, at forsøgsordningen
gøres permanent ved en ændring af lov om
erhvervsuddannelser. Herudover foreslås det indsat i lov om
erhvervsuddannelser, at muligheden for at oprette
selvstændige hold endvidere omfatter
elitesportsudøverne.
Børne- og undervisningsministeren får med
lovforslaget bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om de særligt tilrettelagte forløb og
oprettelse af selvstændige hold i den forbindelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige vilkår for
elitesportsudøvere
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter regler om uddannelserne i almindelighed. Reglerne
fastsættes efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, hvis dette
følger af lovens § 35, hvoraf rådets opgaver
efter lov om erhvervsuddannelser fremgår.
Der er således i medfør af § 4, stk. 1,
udstedt bekendtgørelser, der er fælles for alle
erhvervsuddannelser, herunder bekendtgørelse om
erhvervsuddannelser.
Efter lovens § 4, stk. 2, fastsætter børne- og
undervisningsministeren endvidere regler for de enkelte
uddannelser. Hvis det følger af lovens § 38,
fastsættes reglerne efter de faglige udvalgs bestemmelse.
Børne- og undervisningsministeren kan efter lovens §
4, stk. 3, fastsætte regler om kvalitetsudvikling og
-kontrol, herunder om minimumstimetal for lærerstyret
undervisning på grundforløbet og om lærer- og
lederkvalifikationer. Bemyndigelsen er bl.a. udmøntet i
bekendtgørelse nr. 2499 af 13. december 2021 om
erhvervsuddannelser.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
endelig efter lovens § 4, stk. 4, regler om formen for og
indholdet i de uddannelsesordninger, som de faglige udvalg
fastsætter, og om de faglige udvalgs høring af skoler
om udkast til uddannelsesordninger. Reglerne fastsættes efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser.
Efter lovens § 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., varer en
erhvervsuddannelse i almindelighed ikke over 4 år og 6
måneder. Grundforløbet er opdelt i en 1. del af 20
skoleugers varighed og en 2. del af indtil 20 skoleugers varighed
og kan endvidere indeholde et grundforløb plus (GF+) af 10
skoleugers varighed forud for påbegyndelse af
grundforløbets 2. del. Der er efter § 12, stk. 2, og
efter de faglige udvalgs bestemmelse, jf. § 38, stk. 1,
fastsat regler om varigheden af grundforløbets 2. del.
Efter § 66 a, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser skal
skoleoplæring tilbydes egnede lærepladssøgende
elever, som umiddelbart efter at have afsluttet et adgangsgivende
grundforløb, jf. § 5 c, stk. 1, 1. pkt., ikke har eller
har haft en uddannelsesaftale, jf. dog stk. 2. Tilbuddet skal gives
i umiddelbar forbindelse med elevens afslutning af
grundforløbet, og elever, som tager imod tilbuddet, skal
påbegynde undervisning i skoleoplæring 1 måned
efter grundforløbets afslutning, medmindre eleven forinden
har indgået en uddannelsesaftale. Det fremgår dog, at i
trindelte uddannelser, jf. § 15, stk. 2, skal
skoleoplæring tillige tilbydes elever og lærlinge, der
har gennemført et kompetencegivende trin af en uddannelse
med uddannelsesaftale.
Efter § 66 d, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser kan
skolen give supplerende skoleoplæring til elever og
lærlinge, som har uddannelsesaftale for hele uddannelsen med
en oplæringsvirksomhed, der er godkendt efter § 46,
når godkendelsen er betinget af, at eleven eller
lærlingen modtager supplerende skoleoplæring, og eleven
eller lærlingen i øvrigt opfylder betingelserne i
§ 66 a.
Efter § 66 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
fastsætter børne- og undervisningsministeren
nærmere regler om elevernes og lærlingenes egnethed
m.v. Reglerne kan bl.a. ud over krav til elevernes og
lærlingenes egnethed til uddannelsen indeholde krav til
elevernes og lærlingenes faglige og geografiske mobilitet og
til deres aktivitet som lærepladssøgende.
