L 121 Forslag til lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

(Flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-04-2023

Fremsættelse: 27-04-2023

Skriftlig fremsættelse (27. april 2023)

20222_l121_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (27. april 2023)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse m.v.)

(Lovforslag nr. L 121)

Lovforslaget er først og fremmest en udmøntning af aftale af 21. maj 2022 om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov (STU).

Det foreslås, at formålet med ungdomsuddannelsen skal skærpes, så det bliver tydeligere rettet mod at give unge med forudsætninger herfor de bedste muligheder for videre uddannelse og beskæftigelse. I øvrigt foreslås det opretholdt som en del af formålet, at de unge skal opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.

Med lovforslaget foreslås det indført, at de unge som udgangspunkt skal have mulighed for at vælge mellem flere uddannelsessteder. Unge med behov for et ekstraordinært specialiseret tilbud vil dog være undtaget fra reglen om ret til at vælge mellem flere tilbud, hvis kommunalbestyrelsen efter dialog med den unge vurderer, at der kun er ét uddannelsessted, der passer til den unges behov. I kommunalbestyrelsens vurdering af, hvilke uddannelsessteder den unge skal tilbydes, indgår både faglige og økonomiske hensyn, men kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret og individuel vurdering af den unges behov og uddannelsesstedernes tilbud og må ikke give tilbud om uddannelsessted alene ud fra økonomiske overvejelser. Kommunalbestyrelsen får ikke pligt til at oprette et nyt uddannelsessted blot for at kunne give den unge valgmuligheder. Kommunalbestyrelsen vil heller ikke få pligt til at give den unge mulighed for at vælge et uddannelsessted, der er uforholdsmæssigt dyrere end et andet uddannelsessted, der matcher den unges behov, herunder hvis kommunalbestyrelsen efter dialog med den unge vurderer, at dette indebærer en urimelig lang befordrings- og ventetid for den unge.

Den unge vil med lovforslaget altid have ret til at foreslå et alternativt uddannelsessted til de uddannelsessteder, kommunalbestyrelsen har foreslået. Kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at imødekomme den unges forslag om et alternativt uddannelsessted, hvis uddannelsesstedet er eller inden for en fastsat bliver registret på portalen, jf. nedenfor, hvis uddannelsesstedet efter kommunalbestyrelsens vurdering efter dialog med den unge matcher den unges behov, og hvis prisen for dette tilbud ikke i uforholdsmæssig grad overstiger prisen for kommunalbestyrelsens tilbud.

Den unges mulighed for at få mere indflydelse på, hvilket uddannelsessted den tilbydes, foreslås understøttet af en portal, som giver et overblik over eksisterende uddannelsessteder, der udbyder ungdomsuddannelsen. Uddannelsesstederne forpligtes med lovforslaget til at registrere sig i portalen med en række nærmere definerede oplysninger.

Kommunalbestyrelsen forpligtes endvidere til at orientere om STU på sin hjemmeside, herunder ift. visitationsprocessen, sammensætningen af et eventuelt visitationsudvalg samt proces for opfølgning på uddannelsesforløbene.

Kommunalbestyrelsens myndighedsansvar styrkes ved, at styrke den indholdsmæssige styring af uddannelsestilbuddene, og ved at der til afløsning for de hidtidige overenskomster med uddannelsesstederne indføres kvalitetsaftaler.

Med lovforslaget skabes bedre forudsætninger for en tidlig afklaring og en bedre overgang for de unge i ungdomsuddannelsens målgruppe. Det sker ved en opstramning af overgangsredskaberne og - indsatserne for de unge, herunder ved at det eksisterende kompetencepapir udgår og erstattes af et ressourcepapir og et uddannelsesbevis.

Derudover foretages nogle tekniske justeringer i lovforslaget.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. august 2023, idet den foreslåede portal og retten til et alternativt tilbud dog først træder i kraft den 1. januar 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.