Tillægsbetænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 24. februar 2023
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Flertallet vil stemme imod det
under nr. 1 stillede ændringsforslag og for det under nr. 2
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, EL og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA og ALT) indstiller
lovforslaget til forkastelse.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF og NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag og for det
under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget finder
regeringens forberedelse af lovforslaget uhensigtsmæssig. En
ordentlig behandling af parterne i den danske arbejdsmarkedsmodel,
Folketinget, folkekirken, Forsvaret og ikke mindst alle de
danskere, som forslaget berører direkte, ville have
krævet større dialog og inddragelse.
Radikale Venstre lægger ikke desto
mindre vægt på at styrke og fremtidssikre vores samfund
til de kommende generationer. Det kræver, at vi
gennemfører reformer, som kan frigive arbejdskraft og
ressourcer til vores velfærd - ikke mindst for børn og
unge - til vores virksomheder, til den grønne omstilling og
til vores grundlæggende sikkerhed.
Derfor vil Radikale Venstre stemme for
lovforslaget med forventning om at blive inddraget i anvendelsen af
det nye økonomiske råderum, som reformen skaber. Her
vil Radikale Venstre arbejde for, at provenuet både kommer
til at bidrage til de nuværende generationers sikkerhed, til
stærkere klimahandling og til bedre muligheder for fremtidens
børn, skoler og uddannelser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, LA, EL og ALT):
1) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»Stk. 1 berører ikke bestemmelser i
kollektive overenskomster om kompenserende frihed for
timelønnede.«
[Ordninger med kompenserende frihed
opretholdes]
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af LA og ALT):
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2, stk. 1, ændres »helligdage, grundlovsdag og
juleaftensdag« til: »helligdage (nytårsdag,
skærtorsdag, langfredag, første og anden
påskedag, Kr. himmelfartsdag, første og anden
pinsedag, første og anden juledag), grundlovsdag og
juleaftensdag«.«
[Præcisering og sproglig
ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Søgnehelligdagsbetaling, som i
lovforslagets § 2, stk. 2, er undtaget fra lovens
ændring af gældende overenskomster, er en ordning, der
tilsigter at kompensere for den omstændighed, at en
timelønnet ikke vil være i stand til at opretholde sin
normale løn i uger, hvori søgnehelligdage falder.
Denne ordning findes i mange af de traditionelle
timelønsoverenskomster.
I andre overenskomster er udfordringen
løst ved at tildele kompenserende frihed til
timelønnede, der ikke kan opretholde indtjeningen i uger,
hvori søgnehelligdage falder. De timelønnede under
disse ordninger tilskrives således i uger, hvor
søgnehelligdage falder, et antal lønbærende
timer udmålt efter beskæftigelsesgrad. Disse timer
kommer til udbetaling.
Ændringsforslaget har til hensigt at
korrigere den tilfældighed, at ordninger med kompensation ved
tilskrivning af timer ikke efter lovforslaget omfattes af den samme
undtagelse for lovens ændring af overenskomsterne som
ordninger med søgnehelligdagsbetaling, selv om begge
ordninger kompenserer for det samme indtægtstab ved
søgnehelligdage med en kompensation af nærmest
identisk størrelse, samt at lovforslagets reelle effekt
på disse timelønnede uden tilføjelsen af
nærværende ændringsforslag vil være, at de
kommer til at arbejde mere, samtidig med at de tjener mindre.
Med ændringsforslaget er det
hensigten at fastholde værdien af ordninger om kompenserende
frihed ved søgnehelligdage, der findes i et ikke ubetydeligt
antal overenskomster, og som f.eks. gælder det store antal
timelønnede under butiksoverenskomsten, der er den
næststørste overenskomst på det private
arbejdsmarked.
Til nr. 2
I den i lovforslagets § 7, nr. 1,
foreslåede ændring af § 2, stk. 1, i lukkeloven
foretages en sproglig ændring, der betyder, at ordet
helligdage genindsættes i lovteksten, således at der
skabes klarhed over, at officielle helligdage fortsat er lukkedage.
Samtlige lukkedage anføres stadig udtrykkeligt i lovteksten,
således at det klart af ordlyden af § 2, stk. 1, i
lukkeloven fremgår, at der ikke må ske detailsalg fra
de butikker, der er nævnt i lukkelovens § 1, stk. 1,
på nytårsdag, skærtorsdag, langfredag,
første og anden påskedag, Kr. himmelfartsdag,
første og anden pinsedag, grundlovsdag, juleaftensdag,
første og anden juledag og efter kl. 15 på
nytårsaftensdag. Med ændringen vil det således
stadig klart fremgå af bestemmelsens ordlyd, at store bededag
ikke længere er en lukkedag i relation til lukkeloven.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. januar
2023 og var til 1. behandling den 2. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den
21. februar 2023. Lovforslaget var til 2. behandling den 23.
februar 2023, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
finansministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 24. februar
2023.
Høring
Udvalget afholdt den 22. februar 2023 en
offentlig høring om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 11 spørgsmål til
finansministeren, justitsministeren, beskæftigelsesministeren
og kirkeministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf 9 forventes
besvaret inden 3. behandling.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Dennis Flydtkjær (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Pelle Dragsted (EL)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |