Fremsat den 12. april 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021,
§ 2 i lov nr. 344 af 22. marts 2022, § 1 i lov nr. 888 af
21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 890 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 78, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 91 a, stk. 1 og 2« til:
»§ 91 a, stk. 1, 2 og 5«.
2. I
§ 91 a indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i året 2023 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, give
tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelse i
almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende
midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i
året 2023 overføres til året 2024.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
3. I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt., der
bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1, 2 og 5«.
4. I
§ 91 a, stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1, 2 og 5«.
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 890 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 10 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Opnår udlejer tilskud til nedsættelse af huslejen i
medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v.,
skal udlejer nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den
afdeling, som tilskuddet vedrører. Nedsættelsen skal
ske for den periode, hvor udlejer opnår tilskud til
nedsættelse af lejen. Udlejer skal i forbindelse med
nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af
huslejenedsættelsen.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om almene boliger m.v.
2.1.2. Lov om leje af almene boliger
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for FN´s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 10. februar
2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om
inflationshjælp.
Inflationen har i
løbet af efteråret 2022 været den højeste
i 40 år, og for 2022 som helhed steg forbrugerpriserne med
7,7 pct. Selvom inflationen aftog lidt i slutningen af året,
så er forventningen, at den forbliver på et
forhøjet niveau et godt stykke ind i 2023.
Den høje
inflation har øget leveomkostningerne, og det skaber blandt
andet problemer i visse almene boligafdelinger, hvor en stor del af
lejerne har lave indkomster.
Med dette
lovforslag udmøntes den del af aftalen om
inflationshjælp, der vedrører prioritering af 350 mio.
kr. fra Landsbyggefonden til midlertidig huslejenedsættelse i
visse almene boligafdelinger.
2. Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Lov om
almene boliger m.v.
Landsbyggefonden
yder i dag tilskud til huslejenedsættelser i almene
boligafdelinger med væsentlige problemer af økonomisk,
social eller anden karakter.
Landsbyggefondens
tilskud til huslejenedsættelser er en del af
Landsbyggefondens årlige ramme til boligsociale indsatser
på 380 mio. kr., der findes i § 91 a, stk. 1, 1. pkt., i
lov om almene boliger m.v. (almenboligloven).
Den boligsociale
indsats fastlægges i en helhedsplan, jf. almenboliglovens
§ 91 a, stk. 3, som udarbejdes med henblik på at
opnå en helhedsorienteret løsning af boligafdelingens
problemer. Helhedsplanen indeholder en beskrivelse af
formålet med indsatsen, herunder af de problemer indsatsen
skal løse for boligområdet og dets beboere,
boligområdet og de målgrupper i området, som
indsatsen skal skabe forandringer for.
Det er en
forudsætning for Landsbyggefondens støtte, at
boligorganisationen efter aftale med Landsbyggefonden finansierer
indsatsen med midler fra boligorganisationens egenkapital, jf.
almenboliglovens §§ 19 og 20, i det omfang det er
økonomisk muligt og forsvarligt, jf. almenboliglovens §
91 a, stk. 4, 1. pkt. Landsbyggefonden kan endvidere betinge sin
støtte af, at kommunen medvirker til den boligsociale
indsats, jf. almenboliglovens § 91 a, stk. 4, 2. pkt.
Det følger
af almenboliglovens § 91 a, stk. 2, 1. pkt., at
Landsbyggefonden af den årlige ramme på 380 mio. kr.
kan give tilsagn på op til 240 mio. kr. til tilskud til
huslejenedsættelser.
Nærmere
regler om tilskud til huslejenedsættelser findes i
Landsbyggefondens regulativ om tilskud til boligsocial indsats i
udsatte almene boligafdelinger og vejledning om udarbejdelse af
ansøgning i henhold til almenboliglovens § 91 a, som er
udstedt i henhold til almenboliglovens § 95, stk. 1, der giver
Landsbyggefondens bestyrelse bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om omfanget af og vilkårene for ydelse
af støtte i henhold til §§ 90-92, §§ 92
b og 92 c og §§ 93 og 94. Reglerne godkendes af social-
og boligministeren.
Ifølge
regulativet meddeles evt. prækvalifikation efter en
ansøgning, som indeholder et ansøgningsskema og en
kortfattet beskrivelse af afdelingen.
Den kortfattede
beskrivelse skal indeholde overordnede oplysninger om
afdelingens/boligområdets problemkompleks, om hvilke
initiativer, herunder særligt initiativer af fysisk og
økonomisk art, der ud fra en lokal vurdering bør
iværksættes for at genoprette
boligområdet/afdelingen.
Landsbyggefonden
foretager i forbindelse med sin behandling af en ansøgning
en systematisk vurdering af et evt. renoveringsbehov, afdelingens
regnskab, afdelingens attraktionsværdi og afdelingens lokale
konkurrencesituation.
Afdelinger, der
vurderes at opfylde betingelserne for støtte, bliver i
forlængelse heraf prækvalificeret til
huslejestøtte, mens afdelinger, som ikke er omfattet,
overføres til viderebehandling i landsdispositionsfonden som
almindelige driftsstøttesager, inden evt. endeligt afslag
meddeles.
For afdelinger
der prækvalificeres, skal der udarbejdes en helhedsplan. En
helhedsplan, hvori indgår huslejestøtte, vil ofte have
sammenhæng med en boligsocial indsats. Selvom
huslejestøtten gives i forbindelse med en økonomisk
og evt. fysisk genopretning, skal helhedsplanens omdrejningspunkt
være alle nødvendige forslag til boligsocial,
økonomisk og fysisk genopretning.
2.1.2. Lov om leje
af almene boliger
Den samlede leje
for en afdelings boliger og lokaler fastsættes efter det
såkaldte balanceprincip. Efter § 9, stk. 1, pkt., i lov
om leje af almene boliger (almenlejeloven), skal den samlede leje
for en afdelings boliger og lokaler til enhver tid være
fastsat således, at den giver afdelingen mulighed for af sine
indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med
driften, herunder til foreskrevne bidrag og henlæggelser og
lignende i henhold til reglerne i lov om almene boliger m.v.
Ifølge
almenlejelovens § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsættes lejen
årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende
år. Lejeforhøjelser, der er nødvendige til
opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt
lejeforhøjelser, der er en følge af ændringer i
lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3
måneders varsel, jf. almenlejelovens § 10, stk. 1, 2.
pkt.
Det fremgår
af almenlejelovens § 10, stk. 5, at krav om forhøjelse
af lejen skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med det
i stk. 1 omtalte varsel og indeholde oplysning om
forhøjelsens beregning, grunden til forhøjelsen og
forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr.
måned.
2.2. Social-,
Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Som følge
af Aftale om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde
parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske
forandringer af de udsatte boligområder mv. i perioden
2019-2026, jf. aftale af 8. maj 2018 mellem den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti, er der allerede afsat 380 mio. kr.
årligt til boligsociale indsatser i Landsbyggefonden, hvoraf
op til 240 mio. kr. kan anvendes til huslejenedsættelser.
De afsatte midler
til huslejenedsættelser indgår således som et
element i en systematisk og langvarig boligsocial indsats, som
nærmere beskrives i en helhedsplan.
Den høje
inflation udgør en særlig og akut risiko for, at
almene boligafdelinger udsættes for en forværring af
beboernes økonomiske forhold, som bl.a. kan medføre
flere ophævelsesbreve og udsættelser.
Tilsvarende kan
der være tale om almene boligafdelinger, hvis beboere ikke
har oplevet problemer med huslejebetaling, før inflationen
begyndte at stige, men som oplever problemer af økonomisk
karakter med heraf afledt risiko for at blive nødt til at
opsige lejemålet eller få det ophævet på
grund af huslejerestance.
Der er derfor et
behov for at yde en ekstraordinær hjælp til de
boligafdelinger, der på grund af den høje inflations
virkning kombineret med bl.a. beboernes indkomst og
huslejestørrelsen, huser mange beboere der har svært
ved at betale huslejen.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det
foreslås at prioritere 350 mio. kr. i 2023 (PL-2023) fra
Landsbyggefonden til ekstraordinære huslejenedsættelser
i almene boligafdelinger med akutte problemer, som har et
særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp.
Samlet set vil forslaget sammen med den eksisterende mulighed for
at nedsætte husleje med op til 240 mio. kr. årligt give
mulighed for tilsagn om tilskud til huslejenedsættelser i
almene boligafdelinger på op til 590 mio. kr. i 2023.
Formålet er
at modvirke risikoen for en stigning af udsættelser i almene
boligafdelinger, som har mange økonomisk udsatte beboere.
Det bemærkes i den forbindelse, at en udsættelse af en
almen lejer typisk vil påføre boligafdelingen
udgifter, som primært dækkes af afdelingens egne
midler, subsidiært af boligorganisationens
dispositionsfond.
Målgruppen
for ordningen vil være almene boligafdelinger med
særligt behov for supplerende midlertidig
huslejehjælp.
Anvendelse af
midlerne vil ikke kræve, at der foreligger en
helhedsplan.
Den
foreslåede ordning vil fokusere på beboernes
økonomiske forhold frem for rene sociale eller byggetekniske
forhold, f.eks. kriminalitet, hærværk eller nedslidte
bygninger, som inddrages ved identificering af almene afdelinger
efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1, om boligsociale
indsatser.
Det betyder, at
kriterierne for meddelelse af tilskud efter den foreslåede
ordning ikke vil være identiske med de kriterier, som
Landsbyggefonden anvender i forbindelse med
huslejenedsættelse efter den gældende ordning, jf.
almenboliglovens § 91 a, stk. 2, 1. pkt.
Det er
Landsbyggefonden, der i et regulativ udstedt efter almenboliglovens
§ 95, stk. 1, vil fastsætte nærmere kriterier.
Henset til den foreslåede ordnings formål kan det
forventes, at kriterierne vil omfatte beboernes indkomstniveau,
huslejen størrelse, forhold relateret til ophævelser
på grund af huslejerestance og udsættelser og lignende.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er den enkelte
afdeling, der vil modtage tilskud, som vil komme alle beboere i
afdelingen til gode i form af en lavere husleje.
Landsbyggefonden
vil i øvrigt fastsatte nærmere regler
vedrørende udmøntning af midlerne, herunder
tilskuddets størrelse. Det forventes, at tilskud vil blive
udbetalt i en bestemt periode, f.eks. i op til 12
måneder.
Ansøgningsproceduren vil sammenlignet med den gældende
ordning være enklere og hurtigere, hvilket skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ordnings karakter.
Landsbyggefonden
vil desuden fastsætte regler om tilskuddets størrelse.
Det forventes, at Landsbyggefonden i den forbindelse vil
søge at opnå, at tilskuddets størrelse reelt
gør en forskel for beboerne set i forhold til den
høje inflation, samtidig med at ordningen kommer så
mange beboere til gode som muligt.
For nærmere
om den foreslåede ordning henvises til lovforslagets §
1, nr. 2-4, og bemærkningerne hertil.
Det
bemærkes, at der tillige i aftalen er afsat 10 mio. kr. i
2023 til økonomisk rådgivning af
udsættelsestruede lejere. Denne ordning, som finansieres af
staten, vil blive administreret af Social- og Boligstyrelsen.
Idet lejen
fastsættes årligt på grundlag af et driftsbudget
for det kommende år, er det nødvendigt, med henblik
på at sikre opfyldelse af den foreslåede ordnings
formål, at tilskud til huslejenedsættelse får
virkning på huslejen umiddelbart efter at Landsbyggefonden
har meddelt tilsagn herom. Det vil være
uhensigtsmæssigt, at det modtagne tilskud først
får virkning i forbindelse med budgetlægning for
næste budgetår.
Derfor
foreslås det, at almenlejelovens regler om
huslejefastsættelse ændres, således at det
forudsættes, at udlejer umiddelbart efter modtagelsen af
tilsagn om tilskud får mulighed for og pligt til at
nedsætte huslejen tilsvarende for lejerne i den afdeling, som
tilskuddet vedrører, så snart tilskuddet modtages.
Udlejer skal orientere lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af
huslejenedsættelsen.
3. Konsekvenser for FN´s
verdensmål
Med forslaget
sikres, at de mest økonomisk udsatte almene lejere gennem
huslejenedsættelser bliver i stand til at afholde udgifter
til deres husleje m.v., hvilket vil understøtte delmål
nr. 11.1., som handler om, at alle sikres adgang til egnede og
sikre boliger til en overkommelig pris med adgang til
grundlæggende tjenesteydelser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget
vedrørende Landsbyggefondens midlertidige tilskud til
huslejenedsættelser medfører mindreudgifter for staten
og kommunerne.
Forslaget har
konsekvenser for Landsbyggefondens landsdispositionsfond og
indebærer en forøgelse af Landsbyggefondens
udgifter.
Landsbyggefondens
merudgifter antages at udgøre i alt 350 mio. kr. i 2023.
Under de
gældende forhold forventes Landsbyggefonden frem til 2037 at
have årlige underskud. Underskuddet finansieres ved optagelse
af statslån, som forventes at være tilbagebetalt i
2037. Den foreslåede forøgelse af Landsbyggefondens
udgifter skønnes ikke medføre ændringer
heraf.
En samlet
midlertidig huslejereduktion på 350 mio. kr. i den almene
boligsektor, svarende til Landsbyggefondens tilskud, skønnes
at medføre en afledt reduktion i de offentlige udgifter til
individuel boligstøtte (boligsikring og boligydelse)
på omkring 80 mio. kr. Skønnet er forbundet med en
usikkerhed i størrelsesordenen af 10 mio. kr., hvilket
skyldes at den afledte reduktion på individuel
boligstøtte afhænger af, hvilke almene boligafdelinger
der bliver omfattet af en samlet midlertidig huslejereduktion. Af
reduktionen på omkring 80 mio. kr. udgøres ca. 27 mio.
kr. af kommunale mindreudgifter. De offentlige mindreudgifter til
individuel boligstøtte skønnes at fordele sig med 20
mio. kr. i 2023 og 60 mio. kr. i 2024.
De
kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.
Lovforslaget
vurderes ikke at have nævneværdige
implementeringskonsekvenser for stat og kommuner.
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regionerne.
Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt. I overensstemmelse
med princip 1 om enkle og klare regler anses de foreslåede
regler i almenboligloven om tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse og heraf afledte ændring af
almenlejelovens regler om huslejefastsættelse at være
enkle og klare.
I
overensstemmelse med princip 2 om digital kommunikation forventes
det, at Landsbyggefondens kommunikation med almene
boligorganisationer foregår digitalt. For så vidt
angår almene boligorganisationers kommunikation med almene
lejere, foregår det allerede som udgangspunkt digitalt.
Ifølge
princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af den
foreslåede ordning helt eller delvist ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes og boligorganisationernes retssikkerhed.
Landsbyggefonden anvender allerede i dag digital sagsbehandling i
forbindelse med behandling af tilskudsordninger. Dette forventes
fortsat anvendt. Tilsvarende gælder for almene
boligorganisationer. Det forventes, at Landsbyggefonden vil
fastsætte objektive tildelingskriterier baseret på
samlede oplysninger om afdelingens beboeres økonomiske
forhold m.v. Dette vil bidrage til en objektiv, hurtig og effektiv
sagsbehandling.
I
overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på
tværs ved fælles begreber er der lagt op til at anvende
allerede indberettede oplysninger. Derudover bruges de samme
begreber og principper, som i dag anvendes i forbindelse med de
boligsociale indsatser efter almenboliglovens § 91 a. Der
findes oplysninger i eksisterende registre bl.a. hos Danmarks
Statistik.
Forslagets
elementer vil ikke indebære indsamling og behandling af
håndtering af borgernes og virksomhedernes data i strid med
princip 5 om tryg og sikker datahåndtering. Indsamling af
data vil ske på den enkelte afdelings niveau.
Endelig er der
overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig
infrastruktur, idet der er lagt op til, at behandling af
ansøgning vil ske inden for eksisterende IT-løsning
hos Landsbyggefonden og almene boligorganisationer. Det vurderes,
at der ikke vil være behov for at etablere nye
IT-systemer.
Lovforslaget
åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl. Tilsagnsmodtageren vil efter
tilsagnsperiodens udløb indberette det faktisk anvendte
beløb, der også vil være at finde på den
enkelte boligafdelings regnskab. Det vil således være
muligt at kontrollere, om tilsagnet er anvendt til
formålet.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har
ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har
ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har
ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Almene
boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse
af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, jf. EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
Afgørelsen
fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte
ydet i form af kompensation for en tjenesteydelse af almindelig
økonomisk interesse ikke er underlagt
forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens artikel 108, stk.
3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens
artikel 106, stk. 2.
Kompensation til
sociale boligselskaber, der leverer tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, er fritaget for anmeldelsespligten
uanset beløbet.
For at være
fritaget for anmeldelsespligten skal kompensationen også
opfylde de udførlige betingelser, der er fastsat i
afgørelsens artikel 4, 5 og 6, som skal sikre, at
leverandører ikke overkompenseres.
Efter
afgørelsens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse være
overdraget den pågældende virksomhed ved en eller flere
officielle retsakter, der bl.a. skal angive arten og varigheden af
forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og
revision af kompensationen og de foranstaltninger, der er truffet
for at undgå overkompensation og for at sikre tilbagebetaling
af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er
det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er
nødvendigt for at dække omkostningerne ved opfyldelsen
af leverandørens forpligtelser under hensyn til de hermed
forbundne indtægter samt en rimelig forrentning af den
eventuelle egenkapital, der måtte være nødvendig
for, at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også
nærmere bestemmelser om beregningen af omkostninger,
indtægter og en "rimelig fortjeneste".
Endelig er det
fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum
skal foretage kontrol for at sikre, at virksomheder ikke modtager
kompensation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i
overensstemmelse med artikel 5 (hvis overkompensationen kun er af
begrænset omfang, kan den fremføres til det
efterfølgende år i stedet for at blive
tilbagebetalt).
Tilskud til
afdelingens drift vil som udgangspunkt udgøre kompensation
for udførelsen af en offentlig serviceforpligtelse (socialt
boligbyggeri), som påhviler almene boligorganisationer.
Overdragelsen af ansvaret for leveringen af denne service sker
generelt ved lov om almene boliger m.v. og konkret ved
kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte efter
almenboliglovens § 115. Kommunalbestyrelsen fører
desuden tilsyn med almene boligorganisationers opfyldelse af
pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten
til at opføre og udleje almene boliger, idet husleje skal
fastsættes som balanceleje (non profit).
Det vurderes, at
de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 2 og
3, er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til
lovforslag har i perioden fra den 27. februar 2023 til den 17.
marts 2023 været sendt i høring.
Høringsperioden er forkortet, således at der hurtigst
muligt sikres hjemmel til udbetaling af tilskud til
ekstraordinære huslejenedsættelser i almene
boligafdelinger med akutte problemer, som har et særligt
behov for supplerende midlertidig huslejehjælp. Udkastet er
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene
Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Integrationsråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Institut For Menneskerettigheder,
KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS,
OK-Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses Landsorganisation, SBH, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje
Danmark, Sind, SMVdanmark, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEKNIQ, VIVE,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Konsekvenser for opfyldelse af
verdensmålet | Med forslaget vil sikres, at mest
økonomisk udsatte almene lejere gennem
huslejenedsættelser bliver i stand til at afholde udgifter
til deres husleje m.v., hvilket vil understøtte delmål
nr. 11.1., som handler om, at alle sikres adgang til egnede og
sikre boliger til en overkommelig pris med adgang til
grundlæggende tjenesteydelser. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vil medføre en afledt
reduktion i de offentlige udgifter til individuel
boligstøtte (boligsikring og boligydelse) på
skønsmæssigt omkring 20 mio. kr. i 2023 og 60 mio. kr.
i 2024. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3. Det vurderes, at de
foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 2 og 3,
er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår
af almenboliglovens § 78, stk. 1, at Landsbyggefondens midler
tilvejebringes ved indbetalinger fra de almene boligorganisationer,
selvejende institutioner, kommuner og regioner i henhold til
§§ 79-80 f.
Når fondens
indtægter ikke kan dække fondens udgifter efter §
91, stk. 1, 2, 4 og 5, § 91 a, stk. 1 og 2, og §§ 91
b og 92 a-92 c, kan fonden med social- og boligministerens
godkendelse optage statslån til udligning af forskellen, jf.
almenboliglovens § 78, stk. 4. Fondens lån skal afvikles
hurtigst muligt. Statens udgifter som følge af
statslån dækkes af fonden.
Det
foreslås i § 78, stk. 4, 1.
pkt., at ændre § 91 a, stk. 1 og 2 til § 91
a, stk. 1, 2 og 5.
Ændringen
vil medføre, at henvisningen til almenboliglovens § 91
a, stk. 1 og 2, udvides med den foreslåede § 91, stk.
5.
Hvis
Landsbyggefondens indtægter ikke kan dække fondens
udgifter til den foreslåede ordning i lovforslagets § 1,
nr. 2, vil Landsbyggefonden således få mulighed for at
optage statslån til udligning af forskellen. Dette vil
forudsætte social- og boligministerens godkendelse, hvilket
er et krav, der også gælder for andre ordninger
omfattet af almenboliglovens § 78, stk. 4.
Forslaget skal
ses som følge af og som en nødvendig
forudsætning for gennemførelse af den foreslåede
ordning i lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr.
2
Efter
almenboliglovens § 91 a, stk. 1, kan Landsbyggefonden i
årene 2019-2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89 i almenboligloven, inden for
en årlig ramme på 380 mio. kr. give tilsagn om tilskud
til en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og
evaluering i områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor
der er konstateret væsentlige problemer af økonomisk,
social eller anden karakter, herunder høj husleje,
høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale
problemer, vold, hærværk eller nedslidning af bygninger
og friarealer.
Efter
almenboliglovens § 91 a, stk. 2, kan Landsbyggefonden af den
ramme, der er nævnt i § 91 a, stk. 1, årligt give
tilsagn på op til 240 mio. kr. årligt til tilskud til
huslejenedsættelser.
Det fremgår
af almenboliglovens § 91 a, stk. 3, at det er en
forudsætning for tilskud efter stk.1 og 2, at indsatsen
indgår i en helhedsplan med en tilknyttet finansieringsplan,
der er udarbejdet af boligorganisationen og godkendt af
kommunalbestyrelsen.
Det følger
af den foreslåede § 91 a, stk. 5,
1. pkt., at Landsbyggefonden i året 2023 af de midler,
der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
kan give tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud til
huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt
behov for supplerende midlertidig huslejehjælp.
Som almene
boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig
huslejehjælp forstås almene boligafdelinger, hvor der
er mange beboere med væsentlige økonomiske
problemer.
Målgruppen
vil således omfatte almene boligafdelinger, hvor beboerne
på grund af den høje inflation kombineret med deres
økonomiske forhold må anses for at have behov for et
særligt midlertidig tilskud til huslejenedsættelse.
Det
bemærkes, at det er Landsbyggefondens bestyrelse, der i et
regulativ, der kan udstedes i medfør af almenboliglovens
§ 95, stk. 1, skal fastsætte nærmere
administrationsgrundlag for den foreslåede ordning, herunder
regler om indgivelse af ansøgninger, kriterier,
størrelse af tilskud, udbetaling af tilskud, bortfald,
afrapportering m.v.
Det følger
af den foreslåede § 91 a, stk. 5,
2. pkt., at ikke anvendte beløb i året 2023
overføres til året 2024.
Forslaget vil
få den virkning, at eventuelt uforbrugte midler kan
overføres til det følgende år 2024.
Det er en
forventning, at Landsbyggefonden meddeler tilsagn på 350 mio.
kr. i 2023. Der kan dog være tale om, at Landsbyggefonden
ikke har givet tilsagn på hele 350 mio. kr. eller at
tilsagnet bortfalder eller bliver frafaldt. Landsbyggefoden vil
derfor kunne anvende uforbrugte midler i året 2024 til det
samme formål.
Forslaget vil
styrke ordningens fleksibilitet ved at give mulighed for at
overføre ikke anvendte beløb til året 2024.
Til nr.
3
Det fremgår
af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, 1. pkt., at
Landsbyggefonden efter tilsvarende regler og til samme formål
som nævnt i stk. 1 og 2 kan yde støtte til almene
ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og til almene
ældreboliger ejet af en selvejende institution, en kommune
eller en region. 1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter almenboliglovens
§ 115, stk. 6, jf. almenboliglovens § 91 a, stk. 5, 2.
pkt.
Det
foreslås i § 91 a, stk. 5, 1.
pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., at ændre § 91
a, stk. 1 og 2 til § 91 a, stk. 1, 2 og 5.
Forslaget
indebærer, at almene ungdomsboliger ejet af en selvejende
institution og almene ældreboliger ejet af en selvejende
institution, en kommune eller en region, vil blive ligestillet med
almene boliger ejet af en boligorganisation i forhold til adgangen
til at få tilskud til huslejenedsættelse efter det
foreslåede § 91 a, stk. 5.
Til nr.
4
Det fremgår
af almenboliglovens § 91 a, stk. 6, 1. pkt., at
Landsbyggefonden løbende orienterer social- og
boligministeren om fordelingen af tilsagn om tilskud efter stk. 1
og 2.
Det
foreslås i § 91 a, stk. 6, 1.
pkt., der bliver stk. 7, 1. pkt., at ændre § 91
a, stk. 1 og 2 til § 91 a, stk. 1, 2 og 5.
Forslaget
indebærer, at Landsbyggefondens indberetningspligt, som i dag
gælder for fordeling af tilsagn efter almenboliglovens §
91 a, stk. 1 og 2, om henholdsvis tilskud til en boligsocial
indsats på 380 mio. kr. årligt i årene 2019-2026,
heraf tilskud til huslejenedsættelser på op til 240
mio. kr. årligt, tillige vil omfatte tilsagn om tilskud til
huslejenedsættelser efter det foreslåede § 91 a,
stk. 5.
I praksis sendes
orienteringer til Social- og Boligstyrelsen med henblik på at
sikre, at den fastsatte ramme bliver overholdt.
Til §
2
Til nr.
1
Efter
almenlejelovens § 9, stk. 1, pkt., skal den samlede leje for
en afdelings boliger og lokaler til enhver tid være fastsat
således, at den giver afdelingen mulighed for af sine
indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med
driften, herunder til foreskrevne bidrag og henlæggelser og
lignende i henhold til reglerne i lov om almene boliger m.v.
Lejen for en
afdelings boliger fastsættes efter deres indbyrdes
brugsværdi, jf. almenlejelovens § 9, stk. 2.
Ifølge
almenlejeloven § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsættes lejen
årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende
år. Lejeforhøjelser, der er nødvendige til
opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt
lejeforhøjelser, der er en følge af ændringer i
lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3
måneders varsel, jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 2.
pkt. Hvis huslejeforhøjelsen er sket med for kort varsel, er
lejeren først forpligtet til at betale forhøjelsen
fra det tidspunkt, hvor et tidsmæssigt korrekt afgivet varsel
ville have haft virkning, jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 3.
pkt.
Det fremgår
af almenlejelovens § 10, stk. 5, at krav om forhøjelse
af lejen skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med det
i stk. 1 omtalte varsel og indeholde oplysning om
forhøjelsens beregning, grunden til forhøjelsen og
forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr.
måned.
Det følger
af det foreslåede § 10, stk. 8, 1.
pkt., at opnår udlejer tilskud til nedsættelse
af huslejen i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk.
5, skal udlejer nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den
afdeling, som tilskuddet vedrører.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer således en
forpligtelse for udlejer til at videreføre tilskuddet i form
af en huslejenedsættelse for lejerne, hvis denne opnår
tilskud hertil. Tilskuddet skal således ikke indgå som
en ekstraordinær indtægt i det løbende
budgetår, som først vil få virkning i
forbindelse med budgetlægning for det næste
budgetår.
Med tilsvarende
menes, at den samlede lejenedsættelse for alle lejere i
afdelingen skal svare til det tilskud, som gives til
lejenedsættelse.
Det følger
af det foreslåede § 10, stk. 8, 2.
pkt., at nedsættelsen skal ske for den periode, hvor
udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Når udlejer
opnår tilskud i medfør af almenboliglovens § 91
a, stk. 5, vil dette tilskud angå en periode, hvori der skal
ske lejenedsættelse.
Formålet
med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at udlejer
forpligtes til at nedsætte lejen i samme periode, som udlejer
opnår tilskud i.
Forpligtelsen i
den foreslåede bestemmelse er ikke som i § 10, stk. 1,
fastlåst til at skulle ske en gang årligt, men skal ske
for den periode, som tilskuddet vedrører.
Dette
medfører fx, at udlejer i medfør af § 10, stk.
1, kan have fastsat lejen en gang årligt, men senere i det
pågældende år i medfør af den
foreslåede bestemmelse kan nedsætte lejen for en
periode som følge af opnåelsen af et tilskud hertil i
medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5.
Det følger
af det foreslåede § 10, stk. 8, 3.
pkt., at udlejer i forbindelse med nedsættelsen af
huslejen skal oplyse lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af
huslejenedsættelsen.
Den
foreslåede bestemmelse medfører, at udlejer, når
denne nedsætter lejen, vil være forpligtet til at
oplyse lejerne om årsagen til nedsættelsen af lejen.
Her vil det som udgangspunkt være tilstrækkeligt at
oplyse, at der for afdelingen er modtaget tilskud til
nedsættelse af huslejen i medfør af almenboliglovens
§ 91 a, stk. 5, om Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
Udlejer vil
tillige være forpligtet til at oplyse om størrelsen og
varigheden af huslejenedsættelsen. Dette vil som udgangspunkt
kunne håndteres ved, at det skitseres, hvor meget huslejen
sættes ned med, hvad lejeren skal betale efter
huslejenedsættelsen, hvor længe
huslejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato lejeren igen
skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Der vil ikke
bestå en forpligtelse for udlejer til at varsle lejeren igen
ved ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender
således tilbage til det almindelige niveau uden varsel.
Der kan dog efter
omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis
ikke udlejer har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse i forbindelse
med huslejenedsættelsen.
Forslaget er ikke
en fravigelse af varselsforpligtelse efter § 10, men et
supplement hertil, som angiver fremgangsmåden ved anvendelsen
af det modtagne tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i
medfør af det foreslåede § 91 a, stk. 5, i
almenboligloven.
Det
foreslåede § 10, stk. 8, vil sikre, at tilskud, som den
pågældende boligafdeling modtager efter den
foreslåede ændring af almenboligloven, jf. lovforslaget
§ 1, nr. 2, hurtigst muligt bliver anvendt til
formålet.
Til §
3
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes den
foreslåede ordnings formål. Ordningen skal sikre
ekstraordinære huslejenedsættelser i almene
boligafdelinger med akutte problemer, som har et særligt
behov for supplerende midlertidig huslejehjælp. Tilskuddet
skal derfor meddeles og udbetales hurtigst muligt.
Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland,
fordi lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021,
§ 2 i lov nr. 344 af 22. marts 2022, § 1 i lov nr. 888 af
21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 890 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer: | | | | §
78. … Stk.
2-3. … Stk. 4.
Når fondens indtægter ikke kan dække fondens
udgifter efter § 91, stk. 1, 2, 4 og 5, § 91 a, stk. 1 og
2, og §§ 91 b og 92 a-92 c, kan fonden med indenrigs- og
boligministerens godkendelse optage statslån til udligning af
forskellen. Fondens lån skal afvikles hurtigst muligt.
Statens udgifter som følge af statslån dækkes af
fonden. | | 1. I § 78, stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 91 a, stk. 1 og 2« til: »§ 91 a,
stk. 1, 2 og 5«. | | | | § 91
a. . . . Stk.
2-4. . . . Stk. 5.
Landsbyggefonden kan efter tilsvarende regler og til samme
formål som nævnt i stk. 1 og 2 yde støtte til
almene ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og til
almene ældreboliger ejet af en selvejende institution, en
kommune eller en region. 1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6. Stk. 6.
Landsbyggefonden orienterer løbende indenrigs- og
boligministeren om fordelingen af tilsagn om tilskud efter stk. 1
og 2. Landsbyggefonden sikrer herudover en løbende
erfaringsudveksling mellem de boligsociale interessenter og
koordinering af de boligsociale indsatser i udsatte almene
boligområder og sørger endvidere for, at der sker en
løbende evaluering af de gennemførte boligsociale
indsatser samt organisering og styring heraf. | | 2. I § 91 a indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: | | »Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i året 2023 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, give
tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelse i
almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende
midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i
året 2023 overføres til året 2024.« | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. | | | | | | 3. I § 91 a, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk.
6, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1, 2 og 5«. | | | | 4. I § 91 a, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk.
7, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1, 2 og 5«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 890 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | | § 10. Lejen
fastsættes årligt på grundlag af et driftsbudget
for det kommende år. Lejeforhøjelser, der er
nødvendige til opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt
lejeforhøjelser, der er en følge af ændringer i
lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3
måneders varsel. Hvis huslejeforhøjelsen er sket med
for kort varsel, er lejeren først forpligtet til at betale
forhøjelsen fra det tidspunkt, hvor et tidsmæssigt
korrekt afgivet varsel ville have haft virkning. Stk.
2-7. … | | 1. I § 10 indsættes som stk. 8: | | »Stk. 8.
Opnår udlejer tilskud til nedsættelse af huslejen i
medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v.,
skal udlejer nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den
afdeling, som tilskuddet vedrører. Nedsættelsen skal
ske for den periode, hvor udlejer opnår tilskud til
nedsættelse af lejen. Udlejer skal i forbindelse med
nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af
huslejenedsættelsen.« |
|