Fremsat den 25. april 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
Kapitel 1
Midlertidig
udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
§ 1.
For indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens
§ 2, stk. 5, er den sidste rettidige betalingsdag for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juni 2023 den 31.
oktober 2023, og for juli 2023 er den sidste rettidige betalingsdag
den 12. februar 2024, jf. dog § 3.
§ 2.
For indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, er den sidste rettidige betalingsdag for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juli 2023 den 10.
november 2023, og for august 2023 er den sidste rettidige
betalingsdag den 29. februar 2024, jf. dog § 3.
§ 3.
For indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i
medfør af kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om
fremrykket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
finder §§ 1 og 2 ikke anvendelse.
Kapitel 2
Midlertidig
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
§ 4.
For indkomståret 2023 forhøjes procentsatsen efter
ligningslovens § 9 H, stk. 3, 9. pkt., med 8 procentpoint.
Kapitel 3
Ikrafttræden m.v.
§ 5.
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Stk. 2. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2023 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger af §
4.
Stk. 3. Den
beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter
stk. 2 fastsættes af indenrigs- og boligministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2023, der foreligger pr. 1. maj 2025.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1 | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | | 3.1.1. | Udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag | | | 3.1.2. | Midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag | | 4.2. | Midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | 5.1. | Udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag | | 5.2. | Midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Inflationen har i løbet af
efteråret 2022 været den højeste i 40 år,
og for 2022 som helhed steg forbrugerpriserne med 7,7 pct. Selv om
inflationen aftog lidt i slutningen af 2022, er forventningen, at
den forbliver på et forhøjet niveau et godt stykke ind
i 2023.
På den baggrund har regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige den 10. februar 2023
indgået »Aftale om inflationshjælp«, der
skal give inflationshjælp på samlet ca. 2,4 mia. kr.
til borgere og virksomheder. Nærværende lovforslag har
til formål at udmønte aftalens dele om udskydelse af
betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidigt
forhøje standardfradraget for dagplejere.
Mange virksomheder kan være presset
på deres likviditet som følge af højere
energiudgifter. Derfor foreslås det at udskyde
betalingsfrister på A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
små, mellemstore og store virksomheder. Konkret
foreslås det at udskyde virksomhedernes betalinger af A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i juli og august 2023 med henholdsvis
3½ og 6 måneder. Det vil kunne forbedre likviditeten
for virksomhederne med samlet ca. 59 mia. kr.
Inflationen har også lagt et pres
på landets dagplejere, som ligeledes rammes af de
højere forbrugsudgifter til bl.a. el og dagligvarer. Derfor
foreslås det, at standardfradraget for dagplejere
forhøjes fra 60 pct. til 68 pct. for indkomståret
2023.
Forslaget er udformet som en særskilt
lov, der kun vil få virkning for den midlertidige periode,
hvor betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag udskydes og standardfradraget for dagplejere
forhøjes. Det vil herefter igen være de almindelige
regler, der finder anvendelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af
A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages,
indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2. og
3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse angivelser i januar
måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag,
jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det
skønsmæssigt fastsatte beløb efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger
det af 3. pkt., at betalingsfristen efter § 2 gælder.
Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der anvendes ved
en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4,
stk. 1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Ifølge ændringslovens § 19, stk. 5,
fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin
nyaffattede ordlyd skal have virkning. Den nyaffattede ordlyd har
endnu ikke fået virkning, hvilket betyder, at
foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales
senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021. Baggrunden for, at skatteministeren endnu ikke
har fastsat virkningstidspunktet, er, at de nødvendige
systemtilpasninger hos Skatteforvaltningen endnu ikke er
gennemført.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at har en virksomhed ikke afgivet en
både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af
beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et
beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte
beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i
skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden
betale det skyldige beløb. Det følger af § 5,
stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte tilsvar
af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling
af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse
finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse
eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt,
at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler
virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af
virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvaltningen fastsætte
tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag, som tilsvaret
vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2.
pkt., at har en virksomhed modtaget et for stort beløb som
negativt tilsvar eller godtgørelse, og kan størrelsen
af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber,
kan Skatteforvaltningen tilsvarende fastsætte beløbet
skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at stk. 1,
2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af
henholdsvis tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet
efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev
nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14. juni 2022,
dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor
nyaffattede opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter
den tidligere affattelse af § 5, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende beløb
betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som
efter den tidligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af
ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2, følger, at
den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni
2022 anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, når indberetningen er indgivet for
sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det
følger af ændringslovens § 19, stk. 7, at
skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal
have virkning for bl.a. krav på efterbetaling af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som ikke er blevet korrekt
indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad der
bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, dvs.
14-dages fristen i den tidligere affattelse. Baggrunden for, at
skatteministeren endnu ikke har fastsat virkningstidspunktet for
alle situationer omfattet af § 5, er - ligesom for § 4,
stk. 1, 3. pkt., jf. ovenfor - at de nødvendige
systemtilpasninger hos Skatteforvaltningen endnu ikke er
gennemført.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Denne ordning
gælder for små og mellemstore virksomheder.
For store virksomheder gælder andre
regler. I opkrævningslovens § 2, stk. 6, 1. pkt., er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven, hvor
det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angivelser,
foretagne indberetninger til indkomstregisteret eller
foreløbige fastsættelser, jf. § 4, af enten
arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en forudgående
12-månedersperiode regnet fra og med oktober 2 år
før kalenderåret til og med september i året
før kalenderåret overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1
mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
kalenderåret til betaling den sidste hverdag (bankdag) i den
måned, som indkomsten vedrører. Forfaldstidspunktet
for indeholdt A-skat m.v. som nævnt i 1. pkt. finder
ifølge § 2, stk. 6, 2. pkt., tilsvarende anvendelse for
indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for hvilke der
føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt
flere SE-numre. Dette gælder ifølge 3. pkt. dog ikke,
hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige
angivelses- og betalingsdag er ifølge 4. pkt. forfaldsdagen.
I 5. pkt. er det bestemt, at 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse
på regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er det
bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af
indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og institutioner, hvis
driftsbudget er optaget på statens bevillingslove.
2) Institutioner, foreninger og fonde, hvor
vedkommende minister i henhold til § 2, stk. 2, i lov om
statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens regler om
regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige institutioner, hvor staten
yder tilskud til dækning af institutionens driftsudgifter
på halvdelen eller mere.
4) Kommunale fællesskaber, jf. § 60
i lov om kommunernes styrelse, hvori der alene deltager kommuner,
og hvis regnskab optages i en kommunes regnskab.
5) Selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med en region eller en kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56,
stk. 1, er udmøntet i § 25, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om
kildeskat.
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene
forudlønnede, mens kildeskattelovens § 56, stk. 3,
bestemmer, at kommuner og regioner skal afregne indeholdt kildeskat
senest den første hverdag i måneden.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Mange virksomheder kan være presset
på deres likviditet som følge af højere
energiudgifter. Blandt andet på den baggrund indgik
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige den 10. februar
2023 »Aftale om inflationshjælp«, der skal give
inflationshjælp på samlet ca. 2,4 mia. kr. til borgere
og virksomheder.
Med henblik på at udmønte den del
af aftalen, der omhandler udskydelse af betalingsfrister for A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, foreslås det at udskyde små,
mellemstore og store virksomheders betalinger af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i juli og august 2023, således at den
A-skat og det arbejdsmarkedsbidrag, der er indeholdt for disse
måneder, først skal betales henholdsvis 3½ og 6
måneder senere.
Der foreslås ingen ændring i
fristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne for
indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Det foreslås, at alene erhvervslivet vil
være omfattet af den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne. For indeholdelsespligtige offentlige
institutioner m.v., for hvem skatteministeren i medfør af
kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om fremrykket
afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
foreslås der således ikke at skulle gælde nogen
udskydelse. Det gælder bl.a. ministerier og institutioner,
hvis driftsbudget er optaget på statens bevillingslove. Det
gælder også regioner og kommuner, der som følge
af størrelsen af de indeholdte A-skatter og
arbejdsmarkedsbidrag ville have været omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store virksomheder,
hvis det ikke havde været for den i § 2, stk. 6, 5.
pkt., bestemte undtagelse, hvorefter 1.-4. pkt. ikke finder
anvendelse på regioner og kommuner.
Reglen i opkrævningslovens § 2,
stk. 3, hvorefter den førstkommende bankdag anses som sidste
rettidige betalingsdag, hvis den sidste rettidige betalingsdag er
en banklukkedag, er der taget højde for ved den
foreslåede udskydelse af betalingsfristerne. Dette vil
gælde for de små og mellemstore virksomheders afregning
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for juli 2023, hvor den
sidste rettidige betalingsdag foreslås fastsat til den 12.
februar 2024.
Som nævnt i pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger er betalingsfristerne efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., og § 5
blevet ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er
virkningstidspunktet for disse nyaffattelser endnu ikke blevet
fastsat af skatteministeren for § 4 og for visse situationer
omfattet af § 5. Indtil virkningstidspunktet fastsættes,
vil der i disse tilfælde gælde en betalingsfrist
på 14 dage efter påkrav, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den
14-dages betalingsfrist i opkrævningslovens § 4, stk. 1,
3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som
Skatteforvaltningen i medfør af opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil
skatteministeren i medfør af § 19, stk. 5, i lov nr.
832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet for den
nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3.
pkt. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette
virkningstidspunkt, så det skal lægges til grund for
foreløbige fastsættelser af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal
anvendes ved en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af
den 14-dages betalingsfrist efter opkrævningslovens § 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, der
anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og
opkrævet efter opkrævningslovens § 5, stk. 1,
eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2,
i situationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, og hvor skatteministeren ikke i medfør
af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat
virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har
fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for efteropkrævningen af krav på A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil
efteropkrævningskravet få samme udskudte
betalingsfrist, som skal anvendes ved en både korrekt og
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
jf. den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 5, stk.
1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle anvendes
på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
når indberetningen for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, er indgivet for sent, men
inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For
sådanne situationer har den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19,
stk. 6, nr. 2, i lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Efter forslaget skal der gælde
følgende betalingsfrister for små og mellemstore
virksomheder, dvs. virksomheder omfattet af opkrævningslovens
§ 2, stk. 5:
| | | Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | Juni 2023 | 10. juli 2023 | 31. oktober 2023 | Juli 2023 | 10. august 2023 | 12. februar 2024 |
|
For store virksomheder i henhold til
opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der efter forslaget
gælde følgende betalingsfrister: |
|
Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | Juli 2023 | 31. juli 2023 | 10. november 2023 | August 2023 | 31. august 2023 | 29. februar 2024 | | | |
|
2.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere
2.2.1. Gældende ret
Efter ligningslovens § 9 H kan
dagplejere, der udfører kommunal eller privat dagpleje efter
dagtilbudsloven § 21, stk. 2 eller 3, eller privat pasning i
eget hjem efter kapitel 14 i dagtilbudsloven, vælge at tage
et standardfradrag i den skattepligtige del af det modtagne
vederlag for dagplejen.
Standardfradraget for dagplejere beregnes
på baggrund af en procentsats, der er fastsat i
ligningslovens § 9 H, stk. 3. Fra og med indkomståret
2019 udgør standardfradraget 60 pct. af den skattepligtige
del af dagplejevederlaget. Dagplejeren kan selv vælge, om
denne vil anvende standardfradraget på 60 pct. eller i stedet
fratrække de dokumenterede faktiske udgifter, der er
forbundet med erhvervelsen af indkomsten. Valget om anvendelse af
standardfradraget skal tages for et helt indkomstår ad
gangen.
Standardfradraget for dagplejere gives ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der er tale om et
ligningsmæssigt fradrag. Skatteværdien af et
ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i
en kommune med en skatteprocent svarende til
landsgennemsnittet.
Bestemmelsen i ligningslovens § 9 H om
standardfradrag gælder for dagplejere op til fem børn,
når der er tale om én person, og op til ti
børn, når dagplejen varetages af flere personer.
Som udgangspunkt kan selvstændigt
erhvervsdrivende ikke anvende standardfradraget for dagplejere, da
selvstændige dagplejere kan fratrække udgifterne ved
opgørelsen af den personlige indkomst og har mulighed for at
anvende virksomhedsskattelovens regler. Selvstændige
dagplejere kan dog anvende standardfradraget, hvis dagplejeren
oplyser sin indkomst, som lønmodtagere gør det.
Derigennem kan de selvstændige dagplejere anvende
standardfradraget som et ligningsmæssigt fradrag på
samme vis som almindelige lønmodtagere.
Formålet med standardfradraget for
dagplejere er, at det skal dække de mest almindelige
driftsudgifter for dagplejeren, herunder også de
udokumenterede udgifter. Det vil fortrinsvis være udgifter
til børnenes kost, sanitær service og slitage på
dagplejerens hjem. Anvender en dagplejer standardfradraget, er
denne ikke udelukket fra samtidig at fradrage andre dokumenterede
udgifter, der ikke er omfattet af standardfradraget, f.eks.
fagforeningskontingent, befordring og løn til
medhjælp. Det vil afhænge af en konkret vurdering,
hvorvidt de dokumenterede udgifter er omfattet af
standardfradraget.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som led i udmøntningen af »Aftale
om inflationshjælp« af 10. februar 2023 foreslås
det, at standardfradraget midlertidigt forhøjes med 8
procentpoint, således at det for indkomståret 2023
stiger fra 60 pct. til 68 pct. Det betyder, at dagplejere, der
efter ligningslovens § 9 H, stk. 1 og 2, er berettiget til og
vælger at anvende standardfradraget for dagplejere for
indkomståret 2023, vil få et samlet standardfradrag for
dagplejere på 68 pct. af den skattepligtige del af
dagplejevederlaget.
Da forhøjelsen er midlertidig og
således kun gælder for indkomståret 2023, vil der
ikke ske ændringer i procentsatsen for standardfradraget i
ligningslovens § 9 H, stk. 3, for tidligere eller
efterfølgende indkomstår. Det betyder, at
procentsatsen for standardfradraget for dagplejere ikke bliver
ændret i forhold til de gældende regler for
efterfølgende indkomstår. Dermed vil standardfradraget
for dagplejere for indkomståret 2024 og efterfølgende
indkomstår fortsat være 60 pct.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
3.1.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Den del af lovforslaget, der vedrører
den midlertidige udskydelse af betalingsfristerne vedrørende
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne juni
og juli med henholdsvis 3½ og 6 måneder for små
og mellemstore virksomheder samt for månederne juli og august
med henholdsvis 3½ og 6 måneder for store virksomheder
skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 525 mio. kr. i 2023 og ca. 165 mio. kr. i 2024, jf.
tabel 1. Efter tilbageløb i form af selskabsskat,
aktieindkomstskat og moms og afgifter skønnes
mindreprovenuet til ca. 350 mio. kr. i 2023 og ca. 110 mio. kr. i
2024. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd
skønnes til ca. 295 mio. kr. i 2023 og ca. 90 mio. kr. i
2024. Der skønnes et umiddelbart mindreprovenu i
finansåret 2023 på ca. 525 mio. kr. Der skønnes
ingen økonomiske konsekvenser for regionerne og
kommunerne
Det er ved skønnet lagt til grund, at
indbetalingerne af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag udgør ca.
147 mia. kr. for månederne juni, juli og august 2023. Heraf
skønnes ca. 59 mia. kr. at vedrøre arbejdsgivere
m.v., som får udskudt betalingsfristen. Der er forudsat en
effektiv rente på ca. 3,1 pct. p.a. for små og
mellemstore virksomheder og ca. 3,0 pct. p.a. for store
virksomheder. Renten afspejler skøn for statens rentetab og
øget kreditrisiko, idet små og mellemstore
virksomheder i gennemsnit skønnes at være mindre
kreditværdige end store virksomheder. Tab på kreditorer
vil øge de forventede nedskrivninger af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i 2023 og 2024, når de krav, som ikke
betales rettidigt, sendes til inddrivelse.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af en midlertidig udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag | | | | | Finansår | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | Varigt | 2023 | Umiddelbar virkning | -525 | -165 | -5 | -525 | Virkning efter tilbageløb | -350 | -110 | -5 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -295 | -90 | -5 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | - | - | - | | | | | |
|
3.1.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere
Den del af lovforslaget, der vedrører
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere,
skønnes i 2023 at medføre et mindreprovenu på
ca. 60 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 50 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Målt i varig virkning
skønnes et årligt mindreprovenu på ca. 1 mio.
kr.
For finansåret 2023 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 50 mio. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2023 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2023 i foråret
2024.
Da standardfradraget for dagplejere
indgår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst,
der udgør grundlaget for kommuneskatten og kirkeskatten, vil
der være en virkning for kommuneskatten omtrent svarende til
den umiddelbare virkning. Forslaget får dog ingen umiddelbare
økonomiske virkninger for kommunerne for indkomståret
2023, da det ikke indgår i det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2023. I den forbindelse vil der, for
så vidt angår indkomstskatterne for de kommuner, der
har valgt at selvbudgettere deres udskrivningsgrundlag i 2023, ske
en neutralisering af lovens virkning med afregning af de kommunale
skatter vedrørende indkomståret 2023 i 2026.
En del af standardfradraget for dagplejere
indgår i Skatteministeriets opgørelse over
skatteudgifter. Den midlertidige forhøjelse af fradraget i
2023 vurderes i lyset af inflationen ikke at have karakter af en
skatteudgift og vil således ikke indgå i
Skatteministeriets opgørelse.
| Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
af en midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere | | | | | Finansår | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | Varigt | 2023 | Umiddelbar virkning | -60 | - | -1 | -50 | Virkning efter tilbageløb | -50 | - | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -50 | - | 0 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | -60 | - | - | - | | | | | |
|
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 3,9 mio. kr. i 2023-2028, hvoraf 3,5 mio. kr. i 2023
vedrører vejledning og kommunikation, mens 0,4 mio. kr.
vedrører afskrivninger som følge af it-udvikling i
perioden 2024-2028.
Skatteforvaltningen gennemfører i
øjeblikket en række store, komplekse
it-udviklingsprojekter, som særligt frem mod udgangen af 2024
lægger beslag på Skatteforvaltningens
it-udviklingskapacitet.
De it-opgavemæssige og økonomiske
konsekvenser for Skatteforvaltningen som følge af
initiativet vil skulle prioriteres inden for rammerne af den
kommende flerårsaftale for Skatteforvaltningen i 2023-2027 og
Skatteforvaltningens udviklingskapacitet.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
4.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vil
primært bidrage til at afhjælpe det likviditetspres,
som mange virksomheder i øjeblikket lider under.
Det lægges til grund, at forslaget
styrker likviditeten for de store virksomheder m.v. med ca. 26 mia.
kr. i 3½ måneder og med ca. 25½ mia. kr. i 6
måneder, dvs. ca. 51½ mia. kr. i alt. For små og
mellemstore virksomheder skønnes forslaget at styrke
likviditeten med ca. 3½ mia. kr. i henholdsvis 3½ og
6 måneder, dvs. ca. 7 mia. kr. i alt.
For små og mellemstore virksomheder, der
skal afregne indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, udskydes den
sidste rettidige betalingsfrist for månedsafregningerne
vedrørende juni og juli 2023 med henholdsvis 3½ og 6
måneder. For store virksomheder, udskydes den sidste
rettidige betalingsfrist for månedsafregningerne
vedrørende juli og august 2023 med henholdsvis 3½ og
6 måneder.
Lovforslaget vil kunne have visse
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der
foreslås midlertidigt at skulle gælde særskilte
frister for henholdsvis indberetning og afregning, hvilket vil
skulle håndteres.
4.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere
Den foreslåede midlertidige
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
medfører en skattenedsættelse for de berørte
dagplejere afhængig af plejevederlagets størrelse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. februar 2023 til den 28. marts 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Danske Advokater,
Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen -
Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, FOA, Foreningen Danske
Revisorer, FSR - danske revisorer, HORESTA, Justitia, Kraka,
Landsskatteretten, Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark og SRF
Skattefaglig Forening.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget om udskydelse af
betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skønnes
at medføre et mindreprovenu på ca. 295 mio. kr. i 2023
og ca. 90 mio. kr. i 2024 efter tilbageløb og
adfærd. Forslaget om forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere skønnes at medføre
et mindreprovenu på ca. 50 mio. kr. i 2023 efter
tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 3,9 mio. kr. i 2023-2028. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget styrker likviditeten for
virksomheder. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Lovforslaget vil kunne have visse
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af
A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages,
indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2. og
3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse angivelser i januar
måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag,
jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det
skønsmæssigt fastsatte beløb efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger
det af 3. pkt., at betalingsfristen efter § 2 gælder.
Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der anvendes ved
en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4,
stk. 1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Ifølge ændringslovens § 19, stk. 5,
fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin
nyaffattede ordlyd skal have virkning. Den nyaffattede ordlyd har
endnu ikke fået virkning, hvilket betyder, at
foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales
senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at har en virksomhed ikke afgivet en
både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af
beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et
beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte
beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i
skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden
betale det skyldige beløb. Det følger af § 5,
stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte tilsvar
af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling
af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse
finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse
eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt,
at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler
virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af
virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvaltningen fastsætte
tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag, som tilsvaret
vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2.
pkt., at har en virksomhed modtaget et for stort beløb som
negativt tilsvar eller godtgørelse, og kan størrelsen
af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber,
kan Skatteforvaltningen tilsvarende fastsætte beløbet
skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at stk. 1,
2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af
henholdsvis tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet
efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev
nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14. juni 2022,
dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor
nyaffattede opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter
den tidligere affattelse af § 5, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende beløb
betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som
efter den tidligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af
ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2, følger, at
den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni
2022 anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, når indberetningen er indgivet for
sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det
følger af ændringslovens § 19, stk. 7, at
skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal
have virkning for bl.a. krav på efterbetaling af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som ikke er blevet korrekt
indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad der
bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, dvs.
14-dages fristen i den tidligere affattelse.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Denne ordning
gælder for små og mellemstore virksomheder.
Det foreslås i § 1, at for indeholdelsespligtige, der
omfattes af opkrævningslovens § 2, stk. 5, vil den
sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juni 2023 skulle være den 31.
oktober 2023, og for juli 2023 vil den sidste rettidige
betalingsdag skulle være den 12. februar 2024, jf. dog §
3.
Efter den foreslåede § 1 skal der
for små og mellemstore virksomheder - dvs. virksomheder, der
ikke er store virksomheder i henhold til opkrævningslovens
§ 2, stk. 6 - således gælde følgende
betalingsfrister:
| | | Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | Juni 2023 | 10. juli 2023 | 31. oktober 2023 | Juli 2023 | 10. august 2023 | 12. februar 2024 | | | |
|
Der foreslås ingen ændring i
betalingsfristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne for
indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Som nævnt ovenfor er betalingsfristerne
efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., og §
5 blevet ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er
virkningstidspunktet for disse nyaffattelser endnu ikke blevet
fastsat af skatteministeren for § 4 og for visse situationer
omfattet af § 5. Indtil virkningstidspunktet fastsættes,
vil der i disse tilfælde gælde en betalingsfrist
på 14 dage efter påkrav, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den
14-dages betalingsfrist i opkrævningslovens § 4, stk. 1,
3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som
Skatteforvaltningen i medfør af opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil
skatteministeren i medfør af § 19, stk. 5, i lov nr.
832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet for den
nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3.
pkt. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette
virkningstidspunkt, så det skal lægges til grund for
foreløbige fastsættelser af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal
anvendes ved en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af
den 14-dages betalingsfrist efter opkrævningslovens § 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, der
anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og
opkrævet efter opkrævningslovens § 5, stk. 1,
eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2,
i situationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, og hvor skatteministeren ikke i medfør
af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat
virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har
fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for efteropkrævningen af krav på A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil
efteropkrævningskravet få samme udskudte
betalingsfrist, som skal anvendes ved en både korrekt og
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
jf. den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 5, stk.
1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle anvendes
på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
når indberetningen for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, er indgivet for sent, men
inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For
sådanne situationer har den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19,
stk. 6, nr. 2, i lov nr. 832 af 14. juni 2022. Den foreslåede
udskydelse af betalingsfristerne vil ikke gælde for
offentlige institutioner m.v., jf. bemærkningerne til
lovforslagets §§ 2 og 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af
A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages,
indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2. og
3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse angivelser i januar
måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag,
jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvaltningen efter
afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte
virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt
til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller
Skatteforvaltningen efter udløbet af fristen for
indberetning for en afregningsperiode ikke har modtaget
indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk.
1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det
skønsmæssigt fastsatte beløb efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger
det af 3. pkt., at betalingsfristen efter § 2 gælder.
Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der anvendes ved
en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4,
stk. 1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Ifølge ændringslovens § 19, stk. 5,
fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin
nyaffattede ordlyd skal have virkning. Den nyaffattede ordlyd har
endnu ikke fået virkning, hvilket betyder, at
foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales
senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021.
Der er i opkrævningslovens § 4 a,
stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan give den
indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2,
stk. 1 og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den
indeholdelsespligtige daglige bøder (tvangsbøder)
efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er
foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret
bestående af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, kan
disse midler - påbud og tvangsbøder - således
tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at
opfylde sin pligt til at foretage en korrekt indberetning af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at har en virksomhed ikke afgivet en
både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af
beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et
beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte
beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i
skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden
betale det skyldige beløb. Det følger af § 5,
stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte tilsvar
af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling
af for meget udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse
finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig angivelse
eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt,
at kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler
virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af
virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvaltningen fastsætte
tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag, som tilsvaret
vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2.
pkt., at har en virksomhed modtaget et for stort beløb som
negativt tilsvar eller godtgørelse, og kan størrelsen
af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber,
kan Skatteforvaltningen tilsvarende fastsætte beløbet
skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at stk. 1,
2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af
henholdsvis tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet
efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev
nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14. juni 2022,
dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor
nyaffattede opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter
den tidligere affattelse af § 5, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende beløb
betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som
efter den tidligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af
ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2, følger, at
den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni
2022 anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, når indberetningen er indgivet for
sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det
følger af ændringslovens § 19, stk. 7, at
skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag
opkrævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal
have virkning for bl.a. krav på efterbetaling af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som ikke er blevet korrekt
indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad der
bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, dvs.
14-dages fristen i den tidligere affattelse.
For store virksomheder gælder
opkrævningslovens § 2, stk. 6. I opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at for
indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven, hvor det sammenlagte
tilsvar i henhold til indgivne angivelser, foretagne indberetninger
til indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser,
jf. § 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en
forudgående 12-månedersperiode regnet fra og med
oktober 2 år før kalenderåret til og med
september i året før kalenderåret overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som
nævnt i 1. pkt. finder ifølge § 2, stk. 6, 2.
pkt., tilsvarende anvendelse for indeholdelsespligtige med flere
virksomheder, for hvilke der føres særskilt regnskab,
og som har fået tildelt flere SE-numre. Dette gælder
ifølge 3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdelsespligtiges
samlede tilsvar ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr.,
jf. 1. pkt. Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er
ifølge 4. pkt. forfaldsdagen. I 5. pkt. er det bestemt, at
1.-4. pkt. ikke finder anvendelse på regioner og
kommuner.
Det foreslås i § 2, at for indeholdelsespligtige, der
omfattes af opkrævningslovens § 2, stk. 6, vil den
sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juli 2023 skulle være den 10.
november 2023, og for august 2023 vil den sidste rettidige
betalingsdag skulle være den 29. februar 2024, jf. dog §
3.
For store virksomheder i henhold til
opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der således
efter den foreslåede § 2 gælde følgende
betalingsfrister:
| | | Afregningsperiode | Indberetningsfrist | Betalingsfrist | Juli 2023 | 31. juli 2023 | 10. november 2023 | August 2023 | 31. august 2023 | 29. februar 2024 | | | |
|
Der foreslås ingen ændring i
betalingsfristerne for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde
indberetningsfristerne for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregisteret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed vil indkomstregisteret fortsat kunne
danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen
med lønindeholdelse over det elektroniske
skattetrækkort kan tilsvarende afvikles uden ændringer
som følge af forslaget om at udskyde betalingsfristerne for
indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det
elektroniske skattetrækkort får inddrevet gæld
til det offentlige, vil der således ikke ske nogen
ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive
godskrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke
er afregnet til staten. Tilsvarende vil staten afregne de
beløb, som ifølge indberetningen er
lønindeholdt, til de respektive offentlige fordringshavere
efter de sædvanlige regler.
Som nævnt ovenfor er betalingsfristerne
efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., og §
5 blevet ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er
virkningstidspunktet for disse nyaffattelser endnu ikke blevet
fastsat af skatteministeren for § 4 og for visse situationer
omfattet af § 5. Indtil virkningstidspunktet fastsættes,
vil der i disse tilfælde gælde en betalingsfrist
på 14 dage efter påkrav, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den
14-dages betalingsfrist i opkrævningslovens § 4, stk. 1,
3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som
Skatteforvaltningen i medfør af opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil
skatteministeren i medfør af § 19, stk. 5, i lov nr.
832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet for den
nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3.
pkt. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette
virkningstidspunkt, så det skal lægges til grund for
foreløbige fastsættelser af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal
anvendes ved en rettidig indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af
den 14-dages betalingsfrist efter opkrævningslovens § 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, der
anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og
opkrævet efter opkrævningslovens § 5, stk. 1,
eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2,
i situationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, og hvor skatteministeren ikke i medfør
af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat
virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har
fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for efteropkrævningen af krav på A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, vil
efteropkrævningskravet få samme udskudte
betalingsfrist, som skal anvendes ved en både korrekt og
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
jf. den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 5, stk.
1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle anvendes
på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag,
når indberetningen for de måneder, for hvilke
betalingsfristen foreslås udskudt, er indgivet for sent, men
inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For
sådanne situationer har den nyaffattede ordlyd i
opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19,
stk. 6, nr. 2, i lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Den foreslåede udskydelse af
betalingsfristerne vil ikke gælde for offentlige
institutioner m.v. For regioner og kommuner, der ville være
omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store
virksomheder, hvis der udelukkende skulle ses på
størrelsen af de indeholdte A-skatter og
arbejdsmarkedsbidrag, skyldes dette den i § 2, stk. 6, 5.
pkt., bestemte undtagelse, hvorefter 1.-4. pkt. ikke finder
anvendelse på regioner og kommuner. Derudover foreslås
i lovforslagets § 3 den afgrænsning, at for
indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i medfør af
kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om fremrykket
afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, skal de
bestemmelser, der foreslås i lovforslagets §§ 1 og
2, ikke finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1.
pkt., er det bestemt, at i forbindelse med enhver udbetaling af
A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages,
indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den
foreløbige skat omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1.
og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reglerne i §§
43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven
skal ifølge opkrævningslovens § 2, stk. 2, 2. og
3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af
afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse angivelser i januar
måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag,
jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er
det bestemt, at indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er
omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret,
forfalder til betaling den 1. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden - som er
kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. - og skal
indbetales senest den 10. i den første måned efter
udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Denne ordning
gælder for små og mellemstore virksomheder.
For store virksomheder gælder andre
regler. I opkrævningslovens § 2, stk. 6, 1. pkt., er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven, hvor
det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angivelser,
foretagne indberetninger til indkomstregisteret eller
foreløbige fastsættelser, jf. § 4, af enten
arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en forudgående
12-månedersperiode regnet fra og med oktober 2 år
før kalenderåret til og med september i året
før kalenderåret overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1
mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
kalenderåret til betaling den sidste hverdag (bankdag) i den
måned, som indkomsten vedrører. Forfaldstidspunktet
for indeholdt A-skat m.v. som nævnt i 1. pkt. finder
ifølge § 2, stk. 6, 2. pkt., tilsvarende anvendelse for
indeholdelsespligtige med flere virksomheder, for hvilke der
føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt
flere SE-numre. Dette gælder ifølge 3. pkt. dog ikke,
hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger
250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige
angivelses- og betalingsdag er ifølge 4. pkt. forfaldsdagen.
I 5. pkt. er det bestemt, at 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse
på regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er det
bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af
indeholdt kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og institutioner, hvis
driftsbudget er optaget på statens bevillingslove.
2) Institutioner, foreninger og fonde, hvor
vedkommende minister i henhold til § 2, stk. 2, i lov om
statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens regler om
regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige institutioner, hvor staten
yder tilskud til dækning af institutionens driftsudgifter
på halvdelen eller mere.
4) Kommunale fællesskaber, jf. § 60
i lov om kommunernes styrelse, hvori der alene deltager kommuner,
og hvis regnskab optages i en kommunes regnskab.
5) Selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med en region eller en kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56,
stk. 1, er udmøntet i § 25, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om
kildeskat.
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er det
bestemt, at for indeholdelsespligtige, der er omfattet af
opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene
forudlønnede, mens kildeskattelovens § 56, stk. 3,
bestemmer, at kommuner og regioner skal afregne indeholdt kildeskat
senest den første hverdag i måneden.
Det foreslås i § 3, at for indeholdelsespligtige, for
hvem skatteministeren i medfør af kildeskattelovens §
56 har fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, vil de foreslåede bestemmelser i
§§ 1 og 2 ikke skulle finde anvendelse.
De foreslåede regler i §§ 1 og
2 foreslås derfor ikke at skulle finde anvendelse på de
indeholdelsespligtige, der nævnes i § 25, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om
kildeskat.
Det vil således alene være
erhvervslivet, der skal omfattes af den foreslåede udskydelse
af betalingsfristerne. For indeholdelsespligtige, for hvem
skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har
fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, foreslås der således ikke at
skulle gælde nogen udskydelse. Det gælder bl.a.
ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på
statens bevillingslove.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Efter ligningslovens § 9 H, stk. 1, kan
dagplejere, der udfører kommunal eller privat dagpleje efter
§ 21, stk. 2 eller 3, i dagtilbudsloven eller privat pasning i
eget hjem efter kapitel 14 i dagtilbudsloven, vælge at tage
et standardfradrag ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Standardfradraget beregnes af den
skattepligtige del af det vederlag, der modtages for dagplejen, jf.
ligningslovens § 9 H, stk. 2, 1. pkt. I beregningsgrundlaget
medregnes arbejdsgivers og arbejdstagers bidrag til
pensionsordningen. Bidraget medregnes dog ikke, hvis der er tale om
en arbejdsgiverordning, hvor der er bortseelsesret for
præmien til pensionen.
Standardfradraget for dagplejere beregnes
på baggrund af en procentsats, der er fastsat i
ligningslovens § 9 H, stk. 3. Fra og med indkomståret
2019 udgør standardfradraget 60 pct. af den skattepligtige
del af dagplejevederlaget, jf. ligningslovens § 9 H, stk. 3,
9. pkt. Dagplejeren kan selv vælge, om denne vil anvende
standardfradraget på 60 pct. af dagplejevederlaget eller i
stedet fratrække de dokumenterede faktiske udgifter, der er
forbundet med erhvervelsen af indkomsten. Valget om anvendelse af
standardfradraget skal tages for et helt indkomstår ad
gangen.
Standardfradraget for dagplejere gives ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der er tale om et
ligningsmæssigt fradrag. Skatteværdien af et
ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i
en kommune med en skatteprocent svarende til
landsgennemsnittet.
Bestemmelsen i ligningslovens § 9 H om
standardfradrag gælder for dagplejere med op til fem
børn, når der er tale om én person, og op til
ti børn, når dagplejen varetages af flere
personer.
Som udgangspunkt kan selvstændigt
erhvervsdrivende ikke anvende standardfradraget for dagplejere, da
selvstændige dagplejere kan fratrække udgifterne ved
opgørelsen af den personlige indkomst og har mulighed for at
anvende virksomhedsskattelovens regler. Selvstændige
dagplejere kan dog anvende standardfradraget, hvis dagplejeren
oplyser sin indkomst, som almindelige lønmodtagere
gør det. Derigennem kan de selvstændige dagplejere
anvende standardfradraget som et ligningsmæssigt fradrag
på samme vis som almindelige lønmodtagere.
Det foreslås i § 4, at for indkomståret 2023
forhøjes procentsatsen efter ligningslovens § 9 H, stk.
3, 9. pkt., med 8 procentpoint.
Forslaget vil medføre, at
standardfradraget for dagplejere efter ligningslovens § 9 H,
stk. 3, 9. pkt., midlertidigt forhøjes med 8 procentpoint
for indkomståret 2023. Dermed vil standardfradraget for
dagplejere for indkomståret 2023 stige fra 60 pct. til 68
pct. Det betyder, at dagplejere, hvis de efter ligningslovens
§ 9 H, stk. 1 og 2, vil være berettigede til at anvende
standardfradraget for dagplejere for indkomståret 2023, vil
kunne vælge at tage et standardfradrag på 68 pct. af
den skattepligtige del af dagplejevederlaget for indkomståret
2023. Der vil som hidtil være tale om et
ligningsmæssigt fradrag.
Det vil som hidtil ikke være muligt
både at vælge at fratrække de dokumenterede
faktiske udgifter, der er forbundet med erhvervelsen af indkomsten,
og tage standardfradraget for dagplejere på 68 pct. Ligeledes
vil dagplejeren skulle vælge at anvende standardfradraget for
hele indkomståret.
Derudover vil det som hidtil gælde for
selvstændigt erhvervsdrivende, at de som udgangspunkt ikke
kan anvende standardfradraget for dagplejere, medmindre den
selvstændige dagplejer vælger at oplyse sin indkomst,
som lønmodtagere gør det. Derigennem vil den
selvstændige dagplejer kunne anvende standardfradraget som et
ligningsmæssigt fradrag på samme vis som almindelige
lønmodtagere.
Da forhøjelsen af standardfradraget vil
være midlertidigt, vil det medføre, at
forhøjelsen kun vil være gældende for
indkomståret 2023. Det betyder, at der ikke vil være
ændringer i procentsatsen for standardfradraget i
ligningslovens § 9 H, stk. 3, for tidligere og
efterfølgende indkomstår. Dermed vil procentsatsen for
standardfradraget for dagplejere ikke blive ændret i forhold
til de gældende regler for efterfølgende
indkomstår. Det betyder, at som hidtil vil standardfradraget
for dagplejere for indkomståret 2024 og efterfølgende
indkomstår være 60 pct.
Forslaget vil ikke medføre
ændringer i betingelserne for dagplejerens berettigelse til
standardfradraget efter ligningslovens § 9 H.
Til §
5
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2023.
Lovforslagets § 4 om den midlertidige
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere har virkning
for indkomståret 2023. Med lovforslagets § 5, stk. 1,
vil den midlertidige forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere få virkning tilbage i tid. Den midlertidige
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
indebærer en skattenedsættelse, som alene vil
være til gunst for de berørte borgere.
Det foreslås i stk.
2, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2023 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger af §
4.
Med gældende regler foretages der for
selvbudgetterende kommuner en opgørelse af henholdsvis den
kommunale indkomstskat og kirkeskatten på 1. maj i året
2 år efter kalenderåret, jf. § 16, stk. 1, i lov
om kommunal indkomstskat. Der beregnes herefter et
efterreguleringsbeløb som forskellen mellem den opgjorte
kommunale indkomstskat og kirkeskatten og de beløb, der i
løbet af kalenderåret er udbetalt fra staten til
kommunen som en foreløbig udbetaling.
Efterreguleringsbeløbet afregnes i månederne januar,
februar og marts i året 3 år efter kalenderåret,
jf. stk. 2.
Bestemmelsen i § 16 i lov om kommunal
indkomstskat tager ikke højde for, at der kan komme
lovændringer, efter at kommunerne har truffet beslutning om
at være selvbudgetterende, og som kan påvirke
slutskatten. Det fremgår imidlertid af aktstykke 318, 2021/22
(bloktilskudsaktstykket), tiltrådt af Finansudvalget den 23.
juni 2022, at skønnet over det kommunale
udskrivningsgrundlag i 2023 hviler på en forudsætning
om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at ved efterfølgende ændringer i
udskrivningsgrundlaget for 2023 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Det foreslås derfor i stk. 2 at neutralisere de økonomiske
virkninger for den personlige indkomstskat for kommunerne og
folkekirken for indkomståret 2023 af den midlertidige
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere, for så
vidt angår de kommuner, der for 2023 har valgt at budgettere
med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat.
Neutraliseringen indebærer, at
lovforslaget ikke vil påvirke skatteindtægterne for de
selvbudgetterende kommuner. Det sker ved, at den opgjorte slutskat
for 2023 korrigeres for den virkning, som lovforslaget vil have
på de kommunale skatteindtægter.
Det foreslås i stk.
3, at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2023 efter stk. 2 fastsættes
af indenrigs- og sundhedsministeren på grundlag af de
oplysninger vedrørende indkomståret 2023, der
foreligger pr. 1. maj 2025, som også er tidspunktet for
opgørelsen af de kommunale skatteindtægter til brug
for efterreguleringen, jf. § 16, stk. 1, i lov om kommunal
indkomstskat.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende
kommuner for indkomståret 2023 efter § 16, stk. 2, i lov
om kommunal indkomstskat, herunder også kirkeskatten,
opgøres i 2025, jf. stk. 1. Efterreguleringsbeløbet
afregnes i 2026, jf. stk. 2.
Til §
6
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Lovforslaget indeholder forslag om fravigelse
af bestemmelser i opkrævningsloven. Opkrævningsloven
gælder ifølge sin § 21 ikke for
Færøerne og Grønland.
Lovforslaget indeholder en midlertidig
forhøjelse af standardfradraget for dagplejere efter
ligningslovens § 9 H, stk. 3. Forhøjelsen af
standardfradraget for dagplejere gælder ikke for
Færøerne og Grønland.