Fremsat den 3. maj 2023 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.
(Justering af
likviditetslåneordningen)
§ 1
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Loven har endelig til formål at give tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
som følge af indefrysning ydet i henhold til lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.«
2. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter
reglerne i dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage fordringen på
likviditetslånet til andre. Energivirksomheder må ikke
sælge eller på anden måde overdrage fordringen
på indefrosne krav mod deres kunder til andre end
Erhvervsstyrelsen, jf. § 4. Fordringerne kan ikke gøres
til genstand for retsforfølgning. Ved energivirksomhedens
konkurs, frivillige likvidation eller øvrige ophør
overgår samtlige fordringer på indefrosne krav mod dens
kunder til Erhvervsstyrelsen uden om boet.«
3. I
§ 3 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. I
tilfælde af energivirksomhedens konkurs vil Erhvervsstyrelsen
kunne søge dækning for en eventuel difference mellem
de likviditetslån, energivirksomheden har optaget, og den
faktisk ydede indefrysning til dens kunder, i konkursboet efter
reglerne i konkursloven.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
4
Efter § 3 indsættes før overskriften før
§ 4:
Ȥ 3 a.
Energivirksomheder er ikke omfattet af renteindberetningspligten i
2023 og 2024, jf. skatteindberetningslovens § 15, for så
vidt angår den indefrysning, de yder deres kunder i
medfør af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.«
5.
Efter Kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Tilskud til energivirksomheders
implementerings- og administrationsomkostninger§ 7 a. Energivirksomheder kan
inden for de bevillinger, der afsættes på Finansloven,
opnå et tilskud til dækning af de faktiske
omkostninger, som er forbundet med implementeringen og
administrationen af ordningen i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskuddets størrelse og om de betingelser, som en
energivirksomhed skal opfylde for at modtage tilskud efter dette
kapitel, herunder om ansøgning, om dokumentation for de
faktiske omkostninger relateret til it-udvikling og anden
nødvendig bistand mv. i forbindelse med implementering og
administration af indefrysningsordningen, samt hvornår
energivirksomheden senest skal have forpligtet sig til at afholde
de pågældende omkostninger.«
6. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Renter af krav efter 1. pkt. forældes
ikke, så længe kravet tilhører Erhvervsstyrelsen
og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.«
7. I
§ 11, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Renter af krav efter 1. pkt. forældes
ikke, så længe kravet er under opkrævning hos
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.«
8. §
14 affattes således:
Ȥ 14. Erhvervsstyrelsen
kan af egen drift udtage ansøgninger om likviditetslån
eller tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling, herunder hvor
der ansøges om et højt likviditetslån set i
forhold til energivirksomhedens eller den energiintensive
virksomheds størrelse og omsætning.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med de udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, samt tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen efter stk. 1 og
2 pålægge enhver, der udtages til kontrol, at udlevere
supplerende oplysninger og dokumentation til brug herfor.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeningen m.v. revisorbistand.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger
fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
til brug for kontrollen efter stk. 1 og 2, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov
om elforsyning.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Evida.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 3, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 3, har virkning fra og med indberetningen vedrørende
første kvartal 2023
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 3-5 i lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., jf. lov
nr. 1400 af 10. oktober 2022, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 3, stk. 4-6 i lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Pulje til administrative omkostninger ved
indefrysningsordningen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Erhvervsstyrelsens eneret til overtagelse
af fordringer | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Undtagelse fra skatteindberetningslovens
§ 15 | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Forældelse af rentefordringer
m.v. | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.5. | Styrkelse af Erhvervsstyrelsens
kontrolbeføjelser | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den 23. september 2022 indgik den
daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og
Moderaterne aftale om Vinterhjælp.
Som led i udmøntningen af den politiske
aftale blev der ved lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 etableret en
indefrysningsordning for høje energiregninger. Loven blev
suppleret af lov nr. 1400 af 10. oktober 2022, som etablerede en
likviditetsstøtteordning for energivirksomheder og
energiintensive virksomheder i forbindelse med
indefrysningsordningen for høje energiregninger.
Likviditetsstøtteordningen administreres af
Erhvervsstyrelsen i samarbejde med energivirksomhederne.
Erhvervsstyrelsens opgave er blandt andet at
udbetale likviditetsstøtte i form af lån til
energivirksomhederne og i samarbejde med energivirksomhederne, at
udarbejde vejledningsmateriale, som skal gøre det nemmere
for både husstande og virksomheder at benytte ordningen.
Erhvervsstyrelsen fører desuden kontrol og tilsyn med, at de
ydede lån bliver anvendt som forudsat i ordningen.
Som følge af at energipriserne har
været faldende, siden ordningen blev etableret, er der
færre husstande og virksomheder end forventet, der har
benyttet sig af ordningen. På den baggrund indgik regeringen
og de øvrige aftalepartier den 29. marts 2023 aftale om
Serviceeftersyn og omlægning af Indefrysningsordningen. Som
opfølgning på aftalen foreslås det i dette
lovforslag at omlægge likviditetsstøtteordningen
på en række punkter. Formålet er at
understøtte en effektiv administration af ordningen,
ensrette vilkårene for de husstande og virksomheder, der er
tilmeldt ordningen, og endelig friholde husstande og virksomheder
fra yderligere gebyrer i forbindelse med ordningen.
Justeringerne vedrører primært
kontrolområdet, men også reglerne vedrørende
overtagelse af fordringer fra konkursramte energivirksomheder samt
ensretning af forældelsesfrister for renter og øvrige
dele af fordringer, der overtages af Erhvervsstyrelsen. Endelig
indeholder lovforslaget hjemmel til en tilskudsordning til
dækning af energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger som følge af henstand ydet i
henhold til lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Pulje til administrative omkostninger ved
indefrysningsordningen
2.1.1.
Gældende ret
Med Aftale om Vinterhjælp af 23.
september 2022, blev det besluttet, at energivirksomhederne kunne
få dækket deres administrative omkostninger ved
indefrysningsordningen gennem opkrævning af gebyrer fra
kunderne i ordningen. Fjernvarmeselskaberne kan endvidere
vælge at anse omkostningerne ved administrationen af
ordningen som en nødvendig omkostning, hvormed alle
fjernvarmeselskabets kunder kommer til at betale for
administrationsomkostningerne, selvom de ikke nødvendigvis
gør brug af indefrysningsordningen.
I medfør af bekendtgørelse nr.
1426 af 31. oktober 2022, kunne små
varmeforsyningsvirksomheder opnå tilskud til deres
implementeringsomkostninger forbindelse med indefrysningsordningen
for høje energiregninger. Andre energivirksomheder kunne i
medfør af bekendtgørelse nr. 1427 af 31. oktober 2022
ansøge om likviditetslån til dækning af deres
implementeringsomkostninger i forbindelse med ordningen. Der kan
derimod ikke ydes tilskud eller likviditetslån til
energivirksomhedernes omkostninger forbundet med administrationen
af ordningen.
2.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
På nuværende tidspunkt anvendes
indefrysningsordningen af langt færre kunder end forventet,
men energivirksomhedernes udgifter til implementering af ordningen
er i en vis udstrækning uafhængig af aktivitetsniveauet
på grund af opstartsinvesteringer hos energivirksomhederne,
herunder til udarbejdelse af de nødvendige
IT-løsninger til administration af ordningen. Den lavere
anvendelse af indefrysningsordningen kan bl.a. forklares ved det
betydelige fald i energipriserne i forhold til august og september
2022, hvor priserne var på deres højeste.
Den 29. marts 2023 indgik regeringen og de
øvrige aftalepartier Aftale om Serviceeftersyn og
omlægning af Indefrysningsordningen. Med henblik på at
forebygge gebyrstigninger for energivirksomhedernes kunder blev det
i aftalen besluttet at etablere en tilskudspulje på 80 mio.
kr., til dækning af energivirksomhedernes til omkostninger
forbundet med indefrysningsordningen, der ikke er dækket
på anden vis, herunder ved administrationsgebyrer.
Det foreslås på den baggrund at
tilvejebringe det nødvendige hjemmelsgrundlag for en generel
tilskudspulje til energivirksomhedernes implementerings- og
administrationsomkostninger forbundet med indefrysningsordningen
for høje energiregninger.
Der lægges op til, at tilskud skal kunne
søges af de energivirksomheder, der er omfattet af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger og dermed har
været forpligtet til at yde henstand til deres kunder. Det
forudsættes i den forbindelse, at erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om, at energivirksomhederne,
i forbindelse med ansøgningen om tilskud, vil skulle
dokumentere deres omkostninger relateret til it-udvikling og anden
nødvendig bistand mv. i forbindelse deres implementering og
administration af indefrysningsordningen. Disse omkostninger vil
kunne være afholdt internt i energivirksomheden eller
være omkostninger afholdt til en ekstern part.
Energivirksomhederne skal endvidere gøre rede for deres
indtægter i form af gebyrer fra de kunder, der har tilmeldt
sig indefrysningsordningen.
Det foreslås, at der kun ydes tilskud
til faktiske omkostninger, der dokumentérbart allerede er
disponeret inden den 27. marts 2023 og ikke er dækket
på anden vis fx gennem administrationsgebyrer opkrævet
af kunder tilmeldt indefrysningsordningen. Det betyder, at de
fjernvarmevirksomheder, der tidligere har modtaget tilskud, ikke
kan få dækket de samme omkostninger to gange, men kan
få yderligere tilskud til at dække yderligere
omkostninger. Erhvervsministeren bemyndiges med forslaget til at
fastsætte nærmere regler herom.
Etableringen af tilskudsordningen kræver
statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen, da der med
tilskuddene ydes støtte til energivirksomhederne.
2.2. Erhvervsstyrelsens
eneret til overtagelse af fordringer
2.2.1.
Gældende ret
Af § 3, stk. 2, i lov nr. 1400 af 10.
oktober 2022 om likviditetslån mv. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder mv. fremgår det, at
energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter
reglerne i det relevante kapitel, ikke må sælge eller
på anden måde overdrage kravet til andre end
Erhvervsstyrelsen. Fordringen kan ej heller gøres til
genstand for retsforfølgning.
Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsens 1. pkt., jf. lovforslag L 213 af 28. september 2022,
at den foreslåede bestemmelse indebærer, at
energivirksomhederne afskæres fra at overdrage deres fordring
til andre. Ved at afskære adgangen til at overdrage
fordringen forenkles administrationen af låneordningen og
risikoen for fejlagtige udbetalinger reduceres. Afskæringen
af overdragelse af kravet til andre indebærer ikke, at staten
ikke må købe fordringerne, hvis husstanden og
virksomheden ikke betaler beløbet til
energivirksomheden.
Af betænkningen over lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg B, L 213 som afgivet den
28. september 2022, side 2, følger af bemærkningerne
til bestemmelsen, at § 3, stk. 2, 1. pkt., bl.a. kan blive
relevant, i tilfælde af at en energivirksomhed går
konkurs.
Samtidig fremgår det, at fordringen
dermed ikke vil kunne indgå i energivirksomhedens konkursbo,
hvis energivirksomheden måtte blive taget under
konkursbehandling efter bevillingen af likviditetslånet, og
at fordringen derved ikke bliver en del af konkursboets
fordringsmasse.
Formålet med lovforslagets bestemmelse
vedrørende overdragelse af fordringer til Erhvervsstyrelsen
var således at sikre, fordringerne på indefrosne
energiregninger ikke ville indgå i energivirksomhedens
konkursbo, men at de i stedet blev overdraget til Erhvervsstyrelsen
ved energivirksomhedens eventuelle konkurs.
Af lovens ordlyd i § 3, stk. 2,
fremgår det imidlertid, at den fordring, der overtages af
Erhvervsstyrelsen, fx ved en evt. konkurs, og ikke indgår i
fordringsmassen, er styrelsens fordring på
likviditetslånet.
2.2.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som det fremgår af pkt. 2.2.1 er
bemærkningerne til § 3, stk. 2, 1. pkt. i
Betænkning over forslag til lov om likviditetslån m.v.
i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. tydelige
om, at den eventuelle fordring, som en energivirksomhed måtte
have på sin kunde som følge af henstand med
betalingen, i tilfælde af energivirksomhedens konkurs skal
overdragestil Erhvervsstyrelsen og ikke indgå i
energivirksomhedens fordringsmasse.
Af ordlyden i § 3, stk. 2, fremgår
det imidlertid, at bestemmelsen vedrører styrelsens fordring
på likviditetslånet.
Der er således diskrepans mellem
bestemmelsens ordlyd og bemærkninger. Der er dog ingen tvivl
om, at intentionen med bestemmelsen har været, som det
fremgår af bemærkningerne.
Det foreslås på den baggrund at
justere lovens § 3, stk. 2, så der ikke længere er
diskrepans mellem ordlyd og bemærkninger, og det bliver
tydeligt, at Erhvervsstyrelsen overtager energivirksomhedens
fordringer på den indefrysning, som virksomheden har ydet
sine kunder i medfør af lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, uden om boet i tilfælde af
energivirksomhedens konkurs.
Det bemærkes, at der ikke for
nuværende har været tilfælde, hvor bestemmelsen
har været bragt i anvendelse. Den foreslåede
ændring foretages for at imødegå situationer,
hvor bestemmelsen kan blive relevant fremover.
Samtidig foreslås det, at
Erhvervsstyrelsen af hensyn til skadesløsholdelse af
energivirksomhederne overtager samtlige fordringer på evt.
indefrosne beløb fra energivirksomheden i tilfælde af
dennes ophør i øvrigt, navnlig som følge af
frivillig likvidation eller fusion mv. Erhvervsstyrelsen
indtræder dermed som kreditor for samtlige fordringer mod den
konkursramte energivirksomheds kunder vedrørende
indefrysning ydet i medfør af indefrysningsordningen for
høje energiregninger i stedet for energivirksomheden eller
boet efter denne.
Kunderne kan derefter alene betale med
frigørende virkning til Erhvervsstyrelsen eller efter dennes
anvisninger. Underretning af kunderne sker efter anvisning i den af
Erhvervsministeren udstedte bekendtgørelse.
Håndteringen af eventuelle omtvistede fordringer reguleres
ligeledes i bekendtgørelsen, jf. § 4, stk. 2, i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr.
1427 af 31. oktober 2022 om likviditetslån mv. til
energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger
for husstande, virksomheder mv.
Fordringer vil dog ikke blive overtaget ved
oversendelse til tvangsopløsning, da tvangsopløsning
enten vil ende i likvidation, formløs opløsning eller
konkurs, medmindre virksomhedens drift genoptages.
Det er forventningen, at den foreslåede
ordning også vil være hensigtsmæssig for
energivirksomhedens øvrige kreditorer, idet
Erhvervsstyrelsen ikke anmelder krav på den del af
likviditetslånet, som svarer til kundernes indefrysning i
medfør af indefrysningsordningen for høje
energiregninger, i konkursboet, jf. bekendtgørelse om
likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af
høje energiregninger for husstande, virksomheder mv.
2.3. Undtagelse fra
skatteindberetningslovens § 15
2.3.1
Gældende ret
Skatteindberetningslovens § 13, stk. 1,
1. pkt., indeholder en pligt for den, der som led i sin virksomhed,
yder eller formidler lån, til årligt at indberette
herom til Skatteforvaltningen. Energivirksomheder, der yder
indefrysningslån til deres kunder, er omfattet af
indberetningspligten.
Efter § 1, stk. 1, i
bekendtgørelse om skatteindberetning m.v. skal
indberetningspligtige efter bl.a. skatteindberetningslovens §
13 registrere sig som indberetningspligtige. Det sker hos
Erhvervsstyrelsen via virk.dk.
Efter skatteindberetningslovens § 15 skal
de indberetningspligtige efter skatteindberetningslovens § 13,
stk. 1, 1. pkt., herunder energivirksomhederne, tillige foretage
kvartalsvis indberetning om lånene. Pligten omfatter alene
låntagere, der er fysiske personer med et cpr-nr.
Indberetningen skal ske senest den sidste hverdag i måneden
efter udløbet af kvartalet.
Den kvartalsvise indberetning skal omfatte
oplysninger om låntagerens identitet og de samlede renter
samt reservefonds- og administrationsbidrag, som er ydet,
tilskrevet eller opkrævet i kvartalet. Endvidere skal
indberetninger indeholde oplysning om bl.a. datoen for ydelsen af
lån og datoen for eventuelt ophør af lånet. Der
skal ikke indberettes for det sidste kvartal i
kalenderåret.
Der skal indberettes, selvom der ikke er
renter m.v. at indberette om. I så fald skal renten
indberettes til nul kr.
Formålet med den kvartalsmæssige
indberetningspligt er primært at sikre korrekt registrering
af renter på låntagerens forskudsopgørelse.
Derudover forudsættes de indberettede renter siden 1. januar
2023 samtidig udstillet overfor fx banker og leasingselskaber ifm.
deres kreditvurderingsforpligtelser.
I henhold til § 2 i bekendtgørelse
nr. 1424 af 31. oktober 2022 om ikrafttræden af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, har el- og
gasvirksomhederne har været omfattet af
indefrysningsordningen fra den 1. november 2022, og de
virksomheder, der har ydet indefrysning i 2022, har foretaget
årsindberetning for 2022 eller er i dialog med
Skattestyrelsen om indberetningen. I henhold til § 3 i
bekendtgørelse nr. 1424 af 31. oktober 2022 om
ikrafttræden af lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, blev fjernvarmevirksomhederne
først omfattet af ordningen d. 1. januar 2023 og skal derfor
ikke indberette for 2022. Alle energivirksomheder, der har ydet
indefrysningslån, skulle foretage den første
kvartalsvise indberetning for første kvartal 2023 senest d.
28. april 2023.
Det følger af bekendtgørelse nr.
1428 af 31. oktober 2022 om en indefrysningsordning for høje
energiregninger for husstande og virksomheder, at renter i
indefrysningsperioden og det efterfølgende afdragsfri
år tilskrives bagudrettet og som minimum ved udgangen af
henholdsvis indefrysningsperioden og det afdragsfri år.
Kunder tilmeldt indefrysningsordningen, som
anvender forfaldsprincippet, har først fradrag for
renteudgifter, når disse renter forfalder. Det gælder
f.eks. private forbrugere. Derimod anvender f.eks. virksomheder som
hovedregel det såkaldte periodiseringsprincip, hvor de har
fradrag for årets påløbne renter. Det betyder,
at energivirksomhederne som hovedregel skal indberette 0 kr. i
rente til den kvartalsvise indberetning for 2023 og 2024.
Energivirksomhederne skal således som udgangspunkt indberette
lånenummer, CPR-nr. på låntager og
rentebeløb på 0 kr. En undtagelse hertil er dog de
situationer, hvor kunden vælger at indfri sin gæld i
den afdragsfri periode.
2.3.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den kvartalsvise indberetningspligt
udgør en administrativ byrde for de energivirksomheder, hvis
kunder gør brug af indefrysningsordningen for høje
energiregninger. Det bemærkes i den forbindelse, at langt
hovedparten af energivirksomhederne ikke har forudgående
erfaring med indberetning af lån til skattemyndighederne.
Det foreslås derfor, at der i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordningen
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. indføres en bestemmelse, som undtager
energivirksomhederne fra den kvartalsvise indberetningspligt, jf.
skatteindberetningslovens § 15, i 2023 og 2024. Dette betyder,
at der ikke skal foretages kvartalsvise indberetninger om
indfrysningslån i 2023 og 2024, selvom lånet er
indfriet i perioden. Den årlige indberetningspligt, jf.
skatteindberetningslovens § 13, fastholdes dog
uændret.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at den
foreslåede løsning vil sikre en hensigtsmæssig
balance mellem hensynet skatteindberetningslovens formål
på den ene side og hensynet til energivirksomhederne på
den anden.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at
forslaget vil have ingen eller meget begrænsede konsekvenser
i forhold til korrekt registrering af renter på de automatisk
genererede forskudsopgørelser. Dette skyldes, at der kun
undtagelsesvis vil være fradragsberettigede renter på
indefrysningslån i 2023 og 2024, der som følge af den
foreslåede fritagelse for energivirksomheder for kvartalsvis
indberetning ikke automatisk kan medtages på
forskudsopgørelsen. Desuden kan kunden til enhver tid selv
rette sin forskudsopgørelse, så forfaldne renter
indgår i forskudsopgørelsen. Endvidere kan
energivirksomheden i forbindelse med indfrielsen vejlede kunden
herom eller henvise denne til Skattestyrelsen.
Forslaget har ingen konsekvenser i forhold til
korrekt skatteansættelse, da de kvartalsvise oplysninger ikke
anvendes til brug for årsopgørelsen. Forfaldne renter
vedrørende straksindfriede lån vil blive indberettet
til årsopgørelsen ved den efterfølgende
årsindberetning. Borgere skal derfor ikke foretage sig
noget.
Banker og leasingselskaber, der anvender de
kvartalsvise indberetninger om lån til brug for deres
kreditværdighedsvurdering, vil ikke kunne se, om kunden har
et indefrysningslån via de kvartalsvise indberetninger. Det
vil først fremgå, når der er foretaget en
årsindberetning for 2023 eller 2024. Har en kunde fx
fået indfrosset energiregninger i juni 2023, vil banken eller
leasingselskabet først kunne se det i februar 2024 via
årsindberetningen for 2023. Kunden vil dermed som
udgangspunkt selv skulle oplyse banken eller leasingselskabet om
lånet i forbindelse med
kreditværdighedsvurderingen.
Det foreslås, at fritagelsen for
indberetning efter skatteindberetningslovens § 15, skal
træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende
og have virkning allerede fra og med indberetningen
vedrørende første kvartal 2023, hvor
indberetningsfristen udløb den 28. april 2023. Det
bemærkes, at der udelukkende er tale om begunstigende
lovgivning på dette område.
Med ikrafttrædelse dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, vil Skattestyrelsen dermed
allerede fra dette ikrafttrædelsestidspunkt kunne undlade at
håndhæve den gældende indberetningspligt
vedrørende første kvartal 2023.
2.4. Forældelse
af rentefordringer m.v.
2.4.1.
