Skriftlig fremsættelse (19. april
2023)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel (Gennemførelse af ændring af
udlejningsdirektivet)
(Lovforslag nr. L 111)
Der blev i
foråret 2022 vedtaget en række ændringer i
udlejningsdirektivet.
Ændringerne har primært til hensigt at udvide
virksomheders adgang til at gøre brug af udlejede
køretøjer til godstransport. Det tilsigtes at
gøre det lettere for virksomheder at imødegå
spidsbelastningsperioder eller udskifte defekte eller beskadigede
køretøjer.
Den
største ændring i direktivet er, at medlemslande skal
tillade, at deres egne transportvirksomheder kan benytte lejede
køretøjer, som er indregistreret i en anden
medlemsstat, til at udføre godstransport på deres
område.
Godskørselsloven regulerer godskørselsområdet,
herunder regler og krav vedrørende tilladelse til at
udføre godskørsel. I denne kontekst er der i
godskørselsloven ikke taget aktivt stilling til danske
virksomheders brug af udenlandsk lejede køretøjer til
godskørsel.
Ifølge
den gældende lov gælder der et krav om tilladelse,
når der udføres godstransport med dansk
indregistrerede motorkøretøjer. Denne formulering er
det i lyset af direktivændringerne nødvendigt at
ændre.
Lovforslaget
har derfor til formål at sikre gennemførelsen
direktivændringerne i godskørselsloven og sikre, at
godstransport udført med udlejningskøretøjer,
som er indregistreret i et andet medlemsland, omfattes af
godskørselsloven på lige vilkår med
godstransport udført med dansk indregistrerede
køretøjer.
I samme
henseende skal lovforslaget endvidere præcisere
transportministerens bemyndigelse til at fastsætte regler med
henblik på at anvende eller gennemføre EU-regler om
godskørsel, idet udlejningsdirektivet ikke kun omfatter
motorkøretøjer, men flere
køretøjstyper, som anvendes til godstransport.
Med den
foreslåede ændring af lovens bemyndigelsesbestemmelse
vil det blive muligt for transportministeren at fastsætte
regler med henblik på gennemførelse af EU-regler om
godskørsel ikke blot med motorkøretøjer, men
også påhængsvogne, sættevogne eller
vogntog.
Slutteligt skal det med lovforslaget
undgås, at reglerne om arbejdsvilkår for og
aflønning af udlånte chauffører efter
godskørselsloven omgås, når der gøres
brug af udlejningskøretøjer, som er indregistreret i
et andet medlemsland.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling. Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg
venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger
før den 1. juli 2023, hvor det foreslås, at forslaget
skal træde i kraft.