Det har siden 2017 som forsøgsordning været muligt
for elitesportsudøvere at gennemføre
erhvervsuddannelsen på særligt fleksible vilkår,
den såkaldte Team Danmark-ordning. Forsøget blev til i
samarbejde med Team Danmark og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
(DEG).
Baggrunden for forsøget var at give
elitesportsudøvende elever på erhvervsuddannelserne
samme fleksible vilkår som på det gymnasiale
område, hvor der findes en tilsvarende permanent ordning og
dermed gøre det mere attraktivt at gennemføre en
erhvervsuddannelse for målgruppen.
Forsøgsordningen fremgår af bekendtgørelse
nr. 1772 af 21. december 2016 om forsøg for
elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med senere
ændringer. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
§ 4, stk. 1, og § 68 i lov om erhvervsuddannelser og
efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser. Efter § 4, stk. 1,
fastsætter børne- og undervisningsministeren regler om
uddannelserne i almindelighed. Efter § 68, 1. pkt., kan
børne- og undervisningsministeren i særlige
tilfælde gøre undtagelser fra loven, hvis det sker for
at fremme uddannelsesforsøg.
Det bemærkes, at i nedenstående gengivelser af
bekendtgørelsens bestemmelser fremgår den tidligere
gældende terminologi på
erhvervsuddannelsesområde, der var gældende ved
bekendtgørelsens udstedelse. Terminologien på
erhvervsuddannelsesområdet er fra den 1. januar 2022 ved
§ 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021 om ændring af
lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love (Udmøntning af
trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)
ændret således, at bl.a. praktikvirksomhed nu
benævnes oplæringsvirksomhed, skolepraktik nu
benævnes skoleoplæring, og praktikpladssøgende
nu benævnes lærepladssøgende.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, at
udbydere af erhvervsuddannelser tilrettelægger
erhvervsuddannelse på særlige vilkår for en elev
eller lærling, der har en "sportslig godkendelse" fra Team
Danmark som elitesportsudøver, og som har en
uddannelsesaftale med en praktikvirksomhed (nu benævnt
oplæringsvirksomhed), jf. § 5, stk. 1, i
bekendtgørelsen. Dette indebærer efter de
gældende regler en forpligtelse for skolerne til at oprette
særlige uddannelsesforløb for elever og
lærlinge, der opfylder kriterierne for deltagelse i
ordningen, og som ønsker at gøre brug af muligheden
for at gennemføre deres erhvervsuddannelse på de
særlige vilkår.
Efter § 2 i bekendtgørelsen kan institutionen
fravige reglerne om uddannelsernes varighed, som er fastsat i
§ 12, stk. 1, 3. pkt., i lov om erhvervsuddannelser samt
regler herom fastsat i medfør af § 12, stk. 2, og
§ 38, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser således, at
institutionen udstrækker varigheden af grundforløbet
og hovedforløbet på elevens erhvervsuddannelse efter
behov, dog uden dermed at fravige det normerede timetal.
Institutionen kan udstrække grundforløbets 1. og 2.
del med hver op til 10 uger til i alt 30 uger pr. del svarende til
en procentdel for begge forløb på 50 pct. Det samlede
timetal kan dog maksimalt svare til den fastsatte normering af
undervisning på 20 uger pr. grundforløbsdel.
Institutionen kan herudover udstrække hovedforløbets
skoleundervisning med op til 50 pct. i forhold til uddannelsens
fastsatte varighed. Det samlede timetal kan dog maksimalt svare til
den fastsatte normering af skoleundervisning på uddannelsens
hovedforløb.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, at eleven
eller lærlingen efter eget ønske, eller hvis eleven
eller lærlingen mister sin sportslige godkendelse, kan
overgå til uddannelsen på almindelige vilkår.
Institutionen kan endvidere efter bekendtgørelsens §
5 fravige reglerne i § 66 a, stk. 1, og § 66 d, stk. 3, i
lov om erhvervsuddannelser således, at institutionen kan
tilbyde en elev, der har indgået en uddannelsesaftale for
hele uddannelsen, men som på grund af sin
sportsudøvelse i perioder ikke vil være i stand til at
varetage sin praktikuddannelse (nu benævnt oplæring),
midlertidig optagelse til skolepraktik (nu benævnt
skoleoplæring) på et hvilket som helst tidspunkt i
uddannelsens hovedforløb.
Institutionen kan endvidere for en elev eller lærling, der
deltager i skoleoplæring på dette grundlag, fravige
reglerne i § 66 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser i
forhold til kravene om faglig og geografisk mobilitet samt
lærepladssøgning, idet det er en forudsætning
for deltagelse i Team Danmark-ordningen, at eleven eller
lærlingen har en uddannelsesaftale.
Elevernes og lærlingenes udvidede ret til
skoleoplæringsydelse beror på aktiv deltagelse i
skoleoplæring. Anvendelsen af skoleoplæring i Team
Danmark-elevernes og -lærlingenes uddannelsesforløb
forudsætter en stor fleksibilitet og et tæt dynamisk
samarbejde i ansættelsesforholdet mellem eleven eller
lærlingen og virksomheden samt i parternes samarbejde med
skolen.
Forsøgsordningen udløber den 30. juni 2023. Elever
og lærlinge kan dog færdiggøre deres
erhvervsuddannelse efter reglerne i bekendtgørelsen efter
udløbet af forsøgsperioden.
Endelig bemærkes, at der også for elever og
lærlinge omfattet af forsøget er mulighed for
lønrefusion til arbejdsgiveren, hvilket følger af
§ 4 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Det
bemærkes dog i den forbindelse, at lønrefusion ydes
med en sats for hvert uddannelsesår, beregnet fra
uddannelsens afslutning og med udgangspunkt i den normale
uddannelsestid, og at der ved beregningen tages højde for,
om der er tale om et afkortet uddannelsesforløb, f.eks.
på grund af merit, jf. § 8, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1434 af 27. november 2017 om udbetaling
af lønrefusion m.v. fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Baggrunden for igangsættelse af forsøgsordningen i
2017 var at give eliteidrætsudøvende elever på
erhvervsuddannelserne samme vilkår som på det
gymnasiale område. Ordningen har således givet eleverne
mulighed for en udstrækning af den normerede uddannelsestid
med op til 50 pct. og særlige muligheder for supplerende
skoleoplæring, så atleterne har mulighed for at dyrke
deres idræt sideløbende med uddannelsen.
En evaluering af forsøget gennemført af
Idrættens Analyseinstitut i maj 2020 viser, at alle
interessenter i evalueringen bakker op om ordningen, og at et
flertal af atleterne (knap 70 pct. af alle og 80 pct. af dem, der
har forlænget uddannelsen) er tilfredse eller overvejende
tilfredse med forløbet. Evalueringen peger også
på et lavt kendskab til ordningen. Der ses en klar
overrepræsentation af atleter, som vælger den
gymnasiale vej. Kun 5 pct. af atleterne valgte i 2019
erhvervsuddannelsesvejen.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
ordningen har sin berettigelse trods det begrænsede omfang,
da ordningen giver eliteidrætsudøvere et alternativ
til gymnasievejen, hvor der allerede findes en permanent ordning.
Det kan efter ministeriets vurdering heller ikke udelukkes, at en
permanent ordning generelt vil have en større tyngde og
dermed give involverede interessenter større incitament til
at anvende ordningen som led i langsigtet planlægning for
atleterne.
Det foreslås på den baggrund, at der i lov om
erhvervsuddannelser indsættes en bestemmelse om, at skoler
skal tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb på
særlige vilkår for eliteidrætsudøvere, som
har indgået en uddannelsesaftale, og som ud over de
sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsuddannelserne,
opfylder de til enhver tid idrætslige kriterier opstillet af
Team Danmark ("Sportslig godkendelse"). Det følger endvidere
af forslaget, at der ved tilrettelæggelsen vil være
mulighed for at udstrække varigheden af såvel
grundforløbet som hovedforløbet med op til 50 pct.,
og at eleven eller lærlingen har udvidet adgang til
skoleoplæring.
Elevernes og lærlingenes udvidede ret til
skoleoplæring og dermed skoleoplæringsydelse vil bero
på aktiv deltagelse i skoleoplæring. Anvendelsen af
skoleoplæring i Team Danmark-elevernes og -lærlingenes
uddannelsesforløb forudsætter desuden en stor
fleksibilitet og et tæt dynamisk samarbejde i
ansættelsesforholdet mellem eleven eller lærlingen og
virksomheden samt i parternes samarbejde med skolen.
Det vil herefter på samme måde som i
forsøgsordningen blive en pligt for skoler at
tilrettelægge erhvervsuddannelsesforløb på
særlige vilkår for eliteidrætsudøvere.
Der vil endvidere blive indsat i lov om erhvervsuddannelser, at
skolen kan oprette selvstændige hold for disse elever og
lærlinge med udstrakte uddannelsesforløb. Det vil
være en forudsætning for oprettelse af særlige
sådanne hold, at skolen vurderer at have det fornødne
elev- og lærlingegrundlag herfor. Muligheden for oprettelse
af selvstændige hold vil omfatte både grund- og
hovedforløbet.
Elever og lærlinge på udstrakte forløb vil
ikke være forpligtet til at gå på et
særligt hold, hvis dette oprettes på institutionen. Der
vil heller ikke være en ret for elever og lærlinge til
at komme på et særligt hold. Oprettelse af
selvstændige hold vil endvidere skulle ske inden for de til
enhver tid gældende regler om uddannelserne, herunder om
holddannelse og taxameter.
Det foreslås endvidere, at børne- og
undervisningsministeren får bemyndigelse til efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser at fastsætte nærmere regler
om særligt tilrettelagte forløb for
elitesportsudøvere og om oprettelse af særlige hold. I
regler, der fastsættes for så vidt angår
elitesportsudøvere, kan § 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., i
lov om erhvervsuddannelser om længden af
uddannelsesforløbet fraviges, således at
uddannelsesforløbet kan udstrækkes med op til 50
procent på grund- og hovedforløbet. Der vil endvidere
kunne ske fravigelse af § 66 a, stk. 1, § 66 c stk. 1, og
§ 66 d, stk. 3, om betingelserne for skoleoplæring.
Det er hensigten, at reglerne, der fastsættes, vil
være en uændret videreførelse af den
gældende ordning fastsat i bekendtgørelse nr. 1772 af
21. december 2016 om forsøg for elitesportsudøvere
på erhvervsuddannelser med senere ændringer. Der
henvises til beskrivelsen heraf i afsnit 2.1.1.
Der foreslås endelig en ordensmæssig
tilføjelse af et nyt nr. 7 i lovens § 35, stk. 1, som
dermed i lighed med lovens øvrige systematik også
opregner Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelsers indstillingsret med hensyn til regler fastsat i
medfør af den foreslåede nye bemyndigelse
vedrørende særligt tilrettelagte
erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af
selvstændige hold for elever og lærlinge på
sådanne forløb.
Det forventes, at der i regler om tidsmæssigt omfang af
undervisningen og relevante undervisningselementer fastsat i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 4, stk.
1, vil blive fastsat regler om fravigelser for elever og
lærlinge, som gennemfører undervisningen på
særlige vilkår for elitesportsudøvere.
Der vil endvidere blive fastsat regler om adgang til at klage
over skolens forvaltningsretlige afgørelser om afslag
på anmodning om deltagelse i særligt tilrettelagte
forløb, jf. § 17, stk. 1, i loven. Klageadgangen vil
omfatte de retlige rammer for erhvervsskolens skøn, og ikke
indebære en efterprøvelse af selve skønnet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, samt
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Særlige vilkår for elitesportsudøvere
skønnes at medføre årlige udgifter på 0,9
mio. kr. i 2023 og 1,9 mio. kr. årligt fra 2024. Heraf
udgør de statslige merudgifter 0,2 mio. kr. i 2023 og 0,5
mio. kr. fra 2024 og frem til øgede SU-udgifter og 0,1 mio.
kr. årligt i 2023 og frem til taxameterudgifter til
skoleoplæring. Særlige hold for sådanne elever og
lærlinge vurderes ikke at medføre merudgifter.
De statslige merudgifter finansieres via de udisponerede
kvalitetsudviklingsmidler fra finanslovskonto §
20.38.11.40.
De resterende 0,6 mio. kr. i 2023 og 1,3 mio. kr. årligt
fra 2024 og frem vedrører skoleoplæringsydelse, der
finansieres inden for principperne af det fleksible AUB-bidrag.
Lovforslaget forventes ikke at medføre
implementerings-konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det er særligt princip nr. 1
(enkle og klare regler) og princip nr. 4 (sammenhæng på
tværs), der er relevante, da de foreslåede regler
tydeliggør kravene for at komme på udstrakte
forløb og kravene til skolerne i den forbindelse. Endvidere
sikrer reglerne en ensartet regulering i forhold til det gymnasiale
område.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Permanentgørelse af Team Danmark-ordningen forventes at
medføre øgede udgifter til skoleoplæringsydelse
på 0,6 mio. kr. i 2023 og 1,3 mio. kr. årligt fra 2024
og frem i form af merudgifter i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(AUB), der finansieres inden for principperne af det fleksible
AUB-bidrag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. juni 2022
til den 10. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Statistik,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
El-forbund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC,
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler - bestyrelserne, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Det Nationale Integrationsråd,
Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA Fag og Arbejde,
Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR - danske revisorer,
Fødevareforbundet NNF, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Ledere af Ungdoms- og Voksenuddannelser i DJØF, Lederne,
LOF, Open Denmark, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen
af Unge med Handicap, SMVdanmark, Studievalg Danmark, Tekniq
Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet og Uddannelseslederne.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter til SU for staten på 0,2
mio. kr. i 2023 og 0,5 mio. kr. årligt fra 2024 og frem og
0,1 mio. kr. årligt i 2023 og frem til taxameterudgifter til
skoleoplæring. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Merudgifter i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag på 0,6 mio. kr. i 2023 og 1,3 mio. kr.
årligt fra 2024. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 4, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
fastsætter børne- og undervisningsministeren regler om
uddannelserne i almindelighed. Reglerne fastsættes efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, hvis dette følger af lovens
§ 35, hvoraf rådets opgaver efter lov om
erhvervsuddannelser fremgår. Der er således i henhold
til § 4, stk. 1, udstedt bekendtgørelser, der er
fælles for alle erhvervsuddannelser, herunder
bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Efter lovens § 4, stk. 2, fastsætter børne- og
undervisningsministeren endvidere regler for de enkelte
uddannelser. Hvis det følger af lovens § 38,
fastsættes reglerne efter de faglige udvalgs bestemmelse.
Børne- og undervisningsministeren kan efter lovens §
4, stk. 3, fastsætte regler om kvalitetsudvikling og
-kontrol, herunder om minimumstimetal for lærerstyret
undervisning på grundforløbet og om lærer- og
lederkvalifikationer. Bemyndigelsen er bl.a. udmøntet i
bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
endelig efter lovens § 4, stk. 4, regler om formen for og
indholdet i de uddannelsesordninger, som de faglige udvalg
fastsætter, og om de faglige udvalgs høring af skoler
om udkast til uddannelsesordninger. Reglerne fastsættes efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser.
Børne- og undervisningsministen har i
bekendtgørelse nr. 1772 af 21. december 2016 om
forsøg for elitesportsudøvere på
erhvervsuddannelser med senere ændringer fastsat regler om
særlige uddannelsesforløb for
elitesportsudøvere. Det følger af reglerne fastsat i
bekendtgørelsen, at elevens uddannelsestid i hhv.
grundforløbet og hovedforløbet kan udstrækkes
med op til 50 pct. og giver mulighed for skoleoplæring i
perioder med særlig meget sportsudøvelse.
Forsøgsordningen udløber den 30. juni 2023.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 4, stk.
1, og § 68 i lov om erhvervsuddannelser og efter indstilling
fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser. Efter § 68 kan børne- og
undervisningsministeren i særlige tilfælde gøre
undtagelser fra loven, hvis det sker for at fremme
uddannelsesforsøg. Ved forsøgsbekendtgørelsen
er der bl.a. fastsat regler, der fraviger § 12 i lov om
erhvervsuddannelser om varigheden af uddannelserne.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.
for nærmere gennemgang af bekendtgørelsens
indhold.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 17 i lov om erhvervsuddannelser om
tilrettelæggelse af erhvervsuddannelsesforløb på
særlige vilkår for elitesportsudøvere.
Det foreslås i stk. 1, 1.
pkt., at skolen skal tilrettelægge
erhvervsuddannelsesforløb på særlige
vilkår for eliteidrætsudøvere, som har
indgået en uddannelsesaftale, og som ud over de
sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsuddannelserne,
opfylder idrætslige kriterier opstillet af Institutionen til
Fremme af Dansk Eliteidræt (Team Danmark).
Det foreslås i stk. 1, 2.
pkt., at ved tilrettelæggelsen kan varigheden af
såvel grundforløbet som hovedforløbet på
uddannelsen, som følger af § 12, udstrækkes med
op til 50 pct., og eleven eller lærlingen har udvidet adgang
til skoleoplæring.
For den foreslåede ordning vil gælde, at uddannelsen
vil kunne foregå over en længere periode, end hvad der
fremgår af § 12, stk. 1, om varigheden af
grundforløbet, og i regler fastsat efter § 12, stk. 2,
om varigheden af de enkelte erhvervsuddannelser.
Perioden med SU vil hermed blive udvidet, mens det samlede
timeantal vil være uændret.
Med udvidet adgang til skoleoplæring menes der, at eleven
eller lærlingen, selvom vedkommende skal have indgået
en uddannelsesaftale for hele uddannelsen, i perioder med
særlige meget sportsudøvelse, vil få adgang til
skoleoplæring uden at skulle opfylde de sædvanlige
kriterier herfor. Elevernes og lærlingenes udvidede ret til
skoleoplæring og dermed skoleoplæringsydelse vil bero
på aktiv deltagelse i skoleoplæring. Anvendelsen af
skoleoplæring i Team Danmark-elevernes og -lærlingenes
uddannelsesforløb vil desuden forudsætte desuden en
stor fleksibilitet og et tæt dynamisk samarbejde i
ansættelsesforholdet mellem eleven eller lærlingen og
virksomheden samt i parternes samarbejde med skolen.
Forslaget vil indebære, at den eksisterende ordning
fastsat i bekendtgørelse om forsøg for
elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser med senere
ændringer vil blive videreført i lov om
erhvervsuddannelser som en permanent ordning.
Skolen, dvs. institutionens leder, vil få pligt til at
tilbyde særlige tilrettelagte forløb, hvis den
pågældende elitesportsudøver ønsker
dette. Ansøgerne vil skulle opfylde de sædvanlige
optagelseskriterier fastsat i lov om erhvervsuddannelser
§§ 5-5 d for at blive optaget på en
erhvervsuddannelse, og eleven eller lærlingen skal have
indgået en uddannelsesaftale for hele uddannelsen. Herudover
vil ansøgeren skulle opfylde særlige idrætslige
kriterier opstillet af Team Danmark.
De nærmere regler for de særlige vilkår
foreslås fastsat af børne- og undervisningsministeren,
jf. nærmere herom nedenfor om forslaget til stk. 3.
Det foreslås, at der som stk.
2 indsættes en bestemmelse om, at skolen kan oprette
selvstændige hold for elever og lærlinge omfattet af
stk. 1.
Bestemmelsen vil omfatte særlige hold for elever og
lærlinge, som er eliteidrætsudøvere. Det vil
være en forudsætning for oprettelse af særlige
hold, at skolen vurderer at have det fornødne elev- eller
lærlingegrundlag herfor.
Elever og lærlinge på udstrakte forløb vil
ikke være forpligtet til at gå på et
særligt hold, hvis dette oprettes på i skolen. Eleverne
og lærlingene vil heller ikke have ret til at komme på
et særligt hold. Det vil endvidere skulle ske inden for de
til enhver tid gældende regler om uddannelserne, herunder om
holddannelse og tilskud. Udgangspunktet for holddannelsen vil dog
skulle være, at de pågældende elever og
lærlinge er på et udstrakt forløb.
Det foreslås i stk. 3, 1.
pkt., at børne- og undervisningsministeren efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser fastsætter nærmere regler
om særligt tilrettelagte forløb efter stk. 1 og
holdoprettelse efter stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, 2.
pkt., at i regler, der fastsættes efter stk. 1, kan
§ 12, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 66 a, stk. 1, § 66 c,
stk. 1, og § 66 d, stk. 3, fraviges.
Det følger af lovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at en
erhvervsuddannelse i almindelighed ikke varer over 4 år og 6
måneder. Det følger af bestemmelsens 3. pkt., at
grundforløbet er opdelt i en 1. del af 20 skoleugers
varighed og en 2. del af indtil 20 ugers varighed og kan endvidere
indeholde et grundforløb plus (GF+) af 10 skoleugers
varighed forud for påbegyndelse af grundforløbets 2.
del. Bemyndigelsen vil dermed indebære, at der vil kunne
fastsættes regler om udstrækning af
uddannelsesforløbet, herunder grundforløbet. Der vil
med udmøntningen af bemyndigelsen dog ikke kunne
fastsættes regler, der går videre end forslaget til
§ 17, stk. 1, 2. pkt., om rækkevidden af de udstrakte
forløb.
Det foreslåede 2. pkt. vil indebære, at
børne- og undervisningsministeren i regler, som efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser fastsættes om særlige
forløb for elever eller lærlinge, som er
elitesportsudøvere, som der foreslås indsat
bestemmelser om i stk. 1, tillige vil kunne indgå regler, der
indebærer en fravigelse af lovens § 66 a, stk. 1, om
adgang til skoleoplæring, lovens § 66 c, stk. 1, om
kravene til eleven eller lærlingen om faglig og geografisk
mobilitet samt lærepladssøgning, og lovens § 66
d, stk. 3, om supplerende skoleoplæring.
Det forventes, at den nævnte bemyndigelse bl.a. vil blive
udmøntet således, at der vil blive fastsat regler om,
at skolen vil kunne tilbyde en elev eller lærling, der har
indgået uddannelsesaftale for hele uddannelsen, optagelse til
skoleoplæring på et hvilket som helst tidspunkt i
uddannelsens hovedforløb. Eleven eller lærlingen vil
hermed i perioder med særlig meget sportsudøvelse
få en udvidet adgang til skoleoplæring.
De regler, der i øvrigt forventes fastsat, vil i det hele
svare til de regler, der allerede fremgår af
bekendtgørelse om forsøg for
elitesportsudøvere på erhvervsuddannelser.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler vil endvidere
omfatte nærmere regler for holdoprettelsen. Bemyndigelsen
forventes at blive udmøntet i regler om rammer og proces for
holddannelsen.
Endvidere forventes det, at der i regler om tidsmæssigt
omfang af undervisningen og relevante undervisningselementer
fastsat i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 1, vil blive fastsat regler om fravigelser for
elever og lærlinge, som gennemfører undervisningen
på særlige vilkår, jf. forslaget til § 17,
stk. 1.
Modtager en elev eller lærling afslag på anmodning
om at komme på et særligt tilrettelagt forløb
efter § 17, stk. 1, vil dette udgøre et afslag i
forvaltningslovens forstand. Ministeren vil derfor i forbindelse
med udmøntningen af den foreslåede § 17, stk. 3,
i medfør af §§ 69 og 69 b i lov om
erhvervsuddannelser, fastsætte regler om klageadgang, som vil
omfatte de retlige rammer for skolernes skønsudøvelse
og ikke selve skønnet.
Reglerne vil i medfør af forslaget skulle
fastsættes efter indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. Dette svarer til,
hvad der i øvrigt følger af § 35, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser, hvor rådet afgiver indstilling til
børne- og undervisningsministeren om bl.a. reglerne for
erhvervsuddannelserne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelsers opgaver er fastsat i § 35 i lov om
erhvervsuddannelser. Efter lovens § 35, stk. 1, rådgiver
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
på overordnet niveau børne- og undervisningsministeren
om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
børne- og undervisningsministerens område. Rådet
afgiver i den forbindelse bl.a. indstilling til børne- og
undervisningsministeren om reglerne på
erhvervsuddannelsesområdet.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 8 i lovens §
35, stk. 1, hvorefter rådet endvidere vil få til
opgave at afgive indstilling til børne- og
undervisningsministeren om regler om særligt tilrettelagte
erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af
selvstændige hold for elever og lærlinge på
sådanne forløb, jf. det foreslåede § 17,
stk. 3.
Forslaget er en ordensbestemmelse, som alene vil fastslå,
at rådets opgaver vil blive udvidet i forbindelse med
forslaget om rådets indstilling om regler om særligt
tilrettelagte erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af
selvstændige hold for elever og lærlinge på
sådanne forløb, jf. det foreslåede § 17,
stk. 3, som foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr.
1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2023, hvilket er sammenfaldende
med tidspunktet, hvor forsøgsordningen udløber.
Det følger således af § 6, stk. 1,
bekendtgørelse nr. 1772 af 21. december 2016 om
forsøg for elitesportsudøvere på
erhvervsuddannelser med senere ændringer, at
bekendtgørelsen automatisk ophæves den 30. juni
2023.
Elever og lærlinge, der har påbegyndt en
erhvervsuddannelser efter reglerne i bekendtgørelsen, kan
dog færdiggøre deres uddannelse efter reglerne i
bekendtgørelsen efter udløbet af
forsøgsperioden, jf. § 6, stk. 3.
Lov om erhvervsuddannelser gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. § 72 i lov om
erhvervsuddannelser, og loven kan ikke administrativt sættes
i kraft for Færøerne og Grønland, da den ikke
indeholder en anordningshjemmel. Derfor vil nærværende
ændringslov heller ikke gælde for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 21. september 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 16 indsættes: »§
17. Skolen skal tilrettelægge
erhvervsuddannelsesforløb på særlige
vilkår for eliteidrætsudøvere, som har
indgået en uddannelsesaftale, og som ud over de
sædvanlige optagelsesbetingelser til erhvervsuddannelserne
opfylder idrætslige kriterier opstillet af Institutionen til
Fremme af Dansk Eliteidræt (Team Danmark). Ved
tilrettelæggelsen kan varigheden af såvel
grundforløbet som hovedforløbet på uddannelsen,
som følger af § 12, udstrækkes med op til 50
pct., og eleven eller lærlingen har udvidet adgang til
skoleoplæring. | Stk. 2.
Skolen kan oprette selvstændige hold for elever og
lærlinge omfattet af stk. 1. | Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om særligt
tilrettelagte forløb efter stk. 1 og holdoprettelse efter
stk. 2. I regler, der fastsættes efter stk. 1, kan § 12,
stk. 1, 1. og 3. pkt. 66 a, stk. 1, § 66 c stk. 1, og §
66 d, stk. 3, fraviges.« | § 35.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
rådgiver på overordnet niveau børne- og
undervisningsministeren om de grundlæggende erhvervsrettede
uddannelser på børne- og undervisningsministerens
område. På erhvervsuddannelsesområdet afgiver
rådet indstilling til børne- og
undervisningsministeren om: | | 2. I § 35, stk. 1, indsættes efter nr.
7 som nyt nummer: | »8) | Regler om særligt tilrettelagte
erhvervsuddannelsesforløb og oprettelse af
selvstændige hold for elever og lærlinge på
sådanne forløb, jf. § 17, stk. 3.« | Nr. 8-26 bliver herefter nr. 9-27. | 1)-6) --- | 7) Afgørelser om specialer, hvis
det følger af § 21, stk. 3. | 8)-26) --- | Stk.
2-6. --- |
|