L 123 Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.

(Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-04-2023

Fremsættelse: 28-04-2023

Skriftlig fremsættelse (28. april 2023)

20222_l123_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (28. april 2023)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer m.v.).

(Lovforslag nr. L 123)

Europa-Kommissionen har vedtaget et delegeret direktiv, som vedrører tilbagetrækning af visse undtagelser for opvarmede tobaksvarer. Lovforslaget har til formål at implementere dele af det delegerede direktiv i dansk ret. I den forbindelse foretages også andre justeringer i lovgivningen. Med lovforslaget foretages der ændringer i lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, lov om røgfri miljøer og lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love.

Lovforslaget indeholder tre hovedelementer.

For det første implementeres dele af et delegeret direktiv fra EU om tilbagetrækning af visse undtagelser vedrørende opvarmede tobaksvarer.

Som følge af det delegerede direktiv bliver forbuddet mod markedsføring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma eller med aromastoffer i deres bestanddele såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk funktion, der gør det muligt at ændre de pågældende tobaksvarers duft eller smag eller deres røgudviklingsintensitet, som allerede findes for cigaretter og rulletobak, udvidet til også at omfatte opvarmede tobaksvarer.

Implementeringen af det delegerede direktiv vil ligeledes medføre, at forbuddet mod at markedsføre cigaretter og rulletobak, der består af filtre, papir eller kapsler med indhold af tobak eller nikotin, udvides til også at omfatte opvarmede tobaksvarer.

Endeligt medfører det delegerede direktiv ændrede mærkningskrav for opvarmede tobaksvarer, for så vidt de er røgtobak. Dette implementeres imidlertid på bekendtgørelsesniveau.

For det andet vedrører lovforslaget krav til alderskontrol og Sundhedsstyrelsens skilte. I forbindelse med flere straffesager ved domstolen er det vurderet, at der ikke er tilstrækkelig klar lovhjemmel til at stille krav om, at erhvervsdrivende skal etablere et generelt alderskontrolsystem ved online salg af alkoholholdige drikkevarer, tobaks- og nikotinprodukter samt urtebaserede rygeprodukter. Der kan således heller ikke pålægges erhvervsdrivende straf for manglende etablering af et sådant system.

Nærværende lovforslag vil derfor indføre en klar hjemmel, der fastsætter, hvilke krav der stilles til alderskontrol henholdsvis på fysiske salgssteder og ved salg online af tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter, elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin samt alkoholholdige drikkevarer.

I forlængelse heraf vil kravene til Sundhedsstyrelsens skilte tilpasses, således de bedre kan afspejle de krav, der er til alderskontrol på henholdsvis fysiske salgssteder og ved salg online.

De foreslåede ændringer i lovforslaget bygger på den eksisterende praksis på området. I forlængelse af aftalen om den nationale handleplan mod børn og unges rygning pågår der et arbejde i Indenrigs- og Sundhedsministeriet med at finde den rette løsning til et mere effektivt alderskontrolsystem. Der kan blive behov for at justere bestemmelserne igen, når kravene til at drive et mere effektivt alderskontrolsystem kan sættes i kraft.

For det tredje indeholder lovforslaget øvrige tekniske justeringer i form af opdaterede henvisninger til love og bestemmelser, større klarhed over omfattede produkter i enkelte bestemmelser samt ophævelse af en bestemmelse i lov om elektroniske cigaretter m.v., som ikke længere er relevant.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.