Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. marts 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og NB):
1) I
stk. 1 ændres »1. marts
2023« til: »1. april 2023«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt med 1 måned]
2) I
stk. 6 ændres »marts
2023« til: »april 2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets
§ 7 indeholder reglerne for, hvornår loven træder
i kraft.
Med
lovforslagets § 7, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. marts 2023. Dog foreslås det med
lovforslagets § 7, stk. 2, at lovens del om nedsættelse
af inddrivelsesrenten m.v. først vil træde i kraft den
1. juli 2023. Herudover foreslås det med lovforslagets §
7, stk. 3, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af lovens del om en forenklet model for
lønindeholdelse og mulighed for afskrivning af mindre
gældsposter. Som det fremgår af de specielle
bemærkninger til bestemmelsen, forventes det, at lovens del
om afskrivning af mindre gældsposter vil kunne træde i
kraft den 1. marts 2023, mens lovens del om en forenklet model for
lønindeholdelse forventes at kunne træde i kraft
omkring sommeren 2023.
Som
følge af lovforslagets § 7, stk. 2 og 3, er det kun
lovens del om en ny ordning for eftergivelse (»ret og
pligt-ordningen«), der med lovforslagets § 7, stk. 1,
vil træde i kraft den 1. marts 2023.
Med
ændringsforslag nr. 1 foreslås det at ændre
lovforslagets § 7, stk. 1, så lovens
ikrafttrædelse udskydes med 1 måned til den 1. april
2023.
Ændringsforslaget vil indebære, at
ikrafttrædelsestidspunktet for lovens del om en »ret og
pligt-ordning« for eftergivelse udskydes med 1 måned
til den 1. april 2023, og at lovens del om afskrivning af mindre
gældsposter tidligst vil kunne træde i kraft den 1.
april 2023. Ændringsforslaget vil således ikke
ændre på, at lovens dele om nedsættelse af
inddrivelsesrenten m.v. vil træde i kraft den 1. juli 2023,
og at lovens del om en forenklet model for lønindeholdelse
forventes at kunne træde i kraft omkring sommeren 2023.
Ændringsforslaget vurderes derfor ikke at have
provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Lovforslagets § 7, stk. 6, omhandler
lovens del om en ny ordning for eftergivelse (»ret og
pligt-ordningen«). Med bestemmelsen foreslås det, at
der ved vurderingen af, om en skyldner samlet har været under
uddannelse eller i ordinær beskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 24
måneder - og dermed opfylder det såkaldte
uddannelses-/beskæftigelseskrav - kun skal kunne indgå
måneder fra og med marts 2023. Bestemmelsen skal ses, i
sammenhæng med at det med lovforslagets § 7, stk. 1,
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. marts
2023.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det at ændre lovforslagets § 7, stk. 6,
så det kun vil være måneder fra og med april
2023, der vil kunne indgå i beregningen af, om
uddannelses-/beskæftigelseskravet er opfyldt.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at det med ændringsforslag nr. 1 foreslås at
udskyde lovens ikrafttrædelse med 1 måned til den 1.
april 2023.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar
2023 og var til 1. behandling den 1. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 1. juli 2022 dette udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 264, folketingsåret 2021-22. Den 25.
januar 2023 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |