Skriftlig fremsættelse (26. april
2023)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning
og selskabsskatteloven (Ny organisering af
affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald)
(Lovforslag nr. L 115)
Med lovforslaget foreslås en ny
organisering af affaldsforbrændingssektoren, hvor
affaldsforbrændingsanlæggene selskabsgøres og
skal konkurrere om det forbrændingsegnede affald, så
det behandles, hvor det kan gøres mest miljørigtigt,
bedst og billigst.
De nye rammevilkår skønnes at
medvirke til, at anlæg, der ikke kan klare sig i
konkurrencen, reducerer deres kapacitet eller lukker, og at der
fremadrettet investeres mere hensigtsmæssigt i sektoren. Det
vurderes at bidrage til en mere effektiv sektor og samlet set
føre til lavere varmepriser og affaldstakster for danskerne
og dansk erhverv. I takt med, at anlæg lukker skønnes
den samlede kapacitet at blive reduceret. På den baggrund
skønnes det, at der afbrændes mindre affald, og
derigennem importeres mindre affald til Danmark, som i dag har et
højere fossilt indhold end de danske
forbrændingsegnede mængder. Herigennem forventes
CO2e-udledningerne fra sektoren at
nedbringes.
Lovforslaget implementerer afsnit V om
mindre forbrænding og mindre import af affald til
forbrænding fra Klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
fra juni 2020. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de
øvrige initiativer i Klimaplanen, herunder den øgede
og strømlinede affaldssortering, som for de fleste
fraktioner, implementeres i kommunerne frem mod udgangen af 2023,
samt de ændringer, der blev indført med lov nr. 898 af
21. juni 2022 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og
lov om Forsyningstilsynet (Nye rammer for kommunal behandling af
affald egnet til materialenyttiggørelse, indsamling af
erhvervsaffald, genbrug på genbrugspladser og skærpet
økonomisk tilsyn). Klimaplanen skal samlet være med
til at skabe en stærk grøn affaldssektor i Danmark og
sikre en mere cirkulær økonomi, hvor mere affald
genbruges og genanvendes i stedet for at blive forbrændt.
Med lovforslaget foreslås også,
at der indføres yderligere tilsynsbestemmelser på den
økonomiske regulering af affaldssektoren, som har til
formål at understøtte et effektivt marked.
Forsyningstilsynet varetager opgaven.
Lovforslaget medfører en række
økonomiske konsekvenser for de 68 kommuner, der i dag ejer
eller medejer et af de eksisterende kommunale
affaldsforbrændingsanlæg. Der forventes at være
engangsomkostninger i forbindelse med selskabsgørelsen af
kommunale anlæg, som i hovedparten forventes at kunne
afholdes over affaldsgebyret.
Affaldsforbrændingsanlæggenes
individuelle forhold og deres konkurrencesituation skønnes
dertil at medføre, at effektive anlæg vil øge
deres affaldstakster. Derimod vil mindre effektive anlæg
lukke eller reducere deres affaldstakster til markedsprisen,
hvilket kan medføre en betydelig omfordeling mellem
kommuner. Endvidere kan reduktionen i den danske kapacitet
medføre strandede omkostninger for kommuner, hvis
anlæg udkonkurreres, såfremt anlægget har
restgæld.
Det bemærkes, at der med Klimaplanen
er afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at sikre, at
kommunerne som garant for forbrændingsanlæggenes
lån ikke står tilbage med en uhensigtsmæssig stor
restgæld, når et forbrændingsanlæg
lukker.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. juli 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.