Skriftlig fremsættelse (19. april
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om
afkortning af skoleugens længde og målsætningen
om fuld kompetencedækning i skoleåret 2023/24 samt
afskaffelse af udviklingsplanen m.v.)
(Lovforslag nr. L 109)
Formålet med lovforslaget er, at
forlænge af muligheden for afkortning af skoleugens
længde og muligheden for at fravige målsætningen
om fuld kompetencedækning til også at gælde i
skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingsplanen.
I indeværende og foregående
skoleår har kommuner og skoler midlertidig frihed til at
afkorte skoleugens længde ved at konvertere al
understøttende undervisning (UUV) til andre aktiviteter i
undervisningen, der udløser et tilsvarende personaleforbrug,
fx to-voksenordninger, undervisning i små hold eller
turboforløb. Herudover har kommunerne mulighed for at
fravige målsætningen om fuld kompetencedækning.
Fuld kompetencedækning indebærer, at 95 pct. af alle
timer skal varetages af en lærer med undervisningskompetence
i de fag, de underviser i. Fravigelsen af målsætningen
om fuld kompetencedækning giver mulighed for, at klasserne i
højere grad kan have de samme lærere i løbet af
skoledagen. De nævnte muligheder bortfalder med udgangen af
skoleåret 2022/23.
Skolerne og kommunerne har i de forgangne
skoleår sat stor pris på friheden til at
tilrettelægge undervisningen ud fra, hvad der giver mest
faglig mening for eleverne. Regeringen og forligspartierne mener
på den baggrund, at der er god grund til at forlænge de
udvidede frihedsgrader, så de også gælder i det
kommende skoleår.
Med forslaget vil kommunerne fortsat i
skoleåret 2023/24 have mulighed for at afkorte skoleugens
længde med al tiden til understøttende undervisning og
mulighed for at fravige målsætningen om fuld
kompetencedækning.
Regeringen og forligspartierne har
indgået aftale om at fjerne kravet om, at kommunerne skal
udarbejde en udviklingsplan for skoler, der er omfattet af
udviklingslisten, og at betegnelsen "udviklingslisten" udgår,
da formålet med initiativet ikke er at lave en samlet
oversigt, men derimod at kommunalbestyrelsen skal sætte ind
over for de konkrete skoler med bekymrende kvalitet. Justeringen
skal være med til at undgå unødigt bureaukrati
og hermed være et første skridt i forhold til at
understøtte ambitionen om at frisætte folkeskolen.
Med forslaget vil børne- og
undervisningsministeren i stedet meddele de enkelte
kommunalbestyrelser i de kommuner, som måtte have folkeskoler
med bekymrende kvalitet, at det forventes, at de sætter fokus
på arbejdet med kvaliteten og udviklingen af de
pågældende skoler i kommunen. Med forslaget
ophæves endvidere kravet om udarbejdelse af en
udviklingsplan.
Lovforslaget er den 23. februar 2023 sendt
i høring med frist den 16. marts 2023. Baggrunden herfor er,
at den politiske aftale, som lovforslaget udmønter, blev
indgået den 10. februar 2023, og at bestemmelserne
vedrørende udviklingsplanen skal træde i kraft den 2.
juni 2023. Perioden for den eksterne høring er på
denne baggrund afkortet med en uge.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 2. juni 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.