Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2023
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov
(Flere rettigheder og bedre
tilrettelæggelse af særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse m.v.)
§ 1
I lov om ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov, jf. lovbekendtgørelse nr. 610 af 28.
maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
(stu-loven)«.
2. I
§ 1, stk. 1, ændres
»eventuelt til« til: »at give unge med potentiale
herfor forudsætninger for«.
3. I
§ 1, stk. 1 og 3, udgår »unge
udviklingshæmmede og andre«.
4. I
§ 1, stk. 1, § 2, stk. 4, og
§ 3, stk. 2, 1. pkt., to steder i
§ 5 a, stk. 2, 1. pkt., og i 2. pkt., i § 7,
stk. 1, 1. pkt., § 8, stk. 1, og § 12, stk. 2, 2. pkt., ændres
»ungdomsuddannelsen« til: »den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
5. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»ungdomsuddannelse«: », selv om den unge modtager
specialundervisning eller anden specialpædagogisk
bistand«.
6. I
§ 1, stk. 2, § 4, stk. 1, 1.
og 2. pkt., og stk. 2, 1. pkt., og
§ 6, stk. 1 og 2, ændres
»Ungdomsuddannelsen« til: »Den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
7. I
overskriften til kapitel 2 ændres
»ungdomsuddannelse« til: »den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
8. I
§ 2, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige
behov« til: »Unge med særlige behov«.
9. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt., ændres
»en 3-årig ungdomsuddannelse efter denne lov«
til: »den 3-årige særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse«.
10. I
§ 2, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »Tilbuddet«: »skal
indeholde valgmuligheder for den unge, jf. § 2 a,
og«.
11. I
§ 2, stk. 5, 1. pkt., ændres
»en ungdomsuddannelse« til: »den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
12.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a.
Kommunalbestyrelsen skal give den unge mulighed for at vælge
mellem flere forskellige uddannelsessteder, jf. dog stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indgå i dialog med den unge om,
hvilken valgmulighed der er den bedste for den unge.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at give den unge
valgmuligheder, hvis kommunalbestyrelsen efter dialogen med den
unge, jf. stk. 1, vurderer, at den unge har behov for et
ekstraordinært specialiseret tilbud, og at kun ét
uddannelsessted matcher den unges behov uden at indebære en
urimelig lang befordrings- eller ventetid for den unge.
Stk. 3. I
kommunalbestyrelsens vurdering af, hvilke uddannelsessteder den
unge skal tilbydes, jf. stk. 1, indgår både faglige og
økonomiske hensyn. Kommunalbestyrelsen skal foretage en
konkret og individuel vurdering af den unges behov og
uddannelsesstedernes tilbud og må ikke give tilbud om
uddannelsessted alene ud fra økonomiske overvejelser.
Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at oprette et nyt
uddannelsessted blot for at kunne give den unge valgmuligheder.
Kommunalbestyrelsen har heller ikke pligt til at give den unge
mulighed for at vælge et uddannelsessted, der er
uforholdsmæssig dyrere end et andet uddannelsessted, der
matcher den unges behov, herunder hvis kommunalbestyrelsen efter
dialog med den unge vurderer, at dette indebærer en urimelig
lang befordrings- eller ventetid for den unge.
§ 2 b. Den unge kan
foreslå et uddannelsessted som alternativ til de
uddannelsessteder, kommunalbestyrelsen har givet tilbud om.
Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at tilbyde den unge dette
alternative uddannelsessted, hvis følgende betingelser er
opfyldt:
1)
Uddannelsesstedet er registreret på Børne- og
Undervisningsministeriets portal, jf. § 3 b, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan dog vælge at tilbyde den unge det
alternative uddannelsessted, på betingelse af at
uddannelsesstedet inden for en af kommunalbestyrelsen fastsat frist
registrerer sig på denne portal.
2)
Kommunalbestyrelsen vurderer efter dialog med den unge, at det
tilbud, uddannelsesstedet kan give den unge, matcher den unges
behov, ønsker og interesser samt behov for et
ekstraordinært specialiseret tilbud.
3) Prisen for
det alternative tilbud overstiger efter kommunalbestyrelsens
vurdering ikke i uforholdsmæssig grad prisen for
kommunalbestyrelsens tilbud.
4)
Uddannelsesstedet indebærer ikke efter kommunalbestyrelsens
vurdering efter dialog med den unge en urimelig lang befordrings-
eller ventetid for den unge.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om fremgangsmåden ved fremsættelse
af tilbud om den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse,
herunder om inddragelse af den unge og forældrene,
skriftlighed ved fremsættelse af tilbuddet og
tidsforløbet for fremsættelse af tilbud.«
13. I
§ 3, stk. 2, 1. pkt., og § 7, stk. 2, ændres
»samråd« til: »dialog«, og »og
forældrene« udgår.
14. § 3,
stk. 3, og § 4, stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3-5,
ophæves.
15. § 3,
stk. 4, ophæves.
16. § 3
a affattes således:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen skal på kommunens hjemmeside orientere om
følgende:
1) Processen for
den unges overgang fra den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse til videre uddannelse, beskæftigelse,
fritidsaktiviteter eller sociale aktiviteter, jf. § 9.
2) Hvorvidt
kommunalbestyrelsen har nedsat et visitationsudvalg, og om
sammensætningen af et eventuelt visitationsudvalg.
3) Hvordan
kommunalbestyrelsen sikrer sig, at et uddannelsessted lever op til
lovgivningens og kvalitetsaftalens krav til varetagelse af
opgaven.
4) Processen for
den unges visitation til den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse, herunder målgruppevurdering og den unges
mulighed for at vælge mellem flere uddannelsessteder.
5) Den unges
mulighed for at fremsætte ønske om et alternativt
uddannelsessted.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kommunalbestyrelsens forpligtelse til
på hjemmesiden at orientere om visitationsprocessen,
opfølgningsprocessen og sikringen af, at et uddannelsessted
lever op til lovgivningen og kvalitetsaftalen.«
17.
Efter § 3 a indsættes i kapitel
2:
»§ 3 b. Børne- og
undervisningsministeren etablerer en national virtuel portal, der
drives af Styrelsen for It og Læring, og som giver et
overblik over de eksisterende uddannelsessteder, der udbyder den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bemyndige en offentlig
myndighed, en selvejende institution eller en privat virksomhed til
at varetage opgaver efter denne bestemmelse.
§ 3 c. Et uddannelsessted, der
udbyder den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, skal
elektronisk registrere sig og uploade de oplysninger, der er
nævnt i stk. 2 og 3, på portalen, jf. § 3 b, stk.
1, til Styrelsen for It og Læring.
Stk. 2.
Uddannelsesstedet har pligt til på portalen at uploade
eventuelle tilsynsrapporter fra den eller de kommunalbestyrelser,
uddannelsesstedet har indgået kvalitetsaftale med, jf. §
5, stk. 3, og at uploade følgende oplysninger:
1)
Uddannelsesstedets navn og adresse, virksomhedsform, cvr-nummer og
eventuelle p-nummer.
2)
Uddannelsesstedets målgruppe eller målgrupper.
3) De
praktikmuligheder, som uddannelsesstedet tilbyder.
4) Relevant
enhedspris for et eller flere typiske uddannelsesforløb
på uddannelsesstedet.
Stk. 3. Et
uddannelsessted kan kun registrere sig på portalen, hvis
uddannelsesstedet uploader mindst én kvalitetsaftale, som
det har indgået med en kommunalbestyrelse, medmindre
uddannelsesstedet alene udbyder den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse til unge fra den kommune, som uddannelsesstedet
hører under. Et uddannelsessted skal uploade eventuelle
yderligere kvalitetsaftaler, som uddannelsesstedet indgår med
en eller flere kommunalbestyrelser.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af portalen, om frist for
registrering og for at uploade oplysninger på portalen og om
pligt til at ajourføre oplysninger.
§ 3 d. Kommunalbestyrelsen kan
alene indgå en kvalitetsaftale med et registreret
uddannelsessted eller et uddannelsessted, der registrerer sig
på portalen inden for en frist, som kommunalbestyrelsen har
fastsat, jf. § 3 b, stk. 1, jf. dog § 5, stk. 2, 2.
pkt.«
18. I
overskriften til kapitel 3 ændres
»Ungdomsuddannelsens« til: »Den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelses«.
19.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. For en ung, der
er optaget på den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse, udarbejder kommunalbestyrelsen efter dialog med
den unge en individuel forløbsplan. Kommunalbestyrelsen
tager på baggrund af dialogen stilling til, om den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse skal indledes med et
afklaringsforløb.
Stk. 2. I
forløbsplanen skal indholdet i og tilrettelæggelsen af
den unges uddannelsesforløb fastlægges.
Forløbsplanen skal indeholde følgende:
1) En oversigt
over de aktiviteter, herunder praktikophold, jf. § 6, som skal
indgå i den unges uddannelsesforløb.
2)
Progressionsmål for den unge, således at
forløbsplanen leder frem mod ressourcepapiret, jf. §
9.
3)
Løbende dokumentation af aktiviteter, der har til
formål at afklare den unges overgang til videre uddannelse,
beskæftigelse, fritidstilbud eller sociale aktiviteter.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen justerer efter behov forløbsplanen efter
et eventuelt afklaringsforløb, jf. § 4, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen justerer i øvrigt forløbsplanen
efter behov og mindst en gang årligt.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af forløbsplanen, herunder
om den løbende sammenkobling med ressourcepapiret.
Børne- og undervisningsministeren udsteder en skabelon for
forløbsplanen.«
20. I
§ 5, stk. 1, og § 6, stk. 3, ændres
»uddannelsesplanen« til:
»forløbsplanen«.
21. § 5,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4)
daghøjskoler, jf. folkeoplysningsloven,«.
22. I
§ 5, stk. 1, nr. 5, ændres
»institutioner.« til: »institutioner, herunder
voksenuddannelsescentre og disses
driftsoverenskomstparter, og«.
23. I
§ 5, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6)
institutioner for forberedende grunduddannelse i form af
særligt tilrettelagte forløb, herunder
afklaringsforløb efter § 4, stk. 2.«
24. § 5,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Indgår kommunalbestyrelsen aftale om tilrettelæggelse
af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse eller
elementer af denne med en af de institutioner, der er nævnt i
stk. 1, eller med et andet uddannelsessted, skal dette ske i form
af en kvalitetsaftale, jf. stk. 3. Kravet om indgåelse af en
kvalitetsaftale gælder ikke for et kommunalt uddannelsessted
i forhold til den kommunalbestyrelse, som uddannelsesstedet
hører under.«
25. I
§ 5 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Kvalitetsaftalen skal indeholde
1) en
beskrivelse af opgavefordelingen mellem kommunalbestyrelsen og
uddannelsesstedet,
2) en
beskrivelse af undervisningens indhold, tilrettelæggelse og
omfang,
3) en
beskrivelse af de økonomiske vilkår for
uddannelsesstedets varetagelse af opgaven, herunder budget og
regnskab,
4) en angivelse
af eventuelle kvalitetsparametre for institutionens
udførelse af opgaven og
5) et krav om,
at institutionen giver kommunalbestyrelsen de oplysninger, som
kommunalbestyrelsen skønner nødvendige, om
varetagelsen af opgaven.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af kvalitetsaftalen.
Børne- og undervisningsministeren udsender en vejledende
skabelon til kvalitetsaftalen.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7.
26. I
§ 5, stk. 4, der bliver stk. 6,
indsættes efter »institutioners«: »og de i
stk. 1, nr. 5, nævnte voksenuddannelsescentres«.
27. I
§ 5, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 7, 1. pkt., indsættes efter »institutioner«:
»og de i stk. 1, nr. 5, nævnte
voksenuddannelsescentre«.
28. I
§ 5 a, stk. 2, 1. pkt., to steder
i § 8, stk. 2, 1. pkt., og i stk. 2, 2. og 3.
pkt., og i § 10, stk. 1,
ændres »uddannelsen« til: »den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
29. I
§ 5 a, stk. 2, § 8, stk. 2,
og § 12, stk. 2, ændres
»efter § 3, stk. 1 og 2« til: »efter §
3«.
30. I
§ 5 a, stk. 3, ændres
»en 3-årig ungdomsuddannelse« til: »en
3-årig særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse«.
31. I
§ 5 b ændres
»ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov«
til: »den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse«.
32. I
§ 8, stk. 4, ændres
»ungdomsuddannelse« til: »særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.
33. §
9 affattes således:
Ȥ 9.
Kommunalbestyrelsen påbegynder senest 12 måneder
før den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelses
afslutning et ressourcepapir, der danner grundlag for en eventuel
revision af den unges uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats
for unge under 25 år. Ressourcepapiret skal
understøtte planlægning og koordinering af, hvad den
unge skal overgå til efter den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse.
Stk. 2. Senest 3
måneder før afslutningen af den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse afholder kommunalbestyrelsen et
møde med den unge om den unges overgang fra den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse til videre
uddannelse, beskæftigelse, fritidsaktiviteter eller sociale
aktiviteter. Ønsker den unge det, kan den unge under
mødet bistås af forældrene eller andre personer,
som den unge har tillid til.
Stk. 3.
Når den unge afslutter den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse, udsteder kommunalbestyrelsen et
uddannelsesbevis. Uddannelsesbeviset skal indeholde en kortfattet
beskrivelse af uddannelsens indhold og de kompetencer, som den unge
har opnået, og en vurdering af den unges opfyldelse af
målene for hele uddannelsen og for de enkelte
uddannelsesdele.
Stk. 4. Afbrydes
den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse permanent efter
§ 8, stk. 4, eller af andre årsager, udsteder
kommunalbestyrelsen et uddannelsesbevis for de færdiggjorte
uddannelsesdele. Afbrydes den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse midlertidigt, jf. § 8, stk. 1, udsteder
kommunalbestyrelsen et uddannelsesbevis for de færdiggjorte
uddannelsesdele, hvis den unge anmoder om et sådant.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om udformning og indhold af ressourcepapiret
og uddannelsesbeviset.«
34.
Efter § 12 indsættes:
Ȥ 12 a. Har
børne- og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse
under Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve
de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan
styrelsens afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om, at visse typer af afgørelser, der er truffet i henhold
til bemyndigelsen, dog i et nærmere bestemt omfang kan
indbringes for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte regler om adgangen til at klage og om
fremgangsmåden herved.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2023, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. § 2 b i
stu-loven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12,
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 3. § 1, nr.
17, træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 4. § 3 a, stk.
1, nr. 5, i stu-loven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 16,
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 5. § 1, nr. 24
og 25, har virkning fra den 1. januar 2025, for så vidt
angår uddannelsessteder, der er dækket af en
overenskomst, som er indgået før den 1. august
2023.
§ 3
Stk. 1. Loven finder
ikke anvendelse på undervisning af en ung, der har
påbegyndt den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse
før den 1. august 2023, hvis den unge afslutter den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse inden 5 år fra
begyndelsestidspunktet, jf. dog stk. 2 og 3. For sådan
undervisning finder de hidtil gældende regler anvendelse,
indtil den unges uddannelsesplan skal justeres efter de hidtil
gældende regler.
Stk. 2. Hvis en ung, der
har påbegyndt den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse før den 1. august 2023, afbryder og
genoptager den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, jf.
§ 5 a, stk. 2, og § 8, stk. 1, i lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov, den 1. august 2023 eller senere,
finder denne lov anvendelse.
Stk. 3. § 1, nr.
33, finder anvendelse, hvis den unge har henholdsvis mindst 12 og
mindst 3 måneder tilbage til ungdomsuddannelsens
afslutning.
Stk. 4. Regler, der er
fastsat i medfør af § 3, stk. 5, § 4, stk. 5,
§ 6, stk. 4, § 9, stk. 3, og § 10, stk. 2, i lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 783 af 15. juni 2015, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
fastsat i medfør af denne lov.