Fremsat den 1. september 2023 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning for et
trossamfund)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1360 af 28. september 2022, som ændret ved § 2 i lov
nr. 409 af 25. april 2023, § 3 i lov nr. 486 af 13. maj 2023,
§ 1 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og § 32 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 110 e indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
På samme måde straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af en genstand med
væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller
en genstand, der fremstår som en sådan.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 3. | Justitsministeriets overvejelser | 4. | Den foreslåede ordning | 5. | Forholdet til grundloven og Danmarks
internationale forpligtelser | | 5.1. | Grundloven | | 5.2. | Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 6. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Klimamæssige konsekvenser | 10. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Den seneste tids koranafbrændinger har betydet, at Danmark
i store dele af verden i stigende grad ses som et land, der
faciliterer forhånelse og nedgørelse af andre lande og
religioner. Handlingerne må antages at have haft som deres
primære formål at forhåne og fremprovokere
reaktioner.
Det kan have store konsekvenser, der grundlæggende skader
Danmark og vores ligesindedes interesser i verden. Som Politiets
Efterretningstjeneste (PET) har oplyst, har den seneste tids
koranafbrændinger derudover haft betydning for det aktuelle
trusselsbillede, og terrortruslen mod Danmark er skærpet
inden for det i forvejen høje niveau.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) ser ytringsfriheden som
en af grundpillerne i det danske demokrati. Regeringen mener
imidlertid ikke, at koranafbrændinger har større
værdi som ytring end udtalelser, der f.eks. forhåner
eller nedværdiger en gruppe af personer på grund af sin
race eller seksuelle orientering, eller lignende udtalelser, som
allerede i dag er strafbare.
Det foreslås på denne baggrund, at der i
straffeloven indføres en bestemmelse, som gør det
strafbart offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds at behandle en genstand med væsentlig
religiøs betydning for et trossamfund eller en genstand, der
fremstår som en sådan, utilbørligt.
2. Gældende ret
2.1. Det fremgår af § 110 e i straffeloven, at den,
der offentligt forhåner en fremmed nation, en fremmed stat,
dens flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De
Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen har til formål at beskytte Danmarks forhold
til fremmede magter og den danske stats interesser i forhold til
udlandet.
Straffelovens § 110 e blev indsat ved lov nr. 225 af 7.
juni 1952, der indføjede store dele af straffelovens 12. og
13. kapitel i loven, men en lignende bestemmelse var indeholdt i
§ 108 i hovedloven for den borgerlige straffelov fra 1930.
Bestemmelsen blev ændret ved lov nr. 163 af 31. maj 1961
om ændring af straffeloven, hvor beskyttelsen af Det
Europæiske Råds flag blev indsat i bestemmelsen.
Ændringen tog oprindeligt sigte på Europarådets
flag. Dette flag anvendes imidlertid nu også af Den
Europæiske Union.
Der findes ikke trykt retspraksis, hvor bestemmelsen har
været anvendt, siden 1936. Ved Østre Landsrets dom af
5. maj 1936 i nævningesag nr. 8/1936 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1936, side 820) blev en person idømt en
bøde for at have nedtaget Sovjetunionens flag ved den
russiske handelsdelegations lokaler i den hensigt yderligere at
forhåne det.
Ved Østre Landsrets dom af 6. februar 1934 i
nævningesag nr. 2/1934 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1934, side 589) blev en person frifundet for
overtrædelse af straffelovens § 108 (nu § 110 e).
Den pågældende var tiltalt for at have kaldt
hagekorsflaget et »morderflag« og offentligt at have
revet en vimpel med hagekorsmærket i stykker. Frifindelsen
skyldtes, at hagekorsflaget på gerningstidspunktet ikke kunne
anses for at være en fremmed stats flag.
De nærmere grænser for forbuddet i straffelovens
§ 110 e er således ikke afklaret i nyere
retspraksis.
Det bemærkes, at artikel 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) må antages at
indebære begrænsninger for bestemmelsens
anvendelsesområde.
Justitsministeriet er ikke bekendt med praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen), som direkte
forholder sig til spørgsmålet om, i hvilket omfang
indgreb i retten til ytringsfrihed i relation til f.eks.
afbrænding af flag kan retfærdiggøres.
Det bemærkes i den forbindelse, at Domstolen i flere sager
har udtalt, at ytringer, der bidrager til en debat af generel
interesse, generelt nyder en større beskyttelse efter EMRK
artikel 10, jf. bl.a. Domstolens dom af 13. marts 2018 i sagen
Stern Taulats og Roura Capellera mod Spanien, pr. 36-42, og dom af
25. oktober 2018 i sagen E. S. mod Østrig, pr. 57. Hvis
ytringen ikke bidrager til en debat af generel interesse, men er
f.eks. vulgær eller unødig stødende, vil det
tale imod, at staten efter EMRK artikel 10 er forpligtet til ikke
at gribe ind, jf. Domstolens dom af 30. november 2021 i sagen Genov
og Sarbinska mod Bulgarien, pr. 82.
2.2. Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en
gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges
på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse eller tro eller sit handicap eller på grund af den
pågældende gruppes seksuelle orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika. Strafferammen er bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Udtrykket »udtalelse eller anden meddelelse«
omfatter både skriftlige og mundtlige udtryksformer. Ved
ordene »anden meddelelse« blev bestemmelsen udvidet til
at omfatte udtryksformer, der ikke kan betegnes som udtalelser,
f.eks. billeder, jf. betænkning nr. 553/1969 om forbud mod
racediskrimination, side 27.
Det er en betingelse for at kunne anvende straffelovens §
266 b, at udtalelsen eller meddelelsen er fremsat offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds. At udtalelsen
eller meddelelsen er fremsat offentligt forudsætter en
ubestemt kreds af personer. Ved Østre Landsrets dom af 27.
februar 2007 i sag nr. S-2233-06 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 2007, side 1468) fandt retten, at en udtalelse
under en fodboldkamp overværet af mindst 10-15 personer var
offentlig.
Derudover skal ytringen have karakter af en trussel,
forhånelse eller nedværdigelse, og der skal efter
forarbejderne til bestemmelsen en vis grovhed til for, at ytringen
er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde, jf.
Folketingstidende 1970-71, tillæg A, spalte 1185, og
betænkning nr. 553/1969 om forbud mod racediskrimination,
side 34. Straffelovens § 266 b skal desuden anvendes under
fornødent hensyn til ytringsfriheden.
Af bestemmelsens ordlyd fremgår det, at
beskyttelsessubjektet for så vidt angår
»tro« er tilhængere af en bestemt religion og
ikke religionen i sig selv.
I retspraksis er der imidlertid set eksempler på, at
domstolene har fortolket udtalelser, der sprogligt, herunder i den
sammenhæng, som udtalelsen indgik i, alene angik en given
religion, som udtalelser om de personer, der bekendte sig til den
pågældende religion, jf. betænkning nr. 1548/2014
om de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens
§ 140 om blasfemi, side 18 f.
Det gælder f.eks. Vestre Landsrets afgørelse af 19.
august 2003 i sag nr. S-1045-02 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 2003, side 2435), hvor udtalelsen »Islam er
ikke en religion i traditionel forstand. Det er en
terrororganisation, som prøver at opnå
verdensherredømmet ved vold« fandtes at indeholde en
så grov forhånelse og nedværdigelse af den
personkreds, der bekender sig til islam, at tiltalte havde
overtrådt straffelovens § 266 b.
Det gælder endvidere Østre Landsrets
afgørelse af 9. maj 2003 i sag nr. S-4104-02 (optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 1947), hvor en annonce
indeholdt teksten »Massevoldtægter, Grov vold,
Utryghed, Tvangsægteskaber, Kvindeundertrykkelse,
Bandekriminalitet. Det er, hvad et multietnisk samfund tilbyder
os.« Teksten var ledsaget af et billede af tre unge
lyshårede piger med teksten »Danmark i dag« og et
billede af tre hætteklædte, blodplettede mænd,
som fremviser Koranen, med teksten »Danmark om 10
år«. Annoncen fandtes at beskylde alle, der tror
på Koranen, for massevoldtægter, grov vold, utryghed,
tvangsægteskaber, kvindeundertrykkelse og bandekriminalitet,
og annoncen fandtes dermed at lægge en befolkningsgruppe for
had på grund af dens tro og oprindelse og at være groft
forhånende og nedværdigende over for personer af
muslimsk observans.
Der vil imidlertid kunne være tilfælde, hvor f.eks.
grov forhånelse af et helligt skrift ikke vil blive fortolket
som et angreb på en gruppe af personer på grund af dens
tro af en karakter, der er omfattet af straffelovens § 266 b
som fortolket i retspraksis, jf. betænkning nr. 1548/2014 om
de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens
§ 140 om blasfemi, side 18 f.
2.3. Efter straffelovens § 139, stk. 2, straffes den, som
gør sig skyldig i usømmelig behandling af ting, der
hører til en kirke og anvendes til kirkeligt brug, med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen finder alene anvendelse på de ting, der ejes
af en kirke og ikke af gerningspersonen selv. Det er desuden en
betingelse, at tingene anvendes til kirkeligt brug. I Østre
Landsrets dom af 25. november 2016 i sag nr. S-1058-15 (optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1085) fandtes to personer
at have behandlet ting, der tilhørte en kirke og blev
anvendt til kirkelig brug, usømmeligt, da de bl.a. havde
haft samleje op ad kirkens alter, døbefond og
prædikestol.
2.4. Ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 511
af 20. juni 2005 med senere ændringer), der er udstedt i
medfør af politilovens § 23, indeholder regler til
sikring af den offentlige orden. Bekendtgørelsen finder
anvendelse på borgernes adfærd på veje eller
på andre steder, hvortil der er almindelig adgang.
Ifølge ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 2, er
det forbudt at udvise uanstændig eller anstødelig
opførsel, der er egnet til at forulempe andre eller
vække offentlig forargelse. Overtrædelse af
bestemmelsen straffes med bøde, jf. § 18, stk. 1.
Offentlig urinering eller tilsvarende adfærd i forhold til
eksempelvis et religiøst skrift vil efter
omstændighederne kunne indebære en overtrædelse
af bestemmelsen.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens §
12, at det er forbudt at tænde bål, hvis dette kan
medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Overtrædelse af bestemmelsen straffes med bøde, jf.
§ 18, stk. 1. Afbrænding af religiøse skrifter
m.v. vil efter omstændighederne kunne udgøre en
overtrædelse af denne bestemmelse. Grovere tilfælde af
forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted vil kunne
være omfattet af straffelovens § 134 a.
3. Justitsministeriets overvejelser
Det er som udgangspunkt ikke strafbart efter straffeloven
offentligt eksempelvis at brænde Koranen eller et andet
religiøst skrift, medmindre det sker under
omstændigheder, hvor en gruppe af personer samtidig trues,
forhånes eller nedværdiges på grund af sin tro,
jf. straffelovens § 266 b.
Offentlig afbrænding vil efter omstændighederne
kunne udgøre en overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen, hvis afbrændingen sker på
en måde, hvor der tændes bål, som kan
medføre fare eller ulempe for forbipasserende, men hvis ikke
det er tilfældet, vil offentlig afbrænding ikke
være i strid med ordensbekendtgørelsen.
Der lægges på ovenstående baggrund op til, at
der indføres en bestemmelse i straffeloven, som gør
sådanne forhånelser, som offentlig afbrænding af
f.eks. Koranen i almindelighed er udtryk for, strafbare. Der
lægges op til, at bestemmelsen udformes, så den
omfatter religiøse genstande fra alle trossamfund, og at den
ikke alene skal omfatte afbrænding, men også andre
tilfælde, hvor visse religiøse genstande behandles
utilbørligt. For fortsat at sikre vide rammer for
ytringsfriheden lægges der op til at begrænse
bestemmelsen til utilbørlig behandling af genstande med
væsentlig religiøs betydning for et trossamfund. Det
vil alene omfatte fysiske handlinger.
For at undgå omgåelse ved, at den genstand, der
behandles utilbørligt, ikke er selve genstanden med
væsentlig religiøs betydning, men en genstand, der er
udformet sådan, at den fremstår som en genstand med
væsentlig religiøs betydning, lægges der op til,
at forbuddet også skal omfatte en sådan genstand.
Henset til, at den foreslåede bestemmelse navnlig
varetager udenrigspolitiske og sikkerhedsmæssige hensyn,
bør den efter Justitsministeriets opfattelse placeres i
straffelovens 12. kapitel om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i
straffelovens § 110 e, der er placeret i straffelovens 12.
kapitel, at det er strafbart offentligt at forhåne en fremmed
nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt
nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det
Europæiske Råds flag. Som nævnt har § 110 e
til formål at beskytte Danmarks forhold til fremmede magter
og den danske stats interesser i forhold til udlandet. Da det
foreslåede forbud mod utilbørlig behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning for et
trossamfund navnlig varetager lignende hensyn, lægges der op
til at indsætte bestemmelsen som et nyt stykke i § 110
e.
4. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på den baggrund at indsætte et
nyt stykke i straffelovens § 110 e, hvorefter den, der
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
gør sig skyldig i utilbørlig behandling af en
genstand med væsentlig religiøs betydning for et
trossamfund eller en genstand, der fremstår som en
sådan, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Den foreslåede bestemmelse vil således gælde
for genstande med væsentlig religiøs betydning. Herved
forstås fysiske genstande, som inden for den
pågældende trostradition anses for hellige eller
særligt repræsentative for troens bekendelsesgrundlag
og/eller lære, f.eks. centrale religiøse skrifter og
lignende, der tillægges høj grad af hellighed i
trossamfundet. At en genstand anvendes af religiøse grunde
eller som led i religionsudøvelse er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til, at genstanden omfattes, ligesom
genstande, som af kulturelle eller politiske grunde er forbundet
med religionen, men som ikke i sig selv er af væsentlig
religiøs betydning, herunder beklædningsgenstande,
heller ikke omfattes.
Som eksempler på genstande, som vil være omfattet af
bestemmelsen, kan nævnes religiøse skrifter som f.eks.
Bibelen, Koranen, Torahen og Vedaerne.
Bestemmelsen vil som nævnt ikke omfatte f.eks.
beklædningsgenstande som tørklæder, kalotter og
sikh-turbaner, selv om de kan tillægges en religiøs
betydning. Den vil som udgangspunkt heller ikke omfatte tegninger,
figurer m.v., medmindre disse i sig selv har væsentlig
religiøs betydning for trossamfundet, som det f.eks. er
tilfældet med krucifikset i katolicismen eller mezuzah i
jødedommen. Ligeledes vil bestemmelsen ikke omfatte
tegninger, figurer m.v. af religiøse ledere som f.eks.
paven.
Det vil ikke have betydning for bestemmelsens anvendelse, om der
er tale om en hel genstand eller dele af en genstand, herunder
beskadigede genstande. En tidligere forsøgt afbrændt
bibel eller dele af Torahen vil således også være
at anse som genstande med væsentlig religiøs betydning
for et trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte afbildninger, gengivelser eller
imitationer af genstande med væsentlig religiøs
betydning i form af eksempelvis tegninger, malerier, billeder,
modeller eller lignende, medmindre der er tale om en imitation
eller lignende, som det ikke umiddelbart er muligt at skelne fra
selve genstanden med væsentlig religiøs betydning.
Ved vurderingen af, om der er tale om en genstand, der
fremstår som en genstand med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund, vil der således skulle
lægges vægt på, om genstanden er egnet til at
blive forvekslet med den religiøse genstand af dem, der
overværer den utilbørlige behandling, eller omverdenen
i øvrigt. Det vil eksempelvis kunne være
tilfældet med en vellignende efterligning af omslaget til en
koran, hvor siderne inde i bogen stammer fra en anden bog eller
viser sig at være blanke.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde for
utilbørlig behandling af de pågældende genstande
med væsentlig religiøs betydning. Herved forstås
handlinger, hvorved disse genstande ødelægges på
en nedsættende eller forhånende måde eller i
øvrigt fysisk behandles forhånende eller
nedsættende.
Den foreslåede bestemmelse vil efter
omstændighederne omfatte enhver utilbørlig behandling,
herunder afbrænding, tilsøling, og at der f.eks.
trampes på eller sparkes til genstanden, eller at genstanden
ødelægges ved f.eks. at rive i genstanden, klippe heri
eller lignende. Den vil også omfatte tilfælde, hvor
genstanden stikkes i med en kniv.
Bestemmelsen vil ikke omfatte handlinger, som ikke kan anses for
at være utilbørlige. Det vil således eksempelvis
ikke være i strid med bestemmelsen at skille sig af med en
bibel i en offentlig skraldespand, medmindre det sker på en
måde, der i sig selv må anses for nedsættende
eller forhånende.
Behandlinger, der i almindelighed ville være
utilbørlige, vil herudover efter omstændighederne
kunne falde uden for det strafbare område som følge af
særlige skikke om behandling af den religiøse genstand
i det pågældende trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte verbale eller skriftlige
tilkendegivelser, herunder tegninger, om religiøse genstande
og emner. Det samme gælder øvrige udtryksformer, som
ikke indebærer, at genstanden fysisk behandles
utilbørligt.
Bestemmelsen vil i overensstemmelse hermed ikke omfatte
viderebringelse af andre personers utilbørlige behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning. Det
gælder dog ikke, hvis der er tale om medvirken til
overtrædelse af bestemmelsen. Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis to personer har aftalt, at den ene foretager
den utilbørlige behandling, og at den anden herefter
viderebringer en optagelse af den utilbørlige behandling i
en videre kreds.
Bestemmelsen vil finde anvendelse, selv om den
utilbørlige behandling af genstanden finder sted i f.eks.
kunstnerisk eller politisk øjemed.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen vil skulle
anvendes inden for rammerne af ytringsfrihedsbeskyttelsen efter
EMRK artikel 10. Som det fremgår af pkt. 5.2, vil der efter
Domstolens praksis imidlertid i almindelighed kunne straffes for
ytringer, der kan karakteriseres som blasfemiske eller
unødigt krænkende over for andres religiøse
overbevisning.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være en
betingelse, at den utilbørlige behandling foregår
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Afgrænsningen af, hvornår en utilbørlig
behandling er foretaget offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds, vil skulle foretages med udgangspunkt
i de tilsvarende afgrænsninger i straffelovens § 119,
stk. 1, om vold eller trusler om vold mod offentligt ansatte og
§ 266 b og retspraksis om bestemmelserne.
Det foreslås, at overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse skal kunne straffes på samme
måde som overtrædelser af straffelovens § 110 e,
stk. 1, det vil sige med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Hvis politiet måtte blive opmærksomt på, at en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse er i gang
med at blive begået eller vil blive begået, vil
politiet kunne gribe ind og bringe det strafbare forhold til
ophør, jf. de almindelige regler herom i politiloven og
retsplejeloven. Det gælder også, selv om
overtrædelsen måtte finde sted i forbindelse med en
demonstration. Bliver politiet således f.eks. i forbindelse
med en demonstration opmærksomt på, at en person vil
brænde en koran (eller en genstand, der fremstår som en
koran), vil politiet kunne gribe ind og forhindre dette. Hvis de
almindelige betingelser herfor er opfyldt, vil politiet kunne
anholde den mistænkte og beslaglægge den
religiøse genstand og udstyret, der skulle bruges til at
antænde den.
Efter de nuværende retningslinjer har PET i samarbejde med
statsadvokaten kompetencen til at vurdere, om der skal ske sigtelse
for overtrædelse af bl.a. bestemmelserne i straffelovens 12.
kapitel. Som konsekvens af den foreslåede bestemmelse vil
disse retningslinjer blive justeret, så politiet uden PET's
og statsadvokatens godkendelse vil kunne foretage sigtelse for
overtrædelse af bestemmelsen eller forsøg herpå.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at dette er
af væsentlig betydning for bestemmelsens anvendelighed.
Det bemærkes, at da den foreslåede bestemmelse
placeres i straffelovens 12. kapitel, vil påtalekompetencen
ligge hos justitsministeren, hvilket vil indebære, at
justitsministeren - på baggrund af en anklagerfaglig
indstilling fra Rigsadvokaten - vil skulle tiltræde, at der
rejses tiltale for overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse, jf. straffelovens § 110 f.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
5. Forholdet
til grundloven og Danmarks internationale forpligtelser
5.1. Grundloven
Det fremgår af grundlovens § 77, at enhver er
berettiget til på tryk, i skrift og tale at
offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på
ny indføres.
Det er den overvejende opfattelse i den statsretlige litteratur,
at grundlovens § 77 ikke beskytter mod strafansvar for
ytringer (den materielle ytringsfrihed), jf. Poul Andersen, Dansk
Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross, Dansk
Statsforfatningsret (3. udgave ved Ole Espersen, 1980), side 716 og
724, samt Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved
Peter Germer (1973), side 374, og Jens Peter Christensen m.fl.,
Grundloven med kommentarer (2015), side 503 f.
Forslaget rejser på den baggrund ikke
spørgsmål i forhold til grundlovens § 77.
5.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
5.2.1. Efter EMRK artikel 10, stk. 1, har enhver ret til
ytringsfrihed. Artikel 10 omfatter udtrykkeligt såvel
ytringer i form af oplysninger om faktiske forhold som
tilkendegivelser af personlige meninger. Beskyttelsen omfatter dog
ifølge praksis fra Domstolen ikke ytringer, der truer med
eller tilskynder til vold, eller ytringer, der er udtryk for
ekstremt had eller forhånelse af andre persongrupper.
Nogle handlinger vil i sig selv som udgangspunkt være
udtryk for en ytring på grund af handlingens
symbolværdi, f.eks. afbrænding af flag eller
ødelæggelse af statuer af personer, jf. Jon Fridrik
Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
for praktikere, 6. udgave (2023), side 1082.
Ytringsfrihedsbeskyttelsen omfatter ikke alene indholdet af de
udtrykte ideer og meninger, men også den form, i hvilken de
formidles, jf. Domstolens dom af 24. februar 1997 i sagen De Haes
og Gijsels mod Belgien, pr. 48.
