Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 34 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 4-16 og 18-34. Alternativets medlem
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3. Enhedslistens
medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 17.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ALT stillede
ændringsforslag nr. 3 og det af EL stillede
ændringsforslag nr. 17. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af DF stillede
ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af DF stillede
ændringsforslag nr. 9-11, 18, 23, 24 og 31-33. Mindretallet
vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af DF stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkuri havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det danske
statsborgerskab er noget helt særligt. Det er
grundlæggende noget, man skal gøre sig fortjent til.
Det er også på den baggrund, at vi i Folketinget gennem
årene har vedtaget nogle strenge krav, som man skal leve op
til, før man kan opnå dansk statsborgerskab. Derfor er
det også meget alvorligt og dybt foruroligende, at
Indfødsretskontoret siden januar 2021 har fravalgt at
foretage det supplerende kriminalitetstjek, der skal foretages, 2
år efter at ansøgeren har fået statsborgerskab
med henblik på at undersøge, om der var kriminalitet,
ansøgeren ikke havde fortalt om. Det er i sidste ende
ministerens ansvar at føre de tiltag ud i livet, som
indgår i politiske aftaler, hvilket ikke er sket i dette
tilfælde.
DD og KF mener, at hele
forudsætningen for, at vi kan tildele statsborgerskab i
Folketinget, er, at mennesker får statsborgerskab, fordi de
lever op til kriterierne, Folketinget er blevet enige om. Partierne
deler i forlængelse heraf ambitionen om, at der bør
arbejdes for en mere individuel behandling af ansøgere, der
ønsker indfødsret i Danmark. På den baggrund
vil vi opfordre ministeren til at garantere, at der vil blive
gennemført de supplerende kriminalitetstjek af de personer,
der er på lovforslaget om indfødsrets meddelelse.
Samtidig vil vi opfordre ministeren til at rette op på de
fejl, der er blevet begået i sagen om de manglende
supplerende kriminalitetstjek, så det ikke gentager sig.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
samme bemærkninger som til seneste lovforslag om
indfødsrets meddelelse, jf. betænkning over lovforslag
nr. L 33.
DF er foruroliget over den nuværende
praksis, hvor bunkevis af påståede statsløse og
skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden at
opfylde betingelserne. Derfor stemmer DF imod i de sager, hvor vi
ikke kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu,
grundlovsfædrene har pålagt os.
Vi er bekymrede over, at ministeren
tilsyneladende ikke er mere nidkær denne gang, men stadig
ønsker at meddele indfødsret til personer, som synes
om islamister og syrienkrigere - personer, som bor i udlandet,
og hvor det er ganske uklart, hvad de har med Danmark at
gøre.
DF ønsker, at udvalget igen skal
stemme om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg
med N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850
på det første lovforslag om meddelelse af
indfødsret i Rigsdagen blev anset af indenrigsministeren for
»et ikke ringe Antal forskjellige Personer, med Hensyn til
hvilke der muligt ville være Anledning til at indhente
specielle Oplysninger«. (Rigsdagstidende 1849-50,
Folketingets forhandlinger, spalte 806).
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anstændig udlænding
har udmærket sig og: »Har for Modersmaalet Øre,/
Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S. Grundtvig,
»Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Kun derved
fortjener vedkommende at blive begunstiget i det danske testamente.
Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og sidste
forsvarslinje.
DF mener, at udviklingen i måden, vi
uddeler statsborgerskab på, er skammelig.
DF bemærker, at
nærværende lovforslag indeholder 56 statsløse og
330 bipersoner, i alt 386 udlændinge, der uden
forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget, selv
om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive krav,
der ofte fremhæves. Det svarer til en tredjedel. Samme andel
som det seneste lovforslag om indfødsrets meddelelse, jf.
lovforslag nr. L 33. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde.
DF bemærker, at antallet af
ansøgere på nærværende lovforslag er over
100 gange højere end det antal, der ansøgte i 1850,
da det blev muligt at blive naturaliseret.