Gældende ret
Af § 11 i lov nr. 1400 af 10. oktober
2022 om likviditetslån mv. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder mv. fremgår det, at en fordring
bestående af et indefrosset beløb ikke forældes,
så længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu
ikke er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden. Endvidere
fremgår det, at en fordring på tilbagebetaling af
likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en
energiintensiv virksomhed heller ikke forældes, så
længe den er under opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og
endnu ikke er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der fremgår ikke noget af bestemmelsen
om de tilknyttede rentefordringer, som er særskilte
fordringer og ikke en del af hovedfordringen.
2.4.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Renter af de ovennævnte fordringer er
med den eksisterende formulering ikke omfattet af de særlige
forældelsesregler, da hovedfordring og rentefordring anses
som særskilte fordringer. Det bør derfor eksplicit
fremgå af loven, at ej heller rentefordringer forældes,
så længe de er under opkrævning hos
Erhvervsstyrelsen. Der bliver dermed overensstemmelse mellem
forældelsesreglerne for hoved- og rentefordringer.
2.5. Styrkelse af
Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser
2.5.1.
Gældende ret på området
Efter § 14, stk. 5 i lov nr. 1400 af 10.
oktober 2022 om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v., kan Erhvervsstyrelsen af egen
drift udtage ansøgninger om likviditetslån eller
tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling, herunder hvor der
ansøges om et højt likviditetslån set i forhold
til energivirksomhedens og den energiintensive virksomheds
størrelse og omsætning. I forbindelse med den udvidede
kontrol kan Erhvervsstyrelsen pålægge
energivirksomheden, den energiintensive virksomhed eller
boligforeningen m.v. revisorbistand. Endvidere kan styrelsen i
medfør af § 14, stk. 6, pålægge de
ansøgere, som udtages til udvidet kontrol i medfør af
stk. 5, at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation til
brug for behandlingen af ansøgningen. Styrelsen har dog ikke
tilsvarende beføjelser i forbindelse med den løbende
stikprøvevise og risikobaserede kontrol efter § 14,
stk. 1.
2.5.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er i medfør af loven udstedt
bekendtgørelser, som pålægger modtagerne af
likviditetslån løbende at afstemme disse over for
Erhvervsstyrelsen. For at understøtte Erhvervsstyrelsens
lovbestemte kontrolopgaver i forhold til modtagerne af
likviditetslån og tilskud foreslås det, at
tydeliggøre styrelsens beføjelser til at
pålægge ansøgere og modtagere af
likviditetslån og tilskud at udlevere supplerende oplysninger
og dokumentation - også efter, at lånet eller
tilskuddet er bevilget og udbetalt til ansøgeren. Den
foreslåede ændring vil bl.a. give Erhvervsstyrelsen
mulighed for at kræve supplerende dokumentation for de
oplysninger, som energivirksomheden eller den energiintensive
virksomhed afgiver i forbindelse med den løbende afstemning
af det udbetalte likviditetslån. Af hensyn til systematikken
i bestemmelsen foreslås det, at § 14 nyaffattes i sin
helhed.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Loven indebærer negative
økonomiske konsekvenser for staten i form af udgifter
på 80,0 mio. kr. i 2023 til etablering af en tilskudspulje
til energivirksomhedernes allerede afholdte udgifter til
implementering og administration af indefrysningsordningen.
Udgifterne finansieres af de på Finanslovens § 35.,
Generelle reserver, opførte midler.
Forslaget vurderes derudover ikke i
øvrigt at medføre økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner. Eventuelle øvrige omkostninger
forbundet med forslaget er omfattet af rammerne i den eksisterende
lovgivning for indefrysningsordningen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget giver energivirksomhederne
mulighed for at søge tilskud til reduktion af deres
implementerings- og administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen for høje energiregninger.
Energivirksomhederne vil endvidere opleve en administrativ lettelse
som følge af den foreslåede undtagelse til
skatteindberetningslovens § 15. Undtagelsen fritager
energivirksomhederne for at foretage kvartalsvis indberetning af
renter af kundernes indefrysning til Skatteforvaltningen i
årene 2023 og 2024.
Ændringen betyder endvidere, at de
kvartalsvise indberetninger, for så vidt angår
indefrysningsordningen, ikke i forbindelse med brug af data fra
Skatteforvaltningen vil indgå automatisk i banker og
leasingselskabers kreditværdighedsvurdering. Det
bemærkes, de indefrosne beløb er relativt små,
hvorfor det ikke forventes at have væsentlig praktisk
betydning for vurderingen af den enkelte borgers eller virksomheds
ydelser eller kreditværdighed.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, som vurderer,
at forslaget medfører positive administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under
4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering bemærker desuden, at lovforslaget giver hjemmel
til udstedelse af bekendtgørelser, som indebærer
administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. den
foreslåede tilføjelse af en § 7 a, stk. 2. De
administrative konsekvenser består i, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler for
ansøgningsproceduren, herunder dokumentationskravene, for,
at energivirksomheder kan opnå tilskud til dækning af
de faktiske omkostninger forbundet med implementeringen og
administrationen af indefrysningsordningen i henhold til lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger. De
administrative konsekvenser, som følger af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil blive nærmere
afdækket i forbindelse med udstedelsen af udmøntende
bekendtgørelser.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Borgere, som gør brug af
indefrysningsordningen, har ret til skattefradrag af de renter, der
pålægges dem i forbindelse med indefrysningsordningen,
og disse renter skal tidligst betales fra december 2024.
Lovforslaget vil derfor tidligst have betydning i forbindelse med
forskudsopgørelsen for 2024, hvor der således ikke
automatisk vil fremgå fradrag for renterne, der skal betales
for december 2024. Det bemærkes, at borgere, som gør
brug af indefrysningsordningen, selv har mulighed for at
påføre disse renter på egen hånd på
forskudsopgørelsen, og at disse bliver indberettet af
energivirksomhederne, så de fremgår af borgernes
årsopgørelser.
Ændringen betyder endvidere, at de
kvartalsvise indberetninger for så vidt angår
indefrysningsordningen ikke vil indgå automatisk i fx
beregningen af offentlige ydelser, samt banker- og
leasingselskabers kreditværdighedsvurdering. Kunden vil
dermed som udgangspunkt selv skulle oplyse banken eller
leasingselskabet om lånet i forbindelse med
kreditværdighedsvurderingen.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø-
eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Forslaget om etableringen af en
tilskudsordning til energivirksomhedernes implementerings- og
administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen kræver statsstøttegodkendelse
fra Europa-Kommissionen, da der med tilskuddene ydes støtte
til energivirksomhederne.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været i
offentlig høring i perioden fra den 30. marts 2023 til den
12. april 2023. Lovforslaget har bl.a. til formål at
forebygge gebyrstigninger for de husstande og virksomheder, som har
gjort brug af indefrysningsordningen for høje
energiregninger. Af hensyn til Folketingets mulighed for at
nå at behandle lovforslaget inden Folketingsårets
afslutning har det været nødvendigt at
gennemføre den offentlige høring sammenfaldende med
påskeferien, lige som høringsperioden været
kortere end de foreskrevne fire uger.
Udkastet været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Affald Plus, AffaldVarme
Aarhus, Aluminium Danmark, Ankenævnet på
Energiområdet, Andel, Antenneforeningen Vejen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI
(Affald- og ressourceindustrien under DI), Asfaltindustrien,
BAT-kartellet, Better Energy, Billund Vand A/S,
Biobrændselsforeningen, Biofos A/S, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Borger, Brancheforeningen Dansk
Luftfart, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen
for Skov, Have og Park-Forretninger, Brancheforeningen for
Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, Bærebro A/S,
Byggeskadefonden, C4 - Carbon Capture Cluster Copenhagen,
Crossbridge Energy Fredericia, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CEPOS, Cerius, Cevea, Clean Energy Invest ApS, CTR,
CO-industri, Concito, COWI, Copenhagen Infrastructure Partners,
Copenhagen Merchants, ADB (Association Dansk Biobrændsel),
DAKOFA, Dana Petroleum, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danske
halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit, Danmarks Vindmølleforening, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Danske Bygningscenter, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Methanolforening, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Producentansvarssystem, Dansk
Retursystem A/S, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk
Solcelleforening, Dansk Solkraft, Dansk Standard, Dansk Told- og
Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta
Nævn, Danske Advokater, Danske Annoncører og
Markedsførere, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK,
Danske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO), Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Mediedistributører, Danske
Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, DCC Energi Naturgas,
Decentral Energi, De frie Energiselskaber, DELTA Dansk Elektronik,
DENFO, Danske Energiforbrugere, Rådet for grøn
omstilling, DKCPC, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft
Danmark, DTU - Institut for Vindenergi, DTU - Myndighedsbetjening,
EA Energianalyse, E. ON Danmark A/S, EmballageIndustrien, Energi
Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energinet, Energisammenslutningen, Energi- og
Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energycluster, Energisystemer
ApS, Energitjenesten, Eniig - nu Norlys, Enyday, Equinor,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA), EUROPEAN GREEN CITIES,
European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, Everfuel, EWE Energie
AG, EBO Consult A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), FDO, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finansrådet, Realkreditforeningen og
Realkreditrådet - FinansDanmark, Fjernvarme Fyn, Fonden
Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer, Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater, Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI),
Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD), Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Fors A/S,
Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen,
Forsyningstilsynet, Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg
Forsyning, Frederiksberg Kommune, Frie Funktionærer, FSE, FSR
Danske revisorer, GAFSAM, Gaz-system, GRAKOM, Greenpeace, GreenTech
Advisor, Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme, Green Power Denmark, GTS
(Godkendt Teknologisk service), Havarikommissionen for Offshore
Olie- og Gasaktiviteter, Havarikommissionen, Hess Denmark ApS,
HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S,
HOFOR Vind A/S, HOFOR El og varme, HORESTA, H2 Energy Esbjerg,
Hulgaard advokater, IBIS, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi,
Ineos Danmark, Investering Danmark, IT-Branchen, Justitia,
Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og
interesseorganisation i Danmark), Kraka, Kræftens
Bekæmpelse, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Kulturcenter,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landsbyggefonden, Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, LCA Center, Lederne Søfart, Ledernes
Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lundsby Biogas, MOE
Rådgivende ingeniører,
Mellemfolkeligt Samvirke,
Metalemballagegruppen, Middelgrundens Vindmøllelaug,
Mineralolie Brancheforeningen, Mærsk Drilling, Maabjerg
Energy Center - MEC, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Nationalt Center for Miljø og Energi, NEAS Energy A/S, NGF
Nature Energy, N1 A/S, NetVarme, Niras, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordisk
Energirådgivning ApS, Noreco, Norlys, NRGi Renewables A/S,
Nærbutikkernes landsforening, Nævnenes Hus, Olie Gas
Danmark, Otto Kjær, Oxfam IBIS, Partnerskabet for
Bølgekraft, Planenergi, Plan og Projekt, Plesner
Advokatpartnerselskab, Plastindustrien, Procesindustrien, Radius
Elnet A/S, Rambøll, Rejsearbejdere.dk,
Rejsearrangører i Danmark, Ren Energi Oplysning (REO),
Regstrup Natur og miljøforening, Restaurationsbranchen.dk,
Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS-NVE, SEGES,
Serviceforbundet, Siemens Gamesa, SKAD - Autoskade- og
Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark, SMVdanmark, Solar
Lightning Consultants ApS, Solaropti, Spirit Energy, Spyker Energy
ApS, SRF Skattefaglig Forening, Statens ByggeforskningsInstitut,
Syd Energi (SE), Synergi, Substain, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, Total S. A., T-REGS, TREFOR/EWII,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejle Spildevand, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, VELTEK, Verdo Randers,
Vestforbrænding, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark,
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark,
Vindmølleindustrien, VisitDenmark, Neptune Energy Denmark
ApS, Wind Denmark, Wind Estate A/S, Wintershall Nordszee B. V., WWF
Verdensnaturfonden, Ældre Sagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland A/S, Aalborg
Energikoncern, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og
92-Gruppen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Loven indebærer statsfinansielle
udgifter på 80,0 mio. kr. i 2023 til etablering af en
tilskudspulje til energivirksomhedernes allerede afholdte udgifter
til implementering og administration af
indefrysningsordningen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget giver energivirksomhederne
mulighed for at søge tilskud til reduktion af deres
implementerings- og administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen for høje energiregninger. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medfører mindre
administration for virksomhederne ved indførelse af en
undtagelse til skatteindberetningslovens § 15. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget om etableringen af en
tilskudsordning til energivirksomhedernes implementerings- og
administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen kræver statsstøttegodkendelse
fra Europa-Kommissionen, da der med tilskuddene ydes støtte
til energivirksomhederne. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja: | Nej: X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 3, stk. 3 i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., kan erhvervsministeren fastsætte regler om låne-
og tilskudsordninger for håndtering af
omlægningsudgifter til administration af administration og it
hos de energivirksomheder, som kan være særligt ramt af
indefrysningsordningen. Denne bemyndigelse er udmøntet ved
udstedelsen af bekendtgørelse nr. 1426 af 31. oktober 2022
om tilskud til små varmeforsyningsvirksomheders
implementeringsomkostninger ved indefrysning af høje
energiregninger for husstande, virksomheder mv., samt ved
bekendtgørelse nr. 1427 af 31. oktober 2022 om
likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af
høje energiregninger for husstande, virksomheder mv.
Efter gældende ret er det kun små
varmeforsyningsvirksomheder, som har haft mulighed for at
opnå tilskud til deres implementeringsomkostninger. Der er
derimod ikke en generel hjemmel til at yde tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
i forbindelse med indefrysningsordningen for høje
energiregninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 4, udvider lovens formål til også at omfatte
tilskud til energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger som følge af indefrysning ydet i
henhold til lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
den foreslåede bestemmelse i § 7 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, som bemyndiger erhvervsministeren til at
fastsætte nærmere regler om tilskud til dækning
af energivirksomhedernes faktiske omkostninger forbundet med
implementeringen og administrationen af ordningen.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., at energivirksomheder, der opnår likviditetslån
efter reglerne i lovens Kapitel 2, ikke må sælge eller
på anden måde overdrage kravet til andre end
Erhvervsstyrelsen. Fordringen kan heller ikke gøres til
genstand for retsforfølgning.
Det foreslås, at § 3, stk. 2, nyaffattes, så det i
1. pkt. fremgår, at
energivirksomheder, der opnår likviditetslån i henhold
til loven, ikke må sælge eller på anden
måde overdrage fordringen på likviditetslånet til
andre.
Den foreslåede bestemmelse
viderefører gældende ret, hvorefter Erhvervsstyrelsen
kun kan udbetale likviditetslånet til energivirksomheden.
Der foreslås endvidere i 2. pkt., at Energivirksomheder ikke må
sælge eller på anden måde overdrage fordringer
på indefrosne krav mod deres kunder til andre end
Erhvervsstyrelsen.
Med den foreslåede bestemmelse
fastslås det, at det kun er Erhvervsstyrelsen, der kan
overtage energivirksomhedens krav mod dens kunder vedrørende
henstand ydet i medfør af indefrysningsordningen for
høje energiregninger. Begrænsningen i adgangen til
overdragelse af fordringer mod energivirksomhedens kunder omfatter
selve det indefrosne beløb samt eventuelle renter heraf. Der
gælder ikke tilsvarende begrænsninger for så vidt
angår energivirksomhedens krav mod dens kunder
vedrørende administrationsgebyrer forbundet med
indefrysningsordningen for høje energiregninger eller
eventuelle rykkergebyrer grundet kundens misligholdelse af aftalen
om indefrysning.
Det foreslås endvidere i 3. pkt., at de førnævnte
fordringer mod Erhvervsstyrelsen, jf. 1. pkt., og
energivirksomhedens kunder, jf. 2. pkt., ikke skal kunne
gøres til genstand for retsforfølgning.
Den foreslåede bestemmelse
afskærer eksempelvis energivirksomhedens kreditorer fra at
gøre udlæg i et bevilget likviditetslån, som
endnu ikke er kommet til udbetaling, eller i de beløb som
kunderne har fået indefrosset hos energivirksomheden.
Det foreslås i 4.
pkt., at ved en energivirksomheds konkurs, frivillige
likvidation eller øvrige ophør skal samtlige
fordringer, jf. 2. pkt., overgå til Erhvervsstyrelsen.
Det foreslås dermed, at
Erhvervsstyrelsen indtræder som kreditor for samtlige
fordringer mod den konkursramte energivirksomheds kunder
vedrørende indefrysning ydet i medfør af
indefrysningsordningen for høje energiregninger i stedet for
energivirksomheden eller boet efter denne.
Kunderne kan derefter alene betale med
frigørende virkning til Erhvervsstyrelsen eller efter dennes
anvisninger.
Det forudsættes i den forbindelse, at
kurator eller likvidator i boet efter energivirksomheden udleverer
materiale vedrørende fordringerne nævnt i 2. pkt.,
herunder en liste over kunder, der har fået ydet henstand i
medfør af indefrysningsordningen for høje
energiregninger, jf. konkurslovens § 82.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det foreslås, at der efter § 3,
stk. 2 indsættes et nyt stk. 3,
hvorefter Erhvervsstyrelsen i tilfælde af energivirksomhedens
konkurs vil kunne søge dækning for en eventuel
difference mellem de likviditetslån, energivirksomheden har
optaget, og den faktisk ydede indefrysning til dens kunder, i
konkursboet efter reglerne i konkursloven.
Det foreslåede stk. 3 medfører,
at hvis der er en forskel i størrelsen på de
likviditetslån, energivirksomheden har optaget, og den
faktisk ydede indefrysning til dens kunder, vil Erhvervsstyrelsen
være henvist til at anmelde krav i konkursboet for så
vidt angår differencen.
De gældende bestemmelser i stk. 3-5
bliver herefter stk. 4-6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter skatteindberetningslovens § 15 skal
de indberetningspligtige efter skatteindberetningslovens § 13,
stk. 1, 1. pkt., herunder energivirksomhederne der yder lån i
form af indefrysning, foretage kvartalsvis indberetning om
lånene, de har ydet. Indberetningspligten omfatter alene
låntagere, der er fysiske personer med et cpr-nr.
Indberetningen skal ske senest den sidste hverdag i måneden
efter udløbet af kvartalet.
Den kvartalsvise indberetning skal omfatte
oplysninger om låntagerens identitet og de samlede renter
samt reservefonds- og administrationsbidrag som er ydet, tilskrevet
eller opkrævet i kvartalet. Endvidere skal indberetninger
indeholde oplysning om bl.a. datoen for ydelsen af lån og
datoen for eventuelt ophør af lånet. Der skal ikke
indberettes for det sidste kvartal i kalenderåret.
Ved siden af den kvartalsvise indberetning
skal energivirksomhederne efter skatteindberetningslovens § 13
indberette årligt om de indefrosne beløb og
årets renter.
Lov om ændring af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. indeholder ikke særlige bestemmelser vedrørende
energiselskabernes indberetningspligt for så vidt angår
de lån, de yder deres kunder i henhold til
indefrysningsordningen for høje energiregninger.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 3 a i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter energivirksomheder ikke er omfattet af
renteindberetningspligten i 2023 og 2024, jf.
skatteindberetningslovens § 15, for så vidt angår
den indefrysning, de yder deres kunder i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.
Med den foreslåede bestemmelse vil
energivirksomhederne midlertidigt blive undtaget fra den
kvartalsvise indberetningspligt, som følger af
skatteindberetningslovens § 15, for så vidt angår
den henstand, de yder deres kunder i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger. Bestemmelsen
er en undtagelse til den generelle indberetningspligt efter
skatteindberetningsloven, og energivirksomhederne er således
ikke pligtige til at foretage kvartalsvise indberetninger
vedrørende den henstand, de yder deres kunder i
medfør af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger. Energivirksomhederne har dog fortsat pligt til at
indberette den henstand, de yder deres kunder i medfør af
lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
på årlig basis, jf. skatteindberetningslovens §
13
Til nr. 5
Det fremgår af § 3, stk. 3, i lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., at erhvervsministeren kan fastsætte regler om
låne- og tilskudsordninger for håndtering af
omlægningsudgifter til administration og it hos de
energivirksomheder, som kan være særlig ramt af
indefrysningsordningen. Der er dog ikke hjemmel til at
fastsætte generelle regler om tilskud til energivirksomheders
omkostninger til implementering og administration af
indefrysningsordningen for høje energiregninger.
Det foreslås derfor at indsætte et
nyt kapitel 4 a i loven, som
muliggør etableringen af en tilskudsordning for
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
forbundet med indefrysningsordningen for høje
energiregninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 7 a, stk. 1, fastslår, at
energivirksomheder inden for de bevillinger, der afsættes
på Finansloven, kan ansøge om tilskud til
dækning af de faktiske omkostninger, som er forbundet med
implementeringen og administrationen af ordningen i medfør
af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
Bestemmelsen muliggør således
etableringen af en pulje, hvorfra energivirksomhederne kan
ansøge om tilskud til dækning af deres faktiske
implementerings- og administrationsomkostninger forbundet med
indefrysningsordningen.
Bestemmelsens stk.
2 bemyndiger erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler om tilskuddets størrelse samt de
kriterier, som en energivirksomhed skal opfylde for at modtage
tilskud efter kapitlet, herunder om ansøgning og om
virksomhedens dokumentation for de faktiske omkostninger relateret
til it-udvikling og anden nødvendig bistand mv. i
forbindelse med implementering og administration af
indefrysningsordningen, samt hvornår energivirksomheden
senest skal have forpligtet sig til at afholde de
pågældende omkostninger.
Det forudsættes, at erhvervsministeren
vil fastsætte regler om det maksimale tilskudsbeløb
samt om den indbyrdes fordeling af tilskudsmidlerne mellem
ansøgerne i tilfælde af at deres samlede
tilskudsberettigede implementerings- og administrationsomkostninger
overstiger den afsatte ramme. Det forudsættes endvidere, at
der kun kan ydes tilskud til implementerings- og
administrationsomkostninger forbundet med indefrysningsordningen
for høje energiregninger, som energivirksomheden
dokumentérbart har disponeret inden den 27. marts 2023. Der
kan kun ydes tilskud til omkostninger, som ikke på anden vis
er dækket, herunder ved andet offentligt tilskud eller
gebyrindtægter fra virksomhedens kunder.
Til nr. 6
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., at en fordring bestående af et indefrosset beløb
ikke forældes, så længe den tilhører
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der fremgår ikke noget af bestemmelsen
om de tilknyttede rentefordringer, som er særskilte
fordringer og ikke en del af hovedfordringen.
Det foreslås i 2.
pkt., at en fordring bestående af rente af en fordring
på det indefrosne beløb ikke forældes, så
længe den tilhører Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er
modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Med den foreslåede bestemmelse vil
forældelsesreglerne for hovedfordringen og rentefordringen
blive harmoniseret, så forældelsesfristen for begge
fordringer først regnes fra modtagelsen hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Til nr. 7
Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov
om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., at en fordring på tilbagebetaling af
likviditetslån ydet til en energivirksomhed eller en
energiintensiv virksomhed ikke forældes, så længe
den er under opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke
er modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Der fremgår ikke noget af bestemmelsen
om de tilknyttede rentefordringer, som er særskilte
fordringer og ikke en del af hovedfordringen.
Det foreslås i 2.
pkt., at en fordring bestående af rente af en fordring
på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til en
energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed ligeledes ikke
forældes, så længe den er under opkrævning
hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Med den foreslåede bestemmelse vil
forældelsesreglerne for hovedfordringen og rentefordringen
blive harmoniseret, så forældelsesfristen for begge
fordringer først regnes fra modtagelsen hos
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Til nr. 8
Det fremgår af § 14, stk. 1, at
Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med de udbetalte
lån og tilskud efter loven.
Efter stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i
kontroløjemed indhente oplysninger fra relevante offentlige
registre, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Efter stk. 3 og 4 kan Erhvervsstyrelsen i
kontroløjemed indsamle, samkøre, videregive og
foretage anden behandling af data fra henholdsvis Energinets
datahub og fra Evida.
Efter stk. 5, kan Erhvervsstyrelsen af egen
drift udtage ansøgninger om likviditetslån eller
tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling. Styrelsen kan i
forbindelse med kontrollen pålægge energivirksomheden,
den energiintensive virksomhed eller boligforening mv.
revisorbistand.
Endelig kan Erhvervsstyrelsen efter stk. 6,
pålægge enhver, der udtages til udvidet kontrol og
sagsbehandling, at udlevere supplerende oplysninger og
dokumentation til brug for afgørelsen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 1, kan Erhvervsstyrelsen af
egen drift udtage ansøgninger om likviditetslån eller
tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling.
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
den gældende bestemmelse i § 14, stk. 5, 1. pkt. om
Erhvervsstyrelsens beføjelser i forhold til ansøger i
sagsoplysningsfasen frem til afgørelsen om bevilling af
lån eller tilskud i medfør af loven. Efter den
foreslåede nyaffattelse vil Erhvervsstyrelsen fortsat af egen
drift kunne udtage ansøgninger af særlig karakter til
udvidet kontrol og sagsbehandling, herunder hvor der ansøges
om et højt likviditetslån set i forhold til
energivirksomheden eller den energiintensive virksomheds
størrelse og omsætning. Ansøgninger af
særlig karakter kan ligeledes være ansøgninger,
hvor der er indikationer på misbrug af ordningen.
Efter det foreslåede stk. 2, pålægges
Erhvervsstyrelsen at føre løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med de udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. lovens kapitel 2 og 3, samt tilskud til
boligforeninger m.v., jf. lovens kapitel 4.
Bestemmelsen er en uændret
videreførelse af den gældende bestemmelse i § 14,
stk. 1. Bestemmelsen giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at
kontrollere og verificere de udbetalte beløb. Efter loven
kan likviditetslån udbetales på baggrund
energivirksomhedens forventninger til kundernes brug af
indefrysningsordningen. Bestemmelsen udgør dermed et
værn mod forsøg på omgåelse eller misbrug
af ordningen ved optagelse af større likviditetslån
end den faktiske efterspørgsel tilsiger.
Efter det foreslåede stk. 3, 1. pkt.,
kan Erhvervsstyrelsen i forbindelse med kontrollen efter de to
foregående stykker pålægge enhver, der udtages
til kontrol, at udlevere supplerende oplysninger og dokumentation
til brug herfor.
Bestemmelsen samler op på
Erhvervsstyrelsens sagsoplysningsbeføjelser i forhold parten
i sagen. Med bestemmelsen vil Erhvervsstyrelsens adgang til, i
kontroløjemed, at pålægge ansøgere at
fremlægge supplerende dokumentation for, at låne- eller
tilskudsbetingelserne er opfyldt, blive udvidet, også efter
lånet eller tilskuddet er kommet til udbetaling.
Formålet med ændringen er at tydeliggøre
Erhvervsstyrelsens mulighed for at kræve supplerende
dokumentation i forbindelse med den stikprøvevise kontrol
efter udbetalingen af likviditetslånet eller tilskuddet,
herunder i forbindelse med modtagernes afstemning af de ydede
lån.
Endvidere vil Erhvervsstyrelsen efter det
foreslåede i 2. pkt., kunne
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeningen m.v. revisorbistand i forbindelse
med kontrollen.
Pålæg om revisorbistand kan
eksempelvis komme på tale i særlige tilfælde,
hvor den af ansøger indsendte dokumentation, ikke med
tilstrækkelig sikkerhed dokumenterer, at
støttebetingelserne er opfyldt, og det vurderes, at parten
ikke selv vil kunne afhjælpe usikkerheden om de faktiske
forhold.
Efter det foreslåede stk. 4, kan Erhvervsstyrelsen i
kontroløjemed indhente oplysninger fra relevante offentlige
registre, herunder Skatteforvaltningen, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Bestemmelsen viderefører den
gældende § 14, stk. 2. Efter den foreslåede
bestemmelse har Erhvervsstyrelsen hjemmel til at indhente
oplysninger, der er relevante til brug for kontrol. Det er
nødvendigt at indsamle og sammenstille data fra andre
myndigheder for at kunne føre en effektiv og risikobaseret
kontrol. Den foreslåede bestemmelse henviser derfor til lov
om Erhvervsstyrelsens behandling af data, hvis formål er at
skabe den nødvendige lovhjemmel til at etablere de retlige
rammer for Erhvervsstyrelsens behandling af data til brug for
Erhvervsstyrelsens anvendelse af en intelligent kontrol i
registreringsfasen. Der er i medfør af loven udstedt
bekendtgørelse om Erhvervsstyrelsens behandling af data, der
fastsætter nærmere regler for Erhvervsstyrelsens
indsamling, behandling og videregivelse af oplysninger, herunder om
hvornår og til hvilke formål oplysninger kan indsamles
og behandles, hvornår sletning af oplysninger skal finde
sted, hvilke myndigheder Erhvervsstyrelsen kan videregive
oplysninger til og om de tekniske og organisatoriske
foranstaltninger, der skal iagttages ved behandlingen.
Efter det foreslåede stk. 5, kan Erhvervsstyrelsen desuden i
kontroløjemed indsamle, samkøre, videregive og
foretage anden behandling af data fra Energinets datahub, jf.
§ 28, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Bestemmelsen svarer til den gældende
§ 14, stk. 3. Bestemmelsen fastslår, at
Erhvervsstyrelsen kan behandle data fra Energinets datahub, samt at
det er foreneligt med Energinets formål at stille data til
rådighed for Erhvervsstyrelsen. Energinet vil dermed
både være berettiget og forpligtet til at stille data
til rådighed for Erhvervsstyrelsens kontrolopgaver i
medfør af loven.
Endelig foreslås det i stk. 6, at Erhvervsstyrelsen kan indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Evida i kontroløjemed.
Bestemmelsen svarer til den gældende
§ 14, stk. 4. Bestemmelsen fastslår, at
Erhvervsstyrelsen kan indsamle, samkøre, videregive og
foretage anden behandling af data fra Evida A/S, der er
landsdækkende gasdistributør. Evida er dermed
ligeledes berettiget og forpligtet til at stille data til
rådighed for Erhvervsstyrelsens kontrolopgaver i
medfør af loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i stk.
2, at lovens § 1, nr. 2, træder i kraft dagen
efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås endvidere i stk. 3, at lovens § 1, nr. 2, har
virkning fra og med indberetningen vedrørende første
kvartal 2023.
Det foreslås således i stk. 2, at
energivirksomhedernes fritagelse for indberetning i 2023 og 2024
efter skatteindberetningslovens § 15, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Dette
ikrafttrædelsestidspunkt skal ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i stk. 3, hvorefter fritagelsen
foreslås at have virkning allerede for indberetningen
vedrørende første kvartal 2023, hvor
indberetningsfristen udløb den 28. april 2023. Med det
tidlige ikrafttrædelsestidspunkt, vil Skattestyrelsen
allerede fra ikrafttrædelsestidspunktet kunne undlade at
håndhæve den gældende indberetningspligt.
Det foreslås således endvidere i
stk. 3, at fritagelsen efter skatteindberetningslovens § 15
skal have virkning allerede fra og med indberetningen
vedrørende første kvartal 2023, hvor
indberetningsfristen udløb den 28. april 2023.
Med ikrafttrædelse dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, vil Skattestyrelsen dermed
allerede fra dette ikrafttrædelsestidspunkt kunne undlade at
håndhæve den gældende indberetningspligt
vedrørende første kvartal 2023.
Endelig foreslås det i stk. 4, at regler fastsat i medfør af
§ 3, stk. 3-5 i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v., jf. lov nr. 1400 af 10. oktober
2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 3,
stk. 4-6 i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Bemyndigelsesbestemmelserne er udmøntet
ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 1426 af 31. oktober
2022 om tilskud til små varmeforsyningsvirksomheders
implementeringsomkostninger ved indefrysning af høje
energiregninger for husstande, virksomheder mv. samt
bekendtgørelse nr. 1427 af 31. oktober 2022 om
likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af
høje energiregninger for husstande, virksomheder mv. Disse
bekendtgørelser vil således forblive i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 3, stk. 4-6 efter den foreslåede
lovændring.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da hovedloven, lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. foretages følgende ændringer: | | | | § 1. … | | 1. Efter § 1, stk. 3, indsættes som stk.
4: »Stk. 4.
Loven har endelig til formål at give tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
som følge af indefrysning ydet i henhold til lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.« | | | | § 3. … Stk. 2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter
reglerne i dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage kravet til andre end Erhvervsstyrelsen.
Fordringen kan heller ikke gøres til genstand for
retsforfølgning. | | 2. § 3, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Energivirksomheder, der opnår likviditetslån
efter reglerne i dette kapitel, må ikke sælge eller
på anden måde overdrage fordringen på
likviditetslånet til andre. Energivirksomheder må ikke
sælge eller på anden måde overdrage fordringen
på indefrosne krav mod deres kunder til andre end
Erhvervsstyrelsen, jf. § 4. Fordringerne kan ikke gøres
til genstand for retsforfølgning. Ved energivirksomhedens
konkurs, frivillige likvidation eller øvrige ophør
overgår samtlige fordringer, på indefrosne krav mod
dens kunder til Erhvervsstyrelsen uden om boet.« | | | | Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om låne- og
tilskudsordninger for håndtering af omlægningsudgifter
til administration og it hos de energivirksomheder, som kan
være særlig ramt af indefrysningsordningen. Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om lånenes og
tilskuddenes størrelse. Stk. 5.
Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvilke
virksomheder ordningerne finder anvendelse for. | | 3. I § 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. I
tilfælde af energivirksomhedens konkurs vil Erhvervsstyrelsen
kunne søge dækning for en eventuel difference mellem
de likviditetslån, energivirksomheden har optaget, og den
faktisk ydede indefrysning til dens kunder, i konkursboet efter
reglerne i konkursloven.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | | | | § 3. … | | 4. Efter
§ 3 indsættes før overskriften før§ 4
indsættes: »§ 3 a.
Energivirksomheder er ikke omfattet af renteindberetningspligten i
2023 og 2024, jf. skatteindberetningslovens § 15, for så
vidt angår den indefrysning, de yder deres kunder i
medfør af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.« | | | | | | 5. Efter
Kapitel 4 indsættes: | | | »Kapitel 4 a | | | | | | Tilskud til
energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger | | | | | | § 7 a.
Energivirksomheder kan inden for de bevillinger, der afsættes
på Finansloven, opnå et tilskud til dækning af de
faktiske omkostninger, som er forbundet med implementeringen og
administrationen af ordningen i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger. Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskuddets størrelse og om de kriterier, som en
energivirksomhed skal opfylde for at modtage tilskud efter dette
kapitel, herunder om ansøgning og dokumentation for de
faktiske omkostninger relateret til it-udvikling og anden
nødvendig bistand mv. i forbindelse med implementering og
administration af indefrysningsordningen, samt hvornår
energivirksomheden senest skal have forpligtet sig til at afholde
de pågældende omkostninger.« | | | | § 11. En
fordring bestående af et indefrosset beløb
forældes ikke, så længe den tilhører
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden. | | 6. I § 11, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.: »Renter af krav efter 1. pkt.
forældes ikke, så længe kravet tilhører
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.« | | | | § 11. … Stk. 2. En
fordring på tilbagebetaling af likviditetslån ydet til
en energivirksomhed eller en energiintensiv virksomhed
forældes ikke, så længe den er under
opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden. | | 7. I § 11, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.: »Renter af krav efter 1. pkt.
forældes ikke, så længe kravet er under
opkrævning hos Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.« | | | | § 14.
Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med det udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, eller tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4. | | 8. § 14 affattes således: »§ 14.
Erhvervsstyrelsen kan af egen drift udtage ansøgninger om
likviditetslån eller tilskud til udvidet kontrol og
sagsbehandling, herunder hvor der ansøges om et højt
likviditetslån set i forhold til energivirksomhedens eller
den energiintensive virksomheds størrelse og
omsætning. | | | | Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger
fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data. | | Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med det udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, samt tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4. | | | | Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov om
elforsyning. | | Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen efter stk. 1 og
2 pålægge enhver, der udtages til kontrol, at udlevere
supplerende oplysninger og dokumentation til brug herfor.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforening m.v. revisorbistand. | | | | Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af data fra
Evida. | | Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger
fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
til brug for kontrollen efter stk. 1 og 2, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data. | | | | Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan af egen drift udtage ansøgninger om
likviditetslån eller tilskud til udvidet kontrol og
sagsbehandling, herunder hvor der ansøges om et højt
likviditetslån set i forhold til energivirksomhedens og den
energiintensive virksomheds størrelse og omsætning.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeninger m.v. revisorbistand. | | Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov
om elforsyning. | | | | Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan pålægge enhver, der i
medfør af stk. 5 udtages til udvidet kontrol og
sagsbehandling, at udlevere supplerende oplysninger og
dokumentation til brug for afgørelsen. | | Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Evida.« |
|