Fremsat den 3. maj 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland og
gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland
Kapitel 1
Folketingets
samtykke til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst
§ 1.
Regeringen kan opsige overenskomsten af 8. februar 1996 mellem
Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations
regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af
skatteunddragelse for så vidt angår indkomst- og
formueskatter.
Kapitel 2
Ikrafttrædelses- og
ophævelsesbestemmelser
§ 2.
Loven træder i kraft den 15. juni 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 3.
Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ophævelse
af lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering
og Den Russiske Føderations regering.
Kapitel 3
Ændringer
i anden lovgivning
§ 3. I
ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar
2023, som ændret ved § 36 i lov nr. 871 af 21. juni
2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 5 H, stk. 2, indsættes
efter nr. 6 som nyt nummer:
»7)
Rusland.«
Nr. 7-9 bliver herefter nr. 8-10.
Kapitel 4
Territorialbestemmelse
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
og baggrund
Formålet med dette lovforslag er at
opnå Folketingets samtykke til, at regeringen kan opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland. Rusland
har siden 14. februar 2023 været opført på EU's
liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU's
sortliste over skattely).
En sådan opsigelse er en
forudsætning for, at det er muligt at gennemføre
skattesanktioner i form af såkaldte defensive
foranstaltninger mod Rusland. Lovforslagets ændring af
ligningsloven har til formål at gennemføre defensive
foranstaltninger mod Rusland i dansk ret, når
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland er opsagt.
Regeringen har i den forbindelse foretaget en
konkret afvejning af, om dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Rusland bør opsiges. Ud fra en sådan
afvejning ses det ikke at være i dansk interesse fortsat at
have en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland.
I denne afvejning indgår, at det strider
imod de generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark
indgår i dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande.
Hertil kommer, at lovforslaget som nævnt har til formål
at sikre, at de defensive foranstaltninger, herunder nægtelse
af fradrag for visse betalinger og en skærpet
udbyttebeskatning, gennemføres mod alle lande mv., der
står på EU's sortliste over skattely. De gældende
danske defensive foranstaltninger kan generelt ikke
gennemføres over for lande mv., som Danmark har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med. Endelig er danske
erhvervsmæssige interesser i Rusland reduceret som
følge af de russiske væbnede styrkers militære
invasion af Ukraine den 24. februar 2022.
De EU-koordinerede defensive foranstaltninger,
som er implementeret i ligningslovens § 5 H, har til
formål at lægge yderligere pres på landene mv.
på listen med henblik på, at de tilretter deres
nationale lovgivning i tilstrækkeligt omfang til, at de
fremadrettet fjernes fra listen. De
dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået,
indeholder i almindelighed bestemmelser, der hindrer, at
transaktioner med fysiske og juridiske personer, der er
skattemæssigt hjemmehørende i de lande mv., som
overenskomsterne er indgået med, undergives en særlig
øget beskatning eller begrænses i fradrag sammenlignet
med andre lande mv. De defensive foranstaltninger i ligningslovens
§ 5 H vil derfor ofte kun kunne gennemføres, hvis der
ikke gælder en dobbeltbeskatningsoverenskomst med de
pågældende lande mv.
På nuværende tidspunkt
gælder overenskomsten af 8. februar 1996 mellem Danmarks
regering og Ruslands regering til undgåelse af
dobbeltbeskatning og forhindring af skatteunddragelse for så
vidt angår indkomst- og formueskatter
(dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland). Det
betyder, at Danmark på nuværende tidspunkt er
forhindret i at gennemføre de defensive foranstaltninger,
der gælder efter ligningslovens § 5 H, mod Rusland.
Med vedtagelsen af lovforslaget meddeler
Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, 3
pkt., til at regeringen kan opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland. Derudover giver vedtagelsen af lovforslaget mulighed
for defensive foranstaltninger mod Rusland.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Opsigelse
af dobbeltbeskatningsoverenskomster med lande på EU's
sortliste over skattely
2.1.1. Gældende ret
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Rusland blev gennemført ved lov nr. 403 af 22. maj 1996 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget
Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering.
Det følger blandt andet af lovens
§ 1, stk. 1 og 2, at overenskomsten kan tiltrædes
på Danmarks vegne, og den finder anvendelse i Danmark efter
bestemmelserne i overenskomstens artikel 28. Derudover er
overenskomsten optaget som bilag til loven, ligesom overenskomsten
også følger af bekendtgørelse nr. 28 af 9.
august 2002.
Danmark er efter folkeretten forpligtet til at
overholde indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster,
også når bestemmelserne i sådanne overenskomster
afviger fra national ret. Det medfører i praksis, at de
defensive foranstaltninger mod lande mv. på EU's sortliste
over skattely efter ligningslovens § 5 H generelt ikke vil
kunne gennemføres i forhold til transaktioner, der
involverer fysiske eller juridiske personer, der er
skattemæssigt hjemmehørende i et land, hvormed Danmark
har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst, herunder
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland
indeholder i artikel 29 en bestemmelse om, at opsigelse skal ske
seneste den 30. juni i et kalenderår med henblik på at
få virkning fra den 1. januar i det følgende
kalenderår.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Det vil være i strid med
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland at gennemføre
de defensive foranstaltninger mod lande mv. på EU's sortliste
over skattely efter ligningslovens § 5 H konkret over for
Rusland. Såfremt de defensive foranstaltninger skal
gælde over for Rusland, er det nødvendigt at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten er
gennemført ved lov nr. 403 af 22. maj 1996 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget
Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering og
kræver Folketingets samtykke til opsigelse, jf. grundlovens
§ 19, stk. 1, 3. pkt. Med vedtagelsen af lovforslaget meddeler
Folketinget samtykke til efter grundlovens § 19, stk. 1, 3.
pkt., at regeringen kan opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
Rusland.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at regeringen kan opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland skal efter overenskomstens artikel 29 ske senest den
30. juni 2023 med henblik på at få virkning fra den 1.
januar 2024. Opsigelse skal efter artikel 29 ske ved ad diplomatisk
vej at afgive en skriftlig meddelelse til Rusland.
2.2. Ophævelse af lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland
2.2.1. Gældende ret
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Rusland blev gennemført ved lov nr. 403 af 22. maj 1996.
Det følger blandt andet af lovens
§ 1, stk. 1 og 2, at overenskomsten kan tiltrædes
på Danmarks vegne, og den finder anvendelse i Danmark efter
bestemmelserne i overenskomstens artikel 28. Derudover er
overenskomsten optaget som bilag til loven, ligesom overenskomsten
også følger af bekendtgørelse nr. 28 af 9.
august 2002.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
Såfremt regeringen opsiger
dobbeltbeskatningsoverenskomsten, skal den eksisterende lov, som
gennemfører dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations
regering i dansk ret, ophæves. Da ophævelse af lov nr.
403 af 22. maj 1996 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering
og Den Russiske Føderations regering først bør
træde i kraft, når regeringens mulige opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten har fået virkning,
foreslås det, at skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ophævelsen af lov nr. 403 af 22. maj
1996.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve lov nr. 403
af 22. maj 1996 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering
og Den Russiske Føderations regering. Det bemærkes, at
skatteministeren fastsætter tidspunktet for ophævelse
af lov nr. 403 af 22. maj 1996.
2.3. Ændring af listen over lande mv. omfattet af
defensive foranstaltninger
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 om
ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og
selskabsskatteloven ((Fastsættelse af defensive
foranstaltninger mod lande på EU-listen over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner) blev der med virkning
fra den 1. juli 2021 indført såkaldte defensive
foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande mv., der er
opført på EU´s sortliste over skattely.
De defensive foranstaltninger består i,
at der ikke er fradrag for betalinger til interesseforbundne
modtagere hjemmehørende i de oplistede lande mv. Der er
heller ikke fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke
er skattemæssigt hjemmehørende i de oplistede lande
mv., hvis modtageren ikke er betalingens retmæssige modtager,
og betalingen videreføres til en modtager i de oplistede
lande mv. De nærmere regler herom fremgår af
ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.
Endvidere skal der indeholdes og betales en
særlig høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af
hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af
udbyttet er hjemmehørende i ét af de lande mv., der
er oplistet i ligningslovens § 5 H, stk. 2. Denne særlig
høje udbytteskat gælder også, hvor udbyttet
udloddes til en modtager, der ikke er skattemæssigt
hjemmehørende i de oplistede lande mv., men hvor den
pågældende ikke er udbyttets retmæssige ejer, og
udbyttet videreføres til en modtager i de oplistede lande
mv. Reglerne herom fremgår af selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 3. pkt., og kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt.,
og § 65, stk. 12 og 13.
Følgende 9 lande er på
nuværende tidspunkt omfattet af de defensive
foranstaltninger, jf. ligningslovens § 5 H, stk. 2: Amerikansk
Samoa, De Amerikanske Jomfruøer, Fiji, Guam, Palau, Panama,
Samoa, Trinidad og Tobago og Vanuatu.
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser
Ifølge bemærkningerne til
lovforslaget om fastsættelse af defensive foranstaltninger
mod lande mv. på EU-listen over ikke samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner, jf. Folketingstidende 2020-21, A, L 150 som
fremsat, side 4, var det ved indførelsen af de defensive
foranstaltninger mod lande mv. på EU´s sortliste over
skattely forudsat, at fremtidige ændringer af, hvilke lande
der berøres af de defensive foranstaltninger, ville skulle
gennemføres ved lov. Dette ville skulle gælde, hvis
der blev optaget nye lande mv. på EU´s sortliste over
skattely, eller hvis nogle af de aktuelt oplistede lande mv. blev
fjernet fra listen.
Ved den seneste opdatering af EU's sortliste
over skattely vedtaget af Rådet den 14. februar 2023 blev
Rusland sammen med flere andre lande mv. indført på
listen. Lovforslag L 73, der blev fremsat af skatteministeren den
29. marts 2023, indeholder bl.a. en ændring af listen over
lande omfattet af defensive foranstaltninger. Rusland er ikke
omfattet af dette lovforslag, da dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland forhindrer gennemførelse af defensive
foranstaltninger mod Rusland. Da gennemførelse af defensive
foranstaltninger mod Rusland først bør træde i
kraft, når opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten har
fået virkning, foreslås det, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
lovforslagets § 3.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Rusland medtages
på listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2, hvilket vil
medføre, at de defensive foranstaltninger i § 5 H, stk.
1, jf. stk. 3, vil komme til at gælde for Rusland på
lige fod med de øvrige lande mv. på EU's sortliste
over skattely, når dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Rusland er ophævet. Derved undgås, at der -
efter opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsten - vil
være behov for at fremsætte et nyt lovforslag, der
inkluderer Rusland på listen over lande mv. omfattet af
defensive foranstaltninger.
Det bemærkes, at den forslåede
ændring ikke vil træde i kraft den 15. juni 2023, da
det i stk. 2 foreslås, at skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets § 3.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er ikke umiddelbart muligt at foretage et
egentligt skøn over størrelsen på de
provenumæssige konsekvenser ved en opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland, herunder
iværksættelsen af defensive foranstaltninger over for
Rusland, men de vurderes umiddelbart at være
begrænsede.
Den del af lovforslaget, der vedrører
opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og
Rusland, vurderes isoleret set at medføre administrative
omkostninger for Skatteforvaltningen på 0,2 mio. kr. i 2024
og 0,1 mio. kr. årligt 2025-2029 vedrørende
systemtilpasninger og registrering.
Skatteforvaltningen gennemfører i
øjeblikket en række store, komplekse
it-udviklingsprojekter, som de kommende år lægger
beslag på Skatteforvaltningens it-udviklingskapacitet.
It-understøttelsen skal derfor prioriteres sammen med andre
højt prioriterede it-udviklingsopgaver i
Skatteforvaltningen. De enkelte it-opgaver vil skulle prioriteres
inden for Skatteministeriets rammer og it-udviklingskapacitet.
Disse rammer forventes fastsat i forbindelse med en forventet
kommende flerårsaftale for skattevæsenet.
Forslagets øvrige dele vurderes ikke at
have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for Skatteforvaltningen af
betydning.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland vurderes potentielt at kunne have stor økonomisk
betydning for enkelte virksomheder mv., som berøres af
opsigelsen og af gennemførslen af de defensive
foranstaltninger. Virksomheder kan begrænse de
skattemæssige konsekvenser ved en opsigelse, men det vil
indebære administrative omkostninger for den konkrete
virksomhed.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. april 2023 til den 2. maj 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Børsmæglerforeningen, CEPOS,
Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Danske
Advokater, Danske Rederier, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrelsen, DI, DVCA,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing,
Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, IBIS, Investering Danmark,
Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt
Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, SEGES,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
Udkastet til lovforslaget har været i
høring i en forkortet høringsperiode, da opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland skal ske senest den
30. juni 2023 for at få virkning fra den 1. januar 2024. Det
udkast, der har været i høring, inkluderede ikke
medtagelse af Rusland på listen i ligningslovens § 5 H,
stk. 2, som opregner de lande mv., der berøres af de danske
defensive foranstaltninger over for lande mv. på EU's
sortliste over skattely.
| 10. sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det er ikke umiddelbart muligt at foretage
et egentligt skøn over størrelsen på de
provenumæssige konsekvenser ved en opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland, herunder
iværksættelsen af defensive foranstaltninger over for
Rusland, men de vurderes umiddelbart at være
begrænsede. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Den del af lovforslaget, der
vedrører opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Danmark og Rusland, vurderes isoleret set at medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på 0,2
mio. kr. i 2024 og 0,1 mio. kr. årligt 2025-2029
vedrørende systemtilpasninger og registrering. Skatteforvaltningen gennemfører i
øjeblikket en række store, komplekse
it-udviklingsprojekter, som de kommende år lægger
beslag på Skatteforvaltningens it-udviklingskapacitet.
It-understøttelsen skal derfor prioriteres sammen med andre
højt prioriterede it-udviklingsopgaver i
Skatteforvaltningen. De enkelte it-opgaver vil skulle prioriteres
inden for Skatteministeriets rammer og it-udviklingskapacitet.
Disse rammer forventes fastsat i forbindelse med en forventet
kommende flerårsaftale for skattevæsenet. Forslagets øvrige dele vurderes
ikke at have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for Skatteforvaltningen af
betydning. Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland vurderes potentielt at
kunne have stor økonomisk betydning for enkelte virksomheder
mv., som berøres af opsigelsen og af gennemførslen af
de defensive foranstaltninger. Virksomheder kan begrænse de
skattemæssige konsekvenser ved en opsigelse, men det kan
indebære administrative omkostninger for den konkrete
virksomhed. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Rusland blev gennemført ved lov nr. 403 af 22. maj 1996 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget
Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering.
Det følger blandt andet af lovens
§ 1, stk. 1 og 2, at overenskomsten kan tiltrædes
på Danmarks vegne, og den finder anvendelse i Danmark efter
bestemmelserne i overenskomstens artikel 28. Derudover er
overenskomsten optaget som bilag til loven, ligesom overenskomsten
også følger af bekendtgørelse nr. 28 af 9.
august 2002.
Det foreslås i § 1, at regeringen på Danmarks
vegne kan opsige overenskomsten af 8. februar 1996 mellem
Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations
regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af
skatteunddragelse for så vidt angår indkomst- og
formueskatter.
Med vedtagelsen af lovforslaget meddeler
Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, 3.
pkt., til at regeringen kan opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland. En sådan opsigelse er en forudsætning for,
at det er muligt at gennemføre skattesanktioner i form af
såkaldte defensive foranstaltninger mod Rusland og vil
udgøre en skattesanktion, der - på linje med
EU-koordinerede defensive foranstaltninger - har til formål
at lægge pres på landene på EU's sortliste over
skattely, da det strider imod de generelle hensyn, der
forfølges ved Danmarks indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark har
dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande.
Da opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland efter artikel 29 skal
ske senest den 30. juni i et kalenderår med henblik på
at få virkning fra den 1. januar i det følgende
kalenderår, skal opsigelse ske senest den 30. juni 2023 med
henblik på at få virkning fra den 1. januar 2024.
Opsigelse skal efter artikel 29 i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten ske ved ad diplomatisk vej at
afgive en skriftlig meddelelse til Rusland.
Til §
2
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland
skal i henhold til overenskomstens artikel 29 opsiges inden den 30.
juni 2023 for at få virkning fra 1. januar 2024.
Det foreslås derfor i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 15. juni 2023, jf. dog bestemmelsens stk. 2.
De defensive foranstaltninger i ligningslovens
§ 5 H kan ikke gennemføres over for Rusland, før
opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland har
fået virkning.
Det foreslås derfor i § 2, stk. 2, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af §
3.
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Rusland blev gennemført ved lov nr. 403 af 22. maj 1996. Det
følger blandt andet af lovens § 1, stk. 1 og 2, at
overenskomsten kan tiltrædes på Danmarks vegne, og den
finder anvendelse i Danmark efter bestemmelserne i overenskomstens
artikel 28. Derudover er overenskomsten optaget som bilag til
loven, ligesom overenskomsten også følger af
bekendtgørelse nr. 28 af 9. august 2002.
Ophævelse af lov nr. 403 af 22. maj 1996
om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations
regering bør først træde i kraft, når
regeringens mulige opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
har fået virkning,
Det foreslås derfor i § 2, stk. 3, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ophævelsen af lov nr. 403 af
22. maj 1996.
Da opsigelsen af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland skal meddeles til
Rusland inden den 30. juni 2023 for at få virkning fra 1.
januar 2024, følger lovforslaget ikke de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Til §
3
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 om
ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og
selskabsskatteloven ((Fastsættelse af defensive
foranstaltninger mod lande på EU-listen over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner) blev der med virkning
fra den 1. juli 2021 indført såkaldte defensive
foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande mv., der er
opført på EU´s sortliste over skattely.
De defensive foranstaltninger består i,
at der ikke er fradrag for betalinger til interesseforbundne
modtagere hjemmehørende i de oplistede lande mv. Der er
heller ikke fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke
er skattemæssigt hjemmehørende i de oplistede lande
mv, hvis modtageren ikke er betalingens retmæssige modtager,
og betalingen videreføres til en modtager i de oplistede
lande mv. Dette gælder dog ikke, hvis den skattepligtige
godtgør, at betalingens retmæssige modtager er
skattemæssigt hjemmehørende i en stat, der er medlem
af EU eller EØS, eller som har indgået en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Reglerne herom
fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.
Endvidere skal der indeholdes og betales en
særlig høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af
hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af
udbyttet er hjemmehørende eller registreret i et af de
oplistede lande mv. i ligningslovens § 5 H, stk. 2. Denne
særlig høje udbytteskat gælder også, hvor
udbyttet udloddes til en modtager, der ikke er skattemæssigt
hjemmehørende i de oplistede lande mv., men hvor den
pågældende ikke er udbyttets retmæssige ejer, og
udbyttet videreføres til en modtager i de oplistede lande
mv. Reglerne herom fremgår af selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 3. pkt., og kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt.,
og § 65, stk. 12 og 13.
Det fremgår af ligningslovens § 5
H, stk. 2, at følgende lande er omfattet af de defensive
foranstaltninger: Amerikansk Samoa, De Amerikanske
Jomfruøer, Fiji, Guam, Palau, Panama, Samoa, Trinidad og
Tobago og Vanuatu.
Det foreslås i § 3 at ændre ligningslovens §
5 H, stk. 2, således at Rusland medtages på listen. Den
foreslåede ændring vil medføre, at Rusland vil
være omfattet af de defensive foranstaltninger i § 5 H.
Dermed vil skattepligtige selskaber, personer m.v., jf.
ligningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., ikke kunne foretage
fradrag for betalinger efter skattelovgivningens almindelige
regler, hvis de endelige modtagere er skattesubjekter, der er
hjemmehørende i Rusland. Endvidere vil udbytter af
hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier være omfattet af de ovenfor beskrevne
regler om en forhøjet indeholdelses- og skattesats på
44 pct., når modtageren eller den retmæssige ejer af
udbyttet er hjemmehørende eller registreret i Rusland.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for bestemmelsens
ikrafttræden.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, da
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland ikke omfatter
Færøerne og Grønland, og da sagsområdet i
øvrigt er overtaget af Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | §
5. --- | | § 3 | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret ved § 36 i lov nr. 871 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring: | Stk. 2. Stk.
1 finder anvendelse på betalinger til modtagere, der er
skattemæssigt hjemmehørende eller registreret efter
reglerne i: 1) Amerikansk
Samoa. 2) De Amerikanske
Jomfruøer. 3) Fiji. 4) Guam. 5) Palau. 6) Panama. 7) Samoa. 8) Trinidad og
Tobago. 9) Vanuatu. Stk.
3. --- | | 1. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr.
6 som nyt nummer: »7) Rusland.« Nr. 7-9 bliver herefter nr. 8-10. |
|