Fremsat den 25. januar 2023 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov for Grønland om gennemførelse
af restriktive foranstaltninger over for Rusland og Belarus
Restriktive foranstaltninger på
Erhvervsministeriets område
§ 1.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om at
forordninger om restriktive foranstaltninger over for Rusland og
Belarus, som omhandler situationen i Ukraine, gælder for
Grønland.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af
bestemmelserne i de forordninger, der gælder for
Grønland ifølge regler fastsat i medfør af
stk. 1, herunder ændringer af forordningernes bestemmelser,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, der er
nødvendige for at anvende eller gennemføre de
afgørelser eller retsakter, som vedtages i medfør af
de forordninger, der gælder for Grønland ifølge
regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder om de
ændringer af afgørelserne eller retsakterne, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Restriktive foranstaltninger på Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
område
§ 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler på sit område, i det omfang
sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, om at forordninger om restriktive
foranstaltninger over for Rusland og Belarus, som omhandler
situationen i Ukraine, gælder for Grønland.
Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler på sit område, i det omfang
sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af bestemmelserne
i de forordninger, der gælder for Grønland
ifølge regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder
ændringer af forordningernes bestemmelser, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler på sit område, i det omfang
sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, der er nødvendige for at
anvende eller gennemføre de afgørelser eller
retsakter, som vedtages i medfør af de forordninger, der
gælder for Grønland ifølge regler fastsat i
medfør af stk. 1, herunder om de ændringer af
afgørelserne eller retsakterne, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Restriktive foranstaltninger på
Transportministeriets område
§ 3.
Transportministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om at
forordninger om restriktive foranstaltninger over for Rusland og
Belarus, som omhandler situationen i Ukraine, gælder for
Grønland.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af
bestemmelserne i de forordninger, der gælder for
Grønland ifølge regler fastsat i medfør af
stk. 1, herunder ændringer af forordningernes bestemmelser,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, der er
nødvendige for at anvende eller gennemføre de
afgørelser eller retsakter, som vedtages i medfør af
de forordninger, der gælder for Grønland ifølge
regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder om de
ændringer af afgørelserne eller retsakterne, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Tilsyn, kontrol m.v.
§ 4.
Erhvervsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og transportministeren kan på hver sit område
fastsætte regler om tilsyn, kontrol, påbud,
indskærpelser og forbud i regler fastsat i medfør af
§§ 1-3. Der kan herunder efter forhandling med
vedkommende minister fastsættes regler om, at en myndighed
på denne anden ministers område kan føre tilsyn
og udstede påbud, udføre kontrol, udstede
indskærpelser og indføre forbud med reglerne.
Kundgørelse af bilag
§ 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at bilag til
regler fastsat i medfør af § 1, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter i den forbindelse regler om,
hvorledes oplysninger i bilag, der ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 2, kan fås.
Foranstaltninger
§ 6.
I regler udstedt i medfør af §§ 1-4 kan der
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
kriminalretligt ansvar efter reglerne i 5. kapitel i kriminallov
for Grønland.
Ikrafttræden
§ 7.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Ændringer i anden
lovgivning
§ 8. I
våbenlov for Grønland, lov nr. 1008 af 19. december
1992, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af internationale sanktioner mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af Den
Europæiske Union (EU), De Forenede Nationer (FN) eller andre
internationale organer, og som er indført på baggrund
af situationen i Ukraine.«
2. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. I
forskrifter udstedt i medfør af § 10 a kan der
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Bemyndigelse til at gøre
sanktionsforordninger gældende for Grønland ved
bekendtgørelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sanktionsforordningernes indhold | | | 2.1.3. | Erhvervsministeriets, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Etablering af mulighed for
gennemførelse af sanktioner mod Rusland og Belarus på
våbenområdet | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for
rigsfællesskabet | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
De russiske væbnede styrkers militære invasion af
Ukraine den 24. februar 2022 har medført en helt
ekstraordinær situation i rigsfællesskabet. Den
uprovokerede og uberettigede russiske militære aggression mod
Ukraine samt Belarus' involvering i denne aggression mod Ukraine er
handlinger, der strider mod folkeretten og FN-pagtens principper og
underminerer nordatlantisk, europæisk og global sikkerhed og
stabilitet. Det bør have store konsekvenser for Rusland og
Belarus.
Som modsvar på disse aggressioner har EU indført en
lang række restriktive foranstaltninger (sanktioner).
Regeringen har udtrykt fuld og hel opbakning til disse restriktive
foranstaltninger, som har væsentlige konsekvenser og
alvorlige omkostninger for Rusland og Belarus.
De restriktive foranstaltninger fra EU's side berører en
lang række sektorer. Disse omfatter bl.a. forbud og
begrænsninger ift. bank- og finanssektoren; eksportforbud fra
EU-landene for en række varer, herunder inden for bl.a.
teknologi-, luftfarts-, søfarts- og energisektoren; forbud
mod salg af visse tjenesteydelser; importforbud for visse russiske
varer, herunder visse fossile brændsler; overflyvningsforbud
for russiske luftfartsselskaber; forbud mod havneanløb i
EU-havne for russisk-flagede skibe; forbud mod russisk og
belarussisk vejgodstransport ind i EU og suspension af
medielicensen for visse russiske statsejede medier. Hertil kommer
sanktioner på våbenområdet og området for
eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use
produkter). Dertil er over 1.000 personer og enheder blevet
sanktionsdesigneret, hvilket indebærer indefrysning af
aktiver, samhandelsforbud samt indrejseforbud i EU.
Grønland er ikke medlem af EU. Det betyder, at EU's
forordninger, der indeholder restriktive foranstaltninger mod
Rusland og Belarus, som følge af situationen i Ukraine
(sanktionsforordningerne) ikke gælder for Grønland. I
forlængelse af Ruslands aggression mod Ukraine har
Inatsisartut den 19. maj 2022 vedtaget en bemyndigelseslov, der
giver Naalakkersuisut hjemmel til at sætte
sanktionsforordningerne i kraft ved bekendtgørelse inden for
overtagne sagsområder. En del af sanktionsforordningerne
vedrører dog retsområder, som er rigsanliggender. Det
gælder f.eks. dele af det finansielle område,
selskabs-, regnskabs- og revisorområdet og sikkerhed til
søs og luftfart, som er rigsanliggender. For disse
ikke-overtagne områder vil implementeringen af
sanktionsforordningerne skulle foretages af danske myndigheder,
herunder om nødvendigt ved gennemførelse af
lovgivning, med inddragelse af Grønland, hvor lovgivning og
praksis tilsiger det. For sanktionerne, der vedrører
dual-use produkter, gælder, at selvom erhvervsområdet
med få undtagelser er overtaget af Grønland, er
eksportkontrol med dual-use produkter et rigsanliggende, da det
berører kongerigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitik, hvorfor lovgivning skal ske fra Danmark.
Med dette lovforslag foreslås det derfor, at
erhvervsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og transportministeren bemyndiges til ved
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at
sanktionsforordningerne gælder for Grønland på
områder, som ikke er overtagne for Grønland. Hermed
bliver det muligt at håndhæve sanktionerne i
Grønland.
Der lægges med lovforslaget desuden op til at bemyndige
justitsministeren til at gennemføre sanktioner mod Rusland
og Belarus på våbenområdet, som er fastsat af EU,
FN eller andre internationale organer. Bemyndigelsen vil være
begrænset til at omfatte de sanktioner, som er fastsat
på baggrund af den verserende situation i Ukraine.
Det bemærkes til lovforslaget, at udmøntningen af
de enkelte bestemmelser vil skulle ske efter forudgående
inddragelse af det grønlandske selvstyre efter
selvstyrelovens § 18.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse til at gøre
sanktionsforordninger gældende for Grønland ved
bekendtgørelse
2.1.1. Gældende ret
Grønland er ikke medlem af EU. Det betyder, at
sanktionsforordningerne ikke gælder for Grønland.
Inatsisartut har den 19. maj 2022 vedtaget Inatsisartutlov om
indførelse af sanktioner mod Rusland m.fl., som følge
af Ruslands aggression mod Ukraine. Det fremgår af
Inatsisartutloven og bemærkningerne hertil, at
Naalakkersuisut bemyndiges til at gennemføre sanktioner mod
Rusland m.fl., der er vedtaget af EU, FN, andre internationale
organisationer eller andre lande. Ved tilslutning til sanktioner
kan Naalakkersuisut tilpasse sanktionerne med de eventuelle
ændringer, som de grønlandske forhold måtte
tilsige. Det fremgår af bemærkningerne til
Inatsisartutloven, at Naalakkersuisut vil skulle
rådføre sig hos Inatsisartuts Udenrigs- og
Sikkerhedspolitisk Udvalg forud for, at Naalakkersuisut
tiltræder sanktioner mod Rusland m.fl. Naalakkersuisuts
bemyndigelse er begrænset til overtagne sagsområder,
jf. også de almindelige bemærkninger til
Inatsisartutloven.
Efter § 3, stk. 1, i lov for Grønland om
eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse, jf. lov nr.
616 af 8. juni 2016, er der krav om tilladelse til udførsel
af produkter med dobbelt anvendelse (dual-use produkter). Loven
svarer med de nødvendige tilpasninger til grønlandske
forhold til EU's dual-use forordning, der gælder for Danmark,
hvilket bl.a. betyder, at der føres kontrol med eksport af
dual-use produkter fra Grønland, svarende til de produkter,
der er opført på EU's kontrolliste, der løbende
opdateres.
Det fremgår af lovens forarbejder, at eksportkontrol af
dual-use produkter er en del af kongerigets udenrigs-, forsvars- og
sikkerhedspolitik, der er et rigsanliggende.
2.1.2. Sanktionsforordningernes indhold
EU har siden marts 2014 og frem til 1. juni 2022 vedtaget en
række sanktionsforordninger, der vedrører Ruslands
aggression over for Ukraine og Belarus' involvering i den russiske
aggression mod Ukraine. Disse forordninger er blevet ændret
flere gange. Det drejer sig om Rådets forordning (EF) nr.
765/2006 af 18. maj 2006 om restriktive foranstaltninger på
baggrund af situationen i Belarus og Belarus' involvering i den
russiske aggression mod Ukraine med senere ændringer,
Rådets forordning (EU) 208/2014 af 5. marts 2014 om
restriktive foranstaltninger over for visse personer, enheder og
organer på baggrund af situationen i Ukraine med senere
ændringer, Rådets forordning (EU) 269/2014 af 17. marts
2014 om restriktive foranstaltninger over for tiltag, der
underminerer eller truer Ukraines territoriale integritet,
suverænitet og uafhængighed med senere ændringer,
Rådets forordning (EU) 692/2014 af 23. juni 2014 om
restriktive foranstaltninger som reaktion på den ulovlige
annektering af Krim og Sevastopol med senere ændringer,
Rådets forordning (EU) 833/2014 af 31. juli 2014 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands
handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine med senere
ændringer og Rådets forordning (EU) 2022/263 af 23.
februar 2022 om restriktive foranstaltninger som reaktion på
anerkendelsen af de ikke-regeringskontrollerede områder i
Donetsk og Luhansk i Ukraine og ordren til at sende russiske
væbnede styrker ind i disse områder med senere
ændringer.
Forordningerne indeholder bl.a. forskellige restriktioner
på det finansielle område, f.eks. på adgangen til
kapitalmarkedet for visse finansielle institutter, og restriktioner
som bl.a. har til formål at indefryse pengemidler og
økonomiske ressourcer tilhørende visse fysiske og
juridiske personer, enheder og organer, der er identificeret som
ansvarlige for f.eks. handlinger, der underminerer eller truer
Ukraines territoriale integritet, suverænitet og
uafhængighed, for uretmæssig tilegnelse af ukrainske
statsmidler, og personer, der er ansvarlige for
menneskerettighedskrænkelser i Ukraine, samt fysiske eller
juridiske personer, enheder eller organer med tilknytning til dem,
og restriktioner på import og eksport af visse varer,
herunder nærmere opregnede luksusvarer samt import fra visse
områder som f.eks. Donetsk, Luhansk og Krim.
Forordningerne indeholder derudover forbud mod eksport af alle
dual-use produkter, der er opført i bilag I (kontrollisten)
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/821 til
Rusland, idet der dog er mulighed for at dispensere fra forbuddet
og give tilladelse, hvis eksporten f.eks. vedrører
humanitære, medicinske eller farmaceutiske formål.
Tilladelse til eksport forudsætter derudover, at der er tale
om civil anvendelse af en civil slutbruger. Der kan ikke udstedes
tilladelse, hvis slutbruger er militær eller hvis eksporten
er tiltænkt luftfart eller rumindustrien. Udover forbuddet
mod eksport af dual-use produkter gælder også et forbud
mod at levere teknisk bistand, mæglervirksomhed eller
finansiel bistand til dual-use produkter opført i dual-use
forordningens bilag I.
Herudover indeholder forordningerne restriktioner på
import og eksport af visse varer, herunder nærmere opregnede
luksusvarer, forbud mod eksport af produkter og teknologi til
luftfart eller til rumindustrien samt jetbrændstof, forbud
mod erhvervelse eller udvidelse af eksisterende kapitalinteresser
samt forbud mod levering af tjenesteydelser med hensyn til
bogførings- og revisionsvirksomhed, herunder lovpligtig
revision, og skatterådgivning samt virksomheds- og
ledelsesrådgivning og PR-ydelser. Derudover indeholder de
anløbsforbud for russiske fartøjer, der er dog
mulighed for at tillade anløb i visse situationer, og forbud
for russiske og belarusiske vejtransportvirksomheder mod at
transportere gods ad vej ind i og via Unionens territorium.
EU's restriktive foranstaltninger fastlægges i
Rådets FUSP-afgørelser (den Fælles Udenrigs- og
Sikkerhedspolitik). Afgørelsen vedtages enstemmigt af
Rådet. Hvis Rådets afgørelse omfatter en
indefrysning af aktiver og/eller andre typer af økonomiske
og/eller finansielle sanktioner, skal disse sanktioner
gennemføres i en rådsforordning, en såkaldt
gennemførelsesforordning. På grundlag af Rådets
FUSP-afgørelse fremsættes der et fælles forslag
til Rådets forordning. Forslaget behandles i Relexgruppen og
fremsendes til Coreper og Rådet med henblik på
vedtagelse. Rådet underretter derefter Europa-Parlamentet om
vedtagelsen af rådsforordningen. Forordningen
fastsætter det præcise anvendelsesområde for
foranstaltningerne og de nærmer betingelser for
gennemførelsen af dem.
Rådets afgørelse træder i kraft ved
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Rådets FUSP-afgørelse og rådsforordningen
vedtages sammen, så de to retsakter kan få virkning
på samme tid. Det er især relevant ved indefrysning af
aktiver. Når Rådet beslutter at omfatte personer,
enheder eller organer af indefrysning, sker det ved en
rådsafgørelse. Ved afgørelsen beslutter
Rådet at opliste personer, enheder eller organer, som lever
op til de opførelseskriterier, der er gældende for den
pågældende afgørelse.
Af Rådets afgørelse
2014/145/FUSP af 17. marts 2014 med senere ændringer
fremgår det således, hvilke kriterier der gælder
for opførelse på bilag I til forordning nr. 269/2014
med senere ændringer. Personer, enheder eller organer, som
omfattes af indefrysningsbestemmelserne som de findes i forordning
nr. 269/2014 med senere ændringer, er således bl.a.
(pr. 17. juni 2022):
- fysiske personer,
som er ansvarlige for, støtter eller gennemfører
tiltag eller politikker, der underminerer eller truer Ukraines
territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed
eller stabiliteten eller sikkerheden i Ukraine eller som hindrer
internationale organisationers arbejde i Ukraine
- juridiske
personer, enheder eller organer, som materielt eller finansielt
støtter tiltag, der underminerer eller truer Ukraines
territoriale integritet, suverænitet og
uafhængighed
-
fremtrædende erhvervsfolk eller juridiske personer, enheder
eller organer, der er involveret i økonomiske sektorer, der
udgør en betydelig indtægtskilde for regeringen for
Den Russiske Føderation, der er ansvarlig for annekteringen
af Krim og destabiliseringen af det østlige Ukraine.
2.1.3. Erhvervsministeriets, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Transportministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Sanktionsforordningerne indeholder både forbud, der
vedrører områder, som er overtaget af Grønland,
og forbud der vedrører rigsanliggender. Som eksempel
indeholder Rådets forordning (EU) 833/2014 i artikel 5 et
forbud mod direkte eller indirekte at købe, sælge
eller levere investeringstjenester til eller bistand i forbindelse
med udstedelsen af eller en hvilken som helst anden handel med
omsættelige værdipapirer og pengemarkedsinstrumenter,
der opfylder nærmere fastsatte kriterier. Dette forbud
vedrører den finansielle regulering, som er et
rigsanliggende og derfor er det erhvervsministeren, som har
ressortansvaret på området. Samme forordning indeholder
også et forbud mod at give adgang til havne på Unionens
område for ethvert fartøj, der er registreret under
russisk flag, der er dog mulighed for at tillade anløb i
visse situationer. Dette forbud vedrører havne som er
overtaget, og derfor er det de grønlandske myndigheder, der
har kompetencen til at fastsætte regler, der giver dette
forbud gyldighed i Grønland. En del bestemmelser vil
sandsynligvis berøre flere områder, og i den situation
vil bestemmelser både skulle henføres under
grønlandske særanliggender og rigsanliggender.
Erhvervsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri og Transportministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at sanktioner på områder, der er
rigsanliggender, også gælder i Grønland. Derfor
bør der ved bekendtgørelse kunne fastsættes
regler om, at sanktionsforordningerne gælder for
Grønland, tilpasset til de grønlandske forhold og med
respekt for de sagsområder, som er overtaget af
Grønland.
Regler om, at sanktionsforordningerne gælder for
Grønland, bør kunne fastsættes i en eller flere
bekendtgørelser, for derved at sikre at senere
ændringer til forordningerne og fremtidige forordninger
smidigt kan indføres for Grønland. Processen for at
udstede bekendtgørelserne bør følge det
sædvanlige samarbejde mellem grønlandske og danske
myndigheder. Da lovforslaget indeholder bestemmelser, som
udelukkende gælder for Grønland, indebærer den
proces, at ministeriet skal afvente selvstyrets udtalelse , jf.
selvstyrelovens § 18, stk. 2. Ministeriet kan i sådanne
tilfælde fastsætte en frist for selvstyrets udtalelse,
jf. selvstyrelovens § 18, stk. 3. Det forudsættes, at
fristen fastsættes så lang, som forholdet i det
konkrete tilfælde tillader.
Det foreslås på den baggrund, at erhvervsministeren,
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
transportministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler på egne områder om, at
sanktionsforordningerne gælder for Grønland for
så vidt angår områder, der er rigsanliggender.
Det foreslås, at bemyndigelsen også giver mulighed for
efter samme principper at fastsætte regler om anvendelsen af
bestemmelser i forordningerne, samt at fastsætte regler, der
er nødvendige for at anvende eller gennemføre de
afgørelser eller retsakter, som vedtages i medfør af
forordningerne, der gælder for Grønland.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets §§ 1-3.
EU's sanktionslister over indefrosne personer, enheder og
organisationer opdateres løbende. F.eks. er bilag I til
forordning nr. 269/2014 opdateret knap 50 gange siden 2014, og for
hver opdatering udstedes en ny gennemførelsesforordning.
Herudover indeholder de nuværende forordninger forskellige
bilag med produkter, som er forbudte at eksportere.
For at sikre en effektiv og hurtig virkning af sanktionerne
finder Erhvervsministeriet det hensigtsmæssigt at fravige
Lovtidendelovens regler, således at lister over indefrosne
parter eller forbudte produkter, der indgår i bilag til
regler, der fastsættes i medfør af lovforslagets
§ 1, stk. 1-3, ikke kundgøres i Lovtidende. I stedet
foreslås, at bekendtgørelserne vil indeholde
bestemmelser om, hvor oplysningerne, der ikke kundgøres, i
stedet vil kunne fås. Det er hensigten, at
bekendtgørelserne vil indeholde bestemmelser om, at
oplysninger om indefrosne parter, forbudte produkter og teknologi
m.v., vil blive offentliggjort på Erhvervsstyrelsens
hjemmeside www.eksportkontrol.dk.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 5.
Erhvervsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri og Transportministeriet finder det endvidere
hensigtsmæssigt, at overtrædelse af bestemmelser i
udstedte bekendtgørelser kan foranstaltes efter den
grønlandske kriminallov, og at foranstaltningerne herfor
følger forantaltningen for overtrædelse af lignende
bestemmelser eller forbud, som måtte være givet til
gennemførelse af sanktioner.
Det foreslås på den baggrund, at der kan
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland, og at der for selskaber m.v. (juridiske personer)
kan pålægges kriminalretligt ansvar efter reglerne i 5.
kapitel i kriminallov for Grønland.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 6.
2.2. Etablering af mulighed for gennemførelse af
sanktioner mod Rusland og Belarus på
våbenområdet
2.2.1. Gældende ret
Efter § 1, stk. 1, i våbenlov for Grønland, er
det forbudt uden tilladelse fra Politimesteren i Grønland at
indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller
anvende en række nærmere angivne våben samt dele
og tilbehør til våben. Det fremgår af stk. 2, at
luft- og fjederbøsser er undtaget fra forbuddet i stk.
1.
Af § 1, stk. 3, 1. pkt., fremgår, at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at andre end de i
stk. 1 nævnte våben omfattes af forbuddet. Bestemmelsen
er bl.a. udmøntet ved bekendtgørelse nr. 751 af 26.
september 1997 for Grønland om forbud mod kemiske
våben, hvoraf fremgår af § 1, at det er forbudt at
indføre, udvikle, fremstille, anvende, opbevare, forhandle,
udføre eller på anden måde være i
besiddelse af kemiske våben.
Af § 1, stk. 3, 2. pkt., fremgår, at
justitsministeren kan undtage våben omfattet af stk. 1,
herunder halvautomatiske geværer, der anvendes
erhvervsmæssigt til jagtformål, fra lovens
kontrolordning. Bestemmelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 949 af 10. december 1993 om undtagelse af
skydevåben fra forbuddet i våbenloven for
Grønland.
Endelig fremgår det af § 1, stk. 3, 3. pkt., at
Politimesteren i Grønland kan fastsætte regler om, at
ammunition omfattet af stk. 1, nr. 6, er undtaget fra lovens
kontrolordning.
Af § 4, stk. 1, i våbenlov for Grønland
fremgår, at tilladelser efter loven kun kan gives til
personer om hvis personlige forhold og hidtidige vandel, der ikke
foreligger oplysninger, der gør det betænkeligt at
imødekomme ansøgningen. Af stk. 2 fremgår, at
våbentilladelse endvidere kan gives til foreninger, museer og
lignende, hvis medlemmerne af bestyrelsen og andre ansvarlige
opfylder kravet i stk. 1. Af stk. 3 fremgår, at tilladelse
efter loven til enhver tid kan tilbagekaldes.
Af § 10, stk. 1, i våbenlov for Grønland
fremgår, at det er forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren i hvert enkelt tilfælde at udføre
våben af enhver art, ammunition, materiel til land-,
sø-, eller luftkrig, maskiner, instrumenter, apparater og
andre produktionsmidler, der overvejende anvendes til fremstilling
eller vedligeholdelse af våben, ammunition eller
krigsmateriel, samt dele og tilbehør til sådanne
produktionsmidler, og sprængstoffer, derunder krudt, samt
råmateriale til fremstilling heraf fra Grønland.
Bestemmelsen er fastsat af hensyn til rigets
våbeneksportpolitik, samt hensyn til at man bør have
ens regler herfor i Danmark og Grønland. Af forarbejderne
til § 10 fremgår, at Justitsministeriet normalt
følger den praksis, at udførselsansøgninger
forelægges for Udenrigsministeriet, som gør dem til
genstand for en konkret bedømmelse i lyset af den danske
våbeneksportpolitik. Hovedprincippet heri har igennem en
årrække været, at der nægtes
eksporttilladelse til lande, der er inddraget i krigsbegivenheder,
eller til områder, hvor forholdene er så urolige eller
ustabile, at de må befrygtes at udvikle sig til væbnede
konflikter, herunder borgerkrig eller væbnet undertrykkelse
af befolkningsgrupper. Eksporttilladelse nægtes endvidere til
lande, mod hvilke der af FN er vedtaget våbenembargo. Der
henvises til Folketingstidende 1992-93, tillæg A, s. 902.
Af § 10, stk. 2, fremgår, at tilladelse til
udførsel til Danmark dog meddeles af Politimesteren i
Grønland. Det fremgår af stk. 3, at stk. 1 og 2 ikke
gælder for personer, der er indrejst i Grønland med
våben og ammunition, der ikke er omfattet af § 1, og som
efter ophold i Grønland i indtil 3 måneder
ønsker at genudføre våbnene og ammunitionen. Af
stk. 4 fremgår, at stk. 1 og 2 endvidere ikke gælder
for personer, der udrejser af Grønland med våben og
ammunition, der ikke er omfattet af § 1, med henblik på
ophold i indtil 3 måneder i udlandet, og som efter opholdet i
udlandet ønsker at genindføre våbnene og
ammunitionen.
Af § 13, stk. 1, fremgår, at overtrædelse af
§ 1, stk. 1, § 2, § 5, § 8, stk. 3, § 9,
§ 10, stk. 1 og 5, § 14, stk. 2, samt overtrædelse
af forbud efter § 1, stk. 3, kan medføre
foranstaltninger i henhold til kriminalloven. Foranstaltninger kan
ligeledes iværksættes over for den, der undlader at
efterkomme et vilkår fastsat efter § 6.
Af § 13, stk. 2, fremgår, at såfremt en
overtrædelse er begået af et aktieselskab,
anpartsselskab, andelsselskab eller lignende, kan der
pålægges selskabet som sådant bødeansvar.
Er overtrædelsen begået af staten, hjemmestyret, en
kommune eller et kommunalt fællesskab, der er omfattet af
§ 57 i landstingslov om kommunalbestyrelser og bygderåd
m.v., kan der pålægges staten, hjemmestyret, kommunen
eller det kommunale fællesskab bødeansvar.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
For at skabe retligt grundlag for hurtigt og effektivt at kunne
følge rigets udenrigspolitiske linje mod Rusland og Belarus,
som i Danmark udmøntes på baggrund af sanktioner
fastsat i FN, EU eller andre internationale organer, er det
Justitsministeriets vurdering, at der bør skabes
bemyndigelse til, at justitsmisteren kan fastsætte regler om
gennemførelse af sanktioner i Grønland mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af FN,
EU eller andre internationale organer, og som er indført
på baggrund af situationen i Ukraine.
Fastsættelse af regler om gennemførelse af
sanktioner mod Rusland og Belarus på
våbenområdet, som er vedtaget af EU og FN eller andre
internationale organer vil kunne medføre et behov for at
supplere eller fravige de gældende regler i våbenloven
for Grønland ved bekendtgørelse. Der kan
således opstå behov for at fastsætte
nærmere regler om forbud mod og tilladelse til at
indføre og udføre våben m.v. til visse lande
eller personer, som er omfattet af sanktionerne mod Rusland og
Belarus. Der vil desuden kunne opstå behov for at lade flere
våben m.v. være omfattet af forbuddet mod
indførslen af våben, når indførslen sker
fra lande eller personer, som er omfattet af sanktionerne. Der vil
derudover f.eks. kunne opstå behov for at supplere reglerne i
§ 10 i våbenlov for Grønland, således at
f.eks. dele af våben eller teknisk bistand i tilknytning til
produkter eller teknologi, som er oplistet i § 10, stk. 1,
også omfattes af forbuddet mod udførelse.
Det er Justitsministeriets vurdering, at bemyndigelsen til
justitsministeren på den baggrund bør omfatte en
mulighed for bl.a. at fastsætte regler om forbud mod og
tilladelse til indførsel og udførsel af våben
m.v., herunder regler om transport og transit, som er
nødvendige for gennemførelsen af sanktionerne. Det er
endvidere Justitsministeriets vurdering, at der i visse
tilfælde i forbindelse med gennemførelse af
sanktionerne i Grønland, kan opstå behov for at tage
højde for de grønlandske forhold, således at
reglerne kan tilpasses disse forhold.
Med henblik på at sikre en effektiv
håndhævelse af sanktionerne er det derudover
Justitsministeriets vurdering, at der bør gives bemyndigelse
til justitsministeren til at fastsætte foranstaltninger i
henhold til kriminallov for Grønland for overtrædelse
af de fastsatte regler.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 10 a, i våbenlov for Grønland, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af internationale sanktioner mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af Den
Europæiske Union (EU), De Forenede Nationer (FN) eller andre
internationale organer, og som er indført på baggrund
af situationen i Ukraine.
Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren vil kunne
fastsætte regler om, at de internationale sanktioner mod
Rusland og Belarus, som vedtages i EU, FN eller andre
internationale organer, og som er indført på baggrund
af situationen i Ukraine, gennemføres i Grønland. Det
forudsættes, at bestemmelsen udmøntes under hensyn til
rigets samlede våbeneksportpolitik, og til at der som
udgangspunkt bør gælde ens regler herfor i Danmark og
Grønland.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne udnyttes til i
Grønland at gennemføre relevante sanktioner mod
Rusland og Belarus, som er fastsat af EU, FN eller andre
internationale organer. Dette gælder også sanktioner,
som fremover måtte blive fastsat efter lovens
ikrafttræden. Bemyndigelsen er således ikke
begrænset til sanktioner, som allerede er fastsat. Det er dog
en betingelse for gennemførelsen, at sanktionen er
indført på baggrund af den verserende russiske
aggression i Ukraine. Der vil alene kunne fastsættes regler
om, at sanktioner, som er bindende i Danmark, eller som er
implementeret i eller tiltrådt af Danmark, skal
gennemføres i Grønland, medmindre sanktionernes
gennemførelse alene er relevant for Grønland.
Udmøntningen af bestemmelsen vil både kunne ske ved
inkorporering og omskrivning af de relevante sanktioner.
For så vidt angår EU-sanktioner vil den
foreslåede bemyndigelse kunne anvendes til både at
gennemføre sanktioner, som er fastsat af EU ved forordning
eller ved afgørelser truffet af Det Europæiske
Råd, og som medlemsstaterne på våbenområdet
er juridisk forpligtede til at gennemføre i medlemsstaterne.
Da Danmark som medlemsstat ikke via EU er forpligtet til at
gennemføre sanktioner i Grønland, vil denne
bemyndigelse således give mulighed for at gennemføre
sanktionerne i Grønland.
Med bestemmelsen vil der kunne fastsættes regler, som
supplerer og fraviger de gældende regler i våbenloven,
herunder regler om, at våben ikke kan indføres til
Grønland fra personer eller virksomheder m.v., som er
omfattet af sanktioner mod Rusland og Belarus.
Der vil i det hele taget kunne fastsættes regler om forbud
mod og tilladelse til indførsel og udførsel af
våben, m.v., herunder regler om transport og transit, som er
nødvendige for gennemførelsen af sanktioner mod
Rusland og Belarus, som er vedtaget af EU, FN eller andre
internationale organer.
Det forudsættes med bestemmelsen, at der i forbindelse med
fastsættelsen af regler om gennemførelse af sanktioner
vil skulle tages højde for de grønlandske
forhold.
Bemyndigelsen forventes aktuelt udmøntet til i
Grønland at gennemføre sanktioner mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er fastsat af EU med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Der
er bl.a. fastsat sanktioner på våbenområdet mod
Rusland i Rådet for Den Europæiske Unions
afgørelse 2014/512/FUSP af 31. juli 2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der
destabiliserer situationen i Ukraine, som senest ændret ved
Rådets afgørelse 2022/578 af 8. april 2022, samt i
forordning nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der
destabiliserer situationen i Ukraine, som senest ændret ved
Europakommissionens gennemførelsesforordning 2022/595 af 11.
april 2022. Der er endvidere fastsat sanktioner på
våbenområdet mod Belarus i Rådet for Den
Europæiske Unions afgørelse 2012/642/FUSP af 15.
oktober 2012 om restriktive foranstaltninger på baggrund af
situationen i Belarus og Belarus' involvering i den russiske
aggression mod Ukraine, som senest ændret ved Rådets
afgørelse 2022/579 af 8. april 2022, samt i forordning nr.
765/2006 af 18. maj 2006 om restriktive foranstaltninger på
baggrund af situationen i Belarus og Belarus' involvering i den
russiske aggression mod Ukraine, som senest ændret ved
Europakommissionens gennemførelsesforordning 2022/595 af 11.
april 2022.
Det foreslås derudover, at der indsættes en
bestemmelse i § 13, stk. 2, om at der i forskrifter udstedt i
medfør af § 10 a kan fastsættes foranstaltninger
i henhold til kriminallov for Grønland. Bestemmelsen
ændrer ikke ved anvendelsen af bestemmelser i kriminalloven i
øvrigt.
3. Konsekvenser for rigsfællesskabet
Lovforslaget vil bemyndige erhvervsministeren,
justitsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og transportministeren til at udstede
bekendtgørelser med regler, der svarer til regler, der
allerede gælder eller vil gælde i Danmark, dog med de
ændringer som de grønlandske forhold tilsiger.
Ensartede regler er med til at mindske grænsehindringer inden
for rigsfællesskabet. Det forventes derfor, at lovforslaget
vil medføre positive konsekvenser for
rigsfællesskabet.
Der er ikke aktuelt observeret konkrete grænsehindringer
som følge af, at Grønland ikke har regler svarende
til sanktionsforordningerne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at kunne medføre økonomiske
konsekvenser for Erhvervsministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Transportministeriet og
deres respektive underliggende myndigheder, idet deres
tilsynsområde kan blive udvidet i de bekendtgørelser,
der efter forslaget vil kunne udstedes. Der foreligger aktuelt ikke
et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere omfanget heraf. Det
forventes imidlertid, at merudgifter som følge af
lovforslaget vil være begrænsede. Disse merudgifter
forventes at kunne håndteres inden for Erhvervsministeriets,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris,
Transportministeriet og deres respektive underliggende myndigheders
eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget vil kunne medføre økonomiske
konsekvenser på Justitsministeriets område i
forbindelse med behandling af eventuelle yderligere sager om
overtrædelse af de regler, som efter dette forslag vil kunne
sættes i kraft i Grønland. Der foreligger aktuelt ikke
et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere omfanget heraf.
På baggrund af de af Erhvervsministeriet fremlagte
oplysninger, forventes udgifterne imidlertid håndteret inden
for Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
De økonomiske konsekvenser er ikke kvantificeret
yderligere.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører i sig selv ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i Grønland. Dog vil de
bekendtgørelser, der vil kunne udstedes med hjemmel i
lovforslaget, indeholde regler og forbud, som vil have negative
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
i Grønland.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget §§ 1-4 giver mulighed for at vedtage
regler for Grønland, der svarer til bestemmelserne i
Rådets forordninger om restriktive foranstaltninger overfor
Rusland og Belarus på baggrund af situationen i Ukraine.
Som følge af lovforslagets §§ 1-4 vil
EU-Domstolens praksis i relation til disse forordninger - uagtet at
Grønland ikke er medlem af EU og dermed ikke er bundet af
EU-Domstolens afgørelser - blive fulgt.
Det skal dog bemærkes, at EU-domstolen efter artikel 275 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde ingen
kompetence har for så vidt angår bestemmelserne
vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
eller for så vidt angår retsakter vedtaget på
grundlag af disse bestemmelser.
Domstolen har dog kompetence til at kontrollere overholdelsen af
artikel 40 i traktaten om Den Europæiske Union og
træffe afgørelse i sager anlagt på de
betingelser, der fremgår af artikel 263, stk. 4, i denne
traktat vedrørende prøvelsen af lovligheden af
afgørelser om restriktive foranstaltninger over for fysiske
eller juridiske personer vedtaget af Rådet på grundlag
af afsnit V, kapitel 2, i traktaten om Den Europæiske
Union.
Det forventes derfor, at EU-Domstolens afgørelser kun i
begrænset omfang vil have betydning for retstilstanden i
Grønland.
I det omfang der som følge af lovforslagets § 7
vedtages regler om, at EU-retlige sanktioner på
våbenområdet skal gennemføres for
Grønland, vil praksis fra EU-Domstolen vedrørende
disse sanktioner ligeledes blive fulgt.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 20. juli 2022
til den 19. august 2022 været sendt i høring på
Naalakkersuisuts høringsportal. Lovforslaget har ikke
været sendt i høring i Danmark, da lovforslaget ikke
finder anvendelse for Danmark
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at kunne
medføre økonomiske konsekvenser for
Erhvervsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Transportministeriet og deres respektive underliggende
myndigheder, men at økonomiske konsekvenser for det
offentlige vil være begrænsede. Lovforslaget vil kunne medføre
økonomiske konsekvenser på Justitsministeriets
område i forbindelse med behandling af eventuelle yderligere
sager om overtrædelse af de regler, som efter dette forslag
vil kunne sættes i kraft i Grønland. Der foreligger
aktuelt ikke et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere
omfanget heraf. På baggrund af de af Erhvervsministeriet
fremlagte oplysninger, forventes udgifterne imidlertid
håndteret inden for Justitsministeriets eksisterende
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | De bekendtgørelser, der vil kunne
udstedes med hjemmel i lovforslaget, vil indeholde regler og
forbud, som vil have negative økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet i Grønland. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget §§ 1-4 giver
mulighed for at vedtage regler for Grønland, der svarer til
bestemmelserne i forordninger, der vedrører situationen i
Ukraine. Som følge af lovforslagets
§§ 1-4 vil EU-Domstolens praksis i relation til disse
forordninger - uagtet at Grønland ikke er medlem af EU og
dermed ikke er bundet af EU-Domstolens afgørelser - blive
fulgt. I det omfang der som følge af
lovforslagets § 5 vedtages regler om, at EU-retlige sanktioner
på våbenområdet skal gennemføres for
Grønland, vil praksis fra EU-Domstolen ligeledes blive
fulgt. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
EU-forordninger har ikke virkning i Grønland, da
Grønland ikke er medlem af EU. Inatsisartut har den 19. maj
2022 vedtaget Inatsisartutlov om indførelse af sanktioner
mod Rusland m.fl., som følge af Ruslands aggression mod
Ukraine. Det fremgår af Inatsisartutloven og
bemærkningerne hertil, at Naalakkersuisut bemyndiges til at
gennemføre sanktioner mod Rusland m.fl., der er vedtaget af
EU, FN, andre internationale organisationer eller andre lande.
Denne bemyndigelse gælder kun for områder, der er
overtaget af Grønland. Erhvervsministeren har ikke generel
bemyndigelse til at fastsætte regler om at EU-forordninger
gælder for Grønland for så vidt angår
rigsanliggender.
Det foreslås i stk. 1, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om at
forordninger om restriktive foranstaltninger over for Rusland og
Belarus, som omhandler situationen i Ukraine, gælder for
Grønland.
Det følger af § 18, stk. 2, i selvstyreloven, at
udstedelse af administrative forskrifter, der indeholder
bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland
eller har særlig betydning for Grønland, afventer
selvstyrets udtalelse. Det følger af stk. 3, at der kan
fastsættes en frist for afgivelse af udtalelser omfattet af
stk. 2. Bekendtgørelser, der skal udstedes efter denne
bestemmelse, kan derfor først udstedes, når det
grønlandske selvstyre er kommet med en udtalelse. Fristen
for at komme med en udtalelse vil være tilstrækkelig
lang til, at det grønlandske selvstyre har mulighed for at
afgive udtalelsen efter den proces, som det grønlandske
selvstyre finder passende.
Forslaget indebærer, at erhvervsministeren ved
bekendtgørelse kan fastsætte regler om, at
EU-forordninger gælder for Grønland, hvis
forordningerne indeholder restriktive foranstaltninger mod Rusland
og Belarus, og hvis disse foranstaltninger er vedtaget som
følge af situationen i Ukraine. Restriktive foranstaltninger
er f.eks. indefrysning af pengemidler eller forbud mod at
købe, sælge eller levere investeringstjenester til
eller bistand i forbindelse med udstedelsen af eller en hvilken som
helst anden handel med omsættelige værdipapirer og
pengemarkedsinstrumenter, der opfylder nærmere fastsatte
kriterier, eller restriktionerne vedrører f.eks. forbud mod
eksport af dual-use produkter.
Foranstaltningerne kan f.eks. rette sig mod fysiske eller
juridiske personer, enheder eller organer i Rusland og Belarus, som
er ansvarlige for, støtter eller gennemfører tiltag
eller politikker, der underminerer eller truer Ukraines
territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed
eller stabiliteten eller sikkerheden i Ukraine, eller som hindrer
internationale organisationers arbejde i Ukraine, som materielt
eller finansielt støtter eller drager fordel af
situation.
På nuværende tidspunkt har EU vedtaget
følgende sanktioner overfor Rusland og Belarus: Rådets
forordning (EF) nr. 765/2006 af 18. maj 2006 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af situationen i Belarus og
Belarus' involvering i den russiske aggression mod Ukraine med
senere ændringer, Rådets forordning (EU) 208/2014 af 5.
marts 2014 om restriktive foranstaltninger over for visse personer,
enheder og organer på baggrund af situationen i Ukraine med
senere ændringer, Rådets forordning (EU) 269/2014 af
17. marts 2014 om restriktive foranstaltninger over for tiltag, der
underminerer eller truer Ukraines territoriale integritet,
suverænitet og uafhængighed med senere ændringer,
Rådets forordning (EU) 692/2014 af 23. juni 2014 om
restriktive foranstaltninger som reaktion på den ulovlige
annektering af Krim og Sevastopol med senere ændringer,
Rådets forordning (EU) 833/2014 af 31. juli 2014 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands
handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine med senere
ændringer og Rådets forordning (EU) 2022/263 af 23.
februar 2022 om restriktive foranstaltninger som reaktion på
anerkendelsen af de ikkeregeringskontrollerede områder i
Donetsk og Luhansk i Ukraine og ordren til at sende russiske
væbnede styrker ind i disse områder med senere
ændringer.
Forordningerne indeholder både bestemmelser, der
vedrører overtagne sagsområder, og bestemmelser, der
vedrører rigsanliggender.
Som eksempel indeholder Rådets forordning (EU) 833/2014 i
artikel 5 et forbud mod direkte eller indirekte at købe,
sælge eller levere investeringstjenester til eller bistand i
forbindelse med udstedelsen af eller en hvilken som helst anden
handel med omsættelige værdipapirer og
pengemarkedsinstrumenter, der opfylder nogle nærmere
fastsatte kriterier. Dette forbud vedrører den finansielle
regulering, som er et rigsanliggende og derfor er det
erhvervsministeren, som har ressortansvaret på området.
Samme forordning indeholder også et forbud mod at give adgang
til havne på Unionens område for ethvert fartøj,
der er registreret under russisk flag. Dette forbud vedrører
havne som er overtaget af Grønland, og derfor er det de
grønlandske myndigheder, der vil have kompetencen til at
give dette forbud virkning i Grønland. En del forbud vil
sandsynligvis berøre flere områder, og i den situation
vil et forbud både skulle henføres under
grønlandske særanliggender og rigsanliggender.
Erhvervsministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler for Grønland inden for
Erhvervsministeriets ressort i Grønland, jf. selvstyrelovens
§§ 2-4. Det indebærer, at erhvervsministeren kun
bemyndiges til at fastsætte regler angående de dele af
forordningerne, der vedrører rigsanliggender, der ikke er
overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4. Erhvervsministeren
bemyndiges således ikke til at fastsætte regler, der
vedrører sagsområder, som er overtaget af
Grønland. Fastlæggelsen af, om dele af en forordning
vedrører rigsanliggender eller særanliggender,
foretages ved en konkret vurdering af de specifikke forbud i
forordningerne ved brug af sædvanlige fortolkningsprincipper.
I det omfang, at der er behov for en sådan
fastlæggelse, kan Grønlands selvstyre, hvis det finder
det relevant, lade sin vurdering indgå i den udtalelse, som
det kan afgive, når bekendtgørelsen bliver forelagt.
Erhvervsministerens bemyndigelse er ikke begrænset til de
allerede gældende forordninger og ændringer til disse,
idet den også omfatter fremtidige forordninger, hvis de
restriktive foranstaltninger gælder for Rusland og Belarus og
er indført på baggrund af situationen i Ukraine.
Indefrysningsområdet er et eksempel på et
område, hvor kompetencen er delt mellem Grønland og
Danmark, idet det finansielle område er rigsanliggende, mens
erhvervsområdet generelt er overtaget af Grønland.
På indefrysningsområdet påhviler det enhver at
foretage indefrysning af pengemidler eller økonomiske
ressourcer. Det vil typisk være finansielle institutter og
virksomheder, der foretager indefrysning. Indefrysning kan
også foretages af myndigheder, organisationer og
privatpersoner. Som en konsekvens af kompetencedelingen mellem
Grønland og Danmark omfatter erhvervsministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om indefrysning, alene
regler, der retter sig mod finansielle institutter, da det
finansielle område er rigsanliggende.
På området for eksportkontrol med dual-use produkter
gælder, at selvom erhvervspolitikken generelt er overtaget af
Grønland, er eksportkontrol med dual-use produkter en del af
kongerigets udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitik, der er et
rigsanliggende.
Forslaget indebærer også, at EU-Domstolens praksis i
relation til disse forordninger - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - vil kunne indgå i de danske myndigheders
anvendelse af reglerne, da praksis fra EU-Domstolen om fortolkning
af forordningernes indhold vil indgå.
Det skal dog bemærkes, at EU-Domstolen efter artikel 275 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde ingen
kompetence har for så vidt angår bestemmelserne
vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
eller for så vidt angår retsakter vedtaget på
grundlag af disse bestemmelser. Domstolen har dog kompetence til at
kontrollere overholdelsen af artikel 40 i traktaten om Den
Europæiske Union og træffe afgørelse i sager
anlagt på de betingelser, der fremgår af artikel 263,
stk. 4, i denne traktat vedrørende prøvelsen af
lovligheden af afgørelser om restriktive foranstaltninger
over for fysiske eller juridiske personer vedtaget af Rådet
på grundlag af afsnit V, kapitel 2, i traktaten om Den
Europæiske Union.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om sanktioner mod
Rusland og Belarus, der svarer til allerede gældende eller
kommende regler i Danmark, for derved at sikre, at disse sanktioner
kan håndhæves i Grønland, dog med de
nødvendige ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Formålet med at give erhvervsministeren en
generel bemyndigelsesbestemmelse til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler om, at sanktionsforordninger gælder
for Grønland, er, at erhvervsministeren hurtigt skal kunne
sikre, at sanktioner mod Rusland og Belarus kan
håndhæves på tværs af
rigsfællesskabet.
Det foreslås i stk. 2, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af
bestemmelserne i de forordninger, der gælder for
Grønland ifølge regler fastsat i medfør af
stk. 1, herunder ændringer af forordningernes bestemmelser,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Forslaget medfører, at erhvervsministeren ud over
bemyndigelsen i stk. 1, også bemyndiges til at
fastsætte regler om anvendelsen af bestemmelserne i
forordningen, herunder at tilpasse bestemmelserne til
grønlandske forhold.
Det indebærer, at erhvervsministeren tilpasser de forbud,
der fremgår af forordningerne, der gælder for
Grønland, hvor forbuddene berører områder, som
er overtaget af Grønland, eller hvor andre særlige
grønlandske forhold gør sig gældende. Det
indebærer endvidere, at erhvervsministeren kun bemyndiges til
at tilpasse bestemmelserne i det omfang, at tilpasningen
vedrører rigsanliggender, der ikke er overtaget, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4.
Det foreslås i stk. 3, at
erhvervsministeren på sit område i Grønland, i
det omfang sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, kan fastsætte regler for
Grønland, der er nødvendige for at anvende eller
gennemføre de afgørelser eller retsakter, som
vedtages i medfør af forordningerne, der gælder for
Grønland ifølge regler fastsat i medfør af
forslagets § 1, stk. 1, herunder de ændringer af
afgørelserne eller retsakterne, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Dette indebærer, at erhvervsministeren ved fremtidige
sanktionspakker fra EU har mulighed for at fastsætte regler
om at disse sanktionspakker skal gælde for Grønland
på samme vis, som forslagets § 1, stk. 1, hvis disse
ændringer beror på afgørelser eller
gennemførselsforordninger. Det indebærer endvidere, at
erhvervsministeren kun bemyndiges til at tilpasse bestemmelserne i
det omfang, at tilpasningen vedrører rigsanliggender, der
ikke er overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4.
Formålet er, at eventuelle fremtidige ændringer af
sanktionsforordningerne eller vedtagelse af nye
sanktionsforordninger vil kunne omfattes af grønlandsk ret
ved udstedelse af eller ændring af bekendtgørelser,
hvis ændringerne beror på afgørelser eller
gennemførselsforordninger. Dette er nødvendigt, da
forordningerne relativt ofte bliver ændret.
Til §
2
Grønland har overtaget dele af veterinær- og
fødevareområdet, herunder kontrol-, tilsyns-,
beredskabs- og overvågningsopgaver indenfor
fødevareområdet, såfremt der udelukkende
produceres fødevarer til det grønlandske hjemmemarked
samt import og eksport af ikke-animalske fødevarer.
Aktiviteter, herunder produktion, forbundet med henholdsvis import,
eksport og samhandel af fødevarer af animalsk oprindelse,
animalske biprodukter, foder med animalsk indhold og levende dyr og
avlsmateriale er ikke overtaget.
Fødevarestyrelsen har med hjemmel i kongelig anordning
nr. 523 af 8. juni 2004 om ikrafttræden for Grønland
af lov om fødevarer m.m. og kongelig anordning nr. 524 af 8.
juni 2004 om ikrafttræden for Grønland af lov om
sygdomme og infektioner hos dyr udstedt bekendtgørelser for
Grønland vedr. import, samhandel, transit og eksport inden
for fødevare- og veterinærområdet.
Ved import af varer af animalsk indhold og levende dyr til EU
skal der foretages en kontrol med henblik på at sikre, at de
importerede dyr og animalske varer ikke udgør risici for
dyre- og folkesundheden i EU. Regler herom for Grønland er
fastsat nærmere i bekendtgørelser udstedt med hjemmel
i kongelig anordning nr. 523 af 8. juni 2004 om ikrafttræden
for Grønland af lov om fødevarer m.m. og kongelig
anordning nr. 524 af 8. juni 2004 om ikrafttræden for
Grønland af lov om sygdomme og infektioner hos dyr.
Størstedelen af varer med animalsk indhold og levende
dyr, der indføres til Grønland, kommer fra EU. Dette
medfører i udgangspunktet, at varer omfattet af sanktionerne
mod Rusland og Belarus bliver afvist allerede ved indførslen
til EU, og før varerne indføres i
Grønland.
Grønland har siden 2014 haft EU-samhandelsstatus for
fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighuder,
sækdyr og havsnegle samt biprodukter heraf og produkter
fremstillet af disse biprodukter fra Grønland (herefter
fiskevarer). I artikel 5, stk. 1, i Rådets afgørelse
(EU) nr. 2011/408 af 28. juni 2011 om fastsættelse af
forenklede bestemmelser om og procedurer for hygiejnekontrol af
fiskevarer er det således fastsat, at der foretages
veterinærkontrol af sendinger fra tredjelande af visse
fiskevarer i Grønland.
Sendinger af fiskevarer fra tredjelande, der føres via
Grønland til resten af EU, vil blive underlagt
veterinær grænsekontrol af Fødevarestyrelsens
veterinære grænsekontrolpersonale i Grønland. De
vil være de første til at opdage, hvis en fiskevare
omfattet af sanktioner forsøges indført til EU. Der
er i dag ikke hjemmel for den veterinære grænsekontrol
i Grønland til at varetage opgaver i relation til
sanktionshåndhævelse ved gennemførsel af
fødevarer m.v., herunder luksusvarer i form af eksempelvis
kaviar og kaviarerstatning til EU.
Fødevarestyrelsen er den certifikatudstedende myndighed i
forbindelse med eksport fra Grønland, og samtlige
eksportcertifikater udstedes i Danmark.
Ved eksport af animalske produkter og levende dyr fra
Grønland er Fødevarestyrelsen ansvarlig for
udstedelse af certifikater til brug for eksport af animalske
produkter og levende dyr fra Grønland, jf.
bekendtgørelse nr. 600 af 24. juni 2008 for Grønland
om udstedelse af certifikater for dyr og animalske produkter.
Det foreslås i stk. 1, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler på sit område, i det omfang
sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, om at forordninger om restriktive
foranstaltninger over for Rusland og Belarus, som omhandler
situationen i Ukraine, gælder for Grønland.
Det følger af § 18, stk. 2, i selvstyreloven, at
udstedelse af administrative forskrifter, der indeholder
bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland
eller har særlig betydning for Grønland, afventer
selvstyrets udtalelse. Det følger af stk. 3, at der kan
fastsættes en frist for afgivelse af udtalelser omfattet af
stk. 2. Bekendtgørelser, der skal udstedes efter denne
bestemmelse, kan derfor først udstedes, når det
grønlandske selvstyre er kommet med en udtalelse. Fristen
for at komme med udtalelse vil være tilstrækkelig lang
til, at det grønlandske selvstyre har mulighed for at afgive
udtalelsen efter den proces, som det grønlandske selvstyre
finder passende.
Forslaget indebærer, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri ved bekendtgørelse kan fastsætte
regler om, at visse forordninger gælder for Grønland,
hvis forordningerne indeholder restriktive foranstaltninger mod
Rusland og Belarus, og hvis disse foranstaltninger er vedtaget som
følge af situationen i Ukraine.
Sanktioner mod Rusland blev bl.a. indført ved
Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands
handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine.
I relation til eksport og import af visse varer til og fra
Rusland har Rådet efterfølgende udvidet
sanktionsområdet. Rådets forordning (EU) nr. 428/2022
af 15. marts 2022 indsætter en ny artikel 3h, hvorefter det
er forbudt direkte eller indirekte at sælge, levere,
overføre eller eksportere visse luksusvarer. Omfattet af
begrebet luksusvarer er i denne henseende bl.a. racerene heste,
kaviar og kaviarerstatning og trøfler. Den 8. april 2022
blev Rådets forordning (EU) nr. 576/2022 om ændring af
forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger
på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer
situationen i Ukraine, vedtaget, som indfører et forbud mod
import af produkter fra Rusland, som giver Rusland betydelige
indtægter. Disse produkter omfatter bl.a. krebsdyr, kaviar og
kaviarerstatning.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges
til ved bekendtgørelse at fastsætte regler for
Grønland inden for Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris ressort i Grønland, jf. selvstyrelovens
§§ 2-4. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bemyndiges endvidere kun til at fastsætte regler
angående de dele af forordningerne, der vedrører
rigsanliggender, der ikke er overtaget, jf. selvstyrelovens
§§ 2-4. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri får således ikke bemyndigelse til at
fastsætte regler, der vedrører sagsområder, som
er overtaget af Grønland. Fastlæggelsen af om dele af
en forordning vedrører rigsanliggender eller
særanliggender, foretages ved en konkret vurdering af de
specifikke forbud i forordningerne ved brug af sædvanlige
fortolkningsprincipper. I det omfang, at der er behov for en
sådan fastlæggelse, kan Grønlands selvstyre,
hvis det finder det relevant, lade sin vurdering indgå i den
udtalelse, som det kan afgive, når bekendtgørelsen
bliver forelagt. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeris bemyndigelse er ikke begrænset til de allerede
gældende forordninger og ændringer til disse, idet den
også omfatter fremtidige forordninger, hvis de restriktive
foranstaltninger gælder for Rusland og Belarus og er
indført på baggrund af situationen i Ukraine.
Det er hensigten med bemyndigelsesbestemmelsen, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udstede en
bekendtgørelse, der omfatter sanktionsforordningerne.
Herefter vil Fødevarestyrelsen kunne afvise at udstede
eksportcertifikater på varer til Rusland og Belarus, der er
underlagt sanktioner, der svarer til forholdene i Danmark, ligesom
myndighederne kan være med til at hindre import af f.eks.
russisk kaviar og kaviarerstatning eller import af varer fra Krim,
Donetsk og Luhansk i Ukraine.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris
bemyndigelse er ikke begrænset til de allerede gældende
forordninger og ændringer til disse, idet den også
omfatter fremtidige forordninger, hvis de restriktive
foranstaltninger gælder for Rusland og Belarus og er
indført på baggrund af situationen i Ukraine.
Forslaget indebærer også, at EU-Domstolens praksis i
relation til disse forordninger - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - vil kunne indgå i de danske myndigheders
anvendelse af reglerne, da praksis fra EU-Domstolen om fortolkning
af forordningernes indhold vil indgå.
Det skal dog bemærkes, at EU-Domstolen efter artikel 275 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde ingen
kompetence har for så vidt angår bestemmelserne
vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
eller for så vidt angår retsakter vedtaget på
grundlag af disse bestemmelser. Domstolen har dog kompetence til at
kontrollere overholdelsen af artikel 40 i traktaten om Den
Europæiske Union og træffe afgørelse i sager
anlagt på de betingelser, der fremgår af artikel 263,
stk. 4, i denne traktat vedrørende prøvelsen af
lovligheden af afgørelser om restriktive foranstaltninger
over for fysiske eller juridiske personer vedtaget af Rådet
på grundlag af afsnit V, kapitel 2, i traktaten om Den
Europæiske Union.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
sanktioner mod Rusland og Belarus, der svarer til allerede
gældende eller kommende regler i Danmark, for derved at
sikre, at disse sanktioner kan håndhæves i
Grønland. Formålet med at give ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri en generel
bemyndigelsesbestemmelse til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler om, at sanktionsforordninger gælder
for Grønland, er, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri hurtigt skal kunne sikre, at sanktioner mod
Rusland og Belarus kan håndhæves på tværs
af rigsfællesskabet.
Det foreslås i stk. 2, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler på sit område, i det omfang
sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af bestemmelserne
i de forordninger, der gælder for Grønland
ifølge regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder
ændringer af forordningernes bestemmelser, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Forslaget medfører, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri ud over bemyndigelsen i stk. 1, også
bemyndiges til at fastsætte regler om anvendelsen af
bestemmelserne i forordningen, herunder at tilpasse bestemmelserne
til grønlandske forhold.
Det indebærer, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan tilpasse de forbud, der fremgår af
forordningerne, der gælder for Grønland, hvor
forbuddene berører områder, som er overtaget af
Grønland, eller hvor andre særlige grønlandske
forhold gør sig gældende. Det indebærer
endvidere, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kun bemyndiges til at tilpasse bestemmelserne i det omfang, at
tilpasningen vedrører rigsanliggender, der ikke er
overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4.
Det foreslås i stk. 3, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan på
sit område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget
af selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4,
fastsætte regler for Grønland, som er
nødvendige for at anvende eller gennemføre de
afgørelser eller retsakter, som vedtages i medfør af
de forordninger, der gælder for Grønland ifølge
regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder om de
ændringer af afgørelserne eller retsakter, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Dette indebærer, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri ved fremtidige sanktionspakker fra EU har
mulighed for at fastsætte regler om at disse sanktionspakker
skal gælde for Grønland på samme vis, som
forslagets § 2, stk. 1, hvis disse ændringer beror
på afgørelser eller gennemførselsforordninger.
Det indebærer endvidere, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kun bemyndiges til at tilpasse bestemmelserne i
det omfang, at tilpasningen vedrører rigsanliggender, der
ikke er overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4.
Formålet er, at eventuelle fremtidige ændringer af
sanktionsforordningerne eller vedtagelse af nye
sanktionsforordninger vil kunne omfattes af grønlandsk ret
ved udstedelse af eller ændring af bekendtgørelser,
hvis ændringerne beror på afgørelser eller
gennemførselsforordninger. Dette er nødvendigt, da
forordningerne relativt ofte bliver ændret.
Til §
3
EU-forordninger har ikke virkning i Grønland, da
Grønland ikke er medlem af EU. Naalakkersuisut kan
fastsætte nærmere regler for iværksættelse
af foranstaltninger, der tager udgangspunkt i restriktive
foranstaltninger vedtaget i mellemstatslige organisationer eller
med bred mellemstatslig tilslutning, og som har til formål at
sikre respekten for demokrati, menneskerettigheder og folkeret i
forbindelse med angreb, som underminerer eller truer Ukraines
territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed,
herunder fastsætte regler om at EU-forordninger gælder
for Grønland. Denne bemyndigelse gælder kun for
områder, der er overtaget af Grønland.
Transportministeren har ikke generel bemyndigelse til at
fastsætte regler om at EU-forordninger gælder for
Grønland for så vidt angår rigsanliggender.
Det foreslås i stk. 1, at
transportministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om at
forordninger om restriktive foranstaltninger over for Rusland og
Belarus, som omhandler situationen i Ukraine, gælder for
Grønland.
Det følger af § 18, stk. 2, i selvstyreloven, at
udstedelse af administrative forskrifter, der indeholder
bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland
eller har særlig betydning for Grønland, afventer
selvstyrets udtalelse. Det følger af stk. 3, at der kan
fastsættes en frist for afgivelse af udtalelser omfattet af
stk. 2. Bekendtgørelser, der skal udstedes efter denne
bestemmelse, kan derfor først udstedes, når det
grønlandske selvstyre er kommet med en udtalelse. Fristen
for at komme med udtalelse vil være tilstrækkelig lang
til, at det grønlandske selvstyre har mulighed for at afgive
udtalelsen efter den proces, som det grønlandske selvstyre
finder passende.
Forslaget indebærer, at transportministeren ved
bekendtgørelse kan fastsætte regler om, at
EU-forordninger gælder for Grønland, hvis
forordningerne indeholder restriktive foranstaltninger mod Rusland
og Belarus, og hvis disse foranstaltninger er vedtaget som
følge af situationen i Ukraine. Restriktive foranstaltninger
er f.eks. anløbsforbud for fartøjer og forbud mod at
transportere gods ad vej.
Foranstaltningerne kan for eksempel rette sig mod
transportvirksomheder etableret i Rusland og Belarus, herunder
såvel fysiske som juridiske personer.
På nuværende tidspunkt drejer det sig om
Rådets forordning (EF) nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands
handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine.
Forordningerne indeholder både bestemmelser, der
vedrører overtagne sagsområder, og bestemmelser, der
vedrører rigsanliggender.
Som eksempel indeholder Rådets forordning (EU) 833/2014 et
forbud mod at give adgang til havne på Unionens område
for ethvert fartøj, der er registreret under russisk flag.
Dette forbud vedrører havne som er overtaget af
Grønland, og derfor er det de grønlandske
myndigheder, der vil have kompetencen til at give dette forbud
virkning i Grønland. Derimod vedrører forbuddet mod
russiske transportvirksomheder vejgodstransportområdet, som
ikke er overtaget, og derfor et rigsanliggende. En del forbud vil
sandsynligvis berøre flere områder, og i den situation
vil et forbud både skulle henføres under
grønlandske særanliggender og rigsanliggender.
Transportministeren bemyndiges til ved bekendtgørelse at
fastsætte regler for Grønland inden for
Transportministeriets ressort i Grønland, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4. Transportministeren bemyndiges
endvidere kun til at fastsætte regler angående de dele
af forordningerne, der vedrører rigsanliggender, der ikke er
overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4.
Transportministeren bemyndiges således ikke til at
fastsætte regler, der vedrører sagsområder, som
er overtaget af Grønland. Fastlæggelsen af, om dele af
en forordning vedrører rigsanliggender eller
særanliggender, foretages ved en konkret vurdering af de
specifikke forbud i forordningerne ved brug af sædvanlige
fortolkningsprincipper. I det omfang, at der er behov for en
sådan fastlæggelse, vil Grønlands selvstyre,
hvis det finder det relevant, lade sin vurdering indgå i den
udtalelse, som det kan afgive, når bekendtgørelsen
bliver forelagt. Transportministerens bemyndigelse er ikke
begrænset til de allerede gældende forordninger og
ændringer til disse, idet den også omfatter fremtidige
forordninger, hvis de restriktive foranstaltninger gælder for
Rusland og Belarus og er indført på baggrund af
situationen i Ukraine.
De bekendtgørelser, der udstedes efter denne bestemmelse
vil indeholde regler om restriktive foranstaltninger, der
indholdsmæssigt svarer til de relevante dele af
sanktionsforordninger, med eventuelle tilpasninger til
grønlandske forhold.
Forslaget indebærer også, at EU-Domstolens praksis i
relation til disse forordninger - uagtet at Grønland ikke er
medlem af EU og dermed ikke er bundet af EU-Domstolens
afgørelser - vil kunne indgå i de danske myndigheder
anvendelse af reglerne, idet praksis fra EU-Domstolen om
fortolkning af forordningernes indhold vil indgå.
Det skal dog bemærkes, at EU-Domstolen efter artikel 275 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde ingen
kompetence har for så vidt angår bestemmelserne
vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
eller for så vidt angår retsakter vedtaget på
grundlag af disse bestemmelser. Domstolen har dog kompetence til at
kontrollere overholdelsen af artikel 40 i traktaten om Den
Europæiske Union og træffe afgørelse i sager
anlagt på de betingelser, der fremgår af artikel 263,
stk. 4, i denne traktat vedrørende prøvelsen af
lovligheden af afgørelser om restriktive foranstaltninger
over for fysiske eller juridiske personer vedtaget af Rådet
på grundlag af afsnit V, kapitel 2, i traktaten om Den
Europæiske Union.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
transportministeren kan fastsætte regler om sanktioner mod
Rusland og Belarus, der svarer til allerede gældende eller
kommende regler i Danmark, for derved at sikre, at disse sanktioner
kan håndhæves i Grønland. Formålet med at
give transportministeren en generel bemyndigelsesbestemmelse til
ved bekendtgørelse at fastsætte regler om, at
sanktionsforordninger gælder for Grønland, er, at
transportministeren hurtigt skal kunne sikre, at sanktioner mod
Rusland og Belarus kan håndhæves på tværs
af rigsfællesskabet.
Det foreslås i stk. 2, at
transportministeren kan fastsætte regler på sit
område, i det omfang sagsområdet ikke er overtaget af
selvstyret, jf. selvstyrelovens §§ 2-4, om anvendelsen af
bestemmelserne i de forordninger, der gælder for
Grønland ifølge regler fastsat i medfør af
stk. 1, herunder ændringer af forordningernes bestemmelser,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Forslaget medfører, at transportministeren ud over
bemyndigelsen i stk. 1, også bemyndiges til at
fastsætte regler om anvendelsen af bestemmelserne i
forordningen, herunder at tilpasse bestemmelserne til
grønlandske forhold. Transportministeren bemyndiges
også til at medtage praksis fra EU-Domstolen om anvendelse af
de forordninger, der gælder for Grønland i
medfør af stk. 1.
Det indebærer, at transportministeren kan tilpasse de
forbud, der fremgår af forordningerne, der gælder for
Grønland, hvor forbuddene berører områder, som
er overtaget af Grønland, eller hvor andre særlige
grønlandske forhold gør sig gældende. Det
indebærer endvidere, at transportministeren kun bemyndiges
til at tilpasse bestemmelserne i det omfang, at tilpasningen
vedrører rigsanliggender, der ikke er overtaget, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4.
Det foreslås i stk. 3, at
transportministeren på sit område i Grønland, i
det omfang sagsområdet ikke er overtaget af selvstyret, jf.
selvstyrelovens §§ 2-4, kan fastsætte regler, der
er nødvendige for at anvende eller gennemføre de
afgørelser eller retsakter, som vedtages i medfør af
forordningerne, der gælder for Grønland ifølge
regler fastsat i medfør af stk. 1, herunder de
ændringer af afgørelserne eller retsakterne, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Dette medfører, at transportministeren ved fremtidige
sanktionspakker fra EU har mulighed for at fastsætte regler
om at disse sanktionspakker skal gælde for Grønland
på samme vis, som forslagets § 3, stk. 1, hvis disse
ændringer beror på afgørelser eller
gennemførselsforordninger. Det indebærer endvidere, at
transportministeren kun bemyndiges til at tilpasse bestemmelserne i
det omfang, at tilpasningen vedrører rigsanliggender, der
ikke er overtaget, jf. selvstyrelovens §§ 2-4.
Formålet er, at eventuelle fremtidige ændringer af
sanktionsforordningerne eller vedtagelse af nye
sanktionsforordninger vil kunne omfattes af grønlandsk ret
ved udstedelse af eller ændring af bekendtgørelser,
hvis ændringerne beror på afgørelser eller
gennemførselsforordninger. Dette er nødvendigt, da
forordningerne relativt ofte bliver ændret.
Til §
4
Sanktionsforordningerne indeholder ikke regler om, hvilke
myndigheder der skal føre tilsyn med overholdelse af
sanktionsforordningerne.
Det foreslås i 1. pkt., at
erhvervsministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og transportministeren på hver sit område kan
fastsætte regler om tilsyn, kontrol, påbud,
indskærpelser og forbud i regler fastsat i medfør af
§§ 1-3, med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
På erhvervsministerens område og på
transportministerens område indebærer forslaget, at der
bliver mulighed for at fastsætte regler om tilsyn,
påbud, m.v. Dette indebærer, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, hvilken underliggende myndighed, der
skal føre tilsyn med de specifikke forbud, og hvilke
reaktionsmuligheder den pågældende myndighed skal have.
Disse reaktionsmuligheder kan udover påbud f.eks. være
påtaler.
På ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris
område medfører bestemmelsen, at der gives mulighed
for at udstede regler om tilsyn, kontrol, påbud,
indskærpelser og forbud til brug for forpligtelsen til at
sikre overholdelsen af sanktionsforordninger i Grønland.
Det foreslås i 2. pkt., at
der, efter forhandlingen med vedkommende minister, kan
fastsættes regler om, at en anden myndighed fører
tilsyn og kan udstede påbud, udføre kontrol, udstede
indskærpelser og indføre forbud med reglerne.
Inden for erhvervsministerens ressortansvar er der flere
områder, hvor tilsyn udføres af en myndighed, som
ligger under et andet ministeransvarsområde. F.eks.
fører Spillemyndigheden, som hører under
Skatteministeriet, tilsyn på dele af
hvidvaskområdet.
På den baggrund foreslås det, at erhvervsministeren,
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
transportministeren, når der fastsættes regler om
tilsyn, påbud, kontrol, indskærpelser og forbud, kan
fastsætte, at en anden myndighed kan føre tilsyn,
udstede påbud, udføre kontrol, udstede
indskærpelser og indføre forbud efter forhandling
mellem vedkommende minister og erhvervsministeren, ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri eller
transportministeren.
Forslaget indebærer, at erhvervsministeren, ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri og transportministeren efter
forhandling med vedkommende minister kan delegere tilsynet med
overholdelse af bekendtgørelser udstedt efter denne lov til
en myndighed, der ligger inden for denne anden ministers
ressortansvar. Det kan f.eks. være Toldstyrelsen, som
hører under Skatteministeriet.
I det omfang, at der fastsættes regler om hvilken
myndighed, der fører tilsyn med reglerne, kan
Grønlands selvstyre, hvis det finder det relevant, lade en
vurdering af hvilken myndighed der skal føre tilsyn,
indgå i den udtalelse, som det kan afgive, når
bekendtgørelsen bliver forelagt.
Til §
5
Det følger af § 2, stk. 2, i lovtidendeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10 august 2016, at alle
ministerielle bekendtgørelser skal indføres i
Lovtidende.
Det foreslås i stk. 1, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at bilag, til
regler fastsat i medfør af § 1, ikke indføres i
Lovtidende.
EU's sanktionsforordninger indeholder bl.a. bilag over fysiske
eller juridiske personer, enheder og organer med tilknytning til
disse, som er omfattet af indefrysning samt begrundelser for
opførelse af de pågældende på listen.
Ifølge forordningerne kan Rådet ændre bilaget
gennem vedtagelse af en gennemførelsesforordning. Der sker
løbende opdateringer af indefrysningsbilagene, og for hver
opdatering udstedes en ny gennemførelsesforordning.
Herudover indeholder de nuværende forordninger bilag med
produkter, som er forbudte at eksportere. Det drejer sig bl.a. om
søfartsprodukter og -teknologi og produkter og teknologi
egnet til brug i forbindelse med luftfart, rumindustrien eller til
jetbrændstof, jf. bilag XI, bilag XVI og bilag XX til
forordning (EU) 833/2014 med senere ændringer.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at lister over
indefrosne parter og lister med produkter, teknologi og lignende,
der indgår som bilag til de regler, der fastsættes i
medfør af lovforslagets § 1, stk. 1-3, ikke
indføres i Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at
erhvervsministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysninger i bilag, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 2, kan fås.
For at give et opdateret billede af hvilke parter eller
produkter, der er er opført i bilag til forordningerne, og
dermed er omfattet af sanktionerne, er det hensigten, at de regler,
der udstedes i medfør af de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser, vil angive, at oplysninger om fysiske og
juridiske personer, enheder og organer, der er omfattet af
indefrysning, samt oplysninger om produkter og teknologi, som det
er forbudt at eksportere m.v. til Rusland og Belarus, vil kunne
fås på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
www.eksportkontrol.dk.
Til §
6
Det foreslås i stk. 1, at der kan fastsættes
foranstaltninger i henhold til kriminallov for Grønland for
overtrædelse af forskrifter udstedt i medfør af
§§ 1-4.
Forslaget indebærer, at der i de bekendtgørelser,
der udstedes i medfør af §§ 1-4 kan
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland. Det vil således blive fastsat i
bekendtgørelserne, der udstedes i medfør af denne
lov, om en overtrædelse af bekendtgørelserne skal
kunne foranstaltes og hvilken grad af tilregnelse, det kræves
før en overtrædelse kan foranstaltes.
Det foreslås i stk. 2, at der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
kriminalansvar efter reglerne i 5. kapitel i kriminallov for
Grønland.
Adgangen til at pålægge juridiske personer
strafansvar afgøres i overensstemmelse med de almindelige
principper for ansvarsplacering.
Til §
7
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse
i Lovtidende. Loven vil ikke træde i kraft før den er
behandlet i Inatsisartut. Det betyder, at behandlingen i
Folketinget som udgangspunkt vil afvente behandlingen i
Inatsisartut. Inatsisartut tilrettelægger sin behandling af
lovforslaget uafhængigt. Det er derfor ikke muligt at
fastsætte en fast dato, hvor loven vil være
færdigbehandlet.
Lovforslaget skal træde i kraft så hurtigt som
muligt begrundet i behovet for hurtigt at kunne effektuere
sanktionerne mod Rusland og Belarus i lyset af situationen i
Ukraine. Derfor er det hensigtsmæssigt, at loven træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til §
8
Til nr. 1
Efter § 1, stk. 1, i våbenlov for Grønland, er
det forbudt uden tilladelse fra Politimesteren i Grønland at
indføre, tilvirke, erhverve, besidde, bære eller
anvende en række nærmere angivne våben samt dele
og tilbehør til våben. Det fremgår af stk. 2, at
luft- og fjederbøsser er undtaget fra forbuddet i stk.
1.
Af § 10, stk. 1, i våbenlov for Grønland
fremgår endvidere, at det er forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren i hvert enkelt tilfælde at udføre
våben af enhver art, ammunition, materiel til land-,
sø-, eller luftkrig, maskiner, instrumenter, apparater og
andre produktionsmidler, der overvejende anvendes til fremstilling
eller vedligeholdelse af våben, ammunition eller
krigsmateriel, samt dele og tilbehør til sådanne
produktionsmidler, og sprængstoffer, derunder krudt, samt
råmateriale til fremstilling heraf fra Grønland
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i
§ 10 a, hvorefter
justitsministeren kan fastsætte regler for
gennemførelse af internationale sanktioner mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af Den
Europæiske Union (EU), De Forenede Nationer (FN) eller andre
internationale organer, og som er indført på baggrund
af situationen i Ukraine.
Forslaget indebærer, at justitsministeren vil kunne
fastsætte regler om, at de sanktioner på
våbenområdet, som vedtages i EU, FN eller andre
internationale organer, og som retter sig mod Rusland og Belarus
eller personer og virksomheder m.v. med tilknytning hertil,
gennemføres i Grønland. Det er en betingelse for
gennemførelsen, at sanktionen er indført på
baggrund af situationen i Ukraine. Der vil alene kunne
fastsættes regler om, at sanktioner, som er bindende i
Danmark, eller som er implementeret i eller tiltrådt af
Danmark, skal gennemføres i Grønland, medmindre
sanktionernes gennemførelse alene er relevant for
Grønland. Udmøntningen af bestemmelsen vil både
kunne ske ved inkorporering og omskrivning af de relevante
sanktioner. Udmøntningen af bestemmelsen vil skulle ske
efter forudgående inddragelse af det grønlandske
selvstyre efter selvstyrelovens § 18.
Bestemmelsen indebærer, at der vil kunne fastsættes
regler, som supplerer eller fraviger våbenlov for
Grønland, herunder regler om, at våben,
våbendele eller tilbehør til våben ikke kan
indføres til Grønland fra personer eller virksomheder
m.v., som er omfattet af sanktionerne mod Rusland og Belarus. Der
vil i den forbindelse kunne fastsættes regler om, at andre
typer af våben end de, som er oplistet i § 1, stk. 1, i
våbenlov for Grønland, vil kunne være omfattet
af forbuddet mod indførelsen af våben i det omfang,
våbnene indføres fra Rusland eller Belarus, eller fra
personer eller virksomheder m.v., som er omfattet af sanktionen mod
Rusland og Belarus, herunder eksempelvis militært udstyr,
militærkøretøjer, paramilitært udstyr
m.v. Fravigelse af lovens regler vil kunne ske, i det omfang det er
nødvendigt for gennemførelsen af de relevante
sanktioner.
Der vil også kunne fastsættes regler, som supplerer
eller fraviger reglerne i § 10, stk. 1, i våbenlov for
Grønland, således at også dele af våben
eller teknisk bistand, vil kunne omfattes af forbuddet mod at
udføre våben i det omfang, det er nødvendigt
for gennemførelsen af sanktionen mod Rusland og Belarus,
herunder bistand til udvikling, fremstilling eller anvendelse af
våben, samt bistand i forbindelse med militære
aktiviteter, ligesom der vil kunne fastsættes nærmere
regler om forbud mod at udføre militært udstyr,
militærkøretøjer, paramilitært udstyr,
m.v.
Endvidere vil der kunne fastsættes regler om, at
også transport og transit af våben på
grønlandsk territorium omfattes af forbud mod at
indføre og udføre våben til og fra
Grønland.
Der vil kunne fastsættes regler om forbud mod og
tilladelse til indførsel og udførsel af våben,
m.v., herunder regler om transport og transit, som fraviger
reglerne i våbenlov for Grønland, og som vurderes at
være nødvendige for gennemførelsen af
sanktionerne. Heri ligger, at reglerne skal være
nødvendige for at imødegå formålet med
indførelsen af sanktionerne i regi af EU, FN eller andre
internationale organer.
Det forudsættes med bestemmelsen, at der i forbindelse med
fastsættelsen af regler om gennemførelse af sanktioner
vil skulle tages højde for de grønlandske
forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Af § 13, stk. 1, fremgår, at overtrædelse af
§ 1, stk. 1, § 2, § 5, § 8, stk. 3, § 9,
§ 10, stk. 1 og 5, § 14, stk. 2, samt overtrædelse
af forbud efter § 1, stk. 3, kan medføre
foranstaltninger i henhold til kriminalloven. Foranstaltninger kan
ligeledes iværksættes over for den, der undlader at
efterkomme et vilkår fastsat efter § 6.
Af § 26 i kriminallov for Grønland fremgår, at
for krænkelse af rigets internationale forpligtelser
dømmes den, der forsætligt eller uagtsomt
overtræder bestemmelser eller forbud, som i henhold til lov
måtte være givet til gennemførelse af rigets
forpligtelser som medlem af De Forenede Nationer.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i
§ 13, stk. 2, om, at der i
forskrifter udstedt i medfør af § 10 a kan
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland.
Bestemmelsen indebærer, at justitsministeren vil kunne
fastsætte foranstaltninger over for personer, herunder
juridiske personer, jf. § 13, stk. 2, som med lovforslaget
bliver stk. 3, som overtræder de regler, som er fastsat i
medfør af § 10 a om gennemførelse af sanktioner
mod Rusland og Belarus fastsat af FN, EU og andre internationale
organer, og indført på baggrund af situationen i
Ukraine.
Bestemmelsen ændrer ikke på anvendelsesområdet
for § 26 i kriminallov for Grønland, og der vil i
reglerne skulle foretages den fornødne afgrænsning i
forhold til anvendelsesområdet for kriminallovens §
26.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I våbenlov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1008 af 19. december 1992, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
10 indsættes: »§ 10
a. Justitsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af internationale sanktioner mod Rusland og
Belarus på våbenområdet, som er vedtaget af Den
Europæiske Union (EU), De Forenede Nationer (FN) eller andre
internationale organer, og som er indført på baggrund
af situationen i Ukraine.« | § 13.
Overtrædelse af § 1, stk. 1, § 2, § 5, §
8, stk. 3, § 9, § 10, stk. 1 og 5, § 14, stk. 2,
samt overtrædelse af et forbud efter § 1, stk. 3, kan
medføre foranstaltninger i henhold til kriminalloven.
Foranstaltninger kan ligeledes iværksættes over for
den, der undlader at efterkomme et vilkår fastsat efter
§ 6. Stk. 2. Er en
overtrædelse begået af et aktieselskab, anpartsselskab,
andelsselskab eller lignende, kan der pålægges
selskabet som sådant bødeansvar. Er
overtrædelsen begået af staten, hjemmestyret, en
kommune eller et kommunalt fællesskab, der er omfattet af
§ 57 i landstingslov om kommunalbestyrelser og bygderåd
m.v., kan der pålægges staten, hjemmestyret, kommunen
eller det kommunale fællesskab bødeansvar. | | 2. I § 13 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
I forskrifter udstedt i medfør af § 10 a kan der
fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminallov for
Grønland. Stk. 2 bliver herefter stk.
3.« |
|