Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 2. februar 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og undervisningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 7, 11 og 12. Det Konservative
Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 2-6 og 8-10.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, M, V og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af KF stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod de af ministeren og KF stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Nye Borgerlige, som ikke har medlemmer i
udvalget, har oplyst, at Nye Borgerlige støtter disse
bemærkninger.
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget indstiller, at lovforslaget om at tilbagerulle
tvangsfordeling af gymnasielever ud fra deres forældres
indkomst midlertidigt i år vedtages. Partierne mener, at den
tidligere aftale på baggrund af forældres indkomst var
skæv. Unges mulighed for at vælge gymnasium skal ikke
begrænses af deres forældre indkomst. Eleverne ved
bedst selv, hvilket gymnasium de vil gå på. Det er
afgørende for deres trivsel, motivation og læring.
Takket være det store pres fra elever og forældre tager
regeringen et skridt imod at afskaffe tvangsfordelingen.
Partierne udtrykker bekymring over, at
unges frie gymnasievalg ikke er sikret til næste år.
Regeringen vil erstatte forældreindkomstkriteriet med en ny
elevfordelingsmodel, der også skal modvirke det, som
regeringen mener er en skæv elevsammensætning. Hvordan
regeringen vil gøre det, uden at flytte rundt på
elever og sende dem på gymnasier, de ikke ønsker,
står hen i det uvisse. Partierne konstaterer, at regeringen i
den forbindelse ikke vil udelukke, at nye fordelingskriterier som
f.eks. forældres uddannelsesbaggrund kan komme i spil som
erstatning for forældreindkomst i en ny national model, jf.
svar på L 26 - spørgsmål 1 og 2. Regeringen vil
heller ikke svare på, om det er elevernes ønsker og
afstand til det lokale gymnasium, der også skal gælde
til næste år. Således er unge, som vil
søge om optagelse til næste år, efterladt i
uvished. Partierne opfordrer regeringen til at melde klart ud, at
elevernes frie valg sikres, ikke bare i år, men også de
kommende år. Partierne ønsker en langsigtet
løsning, og ikke kun en midlertidig.
Det giver anledning til bekymring, hvis der
ikke tages ekstraordinært hensyn til små
uddannelsesudbud i landdistrikterne. For partierne er det vigtigt,
at vi holder hånden under de unges uddannelsesmuligheder i de
tyndtbefolkede områder. I den forbindelse ser partierne frem
til at drøfte økonomiske styringsmodeller på
ungdomsuddannelserne og en anden takstmodel, bl.a. med henblik
på at skabe mere lige vilkår og tilgodese en bred
uddannelsesdækning. Vi ser frem til at modtage en invitation
til politiske drøftelser herom.
Partierne indstiller til, at regeringens
ændringsforslag om at fjerne tilskudsloftet for de private
gymnasier vedtages. Tilskudsloftet begrænser elevernes
mulighed for at søge om optagelse på et privat
gymnasium og er derfor endnu et indgreb i deres frie valg fra
elevfordelingsaftalen, som bør afskaffes.
Partierne forholder sig kritisk til, at
regeringen med dette forslag efterlader en række
uløste problemer fra den oprindelige elevfordelingsaftale.
Regeringen har valgt at bibeholde indskrænkelsen af elevernes
mulighed for at skifte fra et gymnasium, som de ikke ønsker
at gå på. Partierne er bekymret over udsigten til, at
det fortsat kun skal være muligt at skifte gymnasium, hvis
eleven kan dokumentere mistrivsel over for sin rektor. Derfor
indstiller partierne at vedtage ændringsforslag nr. 5 og 9
stillet af Det Konservative Folkeparti om at genindføre den
ret til at skifte gymnasium, som var gældende tidligere.
Partierne indstiller at vedtage
ændringsforslag nr. 3 og 8 stillet af Det Konservative
Folkeparti om at undtage erhvervsgymnasierne fra den nye
elevfordelingsmodel, som træder i kraft til sommer. Danske
Erhvervsgymnasier har i et høringssvar beskrevet, at det vil
medføre en række problemer, hvis erhvervsgymnasierne
bliver en del af den nye elevfordelingsmodel, heriblandt at det
bliver sværere for elever at komme ind på et lokalt
erhvervsgymnasium.
Partierne indstiller at vedtage
ændringsforslag nr. 4 og 6 stillet af Det Konservative
Folkeparti om at profilgymnasier, f.eks. musikgymnasier, ikke
indskrænkes. Når elever ikke skal fordeles ud fra deres
forældres indkomst, bør profilgymnasiers mulighed for
at eksistere ikke være afhængig af en politisk bestemt
elevfordeling, som lovgivningen fortsat lægger op til.
Partierne indstiller at vedtage
ændringsforslaget nr. 10 stillet af Det Konservative
Folkeparti om at foretage evaluering af lovgivningen. Der er stadig
lagt op til væsentlige ændringer for optag til
gymnasierne, herunder et nyt uprøvet it-system. Der er
risiko for, at disse ændringer kan få uforudsete
konsekvenser.
Sammenfattende mener partierne, at
regeringens forslag om midlertidigt at afskaffe tvangsfordeling
på baggrund af forældreindkomst er et skridt i den
rigtige retning, som dog ikke løser de problemer, som
elevfordelingsaftalen skabte. Det er bekymrende, at regeringen ikke
melder klart ud, hvordan den vil sikre elevernes frie valg fra
næste år og frem. Partierne opfordrer regeringen til
endeligt at fjerne de resterende problematiske elementer i den
oprindelige elevfordelingsaftale.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at det er trist, at regeringen giver op nu og
efterlader rigtig mange gymnasier og unge i stikken. Regeringen
svigter de skoler, hvor elevsammensætningen er skæv, og
hvor man har problemer med søgningen. Man dropper den
kompromismodel, der var stor opbakning til både blandt
lærere, elever og ledelse - et kompromis, som ville have
sikret en balanceret elevsammensætning i de store byer, som
sikrede, at man mødte hinanden på tværs af
baggrunde, at sosu-assistentens søn gik i skole med
bankdirektørens datter. Det sker på så sent et
tidspunkt, at det naturligvis skaber usikkerhed for både
elever, lærere og skoler.
Enhedslisten har længe peget på
de store udfordringer, der er på området, og også
foreslået konkrete løsninger. Allerede den 1. november
2018 stillede Enhedslisten beslutningsforslag om en distriktsmodel
(B 23 Forslag til folketingsbeslutning om etablering af
gymnasiedistrikter, folketingsåret 2018-19, 1. samling),
ligesom vi har været og fortsat er åbne over for, om
der kan findes andre modeller. Distriktsmodellen havde den fordel,
at man var sikker på, at man blev optaget på et
gymnasium tæt på, hvor man boede. Desværre
opnåede forslaget ikke flertal, og siden har der været
mange lange debatter om emnet, hvor de fleste partier, også
regeringspartierne, var enige i, at der var udfordringer, der
skulle løses, men uden at de kunne komme med konkrete
løsninger til, hvordan.
Derfor klinger det også hult,
når regeringen siger, at nu vil man finde en ny model, som
løser udfordringerne med den skæve
elevsammensætning. Realiteten er, at Venstre havde 4 år
ved magten uden at fremlægge en konkret model og i stedet
sparkede spørgsmålet til hjørne med et
ekspertudvalg. Det ekspertudvalg har i øvrigt
præsenteret sine forslag, bl.a. en distriktsmodel, men det
har man ikke lyttet til, og nu sløjfer man den model, der
endte med at være kompromiset. Det er
bemærkelsesværdigt, at man endnu en gang svigter sit
ansvar og sætter hælene i nu, hvor skolerne har
planlagt efter en ny model og man er allerede gået i gang med
at implementere aftalen om elevfordeling. Seks skoler har haft
forbud mod at optage nye elever i indeværende skoleår,
fordi man ville give dem »en ny start«. De skoler blev
til gengæld lovet hjælp til sommer, hvor den nye model
skulle sikre dem et mere balanceret optag. Det sløjfer man
nu og efterlader således skolerne ekstraordinært
dårligt stillet. Det svigt gælder også for alle
andre skoler, som kæmper med en skæv
elevsammensætning, og som over årene er blevet mere
polariserede. Regeringen skylder dem et svar.
Det danske samfund hviler på, at vi
møder hinanden på kryds og tværs af
socioøkonomiske skel og lærer af hinanden både
fagligt og socialt. Det sammenhold gambler man med nu, når
man ser igennem fingre med en udvikling, hvor de velstillede
klumper sig sammen i nogle områder og på nogle skoler,
mens de mindre velstillede går på andre institutioner.
Det er ikke den vej, vi ønsker i Enhedslisten. Vi vil
fortsætte kampen sammen med eleverne, lærerne, skolerne
og alle andre, som deler ambitionen om at sikre en balanceret
elevsammensætning i storbyerne, og som vil arbejde for, at
institutionerne uden for de store byer overlever.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
brænder for, at vi skal have blandede gymnasier og blandede
skoler. Vi tror på, at vores demokrati og vores tillid til
hinanden bygger på, at vi går i klasse med hinanden
på kryds og tværs. Det er ikke nogle bestemte
børn og unge, som skal spredes. Vi ønsker en model,
der bygger på, at det er godt for os alle sammen, at vi er
blandede. Vi har i Radikale Venstre arbejdet for sagen i mange
år sammen med især Socialdemokratiet og Venstre, og vi
tager derfor til efterretning, at regeringen har valgt at
ændre den aftalte elevfordelingsmodel. Vi støtter
lovforslaget med en forventning om, at regeringen for det
første påtager sig lederskabet for at bruge
kapacitetsstyringen til at holde hånden under alle gymnasier,
så der ikke er nogen, der lukker, og at regeringen for det
andet aftaler en ny model i indeværende år med et bredt
flertal af Folketingets partier for at sikre, at vi undgår
den usikkerhed for eleverne, forældrene og skolerne, som den
gamle aftale medførte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF, EL og
ALT):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Afstandszoner
i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever
på private gymnasier)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA og DF):
2) I
titlen indsættes efter »almen voksenuddannelser
m.v.«: »og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 6, 8 og 9]
3) I
undertitlen indsættes efter »2023/24«: »og
udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 8]
4) I
undertitlen indsættes efter »2023/24«: »og
justering af krav til etablering af profilgymnasier«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 6]
5) I
undertitlen indsættes efter »2023/24«: »og
ret til og mulighed for skift af institution inden for samme
uddannelse«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 1
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt numre:
»01. I §
11 a, stk. 1, 4. pkt., udgår »og som led i den
løbende monitorering, jf. stk. 2,«.
02. § 11
a, stk. 2, ophæves.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
[Justering af krav til etablering
af profilgymnasier]
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF, EL og
ALT):
7)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1183 af 18. august
2022, foretages følgende ændring:
1. § 8
b ophæves.
§ 02
I lov nr. 2532 af 22. december 2021 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister,
begrænsning af mulighed for institutionsdrift, etablering af
tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt
stop for optag) foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 3, ophæves.«
[Afskaffelse af tilskudsloft]
Ny paragraf
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA og DF):
8)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 22. august
2022, foretages følgende ændringer:
1. § 30
c ophæves.
2. I
overskriften til kapitel 6 ændres
», rådgivning og elevfordeling m.m.« til:
»og rådgivning«.
3. § 34 a,
stk. 1, 2. pkt., udgår.
4. I § 34
a, stk. 3, ændres »den i stk. 5, nr. 5,
nævnte ungdomsuddannelse« til: »de i stk. 5, nr.
3-5, nævnte ungdomsuddannelser«.
5. I
§ 34 a, stk. 4, ændres
»nr. 1-4« til: »nr. 1 og 2«.
6. I
§ 34 a, stk. 6, udgår
»samt uddannelsen til merkantil studentereksamen og
uddannelsen til teknisk studentereksamen«.
7. § 34 b,
stk. 2, ophæves.
8. § 34
d ophæves.«
[Udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser og konsekvenser heraf]
9)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 04
I lov nr. 2532 af 22. december 2021 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister,
begrænsning af mulighed for institutionsskift, etablering af
tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt
stop for optag) foretages følgende ændringer:
1. §
3 udgår.
2. I
§ 6, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.
3. § 6,
stk. 2, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 05
I lov nr. 880 af 21. juni 2022 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse
og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
foretages følgende ændring:
1. § 4,
nr. 1, udgår.«
[Ret til og mulighed for skift af
institution inden for samme uddannelse]
10)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 06
I lov nr. 880 af 21. juni 2022 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse
og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 7 indsættes:
§ 8
Børne- og Undervisningsministeriet
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse]
Til § 2
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF, EL og
ALT):
11) I
stk. 1 indsættes efter
»2023«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7 og 12]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§§ 01 og 02 træder i kraft den 1. august
2023.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen på det fremsatte lovforslag er
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)«.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at titlen ændres til: »Forslag til lov om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i
skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever
på private gymnasier)«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 7, med hvilket det
foreslås, at tilskudsloftet for elever på private
gymnasier afskaffes.
Til nr. 2
Titlen på det fremsatte lovforslag er
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v.«
Med ændringsforslaget foreslås
det, at titlen ændres til: »Forslag til lov om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse«.
Ændringsforslag nr. 2 er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3-6, 8 og
9.
Til nr. 3 og 8
Det Konservative Folkeparti stiller
ændringsforslag om, at de erhvervsgymnasiale uddannelser -
hhx og htx - ikke længere omfattes af reglerne om
elevfordeling og kapacitetsstyring via henvisning til bestemmelser
i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
Undertitlen på det fremsatte
lovforslag er »Afstandszoner i skoleåret
2023/24«.
Med ændringsforslaget nr. 3
foreslås det, at undertitlen ændres til:
»Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 8, med hvilket det
foreslås, at de erhvervsgymnasiale uddannelser udskilles.
Med ændringsforslag nr. 8 udgår
muligheden for, at børne- og undervisningsministeren kan
pålægge bestyrelsen for en institution for
erhvervsrettet uddannelse at udarbejde en genopretningsplan, hvis
institutionen eller en afdeling under institutionen i tre på
hinanden følgende år ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen af
institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den
pågældende gymnasiale uddannelse.
Med ændringsforslaget udgår
ligeledes regionsrådets mulighed for efter høring af
den berørte institution at afgive indstilling til
børne- og undervisningsministeren om, hvorvidt en
institution eller en afdeling bør nedlægges.
Med ændringsforslaget udgår
desuden regionsrådets mulighed for at godkende en institution
til, at den eller en afdeling under institutionen er et
profilgymnasium.
Med ændringsforslaget omfattes de
erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - ikke længere af
reglerne om elevfordeling og kapacitetsstyring via henvisning til
bestemmelser i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v.
Til nr. 4 og 6
Det Konservative Folkeparti stiller
ændringsforslag om, at ophæve kravet om, at
regionsrådet i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium skal lægge
vægt på, i hvilket omfang en godkendelse kan resultere
i en skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen.
Undertitlen på det fremsatte
lovforslag er »Afstandszoner i skoleåret
2023/24«.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at undertitlen ændres til:
»Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og justering af krav
til etablering af profilgymnasier«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 6, med hvilket det
foreslås, at kravene til etablering af profilgymnasier
justeres.
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det at ophæve kravet i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. om,
at regionsrådet i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium skal lægge
vægt på, i hvilket omfang en godkendelse kan resultere
i en skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen, og løbende monitorere, om godkendte
profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og afdelinger
får en skæv elevsammensætning.
Til nr. 7
Af § 8 b i lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser fremgår det af stk.
1, at en institution beliggende i Albertslund, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø,
Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev, Hvidovre,
Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns,
Lyngby-Taarbæk, Odense, Rudersdal, Rødovre,
Tårnby, Vallensbæk eller Aarhus Kommune uanset
tilskudsbestemmelserne i denne lov ikke modtager
aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet for det antal elever, der overstiger
antallet af elever, de modtog tilskud for i december det år,
hvor de havde det højeste antal elever i skoleårene
2018/19, 2019/20, 2020/21 og 2021/22, bortset fra institutioner,
som er Team Danmark-uddannelsespartner. For en institution, som
udbyder uddannelsen til almen studentereksamen og uddannelsen til
hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke
fastsættes under 28 elever pr. uddannelse pr. årgang.
For en institution, som udbyder enten uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, kan
tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 40
elever på uddannelsen pr. årgang.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det,
at tilskudsloftet efter stk. 1 ikke gælder for institutioner,
der overgår fra at være beliggende i en fordelingszone
til at være beliggende i en afstandszone, jf. § 11 d,
stk. 2 og 3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v.
Af bestemmelsens stk. 3 fremgår det,
at børne- og undervisningsministeren i forbindelse med
godkendelse af skoler og kurser efter § 1 fastsætter et
tilskudsloft for, hvor mange elever skolen eller kurset vil kunne
få tilskud til.
Af § 6, stk. 3, i lov nr. 2532 af 22.
december 2021 om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
de gymnasiale uddannelser, lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af
ventelister, begrænsning af mulighed for institutionsdrift,
etablering af tilskudsloft for elever på private gymnasier og
midlertidigt stop for optag) fremgår det, at § 8 b i lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser som affattet
ved denne lovs § 4, nr. 1, ophæves den 31. december
2025.
Bestemmelserne skal ses i sammenhæng
med den ved lov nr. 880 af 21. juni 2021 vedrørende
kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de
gymnasiale ungdomsuddannelser etablerede elevfordelingsmodel.
Formålet med § 8 b i lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser var at modvirke, at en elevfordelingsmodel
for offentlige gymnasier ville medføre en stor stigning i
antallet af elever på private gymnasier. Ordningen var sat
til udfasning den 31. december 2025, jf. § 6, stk. 3, i lov
nr. 2532 af 22. december 2021.
Det foreslås, at § 8 b i lov
private institutioner for gymnasiale uddannelser og § 6, stk.
3, i lov nr. 2532 af 22. december 2021 ophæves.
Det foreslåede vil i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 12 indebære, at
begrænsningen på optag af tilskudsudløsende
elever på private gymnasier beliggende i nævnte
kommuner afskaffes den 1. august 2023 og ikke som ellers forudsat i
lov nr. 2532 af 22. december 2021 den 31. december 2025, hvor
tilskudsloftet skulle have været udfaset. Afskaffelsen af
tilskudsloftet vil således få virkning for optag af
elever til skoleåret 2023/24.
Det foreslåede vurderes at kunne
påvirke en til to institutioner og indebære merudgifter
for staten for 0,1 mio. kr. i finansåret 2023, 0,1 mio. kr. i
finansåret 2024 og 0,0 mio. kr. i finansåret 2025.
Merudgifterne finansieres inden for Børne- og
Undervisningsministeriets ramme.
Til nr. 5 og 9
Det Konservative Folkeparti stiller
ændringsforslag om ret til og mulighed for skift af
institution inden for samme uddannelse. Undertitlen på det
fremsatte lovforslag er »Afstandszoner i skoleåret
2023/24«.
Med ændringsforslaget nr. 5
foreslås det, at undertitlen ændres til:
»Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og ret til og
mulighed for skift af institution inden for samme
uddannelse«. Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 9, med hvilket det
foreslås at genindføre retten til at skifte
institution inden for samme uddannelse efter § 14 i lov om de
gymnasiale uddannelser, og begrænsning af mulighed for at
skifte institution inden for samme uddannelse efter § 14 b i
lov om de gymnasiale uddannelser fjernes.
Til nr. 10
Det Konservative Folkeparti stiller
ændringsforslag om, at der skal ske revision af loven i
folketingsåret 2023/24.
Lov nr. 880 af 21. juni 2022 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de
gymnasiale ungdomsuddannelser) trådte i kraft den 1. juli
2022.
Med ændringsforslaget indsættes
en bestemmelse om, at der efter loven vil skulle fremsættes
lovforslag om revision af loven i folketingsåret 2023/24.
Til nr. 11
Af § 2, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag fremgår det, at loven træder i kraft den 15.
februar 2023.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
1, i det fremsatte lovforslag efter »2023«
indsættes: », jf. dog stk. 2«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 12.
Til nr. 12
Af § 2, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag fremgår det, at loven træder i kraft den 15.
februar 2023. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at §
11 l i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelse og almen
voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at det i det foreslåede § 2 efter stk. 1 som nyt
stykke indsættes, at § 01 og § 02 træder i
kraft den 1. august 2023.
Ændringsforslaget vil indebære,
at den med ændringsforslag nr. 7 foreslåede
ophævelse af § 8 b i lov private institutioner for
gymnasiale uddannelser og § 6, stk. 3, i lov nr. 2532 af 22.
december 2021 træder i kraft den 1. august 2023.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 7.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar
2023 og var til 1. behandling den 31. januar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 5. januar 2023
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 3. Den 19.,
24., 25., og 26. januar 2023 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene, og den 26. januar
2023 sendte børne- og undervisningsministeren et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
42 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Kasper Sand Kjær (S)
Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil
Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter
Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina
Adsbøl (DD) fmd. Marlene
Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte
Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Victoria
Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt
(ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |