Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 23. maj 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 18
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det kritisk, at der udrulles et ikkefærdigt
vurderingssystem med begrænset klageadgang og med nedsat
retssikkerhed for borgerne. Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det dertil kritisk, at de nye ejendomsvurderinger
er så komplekse og klageadgangen så ugennemskuelig, at
det må forventes at have en social slagside ved at ikke alle
har ressourcerne til at klage og foretage indsigelser i forbindelse
med vurderingerne. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
er bekymrede for den usikkerhed og utryghed, det skaber at
gennemføre midlertidige ejendomsvurderinger, som
først efterreguleres i 2026. Socialistisk Folkeparti var
ikke med i forligskredsen bag de nye ejendomsvurderinger, da det
samlede system vil have bekymrende fordelingsmæssige
konsekvenser, idet forslaget indebærer store skattelettelser
til boligejere, som er ubalancerede i forhold til lejere, og da
progressionsgrænsen er sat for højt, når den
høje sats først gælder boliger af en
værdi på over 9,2 mio. kr. Socialistisk Folkeparti
stemmer på den baggrund imod det samlede forslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ser positivt på indholdet af de af skatteministeren
stillede ændringsforslag, omend den omfattende mængde
ændringsforslag viser, at der har været tale om en
forhastet proces med stor risiko for fejl.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter lovforslaget, som er en implementering af de
resterende dele af boligskatteforliget fra 2017 indgået
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre. For Radikale Venstre er det glædeligt,
at vi får et tidssvarende ejendomsskattesystem, hvor
skattesystemet bidrager til at stabilisere udviklingen på
boligmarkedet og bidrager til at rette op på den
skævvridning af boligmarkederne i by og land, som de senere
år er blevet forstærket af boligskattestoppet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, DD, LA, KF, RV og DF):
1) I
stk. 2 ændres »§ 3,
stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 7
2) I
stk. 1 ændres »den
pågældende organisation, institution eller
private« til: »en organisation eller en institution
eller af private«.
[Sproglig justering]
Til § 14
3) I
stk. 2, nr. 3, 1. pkt., ændres
»sådan« til: »denne«.
[Sproglig justering]
Til § 31
4) I
stk. 1 ændres »§ 3,
stk. 1, nr. 1-4, og ubebyggede grunde, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 4, stk. 1, nr. 7 og 8« til: »§ 3, stk. 1,
nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 36
5) I
stk. 2, 2. pkt., ændres »er
sket ved grov uagtsomhed eller forsæt« til:
»forsætligt eller groft uagtsomt er sket med
urette«.
[Sproglig præcisering]
Til § 38
6) I
stk. 1, nr. 1, ændres
Ȥ 3, stk. 1, nr. 1-4, ejendommen er en ubebygget grund,
hvorpå der kan opføres en ejendom nævnt i §
3, stk. 1, nr. 1-4, eller ejendommen er en ubebygget grund omfattet
af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8«
til: Ȥ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendommen er
nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 43
7) I
stk. 3, 2. pkt., ændres
»§ 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget
grund ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er
en grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke
længere er en ubebygget grund omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8« til:
»§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ikke længere er en
ejendom som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk.
1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 49
8) Stk.
1 affattes således:
»Der ydes et lån, jf. § 46, til
stigninger i grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme,
som er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
9) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»ejendomsværdiskat« til:
»grundskyld«.
[Rettelse af fejl]
Til § 53
10) I
stk. 1 og stk. 3,
1. pkt., ændres »§ 3, stk. 1, nr.
1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
11) I
stk. 6 ændres »§ 3,
stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«, og efter
»ansøgt om lån« indsættes:
»efter«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme og en sproglig justering]
Til § 59
12) I
stk. 2 ændres »Ændrer
en ejendom anvendelse, så den ikke længere er omfattet
af § 3, stk. 1« til: »Ændrer en ejendom
anvendelse, så den ikke længere er nævnt i §
3, stk. 1, eller ikke længere er en ejendom nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 67
13) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»lånene«: »uden krav om
tinglysning«.
[Sproglig præcisering]
14) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved told- og skatteforvaltningens
overtagelse af lån efter stk. 1 meddele told- og
skatteforvaltningen de nødvendige informationer forbundet
med overtagelsen af lånene.«
[Ændring til kommunale
opgaver forbundet med statens overtagelse af lån]
Til § 69
15) I
stk. 1 ændres »omfattet af
§ 3, stk. 1, nr. 5-10« til: », som ikke er
omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Indskrænkning af
bestemmelsen til at omfatte færre ejendomme]
16) I
stk. 3 ændres »Er en
ejendom ikke længere i sin helhed omfattet af § 3, stk.
1« til: »Ændrer en ejendom anvendelse, så
den ikke længere er nævnt i § 3, stk. 1, eller
ikke længere er en ejendom nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 80
17) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk.
1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at
omfatte flere ejendomme]
Til § 83
18) I
stk. 8 udgår »med senere
ændringer«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
4, stk. 2, at grundskyld af ejendomme nævnt i § 3, stk.
1, nr. 1-4, der alene er ejet af fysiske personer, påhviler
den fysiske person, der ejer ejendommen i henhold til et
autoritativt register, jf. dog stk. 3 og 4.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at lovforslagets § 4, stk. 2,
ændres således, at »§ 3, stk. 1, nr.
1-4« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme af lovforslagets §
4, stk. 2, og ændringsforslaget vil dermed indebære en
udvidelse af ejendomme, hvor grundskylden påhviler den
fysiske person.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen i højere
grad at ensrette hæftelsen for grundskyld af ejerboliger,
således at alle ejerboliger vil blive behandlet ens i denne
henseende.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er kategoriseret som
ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter
ejendomsvurderingslovens § 4 forstås ejerboliger som
følgende ejendomme, hvis de for bebyggede ejendommes
vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til
helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4
på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er
opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden
ligger i byzone, med en grundstørrelse på mindre end
1.400 m2, og hvor hele grunden er
udlagt til helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden
ligger i et sommerhusområde, med en grundstørrelse
på mindre end 2.400 m2, og
hvor hele grunden alene er udlagt til sommerhus- eller
fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at grundskylden for en ejendom,
der anvendes såvel til boligformål som
erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som en
ejerbolig, påhviler den fysiske person for hele
ejendommen.
Grundskyld for
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som en ejerbolig, samt ejerboliger samnoteret med en
vindmølleparcel, vil også i sin helhed påhvile
den fysiske person for hele ejendommen.
Grundskyld for en
mindre udlejningsejendom, som er kategoriseret som en ejerbolig,
vil også påhvile den fysiske person for den grundskyld,
der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil
grundskylden for sådanne ejendomme, som er kategoriseret som
en erhvervsejendom, i stedet hæfte på ejendommen efter
lovforslagets § 4, stk. 5, for den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for at være omfattet af
bestemmelsen, at ejendommen i forbindelse med ejendomsvurderingen i
året før indkomståret eller kalenderåret
var vurderet som en ejendom, der enten er omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller er omfattet
af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en
fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens
§ 30, stk. 1. Herudover vil det være et krav, at
ejendommen i indkomståret eller kalenderåret alene er
ejet af fysiske ejere.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis
fritagelse for grundskyld af ejendomme, der ejes af den
pågældende organisation, institution eller private, og
som er nævnt i bestemmelsens nr. 1-5.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 2, at i lovforslagets § 7, stk. 1, ændres »den
pågældende organisation, institution eller
private« til »en organisation eller en institution
eller af private«.
Den med ændringsforslaget
foreslåede justering er af sproglig karakter og er uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets §
14, stk. 2, at er der for ejendomme, der er omfattet af § 3,
stk. 2, ikke en ejendomsvurdering som nævnt i stk. 1,
anvendes handelsværdien for det forudgående
indkomstår som beskatningsgrundlag for
ejendomsværdiskatten, og at handelsværdien
fastsættes på følgende måde:
1) Er der et udenlandsk,
færøsk eller grønlandsk prisindeks for
ejendomme af den pågældende type, og kan dette indeks
godkendes af told- og skatteforvaltningen, fastsættes
handelsværdien som den faktiske anskaffelsespris
fremindekseret efter et sådant prisindeks. Told- og
skatteforvaltningen kan bestemme, at et udenlandsk,
færøsk eller grønlandsk prisindeks skal
anvendes med fremadrettet virkning.
2) Findes der ikke et prisindeks som
nævnt i nr. 1, anvendes et dansk prisindeks for ejendomme af
den pågældende type.
3) Foreligger der anden dokumentation, der
giver en mere retvisende fastsættelse af handelsværdien
end den fastsættelse, der er nævnt i nr. 1 og 2,
lægges sådan dokumentation til grund for
værdifastsættelsen. Handelsværdien fastsat efter
1. pkt. indgår med 80 pct.
4) Findes der ikke et prisindeks eller
dokumentation som nævnt i nr. 1-3, fastsættes
handelsværdien skønsmæssigt. Tilsvarende
gælder, hvis indeksering af en faktisk anskaffelsespris
medfører et resultat, som står i åbenbart
misforhold til ejendommens reelle handelsværdi.
Handelsværdien fastsat efter 1. og 2. pkt. indgår med
80 pct.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 3, at i stk. 2, nr. 3, 1. pkt.,
ændres »sådan« til »denne«.
Den med ændringsforslaget
foreslåede justering er af sproglig karakter og er uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets §
31, stk. 1, at ejendomsværdiskat af ejendomme nævnt i
§ 3 og grundskyld af ejendomme nævnt i § 3, stk. 1,
nr. 1-4, og ubebyggede grunde, jf. ejendomsvurderingslovens §
4, stk. 1, nr. 7 og 8, der alene er ejet af fysiske personer,
opkræves af Skatteforvaltningen via forskuds- og
årsopgørelsen hos den eller de fysiske personer, der
ejer ejendommen i henhold til et autoritativt register.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 4, at lovforslagets § 31, stk. 1,
ændres således, at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4, og
ubebyggede grunde, jf. ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1,
nr. 7 og 8« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3
og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, hvor grundskylden vil
blive opkrævet via forskuds- og
årsopgørelsen.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen i højere
grad at ensrette opkrævningen af grundskyld af ejerboliger,
således at alle ejerboliger vil blive behandlet ens i denne
henseende. Ændringsforslaget vil dermed i højere grad
opfylde intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter grundskyld
af alle ejerboliger skal opkræves via forskuds- og
årsopgørelsen.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. ejere af ejendomme, der
anvendes til såvel boligformål som
erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som
ejerboliger, vil blive opkrævet grundskyld over
personskattesystemerne for hele ejendommen.
Ejere af
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som ejerboliger, og ejere af ejerboliger samnoteret
med vindmølleparcel vil også i sin helhed blive
opkrævet grundskyld over personskattesystemerne.
Ejere af mindre
udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også blive opkrævet grundskyld over
personskattesystemerne for den grundskyld, der påhviler hele
ejendommen.
Omvendt vil ejere
af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en
erhvervsejendom, blive opkrævet grundskyld via skattekontoen
for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for at være omfattet af
personskattesystemerne, at ejendommen i forbindelse med
ejendomsvurderingen i året før indkomståret
eller kalenderåret var vurderet som en ejendom, der enten er
omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller
er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2
eller 3, med en fordeling af grundværdien efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Herudover vil det
være et krav, at ejendommen i indkomståret eller
kalenderåret alene er ejet af fysiske ejere.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets §
36, stk. 1, at rabat i ejendomsværdiskat, jf. § 35, ydes
til fysiske personer, der ejer ejendomme, som opfylder
følgende samtlige betingelser:
1) Ejendommen er nævnt i §
3.
2) Ejendommen er overtaget senest den 31.
december 2023.
3) Ejeren af ejendommen nævnt i nr. 1
og 2 er ejendomsværdiskattepligtig af ejendommen for
indkomståret 2024, jf. dog § 37, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets §
36, stk. 2, 1. pkt., at for ejendomme omfattet af stk. 1, som
nybygges eller ombygges, skal byggeriet være
færdigmeldt til kommunalbestyrelsen efter reglerne i
bygningsreglementet senest den 1. januar 2024, for at ejeren ydes
rabat i ejendomsværdiskat. Det fremgår af 2. pkt., at
konstateres det, at færdigmeldingen efter 1. pkt. er sket ved
grov uagtsomhed eller forsæt, kan Skatteforvaltningen
træffe afgørelse om bortfald af rabat i
ejendomsværdiskat med virkning fra og med den 1. januar
2024.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets § 36, stk. 2, 2.
pkt., ændres således, at »er sket ved grov
uagtsomhed eller forsæt« ændres til
»forsætligt eller groft uagtsomt er sket med
urette«.
Ændringsforslaget vil medføre
en sproglig præcisering af, at den foreslåede
bestemmelse omhandler tilfælde, hvor færdigmeldingen,
ud over at være sket forsætligt eller groft uagtsomt,
tillige er sket med urette.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
38, stk. 1, at rabat i grundskyld, jf. § 35, ydes til fysiske
personer, jf. dog stk. 2, der ejer ejendomme, som opfylder
følgende samtlige betingelser:
1) Ejendommen er nævnt i § 3,
stk. 1, nr. 1-4, ejendommen er en ubebygget grund, hvorpå der
kan opføres en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr.
1-4, eller ejendommen er en ubebygget grund omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8.
2) Ejendommen er overtaget senest den 31.
december 2023.
3) Ejendommen er omfattet af grundskyld for
indkomståret 2024.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 6, at lovforslagets § 38, stk. 1,
nr. 1, ændres således, at »3, stk. 1, nr. 1-4,
ejendommen er en ubebygget grund, hvorpå der kan
opføres en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4,
eller ejendommen er en ubebygget grund omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8«
ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendommen er nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk.
1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
rabat i grundskyld. Det afgørende efter
ændringsforslaget vil således være, at ejendommen
er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderingsloven,
eller at ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs-
eller skovejendom, hvor der er fastsat en fordeling af
grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen at
systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret
som ejerbolig, der stiger i grundskyld ved overgangen til 2024, vil
blive omfattet af rabat i grundskyld. Ændringsforslaget vil
dermed i højere grad opfylde intentionerne i
boligskatteforliget, hvorefter alle ejerboliger skal være
omfattet af en rabat i grundskyld, hvis grundskylden stiger ved
overgangen til 2024.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. ejere af ejendomme, der
anvendes til såvel boligformål som
erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som
ejerboliger, vil få rabat i grundskyld for hele
ejendommen.
Ejere af
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som ejerboliger, og ejere af ejerboliger samnoteret
med vindmølleparcel vil også få rabat i den
grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Ejere af mindre
udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå en rabat i den grundskyld, der påhviler
hele ejendommen.
Omvendt vil ejere
af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en
erhvervsejendom, blive omfattet af
stigningsbegrænsningsordningen efter lovforslagets kapitel 7
for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for at være omfattet af
rabatten i grundskylden for 2024, at ejendommen i forbindelse med
ejendomsvurderingen i 2023 var vurderet som en ejendom, der enten
er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
eller er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
2 eller 3, med en fordeling af grundværdien efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Herudover vil det
være et krav, at ejendommen pr. 31. december 2023 alene er
ejet af fysiske ejere.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets §
43, stk. 3, 1. pkt., at den del af den samlede rabat, jf. §
40, stk. 1, der udgør rabat i ejendomsværdiskat, jf.
§ 40, stk. 2, bortfalder, når en ejendom ændrer
anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som
nævnt i § 3. Det fremgår af 2. pkt., at den del af
den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der udgør rabat i
grundskyld, jf. § 40, stk. 3, bortfalder, når en ejendom
ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en
ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller
når en ubebygget grund ændrer anvendelse, hvorefter den
ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres
en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den
ikke længere er en ubebygget grund omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 7, at lovforslagets § 43, stk. 3, 2.
pkt., ændres således, at »§ 3, stk. 1, nr.
1-4, eller når en ubebygget grund ændrer anvendelse,
hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan
opføres en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr.
1-4, eller den ikke længere er en ubebygget grund omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8« ændres
til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ikke længere
er en ejendom som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3,
stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
lovforslagets § 43, stk. 3, 2. pkt., og
ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 6, som også vedrører rabat i
grundskyld. For nærmere om baggrunden for ændringen
henvises der således til ændringsforslag nr. 6.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for, hvornår rabatten
eventuelt vil bortfalde, hvornår ejendommen i forbindelse med
ejendomsvurderingen ikke længere vil være vurderet som
en ejendom, der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejendom omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en
fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens
§ 30, stk. 1. Fra det tidspunkt, hvor vurderingen
ændres, således at ovenstående ikke længere
er opfyldt, vil skatterabatten bortfalde ved starten af det
næstkommende indkomstår eller kalenderår.
Ændres
vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil
rabatten bortfalde i forbindelse med beregningen af grundskyld i
2027.
I tilfælde,
hvor bortfald sker som følge af en ændring af
ejerkredsen, således at det ikke længere alene er
fysiske personer, der ejer ejendommen, vil rabatten bortfalde med
det samme.
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets §
49, stk. 1, at der ydes et lån, jf. § 46, til stigninger
i grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme, som opfylder
én af følgende betingelser:
1) Ejendommen er nævnt i § 3,
stk. 1, nr. 1-4.
2) Ejendommen er en ubebygget grund,
hvorpå der kan opføres en ejendom nævnt i §
3, stk. 1, nr. 1-4.
3) Ejendommen er en ubebygget grund
nævnt i ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og
8.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 8, at lovforslagets § 49, stk. 1,
nyaffattes til: »Der ydes et lån, jf. § 46, til
stigninger i grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme,
som er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.«
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
lån til stigninger i grundskyld. Det afgørende efter
ændringsforslaget vil således være, at ejendommen
er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderingsloven,
eller at ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs-
eller skovejendom, hvor der er fastsat en fordeling af
grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen at
systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret
som ejerbolig, vil kunne låne til eventuelle stigninger i
grundskyld. Ændringsforslaget vil dermed i højere grad
opfylde intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter alle
ejerboliger skal kunne låne til stigninger i grundskyld efter
2024.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. ejere af ejendomme, der
anvendes til såvel boligformål som
erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som
ejerboliger, vil kunne få indefrosset stigninger i grundskyld
for hele ejendommen.
Ejere af
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som ejerboliger, og ejere af ejerboliger samnoteret
med vindmølleparcel vil også få indefrosset
stigninger for den grundskyld, der påhviler hele
ejendommen.
Ejere af mindre
udlejningsejendomme, som er kategoriseret som en ejerbolig, vil
også kunne få indefrosset stigninger i den grundskyld,
der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere
af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en
erhvervsejendom, blive omfattet af
stigningsbegrænsningsordningen for den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for, hvornår retten til at
få indefrosset stigninger i grundskylden eventuelt vil
bortfalde, hvornår ejendommen i forbindelse med
ejendomsvurderingen ikke længere vil være vurderet som
en ejendom, der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejendom omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en
fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens
§ 30, stk. 1. Fra det tidspunkt, hvor vurderingen
ændres, således at ovenstående ikke længere
er opfyldt, vil retten til at få indefrosset stigninger i
grundskylden bortfalde ved starten af det næstkommende
indkomstår eller kalenderår.
Ændres
vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil
retten til at få indefrosset stigninger i grundskylden
bortfalde i forbindelse med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde,
hvor bortfald sker som følge af en ændring af
ejerkredsen, således at det ikke længere alene er
fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få
indefrosset stigninger i grundskylden bortfalde med det samme.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets §
49, stk. 2, at til brug for opgørelsen af det samlede
årlige lån, jf. § 46, som opgøres samlet
efter § 51, opgøres på helårsniveau for
indkomståret et forskelsbeløb for grundskyld.
Forskelsbeløbet beregnes som den opgjorte grundskyld for det
indeværende indkomstår med fradrag for den opgjorte
ejendomsværdiskat af samme ejendom for skatteåret 2017,
som er sammenligningsåret for grundskyld, jf. dog § 50,
efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere
ændringer, jf. dog § 75, stk. 4. Lånet
opgøres første gang i indkomståret efter
sammenligningsåret.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 9, at i lovforslagets § 49, stk. 2,
ændres »ejendomsværdiskat« til
»grundskyld«.
Ændringsforslaget skal ses i lyset
af, at det er en fejl, at bestemmelsen i lovforslaget
vedrører ejendomsværdiskat og ikke grundskyld.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets §
53, stk. 1, at efter ansøgning fra en fysisk person, jf. dog
stk. 4, der ejer en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr.
1-4, skal Skatteforvaltningen yde lån til betaling af den
opgjorte grundskyld for indkomståret, jf. § 17,
fratrukket det opgjorte forskelsbeløb for grundskyld, jf.
§ 49, stk. 2, for ejerens ejerandel i en ejendom, der
fremgår af et autoritativt register, hvis ejeren inden
udgangen af indkomståret
1) har nået folkepensionistalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension,
2) får udbetalt pension efter lov om
social pension,
3) får udbetalt pension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.,
4) får udbetalt pension efter lov om
delpension eller
5) modtager efterløn efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det fremgår af lovforslagets §
53, stk. 3, 1. pkt., at ejer en fysisk person omfattet af stk. 1
eller 2 to eller flere ejendomme nævnt i § 3, stk. 1,
nr. 1-4, ydes ejeren lån til betaling af grundskyld for sin
ejerandel i én af disse ejendomme.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 10, at lovforslagets § 53, stk. 1,
og stk. 3, 1. pkt., ændres således, at »§ 3,
stk. 1, nr. 1-4« ændres til »§ 3, stk. 1,
nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelserne til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
pensionistlån. Det afgørende efter
ændringsforslaget vil således være, at ejendommen
er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderingsloven,
eller at ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs-
eller skovejendom.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen at
systemunderstøtte, at der for alle ejendomme, der er
kategoriseret som ejerbolig, og som er ejet af pensionister, vil
kunne lånes til den samlede grundskyld.
Ændringsforslaget vil dermed i højere grad opfylde
intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter
pensionistlåneordningen skal videreføres
uændret.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder sammen med ændringsforslag
nr. 11 f.eks., at ejere af ejendomme, der anvendes til såvel
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er
kategoriseret som ejerboliger, vil kunne få
pensionistlån for grundskyld for hele ejendommen.
Ejere af
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som ejerboliger, og ejere af ejerboliger samnoteret
med vindmølleparcel vil også få
pensionistlån for den grundskyld, der påhviler hele
ejendommen.
Ejere af mindre
udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå pensionistlån for den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere
af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som
erhvervsejendomme, imidlertid ikke kunne opnå
pensionistlån til noget af den grundskyld, der påhviler
hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for, hvornår retten til at
få pensionistlån eventuelt vil bortfalde, hvornår
ejendommen i forbindelse med ejendomsvurderingen ikke længere
vil være vurderet som en ejendom, der enten er omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejendom
omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller
3, med en fordeling af grundværdien efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Fra det tidspunkt, hvor
vurderingen ændres, således at ovenstående ikke
længere er opfyldt, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde ved starten af det næstkommende
indkomstår eller kalenderår.
Ændres
vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil
retten til at få pensionistlån bortfalde i forbindelse
med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde,
hvor bortfald sker som følge af en ændring af
ejerkredsen, således at det ikke længere alene er
fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde med det samme.
Til nr. 11
Det fremgår af lovforslagets §
53, stk. 6, at ejere af ejendomme nævnt i § 3, stk. 1,
nr. 1-4, der alene ejes af fysiske personer, der ikke senest den 1.
september 2023 har fravalgt lån ydet efter kapitel 1 i lov om
lån til betaling af grundskyld m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021 som
ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og
§ 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, anses for at have
ansøgt om lån efter stk. 1.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 11, at i § 53, stk. 6 ændres
»§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til »§ 3, stk.
1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1«, og at efter »ansøgt om lån«
indsættes »efter«.
Ændringsforslaget vil foruden en
sproglig justering uden indholdsmæssig betydning, hvor der
indsættes et manglende ord (»efter«), udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
pensionistlån. Det afgørende efter
ændringsforslaget vil således være, at ejendommen
er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderingsloven,
eller at ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs-
eller skovejendom.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig muligt for Skatteforvaltningen at
systemunderstøtte, at der for alle ejendomme, der er
kategoriseret som ejerbolig, og som er ejet af pensionister, vil
kunne lånes til den samlede grundskyld.
