Fremsat den 26. januar 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret
2023/24)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1182 af 17. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 880 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 11 k indsættes:
Ȥ 11 l. For fordeling
af ansøgere til skoleåret 2023/24 er alle zoner
afstandszoner uanset § 11 d, stk. 2, og ansøgerne
inddeles ikke i lav-, mellem- og højindkomstkategori uanset
§ 11 e, stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. februar 2023.
Stk. 2. § 11 l i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Afstandszoner
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
4. Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ved lov nr. 880 af 21. juni 2022 vedr.
kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de
gymnasiale ungdomsuddannelser blev det i relation til elevfordeling
fastlagt, at i de dele af landet, hvor udfordringen med en
skæv elevsammensætning er størst, fordeles
ansøgerne på baggrund af forældrenes indkomst,
således at disse ansøgere fordeles med udgangspunkt i
deres prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser
i den indkomstkategori, som ansøgeren hører til,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for
en ansøger med længere transporttid (fordelingszoner).
I alle andre dele af landet fordeles ansøgerne med
udgangspunkt i ansøgerens prioriteter, og hvis der er flere
ansøgere end pladser på en institution eller afdeling,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for
en ansøger med længere transporttid
(afstandszoner).
Af S, V og M's regeringsgrundlag »Ansvar for
Danmark« fremgår det, at regeringen vil
»Tilbagerulle aftalen om elevfordeling fra juni 2021,
så kriteriet om forældres indkomst i elevfordelingen
på gymnasier ikke længere er gældende. Der skal i
stedet fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå videre
med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede
områder ikke lukker. Regeringen vil præsentere en ny
model, der modvirker en skæv elevsammensætning
især i de større byer«.
Med lovforslaget foreslås den ved lov nr. 880 af 21. juni
2022 etablerede elevfordelingsmodel justeret, således at alle
zoner er afstandszoner, og at alle ansøgere til de
gymnasiale ungdomsuddannelser dermed fordeles efter reglerne for
fordeling i afstandszoner. Der er tale om en midlertidig ordning,
som kun gælder for fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24.
2. Afstandszoner
2.1 Gældende ret
Elevfordeling til de gymnasiale ungdomsuddannelser er reguleret
i kapitel 3 under "Elevfordeling" i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1182 af 17. august 2022.
Af § 11 b, stk. 2, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelse og almen voksenuddannelse, fremgår
det, at Styrelsen for It og Læring til brug for beregninger,
herunder af indkomstkategorier, zonetyper og ansøgernes
placering i indkomstgrupper, indhenter oplysninger om
ansøgernes forældres indkomst hos told- og
skatteforvaltningen.
Af § 11 c, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at Styrelsen
for IT og Læring som databehandler stiller en central
it-understøttet fordelingsmekaniske, Den Koordinerede
Tilmelding til gymnasiale Ungdomsuddannelser, til rådighed
for regionerne til brug for fordeling af ansøgere til de
3-årige uddannelser til almen, merkantil og tekniske
studentereksamen, den 2-årige uddannelse til hf-eksamen og
pre-ib.
Af § 11 d, stk. 1, fremgår det, at børne- og
undervisningsministeren opdeler landet i geografisk
sammenhængende zoner. Zonerne skal afgrænses
således, at ingen kommune geografisk henhører under
mere end en zone. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at en
zone er en fordelingszone, når forskellen mellem
forældreindkomsten for tilgåede elever på mindst
en af de gymnasiale uddannelser på institutioner, hvis
institutionerne ikke har afdelinger, eller afdelinger i zonen og
forældreindkomsten for elever med bopæl i zonen, som er
tilgået en gymnasial uddannelse, overstiger en grænse,
som fastsættes af børne- og undervisningsministeren.
Øvrige zoner er afstandszoner. Det følger af
bestemmelsens stk. 3, at børne- og undervisningsministeren
er bemyndiget til at kunne fastsætte nærmere regler om
zoneopdelingen, herunder hvornår en zone bliver afstands- og
fordelingszone, hvornår en zone skifter status, og hvordan
forældreindkomst opgøres. Grænsen efter §
11 d, stk. 2, er fastsat til 35 pct. i bekendtgørelse af 29.
august 2022 om kapacitetsfastsættelse, zoner og
profilgymnasier for de gymnasiale uddannelser.
Af § 11 e, stk. 1, fremgår det, at Styrelsen for It
og Læring på regionernes vegne inddeler
ansøgerne i lav-, mellem- og højindkomstkategori
på baggrund af forældreindkomst. Lavindkomstkategorien
består af ansøgere, der er blandt de 25 pct. med de
laveste forældreindkomster. Mellemindkomstkategorien
består af ansøgere, der er blandt de 50 pct. med de
mellemste forældreindkomster. Højindkomstkategorien
består af ansøgere, der er blandt de 25 pct. med de
højeste forældreindkomster. Ansøgere, som er
fyldt 20 år eller fylder 20 år i det kalenderår,
hvor ansøgeren søger om optagelse, samt
ansøgere, for hvem der ikke kan indhentes oplysninger om
forældreindkomst hos told- og skatteforvaltningen, placeres i
mellemindkomstkategorien uanset den faktiske
forældreindkomst. Af stk. 2, fremgår det, at i
fordelingszoner, jf. § 11 d, stk. 2, opgøres for hver
uddannelse, hvor stor en andel af
førsteprioritetsansøgere til den
pågældende uddannelse med bopæl i zonen der er i
henholdsvis lav-, mellem- og højindkomstkategorien.
Af § 11 f, stk. 1, fremgår det, at
forældreindkomsten består af personlig indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning
af indkomstskat efter personskattelovens § 7, dog før
de deri nævnte bundfradrag og fradrag for grundbeløb,
og med tillæg af aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 2. I indkomsten fradrages, i
det omfang det fremgår af årsopgørelsen, jf.
stk. 2, førtidig udbetaling af feriemidler efter § 17 a
i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler. Forældreindkomsten opgøres på
grundlag af oplysninger i årsopgørelsen for det
indkomstår, som ligger 2 år forud for det
skoleår, ansøgningen vedrører, jf.
bestemmelsens stk. 2.
Af § 11 g, stk. 1, fremgår det, at ansøgere,
der som førsteprioritet har en gymnasial ungdomsuddannelse i
en fordelingszone, skal angive et minimumantal
uddannelsesønsker i prioriteret rækkefølge, jf.
regler udstedt i medfør af stk. 5. Et
uddannelsesønske er en kombination af en uddannelse og en
afdeling. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at
ansøgerne fordeles i fordelingsmekanismen, jf. stk. 3-5 og
§§ 11 h og 11 i. Førsteprioritetsønsker
søges imødekommet før
andenprioritetsønsker, som søges imødekommet
før tredjeprioritetsønsker, som søges
imødekommet før fjerdeprioritetsønsker, mens
fjerdeprioriteter og efterfølgende prioriteter er
sidestillede. Af bestemmelsens stk. 3 fremgår det, at
ansøgere kan opnå forrang til at blive optaget
på en gymnasial ungdomsuddannelse på en bestemt
institution eller afdeling, hvis ansøgerne har angivet
institutionen eller afdelingen som deres førsteprioritet, og
i visse tilfælde, hvis ansøgerne har angivet
institutionen eller afdelingen som deres andenprioritet.
Ansøgere, som får forrang, kan få reserveret
plads på en institution eller afdeling forud for
øvrige ansøgere med samme prioritet, jf. regler
fastsat i medfør af stk. 5. Af bestemmelsens stk. 4
fremgår det, at for ansøgere, som ikke får
opfyldt et prioriteret ønske, må der højst
være en transporttid på 45 minutter hver vej.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om procedure, antal uddannelsesønsker i
fordelingszoner, forrang for visse elevgrupper og opgørelse
af transporttid, jf. bestemmelsens stk. 5.
Af § 11 h, stk. 1, fremgår det, at på
institutioner og afdelinger i afstandszoner får alle
ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling
som førsteprioritet, reserveret en plads på
institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen
ikke har flere førsteprioritetsansøgere, end
institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage. Hvis en
institution eller afdeling har flere
førsteprioritetsansøgere, end den har kapacitet til,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, reserveret en
foreløbig plads forud for en ansøger med
længere transporttid. Hvis to eller flere ansøgere har
samme transporttid og der ikke er kapacitet til at reservere plads
til dem alle på institutionen eller afdelingen, bliver der
trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret
plads på institutionen eller afdelingen. Ansøgere, som
ikke får reserveret en foreløbig plads på deres
førsteprioritet, fordeles så vidt muligt til en plads
på et efterfølgende prioriteret
uddannelsesønske, jf. § 11 g, stk. 2. 2. og 3. pkt.
finder tilsvarende anvendelse ved fordeling af ansøgere til
efterfølgende prioriteter. Af bestemmelsens stk. 2
fremgår det, at ansøgere, som ikke får
reserveret plads på et af deres uddannelsesønsker, jf.
stk. 1, får reserveret plads på den uddannelse,
ansøgeren har ønsket som førsteprioritet,
på en institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor
ansøgeren vil få kortest transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, dog inden for
maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4. Hvis institutionen
eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en ansøger
kun få reserveret plads i den del af institutionens eller
afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomstkategori,
ansøgeren er placeret i. Børne- og
undervisningsministeren kan beslutte, at der ikke skal fordeles
ansøgere til en institution eller afdeling efter 1. pkt.
Af § 11 i, stk. 1, fremgår det, at på
institutioner eller afdelinger i fordelingszoner bliver kapaciteten
på den enkelte uddannelse opdelt i tre dele. En del er
forbeholdt ansøgere i lavindkomstkategorien, en del er
forbeholdt ansøgere i mellemindkomstkategorien, og en del er
forbeholdt ansøgere i højindkomstkategorien.
Fordelingen af kapaciteten svarer til indkomstfordelingen i de tre
indkomstkategorier for den pågældende uddannelse i den
zone, institutionen eller afdelingen ligger i. En ansøger
kan kun få reserveret plads i den del af institutionens eller
afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomstkategori,
ansøgeren er placeret i. Dette gælder dog ikke for
Sankt Annæ Gymnasium. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår
det, at på institutioner eller afdelinger i fordelingszoner
får alle ansøgere, som har institutionen eller
afdelingen som førsteprioritet, reserveret en plads på
institutionen eller afdelingen, hvis der ikke er flere
ansøgere i den indkomstkategori, som ansøgeren
tilhører, end institutionen eller afdelingen har kapacitet
til at optage i denne indkomstkategori. Hvis en institution eller
afdeling har flere førsteprioritetsansøgere, end den
har plads til at optage inden for ansøgernes
indkomstkategori, får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger
med længere transporttid. Hvis to eller flere ansøgere
har samme transporttid og der ikke er kapacitet til at reservere
plads til dem alle på institutionen eller afdelingen inden
for ansøgernes indkomstkategori, bliver der trukket lod om,
hvilke ansøgere der får reserveret plads på
institutionen eller afdelingen. Ansøgere, som ikke får
en foreløbig plads på deres førsteprioritet,
fordeles så vidt muligt til en plads på et
efterfølgende prioriteret uddannelsesønske, jf.
§ 11 g, stk. 2. 2. og 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse
ved fordeling af ansøgere til efterfølgende
prioriteter. Af bestemmelsens stk. 3 fremgår det, at
ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 2, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4. Hvis
institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en
ansøger kun få reserveret plads i den del af
institutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Børne- og
undervisningsministeren kan for enkelte institutioner eller
afdelinger beslutte, at der ikke skal fordeles ansøgere til
disse institutioner eller afdelinger efter 1. pkt.
For så vidt angår udbud af gymnasiale
ungdomsuddannelser på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse fremgår det af § 34 a, stk. 6, at § 8,
stk. 2-4 og 6, om kapacitetsfastsættelse, § 8 b om
flytning af kapacitet og §§ 11 b-12 og 12 b om
elevfordeling i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen samt uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen
på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som beskrevet i indledningen ovenfor trådte en ny
elevfordelingsmodel i kraft 1. juli 2022. Hovedelementerne i den i
den forbindelse indførte elevfordelingsmodel er, at i de
dele af landet, hvor udfordringen med en skæv
elevsammensætning er størst, fordeles ansøgerne
på baggrund af forældrenes indkomst således, at
disse ansøgere fordeles med udgangspunkt i deres
prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser i den
indkomstkategori, som ansøgeren hører til, får
en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen
til institutionen eller afdelingen, plads forud for en
ansøger med længere transporttid (fordelingszoner). I
alle andre dele af landet fordeles ansøgerne med
udgangspunkt i ansøgerens prioriteter, og hvis der er flere
ansøgere end pladser på en institution eller afdeling,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for
en ansøger med længere transporttid
(afstandszoner).
Samtidig blev der indført en central styring af
institutionernes kapacitet (antal elevpladser) samt en
minimumskapacitet for en institution på 84 elever.
Kapaciteten for den enkelte institution (dvs. antallet af elever,
som institutionen kan optage) fastsættes centralt af
ministeriet de første tre år og derefter af
regionerne.
Det foreslås som følge af S, V og M's
regeringsgrundlag »Ansvar for Danmark«, at den ved lov
nr. 880 af 21. juni 2022 etablerede elevfordelingsmodel justeres,
således at alle ansøgere til de gymnasiale
ungdomsuddannelser til skoleåret 2023/24 fordeles efter
fordelingskriterierne for afstandszoner, dvs. at prioriteter og
transporttid anvendes som fordelingskriterier i hele landet.
Konkret foreslås det at ske ved at gøre alle zoner til
afstandszoner. Ved at gøre alle zoner til afstandszoner
afskaffes kriteriet vedrørende forældrenes
indkomst.
Den foreslåede ordning vil medføre, at de
grundlæggende kriterier i hele landet vil være
ansøgernes prioriteter og transporttid, hvis der er flere
ansøgere til en institution, end institutionen har kapacitet
til at optage.
Der vil være tale om en midlertidig ordning, som med dette
lovforslag kun vil gælde for fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24. Den midlertidige ordning vil imidlertid
være med henblik på en efterfølgende varig
afskaffelse af kriteriet vedrørende forældrenes
indkomst, som vil blive implementeret ved et senere lovforslag, som
forventes fremsat, så det kan have virkning fra fordeling til
skoleåret 2024/25.
Der foreslås ikke ændret ved de øvrige
elementer i elevfordelingsmodellen, som de fremgår af lov nr.
2532 af 22. december 2021 og lov nr. 880 af 21. juni 2022.
Mulighederne for central kapacitetsstyring og minimumskapaciteter
fastholdes således. Som konsekvens af det foreslåede
om, at forældreindkomst ikke vil indgå som kriterium i
fordelingen af ansøgere til skoleåret 2023/24, vil der
dog i forbindelse med kapacitetsfastsættelsen for de enkelte
institutioner og afdelinger ikke blive taget hensyn til, om
kapaciteterne for det pågældende år kan
understøtte en balanceret elevsammensætning målt
på forældreindkomst og herkomst på
institutionerne og afdelingerne eller på omkringliggende
institutioner eller afdelinger. Der er endvidere en række
afledte konsekvenser af det foreslåede i forhold til enkelte
elementer i den aftalte model, jf. nærmere
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
De erhvervsgymnasiale uddannelser vil også fortsat
være omfattet af reglerne om elevfordeling og
kapacitetsfastsættelse.
Det bemærkes, at det af S, V og M's regeringsgrundlag
»Ansvar for Danmark« fremgår, at kriteriet om
forældres indkomst i elevfordelingen på gymnasier ikke
længere skal være gældende, og at der i stedet
skal fordeles efter transporttid. Det fremgår endvidere, at
regeringen vil præsentere en ny model, der modvirker en
skæv elevsammensætning især i de større
byer. Regeringen vil på den baggrund senere fremsætte
et lovforslag, som varigt fjerner forældreindkomst som
kriterium, så det kan have virkning fra fordeling til
skoleåret 2024/25. Derudover er det hensigten, at der senere
vil blive fremsat et lovforslag med henblik på en langsigtet
model, der modvirker en skæv elevsammensætning.
For nærmere om den foreslåede justering henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, og bemærkningerne
hertil.
3. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
Forholdet til databeskyttelseslovgivningen i relation til den
gældende elevfordelingsordning, jf. §§ 11b-11k i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., er beskrevet i bemærkningerne til lov
nr. 880 af 21. juni 2022 vedr. kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 157 som fremsat, side 26.
Som følge af det med lovforslaget foreslåede vil
oplysninger om forældreindkomst ikke blive indhentet og ikke
indgå i elevfordelingsmekanismen, jf. § 11 c i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., for skoleåret 2023/24.
Herudover ændres der ikke ved behandlingen af
personoplysninger i forbindelse med elevfordelingen i forhold til
den ordning, der blev implementeret ved lov nr. 880 af 21. juni
2022.
4. Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne
Med lovforslaget foreslås en justering af rammerne for den
elevfordelingsmodel, der blev etableret ved lov nr. 880 af 21. juni
2022. Der ændres med dette lovforslag ikke ved den stramme
kapacitetsstyring og minimumskapacitet, som blev indført i
forbindelse med lov nr. 880 af 21. juni 2022. Det er på den
baggrund Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
dette lovforslag ikke i væsentlig grad vil påvirke de
positive konsekvenser, herunder for landdistrikterne, som lov nr.
880 af 21. juni 2022 skulle bidrage til.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke indebære økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Det er således Børne- og Undervisningsministeriets
vurdering, at staten og regionerne kan afholde udgifterne til den
midlertidige ordning inden for de økonomiske rammer, som
blev fastsat i forbindelse med den elevfordelingsmodel, der blev
etableret ved lov nr. 880 af 21. juni 2022.
Den foreslåede midlertidige ordning, hvor ingen elever
fordeles efter forældreindkomst i de større byer, vil
dog kræve mindre it-mæssige tilpasninger i Styrelsen
for It- og Lærings it-systemer, som vurderes at kunne
afholdes inden for de afsatte midler til it-understøttelse
af de nugældende regler.
I forhold til efterlevelse af principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er det i lighed med lov nr. 880 af
21. juni 2022 fortsat Børne- og Undervisningsministeriets
vurdering, at lovforslaget efterlever de syv principper herfor. For
en gennemgang af principperne for digitaliseringsklar lovgivning i
relation til den gældende elevfordelingsmodel henvises til
forarbejderne til lov nr. 880 af 21. juni 2022, jf.
Folketingstidende 2021-22, Tillæg A, L 157 som fremsat, side
29.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund
ikke at være relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
It-mæssigt åbnes der sædvanligvis op for at
kunne ansøge om optagelse til en ungdomsuddannelse medio
januar, og fristen for ansøgning til ungdomsuddannelser, 10.
klasse og efterskoler er normalt den 1. marts i det år, hvor
ansøger ønsker at starte på sin uddannelse.
Lovforslaget vil indebære, at perioden, i hvilken
ansøgere kan søge om optagelse til en
ungdomsuddannelse i foråret 2023 bliver kortere end hidtidige
år, og at ansøgningsfristen bliver udskudt. Afkortning
og udskydelse af ansøgningsfristen er nødvendig, hvis
ændringerne skal kunne nå at finde anvendelse for
fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24. Det vil
omfatte alle ansøgere til alle ungdomsuddannelser, ikke kun
ansøgere til de gymnasiale uddannelser.
Erhvervsuddannelserne og 10. klasse, herunder efterskoler, omfattes
således blandt andet af den afkortede
ansøgningsperiode og den udskudte
ansøgningsfrist.
Fristen for ansøgning til ungdomsuddannelser er reguleret
i bekendtgørelse nr. 1016 af 4. oktober 2019 om
Uddannelsesparathedsvurdering og procedurer ved valg af
ungdomsuddannelse (procedurebekendtgørelsen). Da
lovforslaget vil indebære, at ansøgningsfristen for
ansøgning til en ungdomsuddannelse i skoleåret 2023/24
udskydes, vil der blive udstedt bekendtgørelse om fravigelse
af fristen i procedurebekendtgørelsen, for så vidt
angår optagelse til skoleåret 2023/24.
Den afkortede og udskudte ansøgningsfrist ændrer
ikke på, at ansøgere til de gymnasiale uddannelser
skal have søgt rettidigt inden for ansøgningsfristen,
hvis de skal kunne have retskrav på at blive optaget på
en gymnasial uddannelse, jf. reglerne i §§ 7-10 i lov om
de gymnasiale uddannelser.
Lovforslaget har derudover ingen væsentlige administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. januar 2023
til den 25. januar 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Private Skoler - grundskoler
og gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier -Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF og VUC (Bestyrelserne), Danske HF og VUC (Lederne),
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Uvildige konsulentforening
på Handicapområdet, Departementet for Uddannelse,
Kultur, Forskning og Kirke (Grønland), Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- og Sprachverein für
Nordschleswig, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FGU Danmark,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af kommunale
social-, sundheds-og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
tekniske og administrative tjenestemænd,
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR - danske revisorer,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af 10.
klasser, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne,
Ministeriet for Undervisning, Forskning og Kultur
(Færøerne), Netværket for kostafdelinger,
OpenDenmark, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Studievalg Danmark, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening (UUF) og UU Danmark.
12. Sammefattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Mindre it-mæssige tilpasninger.
Udgifterne hertil vil kunne afholdes inden for allerede afsatte
midler. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Afkortning og udskydelse af
ansøgningsfristen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er tale om en ny bestemmelse i kapitel 3 i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. For en beskrivelse af gældende ret
på området henvises til afsnit 2.
Det foreslås, at der efter § 11 k
indsættes en ny § 11 l,
hvoraf det fremgår, at for fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24 er alle zoner afstandszoner uanset §
11 d, stk. 2, og ansøgerne inddeles ikke i lav-, mellem- og
højindkomstkategori uanset § 11 e, stk. 1.
Det foreslåede vil indebære en
midlertidig fravigelse af den ved lov nr. 880 af 21. juni 2022
etablerede elevfordelingsmodel. Da alle zoner i forbindelse med
fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24 i
medfør af det foreslåede vil blive til afstandszoner,
og der således ikke vil være fordelingszoner, afskaffes
ansøgernes forældres indkomst dermed som
fordelingskriterium i den pågældende periode. Som
konsekvens heraf vil ansøgere til det pågældende
skoleår heller ikke skulle inddeles i indkomstkategorier ud
fra deres forældres indkomst. Der vil således med
forslaget ikke blive indhentet oplysninger om
forældreindkomst, og disse oplysninger vil ikke indgå i
elevfordelingsmekanismen.
Det betyder, at det grundlæggende
fordelingskriterium til skoleåret 2023/24 ud over
ansøgernes prioriteter vil være transporttid i hele
landet, hvis der er flere ansøgere til en institution, end
institutionen har kapacitet (elevpladser) til at optage. Konkret
vil alle ansøgere, som er omfattet af
elevfordelingsmodellen, således for skoleåret 2023/24
blive fordelt efter § 11 h i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Dette
gælder også for ansøgere til de
erhvervsgymnasiale uddannelser, jf. henvisningen i § 34 a,
stk. 6, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser,
hvoraf fremgår, at §§ 11 b-12 og 12 b om
elevfordeling i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen og
udbud af uddannelsen til hf-eksamen samt uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen
på institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det foreslåede om, at alle zoner uanset
§ 11 d, stk. 2, er afstandszoner ved fordeling af
ansøgere til skoleåret 2023/24, vil indebære, at
uanset hvilken forskel der måtte være mellem
forældreindkomsten for tilgåede elever på mindst
en af de gymnasiale uddannelser på institutioner eller
afdelinger i zonen og forældreindkomsten for elever med
bopæl i zonen, som er tilgået en gymnasial uddannelse,
så vil alle zoner ved fordeling af elever til skoleåret
2023/24 være afstandszoner.
Det foreslåede om, at ansøgerne
uanset § 11 e, stk. 1, ikke inddeles i lav-, mellem- og
højindkomstkategori, vil indebære, at Styrelsen for It
og Læring ikke til brug for fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24 på regionernes vegne vil inddele
ansøgerne i lav-, mellem- og højindkomstkategori
på baggrund af forældreindkomst. Da der ikke vil
være fordelingszoner til fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24, vil det foreslåede som afledt
konsekvens også indebære, at det ikke efter § 11
e, stk. 2, i nogen zoner vil blive opgjort for hver uddannelse,
hvor stor en andel af 1.-prioritetsansøgere til den
pågældende uddannelse med bopæl i zonen der er i
henholdsvis lav-, mellem- og højindkomstkategorien.
Det foreslåede vil derudover
medføre yderligere en række afledte konsekvenser i
forhold til andre bestemmelser i loven for fordeling af
ansøgere til skoleåret 2023/24.
Det foreslåede om, at alle zoner er
afstandszoner ved fordeling af ansøgere til skoleåret
2023/24 vil således have den konsekvens, at der ikke er nogen
ansøgere til skoleåret 2023/24, der vil skulle angive
et bestemt antal uddannelsesønsker efter lovens § 11 g,
stk. 1, da dette kun gælder for ansøgere, der som
førsteprioritet har en gymnasial uddannelse i en
fordelingszone.
Det foreslåede om, at alle zoner er
afstandszoner ved fordeling af ansøgere til skoleåret
2023/24, vil endvidere indebære, at ingen ansøgere til
skoleåret 2023/24 vil blive fordelt efter § 11 i, som
fastsætter reglerne om fordeling af ansøgere i
fordelingszoner. Som konsekvens heraf vil der for optag til det
pågældende skoleår heller ikke blive foretaget en
opdeling af kapaciteten i tre dele forbeholdt hhv. lav-, mellem- og
højindkomstkategori på nogen institutioner eller
afdelinger. Det betyder, at der ikke vil være nogen
ansøgere, som til skoleåret 2023/24 får
reserveret en plads på baggrund af deres forældres
indkomst. Som anført vil der med lovforslaget ikke efter
lovens § 11 b, stk. 2, blive indhentet og ikke indgå
oplysninger om forældreindkomst.
Regeringen vil senere fremsætte et
lovforslag, som varigt fjerner forældreindkomst som
kriterium, så det kan have virkning fra fordeling til
skoleåret 2024/25. Derudover er det hensigten, at der senere
vil blive fremsat et lovforslag med henblik på en langsigtet
model, der modvirker en skæv elevsammensætning.
Henset til at regeringen således senere
vil fremsætte et lovforslag, som varigt fjerner
forældreindkomst som fordelingskriterium, så det kan
have virkning fra fordeling til skoleåret 2024/25, vil der
ikke blive indhentet forældreindkomstoplysninger for så
vidt angår ansøgere vedrørende skoleåret
2023/24. Oplysninger om forældreindkomst vil ikke indgå
i forbindelse med fordeling af ansøgere til skoleåret
2023/24, jf. ovenfor.
Det fremgår af lovens § 11 a, stk.
2, at regionsrådet i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium skal lægge
vægt på, i hvilket omfang en godkendelse kan resultere
i en skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen og løbende monitorere, om godkendte
profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og afdelinger
får en skæv elevsammensætning.
Regionsrådets frist for at give meddelelse til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet om godkendelse af profilgymnasier med
virkning for skoleåret 2023/24 var den 15. december 2022. Da
processen med godkendelse af profilgymnasier for skoleåret
2023/24 således er afsluttet, vil det i dette lovforslag
foreslåede om, at alle zoner ved fordeling af ansøgere
til skoleåret 2023/24 er afstandszoner, ikke få afledte
konsekvenser for regionsrådenes godkendelse af
profilgymnasier til skoleåret 2023/24.
At alle zoner for skoleåret 2022/23, jf.
det foreslåede, gøres til afstandszoner, vil heller
ikke få afledte konsekvenser for de private gymnasier, der
jf. § 8 b, stk. 1 og 2, i lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser er underlagt et tilskudsloft. Dette
følger af, at ingen private gymnasier overgår fra at
være beliggende i en fordelingszone til at være
beliggende i en afstandszone i henhold til § 11 d, stk. 2 og
3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse og således ikke vil være omfattet af
nævnte § 8 b, stk. 2, i lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 15. februar 2023.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt vil indebære, at fordelingen
til skoleåret 2023/24 i alle zoner vil ske efter de
grundlæggende fordelingskriterier for afstandszoner, dvs.
prioritet og transporttid.
De vil endvidere indebære, at perioden,
i hvilken ansøgere kan søge om optagelse til en
ungdomsuddannelse i foråret 2023 bliver kortere end hidtidige
år, og at ansøgningsfristen bliver udskudt. Afkortning
og udskydelse af ansøgningsfristen er nødvendig, hvis
ændringerne skal kunne nå at finde anvendelse for
fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24. Det vil
omfatte alle ansøgere til alle ungdomsuddannelser, ikke kun
ansøgere til de gymnasiale uddannelser.
Erhvervsuddannelserne og 10. klasse, herunder efterskoler, omfattes
således blandt andet af den afkortede
ansøgningsperiode og den udskudte
ansøgningsfrist.
Fristen for ansøgning til
ungdomsuddannelser er reguleret i bekendtgørelse nr. 1016 af
4. oktober 2019 om Uddannelsesparathedsvurdering og procedurer ved
valg af ungdomsuddannelse (procedurebekendtgørelsen). Da
lovforslaget vil indebære, at ansøgningsfristen for
ansøgning til en ungdomsuddannelse i skoleåret 2023/24
udskydes, vil der blive udstedt bekendtgørelse om fravigelse
af fristen i procedurebekendtgørelsen, for så vidt
angår optagelse til skoleåret 2023/24.
Det foreslås i stk.
2, at § 11 l i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. januar 2024.
Den foreslåede ophævelse vil
indebære, at de bestemmelser (§ 11 d, stk. 2, og §
11 e, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.), som efter det
foreslåede § 11 l sættes ud af kraft for
skoleåret 2023/24, igen finder anvendelse. Fra den 1. januar
2024, dvs. for optag til skoleåret 2024/25, vil fordelingen
af elever til de gymnasiale ungdomsuddannelser i fordelingszoner
således ske med udgangspunkt i forældrenes indkomst,
prioritet og transporttid, jf. lovens § 11 i. Det
bemærkes dog, at det fremgår af S, V og M's
regeringsgrundlag »Ansvar for Danmark«, at kriteriet om
forældres indkomst i elevfordelingen på gymnasier ikke
længere skal være gældende, og at regeringen vil
præsentere en ny model, der modvirker en skæv
elevsammensætning især i de større byer.
Regeringen vil på den baggrund senere fremsætte et
lovforslag, som varigt fjerner forældreindkomst som
kriterium, så det kan have virkning fra fordeling til
skoleåret 2024/25. Derudover er det hensigten, at der senere
vil blive fremsat et lovforslag med henblik på en langsigtet
model, der modvirker en skæv elevsammensætning.
Det bemærkes, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, da loven, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for disse dele af riget ved kongelig
anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1182 af 17. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 880 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | 1. Efter
§ 11 k indsættes: »§ 11
l. For fordeling af ansøgere til skoleåret
2023/24 er alle zoner afstandszoner uanset § 11 d, stk. 2, og
ansøgerne inddeles ikke i lav-, mellem- og
højindkomstkategori uanset § 11 e, stk. 1.« |
|