Skriftlig fremsættelse (31. januar
2023)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2022
(Lovforslag nr. L 25)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB)
formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets
løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har
dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB
er udarbejdet med afsæt i de ressortfordelinger, der
følger af kongelig resolution af 4. februar 2022.
Bevillingsændringer på FTB for
2022
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2022 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2022
indeholder nettomerbevillinger for i alt 3.581,8 mio. kr. i forhold
til finansloven for 2022. Nettomerbevillingerne skyldes
særligt vedtagelse af ny lovgivning, jf.
tabel 1. Nettomerbevillingerne modgås særligt af
en nedskrivning af den statsgaranterede garantiramme for
COVID-19-garantiordningen for små og mellemstore virksomheder
i Vækstfonden på 6,5 mia. kr.
|
| Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB22 |
| TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 11.938,1 | Aktstykker | 2.599,6 | Ekstraordinære udgifter som
følge af COVID-19 | -4.686,9 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -12,8 | Direkte efterbevilling | -1.591,6 | Andre bevillingsforslag | -4.664,6 | I alt | 3.581,8 |
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2022
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes
skøn for i Økonomisk Redegørelse, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2012 til 2022. Grundet folketingsvalget og
regeringsdannelsen i 2022 er der ikke offentliggjort en
Økonomisk Redegørelse i december 2022, hvorfor det
seneste skøn fra august 2022 er angivet i tabellen.
|
|
|
|
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2012-2022 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | FTB | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | -62,1 | -128,0 | 49,11) | Skøn, ØR, december | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | -64,4 | -17,6 | 109,32) | Statsregnskab | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | 61,2 | -14,5 | 33,1 | - 3) | 1) Overskuddet på FTB kan
henføres til det budgetterede DAU-overskud på 52,7
mia. kr. på FL22 (dec. 2021) samt totale nettomerudgifter i
løbet af finansåret 2022 på 3,6 mia. kr.
Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk
Redegørelse august 2022 kan primært henføres
til ændret indtægtsskøn i forhold til det
budgetterede. | 2) Skøn fra august 2022 grundet
folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022. | 3) Statsregnskabet for 2022
planlægges offentliggjort medio marts 2023. |
|
Specifikation af
bevillingsændringer på FTB 2022
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for 2022 udviser nettomindrebevillinger på 10.647,5 mio. kr.
under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på
4.122,8 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler,
nettomerbevillinger på 8.216,1 mio. kr. på udgifter
uden for loft samt nettomindreindtægter på 1.890,4 mio.
kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
Tabel
3. Hovedoversigt over FTB
2022 | Mio. kr.,
2022-pl |
|
|
|
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomst-overførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægts-budget | § 1. Dronningen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 3. Folketinget | 0,0 | 0,0 | 88,7 | 0,0 | § 5. Statsministeriet | -0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 6. Udenrigsministeriet | -2.674,4 | 0,0 | -27,0 | 0,0 | § 7. Finansministeriet | -2.192,0 | 0,0 | 2.141,4 | 0,0 | § 8. Erhvervsministeriet | -6.996,3 | 0,0 | 8.332,3 | 100,0 | § 9. Skatteministeriet | 242,2 | 0,0 | 2,4 | 0,0 | § 11. Justitsministeriet | 396,6 | 0,0 | 143,0 | 0,0 | § 12. Forsvarsministeriet | 3.099,3 | 0,0 | 4,8 | 0,0 | § 13. Indenrigs- og
Boligministeriet | -10,3 | 0,0 | 4.291,4 | 0,0 | § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 334,6 | 273,0 | 481,9 | 0,0 | § 15. Social- og
Ældreministeriet | -110,1 | 425,1 | 0,0 | 0,0 | § 16. Sundhedsministeriet | 1.911,9 | 0,0 | -3.971,5 | 0,0 | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -73,3 | 1.395,0 | -1.227,3 | 2,9 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -101,8 | 18,3 | 0,0 | 0,0 | § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | -878,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 21. Kulturministeriet | 248,5 | 0,0 | -178,8 | 0,0 | § 22. Kirkeministeriet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 23. Miljøministeriet | -63,8 | 0,0 | 127,3 | 0,0 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | -82,4 | 0,0 | -80,6 | 0,0 | § 28. Transportministeriet | 155,9 | 0,0 | -260,5 | -334,7 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | 239,5 | 2.011,2 | 0,0 | 296,4 | § 35. Generelle reserver | -4.093,3 | 0,0 | -1.651,4 | 0,0 | § 36. Pensionsvæsenet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 37. Renter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -781,0 | § 38. Skatter og afgifter | 0,0 | 0,2 | 0,0 | -1.174,0 | I alt | -10.647,5 | 4.122,8 | 8.216,1 | -1.890,4 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomindrebevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 2.674,4 mio. kr. kan primært henføres til en
reduktion i udviklingsbistandsrammen. Reduktionen skal ses i lyset
af beslutningen om at finansiere merudgifterne til modtagelsen af
fordrevne personer fra Ukraine via udviklingsbistanden i 2022.
Dertil kommer humanitær og civil støtte til Ukraine i
form af genopbygningshjælp, Verdensbankens trustfond FREE og
en humanitærhjælpepakke.
Nettomindrebevillingen på § 7. Finansministeriet på 2.192,0 mio. kr.
kan primært henføres til mindreudgifter til
EU-bidraget vedr. moms og BNI på 2.065,7 mio. kr. som
følge af balancejustering samt ændringsbudgetter til
EU's budget for 2022.
Nettomindrebevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 6.996,3 mio. kr.
kan primært henføres til reduktioner af en række
statsgaranterede garantirammer for garantiordninger relateret til
COVID-19, jf. akt. 335 af 25. august 2022. Dertil kommer en
række EU-indtægter vedrørende
Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv og REACT-EU samt
udgifter til en risikopræmie vedrørende
indefrysningsordningen.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 242,2 mio. kr. kan
primært henføres til dels
merudgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2022 med
samlet 279,2 mio. kr., jf.
akt. 243 f 21 april 2022 og
akt. 5 af 6.
oktober 2022, og dels optag af
indtægter på 21,2 mio. kr. vedr. tilkendte
sagsomkostninger i udbyttesagen i 2022 ifm. domsafsigelse i
Malaysia.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 396,6 mio. kr.
kan primært henføres til udgifter på 355,9 mio.
kr. som følge af udmøntningen af Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, jf. akt. 320 af 23.
juni 2022.
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 3.099,3 mio. kr. kan primært henføres til
udgifter afholdt i relation til Aftale om
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik af 6. marts
2022, jf. fortroligt akt. E af 21. december 2022. Udgifterne er
eksempelvis relateret til aktuelle økonomiske ubalancer i
Forsvaret, forhøjet beredskab, afledte indsatser, styrket
diplomati, humanitær indsats mv.
Nettomerbevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 334,6 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter som følge af lovgivning om midlertidigt
opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022. Dertil
kommer medfinansiering til udmøntning af Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, jf. akt. 320 af 23.
juni 2022.
Nettomindrebevillingen på § 15. Social-
og Ældreministeriet på 110,1 mio. kr. kan
primært henføres til nulstilling af uforbrugte
reserver på § 15.85.31. Mere værdig
ældrepleje.
Nettomerbevillingen på § 16. Sundhedsministeriet på 1.911,9 mio. kr.
kan primært henføres til en merbevilling til indsatsen
mod COVID-19 samt donation af medicinsk udstyr til Ukraine, jf. akt. 208 af 3.
marts 2022 og akt. 216 af 16. marts 2022. Samtidig er der en
mindrebevilling, som kan henføres til bloktilskudsaktstykket
mv., jf. akt. 318 af 23. juni 2022 og coronavinterpakke for
sundhedsvæsenet, jf.
akt. 180 af 27. januar
2022.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 73,3
mio. kr. kan primært henføres til overførsel af
Ligestillingsafdelingen med tilhørende sagsområder til
Transportministeriet, jf. kongelig resolution
af 4. februar 2022, nulstilling af § 17.19.79.25.
Reserve vedr. vanskeligt stillede familier med børn samt
merudgifter til kommunal indkvartering som følge af
modtagelse af personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 546 af 3. maj 2022.
Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
på 101,8 mio. kr. kan primært henføres til
mindreudgifter som følge af aktivitetsændringer
på de videregående uddannelser, merudgifter til Aftale om flere og bedre uddannelser af marts
2022, jf. akt. 30 af 21. december 2022, og
studiegældsordningens systemmodernisering i Udbetaling
Danmark, jf. akt. 40 af 21. december 2022.
Nettomindrebevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 878,0 mio. kr. kan primært henføres til
mindreudgifter på 948,7 mio. kr. som følge af
ændret aktivitet på de aktivitetsstyrede konti,
herunder mindreaktivitet på § 20.55.01. Forberedende
grunduddannelse på 322,2 mio. kr., § 20.74.02. Almene
voksenuddannelser på 266,2 mio. kr. samt § 20.31.01.
Erhvervsuddannelser på 155,1 mio. kr.
Nettomerbevillingen på § 21. Kulturministeriet på 248,5 mio. kr. kan
primært henføres til merudgifter i lyset af COVID-19
kompensationsordninger på 136,0 mio. kr. og erstatning som
følge af Ophavsretslicensnævnets kendelse vedr.
betaling af vederlag til rettighedshavere på 138,1 mio. kr.,
jf. akt. 345
af 7. september 2022.
Nettomindrebevillingen på § 23. Miljøministeriet på 63,8 mio.
kr. kan primært henføres til udmøntning af
bevilling vedr. natur- og biodiversitetspakken og nationale midler
under landdistriktsprogrammet til lavbundsindsatser, jf. akt. 14 af 6.
oktober 2022. I modsatte retning tilføres 140,6 mio.
kr. til lavbundsindsatser fra § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf.
akt. 14 af 6. oktober
2022.
Nettomindrebevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri på 82,4 mio. kr. kan primært
henføres til udmøntning af en reserve til udtagning
af landbrugsjord og midler under § 24.23.03. Støtte til
udvikling af landdistrikterne til lavbundsindsatser i § 23.
Miljøministeriet, jf.
akt. 14 af 6. oktober
2022.
Nettomerbevillingen på §
28. Transportministeriet
på 155,9 mio. kr. kan primært henføres til
tilskud til de regionale trafikselskaber på 275,4 mio. kr.,
jf. akt. 346
af 7. september 2022 og akt. 33 af
21. december 2022. Dertil kommer indtægter på
72,4 mio. kr. i forbindelse med likvidation af Bornholmstrafikken
Holding A/S samt merbevilling på 64,4 mio. kr. til behandling
af sager om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhvervet,
som senere er nedskrevet med 16,0 mio. kr. som følge af
mindreforbrug i finansåret, jf.
akt. 368 af 22. september
2022. Modsat er nettobevillingen nedjusteret med 150,1 mio.
kr. som følge af efterregulering af for meget udbetalt
COVID-19-kompensation i 2021 til DSB, Metroselskabet, Arriva og de
regionale trafikselskaber.
Nettomerbevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 239,5 mio. kr. kan
primært henføres til en række større
politiske aftaler, herunder Klimaaftale om
grøn strøm og varme, Aftale om målrettet varmecheck samt
Aftale om Vinterhjælp, jf. kt. 321 af 23.
juni 2022, akt. 285 af 9. juni
2022, akt. 38 af 21. december 2022
og akt. 387 af 29. september
2022.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 4.093,3 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntning af
generelle reserver (herunder særligt § 35.11.01.
Merudgifter ved nye bevillingsforslag, § 35.11.19.
Regeringsreserve og § 35.11.07. Reserve til håndtering
af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.) på en række
ministerområder ved aktstykker eller som følge af
lovgivning samt nulstilling af reserver.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for
udgifter under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 273,0 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter som følge af lovgivning om midlertidig
opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-
og Ældreministeriet på 425,1 mio. kr. kan
henføres til udgifter til flygtningerefusion som
følge af lov nr. 324 af 16. marts
2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine.
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
1.395,0 mio. kr. kan primært henføres til ekstra
økonomisk støtte til ydelsesmodtagere som
følge af stigende priser, der samlet udgør 751,1 mio.
kr., jf. lov
nr. 1267 af 13. september 2022. Der er merudgifter på
521,9 mio. kr. som følge af den midlertidige suspendering af
arbejdsgiverperioden, som giver arbejdsgivere en udvidet ret til
refusion for udgifter til lønmodtagere, der var
fraværende som følge af COVID-19. Hertil kommer
merudgifter til forlængelse af det midlertidige
børnetilskud for andet halvår af 2022, jf. lov nr. 877 af 21. juni 2022, der
også omfatter personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Nettomerbevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 2.011,2 mio. kr.
kan henføres til Aftale om
målrettet varmecheck, jf.
lov nr. 445 af 12. april 2022 om engangstilskud til husstande med
lav indkomst og varmekilder omfattet af ekstraordinære
prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 2.141,4 mio. kr.
kan primært henføres til, at der optages en udgift
på 1.127,0 mio. kr. som følge af lavere tildeling fra
EU til Danmarks genopretningsplan, jf.
akt. 32 af 21. december
2022. Herudover kan nettomerbevillingen henføres til
merudgifter til EU-bidraget vedr. told- og sukkerafgifter, der er
opjusteret med 888,7 mio. kr. som følge af opdaterede
skøn for det danske EU-bidrag for 2022.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 8.332,3 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære udgifter
ifm. etableringen af indefrysningsordningen for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder mv., hvor der
er afsat 8.000 mio. kr. til udlån under ordningen.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 143,0 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære udgifter
som følge af COVID-19, herunder udgifter til indkøb
af værnemidler mv. og testindsatsen, jf.
akt. 185 af 27. januar 2022,
akt. 201 af 24. februar 2022,
akt. 299 af 23. juni 2022 og akt
29 af 21. december 2022.
Nettomerbevillingen på § 13. Indenrigs- og Boligministeriet på
4.291,4 mio. kr. kan primært henføres til
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 318 af 23. juni 2022,
samt forhøjet bloktilskud som led i udmøntningen af
coronavinterpakke og akutplan for sundhedsvæsenet, jf. akt. 180 af 27.
januar 2022 og akt. 45 af 21. december 2022. Herudover kan
nettomerbevillingen bl.a. henføres til merudgifter ifm.
direkte efterregulering af § 13.81.01. Ydelsesstøtte
til almene boliger grundet højere renteniveau. Hertil kommer
nettomerindtægter som følge af højere refusion
fra Landsbyggefonden grundet den høje rente.
Nettomerbevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 481,9 mio. kr. kan primært henføres til
refusion af kommunernes merudgifter som følge af lovgivning
om midlertidigt opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af 16. marts 2022.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundhedsministeriet på 3.971,5 mio. kr.
skyldes primært bloktilskudsaktstykket, herunder regulering
af den kommunale medfinansiering, jf.
akt. 318 af 23. juni 2022,
samt direkte ekstraordinære udgifter som følge af
COVID-19.
Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
1.227,3 mio. kr. kan primært henføres til
mindreudgifter som følge af nulstillingen af de kommunale
reserver (§ 17.19.78. Reserver og budgetregulering
vedrørende indkomstoverførsler) og teknisk flyt af
bevilling relateret til COVID-19-relaterede hjælpepakker til
delloft for indkomstoverførsler.
Nettomindrebevillingen på §
21. Kulturministeriet
på 178,8 mio. kr. kan primært henføres til en
opskrivning på 103,7 mio. kr. som følge af
forlængelse af COVID-19-kompensationsordninger. Dette
modsvares af en nedskrivning på 281,7 mio. kr. som
følge af lavere støtteudbetaling end forventet.
Nettomerbevillingen på §
23. Miljøministeriet
på 127,3 mio. kr. kan primært henføres til en
intern overførsel på 108,2 mio. kr. fra §
23.11.79. Reserver og budgetregulering til § 23.31.04.
Arealforvaltning mv. til anlægsudgifter ift. etablering af
naturnationalparker som led i udmøntning af reserve til
natur- og biodiversitetspakke.
Nettomindrebevillingen på §
24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 80,6 mio. kr.
kan primært henføres nedskrivninger for samlet 290,9
mio. kr. på § 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af
dyr og andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm.,
jf. tværgående tilgang til COVID-19 udgifter, hvor
uforbrugt bevilling nedskrives på
tillægsbevillingsloven. Modsatrettet er der tilført
210,3 mio. kr. vedr. forskud på erstatninger og
lukkeomkostninger som følge af COVID-19 i mink jf. akt 296
af 9. juni 2022.
Nettomindrebevillingen på §
28. Transportministeriet
på 260,5 mio. kr. kan primært henføres til
udskydelse af anlægsprojekter for i alt 311,8 mio. kr. til
medfinansiering af Aftale om Vinterhjælp
af 23. september 2022, jf. akt. 3
af 6. oktober 2022.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 1.651,4 mio. kr.
kan primært henføres til dels udmøntning ved
aktstykke og dels nulstilling af § 35.11.09. Midtvejs- og
efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på § 8. Erhvervsministeriet på 100,0 mio. kr.
kan henføres til, at udbyttekravet til EKF Danmarks
Eksportkredit og Vækstfonden er øget med samlet set
100,0 mio. kr. årligt.
Nettomindreindtægten på § 28. Transportministeriet på 334,7 mio. kr.
kan primært henføres til kompensation til statslige
selskaber på 344,0 mio. kr., jf.
fortroligt akt. Y af 24. juni 2021
og fortroligt akt. F af 21.
december 2022.
Merindtægterne på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 296,4 mio. kr. kan
henføres til indtægter fra salg af VE-andele til
Belgien, Luxembourg og Flandern som aftalt i Klimaaftale om grøn strøm og varme,
jf. akt. 38 af 21. december
2022.
Nettomindreindtægten på § 37. Renter på 781,0 mio. kr. kan
primært henføres til formindskede såvel
provisionsindtægter som indtægter fra interne statslige
overførsler. Dette følger af afviklingen af en del af
de foranstaltninger, som blev iværksat i forbindelse med
COVID-19, således at statens eksponering - og dermed
indtægter til afdækning af denne eksponering - er
nedbragt.
Nettomindreindtægten på § 38. Skatter
og afgifter på 1.174,0 mio. kr. kan primært
henføres til skønnede mindreindtægter på
afgiftsområdet på 1.050,0 mio. kr. fra
nedsættelse af den almindelige elafgift samt udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet for indførelse af afgifter
på nikotinprodukter og nikotinholdige væsker samt
sammenlægning af afgiftssatser for røgfri tobak.