Skriftlig fremsættelse (26. januar
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. (Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
(Lovforslag nr. L 26)
Ved lov nr. 880 af 21. juni 2022
vedrørende kapacitetsfastsættelse og elevfordeling
på de gymnasiale ungdomsuddannelser trådte en ny
elevfordelingsmodel i kraft. Hovedelementerne i den i den
forbindelse indførte elevfordelingsmodel er, at i de dele af
landet, hvor udfordringen med en skæv elevsammensætning
er størst, fordeles ansøgerne på baggrund af
forældrenes indkomst således, at disse ansøgere
fordeles med udgangspunkt i deres prioriteter, og hvis der er flere
ansøgere end pladser i den indkomstkategori, som
ansøgeren hører til, får en ansøger, der
har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, plads forud for en ansøger med længere
transporttid (fordelingszoner). I alle andre dele af landet
fordeles ansøgerne med udgangspunkt i ansøgerens
prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser
på en institution eller afdeling, får en
ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, plads forud for en ansøger
med længere transporttid (afstandszoner).
Samtidig blev der indført en central
styring af institutionernes kapacitet (antal elevpladser) samt en
minimumskapacitet for en institution på 84 elever.
Kapaciteten for den enkelte institution (dvs. antallet af elever,
som institutionen kan optage) fastsættes centralt af
ministeriet de første tre år og derefter af
regionerne.
Det foreslås som følge af S, V
og M's regeringsgrundlag »Ansvar for Danmark«, at den
ved lov nr. 880 af 21. juni 2022 etablerede elevfordelingsmodel
justeres, således at alle ansøgere til de gymnasiale
ungdomsuddannelser til skoleåret 2023/24 fordeles efter
fordelingskriterierne for afstandszoner, dvs. at prioriteter og
transporttid anvendes som fordelingskriterier i hele landet.
Konkret foreslås det at ske ved at gøre alle zoner til
afstandszoner. Ved at gøre alle zoner til afstandszoner
afskaffes kriteriet vedrørende forældrenes
indkomst.
Den foreslåede ordning vil
medføre, at de grundlæggende kriterier i hele landet
vil være ansøgernes prioriteter og transporttid, hvis
der er flere ansøgere til en institution, end institutionen
har kapacitet til at optage.
Der vil være tale om en midlertidig
ordning, som med dette lovforslag kun vil gælde for fordeling
af ansøgere til skoleåret 2023/24.
Der foreslås ikke ændret ved de
øvrige elementer i elevfordelingsmodellen, som de
fremgår af lov nr. 2532 af 22. december 2021 og lov nr. 880
af 21. juni 2022. Mulighederne for central kapacitetsstyring og
minimumskapaciteter fastholdes således.
De erhvervsgymnasiale uddannelser vil
også fortsat være omfattet af reglerne om elevfordeling
og kapacitetsfastsættelse.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. februar 2023. Lovforslaget indeholder en
solnedgangsklausul, da forslaget har midlertidig karakter.
Solnedgangen er sat til den 1. januar 2024.
Det bemærkes, at det af S, V og M's
regeringsgrundlag »Ansvar for Danmark« fremgår,
at kriteriet om forældres indkomst i elevfordelingen på
gymnasier ikke længere skal være gældende, og at
der i stedet skal fordeles efter transporttid. Det fremgår
endvidere, at regeringen vil præsentere en ny model, der
modvirker en skæv elevsammensætning især i de
større byer. Regeringen vil på den baggrund senere
fremsætte et lovforslag, som varigt fjerner
forældreindkomst som kriterium, så det kan have
virkning fra fordeling til skoleåret 2024/25. Derudover er
det hensigten, at der senere vil blive fremsat et lovforslag med
henblik på en langsigtet model, der modvirker en skæv
elevsammensætning.
Et udkast til lovforslag har været
sendt i høring i perioden den 4. januar 2023 - 25. januar
2023. Høringssvar og høringsnotat oversendes til
Folketinget i forbindelse med 1. behandlingen. Ministeriet vil i et
supplerende høringsnotat forholde sig til de
høringssvar, der måtte indgå efter
høringsfristens udløb. Sådanne
høringssvar såvel som supplerende høringsnotat
vil blive sendt til Folketinget, sådan at alle modtagne
høringssvar vil indgå i behandlingen af
lovforslaget.
Regeringen lægger stor vægt
på, at kriteriet om, at forældrenes indkomst ikke
indgår i elevfordelingen for skoleåret 2023/24. Det er
på den baggrund nødvendigt, at lovforslaget
træder i kraft den 15. februar 2023. Af samme grund er
Folketinget anmodet om, at lovforslaget hastebehandles med henblik
på lovens ikrafttræden den 15. februar 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.