Skriftlig fremsættelse (27. april
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Flere
rettigheder og bedre tilrettelæggelse af særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 121)
Lovforslaget er først og fremmest en
udmøntning af aftale af 21. maj 2022 om flere rettigheder og
bedre tilrettelæggelse af ungdomsuddannelsen for unge med
særlige behov (STU).
Det foreslås, at formålet med ungdomsuddannelsen skal
skærpes, så det bliver tydeligere rettet mod at give
unge med forudsætninger herfor de bedste muligheder for
videre uddannelse og beskæftigelse. I øvrigt
foreslås det opretholdt som en del af formålet, at de
unge skal opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til
en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som
muligt.
Med lovforslaget foreslås det
indført, at de unge som udgangspunkt skal have mulighed for
at vælge mellem flere
uddannelsessteder. Unge med behov for et
ekstraordinært specialiseret tilbud vil dog være
undtaget fra reglen om ret til at vælge mellem flere tilbud,
hvis kommunalbestyrelsen efter dialog med den unge vurderer, at der
kun er ét uddannelsessted, der passer til den unges behov. I
kommunalbestyrelsens vurdering af, hvilke uddannelsessteder den
unge skal tilbydes, indgår både faglige og
økonomiske hensyn, men kommunalbestyrelsen skal foretage en
konkret og individuel vurdering af den unges behov og
uddannelsesstedernes tilbud og må ikke give tilbud om
uddannelsessted alene ud fra økonomiske overvejelser.
Kommunalbestyrelsen får ikke pligt til at oprette et nyt
uddannelsessted blot for at kunne give den unge valgmuligheder.
Kommunalbestyrelsen vil heller ikke få pligt til at give den
unge mulighed for at vælge et uddannelsessted, der er
uforholdsmæssigt dyrere end et andet uddannelsessted, der
matcher den unges behov, herunder hvis kommunalbestyrelsen efter
dialog med den unge vurderer, at dette indebærer en urimelig
lang befordrings- og ventetid for den unge.
Den unge vil med lovforslaget altid have
ret til at foreslå et alternativt
uddannelsessted til de uddannelsessteder,
kommunalbestyrelsen har foreslået. Kommunalbestyrelsen vil
være forpligtet til at imødekomme den unges forslag om
et alternativt uddannelsessted, hvis uddannelsesstedet er eller
inden for en fastsat bliver registret på portalen, jf.
nedenfor, hvis uddannelsesstedet efter kommunalbestyrelsens
vurdering efter dialog med den unge matcher den unges behov, og
hvis prisen for dette tilbud ikke i uforholdsmæssig grad
overstiger prisen for kommunalbestyrelsens tilbud.
Den unges mulighed for at få mere
indflydelse på, hvilket uddannelsessted den tilbydes,
foreslås understøttet af en portal, som giver et overblik over
eksisterende uddannelsessteder, der udbyder ungdomsuddannelsen.
Uddannelsesstederne forpligtes med lovforslaget til at registrere
sig i portalen med en række nærmere definerede
oplysninger.
Kommunalbestyrelsen forpligtes endvidere
til at orientere om STU på sin hjemmeside, herunder ift.
visitationsprocessen, sammensætningen af et eventuelt
visitationsudvalg samt proces for opfølgning på
uddannelsesforløbene.
Kommunalbestyrelsens myndighedsansvar styrkes ved, at styrke den
indholdsmæssige styring af uddannelsestilbuddene, og ved at
der til afløsning for de hidtidige overenskomster med
uddannelsesstederne indføres kvalitetsaftaler.
Med lovforslaget skabes bedre
forudsætninger for en tidlig afklaring
og en bedre overgang for de unge i ungdomsuddannelsens
målgruppe. Det sker ved en opstramning af
overgangsredskaberne og - indsatserne for de unge, herunder ved at
det eksisterende kompetencepapir udgår og erstattes af et
ressourcepapir og et uddannelsesbevis.
Derudover foretages nogle tekniske
justeringer i lovforslaget.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. august 2023, idet den foreslåede
portal og retten til et alternativt tilbud dog først
træder i kraft den 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.