Fremsat den 12. april 2023 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsfremme
samt ændring af lov om dansk turisme
(Regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark og udpegninger til Det Nationale
Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board)
§ 1
I lov nr. 1518 af december 2018 om
erhvervsfremme, som ændret ved lov nr. 796 af 9. juni 2020,
§ 2 i lov nr. 782 af 4. maj 2021, § 2 i lov nr. 2381 af
14. december 2021 og § 21 i lov nr. 2601 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 8
Det nationale
standardiseringsorgan
§ 16. Erhvervsministeren
udpeger det eller de organer, der skal udgøre det nationale
standardiseringsorgan efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1025/2012 af 25. oktober 2012 om
europæisk standardisering.
Stk. 2.
Erhvervsministeren underretter Kommissionen om hvilken organisation
eller hvilke organisationer, der er udpeget som det nationale
standardiseringsorgan i Danmark.
Stk. 3.
Øvrige juridiske organer, som ikke er udpeget som det
nationale standardiseringsorgan, men som afledes eller opnår
aktiviteter eller ydelser efter Forordningen, omfattes af lovens
§§ 18, 19 og 20.
Stk. 4. Det
nationale standardiseringsorgans virksomhed omfattes ikke i kraft
af denne lov af forvaltningsloven eller lov om offentlighed i
forvaltningen.
§ 17. For det organ, der er
udpeget som det nationale standardiseringsorgan, skal bestyrelsen
bestå af 6 medlemmer, som udpeges af erhvervsministeren. Der
kan udpeges op til 3 medarbejderrepræsentanter.
Stk. 2. Af de i
stk. 1 nævnte medlemmer udpeges ét medlem efter
indstilling fra Dansk Industri, ét medlem efter indstilling
fra Dansk Erhverv, ét medlem efter indstilling fra
Forbrugerrådet Tænk og ét medlem efter
indstilling fra det nationale standardiseringsorgan. Medlemmet, der
indstilles af det nationale standardiseringsorgan, skal være
uafhængigt af denne.
Stk. 3.
Bestyrelsen skal sammensættes således, at den har et
væsentligt og relevant erfaringsgrundlag og kendskab til
bl.a. erhvervsforhold og standardisering. De udpegede medlemmer
skal være i en ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have
væsentlig og relevant erfaring med ledelse.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på op til 3
år. Erhvervsministeren kan genudpege et bestyrelsesmedlem op
til 2 gange.
§ 18. Erhvervsstyrelsen
fører tilsyn med det nationale standardiseringsorgan.
Stk. 2.
Såfremt det nationale standardiseringsorgan er underlagt
tilsyn efter anden lovgivning, finder reglerne herfor fortsat
anvendelse.
Stk. 3. Det
nationale standardiseringsorgan skal årligt rapportere til
Erhvervsstyrelsen om varetagelsen af sine opgaver og
følgeindtægter heraf.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om den
årlige rapportering til Erhvervsstyrelsen efter stk. 3.
§ 19. Erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om vederlag for direktionen i
den organisation, der er udpeget som nationalt
standardiseringsorgan, herunder regler om en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
medlemmer i direktionen.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
tilsyn med det nationale standardiseringsorgan, herunder regler om
tilsyn med regnskab og revision, sparsommelighed, samt regler om
fællesomkostninger.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om, at
der skal ske årlig rapportering til Erhvervsstyrelsen af de
forhold, der er nævnt i stk. 1 og 2.
§ 20. Erhvervsstyrelsen kan
bestemme, at der skal foretages granskning af nærmere angivne
forhold vedrørende det organ, der varetager opgaven som det
nationale standardiseringsorgan, og organer, der løser
opgaver, som udskilles fra det udpegede nationale
standardiseringsorgan efter § 16, stk. 3, dets forvaltning
eller årsrapporter. Ved iværksættelse af
granskning skal det nationale standardiseringsorgan afgive de
oplysninger til styrelsen, som styrelsen efterspørger.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan udpege en eller flere personer til at
foretage granskning efter stk. 1. Udgifterne til granskning
godkendes og udredes foreløbigt af Erhvervsstyrelsen, men
afholdes af det nationale standardiseringsorgan.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
granskningen, herunder om hel eller delvis offentliggørelse
af granskningens resultater.
§ 21. Erhvervsministeren kan
nedsætte et Advisory Board, som har til formål at
rådgive det nationale standardiseringsorgan.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
nedsættelsen af Advisory Boardet samt dettes
funktion.«
§ 2
I lov om dansk turisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 15. marts 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., udgår:
»en gang«.
2. I
§ 6, stk. 3, 2. pkt., udgår:
»en gang«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 2
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 3. Den bestyrelse
der er udpeget som det nationale standardiseringsorgan, for
tidspunktet for lovens ikrafttræden, kan fortsætte
indtil udløbet af deres udpegningsperiode, hvorefter de
første 2 medlemmer udpeges af Erhvervsministeren, og de
efterfølgende medlemmer udpeges efter indstilling i den
rækkefølge, de indstillingsberettigede står
efter i § 17, stk. 2, i lov om erhvervsfremme som er affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Repræsentation af bestyrelsen
mv. | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Hjemmel til ministeren om at
fastsætte regler om tilsyn og granskning mv. | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Nedsættelse af Advisory Board | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2 | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4 | Udpegninger til Det Nationale Turismeforum
og Dansk Turismes Advisory Board | | | 2.4.1 | Gældende ret | | | 2.4.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Nærværende lovforslag har
både til formål at regulere relationen mellem det
nationale standardiseringsorgan og Erhvervsministeriet, samt
foretage de nødvendige lovgivningsmæssige
ændringer for, at erhvervsministeren kan genudpege
medlemmerne og forpersonerne i Det Nationale Turismeforum og kan
genudpege medlemmerne og forpersonerne til Dansk Turismes Advisory
Board, der er det rådgivende organ for Det Nationale
Turismeforum.
Nationale standardiseringsorganer i EU er
reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr.
1025/2012 af 25. oktober 2012 om europæisk standardisering om
ændring af Rådets direktiv 89/686/EØF og
93/15/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/9/EF, 94/25/EF, 95/16/EF, 97/23/EF, 98/34/EF, 2004/22/EF,
2007/23/EF, 2009/23/EF og 2009/105/EF og om ophævelse af
Rådets beslutning 87/95/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse nr. 1673/2006/EF, (herefter
»Forordningen«).
Forordningens overordnede formål er at
sikre, at standarder og standardisering er effektive politiske
redskaber på europæisk plan. Forordningen sigter
konkret mod at understøtte et virkningsfuldt og effektivt
europæisk standardiseringssystem.
En standard er ifølge Forordningen
defineret som en teknisk specifikation, der er vedtaget af et
anerkendt standardiseringsorgan. Standardisering kan vedrøre
forskellige områder, såsom standardisering af et
bestemt produkts forskellige kvaliteter eller størrelser
eller tekniske specifikationer på produkt- eller
tjenestemarkeder. Standarder styrker virksomhedernes
konkurrenceevne, blandt andet ved at fremme fri bevægelighed
for varer og tjenesteydelser.
Arbejdet med europæisk standardisering
sker på grundlag af national repræsentation i Den
Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) og Den
Europæiske Komité for Elektroteknisk Standardisering
(CENELEC) og direkte deltagelse i Det Europæiske
Standardiseringsinstitut for Telekommunikation (ETSI).
EU's medlemsstater skal i medfør af
Forordningen underrette Kommissionen om deres
standardiseringsorganer. Det er i Forordningen præciseret, at
medlemsstaternes forpligtigelse til at underrette Kommissionen om
deres nationale standardiseringsorganer ikke bør
indebære krav om vedtagelse af særlig national
lovgivning til anerkendelse af disse organer. Forordningen
regulerer herudover ikke relationen mellem det nationale
standardiseringsorgan og den ansvarlige myndighed i medlemsstaten.
Der er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt national
regulering af det nationale standardiseringsorgan.
Fonden Dansk Standard har siden 1926
været anerkendt som nationalt standardiseringsorgan i Danmark
(Dansk Standardiseringsraad, Dansk Elektroteknisk Komité og
Dansk Ingeniørforenings Normorganisation, fusionerede i 1992
og blev til Fonden Dansk Standard). Kommissionen er underrettet om
dette. Fonden Dansk Standard repræsenterer således
Danmark de i Forordningen nævnte europæiske
standardiseringsorganisationer, og understøtter på
nationalt niveau, at danske virksomheder og andre aktører
kan deltage i nationale, europæiske og internationale
standardiseringsarbejder. Det er forventningen, at Fonden Dansk
Standard vil fortsætte med at varetage rollen som nationalt
standardiseringsorgan efter lovens ikrafttrædelse.
Siden 1992 har Fonden Dansk Standard
årligt modtaget en bevilling på finansloven til at
understøtte de opgaver, der følger af rollen som
nationalt standardiseringsorgan. Der har været statsligt
tilsyn med det nationale standardiseringsorgan siden 1992.
Erhvervsministeren ønsker med
lovforslaget at skabe klare rammer for relationen mellem det
nationale standardiseringsorgan og Erhvervsministeriet, og at sikre
en omkostningsbevidst og fortsat kvalificeret opgaveløsning
i den organisation, der er anerkendt som nationalt
standardiseringsorgan.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
indeholder en implementering af EU-regulering.
Ønsket om at skabe klare
reguleringsmæssige rammer for det nationale
standardiseringsorgan er særligt aktualiseret af, at der i
2022 har været offentlig omtale af den forhenværende
direktørs aftrædelse i forbindelse med en sag om
ansættelsesvilkår.
Med lovforslaget gives Erhvervsministeren
hjemmel til at udpege bestyrelsen for det nationale
standardiseringsorgan, herunder efter indstilling fra hhv. Dansk
Industri, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og det
nationale standardiseringsorgan. Der indføres herudover krav
til bestyrelsesmedlemmernes kvalifikationer, herunder at de skal
være i en ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have
væsentlig og relevant erfaring med ledelse.
Bestyrelsesarbejde er en kvalificerende erfaring, men
forudsætter tidligere ledelseserfaring.
Erhvervsministeren bemyndiges med lovforslaget
også til at kunne fastsætte bl.a. regler om en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer i det nationale standardiseringsorgan.
Derudover bemyndiges Erhvervsstyrelsen til at kunne fastsætte
nærmere regler for bl.a. regnskab og revision, og
sparsommelighed samt til årlig rapportering til
Erhvervsstyrelsen.
Erhvervsministeren giver herudover hjemmel til
at nedsætte et interessentforum til organet i en
nærmere fastsat bekendtgørelse.
Lovforslaget skal samlet set sikre, at det
nationale standardiseringsorgan styres med fokus på
erhvervslivet og det omgivende samfunds interesser, og derudover
opererer omkostningseffektivt og til gavn for dansk erhvervsliv og
det øvrige samfunds interesser.
For så vidt angår lov om dansk
turisme, oprettede Erhvervsministeren i 2015 Det Nationale
Turismeforum, der har til formål at styre og koordinere den
statslige, regionale og kommunale turismefremmeindsats. Forummet
blev oprettet som en følge af vedtagelsen af Lov om Dansk
Turisme.
Det Nationale Turismeforum har til opgave at
udarbejde en national strategi for dansk turisme, som skal
fastsætte den overordnede strategiske retning for dansk
turisme. Det Nationale Turismeforum har endvidere ansvaret for at
indsamle viden og igangsætte og udarbejde analyser, herunder
en større årlig analyse af udviklingen i dansk
turisme.
Forummet har desuden til opgave at udarbejde
en årlig rapport til erhvervsministeren om udviklingen i
dansk turisme og status for udmøntningen af den nationale
strategi med henblik på, at der kan foretages de
nødvendige justeringer.
Den offentlige turismefremmeindsats
forudsætter en stærk erhvervsmæssig forankring,
der kan bidrage til at løfte de turismemæssige tiltag
fra offentlig side.
Dette sker ved, at erhvervslivet
repræsenteres direkte i Det Nationale Turismeforum og ved
oprettelse af Dansk Turismes Advisory Board, hvor turismeerhvervet
er repræsenteret. Dansk Turismes Advisory Board har til
opgave at rådgive Det Nationale Turismeforum, herunder i
forhold til udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk
turisme.
Medlemmerne i både Det Nationale
Turismeforum og i Dansk Turismes Advisory Board udpeges af
erhvervsministeren efter indstilling fra forskellige organisationer
og myndigheder, hvor det tilstræbes, at medlemmerne besidder
turismefaglige kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem
egnede til varetagelse af posten. De respektive medlemmer og
forpersoner kan udpeges for en periode på fire år i de
to fora, hvorefter de pågældende kan genudpeges
én gang. Det skaber flere udfordringer, at der kun kan ske
genudpegning én gang.
Det er blandt andet fastsat i lov om dansk
turisme, at tre af de ni medlemmer i Det Nationale Turismeforum
skal bestå af bestyrelsesforpersonerne i organisationerne
Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Naturturisme.
Da bestyrelsesforpersonerne kan sidde længere end otte
år i de respektive organisationer, er der risiko for, at der
opstår uoverensstemmelse mellem de lovbestemte medlemmer af
Det Nationale Turismeforum og den lovmæssige
tidsbegrænsning der gælder i forhold til genudpegning
af medlemmerne. Desuden er der risiko for, at udpegningsperioden
på maksimalt otte år kan tvinge indstillingsberettigede
organisationer til at udpege mindre egnede kandidater til posterne
i de to fora.
Med lovforslaget foretages de
nødvendige lovgivningsmæssige ændringer for, at
erhvervsministeren kan genudpege medlemmerne og forpersonerne i Det
Nationale Turismeforum og i dets rådgivende organ Dansk
Turismes Advisory Board.
For så vidt angår lov om dansk
turisme, er det i loven fastsat, at tre af de ni medlemmer i Det
Nationale Turismeforum skal bestå af bestyrelsesforpersonerne
i organisationerne Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk
Kyst- og Naturturisme. Da bestyrelsesforpersonerne kan sidde
længere end otte år i de respektive organisationer, er
der risiko for, at der opstår uoverensstemmelse mellem de
lovbestemte medlemmer af Det Nationale Turismeforum og den
lovmæssige tidsbegrænsning der gælder i forhold
til genudpegning af medlemmerne. Desuden er der risiko for, at
udpegningsperioden på maksimalt otte år kan tvinge
indstillingsberettigede organisationer til at udpege mindre egnede
kandidater til posterne i de to fora.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Repræsentation i bestyrelsen mv.
2.1.1.
Gældende ret
I henhold til Forordningens artikel 27 skal
hver medlemsstat underrette Kommissionen om deres nationale
standardiseringsorgan.
Der er derudover ikke en nærmere
regulering i Forordningen eller i dansk ret, som fastsætter
rammer for det nationale standardiseringsorgan.
Fonden Dansk Standard er Danmarks nationale
standardiseringsorgan, og Kommissionen er underrettet om dette. Der
er udpeget én organisation i Danmark til at være
nationalt standardiseringsorgan. Forordningen tilskriver ikke, hvem
der kan varetage denne rolle, og fastsætter ikke et antal for
hvor mange organisationer, der kan udpeges til nationale
standardiseringsorganer. Det er op til hver medlemsstat at
fastsætte rammerne for sine nationale standardiseringsorganer
og at definere relationen mellem den ansvarlige myndighed og det
enkelte standardiseringsorgan.
I dag er Fonden Dansk Standard udpeget som
nationalt standardiseringsorgan. Deres bestyrelse er udpeget efter
fondens egne vedtægter vedrørende bestyrelsen. Det
betyder at Erhvervsministeren udpeger ét medlem,
Standardiseringspolitisk Forum to medlemmer, mens resten af
bestyrelsen for Fonden Dansk Standard udpeges ved, at bestyrelsen
selv supplerer med de medlemmer, den finder, at bestyrelsen
mangler.
Der er i dag ikke fastsat regler for hvilken
juridisk konstruktion, det nationale standardiseringsorgan skal
have. Det kan f.eks. både være et selskab, en fond, et
godkendt-teknologisk-institut eller lign. Fonden Dansk Standard,
der i dag er Danmarks nationale standardiseringsorgan, er en
erhvervsdrivende fond med et almennyttigt formål. Fonden
Dansk Standard har i sine vedtægter nedsat
interessentforummet Standardiseringspolitisk Forum.
Standardiseringspolitisk Forum udpeger efter gældende
vedtægter i fonden 2 medlemmer til Fonden Dansk Standards
bestyrelse.
2.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det nationale standardiseringsorgan har med
udpegningen som dansk medlem i det europæiske
standardiseringssystem (CEN, CENELEC og ETSI) eneret i Danmark
på bl.a. at sælge standarder og nedsætte udvalg
for standardisering med brugerbetaling. Organet deltager derudover
i de internationale standardiseringsorganisationer ISO og IEC. En
organisation, der udpeges som nationalt standardiseringsorgan, har
eneret på ovenstående opgaver, og har derfor en
særlig forpligtelse efter Forordningen til at udbrede viden
om internationale og europæiske standarder til det omgivende
samfund.
Det har betydning for udvikling af standarder,
at interessenter på området deltager i arbejdet med at
udvikle og anvende internationale standarder, samt at det nationale
standardiseringsorgan varetager og styres efter de
samfundsinteresser, der er på området for
standardisering. Det nationale standardiseringsorgan har i lyset af
dette en vigtig opgave i at sikre, at brugernes interesser på
behørig vis er en del af opgaveløsningen.
I forbindelse med overførsel af
ressortansvar til det daværende Økonomi- og
Erhvervsministerie i 2008 blev Fonden Dansk Standard registreret
som erhvervsdrivende fond med almennyttigt formål.
Erhvervsdrivende fonde er selvejende institutioner uden en
ejerkreds. Fondene ledes af en bestyrelse, som er ansvarlig for at
varetage fondens formål og interesser i overensstemmelse med
vedtægten og lovgivningen.
I lyset af ovenstående er det
Erhvervsministeriets vurdering, at der er behov for at skabe klare
rammer for styringen af det nationale standardiseringsorgan, ved at
bestyrelsen besidder kompetencer og faglighed således, at
styringen af det nationale standardiseringsorgan afspejler
interessenters og det omgivende samfunds interesser.
For at styrke de styringsmæssige rammer
for det udpegede nationale standardiseringsorgans virke og
omkostningseffektivitet hos organet, foreslås det at
indføre særlige regler for bestyrelsens udpegning samt
hvilke kompetencer bestyrelsen skal besidde. Udpegningen
foreslås at ske af erhvervsministeren, og af
erhvervsministeren efter indstilling fra Dansk Industri, Dansk
Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og det nationale
standardiseringsorgan. Dette er for at sikre, at personer med
væsentlig ledelseserfaring fra erhvervslivet samt med
relevant viden om bl.a. erhvervslivets vilkår er
repræsenteret i bestyrelsen for det nationale
standardiseringsorgan.
Det foreslås med denne lov at
bestyrelsen for det nationale standardiseringsorgan udpeges af
erhvervsministeren, og at der kan udpeges 6 medlemmer, og derudover
op til 3 medarbejderrepræsentanter. For at Dansk Standard kan
leve op til denne lov, forudsættes det, at Dansk Standard
ændrer sine vedtægter, således at
Standardiseringspolitisk Forum ikke længere udpeger 2
medlemmer til bestyrelsen.
Det er hensigten med lovforslaget at sikre, at
det øverste ledelsesorgan i organisationen, der er udpeget
som nationalt standardiseringsorgan i Danmark, træffer
beslutninger der afspejler de forventninger, interessenterne har
til det nationale standardiseringsorgan og Danmarks tilgang til
international standardisering.
Udpegede medlemmer sidder i bestyrelsen i
deres personlige egenskab og ikke som repræsentanter for
deres respektive organisation. Den styrkede styring opnås
dermed i kraft af deres erhvervserfaring og kompetencer.
2.2. Hjemmel til
ministeren om at fastsætte regler om tilsyn og granskning
mv.
2.2.1.
Gældende ret
Det nationale standardiseringsorgan er i dag i
sin helhed ikke underlagt særlige regler eller tilsyn vedr.
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet eller lignende.
Fonden Dansk Standard, der aktuelt varetager opgaven som nationalt
standardiseringsorgan, er som erhvervsdrivende fond underlagt de
generelle regler, der følger af lov om erhvervsdrivende
fonde.
Fonden Dansk Standard modtager aktuelt som
nationalt standardiseringsorgan årligt et tilskud fra
Erhvervsministeriet fastsat på finanslovens § 08.31.05
til varetagelse af opgaver i forhold til national og
europæisk eller international standardisering, herunder til
sekretariatsbetjening, rejser, udviklingsopgaver, formidling af
information om standarder mv. Af kontoen kan endvidere afholdes
udgifter til implementering af initiativer samt til
udviklingsopgaver, analyser, faglige aktiviteter mv. Ydelser afsat
på finansloven til det nationale standardiseringsorgan
præciseres i forbindelse med indgåelse af årlige
resultatkontrakter med Erhvervsministeriet.
Fonden Dansk Standard modtager endvidere
tilskud fra Miljøministeriet til drift af
Miljømærkning Danmark via en resultatkontrakt med
Dansk Standard om administrationen af EU's miljømærke
Blomsten og det nordiske miljømærke Svanen.
Miljømærkning Danmark administreres som et
særskilt aktivitetsområde i Dansk Standard.
Lovgrundlaget herfor er lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019,
bekendtgørelse om det nordiske og europæiske
miljømærker, jf. bekendtgørelse nr. 1277 af 6.
juni 2021, samt de til enhver tid gældende regler og nordiske
regelsæt for ordningerne.
Erhvervsministeriets tilskud til det nationale
standardiseringsorgan administreres af Erhvervsstyrelsen i
overensstemmelse med Økonomistyrelsens Vejledning om
effektiv tilskudsforvaltning. I tilskudsvilkårene er der
bl.a. fastsat betingelser om, at Fonden Dansk Standard er
forpligtet til at udvise økonomisk sparsommelighed, herunder
at det tilstræbes, at Fonden Dansk Standard ikke er
lønførende i forhold til sammenlignelige private
brancher og virksomheder, og at Fonden Dansk Standard kan begrunde
sine lønniveauer, samt at rejser for mål- og
resultatplanmidler gennemføres omkostningsbevidst.
Fra 1992 til 2008 havde henholdsvis det
daværende Økonomi- og Erhvervsministerium og
Ministerie for Videnskab, Teknologi og Udvikling ressortansvar for
Fonden Dansk Standard, som på dette tidspunkt var registreret
som Godkendt Teknologisk Serviceinstitut. Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling førte på denne
baggrund tilsyn med det nationale standardiseringsorgan.
Vilkårene for det statslige tilskud til
standardisering i dag omfatter imidlertid ikke fondens eller det
nationale standardiseringsorgans samlede virke, ligesom det
nationale standardiseringsorgan aflægger et særskilt
tilskudsregnskab til godkendelse i Erhvervsstyrelsen, som
udelukkende omfatter forbruget af tilskudsmidlerne.
Erhvervsstyrelsen eller andre statslige myndigheder fører
således ikke tilsyn med Fonden Dansk Standards samlede
regnskab eller dispositioner mv. i Fonden Dansk Standards egenskab
af at være nationalt standardiseringsorgan samt afledte
opgaver og indtægter som følge heraf.
Miljømærkning Danmark løser i dag ikke opgaver
for det nationale standardiseringsorgan.
Som erhvervsdrivende fond er det
nuværende nationale standardiseringsorgan, Fonden Dansk
Standard, underlagt Erhvervsstyrelsen generelle fondstilsyn, som
fører tilsyn og kontrol med, at de erhvervsdrivende fonde
administreres forsvarligt i overensstemmelse med fondens
formål og erhvervsfondsloven, og at ledelsen varetager
fondens interesse. Styrelsen foretager også af egen drift en
risikobaseret og temabaseret kontrol af de erhvervsdrivende fonde.
Kontrollen indebærer en gennemgang af den enkelte fonds
årsrapport, vedtægt og registrerede oplysninger.
2.2.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det nationale standardiseringsorgan er udpeget
til at være det danske medlem i det europæiske
standardiseringssystem og har derved eneret i Danmark på at
udføre en lang række standardiseringsopgaver.
Standardiseringsområdet er af væsentlig betydning for
danske virksomheder, fordi internationale standarder ofte kan
være afgørende for virksomhedernes
konkurrencevilkår på et internationalt marked.
Derfor er det Erhvervsministeriets vurdering,
at det bør sikres, at det nationale standardiseringsorgan
styres og kontrolleres således at, organet drives så
omkostningseffektivt som muligt af hensyn til dansk erhvervslivs
konkurrenceevne og til gavn for det øvrige samfunds
interesser. Det underbygges af det forhold, at der som følge
af det nationale standardiseringsorgans position på
standardiseringsområdet i Danmark kan være risiko for,
at organet kan opbygge et omkostningsniveau, som ikke vil
være konkurrencedygtigt i en situation med fuld
konkurrence.
På baggrund af dette vurderes der behov
for større tilsyn end hidtil med det nationale
standardiseringsorgans omkostningsniveauer m.v.
Det foreslås at Erhvervsministeren
bemyndiges til at der indføres regler, der kan sikre, at
vederlag til direktionsmedlemmer og fællesomkostninger holdes
på et rimeligt niveau, samt at der kan føres et
effektivt tilsyn med det nationale standardiseringsorgan. Denne
bemyndigelse kan sikre at det nationale standardiseringsorgan
styres og kontrolleres mere omkostningseffektivt.
Det foreslås derudover, at der
indsættes en ny bestemmelse i lovforslagets § 19, som
bemyndiger erhvervsministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler om vederlag for direktionsmedlemmerne i den
organisation, der varetager opgaven som nationalt
standardiseringsorgan. I den forbindelse kan erhvervsministeren
også fastsætte regler om en maksimal størrelse
på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Derudover foreslås det, at
Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler for tilsynet med det nationale
standardiseringsorgan, herunder til regnskab og revision. De
nærmere regler kan indeholde krav om sparsommelighed samt
regler om, et rimeligt niveau af fællesomkostninger, som kan
fastlægges som en nærmere angivet procentandel af den
totale omsætning, samt regler om årlig rapportering til
Erhvervsstyrelsen. Endelig foreslås det, at Erhvervsstyrelsen
bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler om, at
det nationale standardiseringsorgan årligt skal oplyse om
størrelsen på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Det er hensigten, at Erhvervsstyrelsen i
medfør af en bekendtgørelse kan fastsætte krav
via en revisionsinstruks om, at det nationale standardiseringsorgan
skal underlægges forvaltningsrevision og juridisk-kritisk
revision af organisationens samlede årsregnskab, herunder at
revisor skal kontrollere lønniveauerne i organisationen i
henhold til de af erhvervsministeren fastsatte regler om vederlag
for direktionsmedlemmer, herunder regler om maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Endelig lægges der op til, at tilsynet
kan bestemme, at der skal foretages granskning af nærmere
angivne forhold vedrørende det nationale
standardiseringsorgan, dets forvaltning eller årsrapporter.
Det er hensigten, at denne bestemmelse kun skal bringes i
anvendelse som foranstaltning i de tilfælde, hvor det
nationale standardiseringsorgan måtte undlade at efterkomme
de regler, som følger af dette lovforslag. Det kan
eksempelvis være i form af en ekstern
revisionsundersøgelse af konkrete forhold i organisationens
forvaltning, regnskaber eller en ekstern budgetanalyse af
organisationens økonomi. Udgifter forbundet med granskninger
i medfør af den foreslåede bestemmelse afholdes af det
nationale standardiseringsorgan medmindre andet bestemmes af
tilsynet.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler for granskningen.
2.3 Nedsættelse af Advisory Board
2.3.1
Gældende ret
Det nationale standardiseringsorgan er i dag
ikke forpligtet ved lov til at have et interessentforum, hvor
interessenter for standardisering kan høres.
Fonden Dansk Standard, som i dag er nationalt
standardiseringsorgan, har i sine egne vedtægter nedsat et
interessentforum, der hedder Standardiseringspolitisk Forum.
For Standardiseringspolitisk Forum
gælder, at »Standardiseringspolitisk Forum (SPF)
sammensættes blandt Fonden Dansk Standards væsentligste
interessenter og rådgiver bestyrelse og direktion om
politiske og lovgivningsmæssige emner med direkte betydning
for Fondens position, udvikling, indflydelse og anerkendelse som
standardiseringsorganisation - nationalt som
internationalt.«
2.3.2
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med udpegningen som nationalt
standardiseringsorgan følger eneret på en række
opgaver, som erhvervslivet og det omgivende samfund bidrager til
gennem gebyrbetalt deltagelse i standardiseringsudvalg og ved
køb af og anvendelse af standarder. For en kvalificeret
opgavevaretagelse og udbredelse af kendskabet til standarder, er
det vigtigt med en inddragelse af og rådgivning fra
interessenter i Danmark.
I tråd med hensigten om at sikre rammer
for det nationale standardiseringsorgan, uafhængigt af
hvilken organisation der udpeges til dette, kan et interessentforum
i form af et Advisory Board bidrage til en tættere kobling
mellem det nationale standardiseringsorgans interessenter og de
opgaver, der følger med denne opgave.
Det foreslås med denne lov, at
erhvervsministeren gives hjemmel til at kunne nedsætte et
interessentforum i form af et Advisory Board, men dette er ikke til
hinder for, at Standardiseringspolitisk Forum kan eksistere. De
nærmere rammer for dette interessentforum fastsættes i
en bekendtgørelse. Det er hensigten, at forummet skal give
mulighed for deltagelse til de organisationer, der ønsker at
bidrage med viden, indsigt og erfaring til
standardiseringspolitiske dagsordener, samt yde rådgivning
til Danmarks nationale standardiseringsorgan.
Såfremt Fonden Dansk Standard, efter
lovens virkning fortsætter som nationalt
standardiseringsorgan, kan Standardiseringspolitisk Forum
fortsætte i sin nuværende form, da det ikke er
hensigten med loven at nedlægge Standardiseringspolitisk
Forum. Det er dog en forudsætning for opfyldelse af lovens
krav, at Standardiseringspolitisk Forum ikke længere har ret
til at udpege to medlemmer til Fonden Dansk Standards bestyrelse,
hvilket vil kræve en ændring af vedtægter i
Fonden Dansk Standard.
Såfremt Erhvervsministeren med hjemlen
til at nedsætte et Advisory Board, i denne lov, gør
brug af denne mulighed, kan der være et overlap mellem
medlemmer i de to interessentfora, således at de løser
samme opgave. Rammerne for Advisory Boardet skal fastsættes i
en bekendtgørelse, hvor der vil være mulighed for i
dialog med Fonden Dansk Standard at overveje konsekvenserne af
dette overlap med Standardiseringspolitisk Forum nærmere.
2.4. Udpegninger til
Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory
Board
2.4.1
Gældende ret
Det følger af § 4, stk. 1, i lov
om dansk turisme, at Det Nationale Turismeforum består af 1
formand og 9 andre medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af
erhvervsministeren for en periode på op til 4 år. De
pågældende kan genudpeges en gang. Det følger af
§ 6, stk. 3,i lov om dansk turisme, at medlemmerne i Dansk
Turismes Advisory board udpeges for en periode på op til 4
år. De pågældende kan genudpeges en gang.
2.4.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der
er behov for at bemyndige erhvervsministeren med muligheden for at
genudpege medlemmer og for personer mere end én gang.
På denne måde vil tidsbegrænsningen ikke
forhindre, at de lovbestemte medlemmer af Det Nationale
Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board kan fortsætte
som medlemmer. Desuden er der risiko for, at udpegningsperioden
på maksimalt otte år kan tvinge indstillingsberettigede
organisationer til at udpege mindre egnede kandidater til posterne
i Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board.
Det foreslås derfor med ændring af
lov om dansk turisme, at de indstillingsberettigede organisationer
kan indstille de mest egnede og kvalificerede medlemmer til Det
Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board, og sikre
at erhvervsministeren kan genudpege medlemmerne og forpersonerne
for perioder af op til fire år. Det foreslås, at
erhvervsministerens genudpegning skal kunne ske et ubegrænset
antal gange.
Med forslaget er det stadig er en
forudsætning i loven, at det fortsat er erhvervsministerens
politiske beslutning at udpege de af organisationerne indstillede
medlemmer.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser eller og implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Medlemsstater skal jf. Forordningen underrette
Kommissionen om deres nationale standardiseringsorganer.
Der er med dette lovforslag ikke tale om
implementering af EU-regulering. Der er tale om en
indførelse af nationale regler for det nationale
standardiseringsorgan, som er anerkendt i henhold til
Forordningen.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. februar 2023 til den 6. marts 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Aarhusregionen, Alexandra Instituttet, Arbejdsmarkedets Feriefond,
Bioneer, CenSec, Center for Regional Turismeforskning, Clean,
CO-industri, Copenhagen Fintech, Danish Life Science Cluster,
Danish Sound Cluster, Danmarks Nationale Metrologiinstitut (DFM),
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening,
Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Brand- og
Sikringsteknisk Institut (DBI), Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme, Dansk
Turismefremme, Dansk Persontransport, Danske Destinationer, Danske
Havne, Danske Rederier, Danske Regioner, Destination Bornholm,
Destination Fyn, Destination Himmerland, Destination Kystlandet,
Destination Limfjorden, Destination Nord, Destination
Nordvestkysten, Destination Sjælland, Destination
SydkystDanmark, Destination Sønderjylland, Destination
Trekantsområdet, Destination Vadehavskysten, Destination
Vesterhavet, DHI, Digital Lead, Energy Cluster Denmark,
Feriehusudlejernes Brancheforening, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fonden Dansk Standard, Food & Bio Cluster
Denmark, Forbrugerrådet Tænk, FORCE Technology,
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Friluftsrådet,
Færøernes landsstyre (Ministry of Foreign Affairs,
Industry and Trade), God Adgang, Grønlands Selvstyre
(Departementet for Udenrigsanliggender), HK - Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, HORESTA,
Ingeniørforeningen IDA, Kommunernes Landsforening,
Københavns Lufthavne, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Lifestyle & Design
Cluster, MADE, MeetDenmark, Odense Robotics, Organisationen Danske
Museer, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SAS, SMV Danmark, SportEventDenmark,
Standardiseringspolitisk Forum, State of Green, Sund &
Bælt, Tekniq, Teknologisk Institut, Turisterhvervets
Samarbejdsforum, Vision Denmark, VisitDenmark, VisitFjordlandet,
VisitHerning, VisitLolland-Falster, VisitNordsjælland, We
Build Denmark, Wonderful Copenhagen
| | | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Medlemsstater skal jf. Forordningen
underrette Kommissionen om deres nationale
standardiseringsorganer. | Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
(Til § 16)
Det følger af artikel 27 i
Forordningen, at hver medlemsstat underretter Kommissionen om deres
standardiseringsorgan. Danmarks nationale standardiseringsorgan
udpeges i henhold til artikel 27 i Forordningen.
Ved nationalt standardiseringsorgan
forstås i Forordningens artikel 2, nr. 10 et organ, som en
medlemsstat har underrettet Kommissionen om i overensstemmelse med
artikel 27.
Et nationalt standardiseringsorgan har en
række opgaver beskrevet i Forordningen, herunder at inddrage
og lette virksomheders, myndigheders og interessenters adgang til
arbejdet med udvikling af standarder samt deltage i det
internationale standardiseringssystem på vegne af Danmark,
jf. præambel nr. 2 i Forordningen.
Reglerne i Forordningen for det nationale
standardiseringsorgan er ikke efter gældende ret suppleret
med nationale regler og er derved ikke underlagt særlige
regler for styring og udførelse af opgaven som nationalt
standardiseringsorgan.
Efter Forordningens præambel nr. 15,
bør medlemsstaternes forpligtelse til at underrette
Kommissionen om deres nationale standardiseringsorganer ikke
indebære krav om vedtagelse af særlig national
lovgivning til anerkendelse af disse organer.
Ifølge Forordningen er det muligt for
en medlemsstat at udpege op til flere organisationer til at
varetage rollen som nationalt standardiseringsorgan. Forordningen
tilskriver ikke hvem, der kan varetage denne rolle, og
fastsætter ikke et antal for hvor mange organisationer, der
kan udpeges til nationale standardiseringsorganer. Det er op til
hver medlemsstat at fastsætte rammerne for sine nationale
standardiseringsorganer, og at definere relationen mellem
medlemsstaten og det enkelte standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede
§ 16, stk. 1, at Erhvervsministeren udpeger det
eller de organer, der skal udgøre det nationale
standardiseringsorgan efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1025/2012 af 25. oktober 2012 om
europæisk standardisering
Det nationale standardiseringsorgan får
med udpegningen eneret på bl.a. at deltage som
repræsentant for Danmark i det europæiske
standardiseringssystem, specifikt CEN, CEN-ELEC og ETSI, herunder
nedsætte nationale standardiseringsudvalg og hjemtage
formandskab for europæiske standardiseringsudvalg. Det
nationale standardiseringsorgan har videre en særlig
forpligtelse til at udbrede anvendelse af standarder, og er
derudover ansvarlig for at udvikle nye standarder af
samfundsmæssig interesse, hvorfor offentlige opgaver
vedrørende standardisering tilfalder det nationale
standardiseringsorgan finansieret af en årlig bevilling
på finansloven.
Det nationale standardiseringsorgan kan
varetage andre opgaver foruden de opgaver, som er reguleret i
Forordningen. Det kan eksempelvis være opgaver på vegne
af forskellige offentlige myndigheder og andre aktører, der
har opgaver indenfor standardisering, som kræver faglig
indsigt i standardisering som område, men ikke
forudsætter, at man som organ er udpeget til at være
nationalt standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede
§ 16, stk. 2, at
Erhvervsministeren underretter Kommissionen om hvilken organisation
eller hvilke organisationer, der er udpeget som det nationale
standardiseringsorgan i Danmark.
Det følger af det foreslåede
§ 16, stk. 3, at øvrige
juridiske organer, som ikke er udpeget som det nationale
standardiseringsorgan, men som afledes eller opnår
aktiviteter eller ydelser efter Forordningen, omfattes af lovens
§§ 18, 19 og 20.
Med de i Forordningen definerede opgaver,
opnår organisationen, som er udpeget som nationalt
standardiseringsorgan, en kapacitet, viden og adgang til
information som ellers ikke vil være mulig. Det giver
mulighed for at omsætte denne kapacitet, viden og evne til
andre kommercielle aktiviteter, som ikke kunne opnås i
tilfælde af almindelige markedsvilkår. Med forslaget
til stk. 3, er hensigten derfor, at §§ 18, 19 og 20 skal
gælde for det organ, der er udpeget til at være
nationalt standardiseringsorgan og de juridiske organer, som ikke
er udpeget som det nationale standardiseringsorgan, men som afleder
eller opnår aktiviteter, som opnås i kraft af det
udpegede nationale standardiseringsorgan.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at
organisationen, der er udpeget som nationalt standardiseringsorgan
i Danmark, ikke kan udskille opgaver fra det tilsyn, der
følger af §§ 18, 19 og 20.
Det følger af det foreslåede
§ 16, stk. 4, at det nationale
standardiseringsorgans virksomhed ikke i kraft af denne lov
omfattes af forvaltningsloven eller offentlighedsloven.
Det indebærer, at den virksomhed, der
udøves af det nationale standardiseringsorgan efter denne
lov, ikke vil være omfattet af reglerne i forvaltningsloven
og offentlighedsloven eller anden tilsvarende offentlig
regulering.
I det omfang, at det nationale
standardiseringsorgan ved lov eller i henhold til lov er eller
får tillagt beføjelse til at træffe
afgørelser på statens, en regions eller en kommunes
vegne, vil offentlighedsloven bortset fra bestemmelserne i
§§ 11 og 12 og §§ 15-17 dog finde
anvendelse.
(Til § 17)
Der er ikke efter gældende ret krav til
udpegning og sammensætning af ledelsen af det nationale
standardiseringsorgan hverken i Forordningen eller efter dansk
ret.
Det følger af det foreslåede
§ 17, stk. 1, at for det organ,
der er udpeget som det nationale standardiseringsorgan, skal
bestyrelsen bestå af 6 medlemmer, som udpeges af
erhvervsministeren. Der kan udpeges op til 3
medarbejderrepræsentanter.
Det bemærkes, at Fonden Dansk Standard,
der udpeges som nationalt standardiseringsorgan, er en
erhvervsdrivende fond, og at reglerne i om
medarbejderrepræsentation selskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1451 af 9. november 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 243 af 7. marts 2023 (herefter
»selskabsloven«) finder tilsvarende anvendelse på
erhvervsdrivende fonde, jf. erhvervsfondslovens § 64. Det
betyder, at der ud over bestyrelsens seks medlemmer, som udpeges af
erhvervsministeren, også kan udpeges op til 3
medarbejderrepræsentanter fra Fonden Dansk Standard, da
antallet af disse kan udgøre op til halvdelen af de
vedtægtsudpegede bestyrelsesmedlemmer, jf. selskabslovens
§ 140. Hvis medarbejderne efter lovens ikrafttrædelse
vælger at gøre brug af retten til udpegning af
medarbejdere til bestyrelsen i Fonden Dansk Standard, vil der
således være mere end 6 medlemmer af bestyrelsen, for
det nationale standardiseringsorgan
Udpegede medlemmer sidder i bestyrelsen i
deres personlige egenskab og ikke som repræsentanter for
deres respektive organisation.
I tilfælde af at en indstilling om
genudpegning af et medlem ikke imødekommes af
erhvervsministeren, kan de indstillingsberettigede organisationer
på ny indstille en anden person til erhvervsministeren efter
reglerne i § 17.
Det bemærkes endvidere, at Fonden Dansk
Standard i medfør af Fondens vedtægter har givet
Standardiseringspolitisk Forum ret til at udpege 2 medlemmer til
bestyrelsen. For at Dansk Standard efter lovens ikrafttræden
skal kunne leve op til lovens krav vil dette forudsætte, at
Standardiseringspolitisk Forum vælger at afgive denne
udpegningsret samt at Fonden Dansk Standard efterfølgende
ændrer Fondens vedtægter.
Det følger videre af det
foreslåede § 17, stk. 2, 1.
pkt., at de i stk. 1 nævnte medlemmer udpeges
ét medlem efter indstilling fra Dansk Industri, ét
medlem efter indstilling fra Dansk Erhverv, ét medlem efter
indstilling fra Forbrugerrådet Tænk og ét medlem
efter indstilling fra Danmarks nationale standardiseringsorgan.
Det nationale standardiseringsorgans direktion
indstiller sit medlem til Erhvervsministeren.
Det foreslås, at indstillingsretten
gives til de valgte organisationer med forventning om, at de
indstillingsberettigede bruger deres store kontaktflade med
virksomheder og brugere af standarder til at indstille kandidater,
der vil bidrage med et væsentligt erfaringsgrundlag og
relevante kompetencer inden for ledelse. Udpegningerne vil give
bestyrelsen en styrket legitimitet og interessenterne et
større ejerskab ift. at styrke det nationale
standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede
§ 17, stk. 2, 2. pkt., at
medlemmet, der indstilles af det nationale standardiseringsorgan,
skal være uafhængigt af denne.
For at sikre uafhængighed og habilitet,
må medlemmet, der udpeges af det nationale
standardiseringsorgan, ikke have eller have haft tidligere
ansættelse i den organisation, som er det nationale
standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede
§ 17, stk. 3, at bestyrelsen skal
sammensættes således, at den har et væsentligt og
relevant erfaringsgrundlag og kendskab til bl.a. erhvervsforhold og
standardisering. De udpegede medlemmer skal være i en
ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have væsentlig og
relevant erfaring med ledelse.
Ledelse indebærer direkte erfaring med
drift og styring af en organisation eller ansvar for en gruppe af
medarbejdere i en organisation, virksomhed eller lignende.
Bestyrelsesarbejde som beskæftigelse eller hverv ved siden af
andet arbejde, anses som væsentlig erfaring og kendskab til
erhvervsforhold, men forudsætter dog at kandidaten i
tidligere beskæftigelse har haft ledelsesansvar. De udpegede
medlemmer bør have kendskab til erhvervslivets vilkår.
Det er derudover en fordel, hvis de udpegede medlemmer også
har kendskab til erhvervslivets og samfundets anvendelse af
standarder.
Det bemærkes, at bestyrelsen
årligt bør evaluere, om bestyrelsen er i stand til at
varetage opgaver af strategisk, ledelsesmæssig og
kontrolmæssig art, samt om bestyrelsen samlet set har
kompetencer, som afspejler de krav, organisationens forhold stiller
til at varetage organisationens interesser. Bestyrelsen for den
organisation, der er anerkendt som nationalt standardiseringsorgan,
kan orientere erhvervsministeren om den del af konklusionerne fra
den årlige bestyrelsesevaluering, der vedrører
bestyrelsens kompetencer.
Med det foreslåede stk. 3, skal det
sikres, at erhvervslivets interesser i højere grad
repræsenteres gennem erfaring og kompetencer i bestyrelsen,
hvilket vil medføre, at bestyrelsen kan træffe
beslutninger, som styrker det nationale standardiseringsorgan.
Det følger af det foreslåede
§ 17, stk. 4, at
bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på op til 3
år. Erhvervsministeren kan genudpege et bestyrelsesmedlem op
til 2 gange.
Det forelås, at Erhvervsministeren
løbende vil kunne udpege nye medlemmer, herunder kan
medlemmer genudpeges to gange. Ved et medlems periodeudløb,
forelås det, at det nationale standardiseringsorgan
orienterer Erhvervsministeren om, at medlemmet ønsker
genudpegning. Erhvervsministeren igangsætter en proces for
udpegning afhængig af, om det er en genudpegning eller ny
udpegning. Når de indstillingsberettigede har indstillet
én gang i den af stk. 2 nævnte
rækkefølge, indstiller de igen, når deres
indstillede medlem af bestyrelsen udtræder. Det
foreslås, at såfremt det er en af de
indstillingsberettigede, der skal indstille, kan de kontaktes af
Erhvervsministeriet med henblik på at indstille en kandidat
til ministeren.
(Til § 18)
Det nationale standardiseringsorgan er ikke i
dag i sin helhed underlagt et tilsyn, herunder vedr.
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet eller lignende.
Fonden Dansk Standard, der aktuelt varetager opgaven som nationalt
standardiseringsorgan, er som erhvervsdrivende fond underlagt de
generelle regler, der følger af lov om erhvervsdrivende
fonde.
Det følger af det foreslåede
§ 18, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen fører
tilsyn med det nationale standardiseringsorgan.
Den foreslåede bestemmelse i § 18,
stk. 1, vil medføre, at Erhvervsstyrelsen fremover bliver
tilsynsførende med det nationale standardiseringsorgan.
Det følger af § 18, stk. 2, at såfremt det nationale
standardiseringsorgan er underlagt tilsyn efter anden lovgivning,
finder reglerne herfor fortsat anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 18,
stk. 2, vil medføre, at tilsynet
efter stk. 1 ikke tilsidesætter andre offentlige tilsyn, det
nationale standardiseringsorgan måtte være underlagt.
Det kan eksempelvis være tilsynet med erhvervsdrivende fonde,
som Fonden Dansk Standard, der i dag varetager rollen som nationalt
standardiseringsorgan, er underlagt som erhvervsdrivende fond,
eller tilsynet med tilskudsmidler, resultatkontrakter og lignende
som det nationale standardiseringsorgan måtte modtage.
Det følger af det foreslåede
§ 18, stk. 3, at det nationale
standardiseringsorgan årligt skal rapportere til
Erhvervsstyrelsen om varetagelsen af sine opgaver og
følgeindtægter heraf.
Ved følgeindtægter forstås
indtægter som følge af de ydelser og aktiviteter (fx
indtægter fra varetagelse af internationale eller
europæiske sekretariatsopgaver) og salg af europæiske
og internationale standarder, som kun et nationalt
standardiseringsorgan har adgang til.
Den foreslåede bestemmelse i § 18,
stk. 3, vil medføre, at det nationale standardiseringsorgan
årligt skal indsende en rapport til Erhvervsstyrelsen, der
redegør for standardiseringsorganets varetagelse af sine
opgaver som nationalt standardiseringsorgan samt de
indtægter, som organisationen genererer i den forbindelse,
herunder følgeindtægter ved aktiviteter og salg af
europæiske og internationale standarder, som kun et nationalt
standardiseringsorgan har adgang til. Rapporteringen vil for
eksempel kunne ske i form af det nationale standardiseringsorgans
samlede årsrapport.
Såfremt øvrige juridiske
personer, som ikke er udpeget som nationalt standardiseringsorgan,
har aktiviteter eller ydelser, som afledes eller opnås som
følge af det udpegede standardiseringsorgan, inkluderes
disse i rapporteringen.
Erhvervsstyrelsen vil fastsætte
nærmere regler om rapporteringen i en bekendtgørelse,
jf. stk. 4.
Det følger af det foreslåede
§ 18, stk. 4, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler om den årlige
rapportering til Erhvervsstyrelsen efter stk. 3.
Erhvervsstyrelsen vil med det foreslåede
stk. 4 kunne fastsætte regler om, hvornår den
årlige rapportering skal være Erhvervsstyrelsen i
hænde.
Endvidere kan Erhvervsstyrelsen
fastsætte nærmere regler om krav til rapporteringen,
herunder rapporteringens indhold.
(Til § 19)
Det nationale standardiseringsorgan er i dag i
sin helhed ikke underlagt særlige regler eller tilsyn vedr.
sparsommelighed, vederlag, regnskab eller lignende.
Det følger af det foreslåede
§ 19, stk. 1, at erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om vederlag for direktionen i
den organisation, der er udpeget som nationalt
standardiseringsorgan, herunder regler om en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
medlemmer i direktionen.
Ved direktion skal forstås det
første ledelsesniveau under det øverste ledelsesorgan
bestyrelsen og de personer, der organisatorisk er på samme
ledelsesniveau som direktionen i overensstemmelse med § 41,
stk. 4, i lov om erhvervsdrivende fonde og selskabslovens §
139 c, stk. 4.
I forhold til muligheden for at
fastlægge vederlaget for direktionen foreslås det, at
der i en bekendtgørelse kan fastsættes krav til
vederlaget for direktionen i den organisation, der er udpeget som
nationalt standardiseringsorgan. Det forudsættes, at man i
disse regler kan fastsætte rimelige lønniveauer set i
forhold til de statslige overenskomster for tilsvarende arbejde,
under hensyn til den eneret på opgaver som følger af
Forordningen, under de konkurrenceforhold som det nationale
standardiseringsorgan måtte være underlagt. Der kan i
bekendtgørelsen også fastsættes en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Det foreslås, at det samlede vederlag
skal forstås således, at det omfatter fast og variabel
løn, bonus og lignende ordninger samt eventuelle
indbetalinger til pension, men også andre ydelser, som f.eks.
fri bil, bolig, telefon, internet eller lignende.
Det følger af det foreslåede
§ 19, stk. 2, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler for tilsynet med det
nationale standardiseringsorgan, herunder regler om tilsyn med
regnskab og revision, sparsommelighed, samt regler om
fællesomkostninger.
Det er hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at Erhvervsstyrelsen i medfør af en
bekendtgørelse kan fastsætte krav via en
revisionsinstruks om, at det nationale standardiseringsorgan skal
underlægges forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision
af organisationens samlede årsregnskab, herunder at revisor
skal kontrollere, at lønniveauerne for direktionsmedlemmerne
følger de af erhvervsministeren fastsatte regler, jf. det
foreslåede stk. 1.
Krav om juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision har grundlag i rigsrevisorlovens § 3, som
fastsætter, at revision af offentlige midler blandt andet
skal omfatte juridisk-kritisk revision, hvor det
efterprøves, om de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis, og forvaltningsrevision, hvor
det undersøges, om der er taget skyldige økonomiske
hensyn i forvaltningen, dvs. om virksomhederne har taget hensyn til
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet, når de
løser deres opgaver.
Erhvervsstyrelsen kan i en
bekendtgørelse endvidere fastsætte øvrige krav
til sparsommelighed mv., herunder at rejser skal gennemføres
omkostningseffektivt, og at der i relevant omfang skal indhentes
tilbud på underleverandører, samt at
fællesomkostninger holdes på et rimeligt niveau, som
fastlægges som en nærmere angivet procentandel af den
totale omsætning. Fællesomkostninger omfatter de
udgifter, der er beskrevet i Økonomistyrelsens vejledning
Regelgrundlag for generelle fællesomkostninger. Dette
omfatter f.eks. rejser relateret til generel ledelse og
støttefunktioner, IT-systemer der anvendes administrativt
m.v.
Det følger af det foreslåede
§ 19, stk. 3, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler om, at der skal ske
årlig rapportering til Erhvervsstyrelsen af de forhold, der
er nævnt i stk. 1 og 2.
Det er hensigten med det foreslåede stk.
3, at Erhvervsstyrelsen effektivt kan føre tilsyn med, at
det nationale standardiseringsorgan overholder de i stk. 1
fastsatte regler om samlet vederlag til de enkelte
direktionsmedlemmer.
Det samlede vederlag for hvert enkelt
direktionsmedlem skal forstås således, at det omfatter
fast og variabel løn, bonus og lignende ordninger samt
eventuelle indbetalinger til pension, men også andre ydelser,
som f.eks. fri bil, bolig, telefon, internet eller lignende.
Erhvervsstyrelsen vil med det foreslåede
stk. 3, kunne fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse vedrørende den årlige
rapportering til Erhvervsstyrelsen om opgaver og
følgeindtægter heraf samt de nærmere regler for
tilsyn, der er fastsat i en bekendtgørelse efter stk. 2.
(Til § 20)
Det nationale standardiseringsorgan er i dag
ikke underlagt særlige regler vedrørende granskning
eller lignende. Erhvervsstyrelsens tilsyn med tilskudsmidler
vedrører tilskuddets anvendelse, således at det
revisorgodkendte regnskab sammenholdes med budgettet samt
tilskudsvilkårene.
Det følger af det foreslåede
§ 20, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen kan bestemme, at
der skal foretages granskning af nærmere angivne forhold
vedrørende det organ, der varetager opgaven som det
nationale standardiseringsorgan, og organer, der løser
opgaver, som udskilles fra det udpegede nationale
standardiseringsorgan efter § 16, stk. 3, dets forvaltning
eller årsrapporter. Ved iværksættelse af
granskning skal det nationale standardiseringsorgan afgive de
oplysninger til styrelsen, som styrelsen efterspørger.
Den foreslåede bestemmelse i § 20,
stk. 1, vil medføre, at tilsynet kan igangsætte en
granskning af nærmere angivne forhold vedrørende det
nationale standardiseringsorgan, dets forvaltning eller
årsrapporter. Bestemmelsen er tiltænkt som en
foranstaltning i de tilfælde, hvor det nationale
standardiseringsorgan måtte undlade at efterkomme de regler,
som følger af dette lovforslag. Det kan for eksempel
være ved at pålægge det nationale
standardiseringsorgan at gennemføre en ekstern
revisionsundersøgelse af konkrete forhold i organisationens
forvaltning eller regnskaber eller en ekstern budgetanalyse af
organisationens økonomi.
Det følger af det foreslåede
§ 20, stk. 2, at Erhvervsstyrelsen
kan udpege en eller flere personer til at foretage granskning efter
stk. 1. Udgifterne til granskning godkendes og udredes
foreløbigt af Erhvervsstyrelsen, men afholdes af det
nationale standardiseringsorgan.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 20, stk. 2 er det alene Erhvervsstyrelsen, der kan udpege en
eller flere personer, der skal foretage granskningen.
Det følger endvidere af den
foreslåede bestemmelse, at Erhvervsstyrelsen godkender og
foreløbigt udreder udgifterne til den iværksatte
granskning. Det er imidlertid det nationale standardiseringsorgan,
som afholder udgifterne til granskningen.
Det nationale standardiseringsorgan afholder
udgifterne til granskningen uanset resultatet af denne.
Det er alene udgifter, der direkte kan
henføres til granskningen, som det nationale
standardiseringsorgan skal afholde. Dog skal det nationale
standardiseringsorgan ikke afholde udgifter til det offentliges
tidsforbrug forbundet med granskningen.
Det følger af det foreslåede
§ 20, stk. 3, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler for granskningen, herunder
om hel eller delvis offentliggørelse af granskningens
resultater.
Den foreslåede bestemmelse i § 20,
stk. 3, vil medføre, at Erhvervsstyrelsen kan
fastsætte regler for tilsynet. Det forudsættes af det
foreslåede, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler
for at resultaterne af en granskning af det nationale
standardiseringsorgan skal offentliggøres helt eller
delvist. Det kan eksempel være i form af
offentliggørelse af revisionsundersøgelse eller
budgetanalyse på det nationale standardiseringsorgans
hjemmeside.
(Til § 21)
Der eksisterer i dag et interessentforum,
Standardiseringspolitisk Forum, i Fonden Dansk Standard.
Det følger af det foreslåede
§ 21, stk. 1, at Erhvervsministeren kan
nedsætte et Advisory Board, som har til formål at
rådgive det nationale standardiseringsorgan.
Med denne foreslåede bestemmelse sikres,
at der kan nedsættes et rådgivende Advisory Board,
uanset hvem der er udpeget som nationalt standardiseringsorgan.
Den foreslåede bestemmelse i § 21,
stk. 1, vil medføre, at interessenter til standardisering
på vegne af deres organisationer og medlemmer kan bidrage til
at kvalificere standardiseringspolitiske emner og rådgive det
nationale standardiseringsorgan om relevante strukturelle,
politiske, økonomiske og lignende forhold indenfor
standardisering nationalt såvel som internationalt.
Det følger af det foreslåede
§ 21, stk. 2, at
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
nedsættelsen af Advisory Boardet samt dettes funktion.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 2, at Erhvervsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler for interessenters mulighed
for inddragelse i det nationale standardiseringsorgan. Det
forudsættes, at der i de regler vil indgå regler om
inddragelse ift. relevante standardiseringspolitiske emner og
regler om god og åben inddragelse af interessenter i arbejdet
med standardisering i Danmark.
Det forudsættes at reglerne der kan
fastsættes vil give interessenterne mulighed for udover
rådgivning til det nationale standardiseringsorgan, at
bidrage med viden og indsigt om standardisering til fælles
gavn for medlemmerne af Advisory Boardet.
Det er hensigten med den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 2, at Erhvervsministeren
fastsætter de nærmere rammer efter dialog med det
nationale standardiseringsorgan og dets interessenter, mhp. at
få Advisory Boardet til at fungere bedst muligt efter
hensigten.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i lov
om dansk turisme, at formanden og medlemmerne i Det Nationale
Turismeforum udpeges af erhvervsministeren for en periode på
op til fire år, og at de pågældende kan
genudpeges én gang. Det vil sige, at formanden og
medlemmerne i Det Nationale Turismeforum kan sidde for en periode
på maksimalt otte år.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at »en gang«
udgår.
Det foreslåede medfører, at
erhvervsministeren mindst hvert fjerde år skal udpege og
genudpege medlemmer. Udpegningsperioden følger det enkelte
medlem. Med det foreslåede kan der ske genudpegning det antal
gange, som det ønskes. Det sikrer, at der ikke opstår
situationer, hvor de udpegede personer efter § 4 ikke kan
indgå i Det Nationale Turismeforum, fordi der er en
begrænsning i, hvor mange gange de pågældende kan
genudpeges. Med det foreslåede sikres desuden, at de
indstillingsberettigede organisationer og myndigheder kan indstille
de mest egnede og velkvalificerede personer til posterne.
Det bemærkes, at det fortsat vil
være erhvervsministerens politiske beslutning at udpege de af
organisationerne indstillede medlemmer.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 6, stk. 3, i lov om dansk turisme, at
formanden og medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board udpeges af
erhvervsministeren for en periode på op til fire år, og
at de pågældende kan genudpeges én gang.
Det foreslås i § 6, stk. 3, at »en gang«
udgår.
Det foreslåede vil medføre, at
erhvervsministeren mindst hvert fjerde år skal udpege og
genudpege medlemmer. Udpegningsperioden følger det enkelte
medlem. Med det foreslåede kan der ske genudpegning det antal
gange, som det ønskes. Det foreslåede sikrer, at de
indstillingsberettigede organisationer og myndigheder kan indstille
de mest egnede og velkvalificerede personer til posterne.
Det bemærkes, at det fortsat vil
være erhvervsministerens politiske beslutning at udpege de af
organisationerne indstillede medlemmer.
Til §
3
I stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Det er hensigten, at reglerne fastsat med
hjemmel i den foreslåede § 19 vedr. tilsynet med det
nationale standardiseringsorgans regnskab og revision får
virkning fra regnskabsår, der begynder d. 1. januar 2024
eller senere.
I stk. 2,
foreslås det, at lovens § 2 træder i kraft dagen
efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovforslagets § 2 skal træde i
kraft så hurtigt som muligt begrundet i behovet for at kunne
udpege nye medlemmer til Det Nationale Turismeforum og Dansk
Turismes Advisory Board, således at foraene kan
fortsætte deres virke og opretholde mødekadencen.
Derfor er det hensigtsmæssigt, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
I stk. 3,
foreslås det, at den bestyrelse, der er udpeget som det
nationale standardiseringsorgan for tidspunktet for lovens
ikrafttræden, kan fortsætte indtil udløbet af
deres udpegningsperiode, hvorefter de første 2 medlemmer
udpeges af Erhvervsministeren, og de efterfølgende medlemmer
udpeges efter indstilling i den rækkefølge de
indstillingsberettigede står efter i § 17, stk. 2, i lov
om erhvervsfremme, som er affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
Medlemmer, der ved lovens virkningstidspunkt
sidder efter de nuværende vedtægter i fonden Dansk
Standard, kan ikke genudpeges af den siddende bestyrelse efter
lovens ikrafttræden, hvor bestyrelsen således
både kan have medlemmer, der sidder efter Fonden Dansk
Standards vedtægter og medlemmer, der er udpeget af
Erhvervsministeren efter § 17 i lov om erhvervsfremme, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
For hver ledig plads i bestyrelsen, der
opstår enten som følge af, at et medlem
fratræder eller at medlemmets periode udløber, udpeges
medlemmer i henhold til § 17 i lov om erhvervsfremme, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, i den
rækkefølge der følger af § 17, stk. 2.
Medlemmerne udpeges således, at de
første 2 medlemmer udpeges af Erhvervsministeren, og de
følgende 4 dernæst udpeges efter indstilling i
følgende rækkefølge: ét medlem efter
indstilling fra Dansk Industri, ét medlem efter indstilling
fra Dansk Erhverv, ét medlem efter indstilling fra
Forbrugerrådet Tænk og ét medlem efter
indstilling fra det nationale standardiseringsorgan. Medlemmet, der
indstilles af det nationale standardiseringsorgan, skal være
uafhængigt af denne.
Ved uafhængighed af det nationale
standardiseringsorgan skal forstås, at det indstillede medlem
ikke har nuværende eller tidligere beskæftigelse i den
organisation, som er udpeget til at være det nationale
standardiseringsorgan.
Det er hensigten med overgangsreglen, at
eksisterende aftaler vedrørende enkelte medarbejderes
aflønning, der ikke er i overensstemmelse med kravet om
rimelige lønniveauer, ikke medfører behov for
afskedigelse eller lignende. I stedet er det hensigten, at det ved
udløb af sådanne aftaler eller ved vakance i
pågældende stillinger sikres, at den
pågældende stillings lønniveau fremover holder
sig inden for det fastsatte niveau.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Med hensyn til lov om erhvervsfremme har
Grønland hjemtaget erhvervsfremmeområdet, og loven
gælder derfor ikke, da sagsområdet er hjemtaget.
Færøerne har ikke hjemtaget
erhvervsfremmeområdet. Den gældende erhvervsfremmelov,
jf. lov nr. 1518 af 18. december 2018 (med senere ændringer),
er ikke sat i kraft for Færøerne. Med dette lovforslag
er det ikke tiltænkt, at de særlige regler om det
nationale standardiseringsorgan skal sættes i kraft på
Færøerne.
Med hensyn til lov om dansk turisme, jf.
lovbekendtgørelse 242 af 15. marts 2019, gælder
lovforslaget ikke for Færøerne og Grønland,
fordi hovedloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1518 af 18. december 2018 om
erhvervsfremme, som ændret ved lov nr. 796 af 9. juni 2020,
§ 2 i lov nr. 782 af 4. maj 2021 og som senest ændret
ved § 21 i lov nr. 2601 af 28. december 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter kapitel 7
indsættes: »Kapitel 8 Det nationale
standardiseringsorgan § 16.
Erhvervsministeren udpeger det eller de organer, der skal
udgøre det nationale standardiseringsorgan efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012
af 25. oktober 2012 om europæisk standardisering. Stk. 2.
Erhvervsministeren underretter Kommissionen om hvilken organisation
eller hvilke organisationer, der er udpeget som det nationale
standardiseringsorgan i Danmark. Stk. 3.
Øvrige juridiske organer, som ikke er udpeget som det
nationale standardiseringsorgan, men som afledes eller opnår
aktiviteter eller ydelser efter Forordningen, omfattes af lovens
§§ 18, 19 og 20. Stk. 4. Det
nationale standardiseringsorgans virksomhed omfattes ikke i kraft
af denne lov af forvaltningsloven eller lov om offentlighed i
forvaltningen. § 17. For det
organ, der er udpeget som det nationale standardiseringsorgan, skal
bestyrelsen bestå af 6 medlemmer, som udpeges af
erhvervsministeren. Der kan udpeges op til 3
medarbejderrepræsentanter. Stk. 2. Af de i
stk. 1 nævnte medlemmer udpeges ét medlem efter
indstilling fra Dansk Industri, ét medlem efter indstilling
fra Dansk Erhverv, ét medlem efter indstilling fra
Forbrugerrådet Tænk og ét medlem efter
indstilling fra det nationale standardiseringsorgan. Medlemmet, der
indstilles af det nationale standardiseringsorgan, skal være
uafhængigt af denne. Stk. 3.
Bestyrelsen skal sammensættes således, at den har et
væsentligt og relevant erfaringsgrundlag og kendskab til
bl.a. erhvervsforhold og standardisering. De udpegede medlemmer
skal være i en ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have
væsentlig og relevant erfaring med ledelse. Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på op til 3
år. Erhvervsministeren kan genudpege et bestyrelsesmedlem op
til 2 gange. § 18.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med det nationale
standardiseringsorgan. Stk. 2.
Såfremt det nationale standardiseringsorgan er underlagt
tilsyn efter anden lovgivning, finder reglerne herfor fortsat
anvendelse. Stk. 3. Det
nationale standardiseringsorgan skal årligt rapportere til
Erhvervsstyrelsen om varetagelsen af sine opgaver og
følgeindtægter heraf. Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om den
årlige rapportering til Erhvervsstyrelsen efter stk. 3. § 19.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vederlag for direktionen i den organisation, der er udpeget som
nationalt standardiseringsorgan, herunder regler om en maksimal
størrelse på det samlede vederlag til de enkelte
medlemmer i direktionen. Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
tilsyn med det nationale standardiseringsorgan, herunder regler om
tilsyn med regnskab og revision, sparsommelighed, samt regler om
fællesomkostninger. Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om, at
der skal ske årlig rapportering til Erhvervsstyrelsen af de
forhold, der er nævnt i stk. 1 og 2. § 20.
Erhvervsstyrelsen kan bestemme, at der skal foretages granskning af
nærmere angivne forhold vedrørende det organ, der
varetager opgaven som det nationale standardiseringsorgan, og
organer, der løser opgaver, som udskilles fra det udpegede
nationale standardiseringsorgan efter § 16, stk. 3, dets
forvaltning eller årsrapporter. Ved iværksættelse
af granskning skal det nationale standardiseringsorgan afgive de
oplysninger til styrelsen, som styrelsen efterspørger. Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan udpege en eller flere personer til at
foretage granskning efter stk. 1. Udgifterne til granskning
godkendes og udredes foreløbigt af Erhvervsstyrelsen, men
afholdes af det nationale standardiseringsorgan. Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
granskningen, herunder om hel eller delvis offentliggørelse
af granskningens resultater. § 21.
Erhvervsministeren kan nedsætte et Advisory Board, som har
til formål at rådgive det nationale
standardiseringsorgan. Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
nedsættelsen af Advisory Boardet samt dettes
funktion.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om dansk turisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 242 af 15. marts 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4. Det
Nationale Turismeforum består af 1 formand og 9 andre
medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af erhvervsministeren
for en periode på op til 4 år. De
pågældende kan genudpeges en gang. Stk.
2. - - - | | 1. I § 4, stk. 1, 2. pkt., udgår:
»en gang«. | | | | § 6. - -
- Stk. 2. - -
- | | | Stk. 3.
Medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges for en periode
på op til 4 år. De pågældende kan
genudpeges en gang. Stk.
4. - - - | | 2. I § 6, stk. 3, 2. pkt., udgår:
»en gang«. |
|