Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2023
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.
(Justering af
likviditetslåneordningen)
§ 1
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Loven har endelig til formål at give tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
som følge af indefrysning ydet i henhold til lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.«
2. § 3,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Energivirksomheder, der opnår likviditetslån efter
reglerne i dette kapitel, må ikke sælge eller på
anden måde overdrage fordringen på
likviditetslånet til andre. Energivirksomheder må ikke
sælge eller på anden måde overdrage fordringen
på indefrosne krav mod deres kunder til andre end
Erhvervsstyrelsen, jf. § 4. Fordringerne kan ikke gøres
til genstand for retsforfølgning. Ved energivirksomhedens
konkurs, frivillige likvidation eller øvrige ophør
overgår samtlige fordringer på indefrosne krav mod dens
kunder til Erhvervsstyrelsen uden om boet.«
3. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. I
tilfælde af energivirksomhedens konkurs vil Erhvervsstyrelsen
kunne søge dækning i konkursboet efter reglerne i
konkursloven for en eventuel difference mellem de
likviditetslån, energivirksomheden har optaget, og den
faktisk ydede indefrysning til dens kunder.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
4.
Efter § 3 indsættes før overskriften før
§ 4:
Ȥ 3 a.
Energivirksomheder er ikke omfattet af renteindberetningspligten i
2023 og 2024, jf. skatteindberetningslovens § 15, for så
vidt angår den indefrysning, de yder deres kunder i
medfør af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.«
5.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Tilskud til energivirksomheders
implementerings- og administrationsomkostninger§ 7 a. Energivirksomheder kan
inden for de bevillinger, der afsættes på finansloven,
opnå et tilskud til dækning af de faktiske
omkostninger, som er forbundet med implementeringen og
administrationen af ordningen i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskuddets størrelse og om de betingelser, som en
energivirksomhed skal opfylde for at modtage tilskud efter dette
kapitel, herunder om ansøgning, om dokumentation for de
faktiske omkostninger relateret til it-udvikling og anden
nødvendig bistand m.v. i forbindelse med implementering og
administration af indefrysningsordningen og om, hvornår
energivirksomheden senest skal have forpligtet sig til at afholde
de pågældende omkostninger.«
6. I
§ 8, stk. 1 og 2, og § 9, stk.
1 og stk. 1, nr. 1, ændres
»kapitel 2-4« til: »kapitel 2-4 a«.
7. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Renter af krav efter 1. pkt. forældes
ikke, så længe kravet tilhører Erhvervsstyrelsen
og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.«
8. I
§ 11, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Renter af krav efter 1. pkt. forældes
ikke, så længe kravet er under opkrævning hos
Erhvervsstyrelsen og endnu ikke er modtaget af
restanceinddrivelsesmyndigheden.«
9. §
14 affattes således:
Ȥ 14. Erhvervsstyrelsen
kan af egen drift udtage ansøgninger om likviditetslån
eller tilskud til udvidet kontrol og sagsbehandling, herunder hvor
der ansøges om et højt likviditetslån set i
forhold til energivirksomhedens eller den energiintensive
virksomheds størrelse og omsætning.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører løbende
stikprøvekontrol og risikobaseret kontrol med de udbetalte
likviditetslån til energivirksomheder og energiintensive
virksomheder, jf. kapitel 2 og 3, med tilskud til boligforeninger
m.v., jf. kapitel 4, og med tilskud til energivirksomheders
implementerings- og administrationsomkostninger, jf. kapitel 4
a.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen efter stk. 1 og
2 pålægge enhver, der udtages til kontrol, at udlevere
supplerende oplysninger og dokumentation til brug herfor.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrollen
pålægge energivirksomheden, den energiintensive
virksomhed eller boligforeningen m.v. revisorbistand.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed indhente oplysninger
fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen,
til brug for kontrollen efter stk. 1 og 2, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Energinets datahub, jf. § 28, stk. 1, nr. 7, i lov
om elforsyning.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan i kontroløjemed, jf. stk. 1 og 2,
indsamle, samkøre, videregive og foretage anden behandling
af data fra Evida.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 4, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 4, har virkning fra og med indberetningen vedrørende
første kvartal 2023.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 3-5, i lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., jf. lov
nr. 1400 af 10. oktober 2022, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 3, stk. 4-6, i lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., jf. denne
lovs § 1, nr. 3.