Fremsat den 26. januar 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse (Obligatoriske sprogprøver i udsatte
boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed
for standsning af børnecheck m.v.), som ændret ved lov
nr. 2153 af 27. november 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 6 ændres
»2022-23« til: »2023-24«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udskydelse af revisionsfrist
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov nr. 278 af 26. marts 2019
om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse, blev der bl.a. indført obligatoriske
sprogprøver i udsatte boligområder og et styrket
forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børne- og ungeydelsen. Efter loven skulle der
fremsættes lovforslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
Revisionsfristen blev udskudt til folketingsåret 2022-23
ved lov nr. 2153 af 27. november 2021.
Det fremgår af forarbejderne
til den oprindelige lov, at der forud for revisionen vil blive
gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det
fremgår videre, at det vil blive evalueret, i hvilket omfang
sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i
tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksproglige
færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Evalueringerne af lovens virkninger
offentliggøres i løbet af 1. kvartal 2023.
Evalueringerne vil derfor ikke være gennemført i
så god tid, at det vil være muligt at nå
både forhandlinger og lovproces i folketingsåret
2022-23.
Det foreslås derfor, at
revisionen af loven udsættes yderligere et år,
hvorefter børne- og undervisningsministeren fremsætter
forslag til lov om revision af loven i folketingsåret
2023-24.
2. Udskydelse af
revisionsfrist
2.1. Gældende
ret
Det fremgår af § 6 i lov
om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse, at der skal fremsættes lovforslag om revision
af loven i folketingsåret 2021-22. Det fremgår af
forarbejderne til lov nr. 278 af 26. marts 2019 (Folketingstidende
2018-2019, 1. samling, tillæg B, betænkning over L 60,
side 6), at der forud for revisionen vil blive gennemført en
evaluering af lovens virkninger. Det fremgår videre, at det
vil blive evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker
efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager
til at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne
på de omfattede skoler. Bemærkningerne til
bestemmelserne om sprogprøver og styrket
forældreansvar fremgår af Folketingstidende 2018-19 (1.
samling), tillæg A, L 60 som fremsat.
Revisionsfristen i lovens § 6
er udskudt til folketingsåret 2022-23. Det fremgår af
forarbejderne til lov nr. 2153 af 27. november 2021
(Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 36 som fremsat, side
2), at den påtænkte evaluering af lovens virkninger,
der skulle foretages forud for revisionen af loven, ikke var blevet
gennemført, da det grundet COVID-19 ikke havde været
muligt at gennemføre evalueringer af obligatoriske
sprogprøver og styrket forældreansvar i
skoleåret 2020/21.
2.2. Børne-
og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Evalueringerne af loven
offentliggøres i løbet af 1. kvartal 2023. Det har
således ikke været muligt at afslutte evalueringerne i
skoleåret 2021/22, som det var forudsat ved udskydelsen af
revisionsbestemmelsen til folketingsåret 2022-23.
Der skal sikres tilstrækkelig
tid og beslutningsgrundlag til at gennemføre de politiske
forhandlinger om en revision af reglerne om sprogprøver og
styrket forældreansvar. Det er derfor nødvendigt at
afvente resultaterne af evalueringerne, og der skal være tid
til, at det kan vælges at foretage yderligere inddragelse af
sektoren om de løsninger, der måtte blive
foreslået.
Et krav om fremsættelse af
lovforslag om revision af reglerne allerede i folketingsåret
2022-23 vil udgøre et uhensigtsmæssigt tidspres
på forhandlingerne.
Det foreslås derfor, at
lovens § 6 ændres, således at fremsættelse
af forslag om revision af loven udsættes til
folketingsåret 2023-24.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige. Det vurderes desuden, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 23. september 2022 til den 7. oktober 2022
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Adoption og Samfund, Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA),
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Danmarks
Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk
Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri,
Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings Forbund,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleidræt, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves
Landsforbund, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Gymnastik-
og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Danske HF
og VUC - Bestyrelserne, Danske HF og VUC - Lederne, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske SOSU-skoler, Danske
Undervisningsorganisationers Samråd, De Private Sociale
Tilbud (LOS), Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, DJØF,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elev
Organisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag og
Arbejde (FOA), FGU Danmark, Finans Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Frie Skolers Ledere, Foreningen af
Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD),
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Tekniske
og Administrative Tjenestemænd (TAT), Foreningen for
Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie
Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og Pension,
Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, IFFD - Idræts-
og Fritidsfaciliteter i Danmark, Indsamlingsorganisationernes
brancheorganisation (ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Klagenævnet for Specialundervisning,
Kostskoler.dk, KRAKA, Kriminalforsorgen, Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS), Landssamråd
for PPR-chefer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederne, Lilleskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen,
Plejefamiliernes Landsforening, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for
Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere i
Danmark, Sjældne Diagnoser, Skolelederforeningen, Skole og
Forældre, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, VUC Bestyrelsesforeningen og
Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og natur- mæssige
konse- kvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 6 i lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
social service og lov om en børne- og ungeydelse, at
børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2022-23.
Det følger af den
foreslåede ændring, at i §
6 ændres »2022-23« til: »2023-
24«.
Det foreslåede vil
indebære, at revisionen af loven udskydes med yderligere et
år til folketingsåret 2023-24.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. april 2023.
Loven - og dermed den
foreslåede ændring - gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om folkeskolen,
lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service
og lov om en børne- og ungeydelse ikke gælder for og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. § 61 i lov om
folkeskolen, § 45 i lov om friskoler og private grundskoler
m.v., § 96 i lov om social service og § 15 i lov om en
børne- og ungeydelse.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | § 1 I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundsko- ler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse, som ændret ved lov nr. 2153 af
27. november 2021, foretages følgende ændring: | § 6.
Børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2022-23. | | 1. I § 6 ændres »2022-23«
til: »2023-24«. |
|