L 127 Forslag til lov om ændring af investeringsscreeningsloven og lov om Klagenævnet for Udbud.

(Udvidet screening af kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen, udvidelse af Klagenævnet for Udbuds kompetence og indførelse af bemyndigelsesbestemmelse vedrørende administration af EU’s økonomiske sanktioner over for tredjelande vedrørende offentlige kontrakter).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-05-2023

Fremsættelse: 03-05-2023

Skriftlig fremsættelse (3. maj 2023)

20222_l127_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. maj 2023)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af investerings­screenings­loven og lov om Klagenævnet for Udbud (Udvidet screening af kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen og præcisering af Klagenævnet for Udbuds kompetence og indførelse af bemyndigelsesbestemmelse vedrørende administration af EU's økonomiske sanktioner over for tredjelande vedrørende offentlige kontrakter)

(Lovforslag nr. L 127)

Lovforslagets del om ændring af investeringsscreeningsloven (Lov nr. 842 af 10. maj 2021 om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i Danmark (investeringsscreeningsloven)) har til formål at skærpe den gældende investeringsscreeningsmekanisme med henblik på at forhindre, at kontrakter, der indgås i forbindelse med det kommende udbud vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen, vil kunne udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. Energiøen i Nordsøen er et hidtil uset energianlægsprojekt både i størrelse, kompleksitet og udviklingspotentiale.

Energiøen i Nordsøen forventes at få status som kritisk infrastruktur, hvilket stiller særlige krav til beredskab og sikkerhed. Regeringen finder, at der er et helt særligt behov for at styrke kontrollen med, hvem der får tilladelse til at anlægge energiøen og som efterfølgende opnår medejerskab af øen med henblik på at forhindre, at f.eks. fremmede magter får adgang til at påvirke etableringen af øen eller får en sikkerhedstruende indsigt i oplysninger, der ligeledes kan påvirke etableringen og den senere drift af energiøen og de dertilhørende anlæg.

Lovforslaget vil sikre, at alle aftaleparter, uanset hjemsted, vil blive omfattet af krav om screening, hvis kontrakten vedrører etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen. Efter anmodning fra klima- energi- og forsyningsministeren vil erhvervsministeren endvidere kunne beslutte, at alle deltagere i udbuddet skal screenes. Lovforslaget vil ligeledes gøre det muligt at screene underleverandører, som deltagerne i udbuddet vil anvende i forbindelse med f. eks. projektering og anlæg, idet underleverandører ligeledes vil kunne få adgang til eller kunne opnå en sikkerhedstruende viden, der vil kunne påvirke etableringen af energiøen.

Herudover foreslås, at der med lovforslaget etableres en mere effektiv ansøgningsproces for ansøgninger og anmeldelser, der vil medføre færre administrative byrder for ansøgere og anmeldere og en kortere frist for Erhvervsstyrelsens afgørelse af mere ukomplicerede sager.

Formålet med lovforslaget er desuden at udvide Klage­n‍ævnet for Udbuds kompetence til at håndhæve EU's økonomiske sanktioner over for tredjelande, som vedrører indgåelse af offentlige kontrakter. Derudover giver lovforslaget erhvervsministeren hjemmel til at udstede administrative regler om administrationen af EU's økonomiske sanktioner over for tredjelande i forhold til offentlige kontrakter, herunder om håndhævelse af sanktionerne.

Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2023.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.