Ændringsforslaget vil dermed i højere grad opfylde
intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter
pensionistlåneordningen skal videreføres
uændret.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder sammen med ændringsforslag
nr. 10 f.eks., at ejere af ejendomme, der anvendes til såvel
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er
kategoriseret som ejerboliger, vil kunne få
pensionistlån for grundskyld for hele ejendommen.
Ejere af
ejendomme over 5.000 m2, som er
kategoriseret som ejerboliger, og ejere af ejerboliger samnoteret
med vindmølleparcel vil også få
pensionistlån for den grundskyld, der påhviler hele
ejendommen.
Ejere af mindre
udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå pensionistlån for den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere
af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som
erhvervsejendomme, imidlertid ikke kunne opnå
pensionistlån til noget af den grundskyld, der påhviler
hele ejendommen.
Grundskyld for de
ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr.
3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
betales på baggrund af ejendomsvurderingen fra året
før indkomståret eller kalenderåret. Det vil
hermed være afgørende for, hvornår retten til at
få pensionistlån eventuelt vil bortfalde, hvornår
ejendommen i forbindelse med ejendomsvurderingen ikke længere
vil være vurderet som en ejendom, der enten er omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejendom
omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller
3, med en fordeling af grundværdien efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Fra det tidspunkt, hvor
vurderingen ændres, således at ovenstående ikke
længere er opfyldt, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde ved starten af det næstkommende
indkomstår eller kalenderår.
Ændres
vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil
retten til at få pensionistlån bortfalde i forbindelse
med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde,
hvor bortfald sker som følge af en ændring af
ejerkredsen, således at det ikke længere alene er
fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde med det samme.
Til nr. 12
Det fremgår af lovforslagets §
59, stk. 2, at ændrer en ejendom anvendelse, så den
ikke længere er omfattet af § 3, stk. 1, forfalder
lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inkl.
påløbne renter, jf. § 61, til betaling den 1. i
måneden, efter den ændrede anvendelse er registreret i
et autoritativt register.
Det foreslås med
ændringslovforslag nr. 12, at lovforslagets § 59, stk.
2, ændres således, at »Ændrer en ejendom
anvendelse, så den ikke længere er omfattet af §
3, stk. 1« ændres til »Ændrer en ejendom
anvendelse, så den ikke længere er nævnt i §
3, stk. 1, eller ikke længere er en ejendom nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
lovforslagets § 59, stk. 2, og ændringsforslaget skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 8, som
også vedrører lån i grundskyld. For
nærmere om baggrunden for ændringen henvises der
således til ændringsforslag nr. 8.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 13
Det fremgår af lovforslagets §
67, stk. 1, 2. pkt., at Skatteforvaltningen overtager tinglyst
sikkerhed for lånene.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 13, at lovforslagets § 67, stk. 1,
2. pkt., ændres således, at der efter
»lånene« indsættes »uden krav om
tinglysning«.
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering.
Til nr. 14
Det fremgår af lovforslagets §
67, stk. 2, at lån, der overtages af Skatteforvaltningen
efter stk. 1, og som er ydet samlet til to eller flere personer,
opdeles pr. person og pr. ejerandel af den kommune, der har ydet
lånet.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 14, at lovforslagets § 67, stk. 2,
nyaffattes til: »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved told- og skatteforvaltningens
overtagelse af lån efter stk. 1 meddele told- og
skatteforvaltningen de nødvendige informationer forbundet
med overtagelsen af lånene.«
Med ændringsforslaget vil
kommunalbestyrelsen skulle oplyse Skatteforvaltningen om de
nødvendige informationer forbundet med overtagelse af de
kommunale pensionistlån.
Det vil bl.a. være information om det
samlede udlån, som Skatteforvaltningen skal overtage efter
lovforslagets § 67, stk. 1, og udlån, inkl.
påløbne renter tilknyttet den pensionist, der har
optaget lånet.
Bestemmelsen vil også omfatte
oplysninger om sikkerhedsstillelsen, så det er muligt for
Skatteforvaltningen at henføre specifikke
skadesløsbreve eller ejerpantebreve til det specifikke
lån, som en pensionist har optaget.
Ændringsforslaget skal ses i lyset af
nærmere afklaring af snitfladerne mellem Skatteforvaltningen
og kommunerne, for så vidt angår Skatteforvaltningens
overtagelse af kommunale lån.
Til nr. 15
Det fremgår af lovforslagets §
69, stk. 1, at lån ydet efter kapitel 1 og 2 i lov om
lån til betaling af grundskyld m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021, som
ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og
§ 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, til en fysisk person,
der ejer en ejendom omfattet af § 3, stk. 1, nr. 5-10,
forbliver indestående, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 15, at lovforslagets § 69, stk. 1,
ændres således, at »omfattet af § 3, stk. 1,
nr. 5-10« ændres til », som ikke er omfattet af
§ 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget indebærer
således, at de omfattede ejendomme vil blive negativt
afgrænset frem for positivt afgrænset, hvilket skal ses
i sammenhæng med ændringsforslag nr. 8. For
nærmere om baggrunden for ændringen henvises der
således til ændringsforslag nr. 8.
Ændringsforslaget indskrænker
bestemmelsen, så der er færre ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 69, stk. 1.
Til nr. 16
Det fremgår af lovforslagets §
69, stk. 3, at er en ejendom ikke længere i sin helhed
omfattet af § 3, stk. 1, forfalder lån efter stk. 1,
inkl. påløbne renter, jf. § 61 og § 3 i lov
om lån til betaling af grundskyld m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021, som
ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og
§ 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, til betaling den 1. i
måneden, efter den ændrede anvendelse er registreret i
et autoritativt register.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 16, at lovforslagets § 69, stk. 3,
ændres således, at »Er en ejendom ikke
længere i sin helhed omfattet af § 3, stk. 1«
ændres til »Ændrer en ejendom anvendelse,
så den ikke længere er nævnt i § 3, stk. 1,
eller ikke længere er en ejendom nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
lovforslagets § 69, stk. 3. Ændringsforslaget er en
ensretning af forfaldsbetingelsen ved ændret anvendelse for
kommunale lån overtaget af Skatteforvaltningen, jf.
ændringsforslag nr. 12.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 17
Det fremgår af lovforslagets §
80, stk. 1, 1. pkt., at der ydes lån til betaling af
restskatter i grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, og som er omfattet af
rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld, jf. §§ 36
og 38, hvor forskelsbeløbet for ejendomsværdiskat, jf.
§ 37, er negativt og forskelsbeløbet for grundskyld,
jf. § 39, er positivt.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 17, at lovforslagets § 80, stk. 1,
1. pkt., ændres således, at »§ 3, stk. 1,
nr. 1-4« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og
4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide
bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er omfattet af
lovforslagets § 80, stk. 1, 1. pkt., og
ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 8. For nærmere om baggrunden for
ændringen henvises der således til
ændringsforslag nr. 8.
Efter ændringsforslaget vil det
være afgørende, om ejendommen er nævnt i
lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk.
1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger
tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
- Boliger
tilhørende skovejendomme, hvor der efter
ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes
en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der
er kategoriseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens §
4. Efter ejendomsvurderingslovens § 4 forstås
ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højst indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Det
bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3,
stk. 1, nr. 1 og 2, som vedrører ejendomme, der alene har
én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 18
Det fremgår af lovforslagets §
83, stk. 8, at regler fastsat i medfør af § 30 A i lov
om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af
6. oktober 2020 med senere ændringer, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør af § 74.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 18, at i stk. 8 udgår »med
senere ændringer«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk
præcisering, som følge af at der efter udstedelsen af
lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 ikke er
vedtaget ændringslove, der indeholder ændringer til
bemyndigelsesbestemmelsen i § 30 A i lov om kommunal
ejendomsskat.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslagene vurderes ikke at
have nævneværdige økonomiske konsekvenser og
vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2023 og var til 1. behandling den 4. maj 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 23. januar 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 33. Den 26. april 2023 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 27. april 2023 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
81 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |