Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 23. februar 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder det
afgørende, at der i omstillingen til en bæredygtig
varmeforsyning satses på alle tænkelige alternativer
til nutidens fossile varmekilder, herunder også på
geotermi. Derfor kan Alternativet støtte lovforslaget, men
ikke uden betænkeligheder, og henviser i øvrigt til
ministerens svar på spørgsmål 3-5, 9 og 10.
Først og fremmest er det vigtigt at
holde sig for øje, at geotermi stadig er på testbasis,
og at det vil vare mange år endnu, før det kommer til
at betyde noget i den samlede forsyning. Det betyder, at det ikke i
stort omfang kan bidrage til at implementere klimaloven, hvilket
burde være vores hovedfokus lige nu. Det grundlæggende
arbejde, vi burde fokusere på, er at sætte meget mere
fart på omstillingen af energiforsyningen til sol og
vind.
Med lovforslaget ønsker regeringen
at give investorsikkerhed, og det er også vigtigt for at
få sat skub i de nødvendige, langsigtede
investeringer, men hvad der er lige så vigtigt er, at vi som
samfund har en grundlæggende forsyningssikkerhed, et
stærkt kollektivt net og prisstabilitet for borgerne.
Alternativet har en bekymring for, om
borgernes interesser er sikret godt nok med det her lovforslag. Der
synes i mange af regeringens forslag at være en tendens til i
højere grad at fokusere på, hvordan vi kan
understøtte forskellige businesscases for forskellige
virksomheder. Det gælder i forhold til CO2-fangst, liberalisering af
forbrændingsanlæg etc., og det gælder også
med dette lovforslag, hvor vi giver nogle virksomheder nogle
rettigheder, som de potentielt set kan tjene rigtig mange penge
på. Alternativet noterer sig ministerens svar på
spørgsmål 6 og 8 og ministerens vurdering af, at
lovforslaget er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler, men modellen her risikerer at få de
samme problemer som ved åben dør-ordningen, hvor det
på trods af tidligere vurderinger ender med at vise sig at
være et meget lukrativt marked, som man giver gratis
væk. Det kan ikke afvises, at der bliver en sag om ulovlig
statsstøtte.
At støtte geotermi er godt ud fra et
klimapolitisk perspektiv, men det skal ikke ske på bekostning
af stabile varmepriser for borgerne. Derfor appellerer Alternativet
til, at regeringen på et senere tidspunkt får tjekket,
om reglerne lever op til EU's regler om statsstøtte,
samtidig med at det undersøges, hvorvidt der kan
indføres en passende prisregulering.
Alternativet ønsker ikke, at
borgerne, der bor i de forskellige områder af landet, skal
betale for høj en pris. Alternativet kunne have
ønsket sig indført en tidsbegrænsning for
undtagelsen for prisreguleringen, eller at der på en eller
anden måde kunne laves et veldefineret og tydeligt prisloft,
så vi kunne være helt sikre på, at der ikke lige
pludselig er nogle borgere, som skal betale en regning for, at vi
synes, at virksomheder skal have et eventyr og tjene rigtig mange
penge på geotermi. Alternativet noterer sig, at ministeren i
sit svar på spørgsmål 5 oplyser, at der i
henhold til »Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022 - Et grønnere og sikrere Danmark« af 25. juni
2022 netop nu arbejdes på et oplæg til prisloft, og at
der skal ses på, om et sådant prisloft kan omfatte
geotermianlæg. Alternativet ser frem til at blive inddraget i
arbejdet og forhandlingerne.
Med hensyn til de parter, der vil skulle
indgå de lokale, privatretlige aftaler, synes det usikkert ud
fra et borgerperspektiv, hvordan disse aftaler bliver forhandlet.
Vi kan ikke være sikre på styrkeforholdet mellem
parterne, og i realiteten udliciterer vi folks regninger til nogle
parter, hvor nogle borgere kan være heldige med, at der er
blevet forhandlet en god kontrakt, og andre kan være uheldige
med, at der er blevet forhandlet en dårlig kontrakt. Det
mener vi i Alternativet ikke, at man kan være bekendt over
for borgerne.
Alternativet havde gerne set, at
ministerens svar på spørgsmål 10 havde
være mere uddybet, da Statsrevisorerne har hæftet sig
ved, at Forsyningstilsynet ikke har haft tilstrækkelig viden
om de forsyningsselskaber, der skulle kontrolleres, og dermed ikke
kunne vurdere, hvor risikoen for fejl og lovbrud er størst.
Det rejser spørgsmålet, om Forsyningstilsynet har
fået de nødvendige kompetencer og ressourcer til at
behandle ansøgninger om undtagelse fra prisregulering og
følgende analyser (»Beretning om tilsynet med aftaler
i forsyningssektoren«, Rigsrevisionens beretning afgivet til
Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger, nr. 11/2022,
februar 2023).
Endelig burde der ligge en mere
teknologineutral tilgang til grund for den overordnede linje i
regeringens politik på forsyningsområdet, så der
ikke som med dette lovforslag laves fordelagtige undtagelser, som
kun skal gælde for geotermi.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar
2023 og var til 1. behandling den 7. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 24. maj 2022 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 355
(folketingsåret 2021-22). Den 25. januar 2023 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget sammen en orientering om
genfremsættelse af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Martin Lidegaard (RV) Mona Juul (KF) Per Larsen
(KF) Peter Seier Christensen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe
Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |