Fremsat den 26. april 2023 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Fritagelse for fradrag i efterløn
for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 10. februar 2022, som
ændret ved § 2 i lov nr. 371 af 28. marts 2022, § 7
i lov nr. 452 af 20. april 2022, § 3 i lov nr. 831 af 14. juni
2022, § 1 i lov nr. 878 af 21. juni 2022 og § 7 i lov nr.
295 af 20. marts 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 74 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 6 og 7« til: »stk.
6«.
2. § 74 e,
stk. 6 og 7, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 6.
En efterlønsmodtagers arbejde inden for
sundhedsvæsenet, som er omfattet af 4.-6. pkt.,
medfører ikke fradrag i efterlønnen i perioden fra
den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2024. Det er en
betingelse, at medlemmet er overgået til efterløn ved
påbegyndelsen af arbejdet. For arbejde, som er
påbegyndt før den 1. januar 2023, er det alene
merarbejde, der ikke medfører fradrag i efterlønnen.
Fritagelse for fradrag i efterlønnen omfatter alt arbejde
på offentlige sygehuse, regionsdrevet lægevagt og
præhospitalt ambulancepersonale, i praksissektoren, arbejde
inden for den kommunale sundheds- og ældrepleje samt på
privathospitaler, der udfører opgaver under regionale udbud
eller det udvidede frie sygehusvalg. Fritagelsen gælder
både arbejde inden for psykiatrien og somatikken. Fritagelsen
omfatter også arbejde med at levere kommunale og regionale
sundhedsydelser, som er udført af ansatte hos private
leverandører.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 7.
3. § 74 i,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
fritagelse for fradrag i efterløn efter § 74 e, stk. 6,
herunder definition af arbejde inden for sundhedsvæsenet og
krav til dokumentation heraf samt definition af
merarbejde.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. § 75 e,
stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2 og § 74 i, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3, har virkning fra den 1. januar 2023.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 74 l, stk. 2 og 3, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør af § 74 i, stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | 2.1. | Fritagelse for fradrag i efterløn
for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024 | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danske
Regioner har den 23. februar 2023 indgået aftale om en
akutplan for sygehusvæsenet. Det fremgår bl.a. heraf,
at regeringen vil afskaffe modregningen i efterløn i 2023 og
2024 for medarbejdere i sundhedsvæsenet, herunder
plejesektoren. På den måde kan sundhedspersonale, der
vender tilbage til arbejdsmarkedet fra efterløn, bidrage til
at afvikle aktuelle udfordringer i sundhedsvæsenet.
Det foreslås derfor, at der helt ekstraordinært og
midlertidigt vil blive afskaffet fradrag i efterløn for
arbejde i det offentlige og private sundhedsvæsen i perioden
2023 og 2024. Lovforslaget vil få tilbagevirkende kraft for
udbetalt efterløn i perioden fra og med den 1. januar 2023
til og med den 30. juni 2023.
Dette lovforslag udmønter ovennævnte del af aftale
om en akutplan for sygehusvæsenet.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Fritagelse for fradrag i efterløn for arbejde
i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende § 74 e, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 234 af 21. juni 2022, kan en efterlønsmodtager mod
fradrag i efterlønnen have lønarbejde uden
begrænsning. Arbejdet må dog ikke udføres i en
selvstændig virksomhed, der ejes eller drives af medlemmets
ægtefælle, eller i en virksomhed, som er bortforpagtet
af medlemmet eller af medlemmets ægtefælle.
Det betyder, at arbejde, som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde, som overvejende hovedregel medfører
fradrag i efterlønnen. Fradraget sker time for time, hvilket
betyder, at 1 times arbejde nedsætter
efterlønsudbetalingen med et beløb, der svarer til 1
times efterløn.
Efter § 74 e, stk. 3, i loven lempes fradraget i
efterlønnen for arbejde med en kontrollabel arbejdstid, hvis
timelønnen er mindre end omregningssatsen efter § 52
(268,63 kr. i 2023). Hvor meget, der skal fradrages i
efterlønnen, beregnes ved at dividere lønnen med
omregningssatsen, og det antal timer, der derved fremkommer,
fradrages i efterlønnen. Hvis arbejdet, som er omfattet af
reglen om lempet fradrag, i måneden overstiger 128 timer for
fuldtidsforsikrede eller 104 for deltidsforsikrede, udbetales der
ikke efterløn for måneden.
Det lempede fradrag gælder, indtil
efterlønsmodtageren i kalenderåret har haft en
indtægt fra lønarbejde på 42.275 kr. (2023).
Hertil medregnes alle lønindtægter, dvs. også
lønindtægt fra arbejde, der ikke er omfattet af det
lempede fradrag. Herefter foretages fradraget efter hovedreglen,
dvs. time for time.
Det bemærkes, at der ved lov nr. 2587 af 28. december 2021
er fastsat regler om, at merarbejde, der var covid-19-relateret,
ikke medførte fradrag i efterlønnen i perioden fra
den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022, jf. § 74
e, stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Disse
regler finder således ikke længere anvendelse.
Arbejde, der havde relation til covid-19, kunne omfatte alle
private og offentlige ansatte. Det var derudover en betingelse, at
personen skulle være overgået til efterløn ved
begyndelsen af ansættelsesforholdet.
Der er i bekendtgørelse om fradrag i efterløn
fastsat nærmere regler om, at medlemmet skulle sende
oplysninger til a-kassen om, at arbejdet var relateret til covid-19
og sende en erklæring fra arbejdsgiver om, at medlemmet havde
haft mer- eller overarbejde, eller at det nye arbejde fra den 1.
marts 2020 eller senere kunne relateres til covid-19.
Det bemærkes videre, at der med lov nr. 831 af 14. juni
2022 er fastsat regler om, at der i perioden fra den 1. april 2022
til og med den 31. december 2022 ikke blev foretaget fradrag for
efterlønsmodtagers arbejde på en arbejdsplads, som
løste opgaver rettet mod personer med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, jf. § 74 e, stk. 7, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Disse regler finder
således ikke længere anvendelse.
Det var en betingelse, at personen var overgået til
efterløn ved begyndelsen af ansættelsen. For arbejde,
hvor ansættelsesforholdet var påbegyndt før den
17. marts 2022, var det alene merarbejde, der ikke skulle
medføre fradrag i efterlønnen.
Fritagelsen for fradrag i efterløn omfattede arbejde
på private eller offentlige arbejdspladser inden for
dagtilbuds-, skole-, social-, sundheds- og
ældreområdet.
Reglerne indebar, at en efterlønsmodtager kunne
påtage sig arbejde i ubegrænset omfang på en
arbejdsplads, der var omfattet af ordningen uden, at det
medførte fradrag i efterlønnen og dermed kunne
opnå en højere samlet indtægt i en periode.
Forslaget betød også, at den enkelte arbejdsopgave
ikke behøvede at kunne relateres direkte til
håndteringen af fordrevne fra Ukraine, men at arbejdet
foregik på en arbejdsplads, som havde berøring med
fordrevne.
Beskæftigelsesministeren var tillagt bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om fritagelsen for fradrag i
efterløn, herunder definition af arbejdspladser og krav til
dokumentation af, at der var tale om ansættelse inden for
velfærdsområder, som havde ansvar for løsning af
opgaver, der rettede sig mod personer med opholdstilladelse efter
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der var
fordrevet fra Ukraine.
Den nærmere afgrænsning af arbejdspladserne blev
fastsat i bekendtgørelse om fradrag i efterløn. Der
blev også fastsat regler om, at efterlønsmodtageren
skulle vedlægge en erklæring, hvor arbejdsgiveren
bekræftede, at efterlønsmodtageren arbejdede på
en arbejdsplads, der var beskæftiget med håndteringen
af personer, der var fordrevet fra Ukraine.
Erklæringen supplerede efterlønsmodtagerens
oplysninger om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren
har arbejde samtidig med efterlønnen.
Erklæringen skulle indsendes første gang,
efterlønsmodtageren efter den 1. april 2022 havde
indtægt fra en arbejdsplads, der var omfattet af den
foreslåede ordning.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Sundhedspersonale, der vender tilbage til arbejdsmarkedet fra
efterløn, kan bidrage til at afvikle aktuelle udfordringer i
sundhedsvæsenet. Det er derfor vigtigt for regeringen, at
flere efterlønsmodtagere får lyst til at blive
længere tid på arbejdsmarkedet, bl.a. gennem en
stærkere økonomisk tilskyndelse og ved at fjerne
barriere, der holder seniorer væk fra at komme i job.
Det foreslås derfor, at der helt ekstraordinært og
midlertidigt vil blive fritaget for fradrag i efterløn for
arbejde i det offentlige og private sundhedsvæsen i perioden
2023 og 2024.
Fritagelse for fradrag i efterløn vil omfatte alt arbejde
på offentlige sygehuse, regionsdrevet lægevagt og
præhospitalt ambulancepersonale, i praksissektoren, arbejde
inden for den kommunale sundheds- og ældrepleje samt på
privathospitaler, der udfører opgaver under regionale udbud
eller det udvidede frie sygehusvalg. Fritagelsen vil gælde
både arbejde inden for psykiatrien og somatikken. Fritagelsen
vil også omfatte arbejde med at levere kommunale og regionale
sundhedsydelser, som er udført af ansatte hos private
leverandører.
Forslaget vil omfatte alt arbejde i sundhedsvæsenet uanset
hvilken funktion, den pågældende medarbejder
udfører.
Det foreslås, at det vil være arbejde fra
ansættelser indgået efter den 1. januar 2023, som ikke
vil skulle medføre fradrag i efterløn.
Det foreslås videre, at det vil være en betingelse,
at personen skal være overgået til efterløn ved
begyndelsen af ansættelsen. Dette for at undgå en
tilskyndelse til, at flere overgår til efterløn
før tid for at benytte sig af fritagelsen for arbejde i
efterlønnen.
For arbejde, hvor ansættelsesforholdet er påbegyndt
før den 1. januar 2023, vil det alene være mer- og
overarbejde i forhold til det hidtidige niveau, der ikke skal
medføre fradrag i efterlønnen.
Arbejde i forbindelse med både nyansættelser og
merarbejde i forbindelse med eksisterende ansættelser vil
ikke skulle medføre fradrag i efterløn i perioden fra
den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2024.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2023, og at den vil få tilbagevirkende kraft fra og med den
1. januar 2023. Det skyldes, at nærværende lovforslag i
sagens natur ikke kan blive vedtaget og træde i kraft den 1.
januar 2023.
Det betyder, at arbejdsløshedskasserne efter lovens
ikrafttræden den 1. juli 2023 vil skulle foretage en
efterbetaling af den udbetalte efterløn i perioden fra og
med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023.
Det betyder, at medlemmet vil få efterbetalt
efterløn for denne periode svarende til det fradrag i
efterlønnen, der vil være blevet foretaget på
grundlaget af arbejdet i sundhedsvæsenet.
Der henvises nærmere til de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 2.
Forslaget og udmøntningen af ordningen vil generelt
lægge sig op ad ordningerne med fritagelse for modregning for
covid-19 relateret arbejde og for arbejde på arbejdspladser
med opgaver relateret til flygtninge fra Ukraine.
Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget ikke vil
få betydning for reglerne om skattefri præmie.
Formålet med den skattefri præmie er, at tilskynde, at
man helt eller delvis undlader at få udbetalt efterløn
og i stedet fortsætter med at arbejde. Får man udbetalt
efterløn, vil det helt eller delvis begrænse
optjeningen af skattefri præmie.
Efter § 74 m, stk. 13, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der i den 3-årige
optjeningsperiode for skattefri præmie højst medregnes
5.772 timer til optjeningen. Alle løntimer i
optjeningsperioden for skattefri præmie kan medregnes, men
timer, hvor medlemmet har fået udbetalt efterløn,
nedsætter det maksimale antal timer, der kan medregnes til
optjening af skattefri præmie. Det vil i forhold til
forslaget betyde, at timerne med arbejde på en arbejdsplads,
der er omfattet af ordningen, vil kunne medregnes til optjening af
skattefri præmie, hvis medlemmet i øvrigt opfylder
betingelserne herfor. På den anden side vil timerne med
efterløn, der udbetales samtidig med arbejdet,
nedsætte antallet af timer, der maksimalt kan medregnes til
optjening af skattefri præmie.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet vil få
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
fritagelse for fradrag i efterløn. Der forventes herunder
fastsat nærmere regler om fastlæggelsen af de relevante
arbejdsgivere/-pladser samt definition af medarbejdere i
sundhedsvæsenet og krav til dokumentation heraf. Det
forventes, at der vil blive fastsat regler om, at
efterlønsmodtageren vil skulle vedlægge en
erklæring, hvor arbejdsgiveren bekræfter, at
efterlønsmodtageren arbejder i sundhedsvæsenet
således som defineret i forslaget til § 74 e, stk.
6.
Erklæringen vil supplere efterlønsmodtagerens
oplysninger om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
som efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren
har arbejde samtidig med efterlønnen.
Der forventes videre fastsat regler om, at erklæringen vil
skulle indsendes første gang, efterlønsmodtageren
efter den 1. juli 2023 - lovens foreslåede ikrafttræden
- indberetter arbejde som ansat i sundhedsvæsenet. Da det
foreslås, at loven skal have tilbagevirkende kraft fra og med
den 1. januar 2023, vil erklæringen også skulle omfatte
beskæftigelse i perioden 1. januar 2023 til og med den 30.
juni 2023. Der vil også blive fastsat regler om, at
medlemmer, som efter den 1. juli 2023 ikke længere modtager
efterløn eller er ophørt med at arbejde inden for
sundhedsvæsenet, og som har arbejdet i sundhedsvæsenet
i perioden fra 1. januar - 30. juni 2023, også efter den 1.
juli 2023 vil kunne indsende den nævnte erklæring for
perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni
2023.
Det foreslås desuden af lovtekniske grunde, at de
tidsafgrænsede regler om fritagelse for fradrag i
efterlønnen i forbindelse med covid-19 relateret arbejde og
arbejde på en arbejdsplads, som løser opgaver rettet
mod personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
ophæves, da de ikke længere har nogen relevans.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
En lempelse, så efterlønsmodtagere ikke skal
modregnes for indtægt fra arbejde inden for
sundhedsvæsenet, vurderes at have begrænsede
ydelsesmæssige konsekvenser.
De ydelsesmæssige konsekvenser af lovforslaget
består af et dødvægtstab og en
adfærdseffekt. For så vidt angår
sidstnævnte, vurderes ordningen at være
ydelsesmæssigt udgiftsneutral for de personer, der
påtager sig arbejde, fordi indtægten efter forslaget
ikke vil medføre fradrag. Det følger af, at
persongruppen med forslaget ikke vil få fradrag for det
arbejde, de påtager sig og dermed vil få udbetalt samme
ydelse, som hvis de ikke påtog sig et arbejde inden for
sundhedsvæsenet. Et øget beskæftigelsesomfang
for denne persongruppe kan imidlertid forventes at medføre
et skattemæssigt provenu. Der er dog ikke
tilstrækkeligt grundlag for at skønne over de
nærmere adfærdsvirkninger, som vurderes at være
begrænsede.
Muligheden for at se bort fra indtægten fra arbejde vil
også indebære et vist dødvægtstab.
Dødvægtstabet vil svare til de ydelsesmæssige
merudgifter til personer, som uden lempelsen i modregning alligevel
vil være overgået til beskæftigelse eller have
påtaget sig mer- eller overarbejde inden for
sundhedsvæsenet, men som efter forslaget ikke vil opleve et
fradrag. Det skønnes på baggrund af foreliggende
oplysninger samt en række antagelser, at forslaget af denne
grund vil indebære offentlige merudgifter før skat og
tilbageløb på ca. 5,8 mio. kr. i 2023 og 5,8 mio. kr.
i 2024, svarende til merudgifter efter skat og tilbageløb
på 2,8 mio. kr. i 2023 og 2,8 mio. kr. i 2024, jf. tabel 1.
| | Tabel 1:
Ydelsesmæssige konsekvenser | Merudgifter i mio. kr., 2023-niveau | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I alt statslige
udgifter | 5,8 | 5,8 | 0,0 | 0,0 | Efterløn | 5,8 | 5,8 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt offentlige
udgifter | 5,8 | 5,8 | 0,0 | 0,0 | Virkning efter skat og
tilbageløb | 2,8 | 2,8 | 0,0 | 0,0 | |
|
Der foreligger ikke fyldestgørende data for omfanget af
arbejde omfattet af forslaget, hvorfor skøn over de
ydelsesmæssige konsekvenser er behæftet med betydelig
usikkerhed og bygger på en række forudsætninger
om omfang og anvendelse af ordningen.
En ekstraordinær ordning, hvor der ses bort fra
gældende regler for fradrag i efterløn for en vis type
arbejde, vil indebære implementeringsmæssige
konsekvenser for a-kasserne, der administrerer
efterlønsordningen. De administrative konsekvenser for
a-kasserne vil som udgangspunkt ikke indebære offentlige
merudgifter men pålægges a-kasserne og dermed i sidste
ende medlemmerne. Det vurderes dog at være af begrænset
omfang henset til ordningens omfang i øvrigt.
De forventede statslige merudgifter i 2023 og 2024 er
indarbejdet på regeringens forslag til finanslov for
2023.
Forslaget om fritagelse for modregning for arbejde i
sundhedsvæsenet følger overordnet set de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Det bemærkes dog, at lovforslaget fraviger princip 1 om
enkle og klare regler, idet der indføres flere undtagelser
og dermed mere kompleksitet i administrationen af reglerne på
efterlønsområdet. Forslaget betyder også, at
administrationen af vurderingen af målgruppen for
lovforslaget ikke kan understøttes digitalt. Fravigelsen kan
imidlertid begrundes ved hensynet til opfølgning på
aftalen med Danske Regioner og regeringen "Aftale om en akutplan
for sygehusvæsenet" februar 2023, og at lovændringen
må betragtes som en lempelse for visse
efterlønsmodtagere.
Det bemærkes videre, at forslaget i al væsentlighed
er udformet i overensstemmelse med princip 2 og 3 om at
muliggøre digital administration ved at anvende objektive
kriterier. Det vil dog være nødvendigt med en vis
manuel sagsbehandling i form af arbejdsgivererklæringer for
at tage hensyn til, at det kun er personale i
sundhedsvæsenet, der omfattes af lovforslaget, hvilket vil
medføre en vis meradministration i a-kasserne.
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 3-4 om
automatisk sagsbehandling og om genbrug af data, da der vil blive
foretaget automatisk sagsbehandling efter indberetning af
indtægt omfattet af ordningen.
På baggrund af de indsendte oplysninger om arbejdet
udbetaler a-kasserne efterlønnen. A-kasserne vurderer
kvartalsvis, om der skal ske efterregulering af efterlønnen.
Dette sker ved at samkøre de indsendte oplysninger med
indkomstregisteret.
Princip 5 og 6 om datasikkerhed og anvendelse af offentlig
it-infrastruktur er mindre relevante. A-kasserne vil administrere
ordningen i de eksisterende systemer i a-kasserne. På
grundlag af den forventede brug af ordningen og ordningens
tidsbegrænsning til og med 2024, vurderes det, at a-kasserne
ikke vil foretage større tilpasninger af de eksisterende
systemer.
Lovforslaget lever i det væsentlige op til princip 7 om
forebyggelse af snyd. Ordningen er afgrænset til en specifik
branche, og efterlønsmodtageren skal vurdere, om
indtægten kommer fra arbejde inden for sundhedsvæsenet.
Risikoen for snyd forventes at være begrænset som
følge af kravet om en arbejdsgivererklæring og
a-kassernes mulighed for kontrol via indhentelse af
lønoplysninger i indkomstregisteret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslagene betyder, at arbejdsgivere i sundhedsvæsenet kan
blive bedt om en erklæring om, hvorvidt en given person er
ansat i sundhedsvæsenet. I øvrigt vurderes
lovforslaget ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører mindre administrative konsekvenser for
efterlønsmodtagere ansat i sundhedsvæsenet, idet de
vil skulle indsende oplysninger til a-kassen om arbejdets karakter
på det månedlige efterlønskort. Ved
første indsendelse af oplysninger efter ansættelsen
skal efterlønsmodtageren indsende en underskrevet
arbejdsgivererklæring om arbejdets karakter.
Lovforslaget medfører i øvrigt ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har på grund af ønsket om
en hurtig fremsættelse og vedtagelse i perioden fra den 27.
marts 2023 til den 11. april 2023 været sendt i en forkortet
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Beskæftigelsesrådet, Danske A-kasser, ASE,
Ankestyrelsen, Danske Seniorer, Faglige Seniorer, Ældre
Sagen, ATP, Danske Patienter, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Lægeforeningen, Forsikring og
Pension og Udbetaling Danmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre ydelsesmæssige merudgifter (før skat og
tilbageløb) på 5,8 mio. kr. i 2023 og 5,8 mio. kr. i
2024. Kommuner: Ingen Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Arbejdsgivere i sundhedsvæsenet kan
blive bedt om en erklæring om, hvorvidt en given person er
ansat i sundhedsvæsenet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Efterlønsmodtagere skal
løbende indsende oplysninger til a-kassen om arbejde. Ved
første indsendelse af oplysninger efter ansættelsen,
skal efterlønsmodtageren indsende en underskrevet
arbejdsgivererklæring. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 74 e, stk. 1, 1. pkt., i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en
efterlønsmodtager mod fradrag i efterlønnen have
lønarbejde uden begrænsning, jf. dog stk. 6 og 7.
Det foreslås i § 74 e, stk. 1,
1. pkt., at henvisningen til »stk. 6 og 7«
ændres til »stk. 6«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvori det foreslås, at § 74 e, stk. 6, ophæves, og
det i lovforslagets § 1, nr. 2, yderligere foreslås, at
§ 74 e, stk. 7, som bliver stk. 6, ophæves, og at der i
stedet indsættes et nyt stk. 6.
Forslaget betyder, at der fremadrettet vil blive henvist til ny
§ 74 e, stk. 6, som indsat ved lovforslagets § 1, nr.
2.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 74 e, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. kan en
efterlønsmodtager mod fradrag i efterlønnen have
lønarbejde uden begrænsning. Arbejdet må dog
ikke udføres i en selvstændig virksomhed, der ejes
eller drives af medlemmets ægtefælle, eller i en
virksomhed, som er bortforpagtet af medlemmet eller af medlemmets
ægtefælle.
Det betyder, at arbejde, som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde, som overvejende hovedregel medfører
fradrag i efterlønnen.
Efter de gældende regler i § 74 e, stk. 6, i loven
medfører merarbejde, der er covid-19-relateret, ikke fradrag
i efterlønnen i perioden fra den 1. januar 2022 til og med
den 31. december 2022.
Efter de gældende regler i § 74 e, stk. 7, i loven er
der i perioden fra den 1. april 2022 til og med den 31. december
2022 ikke blev foretaget modregning for efterlønsmodtagers
arbejde på en arbejdsplads, som løste opgaver rettet
mod personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 74 e, stk.
6 og 7, ophæves og i
stedet indsættes et nyt stk. 6, 1.
pkt., hvorefter en efterlønsmodtagers arbejde inden
for sundhedsvæsenet, som er omfattet af 4.-6. pkt., ikke vil
medføre fradrag i efterlønnen i perioden fra den 1.
januar 2023 til og med den 31. december 2024.
Forslaget betyder, at reglen om at fritage
efterlønsmodtagere for fradrag i efterlønnen vedr.
arbejde relateret til covid-19 situationen og fordrevne fra
Ukraine, udgår af lovgivningen, da de ikke længere har
nogen relevans, da der var tale om midlertidige regler.
Forslaget betyder videre, at der helt ekstraordinært og
midlertidigt vil blive indsat en regel om fritagelse for fradrag i
efterløn for arbejde i det offentlige og private
sundhedsvæsen i perioden 2023 og 2024.
Forslaget betyder videre, at det vil være arbejde fra
ansættelser inden for sundhedsvæsenet indgået
efter den 1. januar 2023, som ikke vil skulle medføre
fradrag i efterlønnen.
Det foreslås som et nyt stk. 6, 2.
pkt., at det vil være en betingelse, at medlemmet skal
være overgået til efterløn ved
påbegyndelsen af arbejdet.
Det betyder, at et medlem, som overgår til efterløn
og arbejder fleksibelt i en stilling inden for
sundhedsvæsenet, ikke vil blive fritaget for fradrag for
arbejde. Dette for at undgå en tilskyndelse til, at flere vil
overgå til efterløn for at benytte sig af fritagelsen
for fradrag for arbejde.
Det foreslås som et nyt stk. 6, 3.
pkt., at for arbejde, som er påbegyndt før den
1. januar 2023, vil det alene være mer- og overarbejde i
forhold til det hidtidige niveau, der ikke vil skulle
medføre fradrag i efterlønnen.
Forslaget betyder, at medlemmer, der er i et eksisterende
ansættelsesforhold inden for sundhedsvæsenet forud for
den 1. januar 2023 med fordel også vil kunne arbejde i
sundhedsvæsenet dog således, at fritagelse for fradrag
i efterlønnen kun omfatter mer- og overarbejde i forhold til
det hidtidige niveau.
Det forventes, at der med hjemmel i lovforslagets § 1, nr.
3, ad § 74 i, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at der ved
merarbejde forstås arbejde, der går ud over det aftalte
i henhold til ansættelseskontrakten, og som giver ret til
betaling for det ekstra arbejde. Det vil sige, at fritagelsen for
fradrag også vil gælde i forhold til bonusser og
særlige tillæg, der direkte vil kunne knyttes op
på den ekstra arbejdsindsats. Deltidsansatte, som har haft
merarbejde, vil således også være omfattet.
Det foreslås som et nyt stk. 6, 4.
pkt., at fritagelse for fradrag i efterløn vil
omfatte alt arbejde på offentlige sygehuse, regionsdrevet
lægevagt og præhospitalt ambulancepersonale, i
praksissektoren, arbejde inden for den kommunale sundheds- og
ældrepleje samt på privathospitaler, der udfører
opgaver under regionale udbud eller det udvidede frie
sygehusvalg.
Forslaget betyder, at alle områder af praksissektoren vil
være omfattet. Med begrebet praksissektoren forstås
følgende områder, som er reguleret af overenskomst
mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn samt en for
de pågældende grupper forhandlingsberettiget forening:
Praktiserende speciallæger, alment praktiserende læger,
fysioterapeuter, ergoterapeuter, fodterapeuter, kiropraktorer,
praktiserende tandlæger og tandplejere.
Det foreslås som et nyt stk. 6, 5.
pkt., at fritagelsen vil gælde både for arbejde
inden for psykiatrien og somatikken.
Forslaget betyder, at det samlede sundhedsvæsen
inkluderes. Ved det somatiske område forstås behandling
for kropslige lidelser.
Det foreslås som et nyt stk. 6, 6.
pkt., at fritagelsen også vil omfatte arbejde med at
levere kommunale og regionale sundhedsydelser, som er udført
af ansatte hos private leverandører.
Forslaget betyder, at personer, der er ansat hos en privat
leverandør (f.eks. et vikarbureau), og i medfør heraf
leverer sundhedsydelser til kommuner eller regioner, også vil
være fritaget for fradrag. Eksempelvis vil en person, som er
ansat til at udføre administrative opgaver i vikarbureauet
ikke være omfattet af fritagelsen. Tilsvarende vil
gælde i tilfælde, hvor f.eks. et hospital indgår
kontrakt med en håndværker/entreprenør om at
udføre en given opgave på hospitalet.
Forslaget betyder overordnet set, at alt arbejde på f.eks.
et offentligt sygehus, i en privat lægepraksis eller på
et kommunalt plejehjem uanset hvilken funktion,
pågældende medarbejder udfører, vil blive
fritaget for fradrag i efterlønnen.
Der forventes, at der med hjemmel i den foreslåede §
74 i, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, om en ny
bemyndigelsesbestemmelse, vil blive fastsat nærmere regler om
fastlæggelsen af de relevante arbejdsgivere/-pladser. Det
forventes yderligere, at der vil blive fastsat regler om, at
efterlønsmodtageren vil skulle vedlægge en
erklæring, hvor arbejdsgiveren bekræfter, at
efterlønsmodtageren arbejder i sundhedsvæsenet
således som defineret i forslaget til § 74 e, stk.
6.
Der henvises til § 1, nr. 4, med tilhørende
bemærkninger.
Det bemærkes, at det foreslås, at loven vil få
tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2023. I den
forbindelse henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 2.
Til nr. 3
Efter gældende § 74 i, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsætter
beskæftigelsesministeren nærmere regler om fritagelse
for fradrag i efterløn efter den gældende § 74 e,
stk. 6, herunder definition af merarbejde og krav til dokumentation
af, at arbejdsforholdet er covid-19-relateret.
Efter gældende § 74 i, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsætter
beskæftigelsesministeren nærmere regler om fritagelse
for fradrag i efterløn efter den gældende § 74 e,
stk. 7, herunder definition af arbejdsplads og krav til
dokumentation af, at efterlønsmodtageren er ansat på
en arbejdsplads, der beskæftiger sig med håndteringen
af fordrevne fra Ukraine.
Med hjemmel i disse bemyndigelser er der fastsat nærmere
regler i §§ 16 a-e i bekendtgørelse nr. 1188 af 5.
august 2020 om fradrag i efterløn.
Det foreslås, at § 74 i, stk.
2 og 3, ophæves, og at der
i stedet indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet vil fastsætte nærmere
regler om fritagelse for fradrag i efterløn efter § 74
e, stk. 6, herunder definition af arbejde inden for
sundhedsvæsenet og krav til dokumentation heraf samt
definition af merarbejde.
Forslaget betyder, at reglerne, som ikke længere har nogen
relevans, vil udgå af lovgivningen.
Forslaget betyder videre, at beskæftigelsesministeren
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet vil få
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
fritagelse for fradrag i efterlønnen for
efterlønsmodtagere, som arbejder inden for
sundhedsvæsenet.
Det forventes, at udmøntningen generelt vil lægge
sig op ad ordningerne vedrørende fritagelse for modregning
for arbejde i forbindelse med covid-19 relateret arbejde og arbejde
på arbejdspladser med opgaver relateret til flygtninge fra
Ukraine.
Der forventes, at beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet vil fastsætte
nærmere regler om fritagelse for fradrag i efterløn.
Der forventes herunder fastsat nærmere regler om
fastlæggelsen af de relevante arbejdsgivere/-pladser samt
definition af medarbejdere i sundhedsvæsenet og krav til
dokumentation heraf. Det forventes, at der vil blive fastsat regler
om, at efterlønsmodtageren vil skulle vedlægge en
erklæring, hvor arbejdsgiveren bekræfter, at
efterlønsmodtageren arbejder i sundhedsvæsenet
således som defineret i forslaget til § 74 e, stk.
6.
Erklæringen vil supplere efterlønsmodtagerens
oplysninger om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
som efterlønsmodtageren månedligt skal indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren
har arbejde samtidig med efterlønnen.
Der forventes videre fastsat regler om, at erklæringen vil
skulle indsendes første gang, efterlønsmodtageren
efter den 1. juli 2023 - lovens foreslåede ikrafttræden
- indberetter arbejde som ansat i sundhedsvæsenet. Da det
foreslås, at loven skal have tilbagevirkende kraft fra og med
den 1. januar 2023, vil erklæringen også skulle omfatte
beskæftigelse i perioden 1. januar 2023 til og med den 30.
juni 2023.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af
artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger, at hvis en indtægt tillægges
retsvirkning efter en medlemsstats lovgivning om en social
sikringsydelse, finder lovgivningen anvendelse på tilsvarende
arbejde i en anden medlemsstat. Samme princip findes i
EØS-aftalen, samt i EU's aftaler med Schweiz og
Storbritannien. Der vil derfor også skulle bortses fra
arbejde på en tilsvarende arbejdsplads i et andet
EU/EØS-land, Schweiz eller Storbritannien, der løser
opgaver inden for rammerne af det arbejde, som omfattet af
nærværende lovforslag.
Det forventes videre, at beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet vil
fastsættes regler om, at efterlønsmodtagere vil skulle
vedlægge en erklæring, hvor arbejdsgiveren
erklærer, at efterlønsmodtageren har haft
merindtægt fra den givne arbejdsplads, og at mer- eller
overarbejdet eller det nye arbejde fra den 1. januar 2023 eller
senere kan relateres til sundhedsvæsenet.
Erklæringen vil supplerer efterlønsmodtagerens
oplysninger om arbejde og indtægter på det ydelseskort,
efterlønsmodtageren månedligt vil skulle indsende til
arbejdsløshedskassen, når efterlønsmodtageren
har arbejde samtidig med efterlønnen. Erklæringen vil
skulle indsendes første gang efterlønsmodtageren
efter den 1. januar 2023 har indtægt fra arbejde, der er
omfattet af den foreslåede fritagelse. Hvis der sker
ændringer i ansættelsesforholdet, f.eks. hvis
efterlønsmodtageren får nye eller andre
arbejdsfunktioner, eller hvis efterlønsmodtageren får
ny ansættelse, vil efterlønsmodtageren skulle indsende
en ny erklæring for at blive fritaget for fradrag i
efterlønnen.
I denne forbindelse henvises der særligt til ovenfor om
indsendelse af erklæring om arbejdsstedet samt til
lovforslagets § 2, stk. 2, med tilhørende
bemærkninger vedrørende lovforslagets virkning fra og
med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023.
Er der i ansættelsesforholdet ikke en aftalt arbejdstid,
vil der ikke være et grundlag at fastslå mer- eller
overarbejde i forhold til, og et sådant arbejde vil
således ikke kunne blive fritaget for fradrag i
efterlønnen. I lighed med den indtil 31. december 2022
gældende ordning om fritagelse for fradrag ved deltagelse i
covid-19 relateret arbejde vil der i den situation, hvor der ikke
er en aftalt arbejdstid, ikke ske en nærmere
afgrænsning af, hvad der kan betragtes som mer- eller
overarbejde i forbindelse med arbejde i sundhedsvæsenet.
Dette sker i tillid til, at borgere og arbejdsgivere godt kan
vurdere, hvornår merarbejde vil kunne tilskrives arbejde i
relation til arbejde i sundhedsvæsenet, og hvornår der
vil være tale om mer- eller overarbejde i de situationer.
Det forventes videre, at beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet vil fastsætte
regler om, at indtægter fra arbejde, der vil være
omfattet af den foreslåede § 74 e, stk. 6, ikke vil
skulle medregnes i beløbsgrænsen for lempet fradrag i
§ 74 e, stk. 3.
Det vil betyde, at et medlem, der har andet arbejde med en
timeløn under omregningssatsen (268,63 kr. i 2023), som ikke
vil være omfattet af den foreslåede § 74 e, stk.
6, vil få omregnet indtægten fra dette arbejde med
omregningssatsen ved beregning af fradraget i efterlønnen
for arbejde, uanset at medlemmet i 2023 eller 2024 vil have en
indtægt, der overstiger indtægtsgrænsen for
lempet fradrag på 42.275 kr. (2023) fra arbejde, der vil
være omfattet af den foreslåede § 74 e, stk.
6.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 75 e, stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, og § 74 i, stk.
2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, har virkning fra den 1. januar
2023.
Forslaget betyder, at arbejdsløshedskasserne efter lovens
ikrafttræden den 1. juli 2023 vil skulle foretage en
efterbetaling af den udbetalte efterløn i perioden fra og
med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023.
Det betyder videre, at medlemmet vil få efterbetalt
efterløn for denne periode svarende til det fradrag i
efterlønnen, der vil være foretaget på
grundlaget af arbejdet i sundhedsvæsenet.
Forslaget betyder videre, at en efterlønsmodtager, som i
perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023
er påbegyndt et arbejde, som er omfattet af § 74 e, stk.
6, vil få efterbetalt efterlønsudbetalingen for
perioden således, at der ikke foretages fradrag i
efterlønnen for arbejde inden for sundhedsvæsnet.
Fritagelsen for fradrag baseres på indsendelse af en
arbejdsgivererklæring, jf. forslagets § 1, nr. 3, vedr.
udstedelse af regler om dokumentation, og omfatter dermed
også medlemmer, som har haft arbejde af den i § 74 e,
stk. 6, nævnte karakter, men som fra den 1. juli 2023 ikke
længere modtager efterløn eller som er ophørt
med arbejde inden for sundhedsvæsenet.
Forslaget betyder videre, at for medlemmer, hvor et
ansættelsesforhold omfattet af § 74 e, stk. 6, er
påbegyndt efter 1. januar 2023 men forud for overgangen til
efterløn til og med den 30. juni 2023, vil det alene
være merarbejde, der ikke vil medføre fradrag i
efterlønnen.
Loven vil ikke gælde for Færøerne eller
Grønland, og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland, fordi lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Det foreslås i stk. 3, at
regler fastsat i medfør af § 74 l, stk. 2 og 3
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 74 i, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 10. februar 2022, som
ændret ved § 2 i lov nr. 371 af 28. marts 2022, § 7
i lov nr. 452 af 20. april 2022, § 3 i lov nr. 831 af 14. juni
2022, § 1 i lov nr. 878 af 21. juni 2022 og § 7 i lov nr.
295 af 20. marts 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. § 74 e, stk. 6, ophæves. Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og
7. | | | | | | 2. § 74 e, stk. 6 og 7, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk.
6. En efterlønsmodtagers arbejde inden for
sundhedsvæsenet, som er omfattet af 4. og 5. pkt.,
medfører ikke fradrag i efterlønnen i perioden fra
den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2024. Det er en
betingelse, at medlemmet er overgået til efterløn ved
påbegyndelsen af arbejdet. For arbejde, som er
påbegyndt før den 1. januar 2023, er det alene
merarbejde, der ikke medfører fradrag i efterlønnen.
Fritagelse for fradrag i efterlønnen omfatter alt arbejde
på offentlige sygehuse, regionsdrevet lægevagt og
præhospitalt ambulancepersonale, i praksissektoren, arbejde
inden for den kommunale sundheds- og ældrepleje samt på
privathospitaler, der udfører opgaver under regionale udbud
eller det udvidede frie sygehusvalg. Fritagelsen gælder
både arbejde inden for psykiatrien og somatikken. Fritagelsen
omfatter også arbejde med at levere kommunale og regionale
sundhedsydelser, som er udført af ansatte hos private
leverandører.« | | | | | | 3. § 74 i, stk. 2 og 3, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk.
2. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om fritagelse for fradrag i efterløn efter § 74
e, stk. 6, herunder definition af arbejde inden for
sundhedsvæsenet og krav til dokumentation heraf samt
definition af merarbejde.« Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | | | |
|