Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 25. maj 2023
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne støtter at
fremme unge med særlige behovs retsstilling, når det
kommer til at få indflydelse på deres egen uddannelse,
og samtidig skærpe formålet med uddannelsen, så
den bliver tydeligere rettet mod at skabe de bedste
forudsætninger for videre uddannelse og
beskæftigelse.
Den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse (stu) er en god mulighed for mange unge. Med
lovforslaget skal kommunerne give de unge mulighed for at
vælge mellem flere uddannelsessteder, ligesom den unge selv
får ret til at fremsætte et alternativt
uddannelsestilbud til kommunalbestyrelsens forslag. Samtidig skal
der udvikles en digital portal, som skal give et overblik over
uddannelsessteder for unge og deres pårørende, men
også kommunerne. I den forbindelse forpligtes
uddannelsessteder til at uploade kvalitetsaftaler, som de har
indgået med kommunen på portalen.
Danmarksdemokraterne er dog fortsat
bekymrede for, om små økonomiske forskelle kommer til
at spænde ben for de unges frie valg og mulighed for at
få tilbudt det uddannelsestilbud, der matcher de unges behov.
Derfor ønsker Danmarksdemokraterne, at ministeren
skærper og præciserer formuleringen i lovforslaget om,
at et »uforholdsmæssig dyrere« forslag til
uddannelse fra den unge selv kan diskvalificeres.
Danmarksdemokraterne mener, at det bør fremgå
tydeligere, at der først og fremmest skal være fokus
på visitationsniveauet i tilbuddet, altså om tilbuddet
matcher den unges behov, og at små økonomiske
forskelle ikke må slukke den unges drøm om et
særligt uddannelsestilbud. Danmarksdemokraterne
bemærker, at det er i tråd med den politiske aftale, at
der er fokus på at finde et uddannelsestilbud, der matcher
den unges behov, og at det derfor bør fremgå klart, at
visitationsniveauet er den mest væsentlige faktor.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 12 foreslåede § 2 b ændres i stk. 1, nr. 1, »§ 3 a« til:
»§ 3 b«.
[Lovteknisk korrektion]
2) I
den under nr. 17 foreslåede § 3 c ændres i stk. 3 »registreres« til:
»registrere sig«.
[Sproglig korrektion]
3) Nr.
21 affattes således:
»21. § 5, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4)
daghøjskoler, jf. folkeoplysningsloven,«.«
[Lovteknisk korrektion]
4)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 2, § 8, stk. 2, og § 12, stk. 2, ændres »efter
§ 3, stk. 1 og 2« til: »efter §
3«.«
[Lovteknisk
konsekvensændring]
5) Nr.
30 affattes således:
»30. I §
5 b ændres »ungdomsuddannelsen for unge med
særlige behov« til: »den særligt
tilrettelagte ungdomsuddannelse«.«
[Lovteknisk korrektion]
6) I
den under nr. 32 foreslåede
affattelse af § 9 ændres i
stk. 1, 2. pkt., »den unge skal
efter« til: »den unge skal overgå til
efter«.
[Sproglig korrektion]
7) I
den under nr. 32 foreslåede
affattelse af § 9 udgår i
stk. 2, 2. pkt.,
»ønsker«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
8) I
stk. 1, 2. pkt., udgår »af
den unge«.
[Sproglig korrektion]
9) I
stk. 3 ændres »mindst 12,
respektive 3 måneder tilbage« til: »henholdsvis
mindst 12 og mindst 3 måneder tilbage«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 12,
foreslås indført § 2 b, der giver mulighed for,
at den unge kan foreslå et uddannelsessted som alternativ til
de uddannelsessteder, kommunalbestyrelsen er forpligtet til at give
tilbud om. Kommunalbestyrelsen er under visse betingelser
forpligtet til at tilbyde den unge dette alternative
uddannelsessted. Blandt disse betingelser er, jf. lovforslagets
§ 2 b, stk. 1, nr. 1, at uddannelsesstedet er registreret
på Børne- og Undervisningsministeriets portal. Der er
i nr. 1 ved en fejl henvist til »§ 3 a, stk. 1«.
Ændringsforslaget sigter på at berigtige henvisningen,
således at der henvises til § 3 b, stk. 1.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 17,
foreslås det i § 3 c, stk. 3, at et uddannelsessted kun
kan registreres på Børne- og Undervisningsministeriets
portal, hvis uddannelsesstedet uploader mindst én
kvalitetsaftale med en kommunalbestyrelse. Det er uddannelsesstedet
selv, der skal registrere sig, hvilket tilsigtes præciseret
med ændringsforslaget.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 21,
ændres henvisningen i lovens § 5, stk. 1, nr. 4, fra
folkeoplysningslovens fulde titel til folkeoplysningslovens
populærtitel. Der er dermed reelt tale om en nyaffattelse af
hele bestemmelsen i § 5, stk. 1, nr. 4, hvilket tilsigtes
præciseret.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 14 og 15,
udgår lovens § 3, stk. 3 og 4, således at
bestemmelsen i § 3 fremover alene indeholder stk. 1 og 2. Der
er herefter ikke længere behov for at henvise til
»§ 3, stk. 1 og 2«, i lovens § 5 a, stk. 2,
§ 8, stk. 2, og § 12, stk. 2. Ændringsforslaget
sigter derfor på at ændre henvisningen til
»§ 3« i de nævnte bestemmelser.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 30,
foreslås lovens § 5 b konsekvensrettet som følge
af ændringen af lovens titel i lovforslagets § 1, nr. 1.
Ved en fejl er den fulde ændring fra
»ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov«
til »den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse«
ikke medtaget i lovforslagets § 1, nr. 30.
Ændringsforslaget tilsigter at medtage den fulde
ændring af lovens titel i lovens § 5 b.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 32,
foreslås det i § 9, stk. 1, 2. pkt., at ressourcepapiret
skal understøtte planlægning og koordinering af, hvad
den unge skal efter den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse. Af sproglige årsager foreslås
formuleringen med ændringsforslaget præciseret til, at
ressourcepapiret skal understøtte planlægning og
koordinering af, hvad den unge skal overgå til efter den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 32,
foreslås det i § 9, stk. 2, at den unge under det
møde, der skal afholdes om den unges overgang fra
ungdomsuddannelsen til videre uddannelse, beskæftigelse eller
andet, kan bistås af sine forældre eller andre,
såfremt den unge ønsker det. Ved en fejl
optræder ordet ønsker to gange i den foreslåede
bestemmelsen. Ændringsforslaget tilsigter at rette op
på denne fejl.
Til nr. 8
Lovforslagets § 3, stk. 1, 1. pkt.,
indeholder en overgangsbestemmelse, hvorefter de foreslåede
lovændringer ikke finder anvendelse på undervisning af
unge, der har påbegyndt ungdomsuddannelsen før den 1.
august 2023, hvis den unge afslutter uddannelsen inden 5 år
fra begyndelsestidspunktet. I bestemmelsens 2. pkt. foreslås
det angivet, at »sådan undervisning af den unge«
sker efter de hidtil gældende regler, indtil den unges
uddannelsesplan skal justeres efter de hidtil gældende
regler. Det er sprogligt overflødigt at nævne
»den unge« i 2. pkt., og ændringsforslaget
tilsigter en mere sprogligt korrekt affattelse af dette pkt.
Til nr. 9
Efter den foreslåede overgangsregel i
lovforslagets § 3, stk. 3, finder lovforslagets § 1, nr.
32, om udarbejdelse af henholdsvis ressourcepapir og afholdelse af
møde om, hvad den unge skal overgå til efter
ungdomsuddannelsen, anvendelse, hvis den unge har »mindst 12,
respektive 3 måneder« tilbage af ungdomsuddannelsen.
Ændringsforslaget tilsigter en sprogligt set mere mundret
affattelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2023 og var til 1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 27.
april 2023 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål nr. 1-11. Udvalget forventer, at
spørgsmål nr. 12 og 13 besvares inden 2.
behandling.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Kasper Sand Kjær (S)
Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil
Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter
Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina
Adsbøl (DD) fmd. Marlene
Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen
(EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |