L 121 Forslag til lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

(Flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-05-2023

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 25. maj 2023

20222_l121_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 25. maj 2023

1. Ændringsforslag

Børne- og undervisningsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraterne støtter at fremme unge med særlige behovs retsstilling, når det kommer til at få indflydelse på deres egen uddannelse, og samtidig skærpe formålet med uddannelsen, så den bliver tydeligere rettet mod at skabe de bedste forudsætninger for videre uddannelse og beskæftigelse.

Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu) er en god mulighed for mange unge. Med lovforslaget skal kommunerne give de unge mulighed for at vælge mellem flere uddannelsessteder, ligesom den unge selv får ret til at fremsætte et alternativt uddannelsestilbud til kommunalbestyrelsens forslag. Samtidig skal der udvikles en digital portal, som skal give et overblik over uddannelsessteder for unge og deres pårørende, men også kommunerne. I den forbindelse forpligtes uddannelsessteder til at uploade kvalitetsaftaler, som de har indgået med kommunen på portalen.

Danmarksdemokraterne er dog fortsat bekymrede for, om små økonomiske forskelle kommer til at spænde ben for de unges frie valg og mulighed for at få tilbudt det uddannelsestilbud, der matcher de unges behov. Derfor ønsker Danmarksdemokraterne, at ministeren skærper og præciserer formuleringen i lovforslaget om, at et »uforholdsmæssig dyrere« forslag til uddannelse fra den unge selv kan diskvalificeres. Danmarksdemokraterne mener, at det bør fremgå tydeligere, at der først og fremmest skal være fokus på visitationsniveauet i tilbuddet, altså om tilbuddet matcher den unges behov, og at små økonomiske forskelle ikke må slukke den unges drøm om et særligt uddannelsestilbud. Danmarksdemokraterne bemærker, at det er i tråd med den politiske aftale, at der er fokus på at finde et uddannelsestilbud, der matcher den unges behov, og at det derfor bør fremgå klart, at visitationsniveauet er den mest væsentlige faktor.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af børne- og undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 12 foreslåede § 2 b ændres i stk. 1, nr. 1, »§ 3 a« til: »§ 3 b«.

[Lovteknisk korrektion]

2) I den under nr. 17 foreslåede § 3 c ændres i stk. 3 »registreres« til: »registrere sig«.

[Sproglig korrektion]

3) Nr. 21 affattes således:

»21. § 5, stk. 1, nr. 4, affattes således:

»4) daghøjskoler, jf. folkeoplysningsloven,«.«

[Lovteknisk korrektion]

4) Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 5 a, stk. 2, § 8, stk. 2, og § 12, stk. 2, ændres »efter § 3, stk. 1 og 2« til: »efter § 3«.«

[Lovteknisk konsekvensændring]

5) Nr. 30 affattes således:

»30. I § 5 b ændres »ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov« til: »den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse«.«

[Lovteknisk korrektion]

6) I den under nr. 32 foreslåede affattelse af § 9 ændres i stk. 1, 2. pkt., »den unge skal efter« til: »den unge skal overgå til efter«.

[Sproglig korrektion]

7) I den under nr. 32 foreslåede affattelse af § 9 udgår i stk. 2, 2. pkt., »ønsker«.

[Sproglig korrektion]

Til § 3

8) I stk. 1, 2. pkt., udgår »af den unge«.

[Sproglig korrektion]

9) I stk. 3 ændres »mindst 12, respektive 3 måneder tilbage« til: »henholdsvis mindst 12 og mindst 3 måneder tilbage«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås indført § 2 b, der giver mulighed for, at den unge kan foreslå et uddannelsessted som alternativ til de uddannelsessteder, kommunalbestyrelsen er forpligtet til at give tilbud om. Kommunalbestyrelsen er under visse betingelser forpligtet til at tilbyde den unge dette alternative uddannelsessted. Blandt disse betingelser er, jf. lovforslagets § 2 b, stk. 1, nr. 1, at uddannelsesstedet er registreret på Børne- og Undervisningsministeriets portal. Der er i nr. 1 ved en fejl henvist til »§ 3 a, stk. 1«. Ændringsforslaget sigter på at berigtige henvisningen, således at der henvises til § 3 b, stk. 1.

Til nr. 2

Med lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås det i § 3 c, stk. 3, at et uddannelsessted kun kan registreres på Børne- og Undervisningsministeriets portal, hvis uddannelsesstedet uploader mindst én kvalitetsaftale med en kommunalbestyrelse. Det er uddannelsesstedet selv, der skal registrere sig, hvilket tilsigtes præciseret med ændringsforslaget.

Til nr. 3

I lovforslagets § 1, nr. 21, ændres henvisningen i lovens § 5, stk. 1, nr. 4, fra folkeoplysningslovens fulde titel til folkeoplysningslovens populærtitel. Der er dermed reelt tale om en nyaffattelse af hele bestemmelsen i § 5, stk. 1, nr. 4, hvilket tilsigtes præciseret.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 21.

Til nr. 4

Med lovforslagets § 1, nr. 14 og 15, udgår lovens § 3, stk. 3 og 4, således at bestemmelsen i § 3 fremover alene indeholder stk. 1 og 2. Der er herefter ikke længere behov for at henvise til »§ 3, stk. 1 og 2«, i lovens § 5 a, stk. 2, § 8, stk. 2, og § 12, stk. 2. Ændringsforslaget sigter derfor på at ændre henvisningen til »§ 3« i de nævnte bestemmelser.

Til nr. 5

Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås lovens § 5 b konsekvensrettet som følge af ændringen af lovens titel i lovforslagets § 1, nr. 1. Ved en fejl er den fulde ændring fra »ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov« til »den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse« ikke medtaget i lovforslagets § 1, nr. 30. Ændringsforslaget tilsigter at medtage den fulde ændring af lovens titel i lovens § 5 b.

Til nr. 6

I lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det i § 9, stk. 1, 2. pkt., at ressourcepapiret skal understøtte planlægning og koordinering af, hvad den unge skal efter den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse. Af sproglige årsager foreslås formuleringen med ændringsforslaget præciseret til, at ressourcepapiret skal understøtte planlægning og koordinering af, hvad den unge skal overgå til efter den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.

Til nr. 7

I lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det i § 9, stk. 2, at den unge under det møde, der skal afholdes om den unges overgang fra ungdomsuddannelsen til videre uddannelse, beskæftigelse eller andet, kan bistås af sine forældre eller andre, såfremt den unge ønsker det. Ved en fejl optræder ordet ønsker to gange i den foreslåede bestemmelsen. Ændringsforslaget tilsigter at rette op på denne fejl.

Til nr. 8

Lovforslagets § 3, stk. 1, 1. pkt., indeholder en overgangsbestemmelse, hvorefter de foreslåede lovændringer ikke finder anvendelse på undervisning af unge, der har påbegyndt ungdomsuddannelsen før den 1. august 2023, hvis den unge afslutter uddannelsen inden 5 år fra begyndelsestidspunktet. I bestemmelsens 2. pkt. foreslås det angivet, at »sådan undervisning af den unge« sker efter de hidtil gældende regler, indtil den unges uddannelsesplan skal justeres efter de hidtil gældende regler. Det er sprogligt overflødigt at nævne »den unge« i 2. pkt., og ændringsforslaget tilsigter en mere sprogligt korrekt affattelse af dette pkt.

Til nr. 9

Efter den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 3, stk. 3, finder lovforslagets § 1, nr. 32, om udarbejdelse af henholdsvis ressourcepapir og afholdelse af møde om, hvad den unge skal overgå til efter ungdomsuddannelsen, anvendelse, hvis den unge har »mindst 12, respektive 3 måneder« tilbage af ungdomsuddannelsen. Ændringsforslaget tilsigter en sprogligt set mere mundret affattelse.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2023 og var til 1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 27. april 2023 sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr. 1-11. Udvalget forventer, at spørgsmål nr. 12 og 13 besvares inden 2. behandling.

Astrid Krag (S) Frederik Vad (S) nfmd. Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD) fmd. Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1