Fremsat den 26. april 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022, §
2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 368 af 2.
april 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »unge i alderen fra 18 år til og med 23
år« til: »personer«.
2. § 95,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 95, stk. 4, 4. pkt., der bliver
3. pkt., ændres »Den unges forældre« til:
»Personens nærtstående, som helt eller delvis
passer den pågældende, jf. stk. 3,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den supplerende aftale
indgået i august 2022 mellem den tidligere regering
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet, som indebærer en
ophævelse af aldersbegrænsningerne i initiativet om
"Overvågning om natten i eget hjem til unge med svære
handicap", som indgår i den politiske aftale "Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet om: Finansloven for 2020", som er indgået den
2. december 2019.
Til udmøntning af denne aftale fra december 2019 er der
med virkning fra 1. juli 2020 i § 95, stk. 4, i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022
(herefter serviceloven) ved lov nr. 1059 af 30. juni 2020 om
ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Indførelse af ret til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp
efter § 95, stk. 3, i form af et kontant tilskud)
indført en ordning med ret til overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten for unge i alderen fra
18 år til og med 23 år og en dispensationsadgang til og
med det fyldte 25. år ved livstruende sygdom hos den unge.
Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen
til og med det fyldte 25. år er indført henset til den
store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser ved
ordningen, selv om der blandt partierne bag den politiske aftale,
indgået i december 2019, hvori der er afsat varig
finansiering til ordningen, var et ønske om en ordning uden
aldersbegrænsninger.
Henset til den store usikkerhed om de økonomiske
konsekvenser er der aftalt en efterregulering med kommunerne.
Afrapporteringen på den undersøgelse, som er
udarbejdet til brug for denne efterregulering, viser, at der er
anvendt færre midler i ordningen end forudsat.
Formålet med lovforslaget er at skabe bedre vilkår
for alle borgere, som har en ordning med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95,
stk. 3, og som har behov for overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten, og for deres familier.
Lovforslaget indeholder således et forslag om
ophævelse af aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i
servicelovens § 95, stk. 4, således at
kommunalbestyrelsen fremadrettet skal udbetale et kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning
og støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere,
hvis betingelserne i servicelovens § 95, stk. 4, i
øvrigt er opfyldt. Hermed sikres det, at alle borgere uanset
alder, som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk.
3, i form af et kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere, og som har behov for overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten, kan få denne
hjælp.
2. Ophævelse af aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten
2.1. Gældende ret
Målgruppen for ordningen med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 er
borgere på 18 år og derover med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har omfattende og
massive hjælpebehov. Det overordnede formål med
ordningen er at give borgere inden for målgruppen en
særlig type hjælp i form af et kontant tilskud, som
skaber mulighed for fleksibilitet og en helhedsorienteret
løsning af den enkelte borgers hjælpebehov.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 1, at hvis
kommunalbestyrelsen ikke kan stille den nødvendige
hjælp til rådighed for en borger, der har behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet efter servicelovens
§ 83 og afløsning eller aflastning efter § 84, kan
kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud til hjælp,
som den pågældende selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 2, kan en borger med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte
til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
i mere end 20 timer ugentligt, vælge at få udbetalt et
kontant tilskud til hjælp, som den pågældende
selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter
§ 95, stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller
skal udbetales til en nærtstående person, som helt
eller delvis passer borgeren. Den nærtstående vil
herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt.,
at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en
lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom, skal
kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt.,
fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal ifølge § 95,
stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt
tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår
af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre ikke
må ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i
servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt. og 2. pkt.,
indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan
ydes personlig og praktisk hjælp i hjemmet og
afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere, jf. § 95, stk. 3.
Derimod kan der ikke i disse ordninger ydes f.eks.
overvågning om natten som en del af hjælpen til borgere
med omfattende funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til
at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for
overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller risiko
for fejlsynkning.
Det følger af servicelovens § 95, stk. 5, at det er
en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere
efter bestemmelsens stk. 1-4, at tilskudsmodtageren (borgeren selv
i ordninger efter stk. 2 eller en nærtstående i
ordninger efter stk. 3) er i stand til at fungere som arbejdsleder
for hjælperne. At tilskudsmodtageren skal kunne fungere som
arbejdsleder indebærer som udgangspunkt, at den
pågældende skal være i stand til at
tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for
hjælperne. Ordningerne efter servicelovens § 95, stk. 2,
og § 95, stk. 3, adskiller sig derved fra hinanden ved, at det
altid er borgeren selv, der fungerer som arbejdsleder i en ordning
efter stk. 2, mens det er en nærtstående, der fungerer
som arbejdsleder i en ordning efter stk. 3. I ordninger efter
§ 95, stk. 3, er borgeren således ikke selv i stand til
at fungere som arbejdsleder grundet sin
funktionsnedsættelse.
Det er efter servicelovens § 95, stk. 5, desuden en
betingelse, at borgeren eller den nærtstående er i
stand til at fungere som arbejdsgiver for hjælperne.
Arbejdsgiverrollen adskiller sig fra arbejdslederrollen, idet
arbejdslederopgaven indebærer ansvaret for at administrere
ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med
at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere,
hvorimod arbejdslederopgaven, som nævnt ovenfor,
indebærer, at den pågældende tilrettelægger
hjælpen og fungerer som daglig leder for hjælperne.
Betingelsen om at borgeren eller den nærtstående er i
stand til at fungere som arbejdsgiver for hjælperne kan dog
fraviges, hvis den pågældende indgår aftale med
en nærtstående eller med en af socialtilsynet godkendt
forening eller privat virksomhed om, at tilskuddet overføres
til den nærtstående, foreningen eller den private
virksomhed, der herefter i ansættelsesretlig forstand er
arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne
varetages i så fald i samråd med den
pågældende. Som udgangspunkt indebærer
arbejdsgiverfunktionen ansvaret for at administrere ydelsen og de
praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere.
Af servicelovens § 95, stk. 6, fremgår, at i de
situationer, hvor tilskudsmodtageren er arbejdsgiver, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetalinger
m.v.
De nærmere regler for kommunernes udmåling af det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere i ordninger
efter servicelovens § 95 følger af
bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni 2020 om udmåling
af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance efter lov om social service. Det samlede
tilskud omfatter almindelige omkostninger ved ansættelse af
hjælpere m.v., jf. bekendtgørelsens §§ 5-7,
særlige omkostninger ved overførsel af tilskud eller
til lønadministration, jf. §§ 8 og 9, og andre
omkostninger forbundet med ansættelse af hjælpere, jf.
§ 10.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
Partierne bag aftalen om finansloven for 2020 og den supplerende
aftale indgået august 2022 er enige om at skabe bedre
vilkår for alle borgere uanset alder med behov for
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten,
som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som
et kontant tilskud og for deres familier. Partierne er
således enige om, at den nugældende ordning i
servicelovens § 95, stk. 4, med udbetaling af kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning
og støtte i forbindelse hermed om natten med de dertil
hørende betingelser, skal gælde uden
aldersbegrænsninger.
Det er ikke muligt efter gældende regler at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed i eget hjem
om natten til borgere over 23 år eller 25 år ved
tilstedeværelse af en livstruende sygdom, med behov herfor. I
ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3, kan der
således alene ydes tilskud til ansættelse af
hjælpere til udførelse af personlig og praktisk
hjælp i hjemmet og til afløsning eller aflastning,
medmindre borgeren er i alderen fra 18 år til og med 23
år eller ved det fyldte 24. år efter en lægelig
vurdering lider af en livstruende sygdom. I disse situationer er
der hjemmel i servicelovens § 95, stk. 4, til også at
udbetale et kontant tilskud til at ansætte hjælpere til
at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om
natten.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder på den
baggrund, at det er nødvendigt at ophæve
aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen
til og med det fyldte 25. år i serviceloven for at sikre, at
alle borgere uanset alder med svære handicap og behov for
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
kan få overvågning og støtte i forbindelse
hermed i nattetimerne ved siden af den personlige og praktiske
hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning, der
indgår i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3.
Udvidelsen af ordningen sikrer, at disse borgere med omfattende
funktionsnedsættelser og deres familier får bedre
vilkår.
Endvidere vurderer Social-, Bolig- og Ældreministeriet, at
det er nødvendigt i forlængelse af ophævelsen af
aldersgrænsen at ændre den nugældende
begrænsning i serviceloven i forhold til, hvem der må
ansættes som hjælpere til at udføre
overvågnings- og støtteopgaven, fra, at den unges
forældre ikke må ansættes, til, at borgerens
nærtstående, som helt eller delvis passer den
pågældende, ikke må ansættes. Således
skal det sikres, at borgerens nærtstående, som helt
eller delvis passer den pågældende i døgnets
øvrige timer, får mulighed for hvile i nattetimerne,
ligesom at forældrene til den pågældende sikres
hvile i den nugældende ordning.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der foretages en ændring i
servicelovens § 95, stk. 4, således at
aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen
til og med det fyldte 25. år i ordningen med udbetaling af et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
vil blive ophævet, hvorefter ordningen vil gælde for
alle borgere, som modtager hjælp efter servicelovens §
95, stk. 3, som et kontant tilskud, og som har behov for
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten.
Det bemærkes herved, at borgeren eller den, der varetager
borgerens interesser, kan takke nej til at modtage det kontante
tilskud.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen om, at den unges
forældre ikke må ansættes som hjælpere til
at udføre overvågningen og støtten i
forbindelse hermed, ændres, således at borgerens
nærtstående, som helt eller delvis passer den
pågældende, ikke må blive ansat til at
udføre opgaven med overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre samlede merudgifter
på 16,7 mio. kr. årligt efter den fulde indfasning af
den foreslåede ophævelse af aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i 2043. Den vurderede økonomiske
kompensation af kommunerne, som følge af forslaget om, at
kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere
uanset alder, hvis betingelserne i servicelovens § 95, stk. 4,
i øvrigt er opfyldt, vil udgøre 1,3 mio. kr. i 2023,
idet lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli
2023, stigende til 16,6 mio. kr. årligt efter den fulde
indfasning. Indfasningens længde skyldes, at der
skønnes at være en nettotilgang til den
foreslåede ordning frem til 2043, hvorefter
aktivitetsniveauet skønnes at være permanent. Hertil
vil lovforslaget medføre merudgifter i Ankestyrelsen
på 0,1 mio. kr. årligt til klagesagsbehandling.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget er forhandlet
med kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og medfører
således ikke konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger
således seks ud af de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare
og enkle regler. Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt
der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget
ændrer heller ikke på sammenhæng på
tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på
mulighederne for tryg og sikker datahåndtering og anvendelse
af offentlig infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med
kommunerne via Digital Post. Lovforslaget har dermed ikke betydning
i forhold til disse principper. Lovforslaget muliggør dog
ikke automatisk sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle
behandle hver sag individuelt, hvilket vil indebære faglige
skøn. Der kan således ikke sagsbehandles efter
objektive kriterier, hvorfor der ikke er mulighed for at
automatisere sagsgangene. Dette skyldes, at der i hvert enkelt
tilfælde skal foretages en konkret og individuel vurdering
ved kommunalbestyrelsens afgørelse om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten, herunder om
betingelserne herfor i servicelovens § 95, stk. 4, i
øvrigt kan anses som opfyldt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts 2023
til den 5. april 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer,
Danske Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet - DUKH, Det Centrale Handicapråd, 3F -
Fagligt Fælles Forbund, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Socialchefer
i Danmark, Handicapbranchen Danmark, HK/Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Landsorganisationen for Sociale Tilbud - LOS,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Unge med Handicap,
Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, ULF
- Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
samlede merudgifter på 16,7 mio. kr. årligt efter den
fulde indfasning af den foreslåede ophævelse af
aldersgrænsen og dispensationsadgangen i 2043. Den vurderede
økonomiske kompensation af kommunerne vil udgøre 1,3
mio. kr. i 2023, stigende til 16,6 mio. kr. årligt efter den
fulde indfasning. Hertil vil lovforslaget medføre
merudgifter i Ankestyrelsen på 0,1 mio. kr. årligt til
klagesagsbehandling. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 2, at en
borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og
for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at
få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den
pågældende selv antager. Efter § 95, stk. 3, kan
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter § 95, stk. 2, fortsat skal gives som
naturalhjælp eller skal udbetales til en
nærtstående person, som helt eller delvis passer
borgeren. Den nærtstående vil herefter være
tilskudsmodtager i ordningen.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt.,
at kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en
lægelig vurdering lider af en livstruende sygdom, skal
kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt.,
fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal ifølge § 95,
stk. 4, 3. pkt., udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt
tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3. Det fremgår
af § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre ikke
må ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i
servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt. og 2. pkt.,
indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan
ydes personlig og praktisk hjælp i hjemmet og
afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere. Derimod kan der ikke i
disse ordninger ydes f.eks. overvågning om natten som en del
af hjælpen til borgere med omfattende
funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare
på sig selv, og som derfor har behov for overvågning
som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for
fejlsynkning.
Det foreslås, at der i servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt., foretages en
ændring, hvorved »unge i alderen fra 18 år til og
med 23 år« ændres til »personer«.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 1. pkt.,
vil medføre, at bestemmelsens aldersgrænse på 23
år vil blive ophævet.
Dette vil betyde, at kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
til alle borgere uanset alder, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 1. pkt.,
vil alene have betydning i forhold til aldersgrænsen på
23 år, som foreslås ophævet. De øvrige
betingelser for at modtage kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at yde overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten videreføres således
uændret. Ved overvågning forstås således
uændret op til otte timers sammenhængende observation
ved fysisk tilstedeværelse af en person i døgnets
nattetimer, hvor de hjælpere, der yder personlig og praktisk
hjælp i hjemmet til borgeren i døgnets øvrige
timer - oftest borgerens nærtstående - kan få
hvile.
Hjælpen vil ligeledes uændret omfatte
overvågning og støtte i forbindelse hermed. Heri vil
være indeholdt selve overvågningen ved observation ved
fysisk tilstedeværelse af en person og akut hjælp, hvis
der måtte opstå behov herfor, samt øvrig
personlig og praktisk hjælp i løbet af natten efter
behov.
Det vil endvidere uændret være en betingelse for at
modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til
at udføre overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten i hjemmet, at borgeren samtidig modtager
hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere. Borgerens behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning
eller aflastning skal dermed overstige 20 timer om ugen, og
hjælpen skal ydes som et kontant tilskud.
Ydermere vil det uændret være en betingelse for at
modtage kontant tilskud til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten, at borgeren har behov herfor. Ved
vurderingen af behovet vil der skulle lægges vægt
på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne
opstå situationer, som kan få fatale konsekvenser eller
medføre alvorlig skade på borgeren. Det kan f.eks.
dreje sig om tilfælde, hvor borgeren har risiko for
fejlsynkning, lider af epileptiske anfald eller tilsvarende
situationer, og hvor det kan få fatale konsekvenser eller
medføre alvorlig skade på borgeren, hvis der ikke er
en person til stede, som yder overvågning, og som kan yde
akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte
opstå behov herfor.
Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
skal ligeledes uændret udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som
får udbetalt tilskuddet i borgerens ordning efter
servicelovens § 95, stk. 3. Herved vil de hjælpere, som
ansættes til at udføre overvågningen og
støtten i forbindelse hermed, blive ansat af den samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som
varetager arbejdsgiverfunktionerne for hjælperne i borgerens
ordning efter servicelovens § 95, stk. 3.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed, vil skulle
udmåles efter de gældende regler i
bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni 2020 om udmåling
af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance efter lov om social service. Disse regler
finder ligeledes anvendelse på udmåling af det kontante
tilskud til ansættelse af hjælpere i ordninger efter
servicelovens § 95, stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten vil kunne
påklages til Ankestyrelsen efter de gældende regler
herom i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
95 af 24. januar 2022.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 2. pkt.,
at kommunalbestyrelsen skal fortsætte udbetalingen af det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til
overvågning og støtte i forbindelse hermed, hvis den
unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering
lider af en livstruende sygdom, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år.
Aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i
servicelovens § 95, stk. 4, 1. pkt. og 2. pkt.,
indebærer, at der til borgere over disse alderstrin alene kan
ydes personlig og praktisk hjælp i hjemmet og
afløsning eller aflastning i ordninger med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere. Derimod kan der ikke i
disse ordninger ydes f.eks. overvågning om natten som en del
af hjælpen til borgere med omfattende
funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare
på sig selv, og som derfor har behov for overvågning
som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for
fejlsynkning.
Det foreslås, at servicelovens §
95, stk. 4, 2. pkt., ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
dispensationsadgangen ved livstruende sygdom hos den unge ved det
fyldte 24. år, hvorefter udbetalingen af det kontante tilskud
til ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal fortsætte, indtil den
unge afgår ved døden, dog højst i to år,
vil blive ophævet.
Dette vil sammen med den ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede ophævelse af aldersgrænsen på 23
år betyde, at kommunalbestyrelsen vil skulle udbetale et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
til alle borgere uanset alder, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et
kontant tilskud.
Den foreslåede ændring, hvorved § 95, stk. 4,
2. pkt., foreslås ophævet, vil alene have betydning i
forhold til dispensationsadgangen til og med det fyldte 25.
år. De øvrige betingelser for at modtage kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
videreføres således uændret. For en beskrivelse
af disse betingelser henvises til bemærkningerne til §
1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 3
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 4, 4. pkt.,
at den unges forældre ikke må ansættes som
hjælpere til at udføre overvågningen og
støtten i forbindelse hermed.
Det foreslås, at der i servicelovens § 95, stk. 4, 4. pkt., der vil blive 3.
pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, foretages en
ændring, hvorved »Den unges forældre«
ændres til »Personens nærtstående, som helt
eller delvis passer den pågældende, jf. stk.
3,«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der
vil ske en ændring i den personkreds, som vil kunne
ansættes til at udføre opgaven med overvågning
og støtte i forbindelse hermed om natten.
Med den foreslåede ændring vil det ikke
længere kun være den unges forældre, som ikke
må blive ansat til at udføre disse opgaver, men alle
borgerens nærtstående, som helt eller delvis passer den
pågældende, jf. servicelovens § 95, stk. 3.
Den foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt.,
der vil blive 3. pkt., skal ses i sammengæng med den med
lovforslagets § 1, nr. 1 og nr. 2, foreslåede
ophævelse af aldersgrænsen på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år. Den
foreslåede ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt., der
vil blive 3. pkt., vil betyde, at den eller de
nærtstående, som helt eller delvis passer borgeren, og
som således fungerer som arbejdsleder i borgerens ordning med
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter
servicelovens § 95, stk. 3, ikke må blive ansat til at
udføre opgaven med overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten. Den nærtstående, forening
eller private virksomhed, der er arbejdsgiver for hjælperne i
borgerens ordning efter § 95, stk. 3, skal således
sikre, at de hjælpere, der ansættes til at
udføre overvågningen og støtten i forbindelse
hermed, ikke er den eller de nærtstående, som helt
eller delvis passer borgeren, jf. § 95, stk. 3, og som dermed
fungerer som arbejdsleder for hjælperne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 1, samt de almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og
2.3.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. juli 2023.
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato vil betyde, at
kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt vil få hjemmel til at
træffe afgørelse om at udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere, som
har behov herfor, og som modtager hjælp efter § 95, stk.
3, som et kontant tilskud. Det vil desuden betyde, at
kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt ikke længere vil
skulle vurdere, om der vil være grundlag for at
fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år, hvis den unge ved det
fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en
livstruende sygdom. Endelig betyder det, at borgerens
nærtstående, som helt eller delvis passer borgeren, jf.
servicelovens § 95, stk. 3, fra dette tidspunkt ikke må
ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da serviceloven, jf. § 196, ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022, §
2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 368 af 2.
april 2023, foretages følgende ændringer: | | | | § 95
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra
18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter stk. 3 som et kontant tilskud. Hvis den
unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering
lider af en livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen
fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i 2 år. Tilskuddet til
ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som
får udbetalt tilskuddet efter stk. 3. Den unges
forældre må ikke ansættes som hjælpere til
at udføre overvågningen og støtten i
forbindelse hermed. | | 1. I § 95, stk. 4, 1. pkt., ændres
»unge i alderen fra 18 år til og med 23 år«
til: »personer«. 2. § 95, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. 3. I § 95, stk. 4, 4. pkt., der bliver 3.
pkt., ændres »Den unges forældre« til:
»Personens nærtstående, som helt eller delvis
passer den pågældende, jf. stk. 3,«. | Stk. 5-6.
--- | | | | | |
|