L 120 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten).

Af: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-04-2023

Fremsættelse: 26-04-2023

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

20222_l120_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

Social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten)

(Lovforslag nr. L 120)

Lovforslaget udmønter den supplerende aftale indgået i august 2022 mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, som indebærer en ophævelse af aldersbegrænsningerne i initiativet om "Overvågning om natten i eget hjem til unge med svære handicap", som indgår i den politiske aftale "Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om: Finansloven for 2020", som er indgået den 2. december 2019.

Til udmøntning af denne aftale fra december 2019 er der med virkning fra 1. juli 2020 i § 95, stk. 4, i lov om social service, indført en ordning med ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge i alderen fra 18 år til og med 23 år og en dispensationsadgang til og med det fyldte 25. år ved livstruende sygdom hos den unge. Aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år er indført henset til den store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser ved ordningen, selv om der blandt partierne bag den politiske aftale, indgået i december 2019, hvori der er afsat varig finansiering til ordningen, var et ønske om en ordning uden aldersbegrænsninger.

Henset til den store usikkerhed om de økonomiske konsekvenser er der aftalt en efterregulering med kommunerne. Afrapporteringen på den undersøgelse, som er udarbejdet til brug for denne efterregulering, viser, at der er anvendt færre midler i ordningen end forudsat.

Formålet med lovforslaget er at skabe bedre vilkår for alle borgere med en ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, stk. 3, og behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten og for deres familier.

Lovforslaget indeholder således et forslag om ophævelse af aldersgrænsen på 23 år og dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år i servicelovens § 95, stk. 4, således at kommunalbestyrelsen fremadrettet skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til alle borgere, hvis betingelserne i servicelovens § 95, stk. 4, i øvrigt er opfyldt. Hermed sikres det, at alle borgere uanset alder, som modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, i form af et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, og som har behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, kan få denne hjælp.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.