Beskyttelsen af ytringsfriheden efter artikel 10 er ikke
absolut. Der kan foretages indgreb i ytringsfriheden, hvis
indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed,
territorial integritet eller offentlig tryghed, for at forebygge
uorden eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden, for at beskytte andres gode navn og rygte eller
rettigheder, for at forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger
eller for at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed, jf.
artikel 10, stk. 2.
Det centrale spørgsmål vil typisk være, om
indgrebet kan anses for nødvendigt i et demokratisk samfund.
Domstolen har i sin praksis slået fast, at der - i lyset af,
at ytringsfriheden udgør en helt grundlæggende
rettighed i et demokratisk samfund - skal være et presserende
samfundsmæssigt behov for at anse betingelsen for opfyldt.
Domstolen anlægger i den forbindelse en konkret
helhedsvurdering af den pågældende sag, hvor ikke blot
indholdet af de omhandlede ytringer, men også den kontekst,
som de er fremsat i, og hvem de er fremsat overfor, tillægges
betydning.
5.2.2. Domstolen har i sin praksis slået fast, at staten
har en bredere skønsmargin, hvis ytringer kan karakteriseres
som blasfemiske og unødigt krænkende over for andres
religiøse overbevisning. Medlemsstater kan således
efter Domstolens praksis foretage indgreb i retten til
ytringsfrihed, hvis religiøse emner behandles på en
måde, der kan karakteriseres som blasfemisk, jf. Jon Fridrik
Kjølbro, a.st., side 1202.
Det følger udtrykkeligt af EMRK artikel 10, stk. 2, at
udnyttelse af retten til ytringsfrihed kan medføre pligter
og ansvar. I forhold til ytringer om religiøse
overbevisninger omfatter dette pligt til i videst muligt omfang at
undgå ytringer, der er anstødelige og bespottende i
forhold til objekter, der af andre omgås med
ærbødighed, jf. dom af 25. november 1996 i sagen
Wingrove mod Storbritannien, pr. 52.
Domstolen anerkender dog samtidig, at ytringsfriheden beskytter
kritik, herunder stærk kritik, af religion, når der er
tale om et emne af offentlig interesse, og ytringerne ikke kan
karakteriseres som blasfemiske eller unødigt krænkende
eller sårende, jf. Jon Fridrik Kjølbro, a. st., side
1203, med henvisning til Domstolens dom af 5. december 2019 i sagen
Tagiyev og Huseynov mod Aserbajdsjan, pr. 42-50, og dom af 7.
december 2021 i sagen Yefimov og Youth Human Rights Group mod
Rusland, pr. 40-48.
5.2.3. Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 110 e, stk. 2, straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af en genstand med
væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller
en genstand, der fremstår som en sådan, med bøde
eller fængsel indtil 2 år.
Justitsministeriet har ved vurderingen af, om den
foreslåede bestemmelse varetager et
anerkendelsesværdigt formål og er nødvendig i et
demokratisk samfund, lagt vægt på, at de handlinger,
som vil være strafbare, vil have en forhånende
karakter, som er unødigt krænkende eller
sårende. Det bemærkes i den forbindelse, at det i lyset
af Domstolens praksis som gengivet ovenfor ligger inden for
staternes skønsmargin ved lov at fastsætte regler, som
har til formål at foretage indgreb i retten til
ytringsfrihed, hvis religiøse emner behandles på en
måde, der kan karakteriseres som blasfemiske.
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at
forbuddet ikke omfatter bl.a. skrift og tale.
På den anførte baggrund er det Justitsministeriets
opfattelse, at den foreslåede ordning kan gennemføres
inden for rammerne af Danmarks forpligtelser efter EMRK.
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De opgaver, som følger af lovforslaget, vurderes at kunne
håndteres inden for Justitsministeriets eksisterende
økonomiske ramme.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommunerne og regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
11. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er sendt i høring i perioden fra
den 25. august 2023 til den 22. september 2023, således at
lovforslaget forventeligt kan fremsættes i åbningsugen
af det kommende folketingsår.
Da der er risiko for, at situationen hurtigt kan ændre
sig, er lovforslaget imidlertid fremsat for Folketinget i
indeværende folketingsår med henblik på, at det
om nødvendigt kan behandles og vedtages inden
folketingsårets afslutning.
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatrådet, Alevi
Forbundet i Danmark, Amnesty International, Assentoft Frikirke,
Baha'i Samfundet - Det nationale åndelige råd for
bahà'ìerne i Danmark, Baptistkirken i Danmark, Bethel
Missionary Baptist Church, Bethlehem Ministry Of The Assemblies Of
God, Biskoppen over Fyens Stift, Biskoppen over Haderslev Stift,
Biskoppen over Helsingør Stift, Biskoppen over
Københavns Stift, Biskoppen over Lolland-Falsters Stift,
Biskoppen over Ribe Stift, Biskoppen over Roskilde Stift, Biskoppen
over Viborg Stift, Biskoppen over Aalborg Stift, Biskoppen over
Aarhus Stift, Bibel og Missionscentret, Borgerkirken,
Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk Frimenighed, Bovlund
Frimenighed, Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet,
Brunstad Kristne Menighed, Holstebro, Brunstad Kristne Menighed,
København, Calvary Mission Church, Center for Visdom og
Medfølelse - Tong-nyi Nying-je Ling, City Kirken Herning,
Citykirken Aarhus, Copenhagen Business School (Juridisk Institut),
Copenhagen Community Church, Dansk Islamisk Center, Dansk Islamisk
Trossamfund, Dansk Muslimsk Fællesforbund (DMF), Dansk
Pakistansk Kulturforening, Dansk Shiamuslimsk Trossamfund, Dansk
Teltmissions menighed, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske
Advokater, Debre Mihret St. Amanuel Church in Copenhagen, Denmark,
Northwest Europe Diocese of Ethiopian Orthodox Tewahedo Church, Den
Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk-Apostolske Kirke i Danmark,
Den Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den
Centrale Albanske Moske, Den Danske Dommerforening, Den Evangeliske
Frikirke, Den evangelisk-lutherske Frikirke, Den Hellige
Bispemartyr Clemens pave af Roms Menighed, Den Islandske Menighed i
Danmark, Den Katolske Kirke i Danmark, Den Kinesiske Kirke i
København (KKiK), Den Koptisk-Ortodokse Kirke St. Marie og
St. Markus i Taastrup, Den Kristne Forsamling, Den Levende Guds
Kirke, Den Mandæiske Mandea i Danmark, Den Nyapostolske Kirke
i Danmark, Den Ortodokse Kirke i Danmark - Gudsmoders Beskyttelses
Menighed, Den ortodokse russiske kirkes menighed i København
Alexander Nevsky Kirke, Den reformerte menighed i Fredericia, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning Fødsel Sankt
Profet John Baptist og Sankt Høj Martyr John Den Nye af
Suceava, Den Rumænsk Ortodokse menighed i København
Guds Mor Fødsel og Sankt Grigorie Decapolitul og Sankt
Nicodim i Tismana, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i
Århus, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Odense, Den
Rumænske Ortodokse Menighed i Roskilde, Den Russiske
Ortodokse Kirke (Moskvapatriarkatet), Den Serbisk Ortodokse Kirke i
Danmark, Den Sri Lankansk-Danske Buddhistiske Religiøse og
Kulturelle Forening, Den til St. Alban´s English Church i
København hørende menighed, Den tysk-reformerte
menighed i København, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturelle Forening, Chua Lieu Quan, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturforening i Århus Quang Huong Tempel, Det Albanske
Trossamfund i Danmark, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det
Islamiske Trossamfund, Det Islamiske Trossamfund af Bosniakker i
Danmark, Det Islamiske Trossamfund på Fyn (DIT), Det
Jødiske Samfund i Danmark, Det Kriminalpræventive
Råd, Dhammachaya Buddhist Center Denmark,
Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Døves Frikirke, Evangelisk Frikirke
Danmark, Filadelfia Christian Church First International Baptist
Church of Copenhagen (FIBC), Forening Evangelist, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen
Stupa, Karma Kagyu Buddhistisk Sangha, Forn Sidr - Asa- og
Vanetrosamfundet i Danmark, Foursquare Kirke, Fransk Reformert
Kirke i København, Frederikssund Frimenighed, Frelsens
Hær, Frikirken En Åben Dør, Frikirken
International Church, Frimenigheden Broen, Fårevejle
Frimenighed, Græsted Frikirke, Guan Yin Citta Buddhism Kultur
Forening i Danmark, Gurdwara Copenhagen, Harreskovens Blotgilde,
Herning Bykirke, Herning Oasekirke, Hillerød Frimenighed,
Hillsong Denmark, Holstebro Oasekirke, Holy International Christian
Ministries Denmark, Horsens Pinsekirke, Institut for
Menneskerettigheder, International Christian Community,
International Harvest Christian Center, Islamic Cultural Center,
Islamisk Center for de Europæiske Lande, Islamisk Center
Vest, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center (IKC), Islamisk Kultur
Center Amager, Islamisk Kulturel og Studie Institut Islamisk Moske,
Islams Ahmadiyya Djamâ'at Nusrat Djahan Moskeen, Jaffaria
Education Center, Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige i Danmark, Justitia, Karma Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba
Skolen), Karmapa Trust / Sangye Tashi Ling, KirkeCenter Livets
Kilde, Kong Haakons Kirke Sjømannskirken i København,
Krishnabevægelse/Iskcon (Hare Krishna), Kristensamfundet i
Danmark, Kristent Centrum, Kristent Fællesskab,
København, Kronjyllands Frimenighed, København
Vineyard, Københavnerkirken - evangelisk-luthersk
frimenighed, Københavns Bibeltrænings Center,
Københavns Familiekirke, Københavns Moske - Imam
Malik Instituttet, Københavns Universitet (Juridisk
Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Lemvig Bykirke, Liberal katolsk kirke i Danmark, LM Kirken
Herning, Luthersk Missionsforenings Frimenighed Nordvestkirken
Emdrup, Machsike Hadas, Madina-Tul-Ilm Education Center, Masjid
Al-Iman - Amager Islamisk Kulturforbund, Metodistkirken i Danmark,
Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark,
Morsø Frimenighed, Mosaik, Muslim Cultural Institute,
Muslimsk Kultur Center Vestegnen (MKC-Vestegnen), Nazaræerens
Kirke, Nexø Frikirke, Nordschleswigsche Gemeinde,
Næstved Bykirke, Odder Frimenighed, Odense Vineyard, Pak
Cultur Society Brøndby (Brøndby Moske), Pakistansk
Islamisk Trossamund Madni Masjid Aarhus, Phendeling - Center for
Tibetansk Buddhisme, Pinsekirken i Roskilde Impactchurch,
Pinsekirken Nyt Håb, Pinsekirken på Amager,
Politiforbundet, Powerkirken, Qurtubah, Redeemed Christian Church
of God - Jesus Centre, Retspolitisk Forening, RettighedsAlliancen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Roskilde Vineyard, Ryslinge
Frimenighed, Rødding Frimenighed, Sathya Sai International
Organisation Danmark, SGI-Danmark, Shiamuslimsk Trossamfund i
Danmark, Shir Hatzafon - Progressiv Jødedom i Danmark,
Silkeborg Oasekirke, Siri Guru Singh Sabha, Copenhagen, Skjern
Bykirke, Skovlunde Frikirke, Spiritismens Trossamfund, Sri Sithi
Vinayagar Temple, Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Svenska Sjömanskyrkan i Skagen, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Syvende Dags Adventistkirken,
Søhøjlandets Kirke, Tariqa Burhaniya Dusuqiya
Shazuliya, The Brethren, The Buddhist Organisation Dhammakaya i
Danmark, The Gospel Fellowship, The International Church for
Copenhagen (The American Lutheran Congregation of Copenhagen), The
Natural Forest Monastery in Randers, Thorsted Frimenighed, Troens
Ord (Brande Kristne Center), Usmani Islamisk Center, Vejle
Oasekirke, Vendsyssel Frimenighed, Vojens Nagapoosani Amman Temple,
Wakf Al Massira, Ringsted Moske, Wat Dan-Thai, Wat Thai Denmark
Brahma Vihara Buddhist Monastery, Watpa Copenhagen (Sunnataram
Copenhagen), World Sufi Foundation, Æonisk Trossamfund,
Ølgod Menigheds Center, Øsal Ling - Lysets Have,
Østens Assyriske Kirke i Danmark Den assyriske
østkirke i Danmark, Ågård Frimenighed, Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Vineyard, Aarhus
Universitet (Juridisk Institut) og Aars Frikirke.
13. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De opgaver, som følger af
lovforslaget, vurderes at kunne håndteres inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 110 e straffes den, der offentligt
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller
andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers
eller Det Europæiske Råds flag, med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Straffeloven indeholder ikke i dag en bestemmelse, som
kriminaliserer utilbørlig behandling af genstande med
væsentlig religiøs betydning for et trossamfund.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i straffelovens § 110 e
indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse
i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig
behandling af en genstand med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund eller en genstand, der fremstår
som en sådan, straffes på samme måde som i §
110 e, stk. 1.
Ved »genstande med væsentlig religiøs
betydning« forstås fysiske genstande, som inden for den
pågældende trostradition anses for hellige eller
særligt repræsentative for troens bekendelsesgrundlag
og/eller lære, f.eks. centrale religiøse skrifter og
lignende, der tillægges høj grad af hellighed i
trossamfundet. At en genstand anvendes af religiøse grunde
eller som led i religionsudøvelse er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til, at genstanden omfattes, ligesom
genstande, som af kulturelle eller politiske grunde er forbundet
med religionen, men som ikke i sig selv er af væsentlig
religiøs betydning, herunder beklædningsgenstande,
heller ikke omfattes.
Som eksempler på genstande, som vil være omfattet af
bestemmelsen, kan nævnes religiøse skrifter som f.eks.
Bibelen, Koranen, Torahen og Vedaerne.
Bestemmelsen vil som nævnt ikke omfatte f.eks.
beklædningsgenstande som tørklæder, kalotter og
sikh-turbaner, selv om de kan tillægges en religiøs
betydning. Den vil som udgangspunkt heller ikke omfatte tegninger,
figurer m.v., medmindre disse i sig selv har væsentlig
religiøs betydning for trossamfundet, som det f.eks. er
tilfældet med krucifikset i katolicismen eller mezuzah i
jødedommen. Ligeledes vil bestemmelsen ikke omfatte
tegninger, figurer m.v. af religiøse ledere som f.eks.
paven.
Det vil ikke have betydning for bestemmelsens anvendelse, om der
er tale om en hel genstand eller dele af en genstand, herunder
beskadigede genstande. En tidligere forsøgt afbrændt
bibel eller dele af Torahen vil således også være
at anse som genstande med væsentlig religiøs betydning
for et trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte afbildninger, gengivelser eller
imitationer af genstande med væsentlig religiøs
betydning i form af eksempelvis tegninger, malerier, billeder,
modeller eller lignende, medmindre der er tale om en imitation
eller lignende, som det ikke umiddelbart er muligt at skelne fra
selve genstanden med væsentlig religiøs betydning.
Ved vurderingen af, om der er tale om en genstand, der
fremstår som en genstand med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund, vil der således skulle
lægges vægt på, om genstanden er egnet til at
blive forvekslet med den religiøse genstand af dem, der
overværer den utilbørlige behandling, eller omverdenen
i øvrigt. Det vil eksempelvis kunne være
tilfældet med en vellignende efterligning af omslaget til en
koran, hvor siderne inde i bogen stammer fra en anden bog eller
viser sig at være blanke.
Ved »trossamfund« forstås folkekirken samt
trossamfund uden for folkekirken, der er omfattet af definitionen
af et trossamfund i § 1 i trossamfundsloven (lov nr. 1533 af
19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken med senere
ændringer), det vil sige et fællesskab, hvis medlemmer
samles om en tro på magter, som står over mennesker og
naturlove, efter udformede læresætninger og ritualer.
Det vil ikke være et krav, at trossamfundet er registreret
som anerkendt efter trossamfundsloven.
Ved »utilbørlig behandling« forstås
handlinger, hvorved de af bestemmelsen omfattede genstande
ødelægges på en nedsættende eller
forhånende måde eller i øvrigt fysisk behandles
forhånende eller nedsættende.
Den foreslåede bestemmelse vil efter
omstændighederne omfatte enhver utilbørlig behandling,
herunder afbrænding, tilsøling, og at der f.eks.
trampes på eller sparkes til genstanden, eller at genstanden
ødelægges ved f.eks. at rive i genstanden, klippe heri
eller lignende. Den vil også omfatte tilfælde, hvor
genstanden stikkes i med en kniv.
Bestemmelsen vil ikke omfatte handlinger, som ikke kan anses for
at være utilbørlige. Det vil således eksempelvis
ikke være i strid med bestemmelsen at skille sig af med en
bibel i en offentlig skraldespand, medmindre det sker på en
måde, der i sig selv må anses for nedsættende
eller forhånende.
Behandlinger, der i almindelighed ville være
utilbørlige, vil herudover efter omstændighederne
kunne falde uden for det strafbare område som følge af
særlige skikke om behandling af den religiøse genstand
i det pågældende trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte verbale eller skriftlige
tilkendegivelser, herunder tegninger, om religiøse genstande
og emner. Det samme gælder øvrige udtryksformer, som
ikke indebærer, at genstanden fysisk behandles
utilbørligt.
Bestemmelsen vil i overensstemmelse hermed ikke omfatte
viderebringelse af andre personers utilbørlige behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning. Det
gælder dog ikke, hvis der er tale om medvirken til
overtrædelse af bestemmelsen. Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis to personer har aftalt, at den ene foretager
den utilbørlige behandling, og at den anden herefter
viderebringer en optagelse af den utilbørlige behandling i
en videre kreds.
Bestemmelsen vil finde anvendelse, selv om den
utilbørlige behandling af genstanden finder sted i f.eks.
kunstnerisk eller politisk øjemed.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen vil skulle
anvendes inden for rammerne af ytringsfrihedsbeskyttelsen efter
EMRK artikel 10. Som det fremgår af pkt. 5.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, vil der efter Domstolens praksis
imidlertid i almindelighed kunne straffes for ytringer, der kan
karakteriseres som blasfemiske eller unødigt krænkende
over for andres religiøse overbevisning.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være en
betingelse, at den utilbørlige behandling foregår
»offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds«. Afgrænsningen af, hvornår en
utilbørlig behandling er foretaget offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds, vil skulle foretages
med udgangspunkt i de tilsvarende afgrænsninger i
straffelovens § 119, stk. 1, om vold eller trusler om vold mod
offentligt ansatte og § 266 b og retspraksis om
bestemmelserne.
En utilbørlig behandling vil f.eks. som udgangspunkt
være omfattet, hvis den foregår på en offentlig
plads eller vej, bliver transmitteret via internettet, f.eks.
på sociale medier, eller er tilsigtet at blive videregivet af
medierne eller på offentlige møder. En
utilbørlig behandling, der foretages i en lukket kreds af
personer, vil derimod som udgangspunkt ikke være omfattet af
bestemmelsen.
En utilbørlig behandling, der livestreames eller på
anden måde vises på lukkede profiler eller sider
på lukkede sociale medier, blogs, fora eller lignende med
få følgere, venner, forbindelser m.v., må typisk
betragtes som foretaget i så privat en kreds, at den ikke kan
anses for foretaget med forsæt til udbredelse i en videre
kreds. Der kan dog på en lukket profil eller side være
så mange følgere, venner, forbindelser m.v., at en
livestreaming eller anden visning af den utilbørlige
behandling må anses for foretaget med forsæt til
udbredelse i en videre kreds.
En utilbørlig behandling, der foretages et sted, som ikke
er offentligt, men optages på video med henblik på
senere at blive delt via internettet, sociale medier eller i
øvrigt udbredt til en videre kreds, vil også
være omfattet.
Det foreslås, at overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse skal kunne straffes på samme
måde som overtrædelser af straffelovens § 110 e,
stk. 1, det vil sige med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Det forudsættes, at førstegangstilfælde af
overtrædelse af bestemmelsen som udgangspunkt straffes med
bøde. I gentagelsestilfælde forudsættes der som
udgangspunkt udmålt en kortere fængselsstraf i
dage.
Det vil i skærpende retning ved strafudmålingen
skulle indgå, hvis personen har begået flere
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse. Foreligger
der adskillige førstegangsovertrædelser til samtidig
pådømmelse, forudsættes der dermed som
udgangspunkt udmålt en kortere fængselsstraf i
dage.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Hvis politiet måtte blive opmærksomt på, at en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse er i gang
med at blive begået eller vil blive begået, vil
politiet kunne gribe ind og bringe det strafbare forhold til
ophør, jf. de almindelige regler herom i politiloven og
retsplejeloven. Det gælder også, selv om
overtrædelsen måtte finde sted i forbindelse med en
demonstration. Bliver politiet således f.eks. i forbindelse
med en demonstration opmærksomt på, at en person vil
brænde en koran (eller en genstand, der fremstår som en
koran), vil politiet kunne gribe ind og forhindre dette. Hvis de
almindelige betingelser herfor er opfyldt, vil politiet kunne
anholde den mistænkte og beslaglægge den
religiøse genstand og udstyret, der skulle bruges til at
antænde den.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det skyldes, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 110 e, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bør
træde i kraft hurtigt henset til de hensyn, der ligger bag
bestemmelsen.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Det
skyldes, at Færøerne den 1. marts 2010 overtog
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, og
at der for Grønland gælder en særlig
kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1360 af 28. september 2022, som ændret ved § 2 i lov
nr. 409 af 25. april 2023, § 3 i lov nr. 486 af 13. maj 2023,
§ 1 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og § 32 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændring: | § 110 e. Med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
offentlig forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens
flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede
Nationers eller Det Europæiske Råds flag. | | | | | 1. I § 110 e indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
På samme måde straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af en genstand med
væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller
en genstand, der fremstår som en sådan.« |
|