Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 21. februar 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes,
Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens,
Dansk Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, EL, DF, ALT og NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget ser flere problematiske forhold i lovforslaget om at
afskaffe store bededag som helligdag, herunder særlig de
økonomiske og kirkelige aspekter. Beregningerne bag
forslaget er ikke baseret på empiri, hvilket skaber
usikkerhed om effekten af forslaget. Samtidig er det usikkert, om
finansieringen er varig.
Det Konservative Folkeparti mener desuden
ikke, at det er nødvendigt at afskaffe store bededag for at
finansiere et løft af forsvaret. Det Konservative Folkeparti
har sammen med resten af oppositionen fremlagt en anden og mere
sikker finansiering af forslaget.
Derudover vurderes forslaget at have
negative konsekvenser for fællesskabet i Danmark, hvis en
fælles fridag afskaffes og potentielt erstattes af en anden,
individuel fridag.
Dertil kommer, at forslaget bryder med en
lang tradition om, at regeringen blander sig uden om kirkens indre
anliggender, lige såvel som det er første gang, at man
afskaffer en helligdag uden inddragelse af Folkekirken, som har en
helt særlig plads, jf. grundloven. Dette sker endvidere, uden
at regeringen har været i dialog med kirkelige aktører
forud for udarbejdelsen af forslaget, hvilket Det Konservative
Folkeparti finder helt uacceptabelt.
Desuden er forslaget en
uhensigtsmæssig indgriben i overenskomsterne, som også
skaber øget risiko for konflikt i de pågående
overenskomstforhandlinger.
Sluttelig mener Det Konservative
Folkeparti, at processen omkring lovforslaget har båret
præg af hastværk.
Derfor kan Det Konservative Folkeparti ikke
støtte afskaffelsen af store bededag.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget handler om at tvinge almindelige
mennesker til at arbejde mere og give afkald på deres fritid,
så virksomhedsarvingerne kan slippe billigere i skat. Dertil
handler det om et helt uhørt indgreb i den danske model,
hvor man ved tvang sætter lønmodtagernes hårdt
tilkæmpede rettigheder ud af kraft og ovenikøbet
på et tidspunkt, hvor den høje inflation er med til at
gøre overenskomstforhandlingerne til nogle af de
sværeste i mange år.
Enhedslisten stemmer selvfølgelig
imod afskaffelsen af store bededag og imod fridagstyveriet.
Enhedslisten er med til at stille ændringsforslag om, at
afskaffelsen af fridagen først skal træde i kraft
efter næste folketingsvalg, og vi kæmper for en
folkeafstemning, så befolkningen rent faktisk kan få
lov til at blive hørt, og sådan at vi
forhåbentlig kan få skrottet forslaget
fuldstændig.
Enhedslisten mener, at så længe
regeringen har råd til at give skattelettelser til de
allerrigeste i vores land, er undskyldningen for at stjæle en
fridag fra alle andre spin, og regeringen kan ikke spinne sig ud af
kendsgerningerne. For virkeligheden er, at regeringen har valgt at
stille sig på direktørens side i stedet for at stille
sig på lønmodtagernes side. Regeringen har valgt at
føre en politik, der gør ondt på almindelige
mennesker, og de er ikke ærlige om, hvorfor de gør
det.
Enhedslisten bemærker dertil, at der
er en særlig stor usikkerhed om de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget, hvorfor man bl.a. af denne grund i
det mindste bør udsætte lovbehandlingen, til
konsekvenserne er blevet bedre belyst og offentligheden har haft
ordentlig mulighed for at forholde sig til
usikkerhedsmomenterne.
I øvrigt giver den særlig
store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser af
lovforslaget en forstærket frygt for, at dette langt fra vil
være det sidste initiativ fra regeringen, som dels vil
forringe vilkårene for almindelige mennesker ved at
sænke skatten for nogle af de mest velhavende mennesker i
samfundet, dels vil være noget, som vælgerne ikke ved
et folketingsvalg har haft en mulighed for at forholde sig til, om
de støtter eller ej. Viser afskaffelsen af store bededag sig
f.eks. ikke at indbringe det forventede provenu, har man så
meget desto mere grund til at være bekymret for, at
økonomiminister og fungerende forsvarsminister Troels Lund
Poulsen sammen med resten af regeringen sætter yderligere,
fritidsfratagende handling bag ministerens ord om, at
»bededag kun er starten«, og at »flere reformer
kan være på vej«, som citeret i Kristeligt
Dagblad den 2. februar 2023.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af et mindretal (SF,
DD, LA, KF, EL, DF, ALT og NB):
1) I
§ 5 ændres »den 1.
januar 2024« til: »60 dage efter næste
folketingsvalg«.
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkt]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af (SF, DD, EL, DF, ALT og NB):
2) I
§ 5 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
§§ 1-4 ophæves 3 år efter
ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fremsætter i det
pågældende folketingsår, jf. stk. 2, forslag om
revision af lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter som
affattet ved lovbekendtgørelse nr. 1003 af 24. august 2017,
som ændret ved § 50 i lov nr. 60 af 30. januar 2018,
§ 3 i lov nr. 870 af 14. juni 2020 og § 6 i lovforslag
nr. L 13 som vedtaget af Folketinget den 28. februar 2023 og lov om
detailsalg fra butikker m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 515
af 30. april 2019 og § 7 i lovforslag nr. L 13 som vedtaget af
Folketinget den 28. februar 2023.«
[Indsættelse af
udløbsbestemmelse og revisionsbestemmelse med
konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at sikre, at der forud for en eventuel
afskaffelse af store bededag kan foretages en gennemarbejdet
vurdering af lovforslagets samfundsøkonomiske effekter, og
for at sikre vælgernes mulighed for at tage stilling til
forslaget, foreslås det at ændre
ikrafttrædelsestidspunktet, således at
ændringerne i medfør af indeværende lovforslag
træder i kraft 60 dage efter næste folketingsvalg.
Det kan herved nås, at der bliver
fremsat et lovforslag, der annullerer ændringerne i
medfør af loven inden dens ikrafttrædelse, hvis
antagelserne om de samfundsøkonomiske effekter, på
hvilke lovforslaget hviler, ikke er virkelige, eller hvis der efter
næste folketingsvalg er et flertal i Folketinget imod
forslaget.
Til nr. 2
Det
foreslås, at lovforslaget ophæves 3 år efter
ikrafttrædelsestidspunktet. Ændringsforslaget
indebærer, at vedtagelsen af forslag til lov om konsekvenser
ved afskaffelsen af store bededag som helligdag med ændringer
i lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om
detailsalg fra butikker m.v., der gennemføres med
lovforslaget, henholdsvis automatisk ophæves og
tilbageføres til deres udgangspunkt inden lovforslagets
vedtagelse, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Hvis
ændringsforslaget bliver vedtaget og lov om konsekvenser ved
afskaffelsen af store bededag som helligdag bliver ophævet,
skal kirkeministeren genindføre store bededag som
helligdag.
Det
forudsættes i den forbindelse, at der forud for en eventuel
videreførelse af lovændringerne skal foretages en
vurdering af lovens samfundsøkonomiske effekt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. januar
2023 og var til 1. behandling den 2. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 12. januar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 19. Den 24. januar
2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 26
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
finansministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 8.
februar.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
10 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 117
spørgsmål til henholdsvis
beskæftigelsesministeren, finansministeren, kulturministeren,
kirkeministeren, erhvervsministeren, transportministeren og
børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
hvoraf 112 er besvaret og resten forventes besvaret inden 2.
behandling.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Dennis Flydtkjær (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |