Fremsat den 19. april 2023 af børne- og undervisningsminister (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Forlængelse af de udvidede
frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og
målsætningen om fuld kompetencedækning i
skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingsplanen
m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882
af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 16 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2022/23« til: »2023/24«.
2. I
§ 40, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »§ 57 d, stk. 5« til: »§
57 d, stk. 4«.
3. I
§ 40, stk. 7, 3. pkt.,
ændres »2022/23« til: »2023/24«.
4. I
§ 40 a, stk. 2, ændres
» udviklingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og
handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4« til: »
handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3«.
5. I
§ 44, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 57 d, stk. 4« til: »§
57 d, stk. 3«.
6. I
§ 57 d, stk. 2, ændres
»udtrækker årligt en udviklingsliste over de
folkeskoler« til: »oplyser årligt
kommunalbestyrelsen om de folkeskoler i kommunen«.
7. § 57 d,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-6 bliver stk. 3-5.
8. I
§ 57 d, stk. 5, 1. pkt., der
bliver stk. 4, 1. pkt., og, stk. 6, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk.
4« til: »stk. 3«.
9. § 57 d,
stk. 7, ophæves.
§ 2
I lov nr. 881 af 21. juni 2022 om ændring
af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale
internationale grundskoler (Forlængelse af frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af mulighed for
fjernundervisning) foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 2, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. juni 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1
og 3, og § 2, nr. 1, træder i kraft den 1. august
2023.
Stk. 3. § 16 e i
lov om folkeskolen, som ændret ved denne lovs § 1, nr.
1, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den 1.
august 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af muligheden for afkortning
af skoleugens længde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Forlængelse af muligheden for at fravige
kravet om fuld kompetencedækning
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Afskaffelse af udviklingsplanen m.v.
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en aftale af 10. februar 2023
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti om forlængelse af de udvidede frihedsgrader
på folkeskoleområdet i skoleåret 2023/24 og
skoler med bekymrende kvalitet.
I indeværende og foregående skoleår har
kommuner og skoler midlertidig frihed til at afkorte skoleugens
længde ved at konvertere al understøttende
undervisning (UUV) til andre aktiviteter i undervisningen, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug, fx
to-voksenordninger, undervisning i små hold eller
turboforløb. Herudover har kommunerne mulighed for at
fravige målsætningen om fuld kompetencedækning.
Fuld kompetencedækning indebærer, at 95 pct. af alle
timer skal varetages af en lærer med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i. Fravigelsen af målsætningen
om fuld kompetencedækning giver mulighed for, at klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen. De nævnte muligheder bortfalder med udgangen af
skoleåret 2022/23.
Skolerne og kommunerne har i de forgangne skoleår sat stor
pris på friheden til at tilrettelægge undervisningen ud
fra, hvad der giver mest faglig mening for eleverne. Regeringen og
forligspartierne mener på den baggrund, at der er god grund
til at forlænge de udvidede frihedsgrader, så de
også gælder i det kommende skoleår.
Med aftale af 29. oktober 2021 om det fremtidige evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen indgået af den
daværende regering og partierne i folkeskoleforligskredsen
blev det aftalt, at folkeskoler med bekymrende kvalitet
årligt skal udtrækkes til en udviklingsliste, at
kommunerne skal udarbejde en udviklingsplan for de skoler, som er
omfattet af listen, og endelig at Børne- og
Undervisningsministeriet skal fastsætte indikatorerne
på baggrund af dialog med parterne i "Sammen om Skolen", som
udviklingslisten skal udtrækkes på baggrund af. "Sammen
om Skolen" er et nationalt samtale- og udviklingsprogram for
folkeskolen, og bag samarbejdet står regeringen,
folkeskoleforligskredsen, Danmarks Lærerforening,
Skolelederforeningen, KL, Danske Skoleelever, Skole og
Forældre, BUPL og Børne- og Kulturchefforeningen. De
regler, som blev gennemført i folkeskoleloven for at
udmønte aftalen, har været gældende fra den 1.
august 2022. Formålet med udviklingslisten er at opdage
skoler med kvalitetsudfordringer hurtigt, så der kan
sættes ind med relevante tiltag for tidligt at vende
udviklingen.
Regeringen og forligspartierne har den 10. februar 2023
indgået aftale om at fjerne kravet om, at kommunerne skal
udarbejde en udviklingsplan for skoler, der er omfattet af
udviklingslisten. Der er endvidere enighed om, at Børne- og
Undervisningsministeriet i stedet skal meddele
kommunalbestyrelserne i de kommuner, som har skoler med en
bekymrende kvalitet, at det forventes, at de sætter fokus
på arbejdet med kvaliteten og udviklingen af de
pågældende skoler. Justeringen skal være med til
at undgå unødigt bureaukrati og hermed være et
første skridt i forhold til at understøtte ambitionen
om at frisætte folkeskolen. Regeringen og forligspartierne er
endelig enige om, at betegnelsen "udviklingslisten" udgår, da
formålet med initiativet ikke er at lave en samlet oversigt,
men derimod at kommunalbestyrelsen skal sætte ind over for de
konkrete skoler med bekymrende kvalitet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af muligheden for afkortning af
skoleugens længde
2.1.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i
børnehaveklassen og i 1.-9. klasse - mellem 1.110 og 1.400
timer - er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det samlede
antal årlige undervisningstimer - mellem 600 og 990 timer -
er fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen
mellem disse timetal udfyldes af understøttende undervisning
og pauser, som er en del af elevernes samlede årlige
undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres
undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og
obligatoriske emner, jf. § 7, således af
understøttende undervisning. Den understøttende
undervisning skal efter loven anvendes til at understøtte en
varieret skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter
m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i
folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på
at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer,
alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens §
16 a, stk. 1, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling),
tillæg A, L 226 som fremsat, side 19, at formålet med
den understøttende undervisning er at fungere som fleksibel
undervisningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer
vil skulle anvende til at skabe variation i hele skoledagen. Det
fremgår endvidere af forarbejderne, side 20, at klassens tid
fortsat vil skulle indgå i den understøttende
undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca.
en time til klassens tid i den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden i
børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin, jf. § 14
b, stk. 1, nr. 1, i op til et skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for
en klasse ved hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen under samme betingelser som i stk. 1 godkende
at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, for
specialklasser eller specialskoler.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 b, stk. 3, at
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 og 2 gives klassevis.
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 4, skal
kommunalbestyrelsen, når bestemmelserne i § 14 b, stk.
1, om en mindste varighed af undervisningstiden fraviges, tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, kan godkende at fravige
reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på
4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik
på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til to ugentlige
undervisningstimer. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. § 16
b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8.
klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 3, med henblik på at
give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan
efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge
kommunalbestyrelsen herom. Undervisningstiden kan afkortes med op
til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer
årligt til den understøttende undervisning. Skolen
skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 16 e, indført.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i
folkeskolelovens § 16 e, forlænget til også at
gælde i skoleåret 2022/23.
Efter folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin
i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
I henhold til § 16 e, stk. 2, kan kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller klassevis.
Det følger af § 16 e, stk. 3, at i tilfælde
af, at bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed
af undervisningstiden fraviges, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Folkeskolelovens § 16 e supplerer således de
gældende bestemmelser i folkeskolelovens § 16 b og
§ 16 d. Det er derfor op til kommunalbestyrelsen at
vælge, hvilken hjemmel til afkortning af skoleugens
længde der ønskes benyttet.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og
frihed for de enkelte skoler, således at der skabes rammer
til at løfte fagligheden og sikres en fortsat god trivsel
for både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor
den 10. februar 2023 indgået aftale om at forlænge
muligheden for at konvertere al understøttende undervisning
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, skal forlænges, sådan at denne mulighed
også gælder for skoleåret 2023/24. Det kan give
mulighed for tolærer- og tovoksenordninger, flere fagtimer,
holddannelse eller turboløb i udvalgte fag, hvis skolen
vurderer, at det er et egnet redskab til at understøtte
elevernes faglige udvikling. Konverteringen af
understøttende undervisning forudsætter således
fortsat, at de frigivne personaleressourcer fortsat bliver på
skolen.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2022/23 til 2023/24 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 16 e, stk. 1.
Med dette forslag vil kommunerne fortsat i skoleåret
2023/24 have mulighed for at afkorte skoleugens længde med al
tiden til understøttende undervisning, så det bliver
muligt for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der
udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen,
hvis skolen vurderer, at det er den rigtige løsning for at
sikre klassens faglige udvikling.
Det kunne f.eks. være til tolærer- og andre
tovoksenordninger, flere fagtimer, holddannelse eller
turboforløb i udvalgte fag. Det betyder, at skolen vil
skulle finde tid til de aktiviteter, der normalt indgår i
klassens tid, i den fagopdelte undervisning.
Derudover vil der - ligesom ved andre beslutninger om afkortning
af skoleugens længde - skulle tilbydes eleverne plads i
skolens skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstilbud
i de timer, som fravigelsen af den samlede undervisningstid
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Konverteringen af understøttende undervisning vil
forudsætte, at de frigivne personaleressourcer bliver
på skolen og bruges i undervisningen. De frigivne ressourcer
vil således ikke kunne overføres til et eventuelt
fritidstilbud, som eleverne måtte være indskrevet i, og
medgå til finansiering af den øgede
åbningstid.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhentet en
udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne
forbindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den
øgede åbningstid i elevernes fritidstilbud.
Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen inden for de
sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoleugens længde
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Forlængelse af muligheden for at fravige
kravet om fuld kompetencedækning
2.2.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i
(kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens §
40, stk. 7, 2. pkt., i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Med lov nr. 2047 af 14. november 2021 blev bestemmelsen i §
40, stk. 7, 3. pkt., indført. Bestemmelsen indebar, at
kommunerne i skoleåret 2021/22 fik mulighed for generelt at
fravige kompetencedækningsmålsætningen.
Med lov nr. 881 af 21. juni 2022 blev bestemmelsen i § 40,
stk. 7, 3. pkt., forlænget til også at gælde i
skoleåret 2022/23.
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., kan
kommunalbestyrelsen endvidere beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i 1. pkt. i skoleåret 2022/23.
Folkeskolelovens § 40, stk. 7, blev indført ved
§ 1, nr. 79, i lov nr. 1640 af 26. december 2013 samt
ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7. maj 2019, ved
§ 1, nr. 3, i lov nr. 2047 af 14. november 2021 og senest ved
lov nr. 881. af 21. juni 2022.
Det fremgår af forarbejderne til ændringen af
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling),
tillæg A, L 226 som fremsat, side 26 f, at der ved fuld
kompetencedækning forstås, at 95 pct. af undervisningen
i fagene varetages af lærere, som enten har
undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra
læreruddannelsen i de fag, de underviser i, eller har
opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv. Det fremgår endvidere, at
kompetencedækningskravet omfatter alle fag i grundskolens
fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes
obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 7.-8. klasse, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10. klasse.
Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskoleelevernes
andre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Det fremgår herudover af forarbejderne til den oprindelige
bestemmelse, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 51
som fremsat, side 58, at fuld kompetencedækning gælder
på kommuneniveau. Det følger endvidere af
forarbejderne til folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2. pkt., jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 51 som fremsat, side
58, at kommunalbestyrelsen i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren kan
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i forhold til
en eller flere bestemte af kommunens folkeskoler. Det er
således forudsat i lovens forarbejder, at
kompetencedækningsmålsætningen også
gælder på skoleniveau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal
kompetencedækning efter folkeskolelovens § 40, stk. 7,
1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7.
maj 2019 være nået fra og med skoleåret 2025/26.
Kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen løbende
øges, så kompetencedækningen er mindst 90 pct. i
2021.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Der vurderes at være behov for at skabe fleksibilitet og
frihed for de enkelte skoler, således at der skabes rammer
til at løfte fagligheden og sikre den gode trivsel for
både elever og ansatte i folkeskolen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har derfor
den 10. februar 2023 indgået aftale om at forlænge
muligheden for at fravige kravet om fuld kompetencedækning,
sådan at den også gælder for skoleåret
2023/24. Det vil betyde, at skolerne får mulighed igen i det
kommende skoleår for at fravige målsætningen om,
at lærerne skal have undervisningskompetence i de fag, de
underviser i (målsætningen om fuld
kompetencedækning). Det vil fortsat give skolerne en
større grad af frihed til at prioritere andre
pædagogiske hensyn, fx "få-lærere princippet",
så klasserne i højere grad kan have de samme
lærere i løbet af skoledagen.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
angivelsen af det omfattede skoleår fra 2022/23 til 2023/24 i
bestemmelsen i folkeskolelovens § 40, stk. 7.
Med forslaget får kommunerne i skoleåret 2023/24
fortsat mulighed for at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne
kan fortsætte med at prioritere pædagogiske hensyn,
f.eks. "få-lærere-princippet", hvor klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe
beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da
målsætningen som udgangspunkt gælder på
kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere beslutningen
inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld
kompetencedækning henvises til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Afskaffelse af udviklingsplanen m.v.
2.3.1. Gældende ret
Efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, gennemfører
kommunalbestyrelsen årligt en skoleudviklingssamtale med
skolens leder. Det følger af folkeskolelovens § 40 a,
stk. 2, at samtalen inddrager resultaterne fra obligatoriske test,
jf. § 13 a, status på eventuelle udviklingsplaner, jf.
§ 57 d, stk. 3, og handlingsplaner, jf. 57 d, stk. 4, og
opfølgning på tidligere udviklingssamtaler.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat, side
33, at skoleudviklingssamtalerne vil skulle gennemføres
årligt. Den nærmere tilrettelæggelse vil skulle
fastlægges lokalt. Det fremgår endelig, at det vil
være op til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvornår
på året samtalerne gennemføres. Dette vil
ifølge bestemmelsens forarbejder f.eks. afhænge af,
hvornår i skolernes og skolevæsenets
årsplanlægning det giver bedst mening at have en
samtale om skolernes udviklings- og indsatsområder. I
forarbejderne bemærkes det endvidere, at der ikke vil
være noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen
planlægger at gennemføre skoleudviklingssamtaler
hyppigere end en gang om året.
Efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 2, udtrækker
børne- og undervisningsministeren årligt en
udviklingsliste over de folkeskoler, der har behov for styrket
opmærksomhed på deres udvikling for at undgå
vedvarende dårlig kvalitet. Herudover kan børne- og
undervisningsministeren efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 7,
fastsætte nærmere regler om udviklingslisten, herunder
om tidspunktet for udtræk af listen, om
udvælgelseskriterier og om sagsbehandling og klager i
forbindelse med udtræk af listen.
Efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, skal
kommunalbestyrelsen for skoler omfattet af stk. 2, udarbejde en
udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring af
skolens kvalitet.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat, side
17 f, at det vil være kommunalbestyrelsernes ansvar at tage
stilling til kvaliteten af den undervisning, skolerne giver, og
på den baggrund sikre den fornødne forbedring af de
pågældende skolers resultater. Det fremgår
endvidere, at kommunalbestyrelserne derfor vil skulle udarbejde en
udviklingsplan for hver enkelt skole på listen, som kan
indgå i kommende skoleudviklingssamtaler, jf. ovenfor. En
udviklingsplan vil ifølge forarbejderne kunne indeholde en
redegørelse for de forhold, der begrunder udarbejdelsen af
planen, de tiltag, som skal tages for at forbedre kvaliteten, hvem
der er ansvarlig for tiltagene, konkrete målsætninger
og en tidsplan for forbedringerne.
Det fremgår herudover af forarbejderne til bestemmelsen,
jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat,
side 17 f, at skoler, der over flere år har haft behov for
styrket opmærksomhed på deres udvikling, for at
undgå vedvarende dårlig kvalitet, ud fra en konkret
vurdering af kvaliteten kan udtages til kvalitetstilsyn. Skoler i
kvalitetstilsyn tilbydes i denne forbindelse rådgivning og
understøttelse fra Børne- og
Undervisningsministeriets læringskonsulenter til at
løfte kvaliteten.
Det fremgår videre af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat, side
37 f, at udviklingsplanen vil skulle indeholde initiativer med
henblik på forbedring af skolens kvalitet, jf.
kommunalbestyrelsens beslutning om niveauet herfor. En
udviklingsplan vil således kunne indeholde en
redegørelse for de forhold, der begrunder udarbejdelsen af
planen, de tiltag, som skal tages for at forbedre kvaliteten, hvem
der er ansvarlig for tiltagene, konkrete målsætninger
og en tidsplan for forbedringerne. Udviklingsplanen kan omfatte
tiltag både i og uden for den udtagne skole, herunder om
f.eks. forpligtende samarbejder på skolelederniveau,
partnerskaber mellem skoler, ændringer af skolens
rammevilkår m.v.
Reglerne har været gældende fra den 1. august
2022.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
Med aftale af 29. oktober 2021 om det fremtidige evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen indgået i
folkeskoleforligskredsen blev det besluttet, at folkeskoler med
bekymrende kvalitet årligt udtrækkes til en
udviklingsliste, at kommunerne skal udarbejde en udviklingsplan for
de skoler, som er omfattet af listen, og endelig at Børne-
og Undervisningsministeriet skal fastsætte indikatorerne i
samarbejde med parterne i "Sammen om Skolen", som udviklingslisten
vil skulle udtrækkes på baggrund af.
"Sammen om Skolen" er et nationalt samtale- og udviklingsprogram
for folkeskolen, og bag samarbejdet står regeringen,
folkeskoleforligskredsen, Danmarks Lærerforening,
Skolelederforeningen, KL, Danske Skoleelever, Skole og
Forældre, BUPL og Børne- og Kulturchefforeningen.
Formålet med udviklingslisten er at opdage skoler med
kvalitetsudfordringer hurtigt, så der kan sættes ind
med relevante tiltag for tidligt at vende udviklingen.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen har den 10.
februar 2023 indgået aftale om, at betegnelsen
"udviklingslisten" skal udgå af folkeskoleloven, da
formålet med initiativet ikke har været at lave en
samlet oversigt, men derimod at kommunalbestyrelsen skal
sætte ind over for de konkrete skoler med bekymrende
kvalitet.
Regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen er herudover
enige om at fjerne kravet om, at kommunerne skal udarbejde en
udviklingsplan for skoler, der er omfattet af udviklingslisten. Der
er endvidere enighed om, at Børne- og
Undervisningsministeriet i stedet skal meddele
kommunalbestyrelserne i de kommuner, som har skoler med en
bekymrende kvalitet, at det forventes, at de sætter fokus
på arbejdet med kvaliteten og udviklingen af de
pågældende skoler. Justeringen skal være med til
at undgå unødigt bureaukrati og hermed være et
første skridt for at understøtte ambitionen om at
frisætte folkeskolen. Det afgørende er, at kommunerne
er sit ansvar bevidst og selv sætter de nødvendige
initiativer i gang.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at ændre
folkeskolelovens § 57 d, stk. 2, således at
børne- og undervisningsministeren i stedet meddeler
kommunalbestyrelsen om de folkeskoler i kommunen, som har en
bekymrende kvalitet, og at det forventes, at de sætter fokus
på arbejdet med kvaliteten og udviklingen af de
pågældende skoler.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren årligt oplyser kommunalbestyrelsen
om, hvilke folkeskoler i kommunen, der har behov for styrket
opmærksomhed på deres udvikling for at undgå
vedvarende dårlig kvalitet.
Formålet med at give meddelelse til kommunalbestyrelsen
vil være at sikre, at der tidligt kommer fokus på de
skoler i de enkelte kommuner, der har bekymrende kvalitet. Det vil
således være hensigten, at oplysningerne skal
være et arbejdsredskab for de enkelte kommuner, som dermed
kan etablere en åben og tillidsfuld dialog med de omfattede
skoler med henblik på at understøtte en positiv
udvikling på skolen.
Det forventes, at kommunalbestyrelsen som modtager meddelelse
om, at der er folkeskoler i kommunen, som har en bekymrende
kvalitet sætter fokus på arbejdet med kvaliteten og
udviklingen af de pågældende skoler.
De konkrete datakilder og grænseværdier for
bekymrende kvalitet udvikles løbende af Børne- og
Undervisningsministeriet, blandt andet med udgangspunkt i så
vidt muligt at identificere folkeskoler og afdelinger af
folkeskoler, der er i risiko for at blive udtaget i
kvalitetstilsynet på folkeskoleområdet, jf. § 57
d, stk. 1. Dermed sættes der netop fokus på
folkeskoler, der har behov for styrket opmærksomhed om deres
udvikling for at undgå vedvarende dårlig kvalitet.
Det foreslås herudover at ophæve bestemmelsen i
folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, om udarbejdelse af en
udviklingsplan.
Ophævelsen vil indebære, at kommunalbestyrelsen for
skoler omfattet af stk. 2 ikke vil have pligt til at udarbejde en
udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring af
skolens kvalitet.
Det vil således være op til kommunalbestyrelsen at
beslutte, hvilke skridt en meddelelse fra børne- og
undervisningsministeren efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 2,
som denne ændres med lovforslagets § 1, nr. 6, skal give
anledning til.
Antallet af skoler med bekymrende kvalitet forventes at omfatte
op til ca. 10 pct. af landets skoler, herunder også skoler,
der allerede er i kvalitetstilsyn efter folkeskolelovens § 57
d, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at bemyndigelsen i § 57 d,
stk. 7, ophæves.
Ophævelsen vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren ikke kan fastsætte nærmere
regler om meddelelsen af kommunalbestyrelserne, herunder om
tidspunktet herfor, om udvælgelseskriterier og om
sagsbehandling og klager m.v.
Ophævelsen skyldes, at det ikke vil være
nødvendigt at fastsætte nærmere regler om
meddelelsen af kommunalbestyrelsen og om sagsbehandling i denne
forbindelse. Det skyldes, at meddelelserne efter den
foreslåede § 57 d, stk. 2, ikke vil have karakter af
afgørelser i forvaltningslovens forstand, og at de derfor
ikke vil være omfattet af de forvaltningsretlige regler om
f.eks. partshøring m.v. Der er alene tale om meddelelser, og
kommunalbestyrelser omfattet af en meddelelse vil ikke have pligt
til f.eks. at udarbejde en udviklingsplan.
For nærmere om afskaffelse af udviklingsplanen m.v.
henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 4-9, og
bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
De muligheder, som gives med lovforslaget, og skal give skoler
og kommuner frihed til at prioritere deres ressourcer, så de
bedst muligt understøtter elevernes faglige og personlige
udvikling, vurderes at understøtte delmål 4.1,
hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge
gennemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og
ungdomsuddannelse i høj kvalitet, der fører til
relevante og effektive læringsresultater.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige for så vidt
angår de dele, som vedrører fuld afkortning af
skoleugens længde og målsætningen om fuld
kompetencedækning.
Det bemærkes, at kommunerne selv vil skulle tilvejebringe
den nødvendige finansiering, hvis der lokalt træffes
beslutning om at afkorte skoleugens længde efter
lovforslagets § 1, nr. 1, og der derved opstår et
øget pasningsbehov. Kommunerne vil på tilsvarende vis
selv skulle finansiere eventuelle øvrige omkostninger
forbundet med anvendelsen af de muligheder, som lovforslaget vil
medføre, ligesom kommunerne inden for rammerne af de
foreslåede bestemmelser vil kunne disponere over de
ressourcer, der frigøres ved brug af de muligheder, som
lovforslaget vil give.
Lovforslaget medfører kommunale mindreopgaver som
følge af afskaffelse af krav om udarbejdelse af
udviklingsplaner. På dette punkt vurderes lovforslaget at
frigøre 8 mio. kr. årligt i kommunerne. Det
forudsættes, at de kommunale budgetter ikke tilpasses i 2023,
men at mindreudgifterne indtræder fra 2024 og frem.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser
implementeringskonsekvenser for staten på dette punkt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne skal
DUT-forhandles med KL.
Det vurderes desuden, at principperne for digitaliseringsklar
lovgivning ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er den 23. februar 2023 sendt i
høring med frist den 16. marts 2023. Baggrunden herfor er,
at den politiske aftale, som lovforslaget udmønter, blev
indgået den 10. februar 2023, og at bestemmelserne
vedrørende udviklingsplanen skal træde i kraft den 2.
juni 2023. Perioden for den eksterne høring er på
denne baggrund afkortet med en uge. Følgende myndigheder og
organisationer m.v. er blevet hørt:
Ankestyrelsen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
CEPOS, Cevea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
- grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk
Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleforening
for Sydslesvig, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC -
Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
-Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd, DEA,
Den uvildige konsulentordning på handicapområdet
(DUKH), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA - Danmarks
Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af
katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler,
Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og
unge (fobu), Foreningsfællesskabet, Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, HvorErDerEnVoksen,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka,
LandboUngdom, Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspensionister,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen
Danske Daginstitutioner (LDD), Landsorganisationen for sociale
tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet,
Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralorganisation,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Netværket for
kostafdelinger, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes
Landsforening, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Steinerskoler i
Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Selvejende og
private institutioners forening (Spifo), Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunale mindreudgifter på 8 mio.
kr. fra 2024 og frem. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det forudsættes, at de kommunale
budgetter i 2023 ikke tilpasses, men at mindreudgifterne
indtræder fra 2024 og frem. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 16 e, stk. 1, i folkeskoleloven
kan kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin
i skoleåret 2022/23, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom.
I henhold til folkeskolelovens § 16 e, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs-
eller klassevis.
Det følger af folkeskolelovens § 16 e, stk. 3, at
fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste
varighed af undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 16 e, stk. 1, 1. pkt., ændres
fra »2022/23« til: »2023/24«.
Det foreslåede vil indebære, at § 16 e, stk.
1-3, videreføres i overensstemmelse med gældende ret,
sådan at bestemmelsen forlænges til at gælde for
skoleåret 2023/24.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
16 e, foreslås ophævet med udgangen af skoleåret
2023/24, jf. lovforslagets § 3, stk. 3, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 40, stk. 5, i folkeskoleloven
kan kommunalbestyrelsen, med undtagelse af de beføjelser,
der følger af arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger,
der er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3,
§ 34, stk. 3, og § 57 d, stk. 5, helt eller delvis
delegere sine beføjelser efter folkeskoleloven til
skolebestyrelserne.
Det foreslås, at henvisningen i § 40, stk. 5, 1. pkt., ændres fra
»§ 57 d, stk. 5« til »§ 57 d, stk.
4«.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge
af lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter § 57 d, stk. 3,
ophæves, således at bestemmelsens stk. 4-6 bliver stk.
3-5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende § 40, stk. 7, 3. pkt., kan
kommunalbestyrelsen beslutte at fravige kravet om
undervisningskompetence i henhold til bestemmelsens 1. pkt. i
skoleåret 2022/23.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres fra
»2022/23« til: »2023/24«.
Den foreslåede ændring betyder, at § 40, stk.
7, 3. pkt. videreføres i overensstemmelse med gældende
ret, sådan at bestemmelsen forlænges til at gælde
for skoleåret 2023/24.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
40, stk. 7, 3. pkt., foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2023/24, jf. lovforslagets § 3, stk. 3, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 40 a, stk. 1, i folkeskoleloven
skal kommunalbestyrelsen årligt gennemføre en
skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Efter den gældende § 40 a, stk. 2, i folkeskoleloven
inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a,
status på eventuelle udviklingsplaner, jf. § 57 d, stk.
3, og handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4, og
opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler, i
samtalerne.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, ændres, så
»eventuelle udviklingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og
handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4« ændres til
»eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk.
3«.
Det foreslåede vil indebære, at en eventuel
udviklingsplan, jf. folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, ikke vil
skulle inddrages i kommunalbestyrelsens årlige
skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge
af lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter § 57 d, stk. 3,
ophæves. Der vil således ikke længere være
pligt til at udarbejde en udviklingsliste, og der er derfor heller
ikke anledning til at inddrage den i skoleudviklingssamtalen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 44, stk. 1, 1. pkt., i folkeskoleloven
udøver skolebestyrelsen sin virksomhed inden for de
mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf.
§ 40, herunder i en eventuel handlingsplan, jf. § 57 d,
stk. 4, og fører i øvrigt tilsyn med alle dele af
skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager.
Det foreslås, at henvisningen i § 44, stk. 1, 1. pkt., ændres fra
»§ 57 d, stk. 4« til »§ 57 d, stk.
3«.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge
af lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter § 57 d, stk. 3,
ophæves, således at bestemmelsens stk. 4-6 bliver stk.
3-5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter den gældende § 57 d, stk. 2, i folkeskoleloven
udtrækker børne- og undervisningsministeren
årligt en udviklingsliste over de folkeskoler, der har behov
for styrket opmærksomhed på deres udvikling for at
undgå vedvarende dårlig kvalitet.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 57 d, stk. 2, ændres,
således at »udtrækker årligt en
udviklingsliste over de folkeskoler« ændres til
»oplyser årligt kommunalbestyrelsen om de folkeskoler i
kommunen«.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren årligt oplyser kommunalbestyrelsen om
de folkeskoler i kommunen, der har behov for styrket
opmærksomhed på deres udvikling for at undgå
vedvarende dårlig kvalitet.
Hvor børne- og undervisningsministeren efter de
gældende regler skal udtrække en samlet liste over
folkeskoler med bekymrende kvalitet, vil børne- og
undervisningsministeren efter lovforslaget i stedet meddele de
enkelte kommunalbestyrelser i de kommuner, som måtte have
folkeskoler med bekymrende kvalitet, at det forventes, at de
sætter fokus på arbejdet med kvaliteten og udviklingen
af de pågældende skoler i kommunen.
Formålet med at give meddelelse til kommunalbestyrelsen
vil være at sikre, at der tidligt kommer fokus på de
skoler i de enkelte kommuner, der har bekymrende kvalitet. Det vil
således være hensigten, at meddelelsen skal være
et arbejdsredskab for de enkelte kommuner, som dermed kan etablere
en åben og tillidsfuld dialog med de omfattede skoler med
henblik på at understøtte en positiv udvikling
på skolen.
De folkeskoler, der vil skulle gives meddelelse til
kommunalbestyrelsen om, vil skulle identificeres på baggrund
af objektive kriterier eller indikatorer, der viser, om skolen er i
risiko for at have eller få udfordringer med kvaliteten. Ved
identifikationen kan der lægges vægt på, hvorvidt
den enkelte skole er i risiko for at blive udtaget til
kvalitetstilsyn efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 1,
således at meddelelsen også giver skoler og kommuner
anledning til at arbejde med at forbedre kvaliteten, før den
bliver vedvarende dårlig.
Det bemærkes i denne forbindelse, at der kan blive behov
for at bruge eksisterende, mindre målrettede indikatorer, da
det kan vise sig nødvendigt at udvikle de nødvendige
indikatorer, før det bliver muligt at anvende mere
målrettede indikatorer. Det gælder også
specialskoler, hvor der ikke aktuelt er udviklet særskilte
indikatorer, der er målrettede til at identificere
specialskoler, som ikke løfter eleverne som forventet.
Endvidere bemærkes, at der aktuelt ikke er mulighed for at
adskille elever i specialtilbud fra elever i almentilbud i alle
opgørelser. Det er hensigten, at det skal være muligt
at adskille elever i specialklasse fra elever i almenklasser i
flere opgørelser, hvor det ikke på nuværende
tidspunkt er muligt, f.eks. i opgørelsen af resultater fra
de nationale test.
Det bemærkes herudover, at det i perioden frem til
skoleåret 2026/27, hvor Folkeskolens Nationale
Færdighedstest vil skulle gennemføres første
gang, jf. folkeskolelovens § 13 a, kun vil være muligt
at anvende resultater fra test i overgangsperioden, dvs. i perioden
fra skoleåret 2022/23 til og med skoleåret 2025/26,og
at der med hensyn til anvendelsen af testresultater vil blive tale
om tidsseriebrud i data både ved overgangen til test i
overgangsperioden fra og med skoleåret 2022/23 og ved
overgangen til Folkeskolens Nationale Færdighedstest fra og
med skoleåret 2026/27, hvilket betyder, at resultaterne af de
respektive test derfor ikke nødvendigvis er direkte
sammenlignelige. De konkrete datakilder og
grænseværdier for bekymrende kvalitet udvikles
løbende af Børne- og Undervisningsministeriet, blandt
andet med udgangspunkt i så vidt muligt at identificere
folkeskoler og afdelinger af folkeskoler, der er i risiko for at
blive udtaget i kvalitetstilsynet på folkeskoleområdet,
jf. § 57 d, stk. 1. Dermed sættes der netop fokus
på folkeskoler, der har behov for styrket opmærksomhed
om deres udvikling for at undgå vedvarende dårlig
kvalitet.
Det bemærkes, at meddelelser til kommunalbestyrelser om
folkeskoler, der har behov for styrket opmærksomhed på
deres udvikling for at undgå vedvarende dårlig
kvalitet, ikke vil have karakter af afgørelser i
forvaltningslovens forstand, og at de derfor ikke vil være
omfattet af de forvaltningsretlige regler om f.eks.
partshøring m.v. Der er alene tale om meddelelser, og
kommunalbestyrelser omfattet af en meddelelse vil ikke have pligt
til f.eks. at udarbejde en udviklingsplan.
Det forventes, at de kommunalbestyrelser, som modtager
meddelelse om, at der er folkeskoler i kommunen, som haren
bekymrende kvalitet, sætter fokus på arbejdet med
kvaliteten og udviklingen af de pågældende skoler.
Det bemærkes, at Børne- og Undervisningsministeriet
fortsat har mulighed for at tilbyde udpegede folkeskoler at deltage
i understøttende aktiviteter. De understøttende
aktiviteter vil bl.a. kunne omfatte faciliterende netværk
på tværs af skoler, webinarer, temadage m.v.
Det eksisterende kvalitetstilsyn på
folkeskoleområdet, jf. § 57 d, stk. 1, varetages af
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som også forventes at
varetage meddelelser af kommunalbestyrelser om folkeskoler, der har
behov for styrket opmærksomhed på deres udvikling for
at undgå vedvarende dårlig kvalitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter den gældende § 57 d, stk. 3, i folkeskoleloven
skal kommunalbestyrelsen, for skoler omfattet af stk. 2, udarbejde
en udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring
af skolens kvalitet.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen
for skoler omfattet af stk. 2 ikke vil have pligt til at udarbejde
en udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring
af skolens kvalitet.
Det vil således være op til kommunalbestyrelsen at
beslutte, hvilke skridt en meddelelse fra børne- og
undervisningsministeren efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 2,
som denne ændres med lovforslagets § 1, nr. 6, skal give
anledning til.
Det forventes, at en kommunalbestyrelse, som modtager en
meddelelse efter bestemmelsen i folkeskolelovens § 57 d, stk.
2, som denne ændres med lovforslagets § 1, nr. 6,
sætter fokus på arbejdet med kvaliteten og udviklingen
af de pågældende skoler.
Det vil således være kommunalbestyrelsernes ansvar
at tage stilling til kvaliteten af den undervisning, skolerne
giver, og på den baggrund sikre den fornødne
forbedring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter den gældende § 57 d, stk. 5, 1. pkt., i
folkeskoleloven skal handlingsplanen efter stk. 4 drøftes
på et møde i kommunalbestyrelsen, der tager stilling
til handlingsplanen, herunder opfølgning herpå.
Efter den gældende § 57 d, stk. 6, 1. pkt., i
folkeskoleloven kan ministeren træffe beslutning om at
nedlægge en folkeskole, som ikke inden for en 3-årig
periode har indfriet de fastsatte mål i den af ministeren
godkendte handlingsplan, jf. stk. 4.
Det foreslås, at henvisningerne i § 57 d, stk. 5, som bliver stk. 4, og
§ 57 d, stk. 6, som bliver stk. 5,
ændres fra »stk. 4« til »stk. 3«.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge
af lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter § 57 d, stk. 3,
ophæves, således at bestemmelsens stk. 4-6 bliver stk.
3-5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter den gældende § 57 d, stk. 7, i folkeskoleloven
kan børne- og undervisningsministeren fastsætte
nærmere regler om udviklingslisten, herunder om tidspunktet
for udtræk af listen, om udvælgelseskriterier og om
sagsbehandling og klager i forbindelse med udtræk af listen.
Bemyndigelsen er ikke udnyttet.
Det foreslås, at § 57 d, stk.
7, ophæves.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og
undervisningsministeren ikke fastsætter nærmere regler
om meddelelsen af kommunalbestyrelserne, herunder om tidspunktet
herfor, om udvælgelseskriterier og om sagsbehandling og
klager m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det følger af den gældende bestemmelse i § 6,
stk. 2, i lov nr. 881 af 21. juni 2021 om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale internationale
grundskoler (Forlængelse af frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af mulighed for
fjernundervisning), at § 16 e og § 40, stk. 7, 3. pkt., i
lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, og
§ 1, nr. 3, ophæves den 1. august 2023.
Solnedgangsklausulen betyder, at loven alene finder anvendelse i
skoleåret 2022/23, medmindre Folketinget vurderer, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og at de da
vedtager dette ved lov.
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vil medføre,
at bestemmelsen i § 6, stk. 2, i lov nr. 881 af 21. juni 2022
om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om
kommunale internationale grundskoler ophæves.
Folkeskolelovens § 16 e og § 40, stk. 7, 3 pkt., vil
således ikke med lovforslaget automatisk blive ophævet
den 1. august 2023.
Den foreslåede bestemmelsen er en konsekvens af dette
lovforslags § 1, nr. 1 og 3, hvorefter § 16 e og §
40, stk. 7, 3., pkt. foreslås videreført i
skoleåret 2023/24.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 2. juni 2023, jf. dog stk.
2.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil
indebære, at loven træder i kraft i løbet af
skoleåret 2022/23, og dermed før fristen for at
udtrække udviklingslisten efter folkeskolelovens § 57 d,
stk. 2, udløber. Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt vil dermed tillige indebære,
at loven træder i kraft før pligten til at udarbejde
en udviklingsplan efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 3,
indtræder. Hvilket betyder, at der ikke skal udarbejdes en
udviklingsplan.
Det foreslås i stk. 2, at
lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, træder i kraft den 1.
august 2023.
Det foreslås i stk. 3, at
folkeskolelovens § 16 e, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 1, og folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den
1. august 2024.
Det foreslåede vil indebære, at de bestemmelser i
folkeskoleloven, der ændres med lovforslagets § 1, nr. 1
og 3, automatisk ophæves, medmindre Folketinget vurderer, at
de foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene vil
finde anvendelse i skoleåret 2023/24.
Ophævelsen af de foreslåede bestemmelser vil
således indebære, at retstilstanden forud for de tre
midlertidige lovændringer genindtræder fra og med
skoleåret 2024/25. Det betyder, at kommunerne vil skulle
sikre opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens
længde alene vil kunne afkortes i overensstemmelse med
bestemmelserne i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d.
Den gældende folkeskolelov, jf. dennes § 61,
gælder ikke for Færøerne og Grønland og
kan heller ikke sættes i kraft ved kgl. Anordning. Loven
gælder derfor ikke for Færøerne og
Grønland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882
af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer: | § 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den
understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om
en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i
skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter,
der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen
ansøge kommunalbestyrelsen herom. Stk. 2-3. --- | | 1. I § 16 e, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2022/23« til: »2023/24«. | §
40. --- Stk.
2-4. --- Stk. 5.
Bortset fra de beføjelser, der følger af
arbejdsgiverkompetencen, og de beslutninger, der er nævnt i
stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, § 34, stk. 3, og
§ 57 d, stk. 5, kan kommunalbestyrelsen helt eller delvis
delegere sine beføjelser efter denne lov til
skolebestyrelserne. Kommunalbestyrelsen kan til skolebestyrelsen
delegere beføjelsen til at kræve, at den enkelte elevs
forældre sørger for elevens forplejning under
ekskursioner, jf. § 50, stk. 7, 1. pkt., og at
forældrene skal betale for elevernes forplejning under
lejrskoler og skolerejser, jf. § 50, stk. 7, 2. pkt., samt til
at træffe beslutning om dækning af øvrige
udgifter til ekskursioner, lejrskoler og skolerejser, jf. §
50, stk. 8, 2. pkt. Stk.
6-7. --- | | 2. I § 40, stk. 5, 1. pkt., ændres
»§ 57 d, stk. 5« til: »§ 57 d, stk.
4« | §
40. --- Stk.
2-6. --- Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunens
skolevæsen har undervisningskompetence fra
læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de
obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning).
Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde med
godkendelse af børne- og undervisningsministeren beslutte at
fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. Kommunalbestyrelsen kan endvidere
beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt. i
skoleåret 2022/23. | | 3. I § 40, stk. 7, 3. pkt., ændres
»2022/23« til: »2023/24«. | § 40
a. --- Stk. 2. I
samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. §
13 a, status på eventuelle udviklingsplaner, jf. § 57 d,
stk. 3, og handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4, og
opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler. | | 4. I § 40 a, stk. 2, ændres »
udviklingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og handlingsplaner, jf.
§ 57 d, stk. 4« til: » handlingsplaner, jf. §
57 d, stk. 3«. | § 44.
Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de
mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf.
§ 40, herunder i en eventuel handlingsplan, jf. § 57 d,
stk. 4, og fører i øvrigt tilsyn med alle dele af
skolens virksomhed, dog undtagen personale- og elevsager.
Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver oplysning om
skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage
tilsynet. Stk.
2-13. --- | | 5. I § 44, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 57 d, stk. 4« til: »§ 57 d, stk.
3«. | § 57 d.
--- Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren udtrækker
årligt en udviklingsliste over de folkeskoler, der har behov
for styrket opmærksomhed på deres udvikling for at
undgå vedvarende dårlig kvalitet. Stk.
3-7. --- | | 6. I § 57 d, stk. 2, ændres
»udtrækker årligt en udviklingsliste over de
folkeskoler« til: »oplyser årligt
kommunalbestyrelsen om de folkeskoler i kommunen«. | § 57 d.
--- Stk.
2. --- Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal for skoler omfattet af stk. 2 udarbejde en
udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring af
skolens kvalitet. Stk.
2-4. --- | | 7. § 57 d, stk. 3, ophæves. Stk. 4-6 bliver stk. 3-5. | § 57 d.
--- Stk.
2-4. --- Stk. 5.
Handlingsplanen efter stk. 4 skal drøftes på et
møde i kommunalbestyrelsen, der tager stilling til
handlingsplanen, herunder opfølgning herpå. Forinden
mødet i kommunalbestyrelsen indhentes en udtalelse fra
skolebestyrelserne om handlingsplanen. Kommunalbestyrelsen skal
offentliggøre handlingsplanen og skolebestyrelsernes
udtalelser herom på internettet. Oplysninger omfattet af
tavshedspligt må ikke offentliggøres. Stk. 6.
Ministeren kan træffe beslutning om at nedlægge en
folkeskole, som ikke inden for en 3-årig periode har indfriet
de fastsatte mål i den af ministeren godkendte handlingsplan,
jf. stk. 4. Ved nedlæggelse af en folkeskole i medfør
af denne bestemmelse udøver ministeren på
kommunalbestyrelsens vegne de beføjelser, som
kommunalbestyrelsen har i medfør af § 24, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer med ministerens godkendelse
beslutning om tilpasning af kommunens skoledistrikter, jf. §
36, stk. 2, i umiddelbar forlængelse af ministerens
beslutning om at nedlægge skolen. | | 8. I § 57 d, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk.
4, 1. pkt., og stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 4« til:
»stk. 3«. | § 57 d.
--- Stk.
2-6. --- Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udviklingslisten, herunder om tidspunktet
for udtræk af listen, om udvælgelseskriterier og om
sagsbehandling og klager i forbindelse med udtræk af
listen. | | 9. § 57 d, stk. 7, ophæves. | | | § 2 I lov nr. 881 af 21. juni 2022 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om
kommunale internationale grundskoler (Forlængelse af
frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som
følge af covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af
mulighed for fjernundervisning) foretages følgende
ændring: | §
6. --- Stk. 2.
§ 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs §
1, nr. 2, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den 1.
august 2023. | | 1. § 6, stk. 2, ophæves. |
|