Det bemærkes endvidere, at vi i DF -
selv når ministeriet er i den vildfarelse, at meddelelse af
indfødsret til fremmede kan foregå ved
masseproducerede lovforslag til tusindvis flere gange årligt
ud fra såkaldte objektive kriterier oplistet i en kold
ministeriel cirkulæreskrivelse - mener, at den
nuværende underlødige indfødsretsaftale er
utilstrækkelig og bærer præg af en
lemfældig og pluralistisk tilgang, der ikke respekterer
hverken grundlovens bogstav eller grundlovens ånd. DF mener,
at betingelserne for at søge om statsborgerskab uden
undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver
eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved
første ansøgning. Derudover bør gebyret
hæves betragteligt.
Som eksempel herpå bemærker DF,
at kriminelle udlændinge, der i en alder af 14 år har
begået røveri eller drab, frit kan optages på
lovforslaget og få statsborgerskab som bipersoner uden
udvalgets kendskab. Dertil kommer, at udlændinge straffet med
bøde for tyveri, hærværk, uorden og
narkokørsel optages. Det samme gør
førtidspensionister, som automatisk er undtaget fra
beskæftigelseskravet. Også udlændinge med
misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og
offentlige parkeringsafgifter, og udlændinge under
konkursbehandling med verserende fogedsager eller andre uafklarede
søgsmål i civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige
ekstremistiske synspunkter optages, uden at ministeren vil besvare
spørgsmål vedrørende deres
utilbørligheder. DF finder det i den forbindelse yderst
kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til
spørgsmål om dette, hvorefter alle disse personer
alligevel optages uden udvalgets kendskab.
DF er utilfreds med, at ministeren
ønsker, at Folketinget skal lovgive i blinde og dermed
tildele statsborgerskab til mennesker, der potentielt kan have
foretaget sig ting, der - blev de offentliggjort - ville afholde et
flertal fra at give dem statsborgerskab.
Det er i Danmark Folketinget, der tildeler
indfødsret. Det gør vi ved lov. Lovgivningen i
Danmark er offentlig. Hensynet til grundloven, offentligheden og
processen er selvsagt væsentligere end den enkelte
ansøgers ret til at holde sin fortid hemmelig for den
befolkning, hvis folkevalgte repræsentanter skal tildele
denne indfødsret. Ansøgere kan søge
dispensation - eller i yderste tilfælde afstå fra at
ansøge - hvis de personlige forhold er så fortrolige,
at Folketinget ikke kan tage stilling.
I modsat fald vil det væsentligt
forringe folketingsmedlemmers grundlovsgivne ret og pligt til at
behandle indfødsretssager ved lov med de parlamentariske
midler og inden for rammerne af de regler, der gælder.
DF opfordrer ministeren til at begære
lukkede døre for Folketingets forhandlinger, jf. grundlovens
§ 49, såfremt ministeren finder, at fremsatte
indfødsretslove i almindelighed er uegnede til offentlig
forhandling. DF finder det betænkeligt, at ministeren
overhovedet er interesseret i at fremsætte lovforslag,
ministeren ikke vil stå ved, og som ikke kan forhandles
offentligt.
DF kan ikke støtte denne lukkede
lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44,
stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk
indfødsret.
DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til
udlændinges vandel, ligesom vi mener, at
Indfødsretsudvalget bør have størst mulig
indsigt i den enkelte ansøgers forhold.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt
ansøger behandles på et separat lovforslag. Er
Indfødsretsudvalget ude af stand til at tage stilling til
mængden af lovforslag i en samling, udskydes ubehandlede
lovforslag til næste samling, som det er kutyme i alle andre
udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks. 100 eller
250 ansøgere om året. En anden mulighed, som alt andet
lige vil være bedre for Danmark end det nuværende
brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne efter
oprindelsesland, hvorefter lovforslagene behandles alfabetisk
(Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.).
DF er tillige af den opfattelse, at foruden
anstændige udlændinge bør dansk statsborgerskab
alene være for de udlændinge, som gifter sig med danske
statsborgere. DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve
et lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk
statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(DF):
1) Nr.
74-77 udgår.
[Udtagelse af personer]
Til § 4
2) Nr.
150 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 5
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2
Det er en betingelse for erhvervelse af indfødsret ved
deltagelse i en grundlovsceremoni, jf. stk. 1,
1) at personen på tidspunktet for
deltagelse i en grundlovsceremoni fortsat opfylder vandelskravet i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation, og
2) at personen inden deltagelse i en
grundlovsceremoni har afgivet en ny erklæring med oplysninger
på tro og love om strafbare forhold begået her i landet
eller i udlandet.«
[Udeladelse af krav om bopæl
her i landet frem til deltagelse i grundlovsceremoni samt
erklæring herom]
Til § 7
Af et mindretal
(DF):
4) Nr.
176 udgår.
[Udtagelse af person]
5) Nr.
178 udgår.
[Udtagelse af person]
6) Nr.
252 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
274 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
8) Nr.
547 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
9) Nr.
550 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
10) Nr.
556 udgår.
[Udtagelse af person]
11) Nr.
608 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
12) Nr.
617 udgår.
[Udtagelse af person]
13) Nr. 623,
655 og 665 udgår.
[Udtagelse af personer]
14) Nr.
626 udgår.
[Udtagelse af person]
15) Nr.
627 udgår.
[Udtagelse af person]
16) Nr.
666 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
17)
Efter nr. 666 indsættes som nyt nummer:
»666
A) Kalawiz Karim Mohammad, bosiddende i Horsens
Kommune.«
[Optagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
18) Nr.
669 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
19) Nr.
688 udgår.
[Udtagelse af person]
20) Nr.
699 udgår.
[Udtagelse af person]
21) Nr.
713 udgår.
[Udtagelse af person]
22) Nr.
719 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
23) Nr.
731 udgår.
[Udtagelse af person]
24) Nr.
733 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
25) Nr.
742 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
26) Nr.
760 udgår.
[Udtagelse af person]
27) Nr.
817 udgår.
[Udtagelse af person]
28) Nr.
837 udgår.
[Udtagelse af person]
29) Nr.
846 udgår.
[Udtagelse af person]
30) Nr.
928 udgår.
[Udtagelse af personer]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF):
31) Nr.
969 udgår.
[Udtagelse af personer]
32) Nr.
973 udgår.
[Udtagelse af personer]
33) Nr.
974 udgår.
[Udtagelse af personer]
Af et mindretal
(DF):
34) Nr.
977 udgår.
[Udtagelse af personer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti finder det
betænkeligt, når udlændinge- og
integrationsministeren foreslår, at tyrkere bosiddende i
Tyrkiet meddeles dansk indfødsret, på trods af at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i
Danmark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give
statsborgerskab til tyrkiske statsborgere bosat i Tyrkiet. Dansk
Folkeparti finder det mildest talt besynderligt, at man
ønsker at give det helligste vi har - dansk
indfødsret - til mennesker, som vi ikke ved om taler dansk
eller på nogen måde indgår i det danske
sproglige, kulturelle eller værdimæssige
skæbnefællesskab.
Derfor bør disse personer ikke
meddeles indfødsret.
Til nr. 2
Dansk Folkeparti finder det
betænkeligt, når udlændinge- og
integrationsministeren foreslår, at russere bosiddende i
Rusland meddeles dansk indfødsret, på trods af at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i
Danmark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give
statsborgerskab til russiske statsborgere bosat i Rusland.
Derfor bør denne person ikke
meddeles indfødsret.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
kravet om, at personen på tidspunktet for deltagelse i en
grundlovsceremoni har haft uafbrudt bopæl her i landet fra
det tidspunkt, hvor personen er optaget på lovforslaget om
indfødsrets meddelelse, og at der skal underskrives en
erklæring herom, udgår.
Personen skal på tidspunktet for
deltagelse i en grundlovsceremoni fortsat opfylde vandelskravet i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation, og personen skal ligeledes fortsat underskrive en
erklæring herom.
Til nr. 4-7, 10-12, 14,
15, 18, 19, 21-24 og 27-34
Dansk Folkepartis medlem af
Indfødsretsudvalget er blevet fortroligt orienteret om
forhold, der gør, at medlemmet ikke kan stemme for at
meddele disse personer indfødsret. Det er udlændinge-
og integrationsministerens ønske at hemmeligholde denne
information om ansøgerne for medlemmer af Folketinget, som
ikke sidder i Indfødsretsudvalget, og den brede
offentlighed, hvorfor medlemmet ikke uddyber årsagerne
nærmere.
Til nr. 8
Dansk Folkeparti finder det
betænkeligt, at udlændinge- og integrationsministeren
foreslår at meddele indfødsret til en iraker med samme
navn som en person, som ønsker en yderligere islamisering af
Danmark gennem opførelse af flere moskeer. En person med
samme navn som ansøger sendte følgende
høringssvar til Københavns Kommune vedrørende
Vibevej 25 - lokalplan 458 af den 30. juni 2010: »JA til
mosker i Danmark , det vil hjælpe os med vores tro vi vil
kunne forsætte, tænk på jer selv dansker , vis vi
ødlage jers kikker hvordan villle i så have det i
ville blive sure og ked af det , så vi har også lov til
at have mosker ligesom i har lov til at have kikker , i tegnede
billeder af mohammed og gjorde mange ting , vi giver ikke de
mærklige danker som ikke kan give respekt til deres gud som
er alles gud , forstå det ,mosker har lov til at være
her som kikker har lov til at være her«.
Derfor bør denne person ikke
meddeles indfødsret.
Til nr. 9
Denne irakiske statsborger har angiveligt
ifølge artiklen »Zainab fik nej til statsborgerskab
på grund af færdselsbøde: På tide at
reglerne ændres«, bragt på dr.dk den 16. maj
2018, vedtaget en bøde på 3.750 kr. for
overtrædelse af færdselsloven. Bøder af denne
størrelse for trafikforseelser gives kun ved særlig
utilbørlig opførsel.
Derfor bør denne ikke meddeles
indfødsret.
Til nr. 13
Disse personer synes tilsyneladende godt om
islamisten Zakir Naik på Facebook. Zakir Naik er kendt for
sine holdninger om dødsstraf til frafaldne muslimer,
homoseksuelle m.fl. Dansk Folkeparti finder det betænkeligt,
at ministeren foreslår at disse meddeles indfødsret.
Sådanne holdninger anser Dansk Folkeparti som uforenelige med
det danske samfunds værdier.
Derfor bør disse personer ikke
meddeles indfødsret.
Til nr. 16
Dansk Folkeparti kan konstatere, at
personen er tilhænger af ekstreme islamistiske
organisationer, og personen har tilsyneladende offentligt anbefalet
imam Abo Bilal fra Grimhøjmoskeen på Facebook den 3.
september 2017. Organisationen er komplet uforenelig med de danske
værdier, og derfor bør personen ikke meddeles
indfødsret.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget tildeles
indfødsret til en 72-årig kvinde, der er flygtet fra
krigen i Irak, traumatiseret efter at have tilbragt tid i
fængsel, hvor nærtstående familiemedlemmer er
blevet tortureret og dræbt. Kvinden lider af og er
diagnosticeret med depression, angst, ptsd i svær grad og
Alzheimers demens i svær grad. Efter forslagsstillers
opfattelse vil det være et klart brud på FN's
handicapkonvention at afvise en dispensation.
Til nr. 20
Dansk Folkeparti kan konstatere, at
personen er tilhænger af ekstreme islamistiske
organisationer, og ansøgeren synes tilsyneladende godt om
Hizb ut-Tahrir og Grimhøjmoskeen på Facebook.
Organisationen er komplet uforenelig med de danske værdier,
og derfor bør personen ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 25
Ansøgeren er ifølge Det
Centrale Virksomhedsregister angiveligt under konkurs med selskabet
Kaffe Automaten Dk ApS, hvilket er uforeneligt med principperne om
udlændinges selvforsørgelse og beskæftigelse,
idet der ikke er forelagt tilstrækkelige oplysninger i sagen
om, hvorvidt Kaffe Automaten Dk ApS har efterladt forfalden
offentlig gæld i form af bøder, skat, moms eller
øvrige afgifter.
Derfor bør denne person ikke
meddeles indfødsret.
Til nr. 26
Ansøgerens loyalitet ligger
tilsyneladende i Albanien, ligesom vedkommende på Facebook
synes godt om siden »Hvil i fred Hamza Suri«, en
mindeside for en islamisk syrienkriger og bandemedlem.
Derfor bør denne person ikke
meddeles indfødsret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2023 og var til 1. behandling den 4. maj 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
30 spørgsmål, hvoraf 1 er tilbagetaget, til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V)
Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren
Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) fmd. Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Nanna Høyrup (ALT)
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |