Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 25. maj 2023
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF og EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at mens Alternativet støtter intentionen i
lovforslaget om grundig screening af investeringer i kritisk
infrastruktur, så vækker det bekymring, at så
mange høringssvar fra diverse interessenter afspejler en
generel utilfredshed med lovforslaget, herunder en række
uklarheder i forhold til lovforslagets anvendelsesområde samt
en række af de i lovforslaget indeholdte begreber som f.eks.
kritisk infrastruktur.
Alternativet bemærker endvidere, at
der i høringssvarene rejses kritik af de vidtgående
bemyndigelser, der gives til ministeren. Alternativets medlem
tilslutter sig denne kritik med den tilføjelse, at
Alternativet i øvrigt finder, at kompetence i sager af
væsentlig national interesse i videst muligt omfang
bør holdes i Folketinget, og derfor som udgangspunkt ikke
bør delegeres til ministeren.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og
ALT):
1) I
undertitlen ændres »og
præcisering« til: », udvidelse«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
2) I
det under nr. 7 foreslåede kapitel 2 a ændres i § 9 a », der indgås«
til: »og indgås«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
det under nr. 7 foreslåede kapitel 2 a ændres i § 9 b, stk. 2, »datoen« til:
»tidspunktet«.
[Lovteknisk ændring]
4) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a affattes § 14 a, stk. 1, 1. pkt.,
således:
»Erhvervsstyrelsen træffer
afgørelse om tilladelse i sager indgivet efter §§
5, 7, 9 a eller 9 b og godkendelse af anmeldelser i sager indgivet
efter §§ 10 eller 11, hvis det ansøgte eller
anmeldte forhold ikke kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden.«
[Lovteknisk ændring]
5) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 b, stk. 5, »anmeldelsen er
fuldstændig« til: »anmeldelsen er
fuldstændigt oplyst«.
[Lovteknisk ændring]
6) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a udgår i § 14 c, stk. 1, »i
Danmark«.
[Lovteknisk ændring]
7) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 c, stk. 3, »kan
Erhvervsstyrelsen kræve oplysninger om navn,
kontaktoplysninger og juridisk repræsentant for
underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af
kontrakten« til: »kan Erhvervsstyrelsen for
underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af
kontrakten, kræve oplysning om navn, kontaktoplysninger og
oplysning om juridisk repræsentant«.
[Præcisering]
8) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 14 c, stk. 7, »tilladelse eller
anmeldelse« til: »ansøgning om tilladelse og
anmeldelse om godkendelse«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
9) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 8, stk. 5, og § 12,
stk. 6, i investeringsscreeningsloven, lov nr. 842 af 10. maj 2021,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af investeringsscreeningslovens
§ 14 c, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
10.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvensrettelse, som følge af at
lovforslaget omhandler en udvidelse og ikke blot præcisering
af Klagenævnet for Udbuds kompetence. Denne ændring vil
dermed bringe overskriften i overensstemmelse med
lovbemærkningerne.
Til nr. 2
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 9 a,
stk. 1, foreslås det at ændre »,der
indgås« til »og indgås«, så det
tydeliggøres, at bestemmelsen alene finder anvendelse
på kontrakten, hvis kontrakten vedrører etablering,
medejerskab og drift af en energiø placeret i den eksklusive
økonomiske zone i Nordsøen og indgås i henhold
til lov om projektering og anlæg af en energiø i
Nordsøen.
Til nr. 3
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 9 b,
stk. 2, foreslås det at ændre »datoen« til
»tidspunktet« for at tydeliggøre, at
ansøgninger efter § 9 b ikke skal indgives på en
bestemt dato, men i stedet indgives på et tidspunkt, som
fastsættes af erhvervsministeren. Det foreslåede i
§ 9 b, stk. 2, adskiller sig fra § 9 a i forhold til
ansøgningstidspunktet, idet det er erhvervsministeren, der
fastsætter tidspunktet for indgivelse af ansøgninger
efter § 9 b, stk. 1, hvorimod tidspunktet for indgivelse af en
ansøgning efter det foreslåede § 9 a vil kunne
ske fra det tidspunkt, hvor ordregiveren har udpeget kontraktparten
som vinder af udbuddet, og inden kontrakten endeligt indgås.
Der henvises til de specielle bemærkninger til det
foreslåede § 9 a. Erhvervsministerens beslutning om, at
alle deltagere i udbuddet skal ansøge om tilladelse hos
Erhvervsstyrelsen, herunder orienteres om tidspunktet for
indgivelse af ansøgning, bør indarbejdes i
ordregiverens udbudsmateriale og fremgå af
udbudsbekendtgørelsen, når denne
offentliggøres. Enhver potentiel deltager vil således
være bekendt med, at der skal ansøges om tilladelse
hos Erhvervsstyrelsen på et fastsat tidspunkt.
Til nr. 4
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Det foreslåede § 14 a, stk.
1, 1. pkt., foreslås affattet, så det tydeligere
fremgår, at Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse
om tilladelse i sager indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9
b eller godkendelse af anmeldelser i sager indgivet efter
§§ 10 eller 11.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 14 b,
stk. 5, foreslås der en sproglig præcisering,
således at tidsfristen på 45 dage i fase 1 regnes fra
Erhvervsstyrelsens meddelelse om, at ansøgningen eller
anmeldelsen er fuldstændigt oplyst. Dette vil svare til
formuleringerne § 14 b, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt.,
hvor der henvises til en fuldstændigt oplyst ansøgning
eller anmeldelse.
Til nr. 6
Der er tale om
en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 14 c,
stk. 1, foreslås, at »i
Danmark« udgår. Det fremgår af
investeringsscreeningslovens § 1, stk. 1, som foreslås
ændret med den foreslåede § 1, nr. 2, at
formålet med loven er at forhindre, at udenlandske direkte
investeringer, særlige økonomiske aftaler og
kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af
energiøen i Nordsøen kan udgøre en trussel mod
den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. For at
gøre loven mere læsevenlig anvendes ordlyden »trusler mod den nationale sikkerhed
eller offentlige orden« øvrige steder i loven, idet
der herved i overensstemmelse med lovens formålsparagraf
forstås trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige
orden i Danmark. Det foreslås derfor, at der ikke henvises
til »i Danmark« i § 14
c, stk. 1.
Til nr. 7
Der er tale om
en præcisering af bestemmelsen. Det foreslås i §
14 c, stk. 3, at »for
underleverandører« placeres forrest i sætningen,
så det tydeligt fremgår, at kravet om at oplyse navn,
kontaktoplysninger og juridisk repræsentation gælder i
forhold til underleverandører, som kontraktparten eller
deltageren forventer at anvende som led i opfyldelsen af
kontrakten.
Til nr. 8
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Det foreslås i § 14 c, stk.
7, at ændre »tilladelse eller anmeldelse« til
»ansøgning om tilladelse eller anmeldelse om
godkendelse«.
Med det
foreslåede præciseres det, at Erhvervsstyrelsen kan
fastsætte regler om betaling af gebyr for administrationen af
reglerne om ansøgning om tilladelse eller anmeldelse om
godkendelse efter loven.
Til nr. 9
Der er tale om
en præcisering af bestemmelsen. Med den nye affattelse
præciseres det, at gældende regler forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i
medfør af investeringsscreeningslovens § 14 c, stk. 6,
som affattet ved denne lov § 1, nr. 10, hvorefter
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
procedurer for ansøgning og anmeldelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023
og var til 1. behandling den 11. maj 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra
Erhvervsministeriet har den 25. maj 2023 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 15. marts 2023 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 85. Den 3. maj 2023 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Dennis
Flydtkjær (DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA)
nfmd. Steffen W. Frølund
(LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund
(NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin
(SF) Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe
(RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |