L 115 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven.

(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-04-2023

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

20222_l115_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven (Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)

(Lovforslag nr. L 115)

Med lovforslaget foreslås en ny organisering af affaldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæggene selskabsgøres og skal konkurrere om det forbrændingsegnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst.

De nye rammevilkår skønnes at medvirke til, at anlæg, der ikke kan klare sig i konkurrencen, reducerer deres kapacitet eller lukker, og at der fremadrettet investeres mere hensigtsmæssigt i sektoren. Det vurderes at bidrage til en mere effektiv sektor og samlet set føre til lavere varmepriser og affaldstakster for danskerne og dansk erhverv. I takt med, at anlæg lukker skønnes den samlede kapacitet at blive reduceret. På den baggrund skønnes det, at der afbrændes mindre affald, og derigennem importeres mindre affald til Danmark, som i dag har et højere fossilt indhold end de danske forbrændingsegnede mængder. Herigennem forventes CO2e-udledningerne fra sektoren at nedbringes.

Lovforslaget implementerer afsnit V om mindre forbrænding og mindre import af affald til forbrænding fra Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra juni 2020. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de øvrige initiativer i Klimaplanen, herunder den øgede og strømlinede affaldssortering, som for de fleste fraktioner, implementeres i kommunerne frem mod udgangen af 2023, samt de ændringer, der blev indført med lov nr. 898 af 21. juni 2022 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet (Nye rammer for kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og skærpet økonomisk tilsyn). Klimaplanen skal samlet være med til at skabe en stærk grøn affaldssektor i Danmark og sikre en mere cirkulær økonomi, hvor mere affald genbruges og genanvendes i stedet for at blive forbrændt.

Med lovforslaget foreslås også, at der indføres yderligere tilsynsbestemmelser på den økonomiske regulering af affaldssektoren, som har til formål at understøtte et effektivt marked. Forsyningstilsynet varetager opgaven.

Lovforslaget medfører en række økonomiske konsekvenser for de 68 kommuner, der i dag ejer eller medejer et af de eksisterende kommunale affaldsforbrændingsanlæg. Der forventes at være engangsomkostninger i forbindelse med selskabsgørelsen af kommunale anlæg, som i hovedparten forventes at kunne afholdes over affaldsgebyret.

Affaldsforbrændingsanlæggenes individuelle forhold og deres konkurrencesituation skønnes dertil at medføre, at effektive anlæg vil øge deres affaldstakster. Derimod vil mindre effektive anlæg lukke eller reducere deres affaldstakster til markedsprisen, hvilket kan medføre en betydelig omfordeling mellem kommuner. Endvidere kan reduktionen i den danske kapacitet medføre strandede omkostninger for kommuner, hvis anlæg udkonkurreres, såfremt anlægget har restgæld.

Det bemærkes, at der med Klimaplanen er afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at sikre, at kommunerne som garant for forbrændingsanlæggenes lån ikke står tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld, når et forbrændingsanlæg lukker.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. juli 2023.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.