Skriftlig fremsættelse (25. januar
2023)
Kirkeministeren
(Louise Schack Elholm):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og lov om
forsøg i folkekirken (Udvidelse og forenkling af
samarbejdsmuligheder, øget transparens og fleksibilitet i
den lokale økonomistyring m.v. og ophævelse af lov om
forsøg i folkekirken)
(Lovforslag nr. L 18)
Formålet med lovforslaget er at give
folkekirkens lokale niveauer - særligt menighedsråd og
provstiudvalg - bedre muligheder for at samarbejde samt at
øge gennemsigtigheden og fleksibiliteten i den lokale
økonomistyring.
Forslaget trækker på
erfaringerne fra de forsøg, som menighedsrådene har
kunnet etablere i perioden 2018-2023 i medfør af lov om
forsøg i folkekirken.
Den gældende folkekirkelige
lovgivning tager udgangspunkt i, at menighedsrådene som
altovervejende hovedregel har ansvaret for og
beslutningskompetencen til at løse langt de fleste kirkelige
og administrative opgaver, mens provstiudvalgene og
stiftsøvrigheden som udgangspunkt alene varetager en
tilsynsforpligtelse i forhold til menighedsrådenes
opgavevaretagelse. Der ses imidlertid i stigende grad en interesse
for at samarbejde mellem de kirkelige myndigheder på alle
niveauer i folkekirken.
I første halvdel af 2022 har en
arbejdsgruppe bestående af folkekirkelige interessenter set
på behovet for en opdatering af rammerne i lov om
folkekirkens lokale økonomi.
Arbejdsgruppen lagde vægt på,
at forankringen af det lokale kirkelige liv i menighedsrådene
bør fastholdes, men fandt på baggrund af bl.a.
erfaringerne fra forsøgene, at muligheden for samarbejde
på tværs af folkekirkens organisatoriske niveauer og
geografiske grænser bør udvides og forenkles, samt at
der kan være særlig grund til at forenkle reglerne og
godkendelseskravene for samarbejder mellem menighedsråd inden
for et provsti, hvor provstiudvalget deltager.
Arbejdsgruppen kom endvidere med en
række forslag til at øge transparens, give
større fleksibilitet i budgetlægningen og
større frihedsgrader for menighedsråd, som
ønsker at fravige de centralt fastsatte krav til budget- og
regnskabsprocesserne.
Lovforslaget skaber derfor mulighed for at
vælge at fravige nogle processer og regler for lokal
økonomistyring, som i dag er lovpligtige. Der
indføres med lovforslaget således kun to nye krav:
- Krav om målsætninger i
budgettet for kirkekassen
- Krav om at menighedsrådene på
budgetsamrådet tager stilling til oprettelse af en reserve i
provstiudvalgskassen.
Lovforslaget giver således
menighedsrådene en række nye muligheder, som de kan
vælge at anvende eller fortsætte som hidtil.
Lovforslaget giver mulighed for:
- Samarbejde mellem menighedsråd og
provstiudvalg om specifikke opgavetyper uden krav om dispensation
fra Kirkeministeriet
- Delegering af specifikke opgavetyper fra
menighedsråd til provstiudvalg uden krav om dispensation fra
Kirkeministeriet
- Samarbejde på tværs af
folkekirkens organisatoriske niveauer og geografiske inddeling i
sogne, provstier og stifter (herunder eksempelvis mellem provstier
eller stiftsråd i forskellige stifter)
- Oprettelse af fællesbestyrelse for
flere samarbejder mellem menighedsråd
- Oprettelse af store samarbejder mellem
menighedsråd og udskilte kirkegårde, som
selvstændige enheder med eget regnskab
- Mødeudgifter i stiftsrådet
finansieres af det bindende stiftsbidrag
- Mødeudgifter i provstiet
finansieres af provstiudvalgskassen
- Etablering af en reserve i
provstiudvalgskassen
- Lokal tilpasning af budgetprocessen
- Oprettelse af projektbevillinger i
kirkekassen og provstiudvalgskassen, så driftsprojekter kan
styres på samme måde som anlægsprojekter kan i
dag
Med lovforslaget fjernes endvidere kravet
om, at provstiudvalg og stiftsøvrigheder skal godkende
underliggende niveauers regnskaber, før disse kan
offentliggøres. Det vil betyde, at menighedsrådenes og
provstiudvalgenes regnskaber kan offentliggøres godt et
halvt år efter regnskabsårets afslutning, hvor der i
dag går mere end 1 år. Stiftsøvrigheder og
provstiudvalg har stadig en uændret tilsynspligt med at
forvaltningen på de underlæggende niveauer er
lovmæssig.
Lovforslaget sigter mod at åbne nye
muligheder for organisering af arbejdet i menighedsråd og
provstiudvalg. Hvis der lokalt er tilfredshed med den
gældende praksis, kan denne derfor blot fortsættes, og
de nye muligheder i lovforslaget kan findes frem på et
tidspunkt, hvor der opstår et ønske om det.
Lovforslaget bygger som nævnt bl.a.
på erfaringerne for forsøg under lov om forsøg
i folkekirken og dermed bliver der nu hjemmel til flere typer
samarbejder og mere fleksibilitet i regnskabs- og
budgetprocesserne. Lovforslaget indeholder derfor forslag om at
ophæve lov om forsøg i folkekirken med virkning fra 1.
januar 2024, idet de sidste forsøg ophører.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.